View Full Version : Air France med Paris CDG - Tromsø
Air France vil kommende midt-vinter fly Paris-Tromsø 1x ukentlig
https://aeroroutes.com/eng/220721-afnw22ktttos
Paris CDG – Tromso eff 10DEC22 1 weekly A319
AF1220 CDG0805 – 1155TOS 319 6
AF1221 TOS1240 – 1630CDG 319 6
De åpner også Kittala 1x ukentlig, og restarter Rovanemi med 3x ukentlig (daglig rundt jul/nyttår)
Kult!!! AF/KLM virker å satse mer her oppe mens f.eks BA går helt andre veien.
4:35 på en A319 er riktignok ikke noen favoritt
Beechdriver
21-07-2022, 22:23
Bra med nykommere; håper at selskap som AF, KL, LH og AY begynner med en storsatsning nord for TRD; Så slipper folk i nord å være avhengige av flybytte i Norge og ikke minst av det skandinaviske streikeselskapet når de trenger (globale) videreforbindelser.
Bra med nykommere; håper at selskap som AF, KL, LH og AY begynner med en storsatsning nord for TRD; Så slipper folk i nord å være avhengige av flybytte i Norge og ikke minst av det skandinaviske streikeselskapet når de trenger (globale) videreforbindelser.
Nå er vel all disse rutene først og fremst myntet på turister inn/ut til Norge. Kultat også Air France satser - og som Fnate påpeker BA er merkelig fraværende i det en gang for BA viktige norske markedet.
Nå er vel all disse rutene først og fremst myntet på turister inn/ut til Norge. Kultat også Air France satser - og som Fnate påpeker BA er merkelig fraværende i det en gang for BA viktige norske markedet.
Ja, og utfordringen er både volum og flytid, som gjør at de hittil holder seg borte fra området. Endel av kapasiteten her er også midtvinters, i det som i resten av Europa er lavsesong. Så sitter jo flyselskapene med ledig kapasitet i form av både fly, ansatte og slots
Det veldig rare med BA er jo at en høy prosentandel av nordlysturistene nettopp er rike briter. Jeg er sikker på at de kunne solgt 3x weekly fra Heathrow fra nov-mar. Når til og med AF finner grunnlag for en rute, så mistenker jeg at de sover litt hos BA. Franske turister utgjør vel 10 % av hva de britiske gjør.
Ellers vil vel trafikk andre veien hjelpe litt på også. De fleste foretrekker nok London med halvukepotensiale over Pris/Munchen/Zurich lør-lør.
Scandinavien_Airlines
22-07-2022, 10:13
Bra med nykommere; håper at selskap som AF, KL, LH og AY begynner med en storsatsning nord for TRD; Så slipper folk i nord å være avhengige av flybytte i Norge og ikke minst av det skandinaviske streikeselskapet når de trenger (globale) videreforbindelser.
KLM er desværre blevet lagt i "lænker" af den hollandske stat, og selskabet er blevet bedt om at reducere på det allerede eksisterende netværk. Så man skal desværre ikke forvente ruteåbninger fra KL :-(
Det veldig rare med BA er jo at en høy prosentandel av nordlysturistene nettopp er rike briter. Jeg er sikker på at de kunne solgt 3x weekly fra Heathrow fra nov-mar. Når til og med AF finner grunnlag for en rute, så mistenker jeg at de sover litt hos BA. Franske turister utgjør vel 10 % av hva de britiske gjør.
Ellers vil vel trafikk andre veien hjelpe litt på også. De fleste foretrekker nok London med halvukepotensiale over Pris/Munchen/Zurich lør-lør.
Britene reiser nord i Finland. Finnene har mye mer å by på enn Nord-Norge.
Finnene har tatt eierskapet til Julenissen og mye mer en det trege Nordmenn har klart. Det holder ikke bare å markedsføre Nordlyset. Det har de i Sverige og Finland også.
Beechdriver
22-07-2022, 12:58
KLM er desværre blevet lagt i "lænker" af den hollandske stat, og selskabet er blevet bedt om at reducere på det allerede eksisterende netværk. Så man skal desværre ikke forvente ruteåbninger fra KL :-(
Stemmer det, men KLM må gjøre noe med overkapsisteten dersom selskapet må redusere flygninger fra Amsterdam. Skandinavia er et lukrativt marked og hollendere er businessfolk. Ikke bli overrsket dersom KLM reduserer videre på Brussel (i samarbeid med Thalys) og satser mere på Norden. 2 tur/returflygninger (4 flybevegelser på Schiphol) kan evetuelt bli erstattet av 1 tur/retur til Tromsø (2 flybevegelser på Schiphol) for å nevne et eksempel. Flyet utnyttes samme antall timer per dag, men med lengre flygninger. KLM ser på muligheter, respekterer begrensninger men lar seg ikke knuse av byråkratisk tull.
Britene reiser nord i Finland. Finnene har mye mer å by på enn Nord-Norge.
Finnene har tatt eierskapet til Julenissen og mye mer en det trege Nordmenn har klart. Det holder ikke bare å markedsføre Nordlyset. Det har de i Sverige og Finland også.
Ehhh...
Har du vært i Tromsø om vinteren, har du snakket med noen som driver med turisme? Det kryr av briter om vinteren. Det er også en grunn til at både Norwegian og Wizz flyr mellom London og Tromsø.
Ehhh...
Har du vært i Tromsø om vinteren, har du snakket med noen som driver med turisme? Det kryr av briter om vinteren. Det er også en grunn til at både Norwegian og Wizz flyr mellom London og Tromsø.
Ja det er masse turister der og, men sjekk antall flighter mellom Storbritannia (og endel andre nord europeiske land) og Nord Finland deler av vinteren. Det er tidvis shuttletrafikk.
Ta Rovanemi som eksempel, der har følgene selskaper sesongruter/charter for vinterturisme:
AerLingus: Cork, Dublin, Shannon
Air France: Paris
Easyjet: Bristol, London, Manchester
Edelweiss: Zürich
Enter: Katowice, Poznan
Eurowings: Düsseldorf
Jet2: Dublin, Manchester
LOT: Warszawa
Ryanair: Brussel, Dublin, London
Transavia: Rotterdam, Amsterdam
TUI: Birmingham, Bristol, London, Manchester, Newcastle
Så har du også Kittala og Ivalo oppi der
Så ja, finnene leder an vil jeg si
For all del, men det endrer ikke det faktum at det er tjukt av briter i Tromsø.
Leder an er jo ikke så rart. Det snakkes mye om hva de har fått til i Finland, men det er jo ikke noe nytt som bare har dukka opp. Flere av skistedene nord i Finland, har jo en lang historie, som nettopp det. Området rundt Kittilä har vært det i hundre år. Man har ikke noe "Geilo" og "Hemsedal" tett på Helsinki, så de har i hundre år hatt et mye, mye sterkere innenlands marked også. Når folk på Østlandet reiser til hytta på Sørlandet, kan det like godt hende at direktøren fra Helsinki drar til hytta si i Lappland, med bil, fly eller tog. Sjekk området om høsten, da kommer de i hopetall fra sør i Finland, for eksempel for å vandre i fjellene ved norskegrensa.
Finland har for all del fått det til, men kjernen er natur- og vintersportsområder, som i hele republikkens eksistens har vært en turistdestinasjon. Det blir litt som å spørre hvorfor folk drar til alpene på skiferie, istedenfor til Narvik.
Når det er sagt, så har de også bygd ut noen skikkelig stygge turistmekkaer, de misbruker samisk kultur og så ensretta turismefokus er sårbart. Da tenker jeg det er bedre med den jamt over mer eksklusive, dyrere og mer kultur- og miljøvennlige turismen som foregår i Nord-Norge.
Scandinavien_Airlines
22-07-2022, 22:52
Ja det er masse turister der og, men sjekk antall flighter mellom Storbritannia (og endel andre nord europeiske land) og Nord Finland deler av vinteren. Det er tidvis shuttletrafikk.
Ta Rovanemi som eksempel, der har følgene selskaper sesongruter/charter for vinterturisme:
AerLingus: Cork, Dublin, Shannon
Air France: Paris
Easyjet: Bristol, London, Manchester
Edelweiss: Zürich
Enter: Katowice, Poznan
Eurowings: Düsseldorf
Jet2: Dublin, Manchester
LOT: Warszawa
Ryanair: Brussel, Dublin, London
Transavia: Rotterdam, Amsterdam
TUI: Birmingham, Bristol, London, Manchester, Newcastle
Så har du også Kittala og Ivalo oppi der
Så ja, finnene leder an vil jeg si
Foruden disse selskaber. så der også Finnair der normal i nordlyssæsonen opgradere flytype fra A319/20 til A321, indenrigsruten.
Finland har for all del fått det til, men kjernen er natur- og vintersportsområder, som i hele republikkens eksistens har vært en turistdestinasjon. Det blir litt som å spørre hvorfor folk drar til alpene på skiferie, istedenfor til Narvik.
Når det er sagt, så har de også bygd ut noen skikkelig stygge turistmekkaer, de misbruker samisk kultur og så ensretta turismefokus er sårbart. Da tenker jeg det er bedre med den jamt over mer eksklusive, dyrere og mer kultur- og miljøvennlige turismen som foregår i Nord-Norge.
Amen. Forøvrig er indre Finland veldig kjedelig, uforståelig for meg hvordan norsk fjordlandskap og alpine kyst ikke skulle være mer appelerende enn gørka skog, skog og mer skog, med ett og annet avrunda fjell her og der. Eneste fordelen til Finland er mer snøgaranti og mer høyttrykk, noe som innebærer mindre tid under skydekke og større sjans for å se nordlyset når det først er utbrudd. Men generelt: smakløst er det, helt enig.
Amen. Forøvrig er indre Finland veldig kjedelig, uforståelig for meg hvordan norsk fjordlandskap og alpine kyst ikke skulle være mer appelerende enn gørka skog, skog og mer skog, med ett og annet avrunda fjell her og der. Eneste fordelen til Finland er mer snøgaranti og mer høyttrykk, noe som innebærer mindre tid under skydekke og større sjans for å se nordlyset når det først er utbrudd. Men generelt: smakløst er det, helt enig.
Det handler om markedsføring
Det handler også om prisnivå. Sånn sett er det ekstra greit å forsøke å være eksklusive. Da trenger vi heller ikke å bygge ned naturen vår, anlegge hovedveier gjennom nasjonalparker osv.
Det handler også om prisnivå. Sånn sett er det ekstra greit å forsøke å være eksklusive. Da trenger vi heller ikke å bygge ned naturen vår, anlegge hovedveier gjennom nasjonalparker osv.
Helt enig. La John and Mary fra Liverpool reise med ungene på dagstur til 500 NOK T/R for å hilse på julenissen i Rovaniemi, så kan heller Tromsø og Bodø ta "high end"-delen av markedet med langweekend for betalingsvillige besøkende fra Paris, München og Frankfurt med høykvalitet mat, drikke og spektakulære natur- og kulturopplevelser. :)
Ja det er masse turister der og, men sjekk antall flighter mellom Storbritannia (og endel andre nord europeiske land) og Nord Finland deler av vinteren. Det er tidvis shuttletrafikk.
Ta Rovanemi som eksempel, der har følgene selskaper sesongruter/charter for vinterturisme:
AerLingus: Cork, Dublin, Shannon
Air France: Paris
Easyjet: Bristol, London, Manchester
Edelweiss: Zürich
Enter: Katowice, Poznan
Eurowings: Düsseldorf
Jet2: Dublin, Manchester
LOT: Warszawa
Ryanair: Brussel, Dublin, London
Transavia: Rotterdam, Amsterdam
TUI: Birmingham, Bristol, London, Manchester, Newcastle
Så har du også Kittala og Ivalo oppi der
Ja til og med til Enontekiø helt nord i Finland går det britiske charterfly på vinteren. Der bor det nesten ikke folk. Tror det er rundt 1800 i kommunen.
Jeg har forøvrig vært og hilst på julenissen i Rovaniemi for mange år siden. Det var den gang vi bodde i Alta og eldstemann var i rette alderen for et slikt besøk.
jikswoboB
23-07-2022, 10:47
Rätt snorkiga kommentarer. Är det verkligen så illa i Rovaniemi (har själv aldrig varit där)? Verkar nästan som en och annan här som är avundsjuk på det man fått till i norra Finland.
For en absurd diskusjon som kom i kjølvannet av min forrige kommentar.
Det er jo ikke relevant om britene finner andre steder enn Tromsø mer interessant. Det skulle bare mangle :D Berlin og Paris er jo mye mer interessant og populær enn Oslo, men britene vil jo på ferie til Oslo likevel? Og Ba kjører på dit.
Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at BA/AF har om lag samme flytid nordover, begge har en uendelig mengde ruter de kunne satt flyet på, men det er kun selskapet som må skape et marked som faktisk flyr, mens de som har rike turister (spiser på dyre restauranter, kjøper vinterklær og turer til femsifret beløp), som i dag flyr SK via Oslo flyr ikke. Det fremstår noe rart for meg. Men det kan jo hende BA sliter med mangel på short haul materiell for alt jeg vet.
Edt: jikswoboB: Jeg vet ikke med Rovaniemi, men Kittila, som AF også starter rute til går jo til det jeg vil omtale som "vinter-Magaluff", som nok britene kommer til å like (tenk fest, karaoke, spa og lavterskel-løyper). Naturmessig må jeg si det meste er ganske uinteressant, men igjen, det er ikke derfor folk drar dit.
Når det kommer til BA vs AF, så spiller nok slot situasjonen på LHR også inn.
Edt: jikswoboB: Jeg vet ikke med Rovaniemi, men Kittila, som AF også starter rute til går jo til det jeg vil omtale som "vinter-Magaluff", som nok britene kommer til å like (tenk fest, karaoke, spa og lavterskel-løyper). Naturmessig må jeg si det meste er ganske uinteressant, men igjen, det er ikke derfor folk drar dit.
Enig. Rundt Ivalo finner du det samme, med Saariselkä som kjernen. Atter et sted med omtrent like lang turismehistorie som området ved Kittilä.
Er det noe som er relativt nytt, og som er resultatet av en fiks idé, ikke en lang tradisjon - bygd ut over 100 år -, så er det nissen i Rovaniemi. Man kan selvsagt mene mye om det også, og hvordan det ser ut (kritikk på linje med det som er nevnt tidligere), men det er nisse og polarsirkelsenter omtrent tvers over veien fra flyplassen. Du trenger ikke å dra inn til byen en gang!
Rovaniemi er ikke veldig spesielt. Det ble fullstendig nedbrent av tyskerne, da de trakk seg tilbake under lapplandskrigen (1944). Så i likhet med mange andre byer, bærer det preg av å ha blitt gjenoppbygd i etterkrigstida.
BA virker jo å prioritere connections fra OSL nord og ned. De har kuttet nesten alt mens KL og AF virker å gasse på.
Og jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk fra nedover i Europa vil dra til Tromsø om vinteren. Men muligens det bare er meg som finner det merkelig
Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
Og jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk fra nedover i Europa vil dra til Tromsø om vinteren. Men muligens det bare er meg som finner det merkelig
https://www.youtube.com/watch?v=izYiDDt6d8s
Apropos Rovaniemi, nå har de også fått en KLM rute kommende vinter
https://www.aeroroutes.com/eng/220805-klnw22rvn
KLM Royal Dutch Airlines in Northern winter 2022/23 season is adding new service to Finland, which sees the airline operates nonstop Amsterdam – Rovaniemi route. Scheduled as 1 weekly flight, Boeing 737-800 aircraft to operate this route from 03DEC22.
Og jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk fra nedover i Europa vil dra til Tromsø om vinteren. Men muligens det bare er meg som finner det merkelig
Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
Tja, det er jo ganskje eksotisk. Kanskje man har opplevet midnattssol en gang og gjerne vil se nordlyset og oppleve moerketiden ogsaa. De faerreste drar jo til Norge for varme og strender uansett aarstid, men mange soeker andre opplevelser. Samtidig er det en ganske lang tur om man ikke flyr direkte.
Da lander snart første flight på TOS
https://www.nordlys.no/her-apnes-den-nye-direkteruta-fra-tromso/s/5-34-1709279
Oppstaren for årets sesong fremskyndes med 6 uker til 21 oktober. 1x ukentlig frem til desember, så de 2x ukentlige planlagte
https://www.aeroroutes.com/eng/230908-afnw23tos
Air France in Northern winter 2023/24 season is adjusting service on Paris CDG – Tromsø route, as the Skyteam member plans to offer this seasonal route from 21OCT23, nearly 6 weeks earlier compared to Northern winter 2022/23 season.
1-2xuke fra i sommer.
2-3xuke til vinteren
Norwegian og AF flyr på ulike dager, slik at det i høysesongen er 5 ukentlige til/fra CDG