PDA

View Full Version : Busy Bee 737 på grus?

KnutW
16-11-2022, 23:44
Som kjent hadde Busy Bees 737 LN-NPB såkalt «gravel kit».
Men landet den noen gang på grusbane? Og i så fall hvor?

Prøvde å finne noe info om dette på forumet, men fant det ikke.
Hvis det er en tidligere tråd eller post er det bare å legge ut en link.

OJB
04-01-2023, 09:47
Jeg fant spørsmålet ditt interessant Knut. Sjekket med et par tidligere BB piloter som ikke kunne erindre at NPB fløy på baner med grus i sin tid her til lands.

LN-RTP
04-01-2023, 13:28
Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?

LN-MOW
04-01-2023, 13:36
Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?

Nei, opprinnelig kunde var Alyemeda (kundekode R4). Så den var nok ment å betjene noen dårlige striper i den regionen.

OJB
04-01-2023, 19:42

LN-NPB ble levert ny fra Boeing til BB i 1979 mener jeg å huske.

Tjab
04-01-2023, 20:11
Levering står det å lese:
LN-NPB 12/12/1979 Busy Bee of Norway

Forøvrig ett fly som man finner en del rarariteter om:

"Bia" var egentlig bestillt av en arabisk sheik som ville ha den bygget slik at den også kunne benyttes militært. Den var vel en av de få om ikke den eneste B737 som var modifisert slik at den kunne flys på grusbane uten å trekke sand, grus og småstein inn i motorene. Busy Bee kjøpte den da denne araberen "gikk fra kontrakten". Husker ikke i dag om han ble styrtet eller riktig hva som skjedde. Det fulgte med en utrolig fin VIP innredning i tillegg til passasjerinnredningen. Bakdørene var vel også modifiserte i forhold til standard for å gjøre det mulig å hoppe fra den, if memory serves me right??

Jeg lurer på, men er skrekkelig usikker!!, på om det var denne maskinen som Tor Tjøntveit kjøpte gjennom Wien Air Alaska og fløy ut fra Stavanger med falsk registrering påmalt? Noen her inne vet kanskje?

Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979

Kræsjet i 94 hvor 4 stykker døde.

PS.
Kan jo hende den har fløyet for FN og i den sammenheng har brukt "gruspakken"

Tjab
04-01-2023, 20:30
Ser også en note her på denne siden: https://www.jetphotos.com/registration/LN-NPB

NOTE: C/n 21763 / 571; del. 12/79 in this scheme without titles, re-introducing the yellow and brown Busy Bee - livery. The a/c was ordered on contract with Norwegian Air Force, as a convertible and fitted with undercarriage for rough airfields....

LN-MOW
04-01-2023, 20:58
Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.

KnutW
04-01-2023, 21:22
Tja, det tok litt tid før det løsnet! Men svar på det egentlige spørsmålet har vi ikke. FN-oppdrag kan nok ha forekommet, f.eks. personelltransport til Libanon. Men ville FN leid så store fly for bush-operasjoner?

Takk for svar og info, folkens!

Hickok
04-01-2023, 22:41
Litt spesielt at Alyemda hadde DY som kode.

Fellowship
05-01-2023, 08:38
Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.

Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.

Jan Olav Martinsen tok dette bildet rett etter ankomst
https://www.airpics.com/pics/public/85963/large.jpg

SudCaravelle
05-01-2023, 08:56
Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?

KnutW
05-01-2023, 09:22
Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?

Ja, hjertens enig. Hvis man kombinerer medlemmene her på forumet er det ikke mange spørsmål vi ikke klarer å besvare. Og det stort sett på en røddig og saklig måte. Når det gjelder Google vs Flyprat synes jeg at Tjab her i tråden oppsummerer forholdet særs bra i sin signatursticker..!

VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også?

Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat!

Someone
05-01-2023, 09:30
Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat!

CK har en treseter

LN-MOW
05-01-2023, 13:32
Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.

Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.

LN-MOW
05-01-2023, 13:34

Du finner info på dette forumet som Google drømmer om å finne …. :D

OJB
05-01-2023, 14:38
Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.

I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!

LN-MOW
05-01-2023, 15:00
I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!

Lakk .. maling .. Det smaker huggorm uansett. :stir

Tjab
05-01-2023, 15:30
Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !

Dette er jo helt prima :) Påmalt fake reg og fløyet ulovlig.

LN-MOW
05-01-2023, 15:41
Eller kjøp denne …. ;)

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148166&highlight=tj%F8ntveit

KnutW
05-01-2023, 16:39
Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !

Dette er jo helt prima :) Påmalt fake reg og fløyet ulovlig.

Jepp! Jeg satt på nattevakt i Stavanger ACC den natten og snakket med den (var det Tjøntveit selv som fløy?) Tok av i nattens mulm og mørke rundt 0200-0230 og fløy til Keflavik med kun den falske registreringen som radiokallesignal.

LN-MOW
05-01-2023, 16:54
Jepp! Jeg satt på nattevakt i Stavanger ACC den natten og snakket med den (var det Tjøntveit selv som fløy?) Tok av i nattens mulm og mørke rundt 0200-0230 og fløy til Keflavik med kun den falske registreringen som radiokallesignal.

Nei, det var to piloter fra Wien Air Alaska. De hadde gyldige papirer med basis i amerikansk registrering. Men siden det var heftelser på den norske registreringen kunne den ikke avregistreres og registreres på nytt. Men noe av dette ble borte i prosessen. Så alle var i god tro da maskinen dro. Unntatt Tjøntveit, antagelig. ;)

Anbefaler Tjøntveit-boka. Tror de selger den på Fornebu-museet.

LN-KOG
05-01-2023, 17:05
Tjøntveit var i god tro. Han var alltid i god tro - i god tro på seg selv.

raider66
05-01-2023, 17:28
VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også?
!

Det fulgte også sofa og bord med ja;) Er usikker på hvor ofte denne innredningen ble benyttet, hvis den noen gang ble det.

Espen

LN-KOG
05-01-2023, 17:35
Det fulgte også sofa og bord med ja;) Er usikker på hvor ofte denne innredningen ble benyttet, hvis den noen gang ble det.

Espen

Definitivt ikke på mil charter! Der var det forbannet trangt.

raider66
05-01-2023, 17:39
Eneste B737-200 på norsk register med 128 seter.

Edit. Vet ikke seteantallet på Mey-Airs sine to maskiner. De kom fra Piedmont i USA og hadde også baktrapp slik som -NPB.

Espen

LN-MOW
05-01-2023, 17:41

Espen

Jeg vet den ble brukt. Kong Olav likte den. :)

Tror regjeringen brukte den når de hadde behov for transport til litt ukurante steder. Da delte de jo gjerne kostnadene med pressen også.

LN-MOW
05-01-2023, 17:44
Eneste B737-200 på norsk register med 128 seter.

Var nok samme seteavstand som hos BU. Det var ikke bulkhead foran rad 1 så det var litt ekstra plass der. Hadde den noen ganger som redcap og det var alltid litt spesielt å tråkke over beina til de som satt på rad 1 for å komme meg til cockpit.

Stone
05-01-2023, 17:51

Espen
Det ble sagt at Kong Olav brukte den et fåtall ganger. Om det stemmer vet jeg ikke. Utenom det husker jeg bare en charter til Tunisia midt på 80-tallet med en del hot shots fra oljebransjen - den var innom SVG i hvert fall på nedturen.
Ellers sto innredningen lagret et sted i BU-hangaren på FBU.

Og NPB var en "Convertible" - ikke "Quick Change" (QC), så setene måtte skrus ut enkeltvis når frakt skulle inn. Den ble også benyttet av BU teknisk for frakt av motorer etc ved ikke-planlagte motorskifter etter at LN-SUA (#1) ble solgt.

Fellowship
05-01-2023, 20:58
Den ene toseteren som var en del av "VIP utstyret", og som ble bevart på Fornebu, er nå å få se i Fornebumuseet.

Det går til og med an å få prøve sitte de, etter avtale med museumsverten ;)

raider66
05-01-2023, 21:18
Og NPB var en "Convertible" - ikke "Quick Change" (QC), så setene måtte skrus ut enkeltvis når frakt skulle inn. Den ble også benyttet av BU teknisk for frakt av motorer etc ved ikke-planlagte motorskifter etter at LN-SUA (#1) ble solgt.

Norges Bank benyttet den til transport av kontanter innenlands er jeg blitt fortalt av en ex BU stuer. Og jeg har sett bilder ifm frakt av oljerelatert utstyr, også til Afrika.

Espen

Tjab
05-01-2023, 23:30

Espen

Joda, fant bilde av det i en gammel avis fra 80 tallet på nb. Kongen benyttet det blandt annet en gang til Haugesund for en snorklipping på en kraftstasjon eller noe.

Stone
06-01-2023, 00:29
Det var vel denne fra Haugesunds Avis du fant? Interessant artikkel, forøvrig: https://www.nb.no/items/0c2ba6ae5ef85c4e298aad871fcfe894?page=11&searchText=busy%20bee

fluxie
06-01-2023, 07:47
Den ene toseteren som var en del av "VIP utstyret", og som ble bevart på Fornebu, er nå å få se i Fornebumuseet.

Det går til og med an å få prøve sitte de, etter avtale med museumsverten ;)Og den andre 2-seteren står hos en entusiast på dette forumet som bor i Asker. Gode seter, kunne gjerne flydd noen timer i dem. Kult mønster på stoffet har de også.

fluxie
06-01-2023, 07:49
Sånn ser de altså ut.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230106/9fde402f6bf2d456bfdb800085467f20.jpg

LN-HFH
07-01-2023, 21:07
Og den tredje 2-seteren står hjemme hos meg :) Min er dessverre relativt slitt i den ene sitteputen og det mangler et askebeger, samt at den ene bordplata er ødelagt. Den ble brukt på en festival visst, så går ut i fra at det er grunnen til at den er litt sliten. Er og litt trøblete å få ryggen bakover, knappen funker ikke, så må bøye meg ned og presse på en liten ting under puta.

Mener den fjerde står på flymuseet på Sola etter hva jeg har hørt? Og det var vel ikke fler?

OJB
11-01-2023, 23:24
Og den tredje 2-seteren står hjemme hos meg :) Min er dessverre relativt slitt i den ene sitteputen og det mangler et askebeger, samt at den ene bordplata er ødelagt. Den ble brukt på en festival visst, så går ut i fra at det er grunnen til at den er litt sliten. Er og litt trøblete å få ryggen bakover, knappen funker ikke, så må bøye meg ned og presse på en liten ting under puta.

Mener den fjerde står på flymuseet på Sola etter hva jeg har hørt? Og det var vel ikke fler?

Nei , vi har ikke det fjerde setet. Men inne i Friendship'en er det fortsatt BB seter i dette mønsteret , dog er de yellow'ish i fargene.

KnutW
11-01-2023, 23:40
Takk til alle bidragsytere for mye artig info!
Dog er spørsmålet om landing på grus fremdeles ubesvart, men det er vel greit å konkludere med at ingen vet det med sikkerhet.