Log in

View Full Version : Flysikkerhet pre 2001


supersiljus
24-07-2022, 00:43
Kjære venner i flyforum,

De beste diskusjonene har man med middagsbordet. Temaet under dagens middag var tidspunkt for innføring av sikkerhetskontroller på flyplassen. Vi husker at det ble strengere krav til flyplassikkerhet etter de forferdelige hendelsene i 2001, men hvordan var egentlig flyplassikkerheten før dette? Var det noen form for metalldetektorer eller lignende?

Husker gleden var stor da jeg fikk sitte fremme i cockpit under en charterflyvning til Madeira vinteren 2001 (kan det ha vært med Spanair mon tro?). Det har naturligvis vært lite av det i de senere årene..!

LN-MOW
24-07-2022, 01:22
Jeg jobbet i security på Fornebu i 1981-82. Det var 100% sjekk på utland og 60% på innland. Enkelte innenlandsflyplasser hadde kun delvis kontroll.
Men det var ikke strengere enn at de solgte samekniver i transitthallen ...

supersiljus
24-07-2022, 01:30
Takk! Skal ta dette opp ved frokosten i morgen ;)

Kan jeg spørre - hva menes med 60% sjekk?

LN-MOW
24-07-2022, 01:53
Minimum 60% av passasjerene. Mulig det var 40% .. ikke helt sikker.

Men det var flere innenlandsgater hvor man ikke kunne ha sjekk, så det var jo bare på se på skjermene og velge sin flight hvis man ville ha med seg kanonen.

Det var vel i 83-84 at man flyttet sjekkpunktet så man kunne ha 100%.

Desk pilot
24-07-2022, 09:50
Mener å huske at Værnes hadde utstyr for stikkprøvekontroller. Så ofte bagasjescanneren lagret borte ved en vegg, men det hendte også at vi ble sjekket. Småflyplassene hadde vel ikke utstyr for scanning av bagasje(?). Og det var ganske vanlig at cockpitdøra sto oppe under flygning.

Discus
24-07-2022, 11:05
Større plasser (som OSL) hadde full sjekk før 2001. Den største (merkbare) endringen som har kommet (i Europa) etter 2001 er vel den med væskeforbudet i 2006 samt at det på et eller annet tidspunkt ble sjekk av BP i security. Før kunne jo alle som ville ta en tur airside.

I USA har de jo innført en del annet som at alle sko må av etc. samt påkrevet ID-sjekk i security m.v. For mer om USA-endringer:
It Was Shoes On, No Boarding Pass Or ID. But Airport Security Forever Changed On 9/11https://www.npr.org/2021/09/10/1035131619/911-travel-timeline-tsa?t=1658653390320

Someone
24-07-2022, 11:06
FBU på 90-tallet var vel også full sikkerhetskontroll?

KnutW
24-07-2022, 11:55
Større plasser (som OSL) hadde full sjekk før 2001

Nei. OSL var den første i Norge som fikk sikkerhetskontroll for alle på innland. Etter kapringsbølgen tidlig på 1970-tallet ble det gradvis innført kontroller og metalldetektorer på utland rundt omkring i verden. På innland i Norge var det kun sporadiske tilfeldige kontroller. Man slapp uansett å kle av seg og fjase med å ta ut alt mulig rart fra bagasjen. Noen ganger, oftest bare i utlandet, måtte man identifisere sin innsjekkede bagasje før den ble lastet ombord i flyet. For ansatte og besetning var det ingen kontroll.

LN-MOW
24-07-2022, 12:54
FBU på 90-tallet var vel også full sikkerhetskontroll?

Ja, det kom på midten av åttitallet. Bagasjescanning kom ikke før etter 9/11.

roger
24-07-2022, 23:52
Mener å huske at Værnes hadde utstyr for stikkprøvekontroller. Så ofte bagasjescanneren lagret borte ved en vegg, men det hendte også at vi ble sjekket. Småflyplassene hadde vel ikke utstyr for scanning av bagasje(?). Og det var ganske vanlig at cockpitdøra sto oppe under flygning.Flaug mykje pga førstegangstenesta i '99/'00. "Alltid" opa dør fram (i allefall alt med propell), og ofte invitasjon for å komme fram. Torde aldri det :( :(. Transit-security i 2.-etasje på OSL når ein kom inn frå dei fleste andre plassar. Hugsa vel at det var security-sjekk ein og anna gang i Tromsø og kanskje Værnes.

Kva var det som var grunnen til perioden med ID-sjekk på alle som var "på moten" for nokre år sidan? Fingeravtrykk-skandale og alt det. Kvifor tok det slutt, satsa ein egentleg berre på at det er rett folk som sender bagasje no?

KnutW
25-07-2022, 01:18
Ja, det kom på midten av åttitallet.

Dog kun på utenlandsflyginger. Sjelden eller aldri på innland.

LN-MOW
25-07-2022, 01:31
Dog kun på utenlandsflyginger. Sjelden eller aldri på innland.


Nei, ‘slusa’ på innland kom vel ikke lenge etter ‘nye’ Sat. B. Eller husker jeg feil?

KnutW
25-07-2022, 11:09
Nei, ‘slusa’ på innland kom vel ikke lenge etter ‘nye’ Sat. B. Eller husker jeg feil?

Tror du husker feil. Jeg reiste mye innenlands på 80- og 90-tallet, aldri noe sjekk, bortsett fra meeget sjeldne stikkprøver.

Mulig utstyret sto på plass, men kan ikke huske noen faste sjekker på innland før OSL åpnet.

raider66
25-07-2022, 20:04
I 1985/86 var det en gate på innland FBU (SAS/WIF-delen) hvor det var etablert sluse. Jeg benyttet den mye til TRD. Der var det 100% sikkerhetskontroll for å oppnå prosentandelen LN-MOW er inne på. Man visste at det ble sikkerhetskontroll når man hadde en flyging fra den gaten. 100% sikkerhetskontroll innenlands ble innført før 2005 med en løpende overgang hvor 100% kontroll ble innført på de største lufthavnene først.

Espen

SK384
26-07-2022, 09:49
Jeg reiste ganske mye fra Fornebu fra 1993 og frem til den stengte i 1998. Jeg tror ikke at jeg opplevde sikkerhetskontroll en eneste gang i den perioden på Innland. Men som flere er inne på så var det en sluse for sikkerhetskontroll, men mine avganger gikk fra den gaten. I Alta og Tromsø var det nokså sporadisk sikkerhetskontroll husker jeg, men det hendte fra tid til annen. På Kyllingmarkene i Finnmark var det aldri noe form for sikkerhetskontroll før det ble et krav. En kollega av meg reiste fra Hammerfest til Tromsø via Hasvik. Ved mellomlandingen i Hasvik kom det på en passasjer med geværet i håndet og satt seg pent ned på setet sitt uten at noen reagerte. Dette var en som hadde vært på jakt på Sørøya. Dette hadde nok neppe gått i dag.

Martin
26-07-2022, 09:53
Kan ikke si noe om det å fly fra Fornebu, men mener å huske at kontroll av samtlige passasjerer var noe nytt på OSL da den åpnet?

Min eneste flytur før OSL rakk å åpne gikk fra BGO til FBU, og der husker jeg at jeg kunne se sånne maskiner, men at vi ikke gikk gjennom dem. Det var sommeren 1997.

Someone
26-07-2022, 10:16
Kan ikke si noe om det å fly fra Fornebu, men mener å huske at kontroll av samtlige passasjerer var noe nytt på OSL da den åpnet?

Min eneste flytur før OSL rakk å åpne gikk fra BGO til FBU, og der husker jeg at jeg kunne se sånne maskiner, men at vi ikke gikk gjennom dem. Det var sommeren 1997.


OSL var bygget med en sentral sikkerhetskontroll fra dag 1

Martin
26-07-2022, 10:18
OSL var bygget med en sentral sikkerhetskontroll fra dag 1


Ja, det vet jeg, og så vidt jeg husker var der nytt der, samt at alle måtte gjennom.