PDA

View Full Version : Vinterværtråden 2022/2023

LN-KOG
21-11-2022, 17:30
Sitter på Kastrup og er booket om én gang allerede. Så på OSL at ei kjerre til ARN bare sto på taksebanen. Noen som vet noe om situasjonen på ARN?

TG923
21-11-2022, 17:46
Ser vel ut som de fleste fly er 2-3 timer forsinket, en del innstillinger

Snøkaos og full stopp i mye av kollektivtrafikken i Stockholm

LN-MOW
21-11-2022, 17:51
Å, snø ja ... Er det den tiden av året allerede :D

LN-KOG
21-11-2022, 18:03
Å, snø ja ... Er det den tiden av året allerede :D

No shit Sherlock.

ODL og HEL fungerer bra i slike situasjoner er min erfaring. Disse uppländing har nok tatt litt mer enn én gammel opland. Vel, vel østers og sancerre på Kastrup er heller ikke til å forakte.

Swedeline F28
21-11-2022, 20:24
Stockholm klappar ju ihop varje år när första snön kommer

triple seven
21-11-2022, 23:13
Har vissnok fått litt snø ''over there'' også ,ca 1.80m rundt Buffalo siste dagene

Savipix
22-11-2022, 08:24
Stockholm klappar ju ihop varje år när första snön kommer

Allt söder om Gävle klappar ihop så fort man ser en bild på snö....

jikswoboB
22-11-2022, 14:15
Jaja… Nu är det ju inte direkt lite snö som kommit här de senaste dagarna. Hör inte till vanligheten att man tvingas sätta in bandvagnar för att undsätta insnöade bilister �� Så att det varit kaos på ARN tycker jag man kan ha viss förståelse för

Savipix
22-11-2022, 21:50
Jaja… Nu är det ju inte direkt lite snö som kommit här de senaste dagarna. Hör inte till vanligheten att man tvingas sätta in bandvagnar för att undsätta insnöade bilister �� Så att det varit kaos på ARN tycker jag man kan ha viss förståelse för

I detta fallet ja. Tänkte mer i generella termer om snö, ARN och Stockholmsområdet. Det är bedrövligt...

Someone
07-12-2022, 14:10
Vintervær på Ørland i dag? Basert på FR24 ser det ut som DAT måtte snu

KnutW
07-12-2022, 14:14
Vintervær på Ørland i dag?

Definitivt. 30 knop sidevind med kast opp i 48, kraftige snebyger, 400 meter sikt og 0-føre.

Novair
07-12-2022, 15:09
Fullt på de-ice plattformen, et par i holding og foreløpig stengt RWY i 30 min på Værnes også.

Cloudmaster
07-12-2022, 15:51
Er på vei til Værnes fra Trondheim i heftig snøvær, skal med SK375 til OSL, kan bli en interessant ettermiddag.

Someone
10-12-2022, 12:13
Snø, eller antydninger til snø, i deler av UK i dag. Så blant annet MAN har tidvis vært stengt

Someone
11-12-2022, 21:25
Mye forsinkelser og divertions på LGW i dag. Ser DY fra TRD havner i AMS

svgflyer
11-12-2022, 21:29
Både NAX fra LGW og SAS fra LHR til SVG er forsinket

Rettelse: NAX til LGW er faktisk kansellert pga forholdene, så den gikk aldri fra Sola

Someone
12-12-2022, 08:27
Da er Stansted stengt for dagen, og er vel ikke helt ideelt å befinne seg på verken LHR eller LGW i dag heller

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio?p=lc-5048674-6650

Alle flyginger mandag er innstilt ved Stansted flyplass i London. Rullebanen er stengt på grunn av snø, is og tåke, melder BBC.

Hypern
12-12-2022, 09:47
i UK er det vel typisk at de gir opp bare det kommer 1 cm eller 2. Men kan ikke si jeg er imponert over ting der når jeg har sett at de tidvis har stått med håndskuffer for å fjerne snø på LHR. Er en stor kontrast til de monstermaskinene Avinor sender utpå OSL. Med det sagt slike værforhold er ikke like vanlige der som her så det er jo bare tull for dem å ha slike monstermaskiner, men det er likevel litt tja.

OttoL
12-12-2022, 10:36
Da er Stansted stengt for dagen, og er vel ikke helt ideelt å befinne seg på verken LHR eller LGW i dag heller

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio?p=lc-5048674-6650

Ser ut som om den er åpen igjen nå

LN-MOW
12-12-2022, 12:20
Med en eller to slike dager i året, er det billigere å grave seg ned i utide og håpe på at det blåser over. Skal man håndtere en snestorm kreves det store ressurser både i mannskap, utstyr og opplæring. Og nåtildags med økonomene i kontroll, finnes det lite rom for dette.
Men når det er sagt, britene er jo ikke kjent for å håndtere dette spesielt elegant tidligere heller ..

Someone
12-12-2022, 12:22
I UK nå er det vel også vært noe freezing fog og andre faktorer. Slik at flere brøytebiler alene ikke nødvendigvis hadde løst dette

oy-viv
12-12-2022, 13:10
Men når det er sagt, britene er jo ikke kjent for å håndtere dette spesielt elegant tidligere heller ..

Amen! Før i tiden fløj jeg meget til London,
men der var en grund til, at jeg holdt mig langt væk/unna fra medio
november til beg. af marts!

svgflyer
12-12-2022, 14:31
Ser faktisk at SP-ESD fra Enter Air ikke kom seg ned i HUY og gikk til SVG istdenfor. Gikk akkurat videre til Enontekio. Litt merkelig

LN-MOW
12-12-2022, 15:46
Ser faktisk at SP-ESD fra Enter Air ikke kom seg ned i HUY og gikk til SVG istdenfor. Gikk akkurat videre til Enontekio. Litt merkelig

Den gikk tom fra Spania til HUY, sannsynligvis for å plukke opp nisseturster. Regner med at det ble gitt opp og derfor fortsatte den til Enontekio for å hente returlasten til Glasgow.

Det har nok vært litt forstyrrelser i nissetrafikken disse dagene ....

svgflyer
12-12-2022, 19:48
Den gikk tom fra Spania til HUY, sannsynligvis for å plukke opp nisseturster. Regner med at det ble gitt opp og derfor fortsatte den til Enontekio for å hente returlasten til Glasgow.

Ja tenkte det måtte være noe slik :)

KnutW
12-12-2022, 22:57

Kan jo ikke drive å fly til julenissen når det sner…!

Someone
13-12-2022, 07:02
Ser VG melder BGO er stengt i morgentimene

Hickok
13-12-2022, 08:31
Stengt foreløpig til kl. 09.

RescueMe
13-12-2022, 09:24
Moro på BGO i dag tidlig ja, SAS og DY insisterte på å boarde flyene litt før kl 8 selv om Avinor akkurat hadde lagt ut melding om at flyplassen var stengt til 9..... neppe god stemning hos de passasjerene

Skulle selv ta et morgenfly til Sandefjord, men ble en frokost med utsikt til nedsnødde fly før jeg bare snudde hjem igjen....

krølle
13-12-2022, 10:41
Moro på BGO i dag tidlig ja, SAS og DY insisterte på å boarde flyene litt før kl 8 selv om Avinor akkurat hadde lagt ut melding om at flyplassen var stengt til 9..... neppe god stemning hos de passasjerene

Skulle selv ta et morgenfly til Sandefjord, men ble en frokost med utsikt til nedsnødde fly før jeg bare snudde hjem igjen....

Det handler nok litt om å få de klar til de-ice slik at de kan være raskt klare til de åpner igjen. Der er en viss holdover tid som de har etter deice. Alt etter nedbørsmengden

Someone
16-12-2022, 18:49
Freezing fog på OSL i dag

Cloudmaster
16-12-2022, 19:18
Yepp, sitter ombord i SE-RUD på vei til KSU og de har kjørt varmluft inn på fanbladene i 10m. Så er det deicing etterpå. Mase folk overalt i terminalen og solide forsinkelser.

Cloudmaster
16-12-2022, 19:30
Og der ble det 10m til -«plenty of ice build up from the previous flight». Har aldri stått med varmluft så lenge før!

ENGM RAMP
17-12-2022, 07:51
Freezing fog på OSL i dag

And one hell of a day it was :) Men morro og, hvor hele dagen gikk i 110, tlf stod aldri stille, flyene returnerte til gate gjennom hele dagen for ekstra fanbladeheating og alt annet mulig snadder...

Handlingselskapene hadde MER enn nok å henge fingrene i, men gjorde nå så godt de bare kunne ut fra gjeldene omstendigheter...

En ting er iallefall sikkert. Undertegnende sank fort ned i sofaen i går når han kom hjem og sloknet fort når man la seg.....dagens store MINUS er at heisen i tårnet er ute av drift, inntil videre, at ingen suksessoppskrift for å få denne i gang igjen heller med det første finnes heller, såååå beina får kjørt seg fremover, 650 trappetrinn skal forseres !:wow:

joandreas
17-12-2022, 10:54
2 fra atlantic airways som tar fuelstop stavanger. fra færøyene.

Cecilie
17-12-2022, 10:56
2 fra atlantic airways som tar fuelstop stavanger. fra færøyene.

Lurer på hvordan det skal gå med min returflyvning fra FAE på mandag… Ser ut som det skal blåse friskt fra nordøst som ikke er så forenelig med den rullebaneretningen på Vágar :colgate:

joandreas
17-12-2022, 12:49
2 av atlantic airways som sirkler over færøyene. om de har fuel bare for sola retur vet jeg ikke.

joandreas
18-12-2022, 17:15
Lurer på hvordan det skal gå med min returflyvning fra FAE på mandag… Ser ut som det skal blåse friskt fra nordøst som ikke er så forenelig med den rullebaneretningen på Vágar :colgate:
08:20 avgangen imorgen er kansellert

Sk1778 går ennå.

https://www.fae.fo/en/

Cecilie
18-12-2022, 19:23
Ja, så det. Jeg er på SK1778. Stormen har kommet hit til Tórshavn nå.

Polaris
18-12-2022, 21:09
Væromslag i sentraleuropa, melder regn og 10 varme på iskald bakke. Betyr underkjølt regn.

Cecilie
19-12-2022, 07:36
SK1778 FAE-CPH er kansellert, venter i spenning på hva slags alternativ de fikser til meg. 56 knop i kastene på METARen nå. Friskt som vi sier i Norge. 😁

Cecilie
19-12-2022, 07:37
SK1778 FAE-CPH er kansellert, venter i spenning på hva slags alternativ de fikser til meg. 56 knop i kastene på METARen nå. Friskt som vi sier i Norge. 😁

Som reisevant person så har jeg faktisk tatt med meg passet mitt dersom det skulle bli aktuelt å booke meg om via Edinburgh 😁 Ikke kom her og si jeg er dårlig forberedt på denne stormen. Hehe.

Beechdriver
19-12-2022, 14:48
Nyheter fra nord:

Mandag i 12-tiden skulle et SAS-fly fra Oslo til Evenes landet.

Men det kom seg aldri ned.

Kilde: AN

https://www.an.no/ans-nyhetsstudio/f/5-4-1159224

LN-MOW
19-12-2022, 18:08
Nynner temaet fra Twilight Zone …..

LN-FAB
20-12-2022, 12:50
Jeg var ombord på den, og vi kom oss ned på andre forsøk rett før kl 13. Bare en liten svipptur innom BOO for fuel etter go-around på EVE på første forsøk. Masse god informasjon underveis fra crewet!

Someone
21-12-2022, 10:39
Her om dagen var veien mellom Reykjavik og KEF stengt, så Icelandair måtte sende et fly KEF-REK-KEF, for å hente crew som skulle på jobb, men som ikke klarte komme seg ut til KEF

WF-380
23-12-2022, 08:59
Flyplassen i Bodø stengt nå i morgentimene:

- Mye vær i regionen akkurat nå. Det blåser kombinert med store snømengder og dårlig sikt. Vi ser det an løpende. Akkurat nå er vi stengt fram til klokken ti.

Det er meldt noe mindre vind utover dagen.

WF-380
23-12-2022, 11:06
Flyplassen i Bodø stengt nå i morgentimene

Flyplassen skal nå være åpnet igjen:

Flyplassen åpner igjen klokken 10:15. Det får NRK Nordland bekreftet av teknisk sjef, Øystein Madsen.

Skal oppover på juleferie i ettermiddag, så har fulgt spent med på Flightradar24 denne morgenen og så etterhvert at både Norwegian og SAS i holding etterhvert fikk landet.

LN-MOW
23-12-2022, 13:16
Dette er ikke dagen å ha connection i midtvesten på … Dette blir en miserabel dag for flytrafikken.

https://flightaware.com/miserymap/

OJB
23-12-2022, 14:12
Dette er ikke dagen å ha connection i midtvesten på … Dette blir en miserabel dag for flytrafikken.

En bra dag for å lage en film om stranede passasjer skjebner før jul .............

LN-MOW
23-12-2022, 14:48
En bra dag for å lage en film om stranede passasjer skjebner før jul .............

Bare å se på nyhetene, det .. ^_^

jb1
23-12-2022, 16:38
Bare å se på nyhetene, det .. ^_^

Eller Julestorm

https://www.netflix.com/no/title/81477804

Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
23-12-2022, 16:41
Eller Julestorm

https://www.netflix.com/no/title/81477804

Jeg begynte å se .. Høy tetthet av gamle floskler og klisjeer. Da RVC-kjerringa brøytet seg frem gjennom folkemylderet på info-skranken (1 person i kø med alle fly cancelled or delayed ... jøss, ja ..) gadd jeg ikke mer. Var bare dumt.

LN-MOW
23-12-2022, 20:41
Nå er MiseryMap rimelig rød, gitt ... Seattle/Portland har vært stengt stort sett hele morgenen/formiddagen pga ising og stengte baner ....

10 kalde her nord for ATL, men tørt. i motsetning til nesten alle andre steder ...

Someone
26-12-2022, 22:38
Ser ut som OSL ble stengt for avganger en snau times tid i kveld, mens man venter på det verste skulle gi seg

litt-amatør
26-12-2022, 23:28
Virker som DY hadde noen divertions ikveld også? Tre fly fra TRD med rare rutenumre ankommer i løpet av et kvarter fra 23.30 og ett fra GOT i alle fall.

LN-MOW
27-12-2022, 16:33
Fortsatt omtrent like ille i USA. Spesielt for Southwest. De andre i langt mindre grad, men kaoset råder over hele landet. Alt henger jo sammen og flere av hubbene ligger i de områdene som er tyngst rammet.
Og mengden av passasjerer som er strandet, gjør at det hverken finnes leiebiler eller ledige seter å finne før utpå nyåret. De mest oppfinnsomme finner en løsning, men det store flertallet sitter på rompa og griner så fort CBS, CNN, ABC eller andre tasser langs køene med kameraene sine. Og selvfølgelig har 'alle' medisiner og livsnødvendigheter i kofferen, som enten er på avveier eller begravd i et fjell som flyselskapet ikke har ressurser til å lete i ... Mye 'godbiter' å se på nyhetene nå for de som liker sånt ...

LN-MOW
27-12-2022, 20:53
Og Southwests problemer vil få følger ... mens 'eksperter' advarer mot å reise med Southwest de neste dagene.

https://www.ajc.com/news/atlanta-airport-blog/southwest-airlines-operations-melt-down-delta-in-recovery-mode/QXPAJDCZZJAVRLX4ZC6LCLPQP4/?fbclid=IwAR3Zq_0_qCoCv8-E12f_SiXHtUGxwP-b3orTHR3rx3ArWJyaFFuIW0SQEGw

The problems have been so severe that the U.S. Department of Transportation said on Twitter it “is concerned by Southwest’s unacceptable rate of cancellations and delays & reports of lack of prompt customer service.” The DOT said it would look into whether the cancellations were “controllable” and if Southwest is complying with its customer service plan.

“Southwest terminals around the country are a sea of aimless, flightless humanity.”

Brancatelli also said he believes the federal government should step in to protect travelers.

“The feds have to act here,” he said. “Those people need to be taken care of, and the government needs to move on that.”

Twin Otter
27-12-2022, 21:15
Gutta i AvTalk / Flightradar24 tok seg en pause fra juleferien for å lage en spesial episode av podkasten sin i anledning Southwest Meltdown.

https://www.youtube.com/watch?v=tF0jYGoHLIc

Someone
28-12-2022, 08:19
Fortsatt omtrent like ille i USA. Spesielt for Southwest. De andre i langt mindre grad, men kaoset råder over hele landet. Alt henger jo sammen og flere av hubbene ligger i de områdene som er tyngst rammet.
Og mengden av passasjerer som er strandet, gjør at det hverken finnes leiebiler eller ledige seter å finne før utpå nyåret. De mest oppfinnsomme finner en løsning, men det store flertallet sitter på rompa og griner så fort CBS, CNN, ABC eller andre tasser langs køene med kameraene sine. Og selvfølgelig har 'alle' medisiner og livsnødvendigheter i kofferen, som enten er på avveier eller begravd i et fjell som flyselskapet ikke har ressurser til å lete i ... Mye 'godbiter' å se på nyhetene nå for de som liker sånt ...

Det kan vel for Southwest bare skyldes hubber på "feil steder"? Er jo vel ikke de eneste med store hubber der det var skikkelig dårlig vær?

Twin Otter
28-12-2022, 11:58
Gutta i AvTalk / Flightradar24 tok seg en pause fra juleferien for å lage en spesial episode av podkasten sin i anledning Southwest Meltdown.

https://www.youtube.com/watch?v=tF0jYGoHLIc

Ser ut som linken min ikke virker lenger. Men live-episoden fra i går ble lastet opp i den vanlige podkast-siden.

https://www.flightradar24.com/blog/avtalk-podcast/

LN-MOW
28-12-2022, 13:46
Det kan vel for Southwest bare skyldes hubber på "feil steder"? Er jo vel ikke de eneste med store hubber der det var skikkelig dårlig vær?

Southwest har ingen skikkelige hubber. Da er det vanskeligere å få sydd sammen trafikkprogrammet når skiten treffer vifta. Fly og besetninger er spredd ‘all over’.

Midtiblinken
28-12-2022, 16:11
Ikke vær som er SWA’s største problem nå. Deres computer system er veldig gammelt og har store begrensninger og krever mye manuell input. Det har fungert bra i mange år, men de har vokst seg altfor store til det. De snakker om full reset. De startet og med at fuel vendor i Denver ikke hadde folk på jobb, de har vel et par hundre flighter om dagen der. Fly snudde i lufta og landet andre plasser der de kunne få fuel. Tror dette var rett før været traff.

dc-8-63
28-12-2022, 17:01
Ikke vær som er SWA’s største problem nå. Deres computer system er veldig gammelt og har store begrensninger og krever mye manuell input. Det har fungert bra i mange år, men de har vokst seg altfor store til det. De snakker om full reset. De startet og med at fuel vendor i Denver ikke hadde folk på jobb, de har vel et par hundre flighter om dagen der. Fly snudde i lufta og landet andre plasser der de kunne få fuel. Tror dette var rett før været traff.

Her treffer du «Midtiblinken» (Phun intended:D) - SWA har vel endelig klart aa faa reservasjonene over i Amadeus - men all operasjonell drift ligger det LN-MOW vil omtale som gammel mainframes. Noe av det de bruker i dag var utviklet av en mine foerste kollegaer her USA naar jeg startet her i USA. Det er lenge siden dette fungerte bra, de har en mengde «near meltdowns» paa den operasjonelle siden - og det er jo en annen variant av «to Big to fail» problemstilling aa utvikle og flytte til nye systemer.

Bags Fly Free - er jo et mega suksess reklame stunt - virkeligheten er jo at SWA ikke kunne legge til betaling av bagasje i sine Backends mens alle konkurrentene hentet inn Millioner (sikkert Milliarder) av USD.

Dette sammen med rute strukturen skapte en «Perfect Storm» (ikke allt med Hub and Spoke er galt)

dc-8-63
28-12-2022, 19:12

Det var ikke bare fuel i Denver, men SWA egen Ground Staff i tillegg.

LN-MOW
28-12-2022, 20:10
Det var ikke bare fuel i Denver, men SWA egen Ground Staff i tillegg.

Og de som er igjen er nok vrak nå - uten å se noen ende på det. Og det gjelder ikke bare Denver.
Bare jobben med å få ut de tusenvis av kolli som er feilsendt, akterutseilt eller bare lost vil ta uker .... og det baller seg fortsatt på. Southest har kansellert over 60% av dagens flyvninger.

Har ikke sett noen nyhetsartikler om gateagenter eller innskjekkingspersonale som har fått sammenbrudd. Men det er vel ikke mulig for reporterne å komme gjennom folkehavet.

dc-8-63
28-12-2022, 20:28
Og de som er igjen er nok vrak nå - uten å se noen ende på det. Og det gjelder ikke bare Denver.
Bare jobben med å få ut de tusenvis av kolli som er feilsendt, akterutseilt eller bare lost vil ta uker .... og det baller seg fortsatt på. Southest har kansellert over 60% av dagens flyvninger.

Har ikke sett noen nyhetsartikler om gateagenter eller innskjekkingspersonale som har fått sammenbrudd. Men det er vel ikke mulig for reporterne å komme gjennom folkehavet.

Som Midtiblinken skriver startet Denver problemene i forrige uke, men de underliggende problemene er det nok ikke bare SWA som har, folk er ikke lengre villige til aa ta slike jobber for den loennen som tilbys, du ser det i hele samfunnet fra sykehus via resturanter og butikker til flyselskaper. Bare i vaar lille familie hvor 5 nieser, nevoer 5 aar siden var i Resturant bransjen (Resturant sjef, Taproom, Pub) er 0 - null i denne bransjen i dag og kommer aldri tilbake.

view
29-12-2022, 15:22
Nok en miserabel dag for Southwest, 58% kanselleringer så langt (2357 flights). I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

I og med totale kanselleringer oppe i 15700 siden 22. desember må det være en del strul eksternt også å få ryddet opp i her, refusjoner, ombookinger og bagasje for å nevne noe. Inntektene må få seg en kraftig skrell også med dette her, samt en effekt fremover da det blir mange som bruker vouchers i tiden fremover.

LN-MOW
29-12-2022, 15:37
Nok en miserabel dag for Southwest, 58% kanselleringer så langt (2357 flights). I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

I og med totale kanselleringer oppe i 15700 siden 22. desember må det være en del strul eksternt også å få ryddet opp i her, refusjoner, ombookinger og bagasje for å nevne noe. Inntektene må få seg en kraftig skrell også med dette her, samt en effekt fremover da det blir mange som bruker vouchers i tiden fremover.

Nei, de vil IKKE være på beina før langt over nyttår. Og det vil bli mange flere kanselleringer i morgen etetrhvert som de får jobbet seg nedover listene. Du må huske at det opereres med kulerammer og excel-ark her. Office 98. Kanskje ..

Men de som virkelig fortjener en rose, unnskyldning eller en diger flaske brennevin er de som har stått midt oppi dritten og samtidig blitt intimidert av sin ledelse med trusler om oppsigelse hvis de sykemelder seg uten legeattest eller nekter overtid. Gateagenter, sjekkin-personale og bagasjeservice .. De på flyplassen som ikke kan gjemme seg bak en låst dør eller andre sperrer. Disse er denne ukas helter. Og jeg er sikker på at mange har flyktet ut i arbeidsledighet etter denne opplevelsen. Men de fleste bare biter tenna sammen, gjør det de kan og støtter hverandre.

Forhåpendtligvis nedsetter Southwest snarest en hurtigarbeidende komite for å få løst problemene.....

Midtiblinken
29-12-2022, 15:50
Som Lange Tynne nevnte ovenfor, så er det vanskelig og holde på, eller ansette, folk på ramp og Customer Service. Unntaket har vært SWA, der ramp brukte og være en karriere jobb. Har en kompis som flytta til Denver for tiår siden og jobba seg opp på ramp, kjempejobb og kjempekar. Mye av det der, de har fantastiske folk. De har alle sett dette komme i lav fart, men ingenting som ble sagt ble gjort noe med. SWA er ikke det gamle selskapet med Herb, MBAer styrer nok skuta nå. Trist og se på, ingen andre selskap gjør mer for sine, og andre når vi reiser på standby.

Midtiblinken
29-12-2022, 17:58
De fleste andre av oss må intervjue 120 for og fylle opp en klasse på 5, der du vil ansette alle. Den store majoritet som intervjuer kan ikke, og vil ikke, passere drug test.
Outsourcing hjelper selvsagt ikke.

B747-8
29-12-2022, 19:49
I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

Er dette for hele USA?
Hvor finner du denne oversikten?

dc-8-63
29-12-2022, 19:57
Er dette for hele USA?
Hvor finner du denne oversikten?

Ja det er for hele USA og pressemeldingen fra Southwest gir denne oversikten (les f.eks. New York Times)

LN-MOW
29-12-2022, 20:16
........ som igjen får sin info fra Flightaware's Misery Map. Her finner du det meste hvis du klikker litt rundt.

dc-8-63
29-12-2022, 20:43
........ som igjen får sin info fra Flightaware's Misery Map. Her finner du det meste hvis du klikker litt rundt.

Hmmmm tror nok Southwest pressemelding baserer seg på interne kilder og neppe flightaware (og NYT referer til Pressemeldingen)

Someone
29-12-2022, 20:44
Her treffer du «Midtiblinken» (Phun intended:D) - SWA har vel endelig klart aa faa reservasjonene over i Amadeus - men all operasjonell drift ligger det LN-MOW vil omtale som gammel mainframes. Noe av det de bruker i dag var utviklet av en mine foerste kollegaer her USA naar jeg startet her i USA. Det er lenge siden dette fungerte bra, de har en mengde «near meltdowns» paa den operasjonelle siden - og det er jo en annen variant av «to Big to fail» problemstilling aa utvikle og flytte til nye systemer.

Bags Fly Free - er jo et mega suksess reklame stunt - virkeligheten er jo at SWA ikke kunne legge til betaling av bagasje i sine Backends mens alle konkurrentene hentet inn Millioner (sikkert Milliarder) av USD.

Dette sammen med rute strukturen skapte en «Perfect Storm» (ikke allt med Hub and Spoke er galt)

Kanskje litt derfor de i år ansatte en CEO som har en utdannelse innen IT? Men han trenger kanskje litt mer en endel måneder på å fikse endel år med mangel på det feltet…

LN-MOW
29-12-2022, 20:52
..... (og NYT referer til Pressemeldingen)

Mulig, men ... ;)

https://www.nytimes.com/2022/12/29/business/southwest-canceled-flights-updates.html?

As of Thursday afternoon, the airline had canceled just 39 flights scheduled for Friday, unlike previous days when thousands of flights were canceled a day ahead of time, according to FlightAware, a flight tracking service.

LN-MOW
29-12-2022, 21:03
Og influencer'ne skal redde Southwest .. ;)

https://www.nytimes.com/2022/12/29/business/southwest-christmas-delays-superfans.html

Over the years, Southwest has cultivated a rabid following. Airlines tend to compete mostly on prices, but brand identity has come to play a role too, and Southwest has built a reputation for customer service stunts, lots of social media engagement and a general sense of playfulness. The company has done this partly through its “soaring influencer program,” #SouthwestStorytellers, which recruits people like the McCormicks to make content in exchange for vouchers, points and perks, a practice that other airlines, both budget and non-budget, employ as well.

“The sum of the good parts is greater than the sum of the bad,” said Leslie Harvey, 43, a travel blogger who was an influencer for Southwest in 2018 and experienced her own travel delays on Southwest this week as she and her family flew from Alameda, Calif., to Charlotte, N.C.

WF789
29-12-2022, 21:25
Blåser godt på Helgeland, så 4/5 fly til SSJ og 5/7 til BNN ble kansellert/fløy forbi i dag.

raider66
29-12-2022, 23:46
Økende vind også her i Finnmark nå og den skal øke til full storm i morgen. Flere kanselleringer i Hammerfest, Hasvik og Berlevåg nå i kveld. Fly fra TOS til HFT er blitt omdirigert til ALF og LKL.

dc-8-63
30-12-2022, 00:35
Fra en pilot hos Southwest: (det er gitt tillatelse til aa dele)

What happened to Southwest Airlines?
I’ve been a pilot for Southwest Airlines for over 35 years. I’ve given my heart and soul to Southwest Airlines during those years. And quite honestly Southwest Airlines has given its heart and soul to me and my family.
Many of you have asked what caused this epic meltdown. Unfortunately, the frontline employees have been watching this meltdown coming like a slow motion train wreck for sometime. And we’ve been begging our leadership to make much needed changes in order to avoid it. What happened yesterday started two decades ago.
Herb Kelleher was the brilliant CEO of SWA until 2004. He was a very operationally oriented leader. Herb spent lots of time on the front line. He always had his pulse on the day to day operation and the people who ran it. That philosophy flowed down through the ranks of leadership to the front line managers. We were a tight operation from top to bottom. We had tools, leadership and employee buy in. Everything that was needed to run a first class operation. When Herb retired in 2004 Gary Kelly became the new CEO.
Gary was an accountant by education and his style leading Southwest Airlines became more focused on finances and less on operations. He did not spend much time on the front lines. He didn’t engage front line employees much. When the CEO doesn’t get out in the trenches the neither do the lower levels of leadership.
Gary named another accountant to be Chief Operating Officer (the person responsible for day to day operations). The new COO had little or no operational background. This trickled down through the lower levels of leadership, as well.
They all disengaged the operation, disengaged the employees and focused more on Return on Investment, stock buybacks and Wall Street. This approach worked for Gary’s first 8 years because we were still riding the strong wave that Herb had built.
But as time went on the operation began to deteriorate. There was little investment in upgrading technology (after all, how do you measure the return on investing in infrastructure?) or the tools we needed to operate efficiently and consistently. As the frontline employees began to see the deterioration in our operation we began to warn our leadership. We educated them, we informed them and we made suggestions to them. But to no avail. The focus was on finances not operations. As we saw more and more deterioration in our operation our asks turned to pleas. Our pleas turned to dire warnings. But they went unheeded. After all, the stock price was up so what could be wrong?
We were a motivated, willing and proud employee group wanting to serve our customers and uphold the tradition of our beloved airline, the airline we built and the airline that the traveling public grew to cheer for and luv. But we were watching in frustration and disbelief as our once amazing airline was becoming a house of cards.
A half dozen small scale meltdowns occurred during the mid to late 2010’s. With each mini meltdown Leadership continued to ignore the pleas and warnings of the employees in the trenches. We were still operating with 1990’s technology. We didn’t have the tools we needed on the line to operate the sophisticated and large airline we had become. We could see that the wheels were about ready to fall off the bus. But no one in leadership would heed our pleas.
When COVID happened SWA scaled back considerably (as did all of the airlines) for about two years. This helped conceal the serious problems in technology, infrastructure and staffing that were occurring and being ignored. But as we ramped back up the lack of attention to the operation was waiting to show its ugly head.
Gary Kelly retired as CEO in early 2022. Bob Jordan was named CEO. He was a more operationally oriented leader. He replaced our Chief Operating Officer with a very smart man and they announced their priority would be to upgrade our airline’s technology and provide the frontline employees the operational tools we needed to care for our customers and employees. Finally, someone acknowledged the elephant in the room.
But two decades of neglect takes several years to overcome. And, unfortunately to our horror, our house of cards came tumbling down this week as a routine winter storm broke our 1990’s operating system.
The frontline employees were ready and on station. We were properly staffed. We were at the airports. Hell, we were ON the airplanes. But our antiquated software systems failed coupled with a decades old system of having to manage 20,000 frontline employees by phone calls. No automation had been developed to run this sophisticated machine.
We had a routine winter storm across the Midwest last Thursday. A larger than normal number flights were cancelled as a result. But what should have been one minor inconvenient day of travel turned into this nightmare. After all, American, United, Delta and the other airlines operated with only minor flight disruptions.
The two decades of neglect by SWA leadership caused the airline to lose track of all its crews. ALL of us. We were there. With our customers. At the jet. Ready to go. But there was no way to assign us. To confirm us. To release us to fly the flight. And we watched as our customers got stranded without their luggage missing their Christmas holiday.
I believe that our new CEO Bob Jordan inherited a MESS. This meltdown was not his failure but the failure of those before him. I believe he has the right priorities. But it will take time to right this ship. A few years at a minimum. Old leaders need to be replaced. Operationally oriented managers need to be brought in. I hope and pray Bob can execute on his promises to fix our once proud airline. Time will tell.
It’s been a punch in the gut for us frontline employees. We care for the traveling public. We have spent our entire careers serving you. Safely. Efficiently. With luv and pride. We are horrified. We are sorry. We are sorry for the chaos, inconvenience and frustration our airline caused you. We are angry. We are embarrassed. We are sad. Like you, the traveling public, we have been let down by our own leaders.
Herb once said the the biggest threat to Southwest Airlines will come from within. Not from other airlines. What a visionary he was. I miss Herb now more than ever.” #southwestairlines

LN-MOW
30-12-2022, 00:55
Fra en pilot hos Southwest: (det er gitt tillatelse til aa dele)

Bra skrevet. Og den har vært postet stort sett over alt i dag .... ;)

dc-8-63
30-12-2022, 01:08
Bra skrevet. Og den har vært postet stort sett over alt i dag .... ;)

Men ikke her inne inntil naa :drunk:

LN-MOW
30-12-2022, 02:28
Men ikke her inne inntil naa :drunk:

Det var mere det 'tillatelse til å poste' som jeg småflirte av .. ;)

Someone
31-12-2022, 08:44
Ser ut sm en ny storm er på vei til å treffe KEF senere på nyttårsaften

LN-AFG
31-12-2022, 13:32
God oppsummering av hvordan Southwest hadde fullstendig nedsmelting av operasjonen sin.

http://www.youtube.com/watch?v=ghEFf2CQypc

view
31-12-2022, 14:15
For øvrig kom da altså Southwest seg fullt i gang igjen i går fredag, med kun 43 kanselleringer, så de lyktes med re-starten sin. Dette er vel ikke siste uværs dagen denne vinteren så vi får se om de ryker på nok en smell med dette Commodore 64 IT systemet sitt.

Midtiblinken
31-12-2022, 15:39
For 4-5 dager siden var det litt ledig kapasitet i systemet, vurderte og reise litt. Over natta var alt fullt med alle. Jeg bestemte meg for og dra på jobb, og mange rundt meg i flyet kom fra SWA. De kjøpte billetter på AA og leverte inn kvittering til SWA. Har aldri hørt at det ble gjort før.
Hørte den første SWA på frekvensen i går, han sjekket inn på FL410, som betyr at de var veldig lette.
Dette blir svindyrt.

LN-MOW
03-01-2023, 15:49
Og SÅ glad ble Soutwest-passasjeren da han fant kofferten sin ..

https://www.youtube.com/watch?v=YCa3Nye2aso

Midtiblinken
03-01-2023, 16:34
I STL nå på tu hjem med SWA. Mye folk, men trafikken går som normalt. En god del ledige seter.
Kapteinen som tok meg hit sa estimert kostnad for forrige uke er $700M. Men sikkert over $1B og fikse problemet.

Someone
16-01-2023, 08:49
Ser det meldes snø på BGO, og flyplassen må tidvis stenges for brøyting

Hickok
16-01-2023, 09:56
Kan bekrefte det. Landet litt etter kl.8 i dag uten et fnugg av svart på rullebanen (eller resten av flyplassområdet for den del). Det laver ned ganske så bra i byen nå. Er ikke ofte en bruker hele rullebanen til endes før en kjører av.

Someone
22-01-2023, 20:09
Ser ut som det er endel vær på KEF i dag, så ikke alt går helt sømløst

petter380
23-01-2023, 14:27
Freezing fog på Heathrow Airport: Dozens of flights cancelled due to freezing fog https://www.bbc.co.uk/news/uk-64370940

Trdfly
28-01-2023, 17:23
Det har de siste dagene vært så dårlig vær på Island, at de fleste innenriksflyvningene har vært kansellert. Dermed har Icelandair satt opp Boeing 757-200 med en rundtur hver til Egilsstaðir og Akureyri i dag fra RKV, i tillegg til Dash 8. mulig det kanskje er noe teknisk på en Dash 8-200 i tillegg…(?)

Someone
02-02-2023, 10:18
Ser ut som både SAS og Norwegian sliter i TOS i dag. Norwegian gikk nettopp til BDU i stedet, men ser ut som SAS skal gjøre et nytt forsøk?

Someone
07-02-2023, 06:29
Norwegian kom seg aldri ned i LYR i går

Og i dag er det endel trekk i luften på KEF, så veldig mye er kansellert der

Someone
07-02-2023, 22:08
Ser ut som det blir mye kanselleringer i Lofoten og rundt der på onsdag

SK384
08-02-2023, 12:48
Jeg ser i lokalavisene at passasjerene fra Oslo til Alta i går med kveldsflyet har hatt en interessant tur. Flyet tok av fra Oslo mot Tromsø hvor det skal mellomlande før det drar videre mot Alta. I går var flyet over Tromsø hvor det nok ikke kunne lande på grunn av grisevær. Flyet gikk deretter til Trondheim (tipper for å fuele) før det satte kursen tilbake mot Oslo. De brukte mao 4,5 time for å komme tilbake til utgangspunktet. Norwegian satt opp et ekstra morgenfly til Tromsø og Alta i dag for å få passasjerene nordover. Flyet kom seg greit ned i Tromsø. Kursen ble så satt mot Alta. Etter to strafferunder endte det med å diverte til Tromsø før det fløy tilbake til Oslo. Kjedelig med to bomturer for pax'en som skulle til Alta.

Someone
08-02-2023, 12:57
Du som skulle med Wizz London-Tromsø i dag, får seg heller en tur til Jessheim

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230208/9dce5e9bdc9cfb28bc98f1647db24628.jpg

ENGM RAMP
08-02-2023, 14:29
Du som skulle med Wizz London-Tromsø i dag, får seg heller en tur til Jessheim

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230208/9dce5e9bdc9cfb28bc98f1647db24628.jpg

Jessheim vs. Tromsø er jo omtrent same same :P Fjellheisen der oppe, Mistberget her nede *lol* :spin

MountainDew
08-02-2023, 15:07
Norwegian kom seg aldri ned i LYR i går

Ikke i dag heller. På retur til fastlandet nå. DY396

OJB
08-02-2023, 15:46
Jessheim vs. Tromsø er jo omtrent same same :P Fjellheisen der oppe, Mistberget her nede *lol* :spin

Litt utrolig at de tok av fra LTN for TOS med den værmeldingen? 5 timer i lufta med den seteavstanden har nok vært behagelig for de reisende ?!

LN-MOW
08-02-2023, 15:53
Litt utrolig at de tok av fra LTN for TOS med den værmeldingen? 5 timer i lufta med den seteavstanden har nok vært behagelig for de reisende ?!

Det var nok marginalt. Andre som landet i samme tidsrom.

ENGM RAMP
08-02-2023, 16:55

Ja med tanke på hvor kjappe de er til å diverte så fort de LUKTER litt dårlig vær andre steder, så stusset jeg og over den....

Ser de melder temporært vinder på 96 kts i kastene der nå i 2600 fot, så det ER heftig der oppe ja...

LN-MOW
08-02-2023, 17:19
Ja med tanke på hvor kjappe de er til å diverte så fort de LUKTER litt dårlig vær andre steder, så stusset jeg og over den....

.

Motsatt på Vigra i dag .. Wizz landet, men ikke SAS ..

Forholdene endrer seg fort så ikke bare skyld på selskapet.

ENGM RAMP
08-02-2023, 17:44
Motsatt på Vigra i dag .. Wizz landet, men ikke SAS ..

Forholdene endrer seg fort så ikke bare skyld på selskapet.

Wizz skylder jeg gjerne på HELE tiden *lol*

krølle
08-02-2023, 19:37
Ikke i dag heller. På retur til fastlandet nå. DY396

Uheldige, eller marginalt, SK landet ikke "lenge" etter

B350ER
09-02-2023, 13:43
Dette er jo bare helt topp (dersom man ikke skal rekke et møte eller no').

Midtiblinken
09-02-2023, 13:59
Har vært ganske heftig nordpå i det siste.

Alpha
12-02-2023, 15:51
Og gir seg ikke. I dag var en SAS maskin bokstavelig talt av banen på TOS. Tatt av vindkule under roll i 100kph pluss i følge vitner.

Bacardi
12-02-2023, 19:50
Også tre maskiner på innflygning til TOS truffet av lyn i dag. https://www.nrk.no/trondelag/tre-fly-truffet-av-lynnedslag-ved-innflygning-til-langnes-lufthavn-i-tromso-1.16294885

Kanskje billigere å kansellere når det er slikt. Edit: 13 kanselleringer foreløpig.

Alpha
12-02-2023, 21:45
Noen timer senere ble to maskiner fra Widerøe og en fra Norwegian truffet av lynet på tur inn til Tromsø. I tillegg til enda en situasjon nå i kveld:

LN-RTP
12-02-2023, 21:46
Nei, ingen PIREP her, en permanent vindmåler. Sjekk kartet, Kvaløya ligger ikke på noe finaletrack. Kjølen en topp på ca 800 meter, 8 km nordvest for flyplassen.

Ok flott.
Har ikke kart og har aldri fløyet inn til Tromsø og skulle jeg ta den turen så blir det nok kun på en solskinnsdag. :cool:

LN-TIB
12-02-2023, 21:59
Noen timer senere ble to maskiner fra Widerøe og en fra Norwegian truffet av lynet på tur inn til Tromsø. I tillegg til enda en situasjon nå i kveld:

Nødetatene rykket ut til flyplassen: Fly på vei inn har fått problemet (https://www.nordlys.no/nodetatene-rykker-ut-til-flyplassen-fly-pa-vei-inn-har-fatt-problemet/s/5-34-1736881)

– Et fly på vei inn til Tromsø hadde mistet motorkraft på en motor. Da har vi protokoll på at alle nødetatene rykker ut automatisk i tilfelle noe skulle skje i forbindelse med landingen.

Tromsø har fått sitt i dag, og nå ser det ut som de fleste diverter sørover.

Polaris
12-02-2023, 22:17
Jeez'n'Macaroni, så mye lyn og vind må kunne klassifiseres som SVÆRT sjelden kost i Tromsø.

Tertit54
12-02-2023, 22:24
Sk4434/12 måtte sende ut mayday pga ising og en av rutt landing.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fly-fikk-problemer-noedetatene-rykket-ut.HklnUVc_h?utm_source=share-btn

Alpha
12-02-2023, 22:27
Widerøe fra KKN kom seg ned, resten diverter til BOO ser det ut til.

Unormalt for TOS dette, de får håpe på en bedre dag i morra. Men mye passasjerer som ikke er hvor de skal være i kveld, så selskapene har endel å slite med i morra.

LN-MOW
12-02-2023, 22:34
Det lander fly fortsatt, så ikke helt slutt. Selv Wizz kom seg ned. ;)

ENBO
12-02-2023, 23:33
Ja, og nei. DY382 kom ikke ned i Tromsø, går til Bodø. Høres ut som flymaskinene som har diverted velger å gå tilbake til Oslo.

Magnjoe
12-02-2023, 23:42
Skulle med SK 4432 som ble kansellert og er egentlig bare glad for ar de ikke tok oss med nordover... Er nå sjekket inn på Quality Airport Hotell Gardermoen. Meget god avvikshåntering av SAS forresten! Ombooket via TRD i mårra tidlig med fem timers venting der før det blir WF videre til TOS. Var visstnok heldig. Smekkfulle fly gjør at noen får to overnattinger...

Alpha
12-02-2023, 23:53
Det lander fly fortsatt, så ikke helt slutt. Selv Wizz kom seg ned. ;)

Det ble visst med det. DY328, SK4432, DY382, WF618, DY384 og WF977 ble alle enten innstilt eller stakk til Bodø (NAS) etter noen strafferunder ved flyplassen.

Men de andre selskapene turte å prøve seg på en takeoff selv etter å ha hørt om offroad-turen til SAS, så Wizz kom seg tilbake til GDN, WF fikk ut noen fly, men ellers er det jo vrient å fly ut når flyet aldri kom seg ned i Tromsø. Er nok glissent på flyplassen i kveld så det blir nok endel kanselleringer i morra tidlig også.

Og som Magnjoe sier, flyene tur/retur TOS er smekkfulle så det kan faktisk ta dager før folk kommer seg dit de egentlig skulle.

LN-MOW
13-02-2023, 03:09
Og som Magnjoe sier, flyene tur/retur TOS er smekkfulle så det kan faktisk ta dager før folk kommer seg dit de egentlig skulle.

Satt opp flere ekstramaskiner, så de kommer seg nok avgårde de som vil. Så lenge været holder, da ..

LN-HFH
13-02-2023, 05:13
Merkelige greier, personlig synes nå jeg ikke været var så ille i går, problemet var bare at det skifta mellom alt mulig hele dagen :p

Ser DY har satt opp 4 ekstraavganger i dag, og SK 1, så bra det er lavsesong.

FamilyGuy
13-02-2023, 11:25
Sirklet en god del runder nå? Ser ikke ut som dårlig vær.

Someone
13-02-2023, 11:33
Ser ut som de ga opp, og drar et annet sted

Vede
13-02-2023, 11:57
Gikk til OSL

IL-2
13-02-2023, 14:21
Ja, for i Tromsø er jo ikke lavsesong i det heile tatt.

LN-HFH
13-02-2023, 15:28
Ja, for i Tromsø er jo ikke lavsesong i det heile tatt.

Snakker om generelt for flyselskapene jeg da;) Mye luft i programmet gjør det lett for dem å sette opp ekstraavganger, det hadde ikke gått midt i juli.

En SAS-maskin dro forresten halvveis av banen i Lakselv i dag. Ellers så er været i TOS i dag og svært variert, vært alt fra snø, hagl, regn, blå himmel og vind fra alle kanter. Og just nu er det faktisk vindstille på UNN i hvert fall.

Christian V
13-02-2023, 15:49
Ok flott.
Har ikke kart og har aldri fløyet inn til Tromsø og skulle jeg ta den turen så blir det nok kun på en solskinnsdag. :cool:

Jobbet et år i Hammerfest for noen år siden, og husker det var endel spenstige landinger og forsøk. Men ble veldig trygg på disse Widerøepilotene. De var flinke!

Midtiblinken
13-02-2023, 19:07
Jobbet et år i Hammerfest for noen år siden, og husker det var endel spenstige landinger og forsøk. Men ble veldig trygg på disse Widerøepilotene. De var flinke!
De er utrolig flinke, og det er de i SAS og NAS og. Men mye enklere og hådtere en Dash i den vinden enn en 737/320.

IL-2
13-02-2023, 20:44
Snakker om generelt for flyselskapene jeg da;) Mye luft i programmet gjør det lett for dem å sette opp ekstraavganger

Ja, jeg forsto det. Mente bare at det er bra at de har kapasitet til det, nå som det vrimler av folk, som skal mellom Tromsø og hele verden.

Happyflyer
14-02-2023, 21:53
De er utrolig flinke, og det er de i SAS og NAS og. Men mye enklere og hådtere en Dash i den vinden enn en 737/320.

Er dette en konkurranse? Har opplevd flere helvetsturer med Widerøe. Min første tur var fra Sandesjøen til Bodø, via Mo i Rana. Den turen var saapass ille at jeg gikk av i Mo og tok toget i stedet. Man opplever ikke slikt i en jet. Har blitt mer vant siden den gang...

LN-MOW
14-02-2023, 22:02
Jo mindre flyet er, jo nærmere naturen kommer du. Spør Øystein Sunde. Morn morn ... ;)

Polaris
14-02-2023, 22:54
Er dette en konkurranse? Har opplevd flere helvetsturer med Widerøe. Min første tur var fra Sandesjøen til Bodø, via Mo i Rana. Den turen var saapass ille at jeg gikk av i Mo og tok toget i stedet. Man opplever ikke slikt i en jet. Har blitt mer vant siden den gang...

Det er vel forskjell på hva en pilot finner enkelt å fly vs graden av helvete passasjerene opplever… :colgate:

Happyflyer
14-02-2023, 23:29
Det er vel forskjell på hva en pilot finner enkelt å fly vs graden av helvete passasjerene opplever… :colgate:
Der har du helt rett.

Midtiblinken
15-02-2023, 03:42
WF gutta og jentene er tøffe. De gjør det hver dag, selv om det er langt over det de bak føler er «komfortabelt».

krølle
15-02-2023, 11:28
WF gutta og jentene er tøffe. De gjør det hver dag, selv om det er langt over det de bak føler er «komfortabelt».

Tror mange der fremme, ikke alle, en skipper fikk rynker i pannen om ikke metar viste cavok, er tøffe. De og flyet tåler det nok. Hadde krampe i armen i lengre tid når jeg og flyvertinne på BU F-28 satt og tviholdt i hverandre under landing i KRS. Var lite pax så hun satt ved nøden. Ikke alle bak som er like tøffe..

RescueMe
17-02-2023, 12:04
Ser ut til at det blir livlig her i vest i dag....

Novair
17-02-2023, 15:16
Ser ut til at det blir livlig her i vest i dag....

Og nå er hopprennet i gang på SVG etter at det brått slo om i 15-draget . SK4167 i holding. Gusting 53 kt.

Someone
17-02-2023, 16:05
Kom seg ned denne. Men så får man se når CRJene og andre «godværsmaskiner» skal prøve seg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230217/61e0953fe11f9ed70924732cb693ac3c.jpg

kimpe
17-02-2023, 16:26
Hei!

Var en CRJ fra CPH som ikke kom seg ned i SVG nå... SK`s "godværsfly"... (Fantastisk benevnelse! :))

Kim

Oluf Air
17-02-2023, 16:42
Kom seg ned denne. Men så får man se når CRJene og andre «godværsmaskiner» skal prøve seg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230217/61e0953fe11f9ed70924732cb693ac3c.jpg

Gode gamle LN-TUM har vel vært ute en vinternatt før på Sola!!

Smule
17-02-2023, 16:44
Fløy inn til SVG med CRJ900 i går fra TRD, da sa den britiske kapteinen før avgang at det kom til å bli turbulens en god del av veien og ved utgang TRD. Jeg er ikke redd men hater karuseller og det å bli rista rundt. Han sa vel faktisk: Turbulence comes with the ticket/price today. Så jeg stålsatte meg, å tenkte, I’ts gonna be a bumpy ride. Fant fram boka mi og kjøpte et glass vin. Men null niks nada, traff styrmann/kapteinen på tur ut og lurte på hvor det blei av humpingen, han bare smilte, trakk på skuldra og sa, oh well, we managed to fly around it.

Sitter på Jørpeland og her er det noen kast av og til, men litt glad jeg ikke flyr inn i dag. Men er litt spennende og sitte her med utsikt mot fjorden og se været komme inn å følge med på flytrafikken (på nett ja) �� mens jeg nyter boka mi, vin og noen velfortjente fridager før retur på søndag.

Someone
17-02-2023, 19:03
Vind i CPH i dag også. Ser noen trenger flere forsøk, mens andre diverter til BLL

ENZV
17-02-2023, 20:35
Hei!

Var en CRJ fra CPH som ikke kom seg ned i SVG nå... SK`s "godværsfly"... (Fantastisk benevnelse! :))

Kim

Ser at CRJ 900 ofte under dårlig vær/sterk vind med gust må gå rundt pga wind shear eller vindbegrensning i( men 737/A320 lander rett etter i samme vær). Er disse CRJ maskiner mer utsatt for vær og vind i forhold til 737/ A 320 ?
Eller hva begrensninger har CRJ 900 i forhold til nevnte maskiner?

krølle
17-02-2023, 22:31
Vind i CPH i dag også. Ser noen trenger flere forsøk, mens andre diverter til BLL

Og til TRF/GOT/ARN/AMS/BER. De på DY OSL-CPH-TRF kan nesten sove hjemme:cry:

Trdfly
17-02-2023, 22:33
Ser at CRJ 900 ofte under dårlig vær/sterk vind med gust må gå rundt pga wind shear eller vindbegrensning i( men 737/A320 lander rett etter i samme vær). Er disse CRJ maskiner mer utsatt for vær og vind i forhold til 737/ A 320 ?
Eller hva begrensninger har CRJ 900 i forhold til nevnte maskiner?

Alle flytyper har sine egne flyegenskaper og begrensinger,
så har flyselskapene manualer og prosedyrer som igjen kan være enda mer restriktiv ut fra hva de mener er nødvendig/fornuftig (ikke bra faguttrykk). CRJ er jo bygget opp på annet vis enn en 320/737, og kan derfor reagere annerledes på f.eks kastvind osv.

EspenLia
17-02-2023, 22:59
DY 550 med avgang 20:20 (ATD 22:03) med LN-DYM fra OSL til SVG fløy rett til TRF.

LN-MOW
17-02-2023, 23:05
Se vinterværstråden. Det er dusinvis med diversions i kveld.

EspenLia
17-02-2023, 23:09
My bad. Har jo hørt om dette været i hele dag så burde kobla det egentlig. :p DYM er nå på vei vestover så kanskje de kommer frem i kveld likevel.

Twin Otter
17-02-2023, 23:23
Synes det er rart de velger å diverte til Torp. Hadde det ikke vært like greit å returnert til OSL? Dessuten har det ikke gått veldig lang tid fra de tok av fra OSL til at de landet på TRF. Den gikk ganske direkte virker det på Flightradar.

Cessna182
17-02-2023, 23:34
Hvorfor diverted dy osl/stv til trf ikveld ? Gikk videre til stv etter en stund.

Jens W
17-02-2023, 23:37
Hvorfor diverted dy osl/stv til trf ikveld ? Gikk videre til stv etter en stund.

Stormen Otto

Jens W
17-02-2023, 23:43
Kan være så enkelt som plassmangel på OSL

Someone
17-02-2023, 23:44
De på DY OSL-CPH-TRF kan nesten sove hjemme:cry:

Den endte tilslutt opp på OSL igjen, etter et opphold på TRF. Det var den kvelden…

RedLine
17-02-2023, 23:46
Holder en knapp på at det var Crew relatert, og til dels en planlagt beslutning. DYM diverted til TRF ca en time etter at ENM landet etter å ha diverted fra CPH

LN-MOW
17-02-2023, 23:55
Tipper handling sa nei, eller 'vent 3 timer på tur'. På Torp kunne de snu raskt.

Cessna182
18-02-2023, 00:39
Torp er kjekt å ha !!!

Oluf Air
23-02-2023, 19:52
Snø kaos i Bergen og BGO er stengt.

Ser DY632 snudde på vei og tilbake til OSL og flere som drar ned til Sola.

krølle
23-02-2023, 19:53
Så var det BGO som fikk noe hvitt. De starter vel vinterferien der og denne helgen. Kjekt for de som liker snø, ikke for dem som sitter på flyplassen

Hickok
23-02-2023, 20:20
Her er alt stengt, og alle flygninger kansellert. Blitt booket om til GOT med SAS i morgen tidlig, men det hjelper lite når jeg skal til BRU. Og på chatten er det kø....

LN-MOW
23-02-2023, 20:50
BGO er stengt til 2200. Minst.

Hickok
23-02-2023, 20:54
BGO er stengt til 2200. Minst.

Er nok stengt lenger enn det, for det aller meste (alt?) er kansellert.

Jens W
23-02-2023, 21:47
BGO ser ut til å være åpnet igjen nå.

LN-MOW
23-02-2023, 22:43
WF har flere fly stuck i Florø. De er tomme for deicingvæske ..

sgstrd
26-02-2023, 12:01
Visstnok for mye motvind. Men omtrent vindstille på bakken. Har vel med at de ikke håndflyr flyet og Airbusen ikke takler Airspeed og Groundspeed grensene.

MountainDew
27-02-2023, 16:41
Trøbbel med å komme seg ned i Tromsø og Alta i ettermiddag.

Flere fly allerede snudd og gått sørover.

geirs
27-02-2023, 19:39
Trøbbel med å komme seg ned i Tromsø og Alta i ettermiddag.

Flere fly allerede snudd og gått sørover.

For noen minutter siden landet SAS i TOS etter 4 runder i holdning. Mens Norwegian rett bak ikke kom seg ned. Også etter 4 runder i holding. 1 SAS maskin til som landet akkurat nå.

Jens W
27-02-2023, 19:43
DY fra LYR gjorde ett forsøk før de bare satte kursen sørover. En "f.. it" som det vel heter på fagspråket.

Jens W
27-02-2023, 22:16
202302130950 METAR ENVA 130950Z 28014KT 9999 VCSH FEW018 BKN025CB 07/05 Q1023 NOSIG RMK WIND 670FT 29030KT=
202302130920 METAR ENVA 130920Z 29016KT 9999 VCSH FEW018 SCT027 SCT035TCU BKN061 07/05 Q1023 NOSIG RMK WIND 670FT 29025G37KT=

Ikke verdens beste flyvær, og som nevnt utallige ganger på forumet - noen ganger er det lotto om man får det til eller ikke på minima.

Someone
06-03-2023, 08:43
Såpass mye snø og vær på TOS i dag at det ser ut som ingen avganger har kommet seg derfra til nå i dag

Bacardi
06-03-2023, 10:36
Snakka med noen fra TOS i dag. De sier de ikke kan huske sist det kom så mye snø på så kort tid, så ikke rart det fikk litt konsekvenser. Fullt kaos på veiene der og - og det i en by godt vant med mye snø.

semmern
06-03-2023, 10:56
Var der under en heftig byge i 2020, de rapporterte 6 cm på banen før brøyting og 8 cm etterpå. Bare å ta en kaffe til da og finne frem tuben med tålmodighetskrem.

LN-HFH
06-03-2023, 11:41
Det verste snøværet er over nå, men kommer litt innimellom. Problemet i natt har og vært en del vind sammen med snøen, så mye fokking rundt om. Hadde vinduet så vidt på gløtt i natt, og våkna opp av at senga var våt i dag tidlig, og snødekt karm på innsiden av vinduet, så ja litt snø i dag. Heldigvis vinterferie her denne uka, så "litt" roligere i trafikken forhåpentligvis.

ENGM RAMP
06-03-2023, 12:43
Over ? På TAF så melder de moderat snø helt frem til i kveld kl. 22

LN-HFH
06-03-2023, 12:57
Over ? På TAF så melder de moderat snø helt frem til i kveld kl. 22

var i 11-tiden roligere, og meldt "roligere" ut over dagen, men nå er det vannrett tett snø igjen :stir

ENGM RAMP
06-03-2023, 13:04
var i 11-tiden roligere, og meldt "roligere" ut over dagen, men nå er det vannrett tett snø igjen :stir

hehehe, er bare å ha snøskuffa klar :D

Someone
08-03-2023, 14:17
Ser det meldes at BGO er stengt pga snø og brøyting

Twin Otter
08-03-2023, 14:23
Ser det meldes at BGO er stengt pga snø og brøyting

Ser Widerøe har en del diversions nå. Noen går til HAU og noen til SVG.

Hickok
08-03-2023, 15:13
Det lavet ned skikkelig her i en times tid, men då ser det ut til at det verste er over.

Twin Otter
08-03-2023, 15:28
SAS og Norwegian med hhv. en maskin fra Oslo og London kom seg ned etter en god del tid i holding så de hadde nok rikelig med fuel ombord. KLM hadde en maskin som gikk til SVG.

Novair
16-03-2023, 17:19
Ser ut til at Wizz GDN - SVG tar turen til Østlandet.

METAR: ENZV 161550Z 13028G40KT 9999 -RA FEW009 SCT022 OVC060 03/00 Q1000

Cecilie
16-03-2023, 19:20
Ser ut til at Wizz GDN - SVG tar turen til Østlandet.

Norwegian fra Oslo kom seg heller ikke ned og drar tilbake til OSL med uforrettet sak.

https://www.flightradar24.com/NOZ544/2f8ba767

ENZV 161750Z 15027G39KT 9999 RA FEW009 SCT024 BKN035 03/01 Q1000 WS R10

Cecilie
16-03-2023, 19:22
Norwegian fra Oslo kom seg heller ikke ned og drar tilbake til OSL med uforrettet sak.

https://www.flightradar24.com/NOZ544/2f8ba767

ENZV 161750Z 15027G39KT 9999 RA FEW009 SCT024 BKN035 03/01 Q1000 WS R10

Og SAS CRJ fra BGO drar også til OSL

https://www.flightradar24.com/SAS4169/2f8bb4ee

Someone
21-04-2023, 09:22
Tåke i BOO i dag, så ser ikke ut som alt går som planlagt

Someone
25-04-2023, 08:27
Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø

Dag Viking
25-04-2023, 08:33
Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø

Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting, samt lavt drivstoff-nivå på noen av truckene.

Like fascinerende hver gang, både om høsten og våren, nedbør, frost og is kommer alltid overraskende. Er det bare vi privatpersoner som sjekker yr titt og ofte? De som brøyter og strør for både kommune og flyplass virker å være totalt uforberedt hver gang det ikke var glatt/snø forrige uke.

LTH
25-04-2023, 08:48

Ikke helg ideelt å reise til OSL heller. Sitter stuck i en DY 738 på Værnes. Venter på avgang. 90 min siden vi skulle ta av. Nå anslår de ankomst OSL 12:25! Da blir det 4 timer delay…

Dag Viking
25-04-2023, 08:57
Pushet 1 time etter rute her. Ikke så ille. 3 fly i deice før oss

Martin
25-04-2023, 09:05
Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting

Typen til ei jeg jobber med jobber med brøyting der oppe. Det vil si, han har tatt "sommerferie" nå, og de sitter visstnok igjen med bare "sommerskiftet" der oppe.

Så kan det sikkert diskuteres om det var fornuftig planlagt eller ikke

KnutW
25-04-2023, 11:13
Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer…

I høyeste grad. Problemet er at de kontrolleres av økonomer, og de er som kjent ikke interessert i å bruke mer enn høyst nødvendig på noe som helst.
Vinterdriften på Gardermoen besørges av et hundretalls sesongvikarier som leies inn. Som Martin sier, de er nå dimittert for sesongen og de færreste kan innkalles på kort varsel.

Det tas også mye vedlikehold på diverse utstyr, så mulig det disponible materiellet heller ikke er tilstrekkelig til å ta unna kraftig snefall og avising.

Som alt annet koker det ned til hvor mye markedet er villig til å betale ekstra for dyre reserveløsninger. Og svaret på det er stort sett ingenting. Derfor tar man de fleste steder en kalkulert risiko og baserer seg på at det mannskapet og utstyret som er tilgjengelig kan klare å ta unna det verste uten alt for mye forsinkelser.

ToreD
25-04-2023, 18:36
Mannskapet som brøyter internveier, gater, cargo og fjernparkering er 100% innleid og er i beredskap 15/10-15/4.

Av mannskapet som betjener Avinors utstyr på taxebaner, deice og rullebaner er drøye 2/3 av mannskapet sesongansatte som går skift fra medio oktober til medio april. Etter det er det kun de faste helårsansatte i turnus som er på jobb, så når 8-10 mann skal ut å brøyte tar det litt tid. Det ble kalt inn en del ekstra mannskap i dag, men på langt nær fullt lag.
Dette er en kalkulert risiko Avinor har hatt i «alle» år.

Sent from my iPhone using Tapatalk