View Full Version : IT-systemet til Lufthansa nede
Først SAS i går og så Lufthansa i dag. Hva skjer liksom?
https://www.nrk.no/nyheter/bild_-it-systemet-til-lufthansa-nede-1.16298321
Bild har flere detaljer (på tysk)
https://www.bild.de/geld/wirtschaft/wirtschaft/lufthansa-it-ausfall-weltweites-flug-chaos-82907874.bild.html
Først SAS i går og så Lufthansa i dag. Hva skjer liksom?
Det kalles vel hybrid-krigføring.
Vi sliter jo nå både med Russland, Kina, Nord-Korea og ymse islamister som ikke kan oppføre seg. Mulig noen «grønne» gærninger også
joandreas
15-02-2023, 11:52
Ingen fly som får lande frankfurt per nå.
Dreier seg visst om kabler som er skadd under bygningsarbeid:
https://www.vg.no/nyheter/i/eJqvMK/lufthansas-datasystemer-er-nede
Ifølge Lufthansa skyldes feilen at flere glassfiberkabler ble skadet under bygningsarbeid på en toglinje. Det skriver Reuters som siterer en uttalelse fra Deutsche Telekom.
Ja, ja - vi får se hvordan det går
Tydeligvis ikke den beste dagen og skulle reise på langtur med Lufthansa...
Ingen fly som får lande frankfurt per nå.
Det må da være mer enn bare Lufthansas systemer som er nede hvis hele lufthavnen er stengt?
Jeg ser på flightradar at det er en del Lufthansa fly som er på vingene, men langt færre enn det som det pleier å være.
Twin Otter
15-02-2023, 12:47
Lufthansa ber passasjerer som skal reise innenriks i Tyskland kjøpe togbillett og be om refusjon fra LH i etterkant.
Det må da være mer enn bare Lufthansas systemer som er nede hvis hele lufthavnen er stengt?
Ser ut til å være en salig miks, XQ hadde 1 divertion og 1 som landet. Men tror IR tar kaka med divertion punkt, RMI
Et Lufthansa cargo fly som var på samme London ATC frekvens og som skulle dit ble fortalt at Frankfurt var stengt til 1550 UTC. De dro til Leipzig i stedet, så det er nok ingen god dag i Lufthansa land!
Fullt på bakken, regner jeg med. Fylles fort opp når ingenting går.
Ser vel ut som det er sterke prioriteringer på hva som går og hva som kanselleres.
Krysser fingrene for at Osloflyet fra Frankfurt nå i disse tider vil gå - står foreløpig ikke som kansellert foreløpig og har fått nytt fly (det som tidligere var planlagt ser ut til å stå i Manchester fortsatt)
During construction work in Frankfurt, fiber optic cables belonging to a telecom service provider were damaged, causing an outage of Lufthansa's IT systems at Frankfurt Airport. Flight operations are expected to stabilize in the early evening.
.....................
Kilde er lufthansa på twitter (https://twitter.com/lufthansaNews/status/1625821771164254209)
Men hvordan greier Lufthansa å være så 100% avhengige av den ene kabelen?
Skal man ikke ha backup og backup av backup? Sånn det står nå, så er min fiber hjemme bedre sikret enn LH?
Kan jo være at vi har en perfect storm, men noe sier meg at LH gruppen nå oppdaget en ørliten svakhet i nettene sine....
S
Skal man ikke ha backup og backup av backup? Sånn det står nå, så er min fiber hjemme bedre sikret enn LH?
Kan jo være at vi har en perfect storm, men noe sier meg at LH gruppen nå oppdaget en ørliten svakhet i nettene sine....
S
Etter shitshowet tyskerne viste med BER så er det ingenting som overrasker meg lenger. Fiberkabel kuttet på ett enkelt sted skal liksom ett av verdens største flyselskap på bakken. Det er helt utrolig
Både tar av og lander fly på FRA for lengst nå. Inkludert Lufthansa
Jeg skal ikke pludre ut for mye internt her, men det var en "pipeline" med kabler fra mange forskjellige leverandører som ble ødelagt. Siden så mange leverandører er truffet førte det til at back-ups ikke virket pga. massiv overload. Godt mulig det blir gjort noen endringer her i framtiden.
S
Det vet jeg faktisk en god del om siden den gjengen der var kunde av et par firmaer jeg har jobbet for. Redundans for mange som ikke har peiling på IT infrastruktur er to kabler. At de ligger i samme grøft er en annen sak. Dette har skjedd i Norge opptil flere ganger der seriøse aktører satt igjen med bæsj på leggen.
En annen sak er at redundans fra to leverandører i to grøfter gjerne koster en del... Det er nok Lufthansa litt mer interessert i å betale for i dag enn for to dager siden.
S
Som da strømmen gikk på ATL for et par år siden og var borte i et døgn. Backup-kabelen gikk i samme røret ...
Det er gjerne etter slike linjer spesifikasjonen av "redundans" oppdateres til "geografisk adskilte linjer".
Har selv jobbet i ett selskap som har brent seg på akkurat den der.
Jeg husker vi hadde en episode ved Høgskolen i Finnmark for lenge siden. Jeg tror det må ha vært på slutten av 90 tallet. Da var det et firma som gravde i stykker både telefonkabel og internetkabelen. Den gang fantes det ikke backup linjer. Det fantes ikke deler for å ordne dette i Finnmark og det tok faktisk 4-5 dager før de fikk fikset det. Jeg tror aldri det har blitt ryddet så mye på kontorene til de ansatte som disse dagene.
Tidligere gikk datalinjene til SAS per kabel nedover Oslofjorden til Danmark, og det forekom at disse ble kuttet og alt gikk i svart hos oss på FBU. Men den gangen hadde vi jo manuelle backup-prosedyrer for alt.
Etter shitshowet tyskerne viste med BER så er det ingenting som overrasker meg lenger. Fiberkabel kuttet på ett enkelt sted skal liksom ett av verdens største flyselskap på bakken. Det er helt utrolig
Dette skulle ikke kunne skje. Vi vil gjennomgå våre interne rutiner og vi beklager det inntruffne overfor våre gjester og samarbeidspartnere.
Oluf Air
17-02-2023, 10:04
Folk er jo stuck fortsatt der nede i FRA med tanke på streiken som er i dag også.
Har man krav på noe annet enn mat, hotell og 1 x EU komp i denne situasjonen?
Ikke bra omtale for Lufthansa dette.