View Full Version : Det er fredag:-)
God morgen fra Ris. Klar for frokost på et av Thons hoteller i sentrum før det bærer ut til bransjedagen på TravelXpo. Blir en bra dag med kollegaer fra fly og hotellbransjen. Nyt fredagen du også.
Chriscross
13-01-2023, 06:37
Fredag innebærer et statusmøte, service på en bil som skal selges samt skitur til Kongsberg. Håper nedbøren kommer som snø der oppe, her nede ved fjorden er det veldig vått.
Concorde98
13-01-2023, 06:58
God morgen fra Furuset!
Deilig med fredag og snart helg! Ingen reiseplaner dog. Min far er lagt inn på sykehus og må mulig ha en hjerteoperasjon, så man holder seg i nærheten.
Ønsker alle en fin fredag!
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Mornings fra Hvalstad. Hjemme med sykt barn, dog er ikke formen dårligere enn at det nok blir en tur ut for jakte kanelbolle. Ikke umulig det blir mye Peppa Gris i dag. Pizza i kveld, så får vel snart lage deigen.
SudCaravelle
13-01-2023, 08:04
Ahh fra Knausen.. Endelig hjemme.. Kaffe og peis samt en nød-tur ned til kiropraktoren med en vond låsning i rygg og nakke. Dragen var så hyggelig og byttet bil da den indiske sleden har masasje i alle seter.
Noe så sjeldent som Mexe-fredag her i kveld og godt blir det.
God sent på kvelden i California. I dag ble det et tredjegradsforhør om Iran, Russland og Kina i passkontrollen. De påstod hardnakket at ingen drar dit for turisme. Det er kanskje riktig nå men feil for flere år siden. Og da jeg kom ut fra det var selvsagt ikke bagasjen min noe sted og ingen fra SAS heller. Ringte Sas i Norge og fikk et nummer som jeg skal prøve i morgen. Denne opplevelsen skremte meg såpass at jeg nok vil kvie meg for fremtidige reiser til USA. Jeg hadde en slik strafferunde i 2017 og men dette her var mye mye verre. Eneste som reddet dagen var sjefen som tilslutt nok innså at jeg ikke kommer til å gjøre noe og stemplet meg inn aller nådigst virker det som. Automatene er også borte virker det som , noe som jo gav milevis med kø.
Godt det ikke er passkontroll ut av landet her..faktisk vurderer jeg bare å reboooke hjemreisen. Dette her var virkelig skremmende opplevelse
Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
God morgen fra bortekontoret
Utrolignok fikk jeg avgårde den spansk/portugisiske kombinasjone av Wamos flying for TAP i går med masse cargo. Normalt sett skal en slik kombo være full av c-momenter og spennende løsninger. Men det artige var at absolutt alle problemene man har hatt, kommer fra enten vår groundhandler, eller fra kundene selv....
Men jeg tror at jeg hisset meg så opp når det var masse f...ups at alle var litt gira på å ikke drite seg ut i går.
jaja, slik går nu dagan i flyfrakt.
Straks helg, så må en bestemme seg om det skal bli Fredags taco med kidsa eller en rask kjøretur og hente TEXburger litt oppi dalen til middag.
S
God morgen fra Kongsberg
Det blir en stille og rolig dag her i dag. Må skjøtte min bistilling som ulønnet taxisjåfør om ikke så lenge da min datter må kjøres til skolen.
Ellers planlegger jeg en liten tur i midten av april. Kona har noen fridager da så da passer det utmerket med en tur en eller annen plass. Det er litt begrensninger på hva jeg kan foreta meg. Å dra til Sør-Europa og Middelhavet er ikke aktuelt, da legene fraråder dette enda en stund fremover. Jeg er også avhengig av fleksible billetter som kan avbestilles. Jeg ser at det er gode priser både til Brussel, Zurich og Munchen de dagene vi tenker å reise. Jeg har fundert litt på Brugge i Belgia eller Luzern i Sveits. Er det noen som har prøvd disse stedene?
Fredag innebærer et statusmøte, service på en bil som skal selges samt skitur til Kongsberg. Håper nedbøren kommer som snø der oppe, her nede ved fjorden er det veldig vått.
Kongsberg melder om 0 grader og lett snø nå på morgenkvisten. Det skal komme mer nedbør i løpet av dagen. Her i lavlandet så melder yr om vekselsvis snø og regn, men i høyden hvor slalombakken ligger kommer det nok som snø tipper jeg.
God morgen fra det berømte Syden. Nest siste dag her nå før det blir retur på søndag formiddag med SN. Ikke overraskende er det samme vær i dag som stort sett resten av uken; et par og tjue grader og sol.
God morgen fra Forus,
Første morgenmøte er ferdig og straks neste.
Visumservice har sendt meg visumet for neste ukes jobbtur til Pune , India idag. Det blir bra med litt varmvær midt på vinteren en ukes tid igjen.
I kveld er det årsmøtet i lokallags partiet her i Sola.
Ha en fin dag folkens.
God formiddag fra Skaun!
Her ble man skremt opp grytidlig da bøtteballetten plutselig sto på døra i 7-tiden... De skulle til Oslo på Tix-konsert i helga, så ville gjøre seg tidlig ferdig! Makan!!
Men med rent hus kan man trygt ta helg, turen til København i dag ble utsatt da man i stedet må forberede neste ukes tur til Dubai i stedet. Og en mengde nye turer utover vinter/vår ble avklart i går, så her skal det virkelig reises de neste månedene. Bratislava, Palma, Dubai, London, Wien, Manchester, Malta, Oslo, København, og det er bare frem til April... Tror bolaget sender julekort også i 2023. :)
Men i kveld og i morgen blir det TV-kos og avslapping, blir deilig det!!
Ha en fin fredag alle sammen!
Kim
Jeg har fundert litt på Brugge i Belgia eller Luzern i Sveits. Er det noen som har prøvd disse stedene?
Jada, begge deler. Det er jo to vidt forskjellige steder, med unntak av fellesnevneren: Flott gamleby. Rundt Luzern blir det jo gjerne noen turer opp i fjellene, transportmuseet med bl.a. Convair Coronado må jo også besøkes.
I Brugge er det jo sentrum/gamlebyen som er attraksjonen og vel verdt et besøk. Flatt og greit gangmessig, men det kan bli fryyktelig mye turister. Dog er nok april såpass tidlig i sesongen at dere unngår de største massene.
Har du lyst på en dagsutflukt litt utenom den vanlige turistløypa, og som i tillegg er litt herlig nerdete kan du ta toget til Knokke-Heist og kjøpe dagskort på verdens lengste trikketur. Trikken går hvert kvarter langs hele kysten, totalt 67 kilometer hver vei! Du passerer en del steder som er verdt en stopp, f.eks. Atlantic Wall museet i Ostende, WW1 memorial i Nieuwport og sanddynene vest for Blankenberge. Lunch tar du på Bistro Villa Julia i deHaan.
Tusen takk for god informasjon KnutW. Jeg har faktisk vært innom begge stedene i min ungdom på interrail tur, men jeg fikk ikke sett stort av byene den gangen. Jeg fikk med meg museet i Luzern og Coronadoen. Jeg får høre litt hva fruen tenker og så ser vi hva vi ender opp med.
Min far er lagt inn på sykehus og må mulig ha en hjerteoperasjon, så man holder seg i nærheten.
Bra han har deg som passer på han! :)
Her går også dagen uten Bris og Kaffe, da jeg skal på del x av helsesjekken min om en times tid. Balle altså, det er dritkjedelig og mye hassle, men det var dette jeg hadde lovet meg selv at jeg skulle gjøre når jeg bikket 50. Nå bør det imidlertid nærme seg slutten, så jeg kan begynne med annen stas som litt kroner på tenner og sånt. Kombinert med hvit start på januar så er ikke humøret på topp, og lunten er kort.
MAAAAKAN!!!! Sånn rent generelt.
Ha en fin en. Ja, og god helg og sånt.
........ men det var dette jeg hadde lovet meg selv at jeg skulle gjøre når jeg bikket 50. Nå bør det imidlertid nærme seg slutten, så jeg kan begynne med annen stas som litt kroner på tenner og sånt.
.. eller bare la dem ramle ut .. Like greit det. Så kjøper du noe vedlikeholdsfritt når nødvendigheten sier det. Hadde også en EU-sjekk tilbake i 2010, og det var forsævidt greit, men høydepunktet var at pleiersken stakk fingeren opp .. kremt, der solen ikke skinner ...
Men tirsdag, 13 år senere, er det på'n igjen etter massivt press hjemmefra.
Jeg veit hva jeg trenger å gjøre, men noen får betalt for å repetere det ..
Velvel .. VPN-tunnellen er trimmet, Paypal-trollet er vekket og kaffekoppen er fylt. La arbeidslysten flomme over meg !!!
Luzern er forøvrig hyggelig. Var der en frihelg da jeg jobbet i Swissair med to engelske jenter. Gode minner .. ;)
Jeg gjorde unna D-check'en gjennom fjoråret. Det var bra legene valgte å gjøre den og bytte ut nødvendige deler og ikke avskrive pasienten som vrak.
Luzern er forøvrig hyggelig. Var der en frihelg da jeg jobbet i Swissair med to engelske jenter. Gode minner .. ;)
Det høres bra ut. Tror kanskje vi går for den, dog uten å ta med to engelske jenter. :D
Tusen takk for god informasjon KnutW. Jeg har faktisk vært innom begge stedene i min ungdom på interrail tur, men jeg fikk ikke sett stort av byene den gangen. Jeg fikk med meg museet i Luzern og Coronadoen. Jeg får høre litt hva fruen tenker og så ser vi hva vi ender opp med.
Lucerne bye jo paa mye mer enn Engelske jenter og Coronado ;) En flott dagstur (i pent vaer - men i alle planer er jo vaeret pent) er baat Luzern - Vitznau saa Rigi Bahn (tog type veldig bratt) opp til Rigi Kulm med Lunsj der oppe, saa tog ned til Arth Goldau og «normal» tog tilbake til Luzern. Det er vaeravhengig og koster nok skjorta, deler av farsarven ++ men utrolig flott.
I pent vaer er jo en tur opp paa Pilatus (igjen med tog som gaar bratt oppover) utrolig flott.
Det sagt er jeg (som noen andre utvalgte her inne) svak for tog med smalt spor som klatrer opp ett eller annet sted.
Rigi, ja .. Var der oppe på kurs en gang. Swissair likte å sende oss til litt avsides steder hvis kursene ikke trengte computer. Det var visstnok billigere enn å holde oss på Møvenpick. Husker vi satt i solskinnet og så på uvær i dalstroka nedenfor.
Og nå som det har blitt godt ut på dagen her i California forsøkte jeg nå det nummeret. De var ikke available. Forsøkte også Swissport som handler SAS i SFO. Samme greia på det nummeret. Så nå aner jeg ikke hvordan eller hvem jeg skal kontakte for å få tak i bagasjen min. Burde nesten hyret inn en advokat som man gjør her i dette landet for store og små problemer. Og jeg tror ingen vil forstå på hvilket grunnlag jeg ikke fikk hentet ut bagasjen min på vanlig måte. 3 timers avhør hos CBP er liksom ikke et grunnlag som er vanlig. For de clearer visstnok uavhentet bagasje fra båndene og så ja gudene vet hva som skjer med det. Og hvem har fjernet det liksom?
Rigi, ja .. Var der oppe på kurs en gang. Swissair likte å sende oss til litt avsides steder hvis kursene ikke trengte computer. Det var visstnok billigere enn å holde oss på Møvenpick. Husker vi satt i solskinnet og så på uvær i dalstroka nedenfor.
Fant et par bilder fra uka der. Vi gikk mye turer og hadde kursing underveis. Dette må ha vært hotellet vi bodde på.
Edit: Ser av bilder på nettet at det heter Rigi First.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230113/c6438025411e16e80e0c45b7f2d5189d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230113/f648b66b67e6eb3314bc09d1a137d6b2.jpg
Men, men, men ingen bilder av de fine togene ?
Men, men, men ingen bilder av de fine togene ?
Desverre ... Hadde man visst i 1987 at noen på internett ville se bilder av tog, hadde jeg nok tatt noen flere. :cool:
God sent på kvelden i California. I dag ble det et tredjegradsforhør om Iran, Russland og Kina i passkontrollen. De påstod hardnakket at ingen drar dit for turisme. Det er kanskje riktig nå men feil for flere år siden. Og da jeg kom ut fra det var selvsagt ikke bagasjen min noe sted og ingen fra SAS heller. Ringte Sas i Norge og fikk et nummer som jeg skal prøve i morgen. Denne opplevelsen skremte meg såpass at jeg nok vil kvie meg for fremtidige reiser til USA. Jeg hadde en slik strafferunde i 2017 og men dette her var mye mye verre. Eneste som reddet dagen var sjefen som tilslutt nok innså at jeg ikke kommer til å gjøre noe og stemplet meg inn aller nådigst virker det som. Automatene er også borte virker det som , noe som jo gav milevis med kø.
Godt det ikke er passkontroll ut av landet her..faktisk vurderer jeg bare å reboooke hjemreisen. Dette her var virkelig skremmende opplevelse
Og nå som det har blitt godt ut på dagen her i California forsøkte jeg nå det nummeret. De var ikke available. Forsøkte også Swissport som handler SAS i SFO. Samme greia på det nummeret. Så nå aner jeg ikke hvordan eller hvem jeg skal kontakte for å få tak i bagasjen min. Burde nesten hyret inn en advokat som man gjør her i dette landet for store og små problemer. Og jeg tror ingen vil forstå på hvilket grunnlag jeg ikke fikk hentet ut bagasjen min på vanlig måte. 3 timers avhør hos CBP er liksom ikke et grunnlag som er vanlig. For de clearer visstnok uavhentet bagasje fra båndene og så ja gudene vet hva som skjer med det. Og hvem har fjernet det liksom?
Foeler med deg, dessverre kan «Adgang US» vaere utrolig komplisert, vondt og noedvendig vanskelig - kanskje vaerst er at personen du moeter har fullmakt til aa nekte deg adgang ogsaa for livet. Var selv med «Green Card» og paa jobbreise for et stort Amerikansk Firma (80K ansatte) utsatt for noe av det samme, kom til til USA (DFW) fra en uke paa jobb i Mexico (kunden var en meget stor Europeisk Bank) og gikk igjennom noe av det vaerste jeg har opplevd (vaerre enn avreise Israel med stempel fra UAE i Passet) - jeg fikk «The Silent Treatment» fra jeg leverte Passet og Green Card til «Offiseren» til jeg timer etterpaa slapp ut ble det ikke utvekslet et eneste ord, bare peking. Aner den dag i dag ikke hva det dreide seg om, jeg ankom fra Queretaro - Mexico’s Silicon Valley - hvor jeg hadde jobbet for Santander Bank.
Naar det gjelder Mr. Koffert maa det vel vaere mulig aa file en «Lost Luggage» rapport, selv med SAS (note to Self - Good 2 not travel anywhere on SAS).
Foeler med deg, dessverre kan «Adgang US» vaere utrolig komplisert, vondt og noedvendig vanskelig - kanskje vaerst er at personen du moeter har fullmakt til aa nekte deg adgang ogsaa for livet. Var selv med «Green Card» og paa jobbreise for et stort Amerikansk Firma (80K ansatte) utsatt for noe av det samme, kom til til USA (DFW) fra en uke paa jobb i Mexico (kunden var en meget stor Europeisk Bank) og gikk igjennom noe av det vaerste jeg har opplevd (vaerre enn avreise Israel med stempel fra UAE i Passet) - jeg fikk «The Silent Treatment» fra jeg leverte Passet og Green Card til «Offiseren» til jeg timer etterpaa slapp ut ble det ikke utvekslet et eneste ord, bare peking. Aner den dag i dag ikke hva det dreide seg om, jeg ankom fra Queretaro - Mexico’s Silicon Valley - hvor jeg hadde jobbet for Santander Bank.
Israel er et kapittel for seg ... Jeg håper aldri jeg opplever deres kryssforhør igjen. Og det var på avreise .. :D
Har selv aldri hatt det minste problem i USA, hverken som turist, grønnkortholder eller burger. Selv søknadsprosessene var fullstendig painless annet enn at gamle INS rotet bort alle papirene mine da jeg skulle ha fornyelse.
Bare flaks kanskje ...
Naar det gjelder Mr. Koffert maa det vel vaere mulig aa file en «Lost Luggage» rapport, selv med SAS (note to Self - Good 2 not travel anywhere on SAS).Takk for det. Jeg ble utsatt for offentlig ydmyking foran andre som satt og venta i secondary. Hvem andre her drar til sånne land skrek han ut. Tror noen av de som jobber i CBP herser med folk bare fordi de kan. Og så var det bastante påstander om hvem i helvete drar til Denver - bare snø og dritt der. DEN er jo faktisk en stor hub for UA. Burde kanskje planlagt alt i minste detalj og. Men jeg er ikke av den typen, jeg gjør ofte research mens jeg er på destinasjonen . Huff nei jeg kom nå inn og burde være glad. Men er særdeles skeptisk til å dra til USA igjen.
Midtiblinken
14-01-2023, 02:42
Dette er slett ikke vanlig. Noen som har for mye makt. Jeg har sett mye uvennlighet rundt NYC, men kan nok være mye at det er slik folk er.
Jeg går gjennom toll 3-6 dager på rad, og tolleren sier hei kompis. Det er trasig når de ødelgger turen din.
petter380
14-01-2023, 03:35
Takk for det. Jeg ble utsatt for offentlig ydmyking foran andre som satt og venta i secondary. Hvem andre her drar til sånne land skrek han ut. Tror noen av de som jobber i CBP herser med folk bare fordi de kan. Og så var det bastante påstander om hvem i helvete drar til Denver - bare snø og dritt der. DEN er jo faktisk en stor hub for UA. Burde kanskje planlagt alt i minste detalj og. Men jeg er ikke av den typen, jeg gjør ofte research mens jeg er på destinasjonen . Huff nei jeg kom nå inn og burde være glad. Men er særdeles skeptisk til å dra til USA igjen.
De har vel ingenting digitalt av deg og reisene dine, så løsningen kan kanskje være så enkelt som å fikse et nytt pass? Det skal forøvrig jeg gjøre i år, så slipper folk å se visum fra Kina, Nord-Korea, osv. [emoji85]
Fredrik74
14-01-2023, 16:58
De har vel ingenting digitalt av deg og reisene dine, så løsningen kan kanskje være så enkelt som å fikse et nytt pass? Det skal forøvrig jeg gjøre i år, så slipper folk å se visum fra Kina, Nord-Korea, osv. [emoji85]
De vet ändå. Nästa gång du kommer till USA kommer de veta att du är samma person som hade ett pass med visum från de länderna.
Jeg hadde en gang et ubehagelig intermezzo med en CBP fyr i Miami.
Jeg ble forbannet, dro hjem og sendte klage med god beskrivelse av klysen.
Så han aldri igjen i Miami, var gjennom toll og immigrasjon svært ofte på den tiden, gjerne 5 dager i uka, 20 ganger i måneden.
Gå på hjemmesiden til CBP og skriv din mening
Jeg hadde en gang et ubehagelig intermezzo med en CBP fyr i Miami.
Jeg ble forbannet, dro hjem og sendte klage med god beskrivelse av klysen.
Så han aldri igjen i Miami, var gjennom toll og immigrasjon svært ofte på den tiden, gjerne 5 dager i uka, 20 ganger i måneden.
Gå på hjemmesiden til CBP og skriv din mening
For deg som er statsborger eller green card holder er vel dette lettere å gjøre. De kan ikke nekte deg adgang selv om de likevel kan herse med deg i timesvis. Men for oss aliens så blir vel en sånn klage bare tja han skal vi iallefall ikke la komme inn neste gang. Man har jo som sagt så å si ingen rettigheter som en alien. Jeg har aldri brutt lovverket noe sted, ei heller aldri brutt reglene på visum jeg har hatt i noe land.
Nei i EWR i 2017 var de i det minste profesjonelle og de holdt en saklig tone. og senere visitter etter det så havna jeg aldri i secondary før nå. I LAX for tre år siden før covid spurte han bare om Iran var turisme , det bekreftet jeg, ferdig snakket. Han hang seg ikke opp i noe mer. I SFO i 2018 ble ikke Iranvisumet nevnt engang. CBP fyren var fornøyd da jeg sa pleasure og hvor lenge jeg skulle bli.Nei jeg tror veldig mye kommer an på hvilken agent man møter på til å begynne med. Tror kanskje noen elsker å sende folk
mer ut i secondary enn andre.
For deg som er statsborger eller green card holder er vel dette lettere å gjøre. De kan ikke nekte deg adgang selv om de likevel kan herse med deg i timesvis. Men for oss aliens så blir vel en sånn klage bare tja han skal vi iallefall ikke la komme inn neste gang. Man har jo som sagt så å si ingen rettigheter som en alien. Jeg har aldri brutt lovverket noe sted, ei heller aldri brutt reglene på visum jeg har hatt i noe land.
Nei i EWR i 2017 var de i det minste profesjonelle og de holdt en saklig tone. og senere visitter etter det så havna jeg aldri i secondary før nå. I LAX for tre år siden før covid spurte han bare om Iran var turisme , det bekreftet jeg, ferdig snakket. Han hang seg ikke opp i noe mer. I SFO i 2018 ble ikke Iranvisumet nevnt engang. CBP fyren var fornøyd da jeg sa pleasure og hvor lenge jeg skulle bli.Nei jeg tror veldig mye kommer an på hvilken agent man møter på til å begynne med. Tror kanskje noen elsker å sende folk
mer ut i secondary enn andre.
Tja, husker ikke om det er krevet at man legger igjen navn og pass nummer på klage siden til CBP, men selv om man må gjøre det så har du ikke mye å miste siden du ikke har lyst til å reise tilbake til USA.
Ikke vær redd for å gjøre det som er rett og riktig..