View Full Version : Sunclass - forsinkelser, regularitet og innleie 2023
flyinteressert2
01-01-2023, 20:19
Ser VKJ - igjen - er forsinket til Phuket. Denne gangen fra København. Noen som vet årsaken i dag?
HenrikL92
02-01-2023, 17:13
Finns det någon anledning till att man inte kan sätta in CS-TKH på CPH-HKT nu när OY-VKJ är strandad?
Är det Iberojet crew enbart på den när den flyger för Sunclass, därav att den inte används?
De har muligens ikke (fullt) crew tilgjengelig i Stockholm. De kan ikke bruke andres crew. Eller de kan ha et annet oppdrag allerde skedulert.
Det er helt sikkert en grunn.
VG skriver at flyet er påkjørt av en truck?
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fly-ble-paakjoert-av-truck-375-reisende-rammet
HenrikL92
02-01-2023, 19:41
VG skriver at flyet er påkjørt av en truck?
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fly-ble-paakjoert-av-truck-375-reisende-rammet
Både Sunclass & TUI´s widebody´s blivit påkörd på CPH den senaste veckan då, maximal otur.
Tertit54
02-01-2023, 21:46
Skal til Phuket i kveld men har blitt påkjørt av en trick i CPH tror jeg. Dette må vel være OYVKJ som er den eneste 339 de har i drift ??
Noen s9m vet om det er noe erstatningsfly på gang her ??
Sunclass - forsinkelser, regularitet 2023
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=13201&share_tid=156524&url=https%3A%2F%2Fforum%2Eflyprat%2Eno%2Fshowthrea d%2Ephp%3Ft%3D156524&share_type=t&link_source=app
Iflg FR er den satt opp med avgang 1100 i morgen.
Tertit54
02-01-2023, 22:19
Iflg FR er den satt opp med avgang 1100 i morgen.
Lite trolig. Pax Har fått beskjed om å holde seg hjemme og vente på en SMS før kl 11.00 i morgen. Men hva finnes av ertatning for dette??
Ikke alle som har standby crew i Thailand som kan fly folk hjem. Kommer til å ta tid dette …
Ser OY-VKF er satt opp til HKT fra CPH i ettermiddag.
Ligger tilsynelatende ikke an til noen snarlig retur for de som skulle ha vært med VKJ.
Ser OY-VKF er satt opp til HKT fra CPH i ettermiddag.
Ligger tilsynelatende ikke an til noen snarlig retur for de som skulle ha vært med VKJ.
Og siden OY-VKF flyr til CPH-HKT-CPH.
Kommer 9H-BFS fra Maleth Aero og flyr GOT-OSL-SID-GOT-OSL i morgen.
Tertit54
03-01-2023, 13:55
Ser at OYVKF er satt opp CPHHKT i dag men har den range til å fly denne distansen på ca 10 timer non stop? tipper den kommer til OSL i morgen og plukker opp DK2554 paxen
sabergum
03-01-2023, 15:43
Og siden OY-VKF flyr til CPH-HKT-CPH.
Kommer 9H-BFS fra Maleth Aero og flyr GOT-OSL-SID-GOT-OSL i morgen.
Jeg har betalt for Plus og sete 7A på OSL-SID i morgen. Ser nå at jeg får sete 8D på 9H-BFS, altså ikke vindussete, nedgradering til economy og ingen IFE på en 7,5 timers tur. Dette har ikke Ving/Sunclass informert noe som helst om, utover at "ditt fly vil bli ersattet av et fly fra Maleth Aero" og at "flyselskapet [vil] gi deg tilsvarende plass så langt det er mulig". Jeg reiser alene, og å sitte som sild i tønne uten vegg/vindu og uten IFE er en vesentlig nedgradering. Har jeg noen rettigheter i dette tilfellet, eller må jeg bare finne meg i det?
Jeg har betalt for Plus og sete 7A på OSL-SID i morgen. Ser nå at jeg får sete 8D på 9H-BFS, altså ikke vindussete, nedgradering til economy og ingen IFE på en 7,5 timers tur. Dette har ikke Ving/Sunclass informert noe som helst om, utover at "ditt fly vil bli ersattet av et fly fra Maleth Aero" og at "flyselskapet [vil] gi deg tilsvarende plass så langt det er mulig". Jeg reiser alene, og å sitte som sild i tønne uten vegg/vindu og uten IFE er en vesentlig nedgradering. Har jeg noen rettigheter i dette tilfellet, eller må jeg bare finne meg i det?
Du søker refusjon for «oppgraderingen» fra vanlig til Plus, og ja - det er ikke noe annet enn Eco-seter uten IFE, så du har nok ikke noe valg hvis du vil til Kapp Verde i morgen. Tipset er da å laste ned mye på «egen IFE».
Resultatet uten erstatningsfly hadde vært kansellering av hele reisen.
Her er forøvrig setekartet: https://uploads-ssl.webflow.com/62fc895b599bcb3a41d8f01c/62ffb5dab4351b664799bcb6_9H-BFS-LOPA.pdf
sabergum
03-01-2023, 20:10
Takk. Har vært i kontakt med Ving, og en har visst ikke krav på noen form for kompensasjon, ei heller tilbakebetaling av tillegg for Plus og setereservasjon.
litt-amatør
03-01-2023, 20:21
Noen som vet hva som skjedde med OSL-HKT som skulle gått fra Oslo i går kveld og vært hjemme natt til imorgen?
Noen som vet hva som skjedde med OSL-HKT som skulle gått fra Oslo i går kveld og vært hjemme natt til imorgen?��
Kjedereaksjon fra bakkeskaden for noen dager siden (beskrevet lenger opp).
Ser at OYVKF er satt opp CPHHKT i dag men har den range til å fly denne distansen på ca 10 timer non stop? tipper den kommer til OSL i morgen og plukker opp DK2554 paxen
Jada, en 330-200 går fint i 10 timer, opp mot 12 også. Airbus skryter på seg ca 15000km rekkevidde, men det er nok i medvind og nedoverbakke. Dog er rundt 9-10000 km normalt greit innafor ytelsene.
litt-amatør
03-01-2023, 21:24
Kjedereaksjon fra bakkeskaden for noen dager siden (beskrevet lenger opp).
Ja jeg skjønte det. Lurte bare på hvordan Ving hadde tenkt å få de 375 ned til Thailand og ikke minst hente minst like mange hjem til Norge. Men OY-VKF skal det ikke tilbake til CPH på returen og jeg antar de også er helt fulle på den returen.
Ja jeg skjønte det. Lurte bare på hvordan Ving hadde tenkt å få de 375 ned til Thailand og ikke minst hente minst like mange hjem til Norge. Men OY-VKF skal det ikke tilbake til CPH på returen og jeg antar de også er helt fulle på den returen.
Stay tuned. Det hører du sannsynligvis først her ... ;)
Ving skriver at de får et "stort" fly fra Spania i morgen for å fly OSL-HKT. Noen som vet hvilket?
Ving skriver at de får et "stort" fly fra Spania i morgen for å fly OSL-HKT. Noen som vet hvilket?
Tipper Wamos A330 ... Ikke lagt inn noe ennå. Planlagt 2145, DK9353.
Ser Privilege Plus' B777 EC-MUA sitter i MAD .. Det kan også være en mulighet.
Hjemreise på lørdag fremfor på tirsdag, da snakker vi delay.
Tertit54
04-01-2023, 09:14
Jada, en 330-200 går fint i 10 timer, opp mot 12 også. Airbus skryter på seg ca 15000km rekkevidde, men det er nok i medvind og nedoverbakke. Dog er rundt 9-10000 km normalt greit innafor ytelsene.
Hmmm…ser at retur med OYVKF mellomlander i Varna for fuel på hjemveien til CPHså det er nok mye motvind.
TheEirikK
04-01-2023, 11:03
En av ATRene til DAT, OY-RUN, er på vei ned til Varna nå.
DK9525 CPH-VAR, og tilbake DK9526 VAR-CPH.
Både OY-RUN og OY-VKF har avgang ca samtidig fra Varna
Da ble det Wamos A333 i morgen som DK2554.
Jeg er med på turen som går neste uke. Er det noen som vet hvor omfattende skadene på OY-VKJ er? Mulighet for rep før 9. Jan mon tro? Må innrømme at det er litt surt å nedgradere fra A339..
Hmmm…ser at retur med OYVKF mellomlander i Varna for fuel på hjemveien til CPHså det er nok mye motvind.
Normalt med motvind på vinteren, og husk de flyr omvei ..
En av ATRene til DAT, OY-RUN, er på vei ned til Varna nå.
DK9525 CPH-VAR, og tilbake DK9526 VAR-CPH.
Både OY-RUN og OY-VKF har avgang ca samtidig fra Varna
Vil tippe på at det kanskje er noe crewbytte eller lignende.
Balle Chlorin
04-01-2023, 16:41
Ving må jo ha håndtert dette ganske bra, siden ingen aviser har intervjuer med folk som er sjokkerte, har måttet sove på gulv, har unger som skriker og som aldri skal fly med Ving igjen.
NorFlight
04-01-2023, 17:11
Nå har VG fanget opp "kaoset" i hvertfall...
https://www.vg.no/nyheter/i/69oQz0/kommer-seg-ikke-hjem-venter-og-venter
Da ble det Wamos A333 i morgen som DK2554.
Jeg er med på turen som går neste uke. Er det noen som vet hvor omfattende skadene på OY-VKJ er? Mulighet for rep før 9. Jan mon tro? Må innrømme at det er litt surt å nedgradere fra A339..
Wamos A330-300 EC-NOF er på vei nordover.
MountainDew
05-01-2023, 11:03
Når blir den OSL stasjonerte VKF byttet ut med en ny A330NEO?
Den sto på OSL når jeg landet fra SVG 21.30.
Da ser OY-VKJ ut til å ha blitt reparert. Er satt opp til Stockholm senere i kveld.
Tertit54
05-01-2023, 19:11
Dk2554 med Wamos ECNOF er endelig på veg til HKT via DWC for refuel og crew bytte. Nesten 3 døgn forsinket.
flyinteressert2
16-01-2023, 11:09
Noen som vet hvorfor DK1507 til Trondheim gikk ned i Oslo i går? Har stått der i hele natt. Teknisk?
Noen som vet hvorfor DK1507 til Trondheim gikk ned i Oslo i går? Har stått der i hele natt. Teknisk?
I følge crew; ja.
Adressa+ (https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/i/BWye6e/194-troendere-flyfast-i-oslo-jeg-er-saa-sliten-og-kald):
Flyet til Værnes ble nødt til å gjøre en uplanlagt teknisk stopp i Oslo. Den stoppen skulle bli kort, men den hadde vart i seks timer da jeg fikk melding om den klokka 04.45 i natt, forteller pressetalsperson Mari-Anna Zachariassen klokka 07.05.
-TCN kom opp fra CPH, tok en runde til TRD, og plukket så opp ruta noe forsinket fra OSL hvor -TCF fortsatt ser ut til å stå.
Midtiblinken
17-01-2023, 14:40
Lenge borte de som jobber i Sunclass. Traff et crew i Aruba i går, de var der 4 netter, etter flere netter i Punta Cana og Miami. Er ikke sikker på om hun sa samme veien tilbake eller rett til Køben. Hun var svensk, resten var halvfjærser som jeg ikke forstår noe av.
raider66
17-01-2023, 17:51
Lenge borte de som jobber i Sunclass. Traff et crew i Aruba i går, de var der 4 netter, etter flere netter i Punta Cana og Miami. Er ikke sikker på om hun sa samme veien tilbake eller rett til Køben. Hun var svensk, resten var halvfjærser som jeg ikke forstår noe av.
Fikk du inntrykk av at de så på dette som en fordel med jobben, eller som en ulempe?
Espen
Midtiblinken
17-01-2023, 20:18
Snakket ikke med de så lenge. De var unge og i Aruba på vinteren…..
Hun svenske tror jeg sa jobbet som butikksjef før, så sikkert mindre stress her. Som jobb eller kort karriere så er det nok fint, men tøft i lengden. Ikke for meg, ville ikke vart i to timer i kabinen.
HenrikL92
18-01-2023, 19:34
OY-VKJ tog ARN-LPA-ARN idag, detta har varit CS-TKH´s flight annars. Börjar Iberojet bli klar hos Sunclass?
OY-VKJ tog ARN-LPA-ARN idag, detta har varit CS-TKH´s flight annars. Börjar Iberojet bli klar hos Sunclass?
CS-TKH ser ut til å være hos DK så lenge de venter på at OY-VKI blir ferdig i AUH på vedlikehold (som drar ut i tiden pga delemangel/ventetid på deler).
Ser ut som dagens OSL-LPA er kansellert, men den skulle vel vært med en A321?
Ser ut som dagens OSL-LPA er kansellert, men den skulle vel vært med en A321?
Den har ikke gått siden starten av desember, er nok en bug i systemet - da DK1579 ikke ligger som scheduled slik som DK1578 gjør.
HenrikL92
19-01-2023, 18:40
OY-VKF får en vilodag på OSL, OY-VKJ hoppade in och tog dagens ARN-AUA-ARN.
Vi skal sørover i morgen til LPA, men fått melding om at 330-200 har teknisk, så bli to mindre som erstatning.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Vi skal sørover i morgen til LPA, men fått melding om at 330-200 har teknisk, så bli to mindre som erstatning.
LN-FGI ligger inne som DK9364 klokken 0800 ..
Det er også satt opp en DK ferryflight fra Madrid klokken 2200 .. sannsynligvis for å dekke opp søndagens program. Operatør/individ foreløpig ukjent.
Har inntrykk av at Ving er blitt ganske gode på varsling av irr og oppdateringer underveis.
Fikk heldigvis plass på første fly, og 4.55 så er vi tidlig fremme [emoji2]
TheEirikK
21-01-2023, 10:12
Wamos Air sin EC-NHM flys tom opp i kveld fra Madrid som nevnt, for å fly t/r Tenerife i morra
raider66
21-01-2023, 11:18
Har inntrykk av at Ving er blitt ganske gode på varsling av irr og oppdateringer underveis.
Ja, de har jo fått litt trening med dette nå......:(
Espen
Airbus 330
21-01-2023, 11:21
Og det er OY-VKF som er syk, igjen.... Og ser at Ving/Sunclass har satt opp VKF ut hele vintersesongen 23/24 også. Ikje braaaaaa
Og det er OY-VKF som er syk, igjen.... Og ser at Ving/Sunclass har satt opp VKF ut hele vintersesongen 23/24 også. Ikje braaaaaaI følge crew ned til LPA så var den blitt påkjørt av tauebil.
flyinteressert2
22-01-2023, 14:05
Noen som vet om det er Sunclass-crew på Vamos-flyvninger? Er det Sunclass-piloter som flyr?
Noen som vet om det er Sunclass-crew på Vamos-flyvninger? Er det Sunclass-piloter som flyr?
Nei, rent WAMOS. Samme ved all wetlease. Såvidt jeg vet pleier det å være en eller to Sunclass kabincrew til å hjelpe med servicekonsept og annonseringer, men de er 'usertifiserte' og må sitte ned når setebelteskiltene er på, som vanlige passasjerer.
Hva kaller de flightene på flightradar24 når de opereres av Wamos da? Finner ikke hverken DK1558 eller DK1559 i dag.
Hva kaller de flightene på flightradar24 når de opereres av Wamos da? Finner ikke hverken DK1558 eller DK1559 i dag.
Jo, de er der
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230122/36e392bc823617b016ca636cf1c6bc81.jpg
Takk. Skjønner ikke at de ikke kom opp når jeg søkte. Men da søker jeg på reg.nr
Du må lete bedre. DK1559 er snart på vei nordover.
Takk. Skjønner ikke at de ikke kom opp når jeg søkte. Men da søker jeg på reg.nr
Kom fint opp med flightnummer også .. Ikke la Helge være sekretær ..
HenrikL92
22-01-2023, 17:24
Wamos Air sin EC-NHM flys tom opp i kveld fra Madrid som nevnt, for å fly t/r Tenerife i morra
Måste vara ett väldigt speciellt avtal som Sunclass har med Iberojet, CS-TKH står ju för det mesta av tiden ledig på ARN. Att inte Iberojet kan flyga in extra crew och använda den istället för att hyra in extra maskin & crew från Wamos i det här fallet.
Måste vara ett väldigt speciellt avtal som Sunclass har med Iberojet, CS-TKH står ju för det mesta av tiden ledig på ARN. Att inte Iberojet kan flyga in extra crew och använda den istället för att hyra in extra maskin & crew från Wamos i det här fallet.
Wamos er sikkert billigere og her hadde de jo litt tid å planlegge på. Iberojet skal jo ha betalt de og. ;)
Airbus 330
22-01-2023, 17:27
Har de en avtale med Wamos på innleie?
Rart de ikke kontakter Norse evnt, de har jo masse ledig kapasitet og ikke minst på samme flyplass?
Du må lete bedre. DK1559 er snart på vei nordover.Hos meg kommer det bare opp sånn nå jeg søker på DK1559.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230122/9c5865427cd8a91ab4632197aa3dcf42.jpg
EDIT: Arrrghhh... det er 22/1 og ikke 29/1 i dag
Sent fra min SM-F711B via Tapatalk
flyinteressert2
22-01-2023, 20:33
Virker som OY-VKJ har problemer. DK2524 fra København - Phuket hadde opprinnelig avgangstid kl. 15.10 i dag - fortsatt ikke i lufta. Noen som vet noe?
Virker som OY-VKJ har problemer. DK2524 fra København - Phuket hadde opprinnelig avgangstid kl. 15.10 i dag - fortsatt ikke i lufta. Noen som vet noe?
1845 i morgen, står det på CPH.DK ...
litt-amatør
23-01-2023, 00:55
Altså alle disse problemene begynner å bli et alvorlig problem for Vings rykte. Jeg kjenner flere som er skeptiske til å bestille med de nå. Dette må de få orden på!!
petterbro
23-01-2023, 10:51
Jeg var i CPH 1. Jan på vej til Phuket HKT
flyet vi skulle flyve med (a330-941) blev aflyst da en truck ramte den åbne luge
flyet kunne ikke lavet og 48 timer senere fløj vi afsted med deres a330-200
nu 23 dage senere skal vi hjem og samme fly A330-941 har nu igen tekniske problemer - en ventil og en tætningsliste er færdig
så det kan ikke flyve
48 timer senere kommet et World2fly A350-900 og henter alle hjem - jesus kristus
kan I forstå folk er sure .....
Nei, rent WAMOS. Samme ved all wetlease. Såvidt jeg vet pleier det å være en eller to Sunclass kabincrew til å hjelpe med servicekonsept og annonseringer, men de er 'usertifiserte' og må sitte ned når setebelteskiltene er på, som vanlige passasjerer.
Samme når de brukte Flyr, så det var et par ombord med SunClass uniformer
Balle Chlorin
24-01-2023, 14:43
Synes fortsatt det er merkelig at dette går under radaren for diverse medier, flyet som skulle gått frs OSL til Phuket litt før midnatt, har planlagt avgang kl 1530 i dag, nesten 16 timer sen førebels.
Synes fortsatt det er merkelig at dette går under radaren for diverse medier, flyet som skulle gått frs OSL til Phuket litt før midnatt, har planlagt avgang kl 1530 i dag, nesten 16 timer sen førebels.
Nei, og takk for det!
Vi trenger ikke noen flere VG-saker med «barn gråt» osv..
Slike episoder handler ofte om hvor godt man håndterer slikt, gjør man det bra slapper ofte folk av da de vet hva som skjer. Men så har du alltid noen som ikke greier å forholde seg til realitetene, og derfor må ut i media og glanse seg i rampelyset.
Ser LN-FGI (Flyr) tok en tur CPH-LPA-CPH for Sunclass i dag. Ferryflight til og fra OSL i tillegg.
ENGM RAMP
25-01-2023, 22:18
Nei, og takk for det!
Vi trenger ikke noen flere VG-saker med «barn gråt» osv..
Slike episoder handler ofte om hvor godt man håndterer slikt, gjør man det bra slapper ofte folk av da de vet hva som skjer. Men så har du alltid noen som ikke greier å forholde seg til realitetene, og derfor må ut i media og glanse seg i rampelyset.
Wooord ! Er nok av disse som skal frem i media og fortelle hvor mye de har lidd, "ikke fått informasjon" og annet ræææl....
Airbus 330
29-01-2023, 11:44
Da har de klart å vekke liv i gamlingen, forsinket i går og i dag er den 2t forsinket som DK1558 til TFS.
Og denne skal være i flåten ut vintersesongen 2024 ser jeg..... :(
HenrikL92
29-01-2023, 15:01
CS-TKH har lämnat ARN, vad jag ser så ska OY-VKJ ta över onsdagarnas ARN-LPA-ARN samt fredagarnas ARN-SID-ARN från CS-TKH. Lördagens ARN-LPA-ARN uppsatt med A321 istället.
6 timer sen til SID i dag og med ny wetlease .. Denne trives nok godt i Sverige. :p
flyinteressert2
17-02-2023, 11:31
Noen som vet status på VKF? Har stått på CPH siden tirsdag. Teknisk?
Så Wamos var i sving i går ihvertfall ..
flyinteressert2
17-02-2023, 21:03
Sitter i Las Palmas og skal hjem i morgen. Ingen info fra Ving foreløpig, men står at flyet ut fra Oslo i morgen er forsinket i 4 timer på osl.no. Begynner å ane at det er noe teknisk med VKF.. noen som vet noe?
Skal komme tom fra CPH 0920 etter rep .. det er ihvertfall planen.
Så Wamos var i sving i går ihvertfall ..
I dag er det Iberojet som vikarierer .. På vei SID-ARN nå ..
flyinteressert2
17-02-2023, 22:03
Takk for svar og info. Krysser fingrene for at det ikke blir større forsinkelser..
I dag er det Iberojet som vikarierer .. På vei SID-ARN nå ..
Som planlagt, Iberojet skal/har opereret en A330-300/-900 for DK i W22/23-programmet i OY-VKI sitt fravær.
Skal komme tom fra CPH 0920 etter rep .. det er ihvertfall planen.
På vei opp fra CPH nå
Airbus 330
19-02-2023, 11:57
Vet ikke hva som feiler VKF i dag, men er nå drøye 2t forsinket til TFS.
Vet ikke hva som feiler VKF i dag, men er nå drøye 2t forsinket til TFS.
Crew rest.
flyinteressert2
19-02-2023, 13:35
Dro hjem fra Las Palmas i går over fire timer forsinket. Skyldtes at VKF var forsinket fra teknisk sjekk i København, hvor den hadde stått siden tirsdag.Opplevd forsinkelser omtrent hver gang jeg har reist med den. Hvorfor beholder Sunclass en så lite punktlig maskin?
MountainDew
19-02-2023, 14:21
Dro hjem fra Las Palmas i går over fire timer forsinket. Skyldtes at VKF var forsinket fra teknisk sjekk i København, hvor den hadde stått siden tirsdag.Opplevd forsinkelser omtrent hver gang jeg har reist med den. Hvorfor beholder Sunclass en så lite punktlig maskin?
Det er bestilt en ny A330NEO for å erstatte VKF. Tror ikke den leveres før en gang i 2024.
Airbus 330
19-02-2023, 15:05
Det er bestilt en ny A330NEO for å erstatte VKF. Tror ikke den leveres før en gang i 2024.
Men VKO har nå stått i NAP siden 6 okt ferdig lakkert, rart de ikke har tatt over denne ennå?
VKI stå fortsatt i AUH og venter på deler til galley, rart det tar SÅ lang tid...
Men VKO har nå stått i NAP siden 6 okt ferdig lakkert, rart de ikke har tatt over denne ennå?
VKI stå fortsatt i AUH og venter på deler til galley, rart det tar SÅ lang tid...
Når man ikke får tak i deler tar det lang tid. Er et generelt bransjeproblem
rart det tar SÅ lang tid...
Samme grunn som at Airbus og Boeing ligger etter med leveranser. Underleverandørene kan ikke levere i tide.
HenrikL92
19-02-2023, 19:06
ARN-AUA-ARN, ARN-HKT-VAR-ARN samt dagens CPH-HKT enligt tidtabell. Känns som det var längesedan OY-VKJ hade sådant flow :)
ARN-AUA-ARN, ARN-HKT-VAR-ARN samt dagens CPH-HKT enligt tidtabell. Känns som det var längesedan OY-VKJ hade sådant flow :)
Den har jo bare vært i flåten i 2 måneder, da ...
flyinteressert2
28-02-2023, 22:41
VKJ virker å ha fått teknisk i Phuket? Flere timer forsinket nå og ikke begynt på returen til Oslo..
Balle Chlorin
01-03-2023, 02:04
Vistnok teknisk med nesehjulet, ref noen som satt 3 timer på flyet før de fikk beskjed om at det ble en ekstra natt på hotell. Ny info rundt 11-12 lokal Thai-tid, dvs om 3-4 timer.
Jeg ha en kollega som skal være med den maskinen. I følge henne blir det enda et døgn på hotell da en del må flys inn fra Frankfurt.
ENGM RAMP
01-03-2023, 16:30
Ankomst rundt midnatt i morgen kveld ryktes det
Ankomst rundt midnatt i morgen kveld ryktes det
Lander på OSL om vel 1 time.
HenrikL92
03-03-2023, 16:55
OY-VKF tog ett stopp på LPA under AUA-ARN flighten, var det planerat?
CS-TKH tar ett också ett stopp fast i MAD under dagens SID-ARN flighten.
Ser ut som Wamos og EC-NOF er på jobb for SunClass
Mulig den dekker opp for OY-VKI?
sarpingen87
28-04-2023, 11:58
Ser ut som Wamos og EC-NOF er på jobb for SunClass
Mulig den dekker opp for OY-VKI?
EC-NOF får ett langvarig vikaropphold hos Sunclass. For OY-VKI ser ikke ut til å bli klar allikevel 3. mai for vi har fått mail idag om at Wamos skal frakte oss til Chania 11. mai. Håper på å få seter i business seksjonen.
EC-NOF får ett langvarig vikaropphold hos Sunclass. For OY-VKI ser ikke ut til å bli klar allikevel 3. mai for vi har fått mail idag om at Wamos skal frakte oss til Chania 11. mai. Håper på å få seter i business seksjonen.
Setter en knapp på enten EC-NHM (Y375) eller EC-NYJ (Y408).
sarpingen87
28-04-2023, 14:09
EC-NYJ blir det nok ikke for den er jo utleid til Aur Europa. Spennende å se om jeg får mail i løpet av dagen med endring. Er vel første gangen jeg håper å IKKE få mail fra Ving med nyheter :)
EC-NOF (C12 Y365) er jo allerede i gang .. og de har jo to til i samme konfigurasjon.
Edit: Ser EC-NOF har vandret videre ..
Airbus 330
28-04-2023, 23:11
Som nevnt i den andre Sunclass tråden, så sto det skrevet på Hangar.no som hadde intervjuet pressesjefen hos Sunclass, at VKI ikke ble klar før i slutten av mai mnd.
Kan jo fortsatt rekke det.
EC-NYJ blir det nok ikke for den er jo utleid til Aur Europa. Spennende å se om jeg får mail i løpet av dagen med endring. Er vel første gangen jeg håper å IKKE få mail fra Ving med nyheter :)
EC-NYJ er satt opp som en ferryflight MAD-OSL i dag, så da blir det nok den
flyinteressert2
04-05-2023, 20:32
Noen som vet hvor lenge Wamos leies inn før VKI er tilbake?
Det nevnes slutten av mai to poster over din ... ;)
Men VKI har jo blitt forsinket mange ganger nå.
Hei,
Vi har kjøpt tur gjennom Ving til Mallorca like etter Pinse. Vi ble informert om at turen skulle flys med Sunclass Airlines A330-300. Nå like før reisen får vi denne meldingen fra Ving:
'Sunclass Airlines har informert oss om en nødvendig omdisponering av
flyprogrammet på reisen til Mallorca 30. mai. Flygningen kan ikke
gjennomføres med deres Airbus 330-300 som planlagt da maskinen er
ytterligere forsinket fra vedlikehold. For å ivareta flygningen har det
vært nødvendig å dele opp avgangen i 2 mindre fly, en B738 fra Smartwings
og en A332 fra Maleth Aero. Du har fått plass på avgangen med Maleth Aero.'
Vi som reisende oppfatter dette som en nedgradering av service da selve flyturen i Sunclass Airlines A330-300 med georgrafi (GPS) display i seteryggen vanligvis oppleves som en fin flytur. Jeg er selvsagt flyinteressert, det er derfor jeg er på dette forum. Og fly har vært mitt yrkesliv nesten hele livet.
Maleth Aero er ukjent for meg. Jeg atar at dette er en ACMI kontrakt.
Noen som kjenner til, har erfaring med Maleth Aero?
andreas_a
26-05-2023, 12:54
Ser ut som at det kan være IFE hvis dere har flaks med hvilket fly som kommer:
https://www.maleth-aero.com/available-aircraft
De har også hentet inn en A321neo fra HiFly
Airbus A321 -271NX 10948 YR-WIN HiSky Europe ferried /posn 22/29mayy23 OTP-OSR-ARN on wet-lease to Sunclass Airlines
De har også hentet inn en A321neo fra HiFly
HiSky ja,
samt kun for en rotasjon ARN-LCA-ARN.
Maleth Aero ser ut til å være ferdig.
I mens har LEAV Aviation ankommet OSL med en A320 for å fly sammen med Sunclass A321 de neste dagene for OY-VKI.
Chair A320, HB-JOK, skal ta en rundtur OSL-PMI for SunClass i morgen
Chair A320, HB-JOK, skal ta en rundtur OSL-PMI for SunClass i morgen
Sunclass må vel snart ha verdensrekord i innleie og driftsforstyrrelser?!
mlindgreen
06-06-2023, 18:12
Sunclass må vel snart ha verdensrekord i innleie og driftsforstyrrelser?!
De byder i hvert fald ofte på "eksotiske" oplevelser med ACMI operatører jeg ikke har hørt om før.
Venter tydelivis fortsatt på VKI for i kveld landet HiFly Malta og deres A340-300 9H-SUN på OSL, og skal fly for dem i morgen
Greske Air Mediterraneans 25-årige 734 SX-MAT er også satt opp til Palma i morgen på DK9328, i utgangspunktet samtidig med 9H-SUN.
Greske Air Mediterraneans 25-årige 734 SX-MAT er også satt opp til Palma i morgen på DK9328, i utgangspunktet samtidig med 9H-SUN.
Spørsmålet er da fra et flynerd perspektiv hva som er mest eksotisk i 2023?
Chair inne en ekstra gang med A320 før OY-VKI er på plass,
skal fly OSL-PMI-OSL i morgen sammen med OY-TCD.
Og i dag Privilege Style 757-200 EC-HDS er satt opp OSL-LPA
OY-VKI er satt opp til OSL i natt. Skal sannsynligvis gå DK1562 til CHQ kl 0730.
OY-VKI er satt opp til OSL i natt. Skal sannsynligvis gå DK1562 til CHQ kl 0730.
Den er satt opp på 1562 ja:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Startet comebacket med 1 times forsinkelse, så nå er alt tilbake til pre-korona normalen :stir
Har VKI blitt syk allerede, tro? Kan virke som om dagens Larnaca-flight er delt i to, en A321 ferges opp fra Billund i dette øyeblikk.
ENGM RAMP
16-06-2023, 14:06
Har VKI blitt syk allerede, tro? Kan virke som om dagens Larnaca-flight er delt i to, en A321 ferges opp fra Billund i dette øyeblikk.
Det kan nok desverre bekreftes ja. Den har nok stått på seg en del "sykdommer" disse 10 månedene flyet har stått i ro....
Maskinen har vært i rusegropa her hos oss og står parkert på 188 inntil videre.....
HenrikL92
16-06-2023, 16:26
OY-VKO är planerad att sättas i trafik imorgon lördag, ARN-PMI.
Ferryflighten CPH-ARN tidigare idag återvände till CPH enligt FR24, bara de inte hittade något trubbel?
ENGM RAMP
16-06-2023, 19:44
kommer crew og mech inn til OSL rundt midnatt og VKI skulle ferges ut så fort den var i orden var beskjeden gitt før jeg gikk av jobb
joandreas
16-06-2023, 20:26
OY-VKO är planerad att sättas i trafik imorgon lördag, ARN-PMI.
Ferryflighten CPH-ARN tidigare idag återvände till CPH enligt FR24, bara de inte hittade något trubbel?Oy-vko drar fra cph 22:30 tida. Skal til BGO imorgen.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
kommer crew og mech inn til OSL rundt midnatt og VKI skulle ferges ut så fort den var i orden var beskjeden gitt før jeg gikk av jobb
Den står fortsatt uvirksom nå ser jeg. Ser ut som den får noe "doktorering".
ENGM RAMP
17-06-2023, 09:37
Den står fortsatt uvirksom nå ser jeg. Ser ut som den får noe "doktorering".
Stemmer det min venn :)
Først skulle den fly POS ut i natt, så skulle den fly POS ut nå kl. 1330, men ble nettopp endret til at den skal ut og fly DK802 til AYT kl. 1720 istedet...
ENGM RAMP
17-06-2023, 09:57
I tillegg har de en innleid 737-800, LY-DUE fra GetJet som skal straks ut og fly til PMI for dem også...
Stemmer det min venn :)
Først skulle den fly POS ut i natt, så skulle den fly POS ut nå kl. 1330, men ble nettopp endret til at den skal ut og fly DK802 til AYT kl. 1720 istedet...
Ble ikke noe av det heller. VKF kom over fra ARN, og sammen med TCE til AYT en del forsinket. VKI tom til CPH.
HenrikL92
18-06-2023, 09:31
Ble ikke noe av det heller. VKF kom over fra ARN, og sammen med TCE til AYT en del forsinket. VKI tom til CPH.
VKF fortsätter flyga från OSL även idag.
VKI er ute å testflyr fra CPH, så kanskje de kan få den i drift igjen
Ellers har ikke VKO vært på rute veldig mange ganger, men det er kanskje ikke maskinen sin skyld
VKI er ute å testflyr fra CPH, så kanskje de kan få den i drift igjen
Satt opp til å flys tilbake til OSL senere i dag
flyinteressert2
21-06-2023, 21:10
Ser ut som VKF står på LPA. Teknisk?
Snakk om at det ene avløser det andre. De kjeder seg neppe i ops-avdelingen hos Sunclass for tiden.
Da fikk de ristet liv i VKI. OSL-HER nå, bare en halvtime sen
jcnorway
03-07-2023, 21:24
VKI skulle hatt avgang kl 15:00 fra LPA til OSL. Står etter det jeg kan se fortsatt på bakken på LPA. Avinor sier ankomst 02:47 (opprinnelig 21:25). Blitt syk igjen?
VKI skulle hatt avgang kl 15:00 fra LPA til OSL. Står etter det jeg kan se fortsatt på bakken på LPA. Avinor sier ankomst 02:47 (opprinnelig 21:25). Blitt syk igjen?
Står teknisk som årsak ja.
Taxer ut til banen i dette øyeblikk.
De får LY-UNO, en 737-800 fra GetJet til å hjelpe til i kveld
De får LY-UNO, en 737-800 fra GetJet til å hjelpe til i kveld
Regnskapsåret må jo etter hvert se "grisete ut" for Sunclass?
VKI er planlagt til CPH i dag så da skal den vel skrus på der?
flyinteressert2
05-07-2023, 11:58
Skulle tro at det meste som kunne fikses hadde blitt gjort i Abu Dhabi - etter nesten ett år der nede? Er jo ikke første gangen etter at VKI kom tilbake at den har hatt trøbbel..
Da har de fått VKI i gang igjen. Straks tilbake på OSL for å ta kveldens rundtur til Chania. Skal vi åpne veddemålet om hvor forsinket den blir?
Nesten en nyhetssak i seg selv. VKI er i rute
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230706/48765191b00e21d5c61f279d7c33652f.jpg
Tolker jeg FR24 rett er VKO syk, så VKI er fløyet til ARN for å fly til LCA. Mens OSL-LPA er kansellert?
HenrikL92
17-07-2023, 09:54
ARN-AYT som skulle avgått i gårkväll med OY-VKO startar strax med OY-TCN.
OY-TCN fick flyga ARN-RHO-ARN x2 igår för att täcka upp för VKO. Fanns väl inget man kunde hyra in för att få iväg AYT-flighten i gårkväll.
Hva dekker man da opp med OSL-LPA?
Hva dekker man da opp med OSL-LPA?
Ryktene på FB sier at den har blitt utsatt ett døgn
HenrikL92
18-07-2023, 09:34
Ryktene på FB sier at den har blitt utsatt ett døgn
VKI ska lyfta mot LPA vid 10.30 tiden.
Kvällens OSL-PMI flight som ursprungligen skulle lyfta kl. 17.30 är försenad till 00.30
VKI tar väl denna efter hon landat från LPA.
flyinteressert2
18-07-2023, 11:06
Sunclass er veldig forsinket på flere avganger fra Oslo både i går og i dag. Har VKF teknisk trøbbel - igjen? Skulle tatt av mot Antalya kl. 06.30, ny tid kl 14..
Spruce Goose
18-07-2023, 11:24
Sett med positive briller ser OY-VKO ut til å være frisk igjen. Tok ARN - PMI idag
CRJ1000ER
18-07-2023, 11:55
Er det samme tekniske problem som plager OY-VKO, f.eks motorer eller er det hele tiden forskjellige ting?
Får inntrykk av at andre selskaper har lite teknisk tull med sine A339.
Spruce Goose
18-07-2023, 13:57
Men, har nå OY-VKF ( 330 -200) gått på en smell? Den står vel på OSL etter den kom fra Varna i natt. Men GetJet er på vei inn fra Riga for å ta en PMI avgang ser det ut til
flyinteressert2
18-07-2023, 15:22
Hvor sikre er de eldre A330-maskinene til Sunclass egentlig? Står omtrent med teknisk hver uke..
Undrer på hvor stor total tid er på VKI ? Jeg ble invitert på første demoflight med Premiairs VKI 19.09.2000 OSL-CPH-OSL...
Det bør vel være et høyt time tall...
Sunclass er veldig forsinket på flere avganger fra Oslo både i går og i dag. Har VKF teknisk trøbbel - igjen? Skulle tatt av mot Antalya kl. 06.30, ny tid kl 14..
Utsatt til 07:00 i morra tidlig nå
Sent from my iPhone using Tapatalk
Undrer på hvor stor total tid er på VKI ? Jeg ble invitert på første demoflight med Premiairs VKI 19.09.2000 OSL-CPH-OSL...
Det bør vel være et høyt time tall...
Det spørs. Den ser jo ut til å tilbringe mye av tiden på bakken..:cool:
HenrikL92
19-07-2023, 07:38
OY-VKO har varit kvar på PMI sedan i gårkväll. Beräknas inte vara tillbaka på ARN förrän kl.18 ikväll. ARN-LPA som skulle lyft kl. 8.50 beräknas nu att lyfta ikväll kl.20
Bank i bordet, men da startet alle A330ene deres på rute i dag ser det ut som
Ser ut som DK1012 OY-TCD TRD-RHO diverter til Varna nå?
Ser ut som DK1012 OY-TCD TRD-RHO diverter til Varna nå?
DK1012 gikk til RHO som normalt tidligere i dag. Den gikk så til Varna som DK1022. Ser ut som flightnumrene ligger inne feil.
OY-VKO ankom på rute fra Palma og skulle dratt som DK1020 for 30 min siden fra BGO tilbake til Palma de Mallorca. Står nå som ETD 05:00 i morgen tidlig. https://www.flightradar24.com/data/flights/dk1020
VKF endret kurs til CPH på dagens ARN-LPA og står tilsynelatende der nå.
HenrikL92
13-08-2023, 12:42
VKF endret kurs til CPH på dagens ARN-LPA og står tilsynelatende der nå.
ARN-LPA är en ferryflight men något måste gjort att den stannat till i CPH då. Returen från LPA till BGO är nu försenad från kl 15.05 till kl.22.45 enligt LPA´s hemsida.
VKF kvar i CPH.
OY-VKC & EC-MUA från Privilege rycker in och tar en varsin flight ikväll från LPA till BGO.
OY-VKO ankom på rute fra Palma og skulle dratt som DK1020 for 30 min siden fra BGO tilbake til Palma de Mallorca. Står nå som ETD 05:00 i morgen tidlig. https://www.flightradar24.com/data/flights/dk1020
Hei. Jeg er ny på dette forumet da jeg fikk litt interesse for dette nye flyet til Sunclass på nylig tur med det fra Mallorca og begynte å google litt.
Jeg skulle reist med det flyet fra BGO til PMI 5.august, men under landing på BGO punkterte nesehjulet. De måtte sende nytt hjul fra Danmark, derfor var det så mye forsinket. Sunclass hadde heldigvis OY-TCE på BGO som skulle gå tomt til PMI som vi fikk være med. Resten måtte vente ca 12 timer til hjulet var skiftet. Overasket over at nesehjulet punkterte etter under 2 mnd bruk. Ut fra FR24 ser jeg dette medførte forsinkelser på begge de flyene i flere dager.
Overasket over at nesehjulet punkterte etter under 2 mnd bruk. .
Flyhjul kan treffe fremmedlegemer, som f.eks. spiker, like enkelt som en bil ..
Bildet er mitt fra en tilsvarende situasjon i 2004 .. ;)
flyinteressert2
19-09-2023, 12:32
Noen som vet hva som er galt med VKI? Stått på bakken siden torsdag kveld
Noen som vet hva som er galt med VKI? Stått på bakken siden torsdag kveld
Noe teknisk, i følge mannen i tårnet.
VKI blir tydeligvis stående lenge nok til at Euratlantic og deres 777--200ER CS-TSX hentes inn. Til OSL i ettermiddag
Da har de fått OY-VKI i drift igjen. Flyr OSL-CHQ nå
Ser både VKI og VKO er satt opp fra OSL til LCA i morgen, med 10 min. mellomrom. Har Ving hatt høstferie-salg til Kypros? :cool:
ENGM RAMP
29-09-2023, 01:41
Ser både VKI og VKO er satt opp fra OSL til LCA i morgen, med 10 min. mellomrom. Har Ving hatt høstferie-salg til Kypros? :cool:
Intet mindre enn 6 avganger med Sunclass i morgen tidlig ;)
2 x LCA med A330
2 x LPA med A330 og A321
1 x PMI med A321
1 X ARN med A321 som pos-maskin (tomflight)
flyinteressert2
29-09-2023, 18:16
Ser DK1573 er forsinket i over to timer fra Larnaca - hjemme ca kl. 20.00 på OSL (VKI). Er dette samme crew som fløy ut fra OSL kl 07.15 i dag tidlig?
Hei. På grunn av en nødvendig omdisponering av flyflåten, og for å unngå flyforsinkelse, vil reisen gjennomføres med to mindre fly, en A330-200 fra Privilege Style og en A321 fra Sunclass Airlines. Grunnet oppdelingen vil det være to flynummer; DK1575 og DK9373. Avgangstiden er uforandret. Du som får denne SMS kommer til å fly med DK1575. Har du forhåndsbestilt sete, vil du bli tildelt tilsvarende plass i den grad det er mulig på denne flytypen. Personale fra Sunclass Airlines vil være med om bord.HilsenVing
Fikk denne meldingen fra Ving nå, før hjemreise til OSL fra LPA i morgen ettermiddag. Privilege Style fikk A330 inn i flåten sin i juni, så dette kan jo bli interessant. Ut fra boardingkort og setekart kan det se ut til at vi har vært å heldig å få lie flat, krysser fingre for det!
Litt spesielt at Sunclass omtaler A330-200 fra PS som "mindre" enn sin egen A330-200 ;)
Fikk denne meldingen fra Ving nå, før hjemreise til OSL fra LPA i morgen ettermiddag. Privilege Style fikk A330 inn i flåten sin i juni, så dette kan jo bli interessant. Ut fra boardingkort og setekart kan det se ut til at vi har vært å heldig å få lie flat, krysser fingre for det!
Litt spesielt at Sunclass omtaler A330-200 fra PS som "mindre" enn sin egen A330-200 ;)
P6 har ca. 70 seter mindre enn DK sin A332. De skriver nok slik at folk forstår hvorfor oppdelingen til to fly.
PlusUltra med A330-200 på LPA-OSL i kveld/natt
flyinteressert2
07-10-2023, 17:14
Noen her som vet hva som er galt med VKF/VKO? VKO med stor forsinkelse fra ARL i dag, og flyene som leies inn er vel vikar for VKF?
Med stadig flere omveier til Asia så ser jeg flere av SunClass flighter fra Phuket til Skandinavia kommende vinter ligger inne med en teknisk stopp i Varna på returen
flyinteressert2
24-10-2023, 13:09
Noen som vet hva VKF gjør i Manchester?
Scandinavien_Airlines
24-10-2023, 13:43
Noen som vet hva VKF gjør i Manchester?
Champions League fodbold. Manchester United - F.C. København i aften.
Flyver FCK Fanclub supporters til Manchester, med retur til CPH sent i aften.
DK840 ARN-HRG med VKI diverted til CPH i dag. Snudde da den hadde nådd Polen
Vet du hvorfor det har diverted? Lurer bare på da jeg har en kompis som skal hjem med det til ARN i dag!
Vet du hvorfor det har diverted? Lurer bare på da jeg har en kompis som skal hjem med det til ARN i dag!
OY-VKI er på farten mot HRG igjen nå.
HenrikL92
27-10-2023, 16:22
Idag inleds säsongen med flighter till Thailand. OY-VKO tar premiären DK2564 ARN-HKT.
Hoppas denna säsongs flighter till HKT blir trevligare med egen maskin än så som med OY-VKJ förra säsongen.
OY-VKF diverted til Brest på dagens OSL-LPA tur
TheEirikK
25-11-2023, 10:50
OY-VKF diverted til Brest på dagens OSL-LPA tur
Medisinsk mellomlanding:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fly-paa-vei-fra-oslo-til-gran-canaria-maatte-lande-i-frankrike.ThXZlMzp1?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos2&utm_medium=dre-6561c003540a96009b1c49bc
flyinteressert2
02-12-2023, 19:37
Noen her som vet hva som skjer med OY-VKO? Tredje helgen den er rammet av forsinkelser enten til eller fra Phuket. Nå ser det ut som hjemreisen til Stockholm DK2565 er utsatt.
HenrikL92
03-12-2023, 09:56
Nu ser dessutom OY-VKO att bli stående i HKT, OY-VKI ska lyfta kl.13 idag från ARN som ferry till HKT.
LY-UNO från Getjet & OY-TCH tar varsin ARN-TFS-ARN flight idag istället för OY-VKI.
Noen her som vet hva som skjer med OY-VKO? Tredje helgen den er rammet av forsinkelser enten til eller fra Phuket. Nå ser det ut som hjemreisen til Stockholm DK2565 er utsatt.
Fikk skade under landing i Phuket ifølge hangar.no. https://www.hangar.no/sunclass-airlines-airbus-a330neo-fikk-skader-under-landing-i-thailand/ (bak betaligsmur)
Med planlagt levering av VKP i dag, skulle man i utgangspunktet tro at VKF (eller VKI) får roligere dager i nær fremtid.
Med planlagt levering av VKP i dag, skulle man i utgangspunktet tro at VKF (eller VKI) får roligere dager i nær fremtid.
Nja, de skal i de neste ukene dra i gang flere turer til phuket blandt annet fra Gøteborg.
HenrikL92
06-12-2023, 19:39
Fikk skade under landing i Phuket ifølge hangar.no. https://www.hangar.no/sunclass-airlines-airbus-a330neo-fikk-skader-under-landing-i-thailand/ (bak betaligsmur)
Ferry från HKT tillbaka till ARN just nu.
I følge Aviation Herald kjørte de over én eller flere lykter på banekanten under landingen.
The airline reported there were strong crosswind gusts during landing causing one of the aircraft's wheels to go off the runway and collide with a runway edge light, the tyre suffered a puncture
https://www.avherald.com/h?article=51209687&opt=0
Årsregnskapet til Sunclass kan ikke se særlig pent ut når det kommer.
Forhenværende OY-VKH ser ut til å være ferdig konvertert til frakter:
https://www.planespotters.net/photo/1518442/n804cm-cargo-aircraft-management-cam-airbus-a330-343
HenrikL92
10-12-2023, 09:49
Den 15/12 är både ARN-HKT & ARN-HRG planerade med A339, blir någon av dessa OY-VKP´s premiärflight?
Chrisa28
10-12-2023, 10:10
Hej
Den første flyvning vil være den d. 13/12CPH-HKT
Hej
Den første flyvning vil være den d. 13/12CPH-HKT
Og slik det ble det. Premiereturen i gang.
Gransking skal visst gjennomføres av hendelsen i Phuket i desember:
In January 2024 Thailand's AAIIC reported the aircraft landed on the left side of the runway. The occurrence was rated a serious incident and is being investigated.
https://avherald.com/h?article=51209687&opt=0