PDA

View Full Version : Nye tollregler fra UK?

KnutW
08-09-2022, 12:52
Ved kjøp av taxfree på Gatwick i dag fikk jeg streng beskjed om at all alkohol som skulle tas med til Norge måtte legges i en forseglet plastpose med kvitteringen inni, ellers ville det bli konfiskert(!) ved ankomst.
På mitt naturlige oppfølgingsspørsmål om hvem som ville stå for konfiskeringen ble svarene ganske ulne, men kassadamen dro frem et skriv de hadde fått hvor det klart og tydelig faktisk sto at «due to new regulations…» var det sånn. Høres jo merkelig ut når man ikke skal gjennom nye sikkerhetskontroller?

Noen som vet om regelverket for dette er endret nylig? Noe Brexit-greier?

KnutW
08-09-2022, 17:28
Sjekket med tollen i Oslo, og som forventet var dette bare tull. Det er, som vanlig, kun ved transitt og videreforbindelse med ny sikkerhetskontroll dette gjelder.

Someone
08-09-2022, 17:55
Ikke umulig vedkommende sliter å skjønne forskjell på toll og sikkerhetskontroll

KnutW
08-09-2022, 18:28
Ikke umulig vedkommende sliter å skjønne forskjell på toll og sikkerhetskontroll

Nja. Etter mine kritiske spørsmål kom det to stykker til, og det var den ene av disse «manager»’ene som dro frem skrivet med posekravet. Det kan nok heller virke som en intern misforståelse hos ledelsen på den aktuelle taxfree-butikken.

Turtle
08-09-2022, 18:54
Nja. Etter mine kritiske spørsmål kom det to stykker til, og det var den ene av disse «manager»’ene som dro frem skrivet med posekravet. Det kan nok heller virke som en intern misforståelse hos ledelsen på den aktuelle taxfree-butikken.

Welcome to Brexit-Britain!

En kan nok si at stort sett ingen har peiling og at tilfeldige regler jevnlig finnes opp av diverse "managers" og at der er like mange regler som der er "managers" og flyplasser. Det beste er å bare la dem føle seg så "viktige" som de er og om de vil putte ting i en pose så la dem styre i vei! Du vil aldri vinne med disse menneskene og hvis du kverulerer blir du, før du vet ordet av det, "aggressive and disruptive" og da kan det bli virkelig gøy :rolleyes:

Det er hakket verre om du ikke får pose men skal bytte fly med mulig sikkerhetskontroll hvis du reiser på separate billetter og ikke får skrevet ut boarding pass før du er på neste flyplass... For de kan ikke gi en pose med mindre det er en gjennomgående billett...

Jeg gav opp for mange år siden da en lærte fort hvordan det fungerer når en jobber på flyplasser herover (som jeg har gjort i 14 år nå). De som ikke gir opp blir bare sinte og oppgitte og forkorter livet sitt med mange år p.g.a. stress. Prøv å bytte fly som mannskap på LHR, da får du virkelig se hvordan galskapen har fått fritt spillerom!

LN-MOW
08-09-2022, 19:20
........men kassadamen dro frem et skriv de hadde fått hvor det klart og tydelig faktisk sto at «due to new regulations…» var det sånn.

'New' er jo et ord som av og til brukes litt lemfeldig. Sto det noen dato på skrivet?

KnutW
08-09-2022, 19:25
…da får du virkelig se hvordan galskapen har fått fritt spillerom!

Word, bro!

Det skal dog sies at dette ikke er noe nytt, og med få unntak er det heller ikke Brexit-relatert. Det er forsåvidt ikke relatert bare til UK, alle land har sitt og sine.

Når det gjelder min «poseaffære» kunne manager nr 2 (han med slips) forklare at dersom jeg virkelig ikke ville ha pose var det mitt valg, men underforstått: Da kan det gå deg ille. Damen med posen hadde uansett pakket spriten ned allerede, sånn at jeg skulle komme meg velberget gjennom turen.

Det som er det rare var at «Norway» sto spesielt nevnt, faktisk i uthevet skift, i det skrivet manager nr 1 viste meg. De vanlige posereglene er vel felles for hele verden hvis man i transitt må gjennom ny sikkerhetskontroll?

Som sagt, tolltjenestemannen bare flirte og sa «her er det nok noen som har misforstått et eller annet»

KnutW
08-09-2022, 19:28
'New' er jo et ord som av og til brukes litt lemfeldig. Sto det noen dato på skrivet?

Muligens, men jeg tok meg ikke tid til å lese det hele. Det var et tettskrevet A4-ark og «Norway» sto nevnt spesielt, sågar med uthevet skrift.

Turtle
08-09-2022, 21:57
...
Det som er det rare var at «Norway» sto spesielt nevnt, og faktisk i uthevet skift, i det skrivet manager nr 1 viste meg. De vanlige posereglene er vel felles for hele verden hvis man i transitt må gjennom ny sikkerhetskontroll?
...

Det er fordi at de vet at Norge ikke er et EU medlem men de har ikke peiling på hva det faktisk betyr. For mange er det heller ingen forskjell på toll, sikkerhetskontroll, politi, immigrasjonsmyndighet osv. så det overrasker meg ikke at du ville forårsaket en diplomatisk skandale om du ikke hadde en forseglet pose!

At vedkommende i slips smørte tykt på er helt normalt siden at, hvis han ikke gjorde det, kunne du skylde på ham om du faktisk forårsaket en diplomatisk skandale. I hht. engelsk standard alltid er noen andres skyld... Han hadde ikke gjort jobben sin hvis han ikke beskyttet deg mot din egen dumhet og uvitenhet og, enda viktigere, forhindret at du kunne ha søkt om kompensasjon fra ham og butikken!

En kan jo gjette på at en grunn til at Norge kan ha vært framhevet er kanskje siden en alltid måtte landside på første flyplassen i Norge og dermed har noen kommet fram til at det alltid vil være en ny sikkerhetskontroll for flyginger til Norge, selv om du ikke bytter fly :rolleyes: Men, ja, posereglene skal være de samme overalt selv om reglene tolkes noe ulikt, kan en jo si.

Discus
09-09-2022, 07:55
Brexit eller ikke - når jeg hanlder på Heathrow har de i årevis spurt om jeg skal videre med fly. Når jeg sier nei så havner alkoholen i en "ikke-godkjent" forseglet pose med påskrift om at den ikke må åpnes før man ha landet. Om jeg sier ja får jeg alt i en EU-godkjent pose. Så vidt jeg vet er det UK-tollregler det er snakk om her, ikke tollregler i ankomstland - "duty free and tax free liquor purchased in airport stores cannot be drunk onboard a flight." I UK har man innført akoholposene for å tydeliggjøre dette.

Kilde: https://www.dfnionline.com/latest-news/dufry-explains-uk-sealed-liquor-bag-policy-duty-free-protocol-update-19-03-2019/

De vanlige posereglene er vel felles for hele verden hvis man i transitt må gjennom ny sikkerhetskontroll?

Nei, de tax-fri-posene er primært en EU-greie, samt en del andre land som godtar det. (USA og Canada godtar eks. ikke posene gjennom security)

En annen ting er at i mange land må man nå betale for poser bl.a. pga avgifter fra myndighetene på plastposer. De fleste steder er forseglingsposer på flyplass untatt fra dette...

dodgeflyer
09-09-2022, 08:01
Ved kjøp av taxfree på Gatwick i dag fikk jeg streng beskjed om at all alkohol som skulle tas med til Norge måtte legges i en forseglet plastpose med kvitteringen inni, ellers ville det bli konfiskert(!) ved ankomst.
På mitt naturlige oppfølgingsspørsmål om hvem som ville stå for konfiskeringen ble svarene ganske ulne, men kassadamen dro frem et skriv de hadde fått hvor det klart og tydelig faktisk sto at «due to new regulations…» var det sånn. Høres jo merkelig ut når man ikke skal gjennom nye sikkerhetskontroller?

Noen som vet om regelverket for dette er endret nylig? Noe Brexit-greier?

Dette har skjedd meg ved Heathrow ganske lenge nå.

Jeg har gitt opp å si noe; tror standard i UK er å forsegle alt slik at a) folk ikke åpner for tidlig, og b) de ikke får klager den dagen noen ikke skjønner de trenger forseglet poser ved transit.

UK har blitt som USA for lenge siden i lavtlønnede jobber, folk tør ikke ta valg og avgjørelser.