View Full Version : Forslag til endrede anbudsruter/FOT
Oslo Economics har sammen med Norkonsult og Nord Universitet laget et utredning på bestilling av Samferdselsdepartementet om hvordan man potensielt kan se for seg en endring i hvordan man i fremtiden skal organisere FOT-rutene her i landet
https://www.regjeringen.no/contentassets/a3c00b2e468b4e40b0e7a046b407d013/oe-rapport-2022-90-forslag-til-offentlig-kjop-av-regionale-flyruter-2230733.pdf?fbclid=IwAR3rPtzbs7MgCeXVkyJy3bbrBSqhE aoDEo2ho8TKuMMhsQzOqAWtnWVOR-Q
Nåværende kontrakter utløper i 2024, og på oppdrag for Samferdselsdepartementet har Oslo
Economics, i samarbeid med Norconsult og Nord universitet, gjennomført en utredning av relevante
forhold for fastsettelsen av nye forpliktelser til offentlig tjenesteytelse og gjennomføringen av
anskaffelsene.
Kjernen i oppdraget er å utarbeide et forslag til FOT-krav med utgangspunkt i transportstandard-
kriterier. I tillegg vurderes om, og eventuelt hvordan, det er formålstjenlig å ta inn klima- og
miljøhensyn i FOT-krav, hvordan statens utgifter kan begrenses sett hen til målene med
konkurransen, samt muligheter til og konsekvenser av å redusere billettprisene
Kjek raskt gjennom, og det virker ikke som om de ikke foreslår de store konkrete endringene. Såvidt jeg kunne finne var det:
1. KKN-TOS inn i FOT
2. Endre på makspris på enkelte avganger på ruter med press
3. Endre på innmatingen til rutene i Finnmark med å kutte de lange melkerutene
4. Gruppere hele Finnmark i en pakke (Nord-Norge pakke 1-3 i dag)
Ellers var det mye "muligens kanskje vurdere", blant annet nattparkering i Røros, kostnader ved redusert billettpris (opp mot 100 mill for en 10% reduksjon i billettpris) og se på mulighetene for å kutte utslipp gjennom blant annet nullutslippsfly.
KKN-TOS inn i FOT kan jo indirekte føre til lavere kapasitet på OSL-KKN. DY flyr nå etter korona OSL-TOS-KKN på ukedagene. Og er det ikke slik at andre selskaper ikke har lov til å konkurrere på FOT-ruter? I såfall vil nok DY komme til å måtte kutte frekvens på KKN i ytterste konsekvens.
Men nå har ikke jeg bladd igjennom rapporten.
Ser ut som mange av forslagene har blitt tatt til følge når regjeringen i dag la frem forslag til anbudet som snart skal ut som starter våren 2024
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-vil-redusere-billettprisane-og-styrke-rutetilbodet-pa-fot-rutene/id2966574/
Regjeringa vil redusere billettprisane og styrke rutetilbodet på FOT-rutene
Oppsummering:
Halvert maxpris
Økt kapasitetkrav på enkelte ruter
TOS-KKN blir FOT rute
OSL-SRP forblir FOT rute
Bedre tilgjengelige på ruter fra Helgeland og nordover
Styrket korrespondansekrav, men færre forbindelsekrav i Finnmark
Krav til nattparkering på RRS
Litt flåsete sagt, men resulatetet blir nok et bedre tilbud og flere skattekroner til Widerøe :p
Innebærer at KKN-TOS tas inn i FOT at DY ikke kan selge billetter på denne fremover?
Ganske uforståelig at vi har en flyrute til Røros. Burde heller brukt pengene på å styrke togtilbudet, men slikt driver man jo ikke med utenfor Oslo :angry:
Ganske uforståelig at vi har en flyrute til Røros. Burde heller brukt pengene på å styrke togtilbudet, men slikt driver man jo ikke med utenfor Oslo :angry:
Man kan argumentere at det vil koste veldig mange milliarder kroner å få oppgradrert banen opp det til akseptabel standard, og man kan kjøpe ganske mange flyseter for de pengene. :stir
Vil dette hjelpe på overskriftene vi har sett i avisene i det siste?
Familie på 8 måtte betale 75.606 kroner for en vei til Røros fra Sørkjosen? Billigere å reise til Argentina!!!!
Svaret er Nei!
Ser man f.eks på en reise 1-vei på søndag SOJ-RRS via TOS og OSL, så er følgende priser ledige:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=53038&stc=1&d=1678870377
Hvis vi tar Full flex, som er de prisene som reduseres med 50%, så vil dette utgjøre:
SOJ - TOS: Går fra kroner 931 til 465
TOS - OSL: Kommersiell rute, operatøren kan ta hva de ønsker.
OSL - RRS: Går fra 2306 til 1153.
Så med dagens kostnadsbilde så er full flex billetten priset som følger:
SOJ - TOS: 931
TOS - OSL: Kommersiell rute, priset 6701-931-2306 = 3464.
OSL - RRS: 2306
Totalt kr 6701.
Så med de nye prisene foreslått av regjeringen, så blir kostnaden 1 vei følgende:
SOJ - TOS: 465
TOS - OSL: 3464
OSL - RRS: 1153.
Totalt altså kroner 5082. Ikke en reduksjon på 50%, men ganske nøyaktig 24,1 %.
Håper ikke folk får for store forhåpninger.....
Takk for en fin oppsummering, Fluxie.
Greit å ha i bakhodet når pressen finner ut at «Det blir ikke halv pris på flyturer likevel!»
Og bare for å ha argumentasjonen på plass tok jeg et raskt søk på Finn for fire voksne og fire barn t/r Sørkjosen - Buenos Aires en languke rundt 17. mai. Det billigste alternativet var 283.948 kr.
Innebærer at KKN-TOS tas inn i FOT at DY ikke kan selge billetter på denne fremover?Det er korrekt (så lenge DY selv ikke får anbudet).
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Det spørs om TOS-KKN kanskje er litt for tynn for et anbud med 737/320, men i motsetning til endel andre ruter hvor det er få brukbare alternativer enn å finne en operatør med Dash-8-100/200, så er det jo flere flytyper som kan funke her
Hvis vi tar Full flex, som er de prisene som reduseres med 50%, så vil dette utgjøre:
Når det står halvere makspris i anbudet, betyr det halvere netto eller bruttopriser (dvs. inkl. avgifter/mva)?
Rett og slett en gledens dag:-)
Når det står halvere makspris i anbudet, betyr det halvere netto eller bruttopriser (dvs. inkl. avgifter/mva)?
Inkludert avgifter og MVA. Det er makspris ut til kunde man snakker om her.
De er ute å klager i Hammerfest som jo ikke får glede av reduserte max-priser, siden rutene hit jo er kommersielle og ikke en av FOT-regimet
CRJ1000ER
16-03-2023, 12:03
Bruker Widerøe Dash-8-400 på noen ruter til Finnmark, f.eks TOS-ALF/KKN/LKL? Bruker WF -400 på noen FOT-ruter?
Bruker Widerøe Dash-8-400 på noen ruter til Finnmark, f.eks TOS-ALF/KKN/LKL? Bruker WF -400 på noen FOT-ruter?
Nei
*fyll*
Bruker Widerøe Dash-8-400 på noen ruter til Finnmark, f.eks TOS-ALF/KKN/LKL? Bruker WF -400 på noen FOT-ruter?
TOS-LKL flys uansett at DAT med ATR ;)
TOS-KKN er vel kanskje en god kandidat for Q400 når den blir FOT?
Field in sight
16-03-2023, 12:51
TOS-LKL flys uansett at DAT med ATR ;)
TOS-KKN er vel kanskje en god kandidat for Q400 når den blir FOT?
Nå varierer rutemønsteret til Widerøe stadig, men jeg tviler på at vi blir å se DH8D på TOS-KKN. Det av to grunner:
1) Det er få frekvenser som går TOS-KKN-TOS, de går ofte TOS-KKN og så videre på kortbanenettet (f.eks. KKN-VRD-BJF-VDS-TOS). Og motsatt i forkant av avgangene KKN-TOS. Rutene TOS-KKN // KKN-VRD-BJF-VDS-TOS gjorde eksempelvis maskinen satt opp på formiddagsavgenen til Widerøe fra Tromsø, før Norwegian "konkurrerte vekk" denne.
2) Det er generelt lite DH8D i Tromsø (sammenlignet med andelen de utgjør av Widerøes flåte). Fra Tromsø benyttes denne nesten kun til de lengre rutene sørover til TRD og innimellom som substitutt for E290 til BGO. Altså er det lite (overskudds)materiell tilgjengelig, som jeg tror kompliserer det å faktisk skulle benytte flytypen på ruten.
Tror nok vi fortsatt får se en god miks av DH8A/B/C på TOS-KKN, hvor DH8C tidvis settes opp på de avgangene som kun går T/R TOS-KKN.
Nå varierer rutemønsteret til Widerøe stadig, men jeg tviler på at vi blir å se DH8D på TOS-KKN. Det av to grunner:
1) Det er få frekvenser som går TOS-KKN-TOS, de går ofte TOS-KKN og så videre på kortbanenettet (f.eks. KKN-VRD-BJF-VDS-TOS). Og motsatt i forkant av avgangene KKN-TOS. Rutene TOS-KKN // KKN-VRD-BJF-VDS-TOS gjorde eksempelvis maskinen satt opp på formiddagsavgenen til Widerøe fra Tromsø, før Norwegian "konkurrerte vekk" denne.
2) Det er generelt lite DH8D i Tromsø (sammenlignet med andelen de utgjør av Widerøes flåte). Fra Tromsø benyttes denne nesten kun til de lengre rutene sørover til TRD og innimellom som substitutt for E290 til BGO. Altså er det lite (overskudds)materiell tilgjengelig, som jeg tror kompliserer det å faktisk skulle benytte flytypen på ruten.
Tror nok vi fortsatt får se en god miks av DH8A/B/C på TOS-KKN, hvor DH8C tidvis settes opp på de avgangene som kun går T/R TOS-KKN.
Med bakgrunn i dagens situasjon er jeg enig, men nå vet vi jo faktisk ikke hva anbudskravene blir i det nye anbudet. Annet enn at TOS-KKN kommer som en egen rute. Så vil det jo komme an på hva som blir kravet til frekvens og volum
Og etterhvert som Widerøe faser inn flere Q400, og det muligens brukes mer E2 kapasitet BGO-Utlandet er det jo heller ikke utenkelig man fra 2024 vil se mer Q400 i TOS enn i dag?
Field in sight
16-03-2023, 13:39
Med bakgrunn i dagens situasjon er jeg enig, men nå vet vi jo faktisk ikke hva anbudskravene blir i det nye anbudet. Annet enn at TOS-KKN kommer som en egen rute. Så vil det jo komme an på hva som blir kravet til frekvens og volum
Og etterhvert som Widerøe faser inn flere Q400, og det muligens brukes mer E2 kapasitet BGO-Utlandet er det jo heller ikke utenkelig man fra 2024 vil se mer Q400 i TOS enn i dag?
På hvilke ruter mener du det er aktuelt å se mer DH8D i TOS? BGO (den eneste som opereres med E290, om du inkluderer TOS-BOO-BGO) er såpass lang paxtung at nedskalering her gir lite mening. Trondheim/Torp opereres allerede med DH8D.
På hvilke ruter mener du det er aktuelt å se mer DH8D i TOS? BGO (den eneste som opereres med E290, om du inkluderer TOS-BOO-BGO) er såpass lang paxtung at nedskalering her gir lite mening. Trondheim/Torp opereres allerede med DH8D.
Flyet som slinges TRD-BOO-TOS kan jo eventuelt forlenges til KKN. Hvis eller når, det blir endringen i anbudskravene fra 1.4.24, vil jo også det trolig påvirke Widerøes totale ruteprogram for å optimalisere det fra den tid
Som som sagt så vet vi ikke noe om frekvens eller volum krav.
Litt lek med tall, men hadde det f.eks vært et kapasitetskrav på 150 per dag, og ingen krav til frekvens, så blir det jo endel billigere å sende 2x Q400 istedet for 4x 100/200
Med tanke på at Widerøe vel skal fase ut -300 maskinene så må de vel bruke Q400 på noen ruter om de skal dekke all FOT produksjon. 100/200 virker å være så godt som sprengt på produksjonskapasitet. Sett gjerne inn en Q400 på BOO-EVE-ANX-TOS, så har folk mulighet til å komme med. Den ruta er blitt en parodi.
Men det betyr en Q400 base i nord, noe som nå virker lite sannsynlig.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Field in sight
16-03-2023, 15:43
Flyet som slinges TRD-BOO-TOS kan jo eventuelt forlenges til KKN. Hvis eller når, det blir endringen i anbudskravene fra 1.4.24, vil jo også det trolig påvirke Widerøes totale ruteprogram for å optimalisere det fra den tid
TOS-TRD opereres direkte, ikke via BOO, og snur ikke direkte i TOS. Muligheten for å utnytte flyet videre ut fra TOS benyttes allerede i dag da en DH8D opererer TRD-TOS (WIF) //TOS-HEL-TRD (FIN) og en annen DH8D opererer TRD-HEL-TOS (FIN) // TOS-TRD (WIF).
Overnevnte oppsummerer tilstedeværelsen til DH8D på TOS på en normal dag i dag. Enkeltavganger til BGO (som også kan gå via BOO) opereres tidvis med DH8D, men dette er nok mer tilpasning til etterspørsel på denne og andre ruter fra WIF for å optimalisere utnyttelse av flåten.
Det er selvsagt ikke umulig å slynge en DH8D til KKN, jeg ser bare ikke hvorfor det skal være hensiktsmessig med den strategien for flåteutnyttelse Widerøe følger.
Heh. Ja.
Sakset fra nrk.no: Kva meiner du regjeringa burde ha gjort?
– Dei burde sjølvsagt ha senka dei kommersielle flyprisane like mykje som FOT-rutene. Når vi i Finnmark skal flyge mellom nord og sør skjer dette nettopp via dei kommersielle rutene, seier ho.
Ja, for det offentlige kan naturligvis bestemme prisene på kommersielle flyruter.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/regjeringa-halverer-flyprisane_-_-eg-er-svaert-misfornogd_-1.16337223
Lillingen
17-03-2023, 00:03
TOS-TRD opereres direkte, ikke via BOO, og snur ikke direkte i TOS. Muligheten for å utnytte flyet videre ut fra TOS benyttes allerede i dag da en DH8D opererer TRD-TOS (WIF) //TOS-HEL-TRD (FIN) og en annen DH8D opererer TRD-HEL-TOS (FIN) // TOS-TRD (WIF).
Overnevnte oppsummerer tilstedeværelsen til DH8D på TOS på en normal dag i dag. Enkeltavganger til BGO (som også kan gå via BOO) opereres tidvis med DH8D, men dette er nok mer tilpasning til etterspørsel på denne og andre ruter fra WIF for å optimalisere utnyttelse av flåten.
Det er selvsagt ikke umulig å slynge en DH8D til KKN, jeg ser bare ikke hvorfor det skal være hensiktsmessig med den strategien for flåteutnyttelse Widerøe følger.
Det er nok ikke helt utenkelig at det plasseres et par DH4D i TOS på sikt og at disse kan brukes både til KKN og ALF i Finnmark. I dag er det 2 daglige til TRD, og 3-4 daglige til BGO, samt HEL som går med DH4D og E2. Med flere utenlandsruter fra BGO og TRF, blir nok E2ene brukes der, i stedet for nordover. I tillegg skal jo Widerøe fly 4-5 daglige både på BOO-TOS og BOO-TRD fra 27. mars med en mix ulikt materiell og som sannsynligvis vil gå med flere DH4D hvis det er nok passasjerer på disse.
Hvis så skjer, så er det nok trafikk til å kunne plassere 3-4 DH4D i TOS.
Er det mulig for DAT å ta Osl-Stord og Osl-Røros med et fly?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ryktene om -300'ens død er muligens også overdrevet ... ;)
Dette med TOS-KKN forblir interessant. Hvor vanlig er det at man går inn og lager FOT-rute av ruter som har konkurranse?
Hva er formålet med å gjøre det til FOT? All den tid det er konkurranse.
Kan man uten videre kaste selskaper ut av ei rute de opererer? Staten vil jo med dette påføre minst en av selskapene tap.
KKN er jo heller ikke avhengig av TOS for connections videre. Det går jo direkteruter til OSL.
Her på Røros er vi spent Pål. Vi får beholde Widerøe eller om det blir gjensyn med DAT. Det viktigste er at det igjen blir nattparkerte fly…for nå er det mange som ikke tar sjansen på å fly ut på morgenen og tar da enten bil til Trondheim eller tog til Gardermoen.
Hva er formålet med å gjøre det til FOT? All den tid det er konkurranse.
En grunn kan være at dagens tilbud ikke anses som godt nok. For store sesongvariasjoner, for få avganger eller for dårlige rutetider, for eksempel.
Kan man uten videre kaste selskaper ut av ei rute de opererer? Staten vil jo med dette påføre minst en av selskapene tap.
Godt spørsmål. Noen som kjenner jussen her?
En grunn kan være at dagens tilbud ikke anses som godt nok. For store sesongvariasjoner, for få avganger eller for dårlige rutetider, for eksempel.
Godt spørsmål. Noen som kjenner jussen her?
Er det mulig at to selskaper kan dele på ruta? Omtrent sånn som de gjorde med Hurtigruta?
Da må de i så fall dele det opp i pakker. F.eks. tre pakker med 33,33% av totalen hver. Det kan jeg ikke tenke meg at er spesielt hensiktsmessig. Da risikerer man økt pris, siden det vil være dyrere for selskapet som får pakken.
Eventuelt kunne man kanskje ha FOT TOS-VDS-KKN/TOS-ALF-KKN e.l., men ikke direkte TOS-KKN? Det flys allerede en del TOS-OSL-KKN, det vil de i alle fall stimulere med dette.
Det neste spørsmålet er om SK/DY er interesserte i denne typen FOT? DY flyr jo OSL-TOS-KKN, SK gjorde det i gamle dager. Jeg ser jo for meg at både SK og DY kan finne på å kutte i OSL-KKN, for å legge inn TOS på veien. Da kan man jo diskutere om tilbudet blir bedre.
I tillegg er jo ruta fin for selskaper i kategorien "ymse" (inkl. DAT). Da kan man igjen diskutere hvor godt tilbudet faktisk blir.
Enda et spørsmål er jp om dette er klassisk WF-taktikk, som belønnes? "Å nei, ruta er ikke lønnsom, så vi kutter avganger" - Krav om flere seter/avganger - staten åpner FOT
Hva med om WF og DY trikser litt seg imellom?
Kan DY for eksempel med sin OSL-TOS-KKN operere en av X-antall daglige som stilles i anbudet med WF-codeshare eller liknende?
Blir DY kasta ut/mister muligheten for salg av billetter på KKN-TOS blir det nok frekvensnedgang på KKN-ruta, typ fra 6 ukentlige den nå går i dag til 4. Er faktisk en del som flyr bare TOS-KKN med DY, og det har ikke minst ført til konkurranse og lavere priser på en rute som tidligere var monopolrute.
Enda et spørsmål er jp om dette er klassisk WF-taktikk, som belønnes? "Å nei, ruta er ikke lønnsom, så vi kutter avganger" - Krav om flere seter/avganger - staten åpner FOT
Men har Widerøe kuttet noe her?
Men har Widerøe kuttet noe her?
HOV er vel et fint eksempel her
HOV er vel et fint eksempel her
Nå snakker vi om TOS-KKN, som nå blir anbudsrute ;)
Nå snakker vi om TOS-KKN, som nå blir anbudsrute ;)
Godt du kommer og redefinerer hva vi snakker om i ettertid ;) Ga et eksempel på ruter hvor WF kutter slik at det til slutt blir FOT igjen.
Uanz, står her at de kuttet i avganger mellom KKN og TOS men ikke hvor mye: https://www.nrk.no/nordland/wideroe-kutter-i-tilbudet-tross-passasjerrekord-1.16126173
OSL-SRP forblir FOT rute
Ikke helt korrekt å si at den forblir FOT-rute, for den har ikke vært FOT-rute tidligere, men ble tatt inn på midlertidig anbud pga. pandemien.
Grunnen til at den kommer inn som FOT-rute, skyldes egentlig det samme som TOS-KKN, at tilbudet har blitt svekket. Har bekjente som pendlet jevnlig SRP-OSL tidligere, og det var alltid fullt og "mange" avganger å velge mellom, mens det nå er forholds få reisende og færre avganger.
WF har kutta TOS-KKN med ca. 1/3, vil jeg si.
Vil det forresten være mulig å legge inn mellomlandinger? Jeg er ikke sikker på normale kriterier for FOT, men kombinasjoner med KKN, LKL, ALF og TOS åpner jo for nevnte "ymse", siden det ikke er kortbane.
Tilbudsfristen gikk ut 27. juni, og i dag ble tilbudene lagt ut på einnsyn.
Ser ut som at det ikke er noen aktører som har lagt inn anbud på Bodø-Værøy, mens det er 2 aktører har lagt inn tilbud på de øvrige FOT-rutene.
Er vel naturlig å anta at det som vanlig er Widerøe og DAT.