PDA

View Full Version : Norse åpnings tur til FLL og en uke i Sør Florida

Futura
19-06-2022, 12:03
Dette blir muligens en bildeløs tråd, får se om jeg finner ut av å legge inn bilder etter hvert.
Vi ankom OSL 06.25 og gikk rett til innsjekk, med 5min kø. Så retti ny 15 min i kø for å komme gjennom security. Vi var i "gamle"/østre del der var det 3 sluser åpne. Ett par min før 07.00 doblet de antall sluser men det var i andre enden av området så det fikk vi ingen glede av. Så skulle vi ta ut penger i minusbanken, men de var alle ute av drift, så da gikk vi til passkontrollen. En del kø for manuell behandlig for nordmenn, der også de som reiser med det ny identitetskortet må. Vi hadde elektronisk pass så gikk på selvbetjening, 30 sec i kø så var det vår tur og rett igjennom. Så bort til Gate 34, der LN-FNC Everglades stod nesten klar til å ta oss til Everglades og Fort Lauderdale. Så måtte vi fylle ut et skjema som ikke er oppdatert med nye reiseregler, Vi fylte bare ut at vi hadde tatt vaksine og det var det, ikke noe kontroll av vaksinepass.
De delte ut Croisant med Juice/vann/kaffe Jan Tore Larsen, Sjefen i Norse. Bjørn Kjos med kone og Bjørn Kise var alle der og skulle med på åpnigsturen. Snorklipping var det også.
Kona ble plukket ut til nøye gjennomgang av alt hun hadde med swap pad som ble analysert. Hun måtte sitte å vente på eget sted i 30min. Dermed gikk planen om å spise frokost mens vi ventet i vasken, noe som skulle føre til mer problemer senere.
Flyet hadde stått over ett døgn på OSL siden det kom fra JFK så det var ikke rart renholderne ikke hadde klart å få det klart i tide. Boarding av selve maskinen startet dermed 30 min senere en beregnet og Bjørn Tore var ikke særlig fornøyd med dette. Dette var kontraktsbrudd.... Hadde boarding vært til riktig tid, hadde Kona forsinket flyet. Når vi fikk kofferten stod det gul lapp, med Stand-by på den.
Vi fikk til slutt boardet, det var ca 10 pax bak oss, med Bjørn Tore som sistemann. Vi kom like vel av gårde sånn noen lunde til riktig tid. De driver asfaltering på Østre bane så det var vestre mot sør som ble brukt.
Vi ble ønske hjertelig velkomen på jomfruturen til full applaus i flyet. Det var altså smekk fult bakerst og knapt noen i fremre halvdel av Economy. En del forflyttet seg fremover, så på selve turen var alle setene i bruk. På minst 60% av setene lå det en å sov over hele 3 seteren i fremre del. Virket som det var noe fotball lag eller noe som var på tur, virket å være ett par grupper med minst 20 ungdommer og foreldre.
Det var nå 41år og tolv dager siden min forrige Widebody tur fra Norge, da var det også en Boeing med 9 seter i bredden, men da 741 fra NWO som tok oss til JFK og seteløsningen 2-4-3 Da viste de på Lerret filmen Arthur. Og hva fant jeg igjen på spillelisten på dagens flytur, jo nettopp Arthur, så da fikk jeg endelig sett den og forstått handlingen. Dette var også min andre widebody tur med ett Europeisk selskap, forrige gang var 35-1/2 år siden, da var det SAS DC10 som tok meg til fra CPH til BKK og SIN med seteløsningen 2-5-2 så dette var første gang med 3-3-3
Jeg synes det egentlig var litt trangt, det kan da ikke være noe bredere seter eller lengre seteavstand på disse enn på en 737. Det blir bedre med Premium på nattflyvningen tilbake. Det var godt flyvær og overskyet det meste av turen, med skyer som så helt flate ut på toppen. flyet lå like
stabilt som om det stod på bakken. Når vinduet ble satt på det nest mørkeste så virket det som å fly på natten. Ved ett par anledninger kom både Jan Tore og Bjørn Kise gjennom cabinen for å se hvordan det stod til. Kunne man bestille mat på skjermen hos Norwegian? Det kunne man ikke nå. Ca 100min før landing kom lyset på og det ble etter hvert servert både Cupcakes og champagne til alle ombord. En del under 18 fikk 2 cupcakes og en del av oss mer voksne fikk 2 glass champagne (Bra at jeg skulle kjøre leiebil etterpå....) Vil man se Florida under innflyvningen så anbefales å sitte på høre side på turen over. Litt før landing ble det en krapp høyre sving mens vi var over sjøen, så en krapp 180 grader venstre og inn for landing fra vest. Grei behagelig landing til full applaus. Vi brukte litt tid på bakken. Først måtte det komme ledebil så var det vannsalutt og biler ved siden av oss der det kom folk ut å tok bilde av maskinen før vi til slutt parkerte helt borte ved p-huset til bilutleien, til nok en applaus. Der står den kanskje helt til i morgen, så folk kan se den fra Motorveien. Det tok litt tid før vi fikk begynt å gå ut og der fikk alle gave fra flyplassen, en liten mini høyttaler for å koble til telefonen eller annet. Det tok over 45min time før første bag on belt. Det var ingen andre maskiner som hadde kommet så vi var der alene, men rett før bagasjen kom, kom det fly fra Sør Amerika ett sted virket det som. Dermed ble det laang kø i sikkerhets kontrollen som var bemannet med 2 for US og 2 for non-US. i tillegg virket det å være skift bytte kl14 så det gikk ekstremt tregt. En del av oss ble sendt over i US køen da det var veldig lite kø der, men en dame fra cabin crewet "okkuperte" den ene kontroløren i nærmere en halv time, så det gikk tregt. Da vi ventet på bagasjen kom en tollbetjent rundt med en hund, den markerte på kona, antakelig forde vi hadde med 3 små bananer som vi ikke hadde fått spist pga den ekstra kontrollen av henne på OSL. Dermed bar det over til et eget sted der vi ble ekstra sjekk og kontrolert, med gjennomlysning av all bagasje. Bananene hadde vi spist opp, men vi hadde igjenn 2 baguetter og de tok den med ost og skinke. Den med egg var greit. Dermed er vi vel svartelistet for smugling av bananer og må beregne å bli kontrollert både forran og bak på alle fremtidige USA turer.
Da vi endelig hadde kommet oss ut tok vi bussen til Bilutleien der det var litt kø av andre nordmenn som hadde leid bil hos Avis, men etter hvert fikk vi vår Mustang cabriolet og kunne kjøre av gårde. Jeg hadde tenkt å komme meg ut på denne øya som danner Beachen i Hollywood/FLL men den brua vi kjørte mot var stengt pga arbeid. Jeg hadde hverken kart eller gps og kjørte på GPS'n i hodet og intuisjon. dermed måtte vi rote oss videre nedover før vi til slutt kom oss ut og fulgte A1A nedover. Vi stanset ved Houlover park og dro på stranda og badet. Må ha vært en 25-27 grader i vannet. Så fortsatte vi videre nedover Miami Beach, passerte der vi skal bo de siste 3 netter, kom oss etter hvert over på Miami siden og fortsatte sørover. Egentlig ganske greit når man skal til Florida City og vårt motell, Travel Lodge by Wyndham, Florida City. Det er siste man kommer til på venstre side før den gamle "Grensekontrollen" til Conc Republikk. Bare å følge alle skilt det står south på. Vi Stoppet på en Mall og spiste på noe kina greier i en food-court før vi kom oss ut på turnpiken og kjørte egentlig rett på der vi bodde. Det er vesentlig billigere å bo i F.City enn på the Keys så dette er ett greit sted å bo. Vi var der i 9 timer så standarden var ikke så nøye for oss. Det var rent og fint og helt greit. De hadde svømmebasseng, men det ble stengt rett før vi skulle bruke det pga lyn og torden, men det virket rent og fint. De startet frokost serveringen 06.00 og vi var der ett par minutter senere. De hadde litt syltetøy, waffler, brød og loff og scrambled egg med noen små kjøttholdige pølser til. Helt greit i forhold til hva vi betalte.
Resten hører med til dagens rapport.

Ang betaling av plass i Economy hos Norse, så vil jeg fraråde å betale for plass bak toalettene på midten, det virker som de som ikke har betalt for plass får plass bakfra og fremover, etter som man skriver ut boardingkortet på nettet. Dette i forhold til at jeg fulgte reserverte seter jevnt hele dagen og grensen der det var helt fullt beveget seg fremover. De som skrev ut boardingkortet sent fikk dermed sitte i fremre del der de lettere kunne flytte seg til ett av de ledige setene.
Dermed dropp setereservasjon og skriv ut boarding kortet sent.

LN-RTP
19-06-2022, 12:27
Uffda, ikke bare på skinner ser jeg.
Pussig at dem ikke fikk rengjort flyet på et døgn, det tar bare noen timer.:rolleyes:

Innkjøringsproblemer kanskje.
Takk for rapporten, ser ut som at man kan vente seg overraskelser både her og der.

Vi får se i morra, jeg skal klatre ombord på samme flyet og skal møte opp tidlig på FLL, regner med skranke kø og security kø, er bortskjemt med TSA-Pre Check som er Fast Track i USA.

joandreas
19-06-2022, 17:03
Visst renhold er noe. Har man ikke sett inni de foldegreiene. Og min knirka godt.

Er en forbes artikkel om wifi i sommer 2023

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

geirs
19-06-2022, 20:48
Takk for rapport. Ja FNC kom inn fra JFK ca 13.50 fredag, så burde absolutt ha klart og fått rengjort flyet i løpet av de neste 17 timene. I god tid til boarding for neste flight starter. Litt startproblemer er det vel alltids. Så går vel ting seg til etterhvert.

LN-RTP
19-06-2022, 21:26
Håper det blir bedre ja.
Har nettopp pakket snipvesken og sitter her i Florida og venter på email om check-in, om 8 minutter er det 24 timer før avgang.
Hadde vært greot å slippe kø vet billett skranken for å sjekke inn der og vise pass.
Hadde vært bedre med internett innsjekk og bare vise passet ved gaten når man går ombord.
Knallsikker på at TSA har allerede sjekket pax lista med No-Fly List så det blir nesten bare formalitet å sjekke inn ved skranke med pass og hele pakka.:rolleyes:

PS..Er optimist og har pakket shorts og sandaler..

LN-RTP
19-06-2022, 21:52
Da ble det elektrisk innsjekk og relativt ok.
Når jeg booket denne turen 5. Mai la jeg møysommelig inn alt av pass nummer, når/hvor det var utskrevet, når det går ut samt Known Traveler Number, etc.
Alt det var borte i dag så det var bare å spisse blyanten og begynne på nytt.
Deretter skulle dem ha adressen min første dagen etter ankomst.
Tilslutt var systemet fornøyd og tilbød meg å skrive ut boarding card, som også funket.
Da kan man vel bare valse gjennom sikkerhets kontrol og dra rett på gate.
(Den terminanel er noe av det kjedligste og trangeste jeg har brukt, tenker jeg tar med matpakke og en god bok, men håper det er bedre/oppgradert siden jeg fløy med Norwegian på de samme turene, FLL-OSL)
Skulle absolut vært en lounge der.

B747-8
19-06-2022, 22:09
...regner med skranke kø og security kø, er bortskjemt med TSA-Pre Check som er Fast Track i USA.

Det stemmer ikke helt.
Fast Track i Norge må du kjøpe igjennom et flyselskap.
TSA-Pre Check er personlig og du kan fly med hvilket som helst flyselskap og billigste billett type. Med TSA-Pre Check slipper du å ta ut Laptop og ta av deg skoene.
TSA-Pre Check varer i ca. 5 år og koster ca. $ 85,- (hvis jeg kusker riktig), og du går igjennom grundig bakgrunnssjekk. Og det beste er hvis du betaler det med Capital One Card er det gratis :)
Det som er minus er at det kun er for de som bor i USA. Nordmenn kan ikke søke om det, og det er veldig synd.

LN-MOW
19-06-2022, 22:18
Det forutsetter at flyselskapet er med i programmet. Norse er det ikke ennå.

Det er også enkelte med norsk adresse i TSA Pre. De har alle høy status hos UA, AA eller DL's bonusprogrammer. Disse ble i sin tid invitert. Mulig dette stoppet.

Midtiblinken
20-06-2022, 00:28
TSA Precheck er litt bortkastet. Global Entry dekker alt det for $100, og så har du Global når du kommer inn. Tar meg ca 30 sekunder og klarere, og et minutt eller to i kø.

LN-RTP
20-06-2022, 02:56
TSA-Pre Check er personlig og du kan fly med hvilket som helst flyselskap og billigste billett type

Nei, dessverre..
TSA-Pre-Check er kun hvis flyselskapet er ombord og hvis kunden har meldt seg på.
Derfor må jeg belage meg på å stå i kø med de uvaskede i morra.
I praksis er der som et slags Fast Track, (Du kommer fortere gjennom)
Må dog bakgrunns sjekkes først og få klarering så ikke nøyaktig det samme, beklager at jeg ikke la ut detaljer.

TSA Precheck er litt bortkastet. Global Entry dekker alt det for $100, og så har du Global når du kommer inn. Tar meg ca 30 sekunder og klarere, og et minutt eller to i kø.

Enda en misforståelse.

Jeg har også Global Entry og får TSA-Pre-Check HVIS flyselskapet har meldt seg på det programmet. Det har ikke Norse enda.
Derfor snakker vi om epler og appelsiner: Global hjelper ikke på utreise hvis Norse ikke har meldt seg på.
På INNReise derimot er jo Global Entry gull.

Futura
20-06-2022, 04:15
Dag 2: Florida City til Key West.
Vi orket ikke å ligge å vri oss noe lenger da klokken var 05.00 så da stod vi opp. Vi begynte å pakke om bagasjen og legge det i det lille bagasjerommet, som kunne legges igjen der. Vi var til frokost rett etter 06.00 og kom av gårde rett før 07.00 Noen få hundre meter nedenfor motellet, tok vi av til venstre og kjørte Card sound road ned til Card Sound. Dette er bompenge vei. Dersom noe kjører der, pass på å ikke ha noe kjøretøy bak, så kan dere kjøre sakte over toppen av broen, der det er god utsikt. Vi stoppet ved inngangen til Dagny Johnson hammoc en liten nationalpark eller noe sånt. men fant ut at vi ikke gadd å gå inn. Så kjørte vi videre nedover Florida Keys. På Islamadora stoppet vi og så på noen som fisket. Vi handlet mat og litt alkohol og annet på en butikk på Marathon, så fortsatte vi til en liten boat ramp, der vi badet og spist Is, før vi fortsatte mot Key West. Etter litt leting fant vi Hotellet, Caribean House er ett gammelt hus 3-4 blokker øst fra Regnbue-fotgjengerfeltet på Duval streeet. Vi betaler ca 2400kr for ett dobbelt rom med frokost. Rommet er på ca 12kvm og er ny oppusset. Dette er ett av de billigste steder å bo i KW. Helt greit når man ikke skal være noe særlig på rommet. Rommet var ikke klart så vi gikk rundt i Key West. Vi var innom kjeglen på southernmost point, gadd ikke stå i kø så vi tok bilde fra sørsiden av den. Det er noe inni h...varmt, med høy luft fuktighet, så jeg fikk kjøpt meg en singlett og caps. Men nå føler jeg meg som en nykokt hummer. Jeg har i alle fall samme farge. Vi var tilbake på rommet i ett par timer, før vi dro ut. Vi spiste burger på Wendy's tror jeg det het. Eneste fast food kjede jeg har sett her i KW. Så gikk vi oppover Duval street. Jeg fikk kjøpt Key Lime Pai, som vi tok med til Malory square der den ble fortært. Der var vi i ca 2 timer, spiste pien og så på livet og utsikten, helt til solen var gått ned. Så gikk vi og så i t-shirt butikker på vei tilbake til Hotellet. Klokken er øyeblikkelig litt over 22 så nå er det på tide å legge seg

LN-RTP
20-06-2022, 19:53
Da fortsetter tråden med retur til Oslo, dette blir da først avgang Norse fra Florida.
Det var som ventet rot og sommel med sikkerhets kontroll.
Først 15-20 minutter for å vise frem ID/pass, deretter ytterligere 15-20 minutter for å få veska på båndet.

LN-RTP
20-06-2022, 20:01
Terminal 4 var fin og nyoppusset, imponert .
Vel fremme ved gaten var det fest der men også avsperret for vanlige dødelige.
Jeg fikk dog kranglet meg inn og der var det mye mat og drikke samt sjefer og crew.
Spiste før jeg dro hjemmefra så det ble kun en vannflaske på meg.
Tok noen bilder av matfatene men får ikke lastet opp nå.
Skal ta det senere, men dem hadde ikke spart på noe, sjømat og champagne i range rekker.

(Festen var jo for pax men noen vakter misforsto og ville ikke slippe oss inn for det var bare for folk
som skulle reise med Norse)
:rolleyes:

LN-RTP
20-06-2022, 20:52
Da har kaoset begynt her når dem skulle begynne med boarding.
Alle som ikke har blått klistremerket på passet må forme ny kø
og vise passet.
Ingen som visste det på forhånd..

LN-MOW
20-06-2022, 21:10
Blått klistremerke? Holdt det ikke med secret handshake? [emoji28]

LN-MOW
20-06-2022, 22:47
Takser ut nå, rundt timen sen.

B747-8
20-06-2022, 23:10

Ja, Global Entry hadde vært det beste.
Og jeg har ventet på at det skulle komme til Norge i lang tid (5 eller 10 år). Men politikerne i Norge klarer ikke å bestemme seg.

LN-MOW
20-06-2022, 23:19
Ja, Global Entry hadde vært det beste.
Og jeg har ventet på at det skulle komme til Norge i lang tid (5 eller 10 år). Men politikerne i Norge klarer ikke å bestemme seg.

Poliikerne i Norge har ingenting med Global Entry å gjøre. Det er et amerikansk program, for amerikanske borgere og green card holders.

Du tenker muligens på preclearence, som er noe helt annet og som uansett ikke er aktuelt så lenge det ikke er amerikanske selskaper på OSL.

B747-8
20-06-2022, 23:38
Poliikerne i Norge har ingenting med Global Entry å gjøre. Det er et amerikansk program, for amerikanske borgere og green card holders.

Du tenker muligens på preclearence, som er noe helt annet og som uansett ikke er aktuelt så lenge det ikke er amerikanske selskaper på OSL.

U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, citizens of Switzerland, Germany, the United Kingdom, Argentina, India, Colombia, Panama, Singapore, South Korea, and Mexican nationals are eligible for Global Entry membership. Travelers must be pre-approved for the Global Entry program. All applicants undergo a rigorous background check and in-person interview before enrollment.

https://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry/eligibility?language_content_entity=en

I Norge har de snakket om å gå inn i Global Entry, men så ble det stille.

LN-MOW
20-06-2022, 23:58
Ja, sorry du har rett. Mener å huske at det strandet på personvern.

LN-RTP
21-06-2022, 08:34
Blått klistremerke? Holdt det ikke med secret handshake? [emoji28]

Nei dessverre, det blåe merket viser at du har visst passet og at det har blitt scannet.
Mange som reiste inn med andre selskap og sjekket ikke inn på Norse skranken men bare gikk fra gate til gate.
Det ble oppdaget når boarding skulle begynne og da måtte en ny kø og innsjekk bli snekret sammen i full fart.
Der røk det en halvtime.
Etter det begynte dem ombordstigning men ropte ikke opp grupper eller begynte med premium, derfor ble det flaske hals og folks ropte ut og klaget mens andre snek i køen og det ble rot.

Det ble skyldt på IT problem på flyplassen samt et innleid security firma.

Flyturen var grei, men jeg skulle ha tatt med matpakke, det var som Kjos sine turer: Noe kjafs i en papp eske.
Jeg hadde bestilt vegetar mat men den bestillingen var borte vekk.
Litt innkjørings problemer ja, skulle vel ha forsynt meg av gratis maten ved gaten men var ikke sulten da..

Midtiblinken
21-06-2022, 15:12
Poenget mitt med Global Entry er at det dekker TSA Pre Check som koster $85. Global koster $100. Dette er kun for de av oss som bor i USA, men bare $15 mer for Global er verdt det selv for noen som reiser en gang i året ut av landet.

LN-RTP
21-06-2022, 15:59
Poenget mitt med Global Entry er at det dekker TSA Pre Check som koster $85. Global koster $100. Dette er kun for de av oss som bor i USA, men bare $15 mer for Global er verdt det selv for noen som reiser en gang i året ut av landet.

Ja uten tvil, har bestandig hatt TSA PC inkludert med Global Entry.

B747-8
21-06-2022, 16:20

Bor du i USA?
Ja, Global Entry er et fantastisk system.

Futura
04-07-2022, 22:07
Dag3 Key West, via Everglades til Ft Myers Beach.
Fremdeles veldig døgnvill var jeg lys våken kl 04.00 Kl 07.00 gikk vi ned til sørenden av Duval Street og badet på den lille strande som er der. Mye tang og annet i vannet der, men det var deilig. Tilbake på "hotellet" ryddet vi ferdig og spiste frokost. Så gikk jeg å hentet bilen 150m unna og så kjørte vi Nordover Florida Keys. Vi stoppet på Key Largo å kjøpte noe klær på the Sandal factory. Det var da blitt såpass varmt at jeg hadde tatt på cabben rett før vi stoppet, for å heller bruke AC. Etter Key largo er det et langt ødeland med ingenting og der begynte regnværet. Dermed hadde vi flaks at cabben var på. Vi passerte motellet vi hadde bodd på første natten. I ettertid ser jeg at vi burde bodd der første natt etter Key West og heller hatt en natt mindre i Miami Beach. Vi tok inn på highway 41 Tamiami trail. Vi hadde tenkt å ta en airboat tour men det regnet en del og alle så ut til å ha tatt regnværs pause.
Vi svingte inn på Loop Road. Til å begynne med var det en del hus langs veien men etter hvert ble det ganske øde. Antakelig da vi passerte grensen fra Miami Dade til Monroe county, det mest øde county i lower 48 gikk veien over til grusvei. Dette var rett etter ett utdannelses og opplærings senter, som liknet mest på en leirskole, som lå akkurat på det sørligste punktet på hele Loop Road at veien ble grusvei. Ikke lenge etter gjorde veien en høyre-venstre sving da den krysset en bro på skrå. der stoppet vi. I vannet på venstre side, var det 5 ca 10 fot alligatorer, mens på den andre siden var det bare en. disse svømte helt bort til broen så vi var ca 1 meter fra dem. Det hadde akkurat begynt å regne igjenn, etter et lite opphold og da kom myggen frem, Masse mygg. Vi holdt virkelig på å bli spist da vi så på alligatorene. Ved de fleste broene vi krysset over stoppet vi å så etter alligatorer. Til sammen så vi ca 15 stykker Alle senere var på venstre side av veien. Grusdelen av Loop road er 2,5-3 mil lang. Etter hvert kom vi oss in på Tamiami Trail igjen og fortsatte nordover Vi tok en tur ned til Everglades City. Ett tragisk lite sted med et par nedlagte hotell og noen motell som var åpne. Ca 400 innbyggere. Skikkelig Trump land med flere hus som hadde bannere i hagen med Impeach Biden og Trump 2024. Dette ligger helt i nordenden av det som heter Ten Thousend islands. Vi kjørte hel ned til Chocoloskee island, før vi snudde å kjørt tilbake. så fortsatte vi nordover, gjennom Naples og kom etter hvert frem til Outrigger Beach resort i Fort Myers Beach. Der tok vi ett kveldsbad i solnedgangen og spiste en pizza på hotellets restaurant. Jeg tror denne dagen ble nærmere 60 mil lang. Kanskje litt i overkant, men det ble som det ble.

Hypern
05-07-2022, 10:18
Etter at disse automatene kom for ESTA og visum holdere har det ikke tatt lange tiden å komme inn i USA. Selv på plasser som LAX.

Discus
05-07-2022, 10:27
Etter at disse automatene kom for ESTA og visum holdere har det ikke tatt lange tiden å komme inn i USA. Selv på plasser som LAX.
Ikke helt enig i det. Har vært regelmessig i USA siste 20 årene og en periode så var automatene en forbedring. Da var det ESTA-folk og US-passport på automat, alle andre i kø. Etter at de begynte å sluse alle gjennom automater og deretter ny kø for stempel så har det blitt en skikkelig flaskehals. Både JFK (1t20m) og LAX (1t45m) hadde dette opplegget. Disse er på topp 3 når det gjelder lang tid for mine reiser. Men nå vet man jo ikke hvordan det ville vært uten autoamter da. En av ulepmene i det siste er at "stempelkøen" har vært dårlig bemannet så når passasjerer med feil papirer havner der så stopper alt opp.

LN-RTP
05-07-2022, 11:57
På retur, OSL - FLL var jeg gjennom immigrasjon og toll på 2 minutter, jeg var den eneste på flyet som skar til venstre mot Global Entry automatene.
Hadde 2 til i reisefølge som ikke hadde GE, de kom gjennom ca 15 minutter senere, som var greit, men de satt også i Premium og var først av flyet.
Flyturen var grei nok, men ikke gratis alkohol på Premium, 2 glass vin til middag var inkludert, men resten av turen må det betales full pris.
(Jeg drikker ikke på reise, men sidemannen var litt overrasket at Premium Plus ikke inkluderte drikke på hele turen)

LN-RTP
05-07-2022, 14:18
Glemte å nevne at oppgraderinger startet når nesten alle var ombord i flyet.
5 seter ledig i Premium, en familie kjøpte 3 av de og en kjenning av meg som hadde kjøpt billett på økonomi slo til for 2 500 kroner og rykket opp like før avgang.

Futura
07-07-2022, 09:04
@LN-RTP Jeg antar både du og reisefølget bare hadde håndbagasje, og dermed kunne gå rett i immigrasjon. Vi måtte først vente ca45 min på bagasjen, dermed hjalp det ikke med sete i premium, om vi hadde hatt det. De første 30 min etter ankomst var vårt fly også det eneste som ventet på bagasjen. Neste gang, om det blir noe neste gang til USA, blir det kanskje 10kg håndbagasje på hver og thats it.
På returen satt vi på 8a-c og var dermed de aller første ut av maskinen, så rett til automatene og rett gjennom. 0 Sekunder i kø inntil Taxfree. Norse biletten kunne ikke brukes på selvbetjening så da måtte vi stå i kø til manuell Kasse. Ved bagasjebåndet stod det last bag on belt, men det tok fremdeles ca 5 min før vår koffort kom.

LN-RTP
07-07-2022, 10:22
LN-RTP Jeg antar både du og reisefølget bare hadde håndbagasje, og dermed kunne gå rett i immigrasjon.

Ja, kun hånd bagasje, er allergisk mot å stå i kø og å vente ved båndet, tror det er 30 år siden jeg hadde innsjekket bagasje. :cry:

LN-MOW
07-07-2022, 13:01
Bagasjeutleveringen er etter immigration ….