Futura
19-06-2022, 12:03
Dette blir muligens en bildeløs tråd, får se om jeg finner ut av å legge inn bilder etter hvert.
Vi ankom OSL 06.25 og gikk rett til innsjekk, med 5min kø. Så retti ny 15 min i kø for å komme gjennom security. Vi var i "gamle"/østre del der var det 3 sluser åpne. Ett par min før 07.00 doblet de antall sluser men det var i andre enden av området så det fikk vi ingen glede av. Så skulle vi ta ut penger i minusbanken, men de var alle ute av drift, så da gikk vi til passkontrollen. En del kø for manuell behandlig for nordmenn, der også de som reiser med det ny identitetskortet må. Vi hadde elektronisk pass så gikk på selvbetjening, 30 sec i kø så var det vår tur og rett igjennom. Så bort til Gate 34, der LN-FNC Everglades stod nesten klar til å ta oss til Everglades og Fort Lauderdale. Så måtte vi fylle ut et skjema som ikke er oppdatert med nye reiseregler, Vi fylte bare ut at vi hadde tatt vaksine og det var det, ikke noe kontroll av vaksinepass.
De delte ut Croisant med Juice/vann/kaffe Jan Tore Larsen, Sjefen i Norse. Bjørn Kjos med kone og Bjørn Kise var alle der og skulle med på åpnigsturen. Snorklipping var det også.
Kona ble plukket ut til nøye gjennomgang av alt hun hadde med swap pad som ble analysert. Hun måtte sitte å vente på eget sted i 30min. Dermed gikk planen om å spise frokost mens vi ventet i vasken, noe som skulle føre til mer problemer senere.
Flyet hadde stått over ett døgn på OSL siden det kom fra JFK så det var ikke rart renholderne ikke hadde klart å få det klart i tide. Boarding av selve maskinen startet dermed 30 min senere en beregnet og Bjørn Tore var ikke særlig fornøyd med dette. Dette var kontraktsbrudd.... Hadde boarding vært til riktig tid, hadde Kona forsinket flyet. Når vi fikk kofferten stod det gul lapp, med Stand-by på den.
Vi fikk til slutt boardet, det var ca 10 pax bak oss, med Bjørn Tore som sistemann. Vi kom like vel av gårde sånn noen lunde til riktig tid. De driver asfaltering på Østre bane så det var vestre mot sør som ble brukt.
Vi ble ønske hjertelig velkomen på jomfruturen til full applaus i flyet. Det var altså smekk fult bakerst og knapt noen i fremre halvdel av Economy. En del forflyttet seg fremover, så på selve turen var alle setene i bruk. På minst 60% av setene lå det en å sov over hele 3 seteren i fremre del. Virket som det var noe fotball lag eller noe som var på tur, virket å være ett par grupper med minst 20 ungdommer og foreldre.
Det var nå 41år og tolv dager siden min forrige Widebody tur fra Norge, da var det også en Boeing med 9 seter i bredden, men da 741 fra NWO som tok oss til JFK og seteløsningen 2-4-3 Da viste de på Lerret filmen Arthur. Og hva fant jeg igjen på spillelisten på dagens flytur, jo nettopp Arthur, så da fikk jeg endelig sett den og forstått handlingen. Dette var også min andre widebody tur med ett Europeisk selskap, forrige gang var 35-1/2 år siden, da var det SAS DC10 som tok meg til fra CPH til BKK og SIN med seteløsningen 2-5-2 så dette var første gang med 3-3-3
Jeg synes det egentlig var litt trangt, det kan da ikke være noe bredere seter eller lengre seteavstand på disse enn på en 737. Det blir bedre med Premium på nattflyvningen tilbake. Det var godt flyvær og overskyet det meste av turen, med skyer som så helt flate ut på toppen. flyet lå like
stabilt som om det stod på bakken. Når vinduet ble satt på det nest mørkeste så virket det som å fly på natten. Ved ett par anledninger kom både Jan Tore og Bjørn Kise gjennom cabinen for å se hvordan det stod til. Kunne man bestille mat på skjermen hos Norwegian? Det kunne man ikke nå. Ca 100min før landing kom lyset på og det ble etter hvert servert både Cupcakes og champagne til alle ombord. En del under 18 fikk 2 cupcakes og en del av oss mer voksne fikk 2 glass champagne (Bra at jeg skulle kjøre leiebil etterpå....) Vil man se Florida under innflyvningen så anbefales å sitte på høre side på turen over. Litt før landing ble det en krapp høyre sving mens vi var over sjøen, så en krapp 180 grader venstre og inn for landing fra vest. Grei behagelig landing til full applaus. Vi brukte litt tid på bakken. Først måtte det komme ledebil så var det vannsalutt og biler ved siden av oss der det kom folk ut å tok bilde av maskinen før vi til slutt parkerte helt borte ved p-huset til bilutleien, til nok en applaus. Der står den kanskje helt til i morgen, så folk kan se den fra Motorveien. Det tok litt tid før vi fikk begynt å gå ut og der fikk alle gave fra flyplassen, en liten mini høyttaler for å koble til telefonen eller annet. Det tok over 45min time før første bag on belt. Det var ingen andre maskiner som hadde kommet så vi var der alene, men rett før bagasjen kom, kom det fly fra Sør Amerika ett sted virket det som. Dermed ble det laang kø i sikkerhets kontrollen som var bemannet med 2 for US og 2 for non-US. i tillegg virket det å være skift bytte kl14 så det gikk ekstremt tregt. En del av oss ble sendt over i US køen da det var veldig lite kø der, men en dame fra cabin crewet "okkuperte" den ene kontroløren i nærmere en halv time, så det gikk tregt. Da vi ventet på bagasjen kom en tollbetjent rundt med en hund, den markerte på kona, antakelig forde vi hadde med 3 små bananer som vi ikke hadde fått spist pga den ekstra kontrollen av henne på OSL. Dermed bar det over til et eget sted der vi ble ekstra sjekk og kontrolert, med gjennomlysning av all bagasje. Bananene hadde vi spist opp, men vi hadde igjenn 2 baguetter og de tok den med ost og skinke. Den med egg var greit. Dermed er vi vel svartelistet for smugling av bananer og må beregne å bli kontrollert både forran og bak på alle fremtidige USA turer.
Da vi endelig hadde kommet oss ut tok vi bussen til Bilutleien der det var litt kø av andre nordmenn som hadde leid bil hos Avis, men etter hvert fikk vi vår Mustang cabriolet og kunne kjøre av gårde. Jeg hadde tenkt å komme meg ut på denne øya som danner Beachen i Hollywood/FLL men den brua vi kjørte mot var stengt pga arbeid. Jeg hadde hverken kart eller gps og kjørte på GPS'n i hodet og intuisjon. dermed måtte vi rote oss videre nedover før vi til slutt kom oss ut og fulgte A1A nedover. Vi stanset ved Houlover park og dro på stranda og badet. Må ha vært en 25-27 grader i vannet. Så fortsatte vi videre nedover Miami Beach, passerte der vi skal bo de siste 3 netter, kom oss etter hvert over på Miami siden og fortsatte sørover. Egentlig ganske greit når man skal til Florida City og vårt motell, Travel Lodge by Wyndham, Florida City. Det er siste man kommer til på venstre side før den gamle "Grensekontrollen" til Conc Republikk. Bare å følge alle skilt det står south på. Vi Stoppet på en Mall og spiste på noe kina greier i en food-court før vi kom oss ut på turnpiken og kjørte egentlig rett på der vi bodde. Det er vesentlig billigere å bo i F.City enn på the Keys så dette er ett greit sted å bo. Vi var der i 9 timer så standarden var ikke så nøye for oss. Det var rent og fint og helt greit. De hadde svømmebasseng, men det ble stengt rett før vi skulle bruke det pga lyn og torden, men det virket rent og fint. De startet frokost serveringen 06.00 og vi var der ett par minutter senere. De hadde litt syltetøy, waffler, brød og loff og scrambled egg med noen små kjøttholdige pølser til. Helt greit i forhold til hva vi betalte.
Resten hører med til dagens rapport.
Ang betaling av plass i Economy hos Norse, så vil jeg fraråde å betale for plass bak toalettene på midten, det virker som de som ikke har betalt for plass får plass bakfra og fremover, etter som man skriver ut boardingkortet på nettet. Dette i forhold til at jeg fulgte reserverte seter jevnt hele dagen og grensen der det var helt fullt beveget seg fremover. De som skrev ut boardingkortet sent fikk dermed sitte i fremre del der de lettere kunne flytte seg til ett av de ledige setene.
Dermed dropp setereservasjon og skriv ut boarding kortet sent.
Vi ankom OSL 06.25 og gikk rett til innsjekk, med 5min kø. Så retti ny 15 min i kø for å komme gjennom security. Vi var i "gamle"/østre del der var det 3 sluser åpne. Ett par min før 07.00 doblet de antall sluser men det var i andre enden av området så det fikk vi ingen glede av. Så skulle vi ta ut penger i minusbanken, men de var alle ute av drift, så da gikk vi til passkontrollen. En del kø for manuell behandlig for nordmenn, der også de som reiser med det ny identitetskortet må. Vi hadde elektronisk pass så gikk på selvbetjening, 30 sec i kø så var det vår tur og rett igjennom. Så bort til Gate 34, der LN-FNC Everglades stod nesten klar til å ta oss til Everglades og Fort Lauderdale. Så måtte vi fylle ut et skjema som ikke er oppdatert med nye reiseregler, Vi fylte bare ut at vi hadde tatt vaksine og det var det, ikke noe kontroll av vaksinepass.
De delte ut Croisant med Juice/vann/kaffe Jan Tore Larsen, Sjefen i Norse. Bjørn Kjos med kone og Bjørn Kise var alle der og skulle med på åpnigsturen. Snorklipping var det også.
Kona ble plukket ut til nøye gjennomgang av alt hun hadde med swap pad som ble analysert. Hun måtte sitte å vente på eget sted i 30min. Dermed gikk planen om å spise frokost mens vi ventet i vasken, noe som skulle føre til mer problemer senere.
Flyet hadde stått over ett døgn på OSL siden det kom fra JFK så det var ikke rart renholderne ikke hadde klart å få det klart i tide. Boarding av selve maskinen startet dermed 30 min senere en beregnet og Bjørn Tore var ikke særlig fornøyd med dette. Dette var kontraktsbrudd.... Hadde boarding vært til riktig tid, hadde Kona forsinket flyet. Når vi fikk kofferten stod det gul lapp, med Stand-by på den.
Vi fikk til slutt boardet, det var ca 10 pax bak oss, med Bjørn Tore som sistemann. Vi kom like vel av gårde sånn noen lunde til riktig tid. De driver asfaltering på Østre bane så det var vestre mot sør som ble brukt.
Vi ble ønske hjertelig velkomen på jomfruturen til full applaus i flyet. Det var altså smekk fult bakerst og knapt noen i fremre halvdel av Economy. En del forflyttet seg fremover, så på selve turen var alle setene i bruk. På minst 60% av setene lå det en å sov over hele 3 seteren i fremre del. Virket som det var noe fotball lag eller noe som var på tur, virket å være ett par grupper med minst 20 ungdommer og foreldre.
Det var nå 41år og tolv dager siden min forrige Widebody tur fra Norge, da var det også en Boeing med 9 seter i bredden, men da 741 fra NWO som tok oss til JFK og seteløsningen 2-4-3 Da viste de på Lerret filmen Arthur. Og hva fant jeg igjen på spillelisten på dagens flytur, jo nettopp Arthur, så da fikk jeg endelig sett den og forstått handlingen. Dette var også min andre widebody tur med ett Europeisk selskap, forrige gang var 35-1/2 år siden, da var det SAS DC10 som tok meg til fra CPH til BKK og SIN med seteløsningen 2-5-2 så dette var første gang med 3-3-3
Jeg synes det egentlig var litt trangt, det kan da ikke være noe bredere seter eller lengre seteavstand på disse enn på en 737. Det blir bedre med Premium på nattflyvningen tilbake. Det var godt flyvær og overskyet det meste av turen, med skyer som så helt flate ut på toppen. flyet lå like
stabilt som om det stod på bakken. Når vinduet ble satt på det nest mørkeste så virket det som å fly på natten. Ved ett par anledninger kom både Jan Tore og Bjørn Kise gjennom cabinen for å se hvordan det stod til. Kunne man bestille mat på skjermen hos Norwegian? Det kunne man ikke nå. Ca 100min før landing kom lyset på og det ble etter hvert servert både Cupcakes og champagne til alle ombord. En del under 18 fikk 2 cupcakes og en del av oss mer voksne fikk 2 glass champagne (Bra at jeg skulle kjøre leiebil etterpå....) Vil man se Florida under innflyvningen så anbefales å sitte på høre side på turen over. Litt før landing ble det en krapp høyre sving mens vi var over sjøen, så en krapp 180 grader venstre og inn for landing fra vest. Grei behagelig landing til full applaus. Vi brukte litt tid på bakken. Først måtte det komme ledebil så var det vannsalutt og biler ved siden av oss der det kom folk ut å tok bilde av maskinen før vi til slutt parkerte helt borte ved p-huset til bilutleien, til nok en applaus. Der står den kanskje helt til i morgen, så folk kan se den fra Motorveien. Det tok litt tid før vi fikk begynt å gå ut og der fikk alle gave fra flyplassen, en liten mini høyttaler for å koble til telefonen eller annet. Det tok over 45min time før første bag on belt. Det var ingen andre maskiner som hadde kommet så vi var der alene, men rett før bagasjen kom, kom det fly fra Sør Amerika ett sted virket det som. Dermed ble det laang kø i sikkerhets kontrollen som var bemannet med 2 for US og 2 for non-US. i tillegg virket det å være skift bytte kl14 så det gikk ekstremt tregt. En del av oss ble sendt over i US køen da det var veldig lite kø der, men en dame fra cabin crewet "okkuperte" den ene kontroløren i nærmere en halv time, så det gikk tregt. Da vi ventet på bagasjen kom en tollbetjent rundt med en hund, den markerte på kona, antakelig forde vi hadde med 3 små bananer som vi ikke hadde fått spist pga den ekstra kontrollen av henne på OSL. Dermed bar det over til et eget sted der vi ble ekstra sjekk og kontrolert, med gjennomlysning av all bagasje. Bananene hadde vi spist opp, men vi hadde igjenn 2 baguetter og de tok den med ost og skinke. Den med egg var greit. Dermed er vi vel svartelistet for smugling av bananer og må beregne å bli kontrollert både forran og bak på alle fremtidige USA turer.
Da vi endelig hadde kommet oss ut tok vi bussen til Bilutleien der det var litt kø av andre nordmenn som hadde leid bil hos Avis, men etter hvert fikk vi vår Mustang cabriolet og kunne kjøre av gårde. Jeg hadde tenkt å komme meg ut på denne øya som danner Beachen i Hollywood/FLL men den brua vi kjørte mot var stengt pga arbeid. Jeg hadde hverken kart eller gps og kjørte på GPS'n i hodet og intuisjon. dermed måtte vi rote oss videre nedover før vi til slutt kom oss ut og fulgte A1A nedover. Vi stanset ved Houlover park og dro på stranda og badet. Må ha vært en 25-27 grader i vannet. Så fortsatte vi videre nedover Miami Beach, passerte der vi skal bo de siste 3 netter, kom oss etter hvert over på Miami siden og fortsatte sørover. Egentlig ganske greit når man skal til Florida City og vårt motell, Travel Lodge by Wyndham, Florida City. Det er siste man kommer til på venstre side før den gamle "Grensekontrollen" til Conc Republikk. Bare å følge alle skilt det står south på. Vi Stoppet på en Mall og spiste på noe kina greier i en food-court før vi kom oss ut på turnpiken og kjørte egentlig rett på der vi bodde. Det er vesentlig billigere å bo i F.City enn på the Keys så dette er ett greit sted å bo. Vi var der i 9 timer så standarden var ikke så nøye for oss. Det var rent og fint og helt greit. De hadde svømmebasseng, men det ble stengt rett før vi skulle bruke det pga lyn og torden, men det virket rent og fint. De startet frokost serveringen 06.00 og vi var der ett par minutter senere. De hadde litt syltetøy, waffler, brød og loff og scrambled egg med noen små kjøttholdige pølser til. Helt greit i forhold til hva vi betalte.
Resten hører med til dagens rapport.
Ang betaling av plass i Economy hos Norse, så vil jeg fraråde å betale for plass bak toalettene på midten, det virker som de som ikke har betalt for plass får plass bakfra og fremover, etter som man skriver ut boardingkortet på nettet. Dette i forhold til at jeg fulgte reserverte seter jevnt hele dagen og grensen der det var helt fullt beveget seg fremover. De som skrev ut boardingkortet sent fikk dermed sitte i fremre del der de lettere kunne flytte seg til ett av de ledige setene.
Dermed dropp setereservasjon og skriv ut boarding kortet sent.