Log in

View Full Version : NY BOK: "Beauty of the Skies - de Havilland DH91 Albatross"


Rob Mulder
21-06-2022, 10:59
Denne boken om de Havilland DH91 Albatross forteller hele historien om et av de Havillands vakreste fly. Den gir leseren innsyn i utviklingen, testarbeidet og driften av de Havilland DH91 Albatross, hvorav bare syv ble bygget. Utseendet til flyet gjorde et evig inntrykk på passasjerne og alle ble forelsket av de vakre linjene til dette flyet. Det var utrolig at dette flyet kunne gjøre et slikt inntrykk i tiden da de amerikanske helmetallflyene dominerte luften over Europa. Albatrossen hadde ingen likemenn i eleganse takket være dets enestående aerodynamiske design.

Den første flyvningen av prototypen fant sted den 20. mai 1937. Den ble ikke tatt i bruk hos Imperial Airways Ltd. før i november 1938, og den ble ikke møtt med for mye positiv kritikk. På mange måter var de Havilland DH91 Albatross en enestående aerodynamisk design, og spesielt metoden for skrogkonstruksjon var en helt unik på sin tid. DH91 Albatross forsvant først i juli 1943 ut av luften.

Boken er godt illustrert med mange fotografier (460), fargeprofiler (20), scale drawings (1:72) og cutaway tegninger av både passasjer- og postversjon.

Forfatter: Rob J. M. Mulder, med hjelp av Graham M. Simons
Format: 352 pages, 210x297mm, hardback, 460 bilder hvorav 6 in farger, 3 cutaways, 4 sider med scale drawings (1/72), 20 fargeprofiler
SpråK: Engelsk
Forlag: European Airlines Rob Mulder
ISBN: 978-82-93450-16-0
Pris: Kr. 495 + kr. 170 i proto.

Link: https://www.europeanairlines.no/product/beauty-of-the-skies/

KnutW
21-06-2022, 14:01
Hva var grunnen til «ikke møtt med for mye positiv kritikk»?

Rob Mulder
21-06-2022, 14:09
Hei,

Flyet hadde et svakt understell og bremser, som førte til diverse havarier på bakken. I tillegg var lastekapsiteten ikke så bra. Det kunne ta med bagasje og litt post og frakt, men ikke så mye. Under krigen kunne flyet ikke brukes til frakttransport siden mellomveggene i kabinen ikke kunne tas ut. de to postflyene ble til slutt brukt av RAF på en rute til Island hvor begge havarerte. To av de fem passasjerflyene havarerte (en på grunn av feilkobling av brenselrørene, deet andre mistet deler av vingen), mens en tredje ble påtent av en pyroman. De siste ble "scrapped".
Alt står beskrevet i detalj i boken.