Fellowship
07-01-2023, 23:08
Husker dagen som en iskald dag, for 21 år siden.... 7.januar, ja
Hadde fått tips om at SAS tre ganger den uka skulle komme med A340 på SK491 fra Arlanda, som crew-training
Husker det ble meldt om på Airpics-forumet, og jeg var klar:
Rakk å få en overraskelse først:
https://live.staticflickr.com/65535/52610874702_b27d4954ba_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa3u7A)RAF C-17 ZZ172 at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa3u7A) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
RAF sin Globemaster C.1 nr 2 var bare et halvt år, og flyr fortsatt.
https://live.staticflickr.com/65535/52611830595_ed42486627_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8ogv)Icelandair B757-208 TF-FIN at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8ogv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
TF-FIN var nettopp blitt nymalt og kom som FI318. Levert i 1997 og etter å ha hatt en pause under pandemien, er den fortsatt i drift.
https://live.staticflickr.com/65535/52611934473_c3ca858924_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8V9v)Air Malta B737-3Y5 9H-ABT at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8V9v) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Air Malta sin 9H-ABT hadde vært i drift siden 1993, og i 2006 kom den til base på OSL som LN-KKC, før den gikk til Jet2 som G-GDFH inntil wfu i 2018 og har blitt spiker og colabokser.
https://live.staticflickr.com/65535/52611948103_4bceac2106_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8Zcv)Finnair DC-9-51 OH-LYY at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8Zcv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
AY655 fra Helsinki var OH-LYY DC-9-51 som ble levert i 1981 og gikk til Guatemala i 2003 som TG-ALE før den også ble spiker o.l. i 2009
https://live.staticflickr.com/65535/52611735249_22ff364e23_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa7TVB)Braathens B737-505 LN-BUE at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa7TVB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
LN-BUE ble levert i 1996 og fløy som LN-BUE helt til 2013, og ble skrapet i USA året etter.
https://live.staticflickr.com/65535/52611904645_6b22c50ab7_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8Lhe)Lufthansa B737-530 D-ABIC at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8Lhe) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Lufthansas D-ABIC var en av de aller første 735 for LH, levert i slutten av 1990 og var i trafikk til 2013 før den også ble skrapet.
https://live.staticflickr.com/65535/52610998657_976bc84b32_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa47XK)Lufttransport KingAir B200 LN-MOF at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa47XK) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
KingAir 200 ble levert i 1993 til Mørefly, før det ble ambulansefly med Lufttransport i 1998 frem til 2011, fløy videre som N1461S og RP--C2011
https://live.staticflickr.com/65535/52612740463_fe722a87d1_b.jpg (https://flic.kr/p/2oad3JT)Widerøe Dash 8-100 LN-WIM at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oad3JT) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
WF LN-WIM "Vesterålen" ble levert ny i mai 1995, malt om i juli 2005 og er fortsatt i dagiig trafikk
https://live.staticflickr.com/65535/52612770348_6925869fa2_b.jpg (https://flic.kr/p/2oadcC9)SAS MD-82 LN-ROY at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oadcC9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
MD-82 LN-ROY kom som SK316 fra Bergen, levert ny i 1988 som SE-DID "Spjute Viking", ny reg LN-ROY i 1999 og malt om i juli 2002, fløg til wfu i 2009, solgt som N418NV til Allegiant og converted til MD-83. Sløy til 2018, og ble ikke skrapet før for et år siden.
så gikk det 30 iskalde minutter uten at det kom flere fly der jeg sto, men så fikk jeg se et bredt vinsgespenn langt der ute:
https://live.staticflickr.com/65535/52611821957_70e4a50b25_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8kGz)SAS A340-313 OY-KBI at 1st SAS A340 at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8kGz) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
https://live.staticflickr.com/65535/52611832062_9224713170_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8oGN)SAS A340-313 OY-KBI at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8oGN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
OY-KBI "Rurik Viking" var tredje nye A340 for SAS og var i trafikk til pandemien satte mange 4 motors fly på bakken i mars 2020. Nå står den i Marana Pinal Air Park. Her kom den på crew-traing som SK491, og var grunnen til at jeg ville stå og vent i kulda..
Måtte jo se hvor den parkerte:
https://live.staticflickr.com/65535/52611861837_157240ae02_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8xya)OY-KBL and OY-KBI tails at gate at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8xya) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Og så var det disse to som sto utenfor SAS Hangaren, Eg baska meg trøyt for å få dette bildet:
https://live.staticflickr.com/65535/52612911820_f05c063d51_b.jpg (https://flic.kr/p/2oadVFj)Two on the SAS ramp at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oadVFj) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Busken gjemmer hvilket MD-80 fly som står nymalt, men DC-9-41 SE-DDR står bak, 2 uker etter at den ble tatt ut av trafikk.
Fra 2002 var det bare Finnair igjen som brukte DC-9 på OSL.
Enjoy!
Hadde fått tips om at SAS tre ganger den uka skulle komme med A340 på SK491 fra Arlanda, som crew-training
Husker det ble meldt om på Airpics-forumet, og jeg var klar:
Rakk å få en overraskelse først:
https://live.staticflickr.com/65535/52610874702_b27d4954ba_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa3u7A)RAF C-17 ZZ172 at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa3u7A) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
RAF sin Globemaster C.1 nr 2 var bare et halvt år, og flyr fortsatt.
https://live.staticflickr.com/65535/52611830595_ed42486627_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8ogv)Icelandair B757-208 TF-FIN at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8ogv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
TF-FIN var nettopp blitt nymalt og kom som FI318. Levert i 1997 og etter å ha hatt en pause under pandemien, er den fortsatt i drift.
https://live.staticflickr.com/65535/52611934473_c3ca858924_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8V9v)Air Malta B737-3Y5 9H-ABT at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8V9v) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Air Malta sin 9H-ABT hadde vært i drift siden 1993, og i 2006 kom den til base på OSL som LN-KKC, før den gikk til Jet2 som G-GDFH inntil wfu i 2018 og har blitt spiker og colabokser.
https://live.staticflickr.com/65535/52611948103_4bceac2106_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8Zcv)Finnair DC-9-51 OH-LYY at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8Zcv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
AY655 fra Helsinki var OH-LYY DC-9-51 som ble levert i 1981 og gikk til Guatemala i 2003 som TG-ALE før den også ble spiker o.l. i 2009
https://live.staticflickr.com/65535/52611735249_22ff364e23_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa7TVB)Braathens B737-505 LN-BUE at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa7TVB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
LN-BUE ble levert i 1996 og fløy som LN-BUE helt til 2013, og ble skrapet i USA året etter.
https://live.staticflickr.com/65535/52611904645_6b22c50ab7_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8Lhe)Lufthansa B737-530 D-ABIC at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8Lhe) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Lufthansas D-ABIC var en av de aller første 735 for LH, levert i slutten av 1990 og var i trafikk til 2013 før den også ble skrapet.
https://live.staticflickr.com/65535/52610998657_976bc84b32_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa47XK)Lufttransport KingAir B200 LN-MOF at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa47XK) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
KingAir 200 ble levert i 1993 til Mørefly, før det ble ambulansefly med Lufttransport i 1998 frem til 2011, fløy videre som N1461S og RP--C2011
https://live.staticflickr.com/65535/52612740463_fe722a87d1_b.jpg (https://flic.kr/p/2oad3JT)Widerøe Dash 8-100 LN-WIM at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oad3JT) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
WF LN-WIM "Vesterålen" ble levert ny i mai 1995, malt om i juli 2005 og er fortsatt i dagiig trafikk
https://live.staticflickr.com/65535/52612770348_6925869fa2_b.jpg (https://flic.kr/p/2oadcC9)SAS MD-82 LN-ROY at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oadcC9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
MD-82 LN-ROY kom som SK316 fra Bergen, levert ny i 1988 som SE-DID "Spjute Viking", ny reg LN-ROY i 1999 og malt om i juli 2002, fløg til wfu i 2009, solgt som N418NV til Allegiant og converted til MD-83. Sløy til 2018, og ble ikke skrapet før for et år siden.
så gikk det 30 iskalde minutter uten at det kom flere fly der jeg sto, men så fikk jeg se et bredt vinsgespenn langt der ute:
https://live.staticflickr.com/65535/52611821957_70e4a50b25_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8kGz)SAS A340-313 OY-KBI at 1st SAS A340 at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8kGz) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
https://live.staticflickr.com/65535/52611832062_9224713170_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8oGN)SAS A340-313 OY-KBI at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8oGN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
OY-KBI "Rurik Viking" var tredje nye A340 for SAS og var i trafikk til pandemien satte mange 4 motors fly på bakken i mars 2020. Nå står den i Marana Pinal Air Park. Her kom den på crew-traing som SK491, og var grunnen til at jeg ville stå og vent i kulda..
Måtte jo se hvor den parkerte:
https://live.staticflickr.com/65535/52611861837_157240ae02_b.jpg (https://flic.kr/p/2oa8xya)OY-KBL and OY-KBI tails at gate at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8xya) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Og så var det disse to som sto utenfor SAS Hangaren, Eg baska meg trøyt for å få dette bildet:
https://live.staticflickr.com/65535/52612911820_f05c063d51_b.jpg (https://flic.kr/p/2oadVFj)Two on the SAS ramp at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oadVFj) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Busken gjemmer hvilket MD-80 fly som står nymalt, men DC-9-41 SE-DDR står bak, 2 uker etter at den ble tatt ut av trafikk.
Fra 2002 var det bare Finnair igjen som brukte DC-9 på OSL.
Enjoy!