PDA

View Full Version : Avinors sektorplan lagt frem


TG923
09-10-2006, 16:33
- Avinors selvfinansiering avhengig av tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen". Det er hovedkonklusjonen i Avinors sektorplan som ble overlevert samferdselsminister Signe Liv Navarsete mandag. Planen omfatter også en rullebane nummer to på Bergen Lufthavn Flesland. Den antydes et samlet investeringsbehov på 55 milliarder kroner i perioden fram til 2040.

http://www.boarding.no/art.asp?id=23522

LN-FHU
09-10-2006, 17:11
Å hvem skal betale rullebanen i Tromsø , når den må oppgraderes ?
OL-skal jo til Tromsø i følge folka her oppe i 2018....:D

Da skal jeg leie ut huset mitt til Ågerpris :lol: :lol: :lol:

stefan78
09-10-2006, 19:33
Tatt fra planen: "Mega-fly av typen Airbus 380 er uaktuelt for norske lufthavner, dersom ikke en 3.
rullebane på Gardermoen dimensjoneres for dette."

- Er ikke 01L/19R stor nok for denne ?
- Og at dette flyet noengang kommer til og ha rute til Norge er vel liten uansett ?

Martin
09-10-2006, 20:10
Si ikke det.. En tidligere kollega mente at vi (FedEx) kom til å ha en A380 her innen 10 år.. :colgate: Jøssda.. Tror nok vi trenger det. Helst i løpet av høsten, tror jeg..

brendas
09-10-2006, 20:21
Originally posted by stefan78
- Er ikke 01L/19R stor nok for denne ?
Dimensjonene er store nok, men for flyplasser som skal operere A380 i regulær trafikk kreves det en rekke forbedringer, feks soner med fast dekke på utsiden av rullebanen i et visst antall meter fra center line, bredere soner ved intersections på taxiways mm. Slike ting finner en ikke på Gardermoen i dag.

Originally posted by stefan78
- Og at dette flyet noengang kommer til og ha rute til Norge er vel liten uansett ?
Jeg vil si at muligheten for dette er svært liten, i alle fall i pax-trafikk, og jeg har mine tvil om vi vil se den i cargo-trafikk her óg, i alle fall med det første. (A380F kommer nok til å gå på direkteruter mellom USA og øst-Asia i lang tid.)

Someone
09-10-2006, 22:24
Burde ikke hovedfokus være på T2 og ikke en 3. rullebane:rolleyes:

TOS
09-10-2006, 22:27
Originally posted by Someone

Burde ikke hovedfokus være på T2 og ikke en 3. rullebane:rolleyes:

Var det ikke også snakk om ineffektivt design på utkjøringer & taxebaner på OSL? Jeg har litt problemer med å forstå at man trenger 3 rullebaner på OSL. Hva har LHR? 3 stk. (om vi nå ikke teller i begge retninger...)?

storg
09-10-2006, 22:28
T2 er en fille beslutning i forhold til ny rullebane. Hvis man ikke gjør arbeidet for rullebane nå, kan man fort oppleve at man får store og dyre utfordringer når man trenger den. Dessuten er det vel så at man kan ha to tanker i hodet samtidig, så de tenker nok på T2 også. Men den vil ikke iritere naboene så mye.

JetBlue
10-10-2006, 14:33
LHR har 3 baner, hvorav den korteste tverrbanen kun er sjelden i bruk. Ikke glem at LHR har veldig stor andel "heavy aircraft", hvilket innebærer et langt større antall pax pr. fly enn på OSL. Enn så lenge klarer OSL seg med 2 rullebaner, selv om det på sikt kan bli slotrestriksjoner i perioder med stor trafikk.

Beslutningen om en. 3. rullebane på OSL er en langsiktig strategisk viktig avgjørelse, og må ikke forpurres av provinsielle diskusjoner á la "OSL kontra distrktene".

FBU 4EVER
10-10-2006, 14:44
LHR har i praksis kun to striper.RWY 23 har ingen dokumentasjon i SAS Route Manuals,lenger.Brukes kun som taxebane.Muligens kan den brukes til landing i nødstilfeller eller kraftig sidevind (40 knop++). man skal ha en ganske stor økning i trafikken på OSL før man kommer opp på LHRs nivå.Det vi mangler på OSL er gates,gates og gates.

MartinL
10-10-2006, 16:36
men ikke noe snakk om ny terminal? Spoer igjen for det var snakk om at dette skulle opp i hoest?

JetBlue
10-10-2006, 17:07
Jo, etter hva jeg kjenner til er prosjekteringen av ny T2 i full gang med noe sånt som 37 gater, alle er vel enige om at det haster, i motsetning til ny runway...........

brendas
10-10-2006, 18:19
Originally posted by JetBlue
LHR har 3 baner, hvorav den korteste tverrbanen kun er sjelden i bruk.
Den tredje rullebanen på LHR er _ikke_ i bruk under ordinære omstendigheter.

Originally posted by JetBlue
Ikke glem at LHR har veldig stor andel "heavy aircraft", hvilket innebærer et langt større antall pax pr. fly enn på OSL. Enn så lenge klarer OSL seg med 2 rullebaner, selv om det på sikt kan bli slotrestriksjoner i perioder med stor trafikk.
Selv om andelen heavies er større på LHR er andelen med "mindre" fly fremdeles svært stor. Grunnen til at de greier seg bedre "over der" er nok pga kortere avstand mellom arrivals.

Originally posted by MartinL
men ikke noe snakk om ny terminal?
Arealene som en ny terminal krever er allerede innenfor Gardermoen sine landområder, noe en tredje rullebane ikke er, jeg vil tippe at det er derfor den ikke er nevnt.

STARSHIP 2
10-10-2006, 22:20
SPM:

I hvilke situasjoner vil GM tjene på en 3. rullebane som går på tvers av de to andre? for det er det det er snakk om sant, ikke en parallell til?

Blir artig å se den parallelle nye rullebanen på Flesland... nei, der er det bedre å sende helikoptrene ut på Sotra og det vil være plenty med kapasitet i mange år :)

Someone
10-10-2006, 22:23
Så vidt jeg har forstått er det vel snakk om en paralell øst for dagen østre

STARSHIP 2
10-10-2006, 22:25
Originally posted by Someone

Så vidt jeg har forstått er det vel snakk om en paralell øst for dagen østre

ok, det forklarer litt... jeg som trodde det skulle være en på tvers :huh:

Thomas
10-10-2006, 22:28
Så dagens 01R/19L blir 01/19C ? Sctilig! :lol:

Utflyttet
10-10-2006, 23:33
Men sånn for OSL sin del, skal den nye terminalen ha samme fine stilen som dagens, eller skal man i ekte stats-stil skaffe deg noe som er så billig og fint at det er mer sjarmerende med gamle FBU?

-A

AirbusTrond
11-10-2006, 00:10
Originally posted by ph-ndr

Men sånn for OSL sin del, skal den nye terminalen ha samme fine stilen som dagens, eller skal man i ekte stats-stil skaffe deg noe som er så billig og fint at det er mer sjarmerende med gamle FBU?

-A

Mener å ha sett tegninger av T2 fra den tiden flyplassen ble åpnet, i alle fall på det tidspunkt var den skissert i å være i samme design. Eneste forskjellen var at den var halvparten så lang som den eksisterende. Og forhåpentligvis vil ingen aksepterer noen andre "sjarmerende" løsninger.

JetBlue
11-10-2006, 09:47
Ja, det må bli samme design, noe annet hadde vært helt håpløst. Tror lengden blir noe over halvparten av nåværende terminal, med 37 broer, og sikkert noe remote parking i tillegg.

DYflyer
11-10-2006, 18:58
Originally posted by Thomas

Så dagens 01R/19L blir 01/19C ? Sctilig! :lol:

Dette reiser ett MEGET viktig spørsmål. Hva med spotter-mulighetene ved 01/19C? :D

Hurum
12-10-2006, 00:02
Og vil anta at en tar høyde for at den nye terminalen kan forlenges slik at den kan bli like lang som dagens....om 15-20 år fram i tid.

Blubird
12-10-2006, 00:21
Nå har ikke jeg lest hele rapporten, men har Avinor kalkulert med Rygge i den beregnede veksten på GM de kommende årene?