Desk pilot
15-10-2022, 18:29
Det har opp gjennom årene blitt noen ferieturer med fly innenriks i Brasil. Som regel ender vi opp med Gol. Det ble også tilfellet nå i sommer. Pris og flytider er utslagsgivende, men jeg har også fått sansen deres måte å drive flyselskap på. Kort fortalt er de konservative. Produktet er lett gjenkjennelig og i grunnen det samme som det de startet med for snart 20 år siden: punkt-til-punkt flygninger med Boeing 737. Denne gangen skulle vi fra Rio Galeão og opp til Aeroporto Zumbi do Palmares i Maceio.
Et sted de har gjort endringer er embarkering og også debarkering. Når man skal ombord må man stille seg i fire sluser, avhengig av hvilken billett-type man har. De som har betalt mest får gå ombord først og sitte fremst, mens vi som hadde betalt minst (men likevel ganske så mye) måtte vente til sist og sette oss bakerst i flyet. Men det var ingen fare, vi var på tur og stranda ventet på oss.
På samme måte har man innført klassevis avstigning av flyet. Dette er gjort ganske så effektivt ved at en av kabinbetjeningen stiller seg i midtgangen og stenger passasjen for de som sitter bak. Etter hvert som setene foran tømmes, flytter flyverten seg bakover noen rader og slipper resten av passasjerene ut i små puljer. Et smart grep som gjør debarkeringen både effektiv og forutsigbart. Det fungerer faktis bra også for oss som må vente på tur. Så Norwegian, Flyr og SAS - se og lær :)
Et sted de har gjort endringer er embarkering og også debarkering. Når man skal ombord må man stille seg i fire sluser, avhengig av hvilken billett-type man har. De som har betalt mest får gå ombord først og sitte fremst, mens vi som hadde betalt minst (men likevel ganske så mye) måtte vente til sist og sette oss bakerst i flyet. Men det var ingen fare, vi var på tur og stranda ventet på oss.
På samme måte har man innført klassevis avstigning av flyet. Dette er gjort ganske så effektivt ved at en av kabinbetjeningen stiller seg i midtgangen og stenger passasjen for de som sitter bak. Etter hvert som setene foran tømmes, flytter flyverten seg bakover noen rader og slipper resten av passasjerene ut i små puljer. Et smart grep som gjør debarkeringen både effektiv og forutsigbart. Det fungerer faktis bra også for oss som må vente på tur. Så Norwegian, Flyr og SAS - se og lær :)