Rob Mulder
16-11-2022, 11:12
Helikopteret spiller en betydelig rolle i luftfarten. At det også er den mest allsidige maskinen på himmelen, er uomtvistelig. Helikoptrets evne til å ta av og lande vertikalt, til å sveve og fly forover, bakover og sideveis, gjør det i stand til å operere i overbelastede eller isolerte områder hvor mangelen på rullebaner hindrer fly med fast vinger. Dens multirolle er utstrakt og nesten ubegrenset og dekker blant mange andre oppgaver, flyfotografering og filming, nyhetsinnsamling, luftambulansetjenester, search and rescue, kraftlednings- og rørledningspatruljer, tunge løft av byggematerialer både på land og offshore, reindrift, skogvern, posttransport og levering av forsyninger.
Men det er passasjertransporten som kanskje er mest kjent for allmennheten. Mange av de nesten 40 000 helikoptrene er i himmelen hver dag, overalt i verden, tilbyr charterturer, rundflyvninger, viktige forbindelser til avsidesliggende og vanskelig tilgjengelige lokalsamfunn, eller transporterer arbeidere til offshore olje- og gassplattformer. Det som kanskje er mindre kjent er at helikoptre også har blitt brukt på rutepassasjer i mange deler av verden de siste 75 årene, primært i overbelastede storbyområder, flyplass-til-flyplass-forbindelser, betjener øysamfunn, og fortsetter å gjøre det i begrenset skala. Dette aspektet ved helikopteroperasjoner har blitt alvorlig neglisjert på trykk, og denne boken er et forsøk på å rette opp denne utelatelsen på en så omfattende måte som det har vært mulig gitt tidens gang.
Ett kapitell er viet Norge.
Forfatter: Günter Endres
Format: 329 sider, 453 bilder, 216x279mm, innbundet, engelsk tekst
Pris: Kr. 450 + porto
Bestille boken? https://www.europeanairlines.no/product/scheduled-helicopter-services/
Men det er passasjertransporten som kanskje er mest kjent for allmennheten. Mange av de nesten 40 000 helikoptrene er i himmelen hver dag, overalt i verden, tilbyr charterturer, rundflyvninger, viktige forbindelser til avsidesliggende og vanskelig tilgjengelige lokalsamfunn, eller transporterer arbeidere til offshore olje- og gassplattformer. Det som kanskje er mindre kjent er at helikoptre også har blitt brukt på rutepassasjer i mange deler av verden de siste 75 årene, primært i overbelastede storbyområder, flyplass-til-flyplass-forbindelser, betjener øysamfunn, og fortsetter å gjøre det i begrenset skala. Dette aspektet ved helikopteroperasjoner har blitt alvorlig neglisjert på trykk, og denne boken er et forsøk på å rette opp denne utelatelsen på en så omfattende måte som det har vært mulig gitt tidens gang.
Ett kapitell er viet Norge.
Forfatter: Günter Endres
Format: 329 sider, 453 bilder, 216x279mm, innbundet, engelsk tekst
Pris: Kr. 450 + porto
Bestille boken? https://www.europeanairlines.no/product/scheduled-helicopter-services/