PDA

View Full Version : Tupolev TU-204 - hva gikk galt?


raider66
18-07-2022, 10:53
Er det noen som kort kan oppsummere hvorfor flytypen TU-204 ikke ble noen suksess? Den kom jo i en "westernised" versjon med RR-motorer, vestlig cockpit, vestlig kabin osv, i tillegg til flere russiske varianter. Hvilke faktorer medvirket til at flytypen ikke oppnådde særlige salgstall? Performance? Kvalitet? Oppfylte ikke spesifikasjonene? Selskapene kjøpte vestlig materiell? Annet?

Espen

Midtiblinken
18-07-2022, 12:50
Står et par pent brukte i Havana.

Swedeline F28
18-07-2022, 16:56
Brukar inte problemet med rysska kärror vara aftermarket support? Sen blev väl inte saken bättre med Tu-204/214 att den krävde 3 flight crew i cockpit heller.

KnutW
18-07-2022, 17:34
Godt spørsmål. Jeg har ingen konkrete fasitsvar, men kan nevne noen faktorer:

1: TU-204 ble lansert akkurat da Sovjetunionen ble oppløst, så hele luftfartsindustrien (les Aeroflot) i ex-Sovjet ble brått og uventet kastet ut i en svært tøff restrukturering og, ikke minst, finansieringskrise.

2: Som følge av pkt 1 kom ikke den forventede kjempeordren fra Aeroflot (erstatter for den populære TU-154 - Aeroflot hadde over 600 av dem) og produksjonskapasiteten på fabrikken ble derfor svært begrenset. I tillegg var det generelt kaos og uorden i alle samfunnsfunksjoner tidlig på 1990-tallet. Det vil si at en større ordre ville ta laaang tid å få effektuert.

3: Selv om den var atskillig billigere enn f.eks B757 og ble sertifisert med RR-motorer, har det alltid vært en særdeles krevende tålmodighetsprøve å gjøre forretninger med Sovjet/Russland. Teknisk sett er det ikke noe å si på flyet som sådant, men reservedeler og teknisk support er i beste fall krevende å få levert i tide.

4: Som følge av pkt 3 blir flyet stående uforholdsmessig lenge på bakken ved mindre tekniske feil. Dessuten er annenhåndsverdien ved salg svært lav, hvis man i det hele tatt får solgt en brukt TU-204 til noen som helst utenfor Russland eller den russiske sfæren.

Hele sulamitten medfører at totalregnskapet går i minus ift en god leasingavtale for Airbus/Boeing.

Det skal dog sies at den er helt grei å fly med. Jeg har hatt en del turer med den og tør påstå at dersom man ikke vet hva man flyr med vil man ikke merke forskjell fra en A320/321 eller B757.

Someone
18-07-2022, 17:46
Og det gikk jo under 10 år fra maskinen kom i service til 757 som den jo var «kopiert» fra, ble funnet for gammeldags og dyrt, og gikk ut av produksjon i 2004

Midtiblinken
19-07-2022, 18:00
Forskjellen er jo at 757 er fortsatt populær, men begynner og koste litt.

Hickok
19-07-2022, 19:21
757 er vel ikke populær, men den har en nytte for de som har den allerede.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

LN-MOW
19-07-2022, 19:28
757 er vel ikke populær, men den har en nytte for de som har den allerede.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk


Derfor er den populær. ;)

Den fyller mellomrommet mellom MAX og 767/330. Og 321XLR er ennå ikke i produksjon.

Someone
19-07-2022, 19:31
Derfor er den populær. ;)

Den fyller mellomrommet mellom MAX og 767/330. Og 321XLR er ennå ikke i produksjon.


Tja, en A321neo klarer jo 90% av hva en 757 kan, en det tallet er høyere med A321LR. Bare til en veldig lavere kostnad. Utenom USA (og Island) er jo 757 mer eller mindre utryddet og parkert på historiens skraphaug annet enn som frakter

Midtiblinken
19-07-2022, 20:01
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.

LN-MOW
19-07-2022, 20:12
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.

(Hvor er LN-RTP...?)

Someone
19-07-2022, 20:46
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.


Nei, akkurat der ikke, men det er et unntak. Og når det meste annet klares, bare mye billigere, så fikk 757 et problem

Midtiblinken
20-07-2022, 04:43
Mange relativt korte baner med høy temp og terreng. 321 er marginal der og 737-900 ubrukelig om du skal et stykke. Regner med at St Thomas og Burbank blir slik.

LN-RTP
20-07-2022, 11:27
(Hvor er LN-RTP...?)

Ikke så langt unna.:cool:

Someone
26-07-2022, 22:13
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.


Man kan også gå ned i størrelse. United setter nå inn 737-8 MAX på nettopp Tegucigalpa. Så de kan fortsette skrote de gamle 757 maskinene

https://aeroroutes.com/eng/220724-ua7m8nw22

Midtiblinken
26-07-2022, 22:48
Wow, må være mere futt i det røret enn hva jeg har sett.

Desk pilot
27-07-2022, 11:01
Nå blir det kanskje restart av produksjonen. TU-214 varianten planlegges å bli bygget i årene fremover.
Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) has launched production of 20 long-range narrow-body Tu-214 aircraft.

Speaking to Russian news agency TASS on April 6, 2022, UAC chief executive officer, Yuri Slyusar confirmed that the domestically made Tu-214 jets will replace foreign-made Boeing and Airbus passenger planes. The company also plans to ramp up the pace of serial production in the near future.

https://www.aerotime.aero/articles/30702-russia-starts-production-of-twenty-tu-214-aircraft

Someone
21-11-2024, 09:35
Nå blir det kanskje restart av produksjonen. TU-214 varianten planlegges å bli bygget i årene fremover.


https://www.aerotime.aero/articles/30702-russia-starts-production-of-twenty-tu-214-aircraft


Og etter hvert skal de få fløyet den med bare 2 i cockpit

https://www.flightglobal.com/air-transport/united-aircraft-modernisation-plan-for-tu-214-envisions-two-person-cockpit/160827.article

Russia’s United Aircraft is intending to use a newly-restored Tupolev Tu-214 to advance efforts to develop a two-person cockpit for the type.