PDA

View Full Version : Flyprats adventkalender 2022


Fellowship
01-12-2022, 10:09
Hei, det er første desember i dag
Jeg tillater meg å åpne første luke i årets forslag til kalender:

Tankene går til Ukraina, så da måtte første luke gå dit, det vil si jeg måtte til Amsterdam for å finn det Fra en tur til Schipol for seks år siden fant jeg et bilde som passer til kalenderbruk.

Ukraine International Airlines Boeing 737-86N(WL) UR-PSN taxer ut til avgang hjem til Kiev, og passerer en bygning som gir et historisk sus med navne Antony Fokker, og det er vel den nedlagte Fokker-fabrikken vi ser.

Flyet var i en bestilling fra General Electric Aviation Services, bedre kjent som GECAS og hadde first flight 20.januar 2000.
flyet ble levert 4.februar 2000 til SunExpress som TC-SUB og var i bruk i 4 år før tilbake levering som N614LS. Fra 5.mars 2004 var den B-5080 for China Xinhua Airlines i 11 år. Den var solgt av GECAS til Sunny Health.
19.august 2015 ble flyet solgt til Apollo Aviation som N10CA, og de installerte WingLets på flyet.

25.mars kom flyet til Ukraine International Airlines som UR-PSN, og den var i bruk i 5 og et halvt år. wfu 10.november 2021, og fire dager seinerer fløyet til St Athan, UK. Det var blitt overtatt av Carlyle Aviation Services i 2018, og i desember 2021 ble det omregistrert LY-BJJ uten å komme seg i lufta igjen. I jul 2022 ble det partert til deler og kommende Cola-bokser o.l, men det sikkert ingen av de som har nådd Kiev enda....

https://live.staticflickr.com/65535/52532372351_9ffd643548_b.jpg (https://flic.kr/p/2o3796M)Ukraine B737-86N(WL) UR-PSN at EHAM/AMS 13-07-2016 (https://flic.kr/p/2o3796M) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr.
UR-PSN hadde vært mindre en tre måneder i fargene til AUI/PS da bildet ble tatt.

Fellowship
02-12-2022, 07:59
I dag er det 2.desember, på tide å åpne luke 2:

Et bilde tatt i 2022, før BA flyttet Oslo-ruta til T3, det handler også om hvilke fly som benyttes, andelen av A320neo har gått ned på Oslo-ruta etter terminal-skiftet.

Nok prat, G-TTNA ble levert som første A320neo til BA 16.mars 2018, så bildet er tatt ganske nøyaktig to år seinere. I september 2021 ble flyet malt i disse spesielle fargene som setter miljøfokuset i forgrunnen. Må si jeg er imponert over måten de lager ordspill og alle nyansene i fargene på flyet:
"BA Better Wold", og "Our most important journey yet".

Enjoy! :)

https://live.staticflickr.com/65535/51948406547_225496e5de_b.jpg (https://flic.kr/p/2n9vapR)BA A320-251N G-TTNA at ENGM/OSL 14-03-2022 (https://flic.kr/p/2n9vapR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
03-12-2022, 07:37
God morgen, det er lørdag 3.desember

Luke 3 går til Teddy Air

Tror jeg så Teddy Air på Fornebu første gang med en Islander i 1990.

De hadde på det meste 3 stk Embraer 110 Bandeirante, og denne var bygget i 1984 og ble brukt i USA som demonstrasjonsfly for Embraer med reg N220EB. 11.mai 1995 kom det til Teddy air som LN-TDY og fløy 5 år i Norge med disse fargene, som nok var samme skjema som Embraer brukte på flyet i USA. Teddybjørnen på halen vekslet litt i farge og utforming, og denne gule med hvit bjørn var den siste versjonen på LN-TDY. I august 2000 gikk flyet til Canada som C-GHCA for Aviation Quebec Labrador som brukte det i 2 og et halvt år. fra 1.april 2004 var det tilbake i USA som N24AN for Business Air Inc., og seinere Air Now inntil det ble satt på bakken etter over 20 år, men hvor lenge det fløy har jeg ikke klart å finne ut.
Teddy Air ble med over til Gardermoen, samarbeidet med Golden Air som fløy en Saab 340 som Golden Teddy med bjørn på halen, men i 2000 var det slutt.

Bildet er tatt ved landing på bane 24 på Fornebu den siste sesongen, kveldsflight fra Fagernes (!) som ZJ403, 24.juli 1998.

https://live.staticflickr.com/4824/31294497637_fa22e5542c_b.jpg (https://flic.kr/p/PFotS6)Teddy Air Bandeirante LN-TDY at ENFB/FBU 24-07-1998 (https://flic.kr/p/PFotS6) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
04-12-2022, 12:36
Det er 2.søndag i advent idag, 4.desember

Sommerrutene 1969 startet som vanlig 1.april, og det var dengang tirsdag i påskeuken, så vi var hjemme alle sammen. Tidlig formiddag hører jeg en flydur jeg aldri har lagt merke til før og løper til vinduet, der jeg ser Aeroflot sin Tu-134 ta av på bane 06 for å glede inbbyggerne på Oslo vest. Ruteåpning. Så ca kl 18:00 samme dag hører jeg den samme lyden engang til, og da ser jeg en Tu-134 ta av på bane 06 igjen, men den hadde et helt annet skjema.

I tabellen jeg hadde fått av min far, skjønte jeg at dette var MA731. og da er vi ved luke 4: Malév - Hungarian Airlines

MA730 som startet 1.april 1969 gikk BUD-SXF-CPH-FBU hver tirsdag, med retur samme vei. Det ble to ganger i uka fra 1971, men ruten ble innstilt i 1973. Etter det var det svært sjelden å se Malév på FBU. I august 1982 hadde jeg 3 ukers sommerjobb i Luftfartsverket på FBU, med å rydde søppel på rød sone og ander steder. Den siste uka gikk jeg med et gammelt instamatic kamera i lomma på arbeidsdressen, og det var første gang jeg fotograferte fly. Torsdag 25.august sto et uventet fly (for meg) parkert ytterst ved det som seinere ble c-piren, og jeg listet meg bort til et trygt sted der jeg kunne fotografere flyet.

HA-LBP var en Tu-134A uten den vanlige glass-nesen, levert i februar 1981 og operert av Malév for Ungarns regjering, så det var muligens et statsbesøk? I 1987 gikk flyet inn som et vanlig passasjerfly i Malévs flåte, og året etter ble det oppgradert til Tu-134A-3 standard. I 1990 eller 91 ble det malt om til nye MA farger, men i februar 1994 var det slutt etter en cocpitbrann mens flyet var i hangar for vedlikehold, der 4 personer omkom. Så 13 år ble brukstiden for dette flyet.

https://live.staticflickr.com/65535/52309935518_f8efa496f5_b.jpg (https://flic.kr/p/2nGs6nY)Malév Tu-134A HA-LBP at ENFB/FBU 25-08-1982 (https://flic.kr/p/2nGs6nY) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Neste gang jeg så Malév på FBU var en Tu-154B i 1998, men så fløy de jo rute til OSL noen få år etter år 2000 da de kom med Fokker 70, og litt ulike varianter av B737.

Husk å tenne to lys idag, to lys for håp og glede.

oy-viv
04-12-2022, 22:34
Ole-Johan, en tilføjelse til historien om den rute, du beskriver:

Jeg var på vagt på CPH den aften, 28. august 1971, da MA731 en route
fra FBU styrtede ned under indflyvning til CPH. Flyet, en IL-18,
fløj ind i en regnbyge kort før landing, og p.g.a. et forkert indstillet
instrument troede piloterne, at de var højere oppe, end de reelt var!
Flyet crashede i Øresund ud for Saltholm ; af de 34 ombordværende
overlevede kun et par stykker.
Det var en ulykke, som gjorde voldsomt indtryk på alle i lufthavnen.

Fellowship
04-12-2022, 22:41
Ole-Johan, en tilføjelse til historien om den rute, du beskriver:

Jeg var på vagt på CPH den aften, 28. august 1971, da MA731 en route
fra FBU styrtede ned under indflyvning til CPH. Flyet, en IL-18,
fløj ind i en regnbyge kort før landing, og p.g.a. et forkert indstillet
instrument troede piloterne, da de var højere oppe, end de reelt var!
Flyet crashede i Øresund ud for Saltholm ; af de 34 ombordværende
overlevede kun et par stykker.
Det var en ulykke, som gjorde voldsomt indtryk på alle i lufthavnen.

Hei, og ja, jeg tenkte på den ulykken da jeg skrev idag, jeg sto i vinduet mitt og fulgte den avgangen fra Fornebu, og da vi så nyhetene på tv en time senere, forsto jeg at flyet hadde styrtet og jeg hadde sett den siste avgangen. Det gjorde dypt inntrykk på meg som den gang var 13 år. Ønsker deg en god advent og jul :)

Shimmy
05-12-2022, 01:47
I 1990 eller 91 ble det malt om til nye MA farger, men i februar 1994 var det slutt etter en cocpitbrann mens flyet var i hangar for vedlikehold, der 4 personer omkom. Så 13 år ble brukstiden for dette flyet.


Det står en minneplakat over de som omkom under brannen i dette flyet inne i hangaren (nå Aeroplex). Spurte litt om det da jeg var der sist, og jeg ble fortalt at det ble vasket med bensin i cockpit og at det var det som forårsaket den forferdelige ulykken.

Fellowship
05-12-2022, 07:30
I dag er det 5.desember

7 år etter at jeg så dette flyet som SE-DVI for Novair, kom det overaskende inn en dag jeg var på OSL i juli 2006 for å teste et digitalkamera jeg fikk låne på arbeidsplassen. Tror det var siste gang jeg så en TriStar i trafikk på OSL.

Luzair TriStar 500 CS-TMP fløy første gang i august 1983 og ble levert som JY-AGJ til ALIA - The Royal Jordanian Airline i desember 1985, og fikk navnet "Princess Zeim". I januar 1989 gikk den til TAP som CS-TEG med navnet "Eca de Queiroz". I oktober 1995 ble det V2-LEK for Caribjet, men utleid til Air India til det ble lagret på Cambridge i juni 1996.
19-02-1998 ble det SE-DVI for Apollo Resor, og fra 19.mars 1998 fløy flyet for Novair som brukte to TriStar 500 til de ble avløst av nye A330-200 etter to år.
17.juli 2000 ble det CS-TMP for Air Luxor, og i januar 2004 fløy det videre som CS-TMP for Luzair som fløy det i 4 og et halvt år til det ble parkert på Lisboa i oktober 2008, før det ble fløyet tilbake til Jordan og parkert i Aqaba ved Rødehavet.

Da den ankom OSL var den leid inn av Thomsonfly for å hente forsinkede turister hjem fra Dalaman i Tyrkia, rutenummeret var BLX610. Det parkerte på gate 50, og Icelandair 757 TF-FIK som kom bak, parkerte på gate 46.

Her er luke 5:
https://live.staticflickr.com/65535/52541752867_f14f9e8e1f_b.jpg (https://flic.kr/p/2o3WdAP)Luzair TriStar 500 (https://flic.kr/p/2o3WdAP) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
06-12-2022, 07:45
I dag er det 6.desember, og tid for å åpne luke 6:

SAS hadde en stor flåte av DC-9, og det var fortsatt mange av de som var med på å flytte over til Gardermoen i oktober 1998, de ble avløst én for én av nyleverte B737-600. Det var kun et fly som ble malt om på Fornebu før de stengte Koksaverkstedet, og det var MD-80 OY-KGT. Alle DC-9 var ute av SAS innen 2002, og det var kun en av de som ble malt om i april 1999, nemlig OY-KGR.

Første gang jeg så den nymalt var 4.september 1999, da den hadde avgang på bane 19R til CPH som SK467. OY-KGR var i trafikk for SAS fra den var ny 29.juli 1976, het "Holger Viking" og var i utgangspunktet en innenriksversjon med 122 seter. Da den ble malt om 1983/84 ble den antakelig rekonfigurert til CY105. Som den eneste DC-9 ble den altså malt om igjen i april 1999, og var i trafikk til 7.janaur 2002 da den ble tatt ut av bruk etter en retur fra Haugesund som SK1388.
Fløyet først til Woensdrecht, og dertter til Roswell i USA der den endte sine dager som N325FV i 2004. 25 år i tjeneste for SAS, elsket av både flygere og pasasjerer.

https://live.staticflickr.com/65535/50673072047_7f0949de01_b.jpg (https://flic.kr/p/2kcNJTZ)SAS DC-9-41 OY-KGR at ENGM/OSL 04-09-1999 (https://flic.kr/p/2kcNJTZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
07-12-2022, 07:51
God morgen, idag er det 7.desember!

Luke 7 viser et fly som sikkert var her på statsbesøk, Fornebu 31.januar 1985. Jeg gikk til vakta ved hovedporten på Gamle Fornebu og spurte om jeg kunne få gå innenfor for å ta et bilde, et fly fra Zambia var ikke hverdagskost på Fornebu, og i 1985 var ikke Boeing 707 det heller. Fikk følge inn, og bildet er tatt med et instamatic kamera, kjøpte ikke speilrefleks før i september samme år.

Flyet var en B707-338C som fløy første gang 31.august 1967, og levert en uke seinere til Qantas som VH-EBV. Ti år seinere, i april 1977 kom det til Zambia Airways som 9J-AEL. Etter 12 år ble det i mars 1989 ST-ALP for Trans Arabian Air Transport hvor det var i 4 år og det ble slutten på karrieren som passasjerfly gjennom 25 år.

I juni 1992 kom flyet til Grumman Aerospace som N4115J, og ble ombygd ved en ""Joint-STAR Conversion" for USAF til en Boeing E-38C.

Fra desember 1996 har den vært operativ som 92-3290, og er visstnok fortsatt i bruk i en alder av 55 år.

Jeg vet jo ikke, men utfra historien kan dette være første gang flyet var i så kalde strøk, og på Politibilen ser vi jo at dette er noen år siden.

https://live.staticflickr.com/65535/52530160358_cd180a1cff_b.jpg (https://flic.kr/p/2o2UNxY)Zambia Airways B707-338C 9J-AEL at ENFB/FBU 31-01-1985 (https://flic.kr/p/2o2UNxY) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

TLS at OSL
07-12-2022, 12:45
Takk for fine bilder, og ikke minst historien om hvert enkelt fly. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

jb1
07-12-2022, 15:31
God morgen, det er lørdag 3.desember

Luke 3 går til Teddy Air

Tror jeg så Teddy Air på Fornebu første gang med en Islander i 1990.

De hadde på det meste 3 stk Embraer 110 Bandeirante, og denne var bygget i 1984 og ble brukt i USA som demonstrasjonsfly for Embraer med reg N220EB. 11.mai 1995 kom det til Teddy air som LN-TDY og fløy 5 år i Norge med disse fargene, som nok var samme skjema som Embraer brukte på flyet i USA. Teddybjørnen på halen vekslet litt i farge og utforming, og denne gule med hvit bjørn var den siste versjonen på LN-TDY. I august 2000 gikk flyet til Canada som C-GHCA for Aviation Quebec Labrador som brukte det i 2 og et halvt år. fra 1.april 2004 var det tilbake i USA som N24AN for Business Air Inc., og seinere Air Now inntil det ble satt på bakken etter over 20 år, men hvor lenge det fløy har jeg ikke klart å finne ut.
Teddy Air ble med over til Gardermoen, samarbeidet med Golden Air som fløy en Saab 340 som Golden Teddy med bjørn på halen, men i 2000 var det slutt.

Bildet er tatt ved landing på bane 24 på Fornebu den siste sesongen, kveldsflight fra Fagernes (!) som ZJ403, 24.juli 1998.

https://live.staticflickr.com/4824/31294497637_fa22e5542c_b.jpg (https://flic.kr/p/PFotS6)Teddy Air Bandeirante LN-TDY at ENFB/FBU 24-07-1998 (https://flic.kr/p/PFotS6) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Vakkert. Jeg har faktisk floyet en EMB-110 i USA, for snart 40 aar siden. Jeg mangler en EMB-120 for at EMB samlingen skal vaere komplett (tror jeg). Jeg ser naa at et georgisk selskap med det klingende navnet Vanila Sky, bruker denne paa ruten mellom Tbilisi og Batumi. Dit kan man jo reise. Andre sjeldne gamle fugler finnes saerlig i Iran, men jeg tviler paa de er saa rause med turistvisumene for tiden.

Fellowship
08-12-2022, 07:50
God morgen! Idag er det 8.desember - julebord dagen! :)

Luke 8 måtte bli en Fokker

13.juli 2000 var jeg igjen på OSL, for ikke få abstinens, jeg var nok fortsatt litt i sjokk etter at nærflyplassen på Fornebulandet ble tatt fra meg, for å si det slik.

På en plass som etter at B-piren kom ikke lenger kan parkeres fly på, sto det en Friendship som fløy første gang i januar 1967. En F-27-600 bestilt av Ansett og levert som VH-FNS. I juli 1977 gikk flyet til Air Niugini som P2-ANS. I juli 1984 til Air UK som G-BLMM og i oktober 1985 til Alkair som OY-CCK "Store Knud". Høsten 1987 fløy Alkair OY-CCK for Star Air, og neste sommer fløy den for Schreiner Airways som brukte den i Afrika for Gambia Air Shuttle. I juli 1988 ble OY-CCK leid ut til Ratioflug i Vest-Tyskland. I november samme år ble den overtatt av Ratioflug og omregistrert til D-ADEP.
I juni 1994 ble D-ADEP overtatt av WDL Aviation, og den er tydeligvis gjort om til frakter. Etter 20 år for WDL gikk den i desember 2014 til USA som N138AG for Airgenium. I juli 2016 til Aero-Pioneer Group som 5Y-FMM. 3.juni 2017 ble flyet ødelagt under landing på Garbaharey airport i Somalia da høyre landingshjul kollapset ved touch-down. Flyet var da i trafikk for FN s matvareprogam, operert av Safari Express Airways. Mer info her: https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20170603-0

Det ble 50 år i lufta med folk og fe for denne maskinen, en av mange flyplasser ble altså OSL da den var 33 år.

Her står DHL i bakgrunnen ved GA terminalen, så mye tyder på at de venter på en 747F på fraktrampen. En BU 735 har landet på vestre bane.

Her er luke 8:

https://live.staticflickr.com/65535/51310435905_9e0084c2e4_b.jpg (https://flic.kr/p/2mb8oY2)WDL F.27-600 D-ADEP at ENGM/OSL 13-07-2000 (https://flic.kr/p/2mb8oY2) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
09-12-2022, 10:24
God formiddag, det er 9.desember og tid for å åpne luke 9:

Sabena åpnet sin rute til Oslo-FBU i november 1985, i starten var det 3x pr uke, men det tok ikke lang tid før det ble daglig rute, og på 90-tallet også 2x daglig og de siste årene kom de også med et overnattingsfly så det ble 3x daglig. De fløy lenge med B737-200, Spedte på med 737-500 fra 1992, og av og til en -300 og svært sjelden en -400. Siste avgang på FBU var en 737-200 og første ankomst på OSL var en 737-300. I 1999 skiftet de farger og begynte å fornye flåten med A320 og A319.

Etter 9/11-terroren ble det vanskelig for mange og Sabena stoppet all drift 7.november 2001 etter å fløyet i 78 år. Dagens bilde er siste gang jeg fotograferte et Sabena fly, 28.september 2001. Det er A319 OO-SSM som ankommer bane 01R på OSL som SN2281 fra Brussel.

OO-SSM fløy første gang i november 2000, ble levert til SN i desember samme år, og fløy altså for selskapet mindre enn et år. Det ble levert tilbake til et leasing selskap i 2002, men kom tilbake som OO-SSM for SN Brussels Airlines 29.januar 2003. Fra mars 2007 fløy det videre for Brussels Airlines helt til det ble tatt ut av trafikk og lagret på Zaventem flyplassen i november 2020, etter nesten 20 år som OO-SSM.
I februar 2022 ble det fløyet til St Athan og i juli var det slutt, broken up.

Her er luke 9:
https://live.staticflickr.com/65535/52551802619_acaf238d1d_b.jpg (https://flic.kr/p/2o4PJ3p)Sabena A319-112 OO-SSM at ENGM/OSL 28-09-2001 (https://flic.kr/p/2o4PJ3p) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
10-12-2022, 07:52
God lørdag, det er 10.desember :)

Finnair åpnet rute til Oslo - FBU i 1960 med CV-440 Metropollitan (og med DC-3 som vikar), var først på FBU med Caravelle 10B og med DC-9-50. De fløy HEL-BMA-FBU i starten som ble HEL-ARN-FBU med jetflyene, og i 1971 startet de den første direkte ruten HEL-FBU med DC-9-10. Dermed ble Finnair i 1971 det første utenlandske selksapet som kom mer enn 1x daglig på FBU. På 90 tallet kom de flere ganger om dagen, men beholdt en daglig via ARN begge veier, og slik fortsatte det på OSL. De skiftet farger ca år 2000/2001 til dette skjemaet som OH-LEG viser fram i regnvær.

OH-LEG er en Embraer 170LR som ble levert ny til Finnair i november 2005, og dette bildet er tatt 30.september 2006 under avgang hjem til Helsinki fra bane 19L, en av de første dagene jeg var på OSL med mitt nye Pentax K100 som var ekstra beskyttet ift regn.
Flyet ble malt om til det nyeste Finnair skjema i 2011, helt hvit med "Billboard"-titler, det er ikke alle fargevalg som er like heldige...

I mars 2012 gikk den til Estonian Air som ES-AEC, og i september 2015 wfu og lagret i Köln. Så ble den i fabruar 2016 XA-ALK for Falko, opf Aeromexico Express. I desember 2020 omregistrert til 2-FALA, i august 2021 N176RS for Best Jets International. så ble den parkert på Roswell i feruar 2022, så da nærmer det seg vel slutten, kanskje.

Her er luke 10 som er det første bildet jeg tok av en AY ERJ-170:
https://live.staticflickr.com/4897/32527266208_505327bb86_b.jpg (https://flic.kr/p/RyjK1C)Finnair ERJ-170 OH-LEG at ENGM/OSL 30-09-2006 (https://flic.kr/p/RyjK1C) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
11-12-2022, 08:14
God 3.søndag i advent! :), 11.desember!

Luke 11 viser et nyscannet lysbilde fra 15.august 2001. Siste gang jeg så Hemus Air, som her står og venter på klarering til å taxe nordover for en avgang som DU834 tilbake til Sofia fra bane 19R. Den hadde stått parkert ved VIP terminalen, visstnok pga flyktninger som skulle returneres sammen med de øvrige passasjerer. Den står og venter på tre fly til som lå på innflyging, etter en B737-600 som hadde landet og ses i bakgrunnen.

Første gang jeg så Hemus Air var i 1993 på FBU, det kom en Tu-134A en gang i uka, og det fortsatte etter at de flyttet til OSL, men denne dagen var det en Tu-154M.

Flyet fløy første gang i februar 1990 og ble levert til Balkan som LZ-BTN. De første årene ble det leid ut til både Lao Airlines og Palair Macedonian, men i april 1994 var det tilbake i Balkan. I 1995 og 1996 fløy Balkan med dette flyet for FN, og det var nok fra den tiden den var helt hvit. I mars 2001 ble den overført til Hemus Air og omregistrert til LZ-HMN, det var bare 5 måneder før dette bildet ble tatt. I mai 2002 ble den overført til Balkan Holidays Airlines - BH Air, og da fikk den farger! Så gikk den til Aeroflot i slutten av desember 2004 som RA-85765.
wfu i mars 2010 etter 20 år i lufta og lagret i Ulyanovsk fra september 2011, før den ble skrotet der.

Her er luke 11:

https://live.staticflickr.com/65535/52523220231_4868c18dbf_b.jpg (https://flic.kr/p/2o2ieuB)Hemus Air Tu-154M LZ-HMN at eNGM/OSL 15-08-2001 (https://flic.kr/p/2o2ieuB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så tenner vi tre lys idag, det trengs for oss og for alle de som trenger lys i mørket (også i overført betydning). Jeg låner Inger Hagerups ord:
"Nå tenner vi tre lys i kveld, tre lys for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede"

Fellowship
12-12-2022, 08:28
God morgen, det er 12.desember idag

Luke 12 er viet militær transport
Første gang jeg så McDonnell Douglas C-17 var nok på et flystevne på Gardermoen i 1994, men da var det ganske mye folk rundt den, og jeg har ikke rukket å scanne de bildene enda.

15.august 2001 var en flott dag, og jeg var der fra ca kl 10 til ca 19 eller noe slikt. Hadde sett toppen av halen på en C-17 stå ved den militære flystasjonen, men visste jo at man ikke vet hvor lenge det er til den går. Overraskelsen var stor da den kom taxende ut for avgang på østre bane, og dette var første gang jeg fikk fotografert en operativ C-17.

Fløy første gang i 1996 og levert til USAF som merket den med 96-0003. Jeg vokste opp nær den gamle nedlagte rullebanen på FBU som gikk langs Oksenøyveien, bane 05/23. På 60 tallet ble den brukt jevnlig til parkerte fly. Ikke sjelden kom det en USAF Douglas C-124 Globemaster taxende og parkere så vi så det fra kjøkkenvinduet vårt.

Derfor var det en spesiell opplevelse å få McDonnell Dougals C-17 Globemaster III på nært hold. Detet flyet er nok fortsatt operativ, og nå er det jo en Boeing C-17, men konstruksjonen er veldig McDonnel Douglas.

Her er luke 12:
https://live.staticflickr.com/65535/52519773229_af89b29708_b.jpg (https://flic.kr/p/2o1ZyPx)USAF C-17A 96-0003 at ENGM/OSL 15-08-2001 (https://flic.kr/p/2o1ZyPx) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/52520163478_023e1baafb_b.jpg (https://flic.kr/p/2o22yPY)USAF C-17A 96-0003 at ENGM/OSL 15-08-2001 (https://flic.kr/p/2o22yPY) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
13-12-2022, 08:48
God morgen, tirsdag 13.desember :)

Luke 13 er ganske blå. Det handler mest om årets største nyhet på OSL, Norse Atlantic Airways. For to og et halvt år siden var OSL fylt opp av Dreamlinere med rød nese. De forsvant i løpet av 2021, og i første halvår 2022 ble de samme plassene fylt opp av mange av de samme Dreamlinerne i et noe mer elegant skjema i blått og hvitt.

LN-FND som er sentral i bildet, fløy første gang på Everett som N1008S 16.februar 2018, og ble 8.mars 2018 levert til Norwegian Air UK som G-CKWB med "American Radio Communications Pioneer" Arthur Collins på halen. Den var i trafikk i to år, før den ble wfu 16.mars 2020, og to dager seinere ble den en av 11 Dreamlinere som ble lagret på Sola. 26.november 2020 ble den fløyet til Shannon og i mars 2021 levert tilbake til AerCap. Et år seinere omregistrert til EI-HCT, malt om om til Norse Atlantic Airways med navnet "Dartmoor" og 8.mars 2022 ble den registrert om LN-FND. utover våren ble det prøveflygninger inntil LN-FNB startet opp som NBT01 til JFK 14.juni 2022.

25.juni hadde NSFF sitt sommertreff på SAS Museet, og da benyttet jeg sjansen til å knipse LN-FND fra tårnet der, da WGH kom dragende med den fra terminalen for et siste stopp før den tre dager seinere ble det tredje flyet Norse satt i trafikk, også den som NBT01 til JFK. De tre andre bak kom seg også i lufta etter hvert, og vi ser også KLM på vei inn til bane 19L i bakgrunnen.

Her er luke 13:
https://live.staticflickr.com/65535/52183988427_fac9a57f72_b.jpg (https://flic.kr/p/2nvjzGp)Norse Atlantic B787-9 LN-FND at ENGMOSL 25-06-2022 (https://flic.kr/p/2nvjzGp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
14-12-2022, 07:26
God morgen, det er 14.desember

I kveld har vi julemøte for medlemmer av Fornebuhistorisk forening, Per Julius Helweg kommer og forteller om sitt arbeid om Asker-ulykken i 1972. Og vi har boksalg etter en stor gave med flybøker fra Odd Einar Lønnves dødsbo, mange gode flybøker som ikke er å få kjøpt lenger.

Den nest siste dagen Fornebu var åpen hadde jeg fått en kontakt på Koksaverkstedet som lot meg få stå på taket og fotografere fra kl 09 til kl 15, eller i praksis så lenge jeg hadde film i kameraet.

Luke 14 er et bilde fra 6.oktober 1998 som viser mange av de ulike Douglas flyene som var stammen i SAS på den tiden, samt de marginale forholdene de opererte under med pinlig nøyaktighet.

DC-9-41 SE-DMB har blitt pushet fra gate 22 på B-piren for å gi plass til DC-9-21 OY-KIE som nettopp har landet på bane 06 og står og venter til SE-DMB er bak den gule streken før den følger den gule linjen som går inn mot høyre. Samtidig har de kunnet pushe MD-81 SE-DIR fra gate 30 i bakgrunnen, den måtte vente til OY-KIE var forbi. MD-90 SE-DMG står på gate 29, bak den står MD-81 LN-RMJ på gate 31 og BA 737-400 G-DOCF på gate 32 har kommet fra LGW. Gate 33 er ledig etter at en BA 757 har gått til LHR, KLM stå på gate 34, en BU 737-500 på gate 35, Icelandair 757 på gate 36.

Jeg tror dette bildet ble tatt ca kl 12:30 den dagen, her er luke 14:

https://live.staticflickr.com/65535/49569147547_9da7136115_b.jpg (https://flic.kr/p/2iwfQAX)Photo 4:5 SAS DC-9-21 OY-KIE and DC-9-41 SE-DBM and the others at the C-pier 06-10-1998 (https://flic.kr/p/2iwfQAX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-MOW
14-12-2022, 13:30
Å drive flyparkering på FBU var som å spille Tetris ….

Twin Otter
14-12-2022, 15:23
Takk for et fint nostalgisk minne fra Fornebu Ole Johan! Her var det mye gull. Holmenkollbakken i banen brakte umiddelbare minner fra egne turer primært med Braathens til FBU på nittitallet.Hvis været var bra var det lett å se den dersom man satt på riktig side av kabinen.

Fellowship
15-12-2022, 09:37
God dag, det er 15.desember!

Luke 15 er viet våre nye kommende NATO partner, men det var ikke slik da bildet ble tatt i 2019. Vi var invitert til en bryllupsfest i Kuopio, og dette flyet ble fanget mens vi ventet på vår ATR flight til Helsinki.

Flyet fløy første gang i februar 2010, og var den andre av 6 PC-12 levert til Ilomaivit, det finske luftforsvaret.


Her er luke 15:

https://live.staticflickr.com/65535/52564147172_761210db79_b.jpg (https://flic.kr/p/2o5UZDw)Finnish Air Force Pilatus PC-12 PI-02 at EFKU/KUO 15-07-2019 (https://flic.kr/p/2o5UZDw) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
16-12-2022, 06:50
God morgen, idag er det 16.desember

Og vi åpner Luke 16 – «Blue Moon Rising»

Tror det var i mai 1970 at far og jeg satt og så den engelske cupfinalen, det var det året jeg skulle fylle 12 år, og med tv i sort/hvitt ble jeg veldig imponert over Frances Lee som scoret vinnermålet for Manchester City. Etter det har Manchester City vært mitt favorittlag i engelsk fotball, LENGE før rike arabere tok over og også lenge før Erling Haaland kom på banen, men moro er det jo 😊. Det er ikke for ingenting jeg fleiper med at mht fotball er jeg blå! Jeg har også heiet på MFK (årets seriemester 😊) siden 1974.

Men dette er jo en flykalender, og dette er nok et av de fineste logojetflyene jeg har tatt bilde av. En A330 i avgang er alltid flott, og denne avgangen tilbake til Abu Dhabi fra rwy 16 på ZRH ble fanget fra den fine takterrassen på terminal B sommeren 2014.

Flyet fløy første gang i Toulouse 28.juli 2005 som F-WWYJ, levert til Etihad Airways 30-september 2005 som A6-EYE, (den 8. av i alt 31 A330-200, i tillegg har de hatt 6 A330-300 og 5 A330-200F ).

I juli 2011 fikk A6-EYE logojets status i Etihad for Manchester City, i dette fine skjemaet som viser fotballer på flykroppen. A6-EYE har fløyet for Etihad i 13 år, og i november 2019 ble logjet-statusen for Manchester City overtatt av en Dreamliner 9 registrert A6-BND, (må innrømme jeg ikke synes den er like fin). A6-EYE ble tatt ut av bruk i november 2018, og står nå lagret på Tenuel-flyplassen i Spania med helt hvitt skrog, for mulig utleie, men interessen for A332 er vel ikke så høy at vi ser den i lufta igjen.

Her er luke 16:

https://live.staticflickr.com/65535/51679862965_4be304bfda_b.jpg (https://flic.kr/p/2mJLNL6)Etihad A330-243 A6-EYE at LSZH/ZRH 17-07-2014 (https://flic.kr/p/2mJLNL6) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/51679862885_c182aff9c0_b.jpg (https://flic.kr/p/2mJLNJH)Etihad A330-243 A6-EYE at LSZH/ZRH 17-07-2014 (https://flic.kr/p/2mJLNJH) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
17-12-2022, 09:34
God morgen, det er lørdag 17.november idag

Fellowship kan ikke ha en kalender uten en Fellowship, og luke 17 ble valgt.

SE-DGS var en av til sammen 20 F.28 bestilt av Linjeflyg. SE-DGS kom til LF 4.april 1986 og var en av få som ble levert direkte i det siste Linjefløy-skjemaet, med en L på halen i blått og gult, og store LINJEFLYG titler på et hvitt skrog.

1.januar 1993 ble SE-DGS en del av SAS flåten, fikk SAS farger og navnet "Sigrun Viking". 19.mai 1999 fløy det videre som SE-DGS for Air Botnia, som en del av SAS satsing i Finland, noe vi ser av de fargene som ble valgt. Air Botnia fikk i hvertfall lov til å ha et hvitt skrog.

Bildet er tatt mandag 21.juni 1999 på avgang bane 01R som KF902 tilbake til Helsinki. I 2001 fornyet Air Botnia flåten med nye Avro 85, så flyet ble fløyet til Sør-Afrika om omresigstert til ZS-JES i september 2001 til AirQuarius Aviation, som fløy det for FN med helt hvitt skrog. Fra 2006 fløy AirQuariues ZS-JES for Sout African Express uten at det ble noe mer farge på den.
i 2011 ble den tatt ut av bruk etter 25 år i lufta, og i 2014 var den ribbet for alle brukbare deler.

Her er luke 17:

https://live.staticflickr.com/65535/50215136522_16aac344ba_b.jpg (https://flic.kr/p/2jvkGBU)Air Botnia F.28-4000 SE-DGS at ENGM/OSL 21-06-1999 (https://flic.kr/p/2jvkGBU) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
18-12-2022, 09:56
God morgen, det er 4.søndag i advent i dag!, og det er 18.desember

Aegean Airlines åpnet rute til OSL 20.mai i år, og fløy onsdager og lørdager til og med 18.november, stort sett med A320neo, men av og til også eldre modeller av A320.

Greske flyselskap har aldri vært dagligkost på Oslo lufthavn, men fra min barndom kan jeg huske at jeg så Olympic Airways Comet 4B på BEA sin rute fra London av og til. Men Aegean var et hyggelig bekjentskap og med et stilig nytt fargeskjema.

SX-NEB fløy første gang i Toulouse 17,januar 2020, og ble levert til Aegean 31.januar samme år. Temmelig nytt fly med andre ord, og vi ser den taxe inn til gate 45 som AEE756, og SAS sin SE-RUC kan ses i bakgrunnen taxe ut for å gå til Brüssel.

Her er luke 18:

https://live.staticflickr.com/65535/52568965385_fb184cb282_b.jpg (https://flic.kr/p/2o6kFWa)Aegean A320-271N SX-NEB at ENGM/OSL 03-10-2022 (https://flic.kr/p/2o6kFWa) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fra Inger Hagerups dikt igjen:

"Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor"

Du finner hele diktet her: https://www.tilknytningspedagogene.no/leve-med-barn/hva-skjer/515-adventsvers-av-inger-hagerup

Fellowship
19-12-2022, 08:46
God morgen, i dag er det 19.september

Luke 19 er viet Boeing 757, et vakkert fly som var veldig anvendelig på ulike ruter og har vært i bruk over hele verden. Første gang jeg så en 757 var da BA satte den inn på Oslo-ruta i 1985. Icelandair fulgte opp i 1990, og de kommer fortsattt av og til til OSL, og det gjør også DHL.

I oktober 2011 sto det en fargerik 757-204 OH-AFL på OSL, uten at jeg vet hvorfor den var der. På ytterste fjernparkering på vestsiden kunne man få fine bilder før B-piren kom. Det var Air Finland som var på besøk med OH-AFL, et fly de leide inn et år fra mars 2011 og til april 2012, og de leide det fra Allegiant Air, derfor disse fargene,

Flyet fløy første gang i april 1992 og ble levert som G-BYAD til Britannia Airways med 235 seter. Den fløy for BY til desember 2009, og har garantert vært innom OSL på disse 17 årene før den ble levert tilbake til AerCap som N963BV. Overtatt av Allegiant Air i april 2010 som N901NV. Etter utleien til Air Finland fløy Allegiant flyet videre til det ble tatt ut av bruk 31.august 2016 etter 24 år i lufta. Skrotet i 2019.

Her er luke 19:

https://live.staticflickr.com/65535/52418734466_ffe7178ca8_b.jpg (https://flic.kr/p/2nS4HvU)Air Finland B757-204 OH-AFL at ENGM/OSL 07-10-2011 (https://flic.kr/p/2nS4HvU) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
20-12-2022, 07:56
God morgen, det er tirsdag 20.desember!

Luke 20 kan vi kalle en Retro luke

Jeg har i år klart å fange to fine Airbus retroer som begge viser hvordan de to selskapene så ut da jeg begynte å interessere meg for ordentlige fly i 1968.

TAP har en flott A321neo CS-TJR som kom i rute til OSL 25.april i år, og det var en slik dag at jeg kunne kjøre dit da jeg så den var på vei på flyradaren.
Flyet ble levert nytt i oktober 2020, og her løfter den seg på returflighten TP763 tilbake til Lisboa. Første gang jeg så TAP var nok en B727-100 som var på et sjeldent besøk en eller annen gang på 70-tallet, i disse fargene:

https://live.staticflickr.com/65535/52030288729_9d663edbe9_b.jpg (https://flic.kr/p/2ngJQ8B)TAP A321-251N CS-TJR at ENGM/OSL 25-04-2022 (https://flic.kr/p/2ngJQ8B) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Den andre Retroen jeg har fått på brikka i år var Aer Lingus fine A320 da jeg var innom Schipol i sommer. Jeg hadde landet med BA ERJ-190 fra LCY og parkert lang ute på D-piren. Da så jeg denne stå på motsatt side når jeg beveget meg innover, og som non-Schengen passasjer kunne jeg gå ut på E-piren og finne et vindu der vi så rett over på EI-DVM som sto ved gate D29.

Aer Lingus har fløyet denne siden mars 2011, men EI flyr jo ikke på Norge, så dette er første gang jeg traff den. Den har samme fargene som første gang jeg så Aer Lingus på Fornebu, det var to stk Viscount 800 som sto parkert en vinterdag langs Oksenøyveien som var min skolevei. Har dessverre aldri sett at noen har fotografert de.

Her er luke 20, del 2:

https://live.staticflickr.com/65535/52572789992_5906c0de6e_b.jpg (https://flic.kr/p/2o6FhRE)Aer Lingus A320-214 EI-DVM at EHAM/AMSAMS 18-07-2022 (https://flic.kr/p/2o6FhRE) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enjoy !

Fellowship
21-12-2022, 09:11
God morgen, det er 21.desember
Idag en mørk dag og en lys dag samtidig. Mørk når en ser ut av vinduet, og lys i hjertet når vi husker dagen for 33 år siden, da vi fikk to undere til jul, som det sto i fødselsannonsen. Det er jo også lyst å tenke på at "sola snur" i dag, (vintersolverv).

Nok prat, luke 21 er et 2022 bilde. Det viser at 737-MAX er tilbake i daglig trafikk på OSL, det viser at Norwegian er i farta igjen med nytt haledesign, og det viser litt av den ny pir F som har bedre plass til flere pax og flere store fly.

LN-FGG fløy første gang på Renton 1.mars 2022, landet på OSL 22mars og fløy sin første tur med pax ombord 27.mars som FOX1202 til Malaga.
29.august var en fin kveld, og jeg sto på toppen av P10 hvor det finnes en glippe mellom gjerdene der man kan fotografere, flyet har hatt push-back fra gate 39, og vi ser neshjulet har passer stripen der flyet sto før det begynte på svingen for å taxe til bane 01R, denne gang som FOX1066 til Stockholm.

Her er luke 21:

https://live.staticflickr.com/65535/52573699741_8d42502a4a_b.jpg (https://flic.kr/p/2o6KXhZ)Flyr B737-6 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 29-08-2022 (https://flic.kr/p/2o6KXhZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
22-12-2022, 08:45
God torsdag, det er 22.desember!

Icelandair åpnet sin rute til Oslo i 1948, i følge en gammel SAS tabell jeg har. Og det var bare noen få anløp pr uke, og de vekslet nok mellom DC-3 (TF-ISH) og DC-4 (TF-ISE) de første årene. Fra 1954 kom Loftleidir på banen med en DC-4 leiet fra Braathens SAFE. Fra 1957 skiftet Icelandair til Viscount 700, og en av de to (TF-ISU) styrtet jo på Nesøya ved innflyging til Fornebu påsken 1963. Fra 1964 hadde de DC-6B i flåten, og i 1967 ble Icelandair det første selskapet som satte B727 i trafikk på Fornebu med sin nye TF-FIE.
Lofleidir skiftet til DC-6B i 1964, og til CL-44 i 1966. DC-8 ble innført høsten 1971.
I 1979 ble det gamle Flugfélag Islands (Icelandair) og Loftleidir (Icelandic Airlines) slått sammen til nye Flugleidir, og det Icelandair vi kjenner fra de siste 40 årene. Det første flyet som ble levert i de nye fargene var Boeing 727-208 TF-FLI som kom i mai 1980. I løpet av de neste to årene ble 2 B727-100C og kanskje tre DC-8-63 samt noen F.27 malt om til det nye blå fargeskjemaet.

Den siste dagen av min sommerjobb på FBU, 26.august 1982 klarte jeg å få tatt dette bildet av TF-FLI, den er fortsatt ganske ny og har den opprinnelige natur-metall undersiden, den ble malt grå to år etter og fikk navnet "Fronfari"
TF-FLI var nesten daglig på FBU i flere år, til den ble avløst av B737-400 og gikk til Alanska Airlines som N329AS i oktober 1989. Fra januar 1994 fløy den som N780AT for American Trans Air inntil oktober 2001 da den ble tatt ut av bruk, lagret på Roswell og var skrapet innen 2005 etter 21 år i lufta.

Her er luke 22:

https://live.staticflickr.com/65535/52311283839_02284fac14_b.jpg (https://flic.kr/p/2nGz1bT)Icelandair B727-208 TF-FLI at ENFB/FBU 26-08-1982 (https://flic.kr/p/2nGz1bT) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

btw Icleandair var også først med B737-400 i fast rute på Fornebu...

Fellowship
23-12-2022, 10:25
Glad lille julaften, 23.desember!

Luke 23 er mitt favorittflyselskap!
Men det er ikke derfor jeg er glad i MAF, men det er jobben de gjør!

Jeg ble valgt inn i styret for MAF Norge for to eller tre år siden. Derfor ble jeg i høstferien i år invitert til å bli med til Madagascar for å se hvordan basen der fungerer. Ethiopan fløy oss dit på nattetid, begge veier, og det blir ingen triprapport fra den turen. Men de fem dagene vi fikk på Madagascar ga et minne for livet. Vi ankom en tirsdag ettermiddag, og onsdag morgen var vi på MAF basen på flyplassen ved Antanarivo. Det ble et herlig møte med en entusiastisk gjeng fra ulike land, som viste oss et dynamisk og godt fungerende fellesskap. De hadde tre fly, hvorav et sto til vedlikehold i hangaren.

Luke 23 viser en Cessna 208 Caravan 1 fra 1991, levert i juni 1991 til et selskap som het Life Jet Services med reg N133WW. Solgt vider til Project Air i februar 1999, og så gikk det til MAF som plasserte det i Kenya som 5Y-BOI fra november 1999. Så ble det overført til MAF Tanzania i mars 2002 før det gikk til Madagascar i janaur 2004, og har vært der siden.

5R-MKD fløy oss fra Antanarivo til en grestripe ved østkysten av Madagascar for å se et helsesenter i landsbyen Nosy Varika. Mandagen samme uke hadde MAF fløyet inn helsepersonell, samt at noen hadde kjørt dit selv. Dette helsesenteret er åpent en uke hver år! Madagascar er et land uten det vi kaller infrastruktur. Veistandarden var som norske fjellveier er der asfalten stopper, dvs det var asfalt men de var trange, svingete og dumpete. Det vi tar som en selvfølge at en avstand kan kjøres på 1 time her i landet, tar 4 timer samme strekning der ute. Det var da vi ankom en laang kø av mennesker som trengte helsehjelp, og flere av de hadde gått i mange dager for å komme dit. Seinere på dagen ble vi fløyet til Antsirabe, og dagen etter hadde vi en minst 4 timers kjøretur tilbake til Antanarivo.

Sjekk linken jeg har nedenfor, MAF flyr pasienter, de flyr leger og andre helsearbeidere, de samarbeider med alle mulige forskjellige hjelpeorganisasjoner for å gjøre en forskjell der veien stopper, eller er ufremkommelig av andre grunner.
Det første flyet som landet etter tsunamien i 2004 da de fikk klargjort en landinsgstripe på stranda, var et MAF fly. MAF Norge samler inn penger som i stor grad videreformidles til det som heter MAF International, og de formidler det dit det trengs mest. MAF har 130 operative fly, stort sett basert i det vi kaller den 3.verden.

Her er luke 23, 5R-MKD vil snart trenge en grundig teknisk overhaling (D-check), og MAF Madagascar ønsker seg en nyere Caravan. Men det var en fryd å fly med den :)

https://live.staticflickr.com/65535/52580049575_11e68d9924_b.jpg (https://flic.kr/p/2o7juST)MAF Cessna 208 Caravan I 5R-MKD at grassfield near Nosy Varika, Madagascar 05-10-2022 (https://flic.kr/p/2o7juST) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
24-12-2022, 08:54
Gode Flypratere: God Jul! :) Det er 24.desember i dag :)

Luke 24 kan sikkert ha brakt en julepresang, men bildet er tatt 26.juni 2001.
Atlas Air opf British Airways World Cargo, og attpåtil i British Airways World Colours.
Jeg hadde nok fått tips om denne, det var to ulike fly som var i bruk, som kom fra Stansted som BA3597 tirsdag kveld, og gikk ut med fisk via Glasgow og Anchorage til Tokyo, dette var en første fraktruten med store fly etter at OSL åpnet, den ble åpnet i juli 200 og gikk et drøyt år men ble nok borte etter 9/11. N494MC kom i vanlige Atlas farger med en liten opf BA Cargp sticker på nesen, mens N495MC altså ble malt med Chelsea Rose varianten som jeg synes var en av de fineste.

Chelsea Rose var laget av Pearce Casey, som vinner av en konkurranse for kunst-studenter, utlyst av BA via Sunday Times.

Flyet fløy første gang på Everett i april 1999, bygget som en B747-400F bestilt av Atlas Air, og ble levert 26.mai 1999 direkte til BA World Cargo i disse fargene, og den hadde en liten "opb Atlas" på nesen.

23.januar 2002 ble den omregistrert til G-GSSA for Global Supply Systems, som også var et BA-opplegg opb Atlas.

28.desember 2011 kom den tilbake til Atlas Air, nå som N476MC, og fikk navnet "Clare Louse", som ship 476. I februar 2015 ble den leid ut til Etihad Cargo, og i januar 2017 var den tilbake i Atlas Air, og den flyr forstsatt for dem, det har blitt noen tonn på snart 24 år!

God Jul, her er luke 24 idet N495MC lander på bane 19R:

https://live.staticflickr.com/65535/52399963476_0b40a82a4e_b.jpg (https://flic.kr/p/2nQpvy9)BA Wolrd Cargo B747-47UF at ENGM/OSL 26-06-2001 (https://flic.kr/p/2nQpvy9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr