View Full Version : Tragisk ulykke i USA
Tertit54
01-01-2023, 18:08
Så har det skjedd som jeg aldri trodde jeg skulle oppleve . At en bagasje sjauer skulle bli sugd inn i en motor og omkommer. Hva slags russisk rulett er det disse driver med,eller???
https://avherald.com/h?article=50320e92&opt=0
Det er vel ikke første gang, ei trolig siste
Skal ha skjedd under ankomst. APU'en var gåen og de ventet på strøm for å kunne slå av motoren(e). Han må krysset foran motoren for å åpne lasterommet ..
Tertit54
01-01-2023, 18:48
Det er vel ikke første gang, ei trolig siste
Noen eksempler ???
Tror jeg har lest om dette i Sovjet ??
Tertit54
01-01-2023, 18:54
Skal ha skjedd under ankomst. APU'en var gåen og de ventet på strøm for å kunne slå av motoren(e). Han må krysset foran motoren for å åpne lasterommet ..
Står ikke dette på side 1 i læreboka til stuerene?? Aldri gå i nærheten av en flymotor i arbeide .??
Noen eksempler ???
Tror jeg har lest om dette i Sovjet ??
Er så lenge siden, 80 tallet mener jeg å huske. Busy Bee fikk en i proppelen. Husker navnet på kapteinen, ikke lokasjon i Norge.
Har selv lagt i belly på en 737-200. Kom meg j.... fort ut når jeg hørte det begynte å svive.
PS. Alle, ikke bare stuere vet fartsområde.
Noen eksempler ???
Tror jeg har lest om dette i Sovjet ??
Siste jeg finner er fra 2015
https://www.express.co.uk/news/world/627531/man-died-sucked-jet-engine
Også er det jo flere som har blitt tatt av propeller. Samt en i høst som satt fast håret i et bånd og ble drept
El Paso 2010 . CO 737-500 ..
Mener Air India hadde en for noen år siden ..
DC 10-30
25-06-2023, 11:17
Da har det dessverre skjedd igjen. San Antonio airport denne gangen.
https://nypost.com/2023/06/25/san-antonio-airport-worker-killed-after-being-sucked-into-delta-jet-engine/
Gunnar90
27-06-2023, 09:19
To ganger på et halvt år er litt mye. Ser vi resultatet av sparing på diverse plan?
Når jeg for noen år siden jobbet for et handling selskap, så ble jeg fortalt at ved av stasjonene i USA var det 100% turnover i staff igjennom året....
Dessverre så er det ikke alltid superkvalitet over nyansatte og da hjelper det ikke hvis trengingen ikke er super heller....
Det er mange farer på bakken rundt et fly og det skal man ha respekt for. Og motorene er det futt i, uansett hvilken side man er på.
For mange år siden så hadde jeg utsjekk i drive med oppstart av fly, altså gå med headsett ved siden av for å holde kommunikasjon med flight deck.
Og jeg husker jeg sto ute på taxebanen og skulle koble fra. Samtidig har SN startet opp Avroen sin litt mer på sidelinjen, og de fire APU'ene der gjorde at det blafret i skikkelig rundt meg som sto på relativt lang avstand.
Dette var selvmord .. Tragisk ..
https://www.wsbtv.com/news/trending/death-worker-ingested-by-plane-engine-san-antonio-airport-ruled-suicide/R3LKTHQYGFG3TMDRJ6OB5TBJT4/?utm_campaign=trueanthem&utm_medium=trueanthem&utm_source=facebook&fbclid=IwAR0ge_CXZNja99ErUuxBJX4eSI8TszS-3gY9c5pZj6VC0xxmyPZ7SqTDQOI
Midtiblinken
27-06-2023, 18:03
I USA har det ikke akkurat vært en karrierre, med visse unntak. Southwest har mye gode folk, og de blir der. Hadde en kompis som jobba på ramp på en FBO jeg både jobba for og var kunde. Han dro til SWA lokalt og jobba på ramp der. Derfra til Denver der jeg tror han er ganske høyt oppe. Han har sikkert 25 år i selskapet.
AA hadde mye erfaring i årtusen skiftet. Husker vi prata en del med de på en tur til Austin, som var ganske ny da. De tjente da det dobbelte som meg som flyger og brukte alt av sykedager og sykemeldinger. Det var rett og slett offentlige tilstander, og jeg regner med en deres Ch 11 turer fiksa det.
Northwest hadde og AA tilstander på mange plasser. Der fortalte de deg når du var klar for pushback… Husker ikke akkurat når det skjedde, men det meste av ramp og gate ble utskiftet med kontrakt jobber under DGS. De på gate som har vært der en stund er veldig flinke, men har lite peiling når de er ferske. Regner med det samme er tilfelle på ramp, der uoppmerksomhet kan bli fatal.
United outsourcet det meste etter merger med CAL. Flere på gate med over 30 år som forsvant. En hadde 16 og tok transfer, etter 20 fikk han full reise benefits.
Det som var en solid jobb med pensjon er i dag en gig i et kontrakt selskap, med dårlig betaling og lite rom for og flytte opp.
Da har det skjedd igjen, denne gangen i Iran
https://www.aviation24.be/airlines/varesh-airlines/ground-engineer-gets-sucked-into-engine-of-varesh-airlines-aircraft-at-iranian-airport/
A tragic scene at the Iranian airport of Chabahar Konarak when maintenance was carried out on the right engine of a Boeing 737-500 (registered EP-VAF). While the engine was running, during maintenance, a ground engineer who entered the safety zone was sucked into the turbine and died instantly.