PDA

View Full Version : Tredje juledag fra MEL

petter380
27-12-2022, 03:44
Hvor vi har en «one day heat wave» med temperaturer rundt 37 her i byen, 27 på kvelden/i natt, før vi er tilbake på behagelige 20-25 dagtid allerede i morgen rundt lunsj når vinden snur fra nord til sør. Tørr luft, så ingen problem, personlig syns jeg det er deilig å kunne lufttørke etter en dusj i skyggen uten å være kald [emoji28]

Registrer at det snør en del rundt BGO, så det lover bra for resten av vinteren med en solid base. I fjor fikk vi ikke base før i februar, og slutten av desember er sent det også… Nok værprat; det går ufattelig mange fly SYD-MEL, helt sykt - hvor skal alle!?[emoji38][emoji3075]

LN-MOW
27-12-2022, 04:15
Møkkamann. Her i semitropiske strok har det nå begynt å sne, bare sånn for å strø salt i såret.

Alt dette er selvfølgelig min skyld.

Nå heller jeg mer Highland Park i glasset og skrur Dim Gray et hakk opp. Kjøp.

https://dimgraymusic.bandcamp.com/album/firmament

Chriscross
27-12-2022, 05:24
Her i Sfo regner det veldig, men det positive er at det nå skal gi seg 11.00. Kan vel snart sjekke inn på sk9-etellerannet. Første møte med Intercontinental har vært positivt med reell oppgradering. Blir trist å reise hjem i morgen kveld.

EB
27-12-2022, 05:42
Glad fritirsdag fra Ris. Julen er pakket ned/bort/kastet ut. Nå kaffe og forum før NRK Stor Oslo joiner om ca 20 minutter. En tur ut til Kolbotn i løpet av dagen…satser på t-bane og tog. I kveld blir vi 24 til middag litt lenger opp i åsen bak her - satser på at vertskapet allerede er i gang med forberedelsene. Nyt tirsdag du også.

Henshaw
27-12-2022, 07:11
God morgen fra Kolsås. Helse på topp igjen og det er fortsatt resten av huset også, krysser fingrene for at det varer. I dag blir det å sende minstemann i barnehagen før det venter noe ukjent + mat på meg i Oslo sentrum

Someone
27-12-2022, 07:58
God morgen fra Hvalstad. Her sov jeg helt til 7:30 og lillebror lot storebror sette i gang padden uten at det ble krangel. Luksus! En rekke ærend på tapeten i dag, før de gamle dukker opp til juletorsk hos oss i kveld. Ha en fin dag

Fnate
27-12-2022, 08:52
God morgen fra DY1822 og straks på vei mot TFS. Det var litt tungt å opp og på igjen etter noen dagers julefeiring, men når vi bare kommer oss ned blir det supert. Litt spent på hva "standard meal" er på DY rutefly, forøvrig. Men det blir sikkert greit.

Så sjukt klar for en uke avslapping med varme og god mat nå.

Ha en ekstra best dag

UPDATE: JAAAAAAAAAA... Boarding complete og ledig på 1E. Åjåjåjåjåj. :)

Hypern
27-12-2022, 09:05
God tirsdag fra Oslo. Jeg skjønner meg ikke helt på de som må kaste ut jula 2 juledag (les EB), det er jo koselig å ha litt lys og pynt gjennom den mørkeste tiden av året og januar er jo alltid en tung måned. Uansett her går det rykter om at mine foreldre ønsker å ha meg med på en skitur i dag så vi får se hvor det blir evt om de tar sjanse å komme ut med bil i dag. Og i går skjedde det utenkelige at brillene mine falt på bakken og da sa den ene stanga takk for seg. Jeg har heldigvis de gamle jeg brukte da så får bruke de inntil videre. Så da blir det en tur innom Brilelland antagelig etter skituren da. Litt usikker på om forsikringen fortsatt gjelder dog.

Someone
27-12-2022, 09:24
Jeg skjønner meg ikke helt på de som må kaste ut jula 2 juledag (les EB), det er jo koselig å ha litt lys og pynt gjennom den mørkeste tiden av året og januar er jo alltid en tung måned.

Nå pyntet vel EB juletreet sånn cirka rett etter St.hans, så da er han sikkert litt lei 2. juledag [emoji2957]

Her pyntet vi treet 18 desember og da er det hyggelig ha treet oppe i romjulen. Men 1 januar er jeg lei og da ryker treet

Dog, sånn bortsett fra vi har stort tre (2,5 meter) så mistenker jeg at vi pynter litt mindre til jul enn andre. Dessuten når kona er arkitekt og ansvar for designet i hjemmet blir det jo fort mye «nøytral» julepynt [emoji1787]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221227/89476534706beb3c06be5e6aed83a0ad.jpg

learjet
27-12-2022, 09:53
God formiddag fra hjemmekontoret,

Ikke veldig travelt, men en del opprydning etter værste dagene før jul og få alt av ting og tang ajour. Tror finansavdelingen i CPH blir happy hvis jeg får gjort en del av det i dag.

Får se om det ikke blir en tur til kontoret i løpet av uka, snakket med en kollega om at det kanskje var greit med en tur ut av huset en dag for å få litt ro, så vi kan ta en lang lunch....

S

OJB
27-12-2022, 11:27
God formiddag fra hjemmekontoret,
Lett sjekk om det er noen aksjoner som må tas , før jeg klapper igjen "jukeboksen" og fortsetter med juleferie.
Late dager med mye god mat er tingen kombinert med lesing av gode bøker.
Saster på en trimtur mellom bygene i løpet av dagen.
Ha en fortsatt fin romjuls dag.

Ruby
27-12-2022, 12:16
God midt på dagen fra Stavanger.
Ikke beste formen her i dag, men det kommer seg nok til i morgen.
Julen har jeg fått ryddet bort og tilogmed fått det opp på loftet.
Påskepynten ble satt klar, men får nok vente litt til før den settes fram.
Ha en bedre tirsdag :)

EB
27-12-2022, 12:57
God tirsdag fra Oslo. Jeg skjønner meg ikke helt på de som må kaste ut jula 2 juledag (les EB), det er jo koselig å ha litt lys og pynt gjennom den mørkeste tiden av året og januar er jo alltid en tung måned. Uansett her går det rykter om at mine foreldre ønsker å ha meg med på en skitur i dag så vi får se hvor det blir evt om de tar sjanse å komme ut med bil i dag. Og i går skjedde det utenkelige at brillene mine falt på bakken og da sa den ene stanga takk for seg. Jeg har heldigvis de gamle jeg brukte da så får bruke de inntil videre. Så da blir det en tur innom Brilelland antagelig etter skituren da. Litt usikker på om forsikringen fortsatt gjelder dog.

Selv om jula er kastet ut så har vi et forbruk av stearinlys og vedkubber som matcher vårt 130 år gamle hus. Og så er det jo morsomt å få noen kvadratmeter større stue når juletreet forsvinner.

FBI2012
27-12-2022, 13:01
God tirsdag fra Buenos Aires!

Her viser gradestokken +25´C, men klokken er ennå ikke 9 og det er meldt opp til 28 utover dagen. Det har begynt å vende mer tilbake til hverdagsliv her i storbyen; mere folk i butikker og fortauer, mer biler i gatene og mer temperament i trafikken. Det er likevel langt fra den energien og trykket som er vanlig her på ukedager.

Jeg har de siste dagene gått mye i den flotte bydelen Recoleta som ligger nord i byen mot Río de la Plata. Det er her byens bedrestilte oppholder seg og lever sine bekymringsløse liv. Her er gatene og parkene rene og velholdt og alt er på stell. Bydelen er nok mest kjent for sin imponerende og vakre gravplass der mindre marmor mausoleum står på rekke og rad. Den regnes for å være en av de flotteste i verden. Her ligger Argentinas presidenter, nobelpris vinnere og forfattere begravet. Den mest besøkte graven er den til Eva Peron.

En kollega av meg som er gift med en argentiner, har svær leilighet nettopp her i Recoleta. Hun har flere ganger sagt at jeg "bare må låne leiligheten" ettersom den nå står tom. Hmm...! Skummelt å fremsette slike sjenerøse tilbud til en som går rundt å fantaserer om å tilbringe deler av pensjonisttilværelsen nettopp her i Buenos Aires! Det kan være de aldri blir kvitt meg. De har visstnok også heste-ranch utenfor Buenos Aires, så det står ikke så skralt til med dem dersom jeg skulle bli langtidsboende/ ´husokkupant´ ;)

I dag skal nye bydeler utforskes her nede og dagdrømmingen fortsette!

Ha en fin tirsdag der nordpå!

SudCaravelle
27-12-2022, 13:22
God morgen fra Sørstatane. Nå er det ut og få shoppet litt råvarer til frokosten. Det ser ut som det bikkes 20 grader ca rett før lunsj så da skal shortsen frem og vi spaserer ned på strandpromenaden. Pokker så deilig det er i Amerika, og litt solbrent nesetipp skal bli deilig.

Jentene på Hooters hadde langbukser (!) på i går, men det dempet ikke gleden av å skylle ned snøkrabbe og kyllingvinger med iskald Blue Moon.. Det ble en massiv shopping på mallen så jeg håper vi slipper så mye av den idretten når sommeren slår til for fullt.

TriStar
27-12-2022, 14:22
God tirsdag fra et solfylt Oslo. Fridagen brukes til litt lesing, litt indretjeneste og til å spise marsipan[emoji3] Ser denne diskusjonen om hvor lenge julen varer pleier å dukke opp når EB som første forumist kaster ut juletreet lenge før julen er slutt… Personlig misliker jeg denne trenden med at julen starter tidligere og tidligere og avsluttes ditto før. Når jeg vokste opp pynta vi treet lille julaften, og det fikk stå til minst trettende dag jul. Prøver å holde liv i den tradisjonen, selv om kona gjerne vil begynne litt før. Jeg har ikke et særlig nært forhold hverken til kirken eller julenissen, men synes det fint å holde på gamle tradisjoner. Og hos broderfolket i øst er fortsatt 13. dag jul fridag.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Helligtrekongersdag

Fortsatt god jul, i minst 10 dager til[emoji319][emoji4]

Twin Otter
27-12-2022, 14:57
Heisann fra E18 sånn ca i nærheten av Tvedestrand. Her går milene unna. Med kolonnekjøring fristet det ikke noe særlig å kjøre E134 over Haukelifjell i dag. Så da ble den lange veien rundt Sørlandet. Ferien fortsetter etterhvert hjemme uten de store planene. :-)

dc-8-63
27-12-2022, 17:07
En meget meget vaat morgen fra Bainbridge, den lille Italienerinnen er i full sving med Hot Hot Yoga i stuen, med Hawaii strender paa storskjermen og Hawaii musikk fra de fleste HomePod Mini’s i huset (hun har funnet ut hvordan en synchroniserer dem ;-) ) Ser ut som det blir AnanasLatte paa meg og booking finger oevelser utover dagen……

Den lille andefamile gaar i protestmarsj med dykker masker og plakater med «Duck Off ! Rain» - vi er jo ikke helt uvant med regn her og i motsetning til Georgia er vaare Metrologer svaert flinke, men naa dukker det opp nye ord - Hydrologic Events ! Har aldri sett lignende de 25 aarene jeg har bodd her, heldigvis har vi stroem ennaa mens 2/3 av oeya er uten - hoerer generatorene rundt oss.

dc-8-63
27-12-2022, 19:22
God tirsdag fra Buenos Aires!

Her viser gradestokken +25´C, men klokken er ennå ikke 9 og det er meldt opp til 28 utover dagen. Det har begynt å vende mer tilbake til hverdagsliv her i storbyen; mere folk i butikker og fortauer, mer biler i gatene og mer temperament i trafikken. Det er likevel langt fra den energien og trykket som er vanlig her på ukedager.

Jeg har de siste dagene gått mye i den flotte bydelen Recoleta som ligger nord i byen mot Río de la Plata. Det er her byens bedrestilte oppholder seg og lever sine bekymringsløse liv. Her er gatene og parkene rene og velholdt og alt er på stell. Bydelen er nok mest kjent for sin imponerende og vakre gravplass der mindre marmor mausoleum står på rekke og rad. Den regnes for å være en av de flotteste i verden. Her ligger Argentinas presidenter, nobelpris vinnere og forfattere begravet. Den mest besøkte graven er den til Eva Peron.

En kollega av meg som er gift med en argentiner, har svær leilighet nettopp her i Recoleta. Hun har flere ganger sagt at jeg "bare må låne leiligheten" ettersom den nå står tom. Hmm...! Skummelt å fremsette slike sjenerøse tilbud til en som går rundt å fantaserer om å tilbringe deler av pensjonisttilværelsen nettopp her i Buenos Aires! Det kan være de aldri blir kvitt meg. De har visstnok også heste-ranch utenfor Buenos Aires, så det står ikke så skralt til med dem dersom jeg skulle bli langtidsboende/ ´husokkupant´ ;)

I dag skal nye bydeler utforskes her nede og dagdrømmingen fortsette!

Ha en fin tirsdag der nordpå!

Tusen takk - dette bringer gode minner tilbake fra min kone’s foedeby, vi har ogsaa tilbrakt mange flotte dager i Buenos Aires og Recoletta - gode minner fra La Biela (Stemplet) men ogsaa i fra Palermo og omraadene rundt Plaza Serrano.

KnutW
28-12-2022, 01:13
min kone’s foedeby, vi har ogsaa tilbrakt mange flotte dager i Buenos Aires ...

Italienerinne fra Argentina..?

LN-MOW
28-12-2022, 01:22

Eksplosiv blanding, ja. ;)

dc-8-63
28-12-2022, 01:34

Absolutt - begge foreldrene er 100% Italienere - svigerfar er foedt og oppvokst i Italia og emigrerte til Argentina etter andre verdenskrig (som svaert mange Italienere) svigermor er foedt i Argentina av Italienske foreldre. La Boca (ikke helt ukjent for folk som loeper etter noen laerkuler (Argentina var kanskje best i verden i denne loepingen) - er en 100% Italiensk bydel i Buenos Aires - andre bydeler som en av vaare favoritter er Palermo !

Uansett foedeby, naar den lille Italienerinnen pendlet til Paris og stod i koe i Immigrasjon som US Passport Holder, ordnet hun Italiensk Pass og Statsborgerskap i loepet en maaned - foreldrenes foedselsattester var mer enn nok (men hun fikk aldri adgang til aa bo i Norge selv med Norsk Ektemann (ikke Norsk nok ektemann) :p

dc-8-63
28-12-2022, 01:45
Eksplosiv blanding, ja. ;)

…og fryktelig morro + maten er meget god ! (Italiensk + Argentinsk kjōkken setter paa en maate Grandiosa litt tilbake :lol: ) (og jeg kan Asado (Argentisk Grill (BBQ)) - de 5-7 timene er absolutt verdt resultatene !

LN-MOW
28-12-2022, 02:29
Uansett foedeby, naar den lille Italienerinnen pendlet til Paris og stod i koe i Immigrasjon som US Passport Holder, ordnet hun Italiensk Pass og Statsborgerskap i loepet en maaned - foreldrenes foedselsattester var mer enn nok (men hun fikk aldri adgang til aa bo i Norge selv med Norsk Ektemann (ikke Norsk nok ektemann) :p

Ikke som EU-borger? Trodde det var fritt frem?

EU/EØS-borgere kan flytte til Norge og begynne å jobbe med én gang, men må registrere seg hos politiet senest tre måneder etter at han eller hun kom til Norge. Det er gratis å registrere seg.

dc-8-63
28-12-2022, 02:45
Ikke som EU-borger? Trodde det var fritt frem?

Gratis aa registrere seg - men maa betale USD 30.000 skatt depositum (noe en laerer naar en registrerer seg ;) )

FBI2012
28-12-2022, 04:34
La Boca- er en 100% Italiensk bydel i Buen Aires

Overalt i Buenos Aires finner man bevis på de nære båndene til Italia(byggestil, mattradisjoner og klesstil). Ofte jeg har følelsen av å være i Italia og ikke i Sør-Amerika når jeg er her i Buenos Aires. Byen kjennes veldig europeisk!