View Full Version : Finnair 100 år
Finnair er 100 år i år, etter som dens forgjenger Aero O/Y ble grunnlagt i 1923
Foreløpig begrenser markering sin til litt tekst på et fly
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230207/692d94085b9e43501aa9438e85da95ba.jpg
2 A350 maskiner får også Mumitrollet på kroppen som endel av markeringen
https://www.aviation24.be/airlines/finnair/two-finnair-airbus-a350-aircraft-get-a-moomin-makeover/
Finnair has taped a picture of Moomintroll and Snorkmaiden in the livery of two of its Airbus A350 aircraft. The registration numbers of the aircraft are OH-LWP and OH-LWO. The Moomin aircraft will fly to various long-haul destinations in Finnair’s network, like Dallas, Tokyo and Bangkok.
Selve bursdagen er jo i dag 1 november
https://check-in.dk/verdens-sjetteaeldste-flyselskab-fylder-100-aar/
Et af Nordens største flyselskaber kan i dag – 1. november 2023 – fejre, at det er 100 år siden, at det blev etableret.
Så er jo spørsmålet om hvem her inne som har hatt noen minneverdige flighter med dem, de siste 100 årene?
Selve bursdagen er jo i dag 1 november
Så er jo spørsmålet om hvem her inne som har hatt noen minneverdige flighter med dem, de siste 100 årene?
I høyeste grad! Det er ganske mange her på forumet som var med på den første landingen med A350 i Norge 9. oktober 2015. FL430 fra Helsinki til Gardermoen er vel heller ikke så ofte man opplever.
I høyeste grad! Det er ganske mange her på forumet som var med på den første landingen med A350 i Norge 9. oktober 2015. .
Var med på returen til HEL :).
Ellers har min mest minneverdige vært MD-11 Helsinki-Guangzhou t/r rett før de la ned ruten, og de dumpa prisen i biz t/r til ca. 8.000,-.
På returen ble vi sirklende utenfor Russisk luftrom i 2 timer uten av hverken crew eller vi visste grunnen. (visstnok pga. en Russisk rakettoppskytning). Spesielle timer i ´ingenmannsland, og så mye fuel svidd av at vi måtte ned i Novosibirsk og tanke, der det allerede sto en annen AY MD-11 og A340 i samme ærend. Ferden fortsatte etterhvert mot Helsinki, nye runder champis og god mat, i det hele tatt en særdeles lang, fin, spennende ettermiddag, i strålende solskinn fra start til mål, i et av verdens kuleste fly.
I høyeste grad! Det er ganske mange her på forumet som var med på den første landingen med A350 i Norge 9. oktober 2015. FL430 fra Helsinki til Gardermoen er vel heller ikke så ofte man opplever.
Var jo selv på samme tur.
Ellers er erfaring OSL-HEL-OSL med business i deres E170 og E190 tilbake i 2009
raider66
01-11-2023, 16:59
Jeg fløy IVL-RVN-HEL og retur i juli 1982. DC-9-41 OH-LNA sørover og DC-9-14 (ukjent reg) nordover. Servicenivået i kabinen var litt enklere enn SAS innenriks på den tiden, hvis jeg husker riktig.
Espen
I høyeste grad! Det er ganske mange her på forumet som var med på den første landingen med A350 i Norge 9. oktober 2015. FL430 fra Helsinki til Gardermoen er vel heller ikke så ofte man opplever.
Jeg var på denne flyvningen, og det kommer jeg aldri til å glemme :)
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/13000100_10154020295640330_3308483388555247056_n.j pg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=7a1959&_nc_ohc=n6xhG7TPxSkAX9lPNRu&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=00_AfDJw6mqbmByj4JwJZwNhMlDIEo93OvpS23Gq_uFjk0h 8w&oe=656A2AEB
Finnairs Blue Sky cocktail servert i det ikoniske Iittala thule-glasset :drink Nei, bare gode minner fra den turen!
Beste bussturen til Helsinki ever!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231101/5c611f48f3769c7ff9163b5dc41fb95a.jpg
Hadde forøvrig en upgrade score på 100% hos Finnair en periode (helt til jeg fløy de en gang til).