Log in

View Full Version : God søndag ønskes dere fra den sørlige halvkule

Futura
22-01-2023, 03:49
Snart våkner våre forum medlemmer i India og på den Arabiske halvøy og jeg skal snart legge meg, i Guyaquil hvor vi nå er. Det samme skal vel også Hypern, som ligger enda 3 timer etter meg, i California (Og så er det noen flere, men de er "hjemme")
Vi fikk dratt fra Hostellet i Quito kl 8.30 i morges. Litt kluss med GPS og mobilkart, som hadde problemer med å si eksakt hvilken avkjørsel vi skulle ta, resulterte i ca 1 time lenger kjøretid ut av Quito. Vi kom oss etter hvert ut på E35 PanAmericana. De første 4 timene var det stort sett 2 og 3 felts vei, men veien går gjennom tettsteder og byer, med trafikklys, rundkjøringer og vanlige kryss, så man klarer ikke å holde høy hastighet over lengre tid. Tillat topphastighet tror jeg er 100km/t men vi har tidvis vært oppe i mye mer. Det var salgsboder med div frukt, men også annet og store og bitte små restauranter, langs veien, der en ansatt ofte stod i veien og viftet med ett flagg for å få oppmerksomhet. Det er snart valg og vi så mage biler, stolper og hus med reklame for en kandidat. Tidvis var det kortesjer på opptil 20 biler pyntet med flagg. Vi kjørte gjennom Latacunga, Ambato, Riobamba og mange andre små byer. I Balbanera, etter ca 4 timers kjøring, skulle vi ta 120 grader høyre, men kjørte rett frem, da vi så en masse restauranter som hadde store skap til å grille kylling, men som var fylt med marsvin... Fra Balbanera var det en veldig klatring oppover og veien ble vesentlig dårligere, med masse humper og hull i veibanen. Det begynte å bli en del hunder langs veibanen, tidvis 100 hunder på 2 kilometer, de så nøye på alle lastebiler og biler som kjørte forbi. Etter hvert forstod vi at de ventet på frukt og grønnsaker som falt av lasteplan der de stod, jo mer humpete og svingete, jo flere hunder. Været har vært alt fra solskinn til regnvær, men mest overskyet uten regn. På strekningen etter Balbanero var det en periode vi så ca 25 meter. Etter nesten 2 timer på den dårlige veien begynte det å dukke opp strekninger med grus, som var veldig humpete. Bussene gikk fra å kjøre i 80 til 25-30 km/t. Bussene kjørte noe sinnssykt, vi hadde problemer med å henge på, selv om bussene tidvis stoppet for å sette av passasjerer. Forbikjøring før sving, av buss forbi lastebil virket å være helt normalt. Samtlige sjåfører hadde mistet lappen første dag om de hadde kjørt buss i Norge. At ikke noen ble bilsyke skjønner jeg egentlig ikke. Etter å ha kjørt i litt over 6 timer hadde vi første pause, for å late vannet og vi kjøpte potetgull og en 3 liters Cola, så kjørte vi videre. Vi brukte ca 8 timer + på de 423 kilometrene. Vi bor nå på River Garden Hotell and Suites i Guyaquil. Litt uvandt med resepsjon i 18 etasje, der det også er spisesal og en bar. og svømmebaseng i baren. Herlig utsikt over elven og det store pariserhjulet til venstre og Fullriggeren til høyre. Dessverre har det regnet så vi har ikke fått besiktiget byen, håper vi rekker noe i morgen før vi kjører mot Montanita, skal visst bare være 173km dit.
Ha en trivelig søndag alle sammen

Henshaw
22-01-2023, 06:05
Vel, her på Kolsås slår vi alle som befinner seg på østlige breddegrader, da noen kom tuslende kvart over fem. Innen man fikk på tørr bekledning var det like greit å stå opp for kaffe til far og brødskive og melk til junior. Mistenker det blir litt iPad på morgenkvisten i dag...
Blir å mekke en lokal variant av spaghetti Bolognæss, som det så fint heter i enkelte husholdninger vest for Oslo [emoji14]

EB
22-01-2023, 06:27
Glad søndag fra den blå stuen på Ris. Fyr på peisen, kaffe i koppen og en plan om å planlegge videre på en av årets tur til vårt andre hjemland. Ble 11 kilometer til fots Igor og med fare for sol i dag også - så skal vi se at bakgården blir brukt til å bevege seg. Ha en frisk og digg søndag:-)

Hypern
22-01-2023, 06:35
Vel, her på Kolsås slår vi alle som befinner seg på østlige breddegrader, da noen kom tuslende kvart over fem. Innen man fikk på tørr bekledning var det like greit å stå opp for kaffe til far og brødskive og melk til junior. Mistenker det blir litt iPad på morgenkvisten i dag...
Blir å mekke en lokal variant av spaghetti Bolognæss, som det så fint heter i enkelte husholdninger vest for Oslo [emoji14]Jeg må si det er godt gjort å slå EB uansett. Vel her på de vestlige breddegrader nytes det IPAer på et lokalt vannhull. Snakket med handlingen til Sas tidligere i dag pr tlf. De sa at bagasjen min skulle komme til hotellet i løpet av kvelden. Men da jeg dro ut fra hotellet hadde ikke de i resepsjonen fått noe enda. Mye fyrverkeri og smell i området pga et visst annet land som er nokså stort på de østlige breddegrader feirer nyttår. Og jeg bor jo rett ved Chinatown...

Og dette er jo det største Kina utenfor Kina visstnok

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Someone
22-01-2023, 07:44
God morgen fra Hvalstad. Blir jeg som tar på meg oppgaven med å bli med minstemann i en bursdag i dag, håper de har god kake. I mens sitter jeg å lurer på hvordan jeg har klart å få en strekk i "ytrefileten" bak på ryggen der. Tipper litt fysisk fostring vil hjelpe. Ha en fin dag

SK384
22-01-2023, 08:12
God morgen fra Kongsberg. Iskaldt her i dag med -21 grader ute og 16 grader inne. Det er fyr i ovnen nå så det hjelper nok på innetemperaturen. Med slik kulde blir det nok å tilbringe dagen i sofaen for å se på sport på fjernsynet.

Twin Otter
22-01-2023, 08:23
God søndag fra Forus. Helgevakten fortsetter og det er egentlig ikke så veldig mye på agendaen utover å drikke Pepsi Max og se på tv. Ha en fin en!

windowseat
22-01-2023, 08:52
God morgen fra FS1224! Bye, bye -16

Oppdatering:teknisk snerk med kjerra, back to gate for å hente mekaniker .

svgflyer
22-01-2023, 09:13
God natt fra Waikiki, Honolulu!
Kan meddele at Hawaiian Airlines ikke er noe å skryte av. Dårlig plass, "slitent" crew, lite intuitivt IFE og på grensen til grusom mat. Blir litt bedre med Delta på returen.
Ønsker alle en flott dag!

fluxie
22-01-2023, 09:21
God morgen fra Scandic Sandefjord. En liten getaway fra Drammen ble tatt på implus i går. I dag går ferden med båt til Sverige, og litt handling før man henter ett par med unger på Sollihøgda. Ønsker alle en flott dag!

SudCaravelle
22-01-2023, 09:35
Gjeeesp fra Knausen. På tide å komme seg ned og begynne med frokosten. Blir lite forandringer på den annet enn rosè i mimosaen.

Mye deilige reiseoppdateringer i morgentråden -Takk!!

Slalom i Tryvann med besøk fra DXB er planen før det blir andemiddag og litt pakking for en liten innenriks flight i morgen.

Chriscross
22-01-2023, 09:43
God morgen. Startet dagen med en «Ris spesial» (kokosbolle) til kaffen. Fikset frokost og preppet middag til familien. Nå blir det en innsats i håndballhallen før jeg håper å kunne stikke på langrenn før det blir mørkt.

Fnate
22-01-2023, 11:53
God morgen fra Lillestrøm. TV, kaffe og forum er status her. Så må jeg vel ut og handle bacon. Avhengig av hvor kaldt det er så kan det bli en 100 meters tur eller en betydelig lenger tur. Time lyt sjåv

Ha en brillefin søndag!

LN-MOW
22-01-2023, 13:05
G’mooooorgen fra vestsørøst, hvor det regner og tempen igjen er sånn midt imellom tidligere observasjoner. Begynner å se slutten på hælja, og fridagen lokker på den andre siden.

Mye folk på veien for tiden, da blir det bra gm-tråder. :up:

dc-8-63
22-01-2023, 16:42
God morgen fra Portland Oregon, en av de siste gangene vi er i huset som har vaert familie samlingspunktet siden jeg en gang i 1995 moette svigerfamilien for foerste gang, en storstilt Italiensk varm velkomst med masse! Fantastisk mat. Naa er det solgt og de neste weekendene gaar med til aa toemme, rydde etc. Siden jeg kjoerte alene ned fra Bainbridge, vel med 2 firbente som co-piloter, ble det interessante Podcaster, startet forsiktig med Flipidden (som Siri sier) saa Pivot med Kara Swisher og Scott Galloway (antagelig forbudt i Georgia - og ikke noe for alle) men Kara forblir en av mine desiderte favoritter! Avslutttet med Ezra Klein om dagens GOP - utmerket underholding gjennom regn, sne, mere regn og tilslutt sol i Portland - kommer absolutt ikke til aa savne Interstate 5.

Deler ikke helt svgflyer sin oppfatning av Hawaiian, en flyvning gir sjelden et helhet’s bilde av et Flyselskap, Hawaiian var det selskapet jeg floey mest med i 2022, ble gullkunde, men vi har uten unntak kjoept Economy Extra (Prioritert Boarding, Premium Security (Fast Track) bedre benplass (god benplass). Den gratis «maten» er absolutt ikke noe aa skrive hjem om, men det som kan kjoepes er i hoey grad godkjent, bruker ikke IFE saa mye - men greit nok for vaar bruk. Maa nok sette meg ned aa skrive en liten Trip rapport.

Ellers skal en ut aa «fly» litt over Maui i dag, Live Drone over 2 tomter i ettermiddag.