PDA

View Full Version : Maui ….

dc-8-63
04-08-2022, 05:51
Mahalo !

Plutselig aapnet det seg for noen dager ferie i prosjektet, en uventet forsinkelse av kryptering gav oss en mulighet for aa sikre oss mot potensiell meget daarlig luft og myse litt rundt muligheter i neste fase av livet.

Saa utfordringene var siste liten bestilling av flybilletter, hotell / ferieleilighet - det kunne bli dyrt. Den lille italienerinnen fant en utmerket leilighet paa Maui - Wailea, Alaska og Hawaiian startet begge mellom USD 5-600 et bra pris nivaa dager foer avreise (vi kommer sjelden under USD 400). Hawaiian opererer med A330 dvs. 2 seter mot Alaska’s 737-900ER / MAX9 med 3 setere….

Begge har et Premium produkt, som koster fr USD 75.00 til USD 160.00 i tillegg til Basis Prisen. Begge produktene er bedre benplass (4-5 inches) begge tilbyr prioritert ombordstigning (stort sett gruppe 3 av 6-7) det samme som United Gull Status gir (digresjon). Alaska tilbyr gratis alkohol og oppgradert «snack» mens Hawaiian (som serverer et maaltid i Economy uansett) har ikke gratis alkohol men Premium Security.

2 Seterene vant oss over til Hawaiian og det var et godt valg, litt som i gamle dager, et meget godt Inflight Magazin (de er vel ellers borte) et varmt maaltid og i dag paa SEATAC var Premium Security en besparelse paa 35-45 minutter.

Leiebil er litt bedre her naa enn i Europa, i utgangspunktet var Avis billigst, men de la paa USD 80.00 i bestillingsprosessen, saa med fri avbestilling sjekket alternativer og i gaar var plutselig Sixt USD 100 billigere enn Avis og med en betydelig mer spennende bil (BMW X3 or similar) mot Ford Edge (yuuuuuuuck).

Mer foelger, naa er vi klar for middag nede ved stranden……

Hypern
04-08-2022, 09:04
Ah Hawaii ja - det er nydelig.

Midtiblinken
04-08-2022, 11:00
Maui er flott. Må tilbake dit for og se øys, sist vi var der var hotellet i Wailea så bra at det var vanskelig og forlate. Mye og se.
Kauai er fortsatt favoritten, men har stort sett det jeg ville der.
Kjøpe condo?

LN-RTP
04-08-2022, 12:30
Var på honeymoon på Maui i 1984, vi var 2 blekansikter som flyktet fra vinteren i Alaska på en Western DC-10 som gikk rett sydover en kald vinterdag rett til paradiset.
(Skjønt det var flybytte i Honolulu, YS-11 som gikk til Maui.)
Har bare søte minner derfra.
Sikkert lite luftforurensing der, flytte dit og ha evig borte kontor? :cool:

krølle
04-08-2022, 13:28
Fløy Hawaiian SYD-HNL-LAX, ikke direkte imponert over -klasse, men kult at skipperen etter hva jeg forstod var sønn av en emigrert Nordmann som og fløy for dem:cool:

B747-8
04-08-2022, 17:28
Tusen takk for rapport!!!

Får veldig lyst til å reise og se Maui, det høres fantastisk ut :)

Hvis man skal reise for første hang til Hawaii, anbefales det da Maui øya eller Honolulu øya?

Midtiblinken
04-08-2022, 18:05
Kauai først, Maui neste. Oahu (HNL) sist. Min mening.

dc-8-63
04-08-2022, 18:55
Kauai først, Maui neste. Oahu (HNL) sist. Min mening.

Svaert enig, for ferie er absolutt Kauai #1, Maui #2 - vi legger vel inn The Big Island foer Oahu. Men med The Big Island maa man foelge med paa «Vog» (Vulcanic Fog) status, vi var der under en av de kraftige «Vog» periodene og det svaert ubehagelig. Men ellers er Captein Cook omraadet med strendene nedenfor absolutt fantastisk.

SQ 777
04-08-2022, 19:08
Maui herlig . Kjørt mye her : Road to Hana og opp i høyden etc🤙

B747-8
04-08-2022, 20:49
Hva er det som er positivt med Kauai?
Liker ikke steder der det er fult av turister. Jeg ønsker stille steder som f.eks. Bodø.

SQ 777
04-08-2022, 21:05
Vakker natur og population 73.000 ;)

SQ 777
05-08-2022, 07:50
OBS ! Glem ikke Kauai Mini Grand Canyon ( Waimea ). Gjør som meg og fruen og lei helikopter for uforglemmelig tur. Utrolig vakkert :cool:

jb1
05-08-2022, 09:40
Jeg var paa Maui en gang for snart tyve aar siden. En fin oey. Det er mange turister, men ikke forferdelig mange heller. Det er ikke vanskelig aa finne en strand uten for mange paa, og naturen er flott. Maui er den eneste av Hawaii-oeyene jeg har besoekt, med unntak av flyplassen i Honolulu, saa jeg kan ikke si noe om resten av oeyene.

Midtiblinken
05-08-2022, 14:57
Kauai føles ganske urørt. Canyon nevnt overfor, Napali Coast med båt. Nordsiden med strender og fauna. Trærne langs veien. Glass Beach. Soloppgang. Fantastiske hoteller og restauranter. Malasadas…
Vi så lite av Maui, og vil se resten neste gang, men Wailea området der vi bodde var nesten for perfekt, ikke et gress strå var urørt.
Mye og gjøre på Oahu, men blir mitt sistevalg. Har vært 2 ganger og det var nok. Big Island så jeg kun i en time, må tilbake, men en annen opplevelse.

B747-8
05-08-2022, 22:06
Nå blir man bare mer og mer begeistret/gira på Hawaii. Høres ut som et fantastisk sted.

Er det noen filmer, TV-serier eller dokumentar som er "innspilt" på Hawaii?

darkcho
05-08-2022, 23:11
Sjekk White Lotus på HBO

dc-8-63
05-08-2022, 23:21
Nå blir man bare mer og mer begeistret/gira på Hawaii. Høres ut som et fantastisk sted.

Er det noen filmer, TV-serier eller dokumentar som er "innspilt" på Hawaii?

Jurassic Park 1 og 2 er spillt in her, Magnum PI og Hawaii 5.0 baade den orginale fra 60 tallet og den moderne versjonen. Jake and the Fatman er ogsaa spillt in her ute. TV Seriene er alle fra Oahu, mye Honolulu, Magnum PI var ogsaa en del over Kailua.

dc-8-63
05-08-2022, 23:48
Hva er det som er positivt med Kauai?
Liker ikke steder der det er fult av turister. Jeg ønsker stille steder som f.eks. Bodø.

Det er mye turisme paa Hawaii, men 80-85% av turistene er kun paa Oahu, i hovedsak paa Waikiki og det er en turist maskin som kan ta i mot store mengder.

At ANA kjoepte 3 A380 for Japan Honolulu trafikken sier jo litt ;) det er egne busser (Shuttle) rundt Waikiki for Japanske Turister.

De andre oeyne har i hovedsak Amerikanske Turister, noe Europeere i sesonger. Maui har 3 turist omraader, Wailea som Midtiblinken nevner og hvor jeg sitter naa, Kihei og Kaanapili /Napili som.

Wailea har det beste vaeret, det er mye mikro klimaer her ute (naa faar jeg LN-MOW paa nakken igjen ;) ) Wailea er ogsaa «upscale» med hoteller som Waldorf Astoria, Fairmont og Fnatotel (4Seasons) - det er ogsaa ikke et gressstraa uet av plass, og selv de smaa Gekko’ene har Smoking og sier Yes Sir !

Kihei er en herlig mix, ingen kjedehoteller og en fantastisk strand (den lengste paa Maui - vi loep 5k barbent der i dag morges - kun avbrutt av noen svoemmepauser :cool:

Kaanapali har «de andre» hotellkjedene, en meget tradisjonell «landsby» Lahaina som til tross for at den er en turist maskin er et sted vi alltid besoeker.

Alle de jeg har nevnt her, ligger paa syd vest siden av Maui, mens flyplassen ligger paa Nordsiden hvor en finner Paia - fremdeles et surfe mekka (Wind og Kite Surfing, hvor du finner gamle Verdens Mestre i Windsurfing, naa som eiendoms meglere og resturant eiere. Anbefaler the Flatbread Company (som du ogsaa finner i Whistler BC).

Paia har ikke mye turisme, det blaaser fantastisk (fra en Windsurfers tankegang) Spreckesville og Hookipa er blant de beste plassene jeg har opplevd paa brettene.

Det er ogsaa verdt aa ha i minne at alle strendene, men noen minimale unntak er «Public» selv tusler vi ned til stranden foran Waldorf Astoria, som er noksaa tom (alle «Astorianere») ligger ved svoemmebassenget - ikke spoer meg hvorfor :headbang men vi klager ikke og soerger aa mate dem paa innside av gjerdet med Bananer og kokosnoetter ;)

KnutW
06-08-2022, 00:34
Er det noen direkteruter fra Europa til Hawaii-øyene?

LN-MOW
06-08-2022, 01:33

Nei. Condor snakket om det før covid, men er ikke blitt noe av. Men kommer nok når de får egnet materiell.

Midtiblinken
06-08-2022, 02:54
Jurassic Park er innspilt på Kauai. Mange scener fra Gilligans Island og. Vi endte opp på en av sistnevntes strender uten og vite det. Ca 50 strender nesten uten folk.

dc-8-63
06-08-2022, 03:10
Naar du skriver «direkterute» saa mener jeg at Western forsoekte en sesong med HNL-ANC-LGW tidlig paa 80 tallet, Western hadde ogsaa paa den tiden Denver London Gatwick.

Pan Am hadde jo en direkterute Fornebu Honolulu (via LHR - LAX) med flybytte baade i London og Los Angeles (direkterute er jo samme rute nummer hele veien ;)).

Hawaiian pratet om Nonstop til Europa naar jeg jobbet her ute i 2014-2015, ble endel media prat og jeg mener at Kjos ogsaa pratet om en nonstop LGW-HNL, i begge tilfeller ble det med prat. Men jeg ser ikke bort i fra vi ser en rute om et par aar, naar Condor faar A330-900 og Hawaiian faar 787.

Midtiblinken
06-08-2022, 03:44
Tror det er marked for det. Jeg kommer aldri til og skjønne hvorfor Europeere flyr til Punta Cana, Santo Domingo eller Puerto Plata i DR. Eller Cancun, råtthåll alle sammen. Så mye flotte deastinasjoner i Europa som har kort flytur.
Hawaii er et paradis, og der tror jeg det blir stor etterspørsel om de flyr no stop fra Europa. Men det er langt.

SQ 777
06-08-2022, 10:52
Min første tur over til Honolulu var juli 1970. Var flygærn på den tiden også ville fly 747. Studerte de i Everett 1969 avstand gjennom gjerdet,, på studentutveksling til Seattle

Aner ikke hvordan jeg kjøpte billetter, muligens PA kontoret i Oslo.

Så det ble PA 747-100 LAX-HNL, Og CO 747-100 HNL-LAX. Garantert blant de absolutt første levert 747. I økonomi et sete mindre i bredden. På CO ble jeg invitert i loungen i 2. etg.;)

SK384
07-08-2022, 08:52
Naar du skriver «direkterute» saa mener jeg at Western forsoekte en sesong med HNL-ANC-LGW tidlig paa 80 tallet, Western hadde ogsaa paa den tiden Denver London Gatwick.

Pan Am hadde jo en direkterute Fornebu Honolulu (via LHR - LAX) med flybytte baade i London og Los Angeles (direkterute er jo samme rute nummer hele veien ;)).

Hawaiian pratet om Nonstop til Europa naar jeg jobbet her ute i 2014-2015, ble endel media prat og jeg mener at Kjos ogsaa pratet om en nonstop LGW-HNL, i begge tilfeller ble det med prat. Men jeg ser ikke bort i fra vi ser en rute om et par aar, naar Condor faar A330-900 og Hawaiian faar 787.

Jeg husker Kjos pratet litt om rute til HNL, men som DC-8-63 sier så ble det med prat. Jeg så litt på distansen fra London til Hawaii på Great Circle Mapper og den gav en avstand på 11600 km. Dette bør da være greit overkommelig for dagens moderne fly. Tipper også at det kommer rute fra Europa til Hawaii i løpet av ikke altfor lang tid.

Midtiblinken
07-08-2022, 16:27
Og når nordmenn lander i HNL, så lurer de nok om de har flydd for langt. Mer japanere i Honolulu enn i Tokyo….

Hypern
08-08-2022, 10:19
Direkterute Europa-HNL er vel litt som Qantas sin rute til Perth fra LHR? Ganske langt.

Martin
08-08-2022, 10:25
Direkterute Europa-HNL er vel litt som Qantas sin rute til Perth fra LHR? Ganske langt.

LHR-PER er faktisk litt lenger enn LHR-HNL

Fnate
08-08-2022, 12:46
Takk for flott rapport, som vanlig. Det kan jo bli enda mer spennende å komme på en fly&øl om dere setter dere fast ute på holmen.

Og for de som synes Honolulu blir langt, dyrt og komplisert. Så vil jeg minne om Oulu. Det rimer og er veldig mye billigere. Jeg og Pellefanten dro dit når vi drømte om Honolulu men ikke hadde penger nok. Funka panser med Oulu.

LN-MOW
08-08-2022, 13:05
Takk for flott rapport, som vanlig. Det kan jo bli enda mer spennende å komme på en fly&øl om dere setter dere fast ute på holmen.

Og for de som synes Honolulu blir langt, dyrt og komplisert. Så vil jeg minne om Oulu. Det rimer og er veldig mye billigere. Jeg og Pellefanten dro dit når vi drømte om Honolulu men ikke hadde penger nok. Funka panser med Oulu.

Nalikari Beach er helt topp! Iskrem kiosk har den også! :up:

SK384
08-08-2022, 19:10
LHR-PER er faktisk litt lenger enn LHR-HNL
LHR-PER er vel betydelig lenger enn LHR-HNL. Great Circle Mapper sier at LHR-HNL er 11 647 km og LHR-PER er 14 499 km.

dc-8-63
08-08-2022, 19:45

Paa tradisjonellt Forum vis gel jo dette litt ut, skal se om jeg ikke faar paa plass selve rapporten med bilder i dag ;) var litt opptatt (avslappet) til aa sitte med aa oppdatere bilder mens vi var paa Hawaii

TLS at OSL
18-08-2022, 12:58
Jurassic Park er innspilt på Kauai. Mange scener fra Gilligans Island og. Vi endte opp på en av sistnevntes strender uten og vite det. Ca 50 strender nesten uten folk.

Jeg kom hjem fra O'hau for noen dager siden, og på en tur rundt øya fortalte guiden at store deler av Jurassic Park (både 1 og 2, etter det jeg husker) ble spilt inn der (på den østlige siden av øya).

Midtiblinken
19-08-2022, 00:41
Godt mulig det, vi ble fortalt det samme på en båt tur forbi Napalii Coast.

B747-8
19-08-2022, 20:52
Er da noen (eller alle) av disse filmene spilt inn på O'hau?

Jurassic Park (2022)
Jurassic Park 2 (2018)
Jurassic Park 2 (1997)
Jurassic Park (1993)

dc-8-63
19-08-2022, 22:21
Er da noen (eller alle) av disse filmene spilt inn på O'hau?

Jurassic Park (2022)
Jurassic Park 2 (2018)
Jurassic Park 2 (1997)
Jurassic Park (1993)

Det er nok et litt Ole Brumm star paa denne, ja takk alle sammen. Ganske sikker paa at det ble filmet baade paa Oahu og Kauai - baade paa grunn av adgang til avsides, uberoert natur - begrensinger paa adgang og ikke minst logistikk.

En slik film produksjon betyr 1000vis av mennesker som skal spise, sove og flyttes til og fra «Location» - Kauai har allt en kunne oenske seg av uberoert natur, men det er store begrensinger paa Hotell Kapasitet og ikke minst adgang til Naturen - ingen veier, begrenset stier (og bare Kameraene er kanskje litt tunge) det er ogsaa store begrensninger i form av at uberoert natur skal forbli uberoert.

Oahu har utvilsomt Hotell Kapasiteten og betydelig lettere adkomst til Location. Saa derfor er naturlig at det har vaert filmet begge steder.

darkcho
04-10-2022, 20:49
Skal for første gang til Oahu og Maui i januar. Har 2 tilgjengelig og ser at prisene er beyond hinsides, men tur blir det. For en førstegangs besøkende med kone og 1 år gammel kid, hvor anbefaler du å bo på Maui? Vi vil slappe av, bade, nyte utsikten og spise god mat. En liten tur med leiebil eller lignende er også å foretrekke for å se flott natur etc.

Hotellstandard skal være god, høy betalingsvillighet men ikke helt Four Seasons.. Har luktet litt på Fairmont i Wailea?

Midtiblinken
04-10-2022, 21:32
Fairmont er som regel veldig bra. Wailea er der de dyreste hoteller er, og det er utrolig flott der. Vi bodde på Andaz, og det er et av de nåbeste hoteller jeg har bodd på. Jeg har ikke vært i Kapalua eller Lahaina, Andaz var rett og slett for fint og dra fra. Vi snorklet med skilpadder rett ut fra stranda, men det er mye mer og velge mellom. Om du vil velge fra øverste hylle så er nok Wailea en fin plass og begynne.

dc-8-63
05-10-2022, 08:59
Skal for første gang til Oahu og Maui i januar. Har 2 tilgjengelig og ser at prisene er beyond hinsides, men tur blir det. For en førstegangs besøkende med kone og 1 år gammel kid, hvor anbefaler du å bo på Maui? Vi vil slappe av, bade, nyte utsikten og spise god mat. En liten tur med leiebil eller lignende er også å foretrekke for å se flott natur etc.

Hotellstandard skal være god, høy betalingsvillighet men ikke helt Four Seasons.. Har luktet litt på Fairmont i Wailea?

Andaz er perfekt (vi brukte stranden foran Andaz :p (alle strender paa Hawaii er 100% tilgjengelige). Wailea er den beste kombinasjonen av lokal vaer (betydelig bedre enn Lahaina - Napili omraadet (som ogsaa er meget bra) men spesielt strendene er utmerket i Wailea - selv bodde vi en helt ny oppusset «Condo» 1 km unna - noe som gav oss 2 bad, et nydelig soverom, terrasse med flott utsikt og kjoekken med allt i fra Nespresso, Stag Fellow Pour Over.

Sitter naa paa Kauai (Princeville) i en tilsvarende condo (150m2) til en doegn pris betydelig under hva Fairmont og de gutta skal ha :p

Send gjerne en PM - er etterhvert ganske lokal kjent

Midtiblinken
05-10-2022, 19:01
Er veien åpen til Kee og Haena?

dc-8-63
05-10-2022, 20:00
Er veien åpen til Kee og Haena?

Ja den er aapen igjen hele veien. Har kjoert forbi «problemet» noen ganger naa ;)