PDA

View Full Version : Streik hos flyteknikerne (2022)

Stone
16-06-2022, 15:42
Og i morgen er det mekling for flyteknikerne i NFO, frist altså 17.juni kl.24.00:
https://nfo.no/sistenytt/brudd-i-forhandlingene-mellom-nfo-og-nho-luftfart-2/

Uten at jeg kjenner planene har jo NFO hatt for vane å ta ut et svært begrenset antall medlemmer i starten de få gangene det har vært streik de siste tiårene. I mine 40 år som medlem har jeg aldri hatt den (tvilsomme) ære av å bli tatt ut.

TG923
18-06-2022, 05:19
Flyteknikere går ut i streik
NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) klarte ikke å bli enige i meklingen. Like før klokken 4 ble det klart at flyteknikerne går ut i streik
Både Norwegian, SAS og Widerøe blir rammet av streik, og flere avganger vil bli kansellert. I første omgang går 31 flyteknikere ut i streik fra lørdag morgen. Men allerede mandag blir ytterlige 75 flyteknikere tatt ut i streik

Babcock, Norse og Kams er ikke tatt ut i streik, ifølge NFO

https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-gar-ut-i-streik---urealistiske-lonnskrav_-mener-nho-1.16007817

SBT
18-06-2022, 11:58
Hvilke flyplasser er tatt ut i streik nå, eller er det en tekniker her og en tekniker der ?

B747-8
18-06-2022, 13:22
Det ser ut som dette har ingen innvirkninger på flytrafikken i dag.

31 flyteknikere går ut i streik lørdag morgen. Det får ikke betydning for avgangene til SAS, Widerøe og Norwegian.

SAS opplyser at ingen av deres passasjerer blir berørt av streiken i dag.

– Ingen flyavganger blir påvirket hos SAS i dag. Passasjerer som eventuelt blir berørt fremover vil bli kontaktet av oss, men vi håper det kommer en rask løsning, sier Tonje Sund, pressesjef i SAS.

https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-gar-ut-i-streik-_-urealistiske-lonnskrav_-mener-nho-1.16007817

SBT
18-06-2022, 13:59
Er ikke både Malaga og Mallorca avgang med SAS fra Oslo idag kansellert ?

Hit til Alicante lander det 13 fly fra Norge utover ettermiddagen og kvelden.

LN-MOW
18-06-2022, 14:06
Det ser ut som dette har ingen innvirkninger på flytrafikken i dag

Ikke helt så, da problemer som oppstår gradvis ikke vil bli fikset.
Men man prøver å være proaktive og kansellere litt 'taktisk' for å prøve å holde kundene unna flyplassene. Det er selvfølgelig uungåelig at det etterhvert vil dukke opp sene kanselleringer, men msn prøver å unngå det i størst mulig grad.

B747-8
18-06-2022, 14:19
Det er en i familien som skal med SK1471 OSL-CPH i dag, så derfor følger jeg ekstra med. Hun håper ikke flyet blir kansellert.

Midtiblinken
18-06-2022, 15:49
Les kommentarene i VG om hvor god støtte godt utdannede fagfolk har fra det norske folk….

joandreas
18-06-2022, 16:05
Widerøe annonserer forhåndskanselleringer på søndag. Så regner de andre følger etter.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

LN-MOW
18-06-2022, 16:07
Widerøe annonserer forhåndskanselleringer på søndag. Så regner de andre følger etter.

Jo flere man kan holde unna flyplassene, jo bedre.....

C130
18-06-2022, 17:40
Hva med utenlandske fly på norske lufthavner ?
Risikerer de å bli stående ved den minste feil eller har de egne teknikere ?

Gunnar90
18-06-2022, 19:17
Les kommentarene i VG om hvor god støtte godt utdannede fagfolk har fra det norske folk….

Huff. Jeg styrer som regel unna kommentarfelt men gjorde et unntak nå.
Og nivået er som forventet, noen tror visst t.o.m det er SAS som streiker:

«Kanskje de misfornøyde skulle finne seg nye jobber - om de finnes med tilsvarende lønn !»

«De kan jo bare legge ned SAS. Det selskapet har levd på kunstig åndedrett en årrekke!»

«Hvorfor har folk FORSTÅELSE for at flyteknikerne streiker?
Er man misfornøyd med betingelsene i jobben, står det en fritt å si opp!»

joandreas
18-06-2022, 20:03
Jo flere man kan holde unna flyplassene, jo bedre.....Sas reklamerer ennå for biletter.

Flyr tar rundt 1500 for osl-svg nå.

OttoL
18-06-2022, 20:48
Sas reklamerer ennå for biletter.

Flyr tar rundt 1500 for osl-svg nå.

Flyr er ikke omfattet av streiken.

lanorge
18-06-2022, 21:29
Meglingen gjenopptas i kveld, melder VG. Jeg følger spent med siden jeg skal ut å fly på mandag...

LN-MOW
18-06-2022, 21:55
Flyr er ikke omfattet av streiken.

Nettopp. Hadde jeg vært dem hadde jeg tatt 2499. Urefunderbar. ;)

OttoL
18-06-2022, 22:16
Meglingen gjenopptas i kveld, melder VG. Jeg følger spent med siden jeg skal ut å fly på mandag...

Mulig de streikende har innsett at 60kr mer i timen er umulig :rolleyes:

Master Caution
18-06-2022, 22:56
Huff. Jeg styrer som regel unna kommentarfelt men gjorde et unntak nå.
Og nivået er som forventet, noen tror visst t.o.m det er SAS som streiker:

Om man titter litt på profilene til storkommentatorene på disse artiklene, så er det for det meste grinebiter-pensjonister og miserable trygdemottakere i varierende form og grad som kommer med eder og galle. Det er nesten som om de prøver å kompensere for miserabiliteten i sitt eget liv ved å forsøke å skape det samme i andres liv :rolleyes:

gustavf
18-06-2022, 23:16
Mulig de streikende har innsett at 60kr mer i timen er umulig :rolleyes:

Er ikke den vanlige løsningen noe slikt som at "et partssammensatt utvalg skal se på tiltak for å..."?

sgstrd
19-06-2022, 04:42
Det er jo det som skjer nå. Veldig vanskelig å få rekrutert folk når lønna i flybransjen i 20 år har steget mindre enn alle andre grupper. Jobber i ground handling der takker de også nei når de ser betingelsene.

Someone
19-06-2022, 07:26
Foreløpig få kanselleringer i dag, og de som er kan fort mulig skyldes andre årsaker, da jeg ser det som vanlig er endel SAS

OttoL
19-06-2022, 08:22
Det er jo det som skjer nå. Veldig vanskelig å få rekrutert folk når lønna i flybransjen i 20 år har steget mindre enn alle andre grupper. Jobber i ground handling der takker de også nei når de ser betingelsene.

Vanskelig å ettergå slike påstander med nøyaktige tall, men kjek raskt på denne:
https://www.ssb.no/statbank/table/11419

Siden SSB ikke lar oss gå ned på undergrupper så er det en viss skjevhet her, men det gir i alle fall en indikasjon. Tar en lufttransport (gruppe 51) får man persontransport med rutefly, charterfly, sightseeing og rundflyginger. Her har median-lønnen økt med dobbelt så mye sammenlignet med om en ser på alle næringer samlet.

Ser en på gruppe 52 (som omfatter lagring og hjelpetjenester i forbindelse med transport slik som transportinfrastruktur (f.eks. lufthavner, havner, tunneler, bruer mv.) transportformidling og godsbehandling) har lønnen økt med nøyaktig det samme som for alle næringer i samfunnet.

Lønnspåstander og sammenligningsgrunnlag er utrolig vanskelig, og det er så mye slurvete statistikkbruk ute og går i media når det er konflikt. Jeg tror den påstanden din om lønnsutvikling de siste 20 årene sammenlignet med andre grupper ikke stemmer, selv om SSB kun gir meg tall tilbake til 2015.

semmern
19-06-2022, 11:10
Vanskelig å ettergå slike påstander med nøyaktige tall, men kjek raskt på denne:
https://www.ssb.no/statbank/table/11419

Siden SSB ikke lar oss gå ned på undergrupper så er det en viss skjevhet her, men det gir i alle fall en indikasjon. Tar en lufttransport (gruppe 51) får man persontransport med rutefly, charterfly, sightseeing og rundflyginger. Her har median-lønnen økt med dobbelt så mye sammenlignet med om en ser på alle næringer samlet.

Ser en på gruppe 52 (som omfatter lagring og hjelpetjenester i forbindelse med transport slik som transportinfrastruktur (f.eks. lufthavner, havner, tunneler, bruer mv.) transportformidling og godsbehandling) har lønnen økt med nøyaktig det samme som for alle næringer i samfunnet.

Lønnspåstander og sammenligningsgrunnlag er utrolig vanskelig, og det er så mye slurvete statistikkbruk ute og går i media når det er konflikt. Jeg tror den påstanden din om lønnsutvikling de siste 20 årene sammenlignet med andre grupper ikke stemmer, selv om SSB kun gir meg tall tilbake til 2015.

SSB sine tall gir ikke et korrekt bilde, de blir for generelle. Jeg sitter her med lønnstabellene for min jobb fra i år og fra 2003, og hvis jeg hadde hatt denne jobben, på samme lønnstrinn, for 19 år siden, hadde jeg tjent ca 50 000 mer enn i dag.

Someone
19-06-2022, 11:51
Foreløpig bare 4 kanselleringer i dag hos Widerøe på grunn av denne streiken. 1 rundtur hver fra BGO til SVG og KRS

Balle Chlorin
19-06-2022, 16:06
Om man titter litt på profilene til storkommentatorene på disse artiklene, så er det for det meste grinebiter-pensjonister og miserable trygdemottakere i varierende form og grad som kommer med eder og galle. Det er nesten som om de prøver å kompensere for miserabiliteten i sitt eget liv ved å forsøke å skape det samme i andres liv :rolleyes:

Hvordan ser man at en person er en "miserabel trygdemottaker"? Har de et felles kjennetegn som gjør at man kan plukke dem ut på lang avstand, på samme måte som de homoseksuelle og de venstrehendte?

LN-MOW
19-06-2022, 16:52
Hvordan ser man at en person er en "miserabel trygdemottaker"? Har de et felles kjennetegn som gjør at man kan plukke dem ut på lang avstand, på samme måte som de homoseksuelle og de venstrehendte?

Det er de som har gått 'Livets Harde Skole', er det ikke ?? ;)

Henshaw
19-06-2022, 17:48
Det er de som har gått 'Livets Harde Skole', er det ikke ?? ;)

Som regel skrevet på en form "Livet's hare skole", kombinert med tvilsom grammatikk, flust av sær skrivings feil og rar bruk,,,, av tegnsetting...!!

Someone
19-06-2022, 19:06
Partene skal møtes nå i kveld

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flymoete-klokken-1800.XT4RfyflA?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO luftfart startet søndag klokken 18.00 et møte i et forsøk på å komme til enighet etter at meklingen brøt sammen natt til lørdag, og SAS, Norwegian og Widerøe ble rammet av streik.

LN-MOW
19-06-2022, 19:11
'Gutta, vi møtes på midten, så er vi ferdige med det tøyset her'.

... Vel, man kan håpe ...

Discus
19-06-2022, 20:50
Møtet starta kl. 18. Rundt 20:45 får NRK beskjed om at møtet er over, og at NFO-leder Jan Skogseth er på vei til Bodø.

Ifølge TV2 er møtet avslutta uten at partene er blitt enige.
https://www.nrk.no/osloogviken/motet-mellom-partene-i-flybransjen-avslutta---ingen-losning_-ifolge-tv2-1.16008824

joandreas
19-06-2022, 22:07
Sas svg har en bgo og en osl som er kansellert imorgen.
I tillegg til noen fra Bergen flyplass.

semmern
19-06-2022, 23:08
Matematikken til Lothe er heller tvilsom. «60 kr/t er en økning på 18%» og «lønnen er jo allerede hele 800 000» henger ikke helt sammen. Litt rask hoderegning gir en lønn i dag på ca 550 000 før en eventuell økning på 18%, hvor man vil havne nærmere 650 000. 550 er ganske langt unna 800, og skulle de få de 18 prosentene er det fremdeles et stykke opp. Hvor er de kritiske oppfølgingsspørsmålene fra journalistene?

Kaare
19-06-2022, 23:59
Når 70% av teknikerne er over 50 og ingen utdanner seg til det så betyr det vel ikke så mye lenger hva de krever? De blir sikkert avspist med noen kroner av NHO, som gir F i å gjøre yrket ettertraktet igjen.
Om 5-10 år er det jo ingen igjen.?
Mekanikere/teknikere som jobber helkontinuerlig skift blir ikke alltid så gamle, så forhandlingene med NHO om 5-10år blir vel mer «detta er det vi skal ha, signer her»

Triste greier. Men detta vil man aldri få sivile til å forstå, det blir som når pilotene kjemper for jobben sin. «Du tjener for mye, jobb og hold kjeft»

Someone
20-06-2022, 09:41
Norwegian må kansellere 2 rundturer i dag på grunn av streiken. OSL-NCE-OSL og BGO-LGW-BGO

SAS hevder de flyr som normalt, men der er det jo endel kanselleringer uansatt :rolleyes:

TriStar
20-06-2022, 10:22
Skal prøve ikke å bidra til dårlig stemning i tråden her, men når rammene for tariffoppgjøret i frontfaget endte på 3,7% kan man jo gjøre seg opp en mening om realismen i kravet på 17-18%…

Someone
20-06-2022, 10:48
Skal prøve ikke å bidra til dårlig stemning i tråden her, men når rammene for tariffoppgjøret i frontfaget endte på 3,7% kan man jo gjøre seg opp en mening om realismen i kravet på 17-18%…

Da kan man si, men samtidig er ikke NFO med i hverken LO, Fagforbundet etc. Slik at akkurat de ikke er bundet i like stor grad. Men det kan selvsagt påvirke hva motparten vil/kan gi. Men det er heller ikke slik at alle forholder seg til rammen fra frontfagen ;)

haakonks
20-06-2022, 11:09
Da kan man si, men samtidig er ikke NFO med i hverken LO, Fagforbundet etc. Slik at akkurat de ikke er bundet i like stor grad. Men det kan selvsagt påvirke hva motparten vil/kan gi. Men det er heller ikke slik at alle forholder seg til rammen fra frontfagen ;)
Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge... :)

Kaare
20-06-2022, 13:11
Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge... :)

NFO ble stiftet før Krigen, og har ført lønnsforhandlinger siden da.
Hvor mange ganger har du hørt at NFO har gått i streik?
Kan du huske en eneste gang?

«NFO forstår ikke hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge»??

Hvis NFO har ført lønnsoppgjør i 80 år uten å havne i streik så vil jeg påstå de har Stein-Kontroll på dette. Hvilke andre fagforeninger/hovedorganisasjoner kan vise til det samme?

gustavf
20-06-2022, 13:14
Når 70% av teknikerne er over 50 og ingen utdanner seg til det så betyr det vel ikke så mye lenger hva de krever? De blir sikkert avspist med noen kroner av NHO, som gir F i å gjøre yrket ettertraktet igjen.
Om 5-10 år er det jo ingen igjen.?

Lønnsoppgjørene er i grunnen lite egnet til å gjøre større lønnsjusteringer for enkelte grupper. Dette er jo både en av styrkene og svakhetene til den norske modellen for lønnsoppgjør, med frontfagsmodellen for å definere rammene.

Nå har vi vel ikke hørt fra noen andre enn NHO hva som egentlig er kravet her, men noe som ligner på 60 kr/time er det veldig, veldig lite sannsynlig at man vil få gjennomslag for. Det vet nok også de som forhandler, så jeg tar det med ei lita klype salt. Så får vi se hva dette ender med.

OttoL
20-06-2022, 13:27
SSB sine tall gir ikke et korrekt bilde, de blir for generelle. Jeg sitter her med lønnstabellene for min jobb fra i år og fra 2003, og hvis jeg hadde hatt denne jobben, på samme lønnstrinn, for 19 år siden, hadde jeg tjent ca 50 000 mer enn i dag.

Er en forskjell på hva som er generelle tall og hva som er gjeldende i din situasjon. Og konkurransesituasjonen så helt forskjellig ut i 2003 enn i dag, så tenker at det ikke er så sammenlignbart det heller.

Ellers var det nå mest for å illustrere at det å snakke om lønnsutvikling kan man gjøre på en hvilken som helst måte avhengig av hva slags agenda man har.

haakonks
20-06-2022, 15:55
NFO ble stiftet før Krigen, og har ført lønnsforhandlinger siden da.
Hvor mange ganger har du hørt at NFO har gått i streik?
Kan du huske en eneste gang?

«NFO forstår ikke hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge»??

Hvis NFO har ført lønnsoppgjør i 80 år uten å havne i streik så vil jeg påstå de har Stein-Kontroll på dette. Hvilke andre fagforeninger/hovedorganisasjoner kan vise til det samme?
Tja. Når man fremmer et krav om lønnsøkning på rundt 18%, så mangler man noen antenner

For meg som ikke er en part part i dette er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Har enda til gode å snakke med noen som støtter de streikende.

Midtiblinken
20-06-2022, 16:01
Husk og på at noen av de som prater om norske rammer og betingelser her sikkert og mener at bransjen er internasjonal og må konkurrere der. Så om noen er 18% underbetalt i bransjen så blir deres «krav» mer forståelig.
Jeg har ingen aning om hvordan teknikerne er betalt, men vet at andre grupper i SAS er langt bak industrien.

dc-8-63
20-06-2022, 18:33
Er en forskjell på hva som er generelle tall og hva som er gjeldende i din situasjon. Og konkurransesituasjonen så helt forskjellig ut i 2003 enn i dag, så tenker at det ikke er så sammenlignbart det heller.

Ellers var det nå mest for å illustrere at det å snakke om lønnsutvikling kan man gjøre på en hvilken som helst måte avhengig av hva slags agenda man har.

Jeg er helt enig at konkurranse situasjonen er meget anderledes enn i 2003 eller i 2015. Ser vi paa utfordringene Luftfarten har i Europa med lange koeer, tak paa antall passasjerer (jfr. Traaden om nettopp Mannskaps Mangel) saa er jo den nye konkurranse vridd seg fra en pris konkurranse med LCC’er og overflod av piloter og andre typer ansatte - til en konkurranse om aa skaffe seg ansatte (noe som ikke bare gjelder Luftfarten).

Tja. Når man fremmer et krav om lønnsøkning på rundt 18%, så mangler man noen antenner

For meg som ikke er en part part i dette er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Har enda til gode å snakke med noen som støtter de streikende.

For meg virker det som NFO har antennene 100% paa plass og at det er faktisk stor mangel paa en virkelighets oppfatning hos NHO - Tror virkelig NHO at traaden om mannskaps mangel er rent oppspinn ?

Spoersmaalene er ikke om prosentvis loennsoekning - men om bransjen trenger Flyteknikere, Piloter, mekanikere, security ansatte ja listen er meget lang over de som mangler.

Om svaret er ja paa noen gruppene over, er neste spoersmaal - er det en overflod av kandidater - er flyteknikere hyllevare (1 stk. Flyteniker, 2 liter melk og Dagbla fra i gaar - takk) Eller er rekrutteringen daarlig, gaar Flyteknikere til andre bransjer (ja vi har vel minst en her inne - som gikk til groennere enger (langt mere enn 18% loennsoekning).

Luftfartsbransjen har langt i fra det beste arbeidsforholdene, skiftarbeide, helge arbeidet - i stor grad avhengig av aa bo sentralt med langt hoeyere boligutgifter, usikkerhet. Og ja - om du ikke liker arbeidsforholdene: Finn deg en ny jobb!!

Vel det det vi ser virkningene av - de ansatte som tidligere var hyllevare - har fulgt raadet, de likte ikke arbeidsforholdene og har funnet seg annet arbeide.

Om du ikke liker koeer - snu tanken gangen til de du oensker skal vaere paa naar du skal ut aa reise.

SASCC
20-06-2022, 18:42
Folk i flybransjen har gått for lut og kaldt vann i mange mange år - og rett og slett fått nok. For å illustrere: da jeg etter 10 år i kabinen på 100% i SAS måtte pakke sammen når corona kom var det ikke noe problem å finne en ny arbeidsgiver som kunne tilby langt over lønna jeg hadde i SAS, med betydelige flere frihelger og goder. Da de nå i våres ringte og lurte på om jeg ville komme tilbake - men på 75/90% lo jeg bare og la på røret.

Jeg unner alle sleipe flyselskaper problemene de har skapt for seg selv ved å behandle folk dårlig.

Someone
20-06-2022, 21:33
Ytterligere 39 flyteknikere er varslet tatt ut i streik fra lørdag av

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0G1OwB/flystreiken-trappes-opp-loerdag?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tar ut ytterligere 39 flyteknikere i streik fra lørdag, melder TV 2.

Visstnok jevnt fordelt mellom SAS, Norwegian og Widerøe

Hittils så fremstår de som mer redelig ovenfor 3. part enn endel andre. De tar ikke ut alle med en gang og bidrar heller ikke til total stopp så folk kommer seg avsted sånn mer eller mindre. Selv om effektene kommer til å øke utover uken. Samtidig tar de ikke ut hos f.eks Babcock, slik at de unngår tvungen lønnsnemd.

gustavf
20-06-2022, 22:35
For meg virker det som NFO har antennene 100% paa plass og at det er faktisk stor mangel paa en virkelighets oppfatning hos NHO - Tror virkelig NHO at traaden om mannskaps mangel er rent oppspinn ?

Spoersmaalene er ikke om prosentvis loennsoekning - men om bransjen trenger Flyteknikere, Piloter, mekanikere, security ansatte ja listen er meget lang over de som mangler.

Problemet er imidlertid at dette ikke lar seg løse i et lønnsoppgjør. Frontfagsmodellen gjør det i praksis umulig å forhandle seg fram til vesentlig høyere lønnsøkning enn frontfaget får. Det er i år 3,7% etter forhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.

dc-8-63
20-06-2022, 23:37
Problemet er imidlertid at dette ikke lar seg løse i et lønnsoppgjør. Frontfagsmodellen gjør det i praksis umulig å forhandle seg fram til vesentlig høyere lønnsøkning enn frontfaget får. Det er i år 3,7% etter forhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.

Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.

gustavf
20-06-2022, 23:50
Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.

Bare så jeg forstår deg rett:

Mener du at tariffoppgjørene i flybransjen skal gjennomføres utenfor frontfagsmodellene, eller mener du at den bør fjernes som utgangspunkt for alle tariffoppgjør?

Eventuelt: Kan du kort forklare hvordan du mener frontfaget bør påvirke lønnsoppgjørene i flybransjen?

prk
21-06-2022, 01:20
Må si meg litt enig med dc-8-63. Du har sikkert 110% rett om teknikalitetene rundt lønnsoppgjør og frontfagsmodellene, gustavf, men når støvet har lagt seg og Lothe har fått viljen sin så er sånn ca ingen av problemene som bransjen sliter med for øyeblikket løst. En kan synes at de streikende er virkelighetsfjerne helt til krampa tar en, reist til granca får en ikke åkke som. :P

sgstrd
21-06-2022, 05:23
Når man i 20 år har fått mindre enn alle andre grupper i samfunnet. Si 1% mindre vil de ha 20 % lavere lønn det er det ingen fokus på. Mest sannsynlig er nedgangen over tid større enn 20%.

Wahoo
21-06-2022, 06:53
Alle sektorer sliter med underbemanning om dagen, å bruke det som argument for høyere lønn er altså ikke særlig konstruktivt. Mesteparten av verden står nå overfor en inflasjonsspiral hvor store krav om høyere lønn vil kaste bensin på bålet. Presser bare frem flere renteøkninger for alle oss andre. Arbeidsgiverne har også fått betydlig økte kostnader og har allerede begynt å slite. Hvis ikke folk besinner seg nå så går vi mot en hard landing til høsten/vinteren. På torsdag får vi se om det blir dobbel eller trippel rentehevning og hvor mye rentebanen evt. har økt som konsekvens av lønnsoppgjørene...

Someone
21-06-2022, 07:43
Alle sektorer sliter med underbemanning om dagen, å bruke det som argument for høyere lønn er altså ikke særlig konstruktivt.

Vel, det er såpass basic som Adam Smiths teori om tilbud og etterspørsel, og påvirkningen av priser

LTH
21-06-2022, 08:38

Om svaret er ja paa noen gruppene over, er neste spoersmaal - er det en overflod av kandidater - er flyteknikere hyllevare (1 stk. Flyteniker, 2 liter melk og Dagbla fra i gaar - takk) Eller er rekrutteringen daarlig, gaar Flyteknikere til andre bransjer (ja vi har vel minst en her inne - som gikk til groennere enger (langt mere enn 18% loennsoekning).

Luftfartsbransjen har langt i fra det beste arbeidsforholdene, skiftarbeide, helge arbeidet - i stor grad avhengig av aa bo sentralt med langt hoeyere boligutgifter, usikkerhet. Og ja - om du ikke liker arbeidsforholdene: Finn deg en ny jobb!!

Vel det det vi ser virkningene av - de ansatte som tidligere var hyllevare - har fulgt raadet, de likte ikke arbeidsforholdene og har funnet seg annet arbeide.

Om du ikke liker koeer - snu tanken gangen til de du oensker skal vaere paa naar du skal ut aa reise.

Mye her gjelder jo veldig mange gruppper i samfunnet. For eksempel kan vi se sykepleiere. Kritisk mangel på arbeidskraft og dårlige vilkår. Her kreves det økte lønninger som monner, uten at det hjelper i særlig grad. 18% lønnsstigning hadde sikkert hjulpet på rekruttering her også. Men det er vel ikke bærekraftig.

Someone
21-06-2022, 08:59
Status i dag:
En rundttur hver kansellert for Norwegian fra OSL til: London, Alicante, København, Edinburgh og Murcia. Samt en Finnmarksrundtur for Widerøe fra TOS

SAS er det som vanlig vanskelig å finne ut av hva som kanselleres pga streiken, og hva pga deres generelle mangel på flyvende personale

gustavf
21-06-2022, 09:02
Må si meg litt enig med dc-8-63. Du har sikkert 110% rett om teknikalitetene rundt lønnsoppgjør og frontfagsmodellene, gustavf, men når støvet har lagt seg og Lothe har fått viljen sin så er sånn ca ingen av problemene som bransjen sliter med for øyeblikket løst. En kan synes at de streikende er virkelighetsfjerne helt til krampa tar en, reist til granca får en ikke åkke som. :P

Derfor løftes slike problemstillinger vanligvis ut av lønnsoppgjøret.

Wahoo
21-06-2022, 09:06
Vel, det er såpass basic som Adam Smiths teori om tilbud og etterspørsel, og påvirkningen av priser

Jepp, og siden vi *alle* er etterspurte om dagen, så bør vi vel *alle* kreve 18% øking, så får vi se hvor bra det kommer til å gå...:drunk:

Someone
21-06-2022, 14:30
Status i dag:
En rundttur hver kansellert for Norwegian fra OSL til: London, Alicante, København, Edinburgh og Murcia. Samt en Finnmarksrundtur for Widerøe fra TOS

Ser ut som det har kommet vesentlig flere innstillinger med Widerøe i løpet av dagen

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/utforkjoering-paa-e-18.cGmt7Zg66?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row13_pos1&utm_medium=df-86-de869844

Widerøe merker nå for fullt konsekvensen av streiken blant flyteknikerne. Hittil i dag er 30 avganger innstilt, og problemene kan øke utover dagen.

joandreas
21-06-2022, 17:32
Nær 40 innstillte fra widerøe. kundene bes ikke ta kontakt.
https://www.nrk.no/nordland/naer-40-innstilte-avganger-i-wideroe_-ber-reisende-om-a-ikke-ta-kontakt-1.16010508
Widerøe: – Ikke ring

Forsinkelsene skyldes at det er for få flyteknikere på jobb. De må til for å godkjenne at et fly er i stand til å ta av etter vedlikehold eller skader.

Vanligvis er det tre eller fire teknikere på jobb. Streiken gjør at det nå gjerne bare er én til å gjøre jobben.

I tillegg var det ikke teknikere på jobb i går kveld eller natt i Bodø, forklarer Solli.

lurte litt på bodø prisene til flyr torsdag men nå vet jeg grunnen.

pingulino
21-06-2022, 17:34
Prisene bedriftene tar, og som arbeidstakerne selv må betale, øker stadig.

Likevel hører man at arbeidstakerne skal «utvise moderasjon».

Hvorfor utviser ikke arbeidsgiverne moderasjon med sine pris- og utbyttekrav?

Kanon
21-06-2022, 18:04
NHO varsler lockout i konflikten med flyteknikerne

NHO og NHO Luftfart varsler i dag lockout i konflikten med flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO).

– Lockout er et virkemiddel vi svært sjeldent benytter. Men NHO er nødt til å svare når et lite, frittstående forbund har fremmet et ekstremt lønnskrav, langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper om, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO i en pressemelding.

Lockouten trer i kraft natt til søndag 26. juni, og etter dette kan ikke flyteknikere som ikke allerede er i streik, gå på jobb.

– I en konflikt er lockout det eneste virkemiddelet arbeidsgivere har, og vi gjør dette for å få flyteknikerne tilbake til forhandlingsbordet. Når flyteknikerne har så urealistiske krav, mener vi det er riktig at alle medlemmene til NFO er en del av konflikten, sier Almlid i pressemeldingen.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nho-varsler-lockout-i-konflikten-med-flyteknikerne.t-tliogCc
Ikkje bra blir ikke noen løsning snart da

Trent600
21-06-2022, 18:09
Ikkje bra blir ikke noen løsning snart da

Tja, hvis ambulanseflyene blir stående på bakken så blir det vel fort tvungen lønnsnemd skulle man tro?

haakonks
21-06-2022, 18:14
Tenker tvungen lønnsnemnd kommer ganske kjapt etter at lockout starter. Skulle et ambulansefly bli stående på bakken er det fare for liv og helse.

NorFlight
21-06-2022, 18:14
Med en lockout snakker vi vel omtrent kun timer på søndag før det blir tvungen lønnsnemd, grunnet påvirkning av Luftambulansetjenesten?

fluxie
21-06-2022, 18:15
Tenker at lockout kan være lurt. Tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet, med en trussel om evt tvungen lønnsnemnd dersom teknikere fra Babcock ikke får lov å gå på jobb fra søndag.

fattyfingers
21-06-2022, 18:18
Nå bør staten kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna så lenge som mulig…ellers blir det jo slik NHO vil og plutselig har ikke yrkesgrupper reell streikerett lengre…
Da kan de bare ta hele frontfagmodellen og pakke i bøtta…

Støtter teknikerne!

Sent from my iPhone using Tapatalk

pingulino
21-06-2022, 18:28
Å verne egen lommebok er viktigere for flybransjen enn å verne liv og helse. Skam dere!

Betal folk som får endret døgnrytme totalt skikkelig.

fluxie
21-06-2022, 18:43
Nå bør staten kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna så lenge som mulig…ellers blir det jo slik NHO vil og plutselig har ikke yrkesgrupper reell streikerett lengre…
Da kan de bare ta hele frontfagmodellen og pakke i bøtta…

Støtter teknikerne!

Sent from my iPhone using TapatalkDet er jo det fagforeningen gjør her. NFO som en uavhengig fagforening er ikke bundet av frontfagsmodellen. De prøvde seg på en "spansk en" ved å legge skikkelig press på arbeidsgiversiden. Timingen var god, men her ble dem fintet ut av NHO. Sånn er livet i forhandlinger, man kan ha god timing på urimelige krav, kanskje hadde det gått igjennom, men her ble de kanskje litt for grådige, med følgene at dette nok havner på regjeringens bord, og de lander nok på 3,7 % lønnsøkning.

Scandinavian
21-06-2022, 18:47
Flaut av NHO Luftfart.

blazius
21-06-2022, 19:03
Tenker tvungen lønnsnemnd kommer ganske kjapt etter at lockout starter. Skulle et ambulansefly bli stående på bakken er det fare for liv og helse.

Kan staten gripe inn med lønnsnemnd for bare deler av lockouten, f.eks. bare for ambulansesektoren?

Kan arbeidstakerorganisasjonen søke om dispensajon for lockouten for å holde ambulanseflyene i gang? Jeg mener at arbeidsgiver har gjort det motsatt vei.

PerJen
21-06-2022, 19:12
Lockout etter 3 dager streik er faktisk noe av det latterligste jeg har vært borti. Dette bør arbeidsgiver siden svi for, å det kraftig. Spessielt når de tvinger fram fare for liv og helse ved å gjøre det.

Radiv
21-06-2022, 19:14
Flytekniker er et lite beskrivende navn på yrkesgruppen.

På engelsk kalles de Licensed Aircraft Engineer, eller Aircraft Engineer.
Det er altså de som godkjenner jobbene flymekanikerne gjør av vedlikehold.

Trodde de var å sammenlikne med flymekanikere. Det tror jeg mange utenfor næringen tror.

SBT
21-06-2022, 19:39
Flyr på sin hjemmeside skriver at de ikke er berørt av streiken, men vil de bli det om det blir lockout ? Hvor omfattende blir en lockout ?

Someone
21-06-2022, 19:49
Tenker at lockout kan være lurt. Tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet, med en trussel om evt tvungen lønnsnemnd dersom teknikere fra Babcock ikke får lov å gå på jobb fra søndag.

I følge en artikkel i VG er det planlagt ta ut teknikkene fra Babcock fra lørdag. Så da ville det vel uansett fort gått mot tvungen lønnsnemd

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34n0GM/nho-varsler-lockout-de-maa-oppleve-alvoret

Etter planen skulle flyteknikere fra Babcock tas ut i streik ved opptrappingen lørdag.

Men da hadde kanskje ikke blitt like bråstopp

Northrider
21-06-2022, 19:54

Det er altså de som godkjenner jobbene flymekanikerne gjør av vedlikehold.

Trodde de var å sammenlikne med flymekanikere. Det tror jeg mange utenfor næringen tror.

Det er nok Forsvaret som skal ha en del av skylden for dette, da begrepet «tekniker» benyttes som yrkestittel for enhver flysystemmekaniker eller motormekaniker med utsjekk og gyldig autorisasjon. Til og med mitt eget fagfelt (Avionikk) omtales ofte som flyteknikere. Dette går igjen internt, men også ut til rekruttering og generell omtale til verden utenfor.

Nå er Forsvarets legacy-system ganske anderledes enn EASA/EMAR, der enhver mekaniker og avioniker kan signere ut luftdyktighet før flyturen. (Hvertfall hos oss) , mens det er kritiske og komplekse jobber som vil kreve en signering av to personer, hvorav den inspiserende part innehar en egen utsjekk for nettopp dette.

Beklager off topic

Synd at NHO selv velger å vri dette over på liv og helse for å stoppe en streik som ikke har vart særlig lenge. Regner vel ikke med at selskapene heller kommer til å tilby noe mer ut over tariff i fremtiden når nettoresulatet på bemanning går i minus år etter år. Er vel mer aktuelt å hente inn kompetanse fra andre land som er mer enn godt nok fornøyd med dagens situasjon. Skulle de gå lei, så kan de få reise hjem og erstattes av nye.

Men men - vi får hvertfall ta til takke med at vi er «uunnværlige», siden streiken ikke kan fortsette. Lønn får man i himmelen, eller i andre bransjer. (Er jo bare å finne seg ny jobb)

LN-MOW
21-06-2022, 19:58
Det er nok Forsvaret som skal ha en del av skylden for dette, da begrepet «tekniker» benyttes som yrkestittel for enhver flysystemmekaniker eller motormekaniker med utsjekk og gyldig autorisasjon. Til og med mitt eget fagfelt (Avionikk) omtales ofte som flyteknikere. Dette går igjen internt, men også ut til rekruttering og generell omtale til verden utenfor.

Nå er Forsvarets legacy-system ganske anderledes enn EASA/EMAR, der enhver mekaniker og avioniker kan signere ut luftdyktighet før flyturen. (Hvertfall hos oss) , mens det er kritiske og komplekse jobber som vil kreve en signering av to personer, hvorav den inspiserende part innehar en egen utsjekk for nettopp dette.

Beklager off topic

Lekkasjen har forgått over mange år, og særlig oljebransjen har sugd til seg teknisk personell fra flyselskapene ... Og etter hve jeg hører trives de godt i oljå ....

LN-HFH
21-06-2022, 20:08
Flyr på sin hjemmeside skriver at de ikke er berørt av streiken, men vil de bli det om det blir lockout ? Hvor omfattende blir en lockout ?

Flyr har vel ikke egne teknikere, men bruker SAM aero på OSL husker jeg rett. Men hvor de er organisert aner jeg ikke.

Blir det lockout blir det vel slik at flyene går til de får problemer, men mye av rutinesjekker om natta ryker jo også fort.

Stone
21-06-2022, 20:10
Er vel mer aktuelt å hente inn kompetanse fra andre land som er mer enn godt nok fornøyd med dagens situasjon. Skulle de gå lei, så kan de få reise hjem og erstattes av nye.
Det har vært leid inn teknikere (som kontraktører) fra andre land i årevis, det er heller ikke billig. Og det hører med i bildet at det er stor mangel på teknikere, både i EASA-området og ellers i hele verden.

Og LN-MOW har rett, det vrimler av tidligere flyteknikere i oljebransjen. Og andre teknologibransjer generelt..

gustavf
21-06-2022, 20:38

Tekniker er i grunnen ikke noen dårlig oversettelse av engineer, synes jeg.

Someone
21-06-2022, 20:43
Norwegian har kansellert en rundt hver på følgene strekninger i morgen

Oslo-København
Oslo-Trondheim
Oslo-Evenes
Oslo-Roma
Oslo-Molde
Oslo-Budapest
Bergen-København
Bergen-London

Shimmy
21-06-2022, 21:16
Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene. Jepp, exactly...trenger en "like" button her!

Shimmy
21-06-2022, 21:36

Din kommentar viser jo bare hvor lite innsyn du har for hvor akterutselt flyteknikerne har vært lønnsmessig de siste årene. Er selv flytekniker, men valgte selv å forlate bransjen for noen år siden. Hvorfor skal en bilmekaniker med to års utdanning som jobber på et merkeverksted ha samme lønn som noen som har hatt syv års utdanning, og i tillegg har et ansvar som få andre yrkesgrupper i Norge har? Du er jo du som er fullstendig virkelighetsfjern i den kommentaren du gir her! Har du virkelig gått i grunnen å sett på hvor mange ganger flyteknikerne har godtatt "dårlige" oppgjør for å hjelpe firmaet de jobber for. NEI, for det har stort sett aldri vært snakk om noen flytekniker-streik. På tide at både du og mange andre trekker hodet ut av en viss plass og faktisk støtter den streiken som pågår nå, for det som skjer er at vi ser slutten på en yrkesgruppe som få kommer til å utdanne seg til i fremtiden om der ikke skjer forandringer.

Radiv
21-06-2022, 21:41
Tekniker er i grunnen ikke noen dårlig oversettelse av engineer, synes jeg.

Nei hvis man skiller på teknisk og operativ side, er vel alle på ene siden teknikere. Men man har jo tekniker, ingeniør og sivilingeniør utdannelser som skal si noe om hvor dypt man har dykket i detaljer!

På maritim side har man omtrent samme systemet for A1, B1, C1 og så 2 og 3, for de som har tilleggsutdannelse for å foreta og signere for årlig og 5 årlig inspeksjon og service og stå ansvarlig for evt feil.

Dette er en ansvarsfull jobb, som bør prioriteres at blir gjort av ansvarsfulle og dyktige folk. Kanmfort få katastrofale følger hvis noe blot oversett!

Fnate
21-06-2022, 21:48
Jepp, exactly...trenger en "like" button her!

Den har du under nicket. :)

Har ikke så stor bakgrunn for å kunne mene noe om rekrutteringen og lønnsnivået og sånt her. Så det holder jeg meg unna.

Men jeg synes det virker som om NFO har gjort et nokså elendig mediaarbeid. Og muligens et nokså slett taktisk arbeid rundt planene sine.

Det kan jo være årsaker til det, men NHO virker å styre hele narrativet her.

Flaps40
21-06-2022, 21:51
Folk i flybransjen har gått for lut og kaldt vann i mange mange år - og rett og slett fått nok. For å illustrere: da jeg etter 10 år i kabinen på 100% i SAS måtte pakke sammen når corona kom var det ikke noe problem å finne en ny arbeidsgiver som kunne tilby langt over lønna jeg hadde i SAS, med betydelige flere frihelger og goder. Da de nå i våres ringte og lurte på om jeg ville komme tilbake - men på 75/90% lo jeg bare og la på røret.

Jeg unner alle sleipe flyselskaper problemene de har skapt for seg selv ved å behandle folk dårlig.

Flott. Håper du fortsatt trives i din nye jobb. Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende. Jeg tviler på at passasjerene beklager seg over at CA crewet er for unge, så lenge de tilfredsstiller minstealder. Jeg hører imidlertid ofte pax klage over den høye alderen på CA, ikke minst hos SAS.

Ref 'om jeg ville komme tilbake - men på 75/90%'.
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier. Sikkert en grei måte å gjøre det på. Motiverte CA som samtidig gjør en utmerket jobb den tiden de jobber ombord. Jeg tenker disse unge CA tar 'initial' og 'recurrent training' 'på strak arm'.

gustavf
21-06-2022, 22:02
Nei hvis man skiller på teknisk og operativ side, er vel alle på ene siden teknikere. Men man har jo tekniker, ingeniør og sivilingeniør utdannelser som skal si noe om hvor dypt man har dykket i detaljer!

Poenget er vel at "engineer" ikke dekker akkurat det samme på engelsk som "ingeniør" gjør på norsk. Det gjør heller ikke "tekniker", men det er et overlapp på begge.

Som stillinstittel er ofte "ingeniør" noe annet enn utdannelsen "høyskoleingeniør". Du kan gjerne ha en jobb som "førsteingeniør" og samtidig ha utdannelse og bakgrunn fra teknisk fagskole, for eksempel. Samtidig har også "ingeniør" tidligere vært benyttet som begrep for det som nå er "sivilingeniør" (f.eks. het sivilingeniørenes fagforening Tekna lenge "Den norske ingeniør- og arkitektforening").

Så... Slike tekniske titler glir litt over i hverandre, spesielt når man går litt bakover i tid eller til andre utdanningskulturer.

krølle
21-06-2022, 22:10
Din kommentar viser jo bare hvor lite innsyn du har for hvor akterutselt flyteknikerne har vært lønnsmessig de siste årene. Er selv flytekniker, men valgte selv å forlate bransjen for noen år siden. Hvorfor skal en bilmekaniker med to års utdanning som jobber på et merkeverksted ha samme lønn som noen som har hatt syv års utdanning, og i tillegg har et ansvar som få andre yrkesgrupper i Norge har? Du er jo du som er fullstendig virkelighetsfjern i den kommentaren du gir her! Har du virkelig gått i grunnen å sett på hvor mange ganger flyteknikerne har godtatt "dårlige" oppgjør for å hjelpe firmaet de jobber for. NEI, for det har stort sett aldri vært snakk om noen flytekniker-streik. På tide at både du og mange andre trekker hodet ut av en viss plass og faktisk støtter den streiken som pågår nå, for det som skjer er at vi ser slutten på en yrkesgruppe som få kommer til å utdanne seg til i fremtiden om der ikke skjer forandringer.

Hadde de ikke gått så knallhardt ut i KR, så kanskje de hadde hatt større støtte.
Hilsen 1 som har måttet nøye seg med knapper og glansbilder de 46 årene jeg har vært i luftfarten

Someone
21-06-2022, 22:14
Moderator

Man kan godt være uenig med hverandre og selv om temperaturen bli høy, så la oss holde oss til sak og ikke gå på person

/Moderator

Polaris
21-06-2022, 22:22
Flott. Håper du fortsatt trives i din nye jobb. Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende. Jeg tviler på at passasjerene beklager seg over at CA crewet er for unge, så lenge de tilfredsstiller minstealder. Jeg hører imidlertid ofte pax klage over den høye alderen på CA, ikke minst hos SAS.

Ref 'om jeg ville komme tilbake - men på 75/90%'.
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier. Sikkert en grei måte å gjøre det på. Motiverte CA som samtidig gjør en utmerket jobb den tiden de jobber ombord. Jeg tenker disse unge CA tar 'initial' og 'recurrent training' 'på strak arm'.

Hva er intristisk galt med en kvinne eller mann på over 30år, som gjør at passasjerer klager på de?

BU9001/V2.0
21-06-2022, 22:28
Det er merkelig hvordan media og kommentatorer behandler en av partene i saken.
Veldig ensidig til fordel arbeidsgiversiden.

Hvorfor kan ikke "ekspertene" fra BI og Handelshøyskolen o.a. gi litt bedre bakgrunn for hvordan arbeidsgiversiden har brukt konkurransesituasjonen de siste årene, og nedgang under Koronaperioden til å "justere" lønns- og arbeidstidsvilkår for store grupper av luftfartsansatte?
Mange år med lowcost selskaper som levde på lånte penger og som til slutt endte med store tap for kreditorene. Fordi driften til slutt ikke var bærekraftig. Dette har som NFO hevder ført til at noen yrkesgrupper blir desimert da folk med kompetanse finner seg andre jobber.
Gelius fra NRK spyttet jo nesten ut drøvelen sin da han bombarderte NFO representanten med negativt ladete spørsmål.

(Rart å tenke på hvordan journalistene forventet støtte under streiken de hadde for ikke lenge siden. Da var tonen en helt annen.)

:fly

MFM
21-06-2022, 22:37
Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende.
...
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier.
Dette vrøvlet om at noen fagfelt skal være forbeholdt ungdom i studier eller som et "trappetrinn" inn i arbeidslivet hører ingensteds hjemme. Man ser hvor godt det funker i USA for eksempel, der de er på et bristepunkt jeg selv ikke er særlig interesert i å oppleve.

Om du flipper burgere, evakuerer passasjerer, eller surrer rundt i skjorte og slips på møterom og peker på plansjer, så skal du betales for tiden din, ferdig. Lønning etter kompetanse javel, men ikke ulevelig lønn for hardt arbeid uansett fagfelt.

Du forveksler yrkesliv med å være 15 år og vanne plantene til naboen to ganger i uka mens de er på ferie.

Kanon
21-06-2022, 22:44
Streikende flyteknikere tør ikke stå frem av frykt for trusler: − Det går over streken

Etter at lederen av Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) mottok trusler og hatmeldinger, ble det stille fra resten av flyteknikerne.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6qng5/streikende-flyteknikere-toer-ikke-staa-frem-av-frykt-for-trusler-det-gaar-over-streken

Litt mer bakgrunn om hvorfor de med rette streiker.

– Tror vi streiker for å være jævlige

Han sier han har stor forståelse for at folk reagerer på streiken og at han personlig gjerne skulle sett at den kom på et annet tidspunkt.
– Ferien er kanskje noe av det viktigste man har i året. Det skaper mye følelser hos folk og mye sinne, sier han.
– Folk tror vi streiker nå om sommeren fordi vi skal være jævlige ikke sant. Det er ikke det, det er fordi vi har fått tildelt megling nå.

gustavf
22-06-2022, 00:03
Jeg sliter rett og slett med å forstå meg på folk som truer enkeltpersoner i ei arbeidskonflikt. Hittil har det jo også vært ganske små konsekvenser, selv om jeg kan forstå at folk frykter for at en planlagt ferie kan bli problematisk.

Men true enkeltpersoner? Ærlig talt!

dc-8-63
22-06-2022, 01:07
Det er jo det fagforeningen gjør her. NFO som en uavhengig fagforening er ikke bundet av frontfagsmodellen. De prøvde seg på en "spansk en" ved å legge skikkelig press på arbeidsgiversiden. Timingen var god, men her ble dem fintet ut av NHO. Sånn er livet i forhandlinger, man kan ha god timing på urimelige krav, kanskje hadde det gått igjennom, men her ble de kanskje litt for grådige, med følgene at dette nok havner på regjeringens bord, og de lander nok på 3,7 % lønnsøkning.

Det er en stund siden jeg var innen luftfarten - saa dette innlegget forvirrer meg. Jeg ser kun at NHO fintet seg selv og flyselskapene, ingenting er loest, man sitter igjen med et billig loennsoppgjoer og selv tror jeg den eneste som sitter meget fornoeyd er forummedlem OJB ! Som har faatt den luksusen i disse dager adgang til meget solid opplaert arbeidskraft !

Jeg har store problemer med aa at NHO bidrar noe som helst til verdikjeden Fluxie skal tjene gode penger paa, samtidig ser jeg at Flyteknikerene er 100% noedvendige for at Fluxie skal kunne selge noe som helst - mulig jeg tar feil, men som Boeing Direktoeren (som kom fra Embrarer for aa rydde opp etter MAX og Co) They are sending excellent technicians to the Oil Industri ?? What the F… (ikke Fnat) men jeg fikk inn 4 MAKAN !) OK vi hadde syklet rundt oeya og besoekt 4 Wineries med smaksproever (slik man gjoer i Asker hele tiden).

Han fortalte dypt om utfordringene Boeing har med aa ansette, ikke rent faa hentes fra Brazil (Ja store Firmaer i USA kan kjoepe Green Card for ansatte).

Om du titter bak NFO saa finner du kollegaer du er 100% avhengige av, les hva Stone (en meget balansert, svaert fornuftig forummedlem jeg har stor respekt for!!) skriver om virkeligheten med Flyteknikere i Norge, det er allerede for faa, slik at Norge er avhengig av utenlandske Flyteknikere - hva om utlendingene faar bedre vilkaar hjemme og pakker kofferten !

jeg tror NHO har solgt deg Keiserens nye koeer !!

dc-8-63
22-06-2022, 01:41
Mye her gjelder jo veldig mange gruppper i samfunnet. For eksempel kan vi se sykepleiere. Kritisk mangel på arbeidskraft og dårlige vilkår. Her kreves det økte lønninger som monner, uten at det hjelper i særlig grad. 18% lønnsstigning hadde sikkert hjulpet på rekruttering her også. Men det er vel ikke bærekraftig.

Jeg er 100% enig, og foeler sykepleie mangelen direkte, her ute paa vaar lille oey har vi mistet begge sykehusene (ja vi har kjoept Helikopter Forsikring) - ikke fordi disse mindre avdelingene av store Helse Systemer (HMO) ikke tjente svaert gode penger her ut, men fordi de ikke finner ansatte (sykepleiere / leger) - begge grupper er nok aa finne i Medisin Industrien, som lokker med minst dobbel loenning og garantert slipper de aa sitte foran «Antimaskegjengen med Covid for 4 gang.

Uten at vi kan sammenligne Norge og USA direkte - boer dagens tall fra arbeidsmarkedet her USA vaere en tankevekker - 47 Millioner her har byttet jobb det siste aaret, det er en 1/3 !.

Naar jeg i mai bestilte time for den aarlige helsesjekken, var foerste ledige time i August ! Dette i et privat system, meget meget meget langt i fra billig (omtrent NOK 10.000 i maaneden betaler min arbeidsgiver).

Vi staar over meget alvorlige utfordringer og krangler om hvorvidt noen faar NOK 10.00 mer enn andre. Er det noen her inne som tror at Schipol ikke visste hvilken shitsstorm som kom ?

Wahoo
22-06-2022, 06:44
Uten at vi kan sammenligne Norge og USA direkte - boer dagens tall fra arbeidsmarkedet her USA vaere en tankevekker - 47 Millioner her har byttet jobb det siste aaret, det er en 1/3 !.

Tror det er lite smart å bytte jobb nå. Å være blant de siste nyansatte når vi nå går inn i langt tøffere økonomiske tider kan fort straffe seg. Folk flest har bare ikke sett den komme enda...

Gunnar90
22-06-2022, 07:31
....Mange år med lowcost selskaper som levde på lånte penger og som til slutt endte med store tap for kreditorene. Fordi driften til slutt ikke var bærekraftig.....

Godt hjulpet av media som de siste tyve årene har fremstilt superbillige flybilletter som noe bortimot en menneskerett, men det er en annen diskusjon.

Someone
22-06-2022, 09:02

Man kan vel kanskje dra paraleller til lønnsutviklingen hos US Regionals her? Forstår jeg det rett så er det ikke gjennom lønnsoppgjøret deres at mange selskaper nå har kraftig økt lønningene til de ansatte den siste tiden, men at selskapene selv har funnet det tvingende nødvendig å øke lønningene for å ha nok folk?

Utfordringen med mangel på kompetente teknikkere løses jo overhodet ikke med å gi dem 3,7%, men det er heller ikke her man få løst det. Jeg forstår det slik at det også er noen mer prinsipielle ting det også forhandles om, men det påvirker ikke lønn i samme grad

Jeg ser litt det samme selv hos egen arbeidsgiver. Når man så endel jaktet på grønnere gress under pandemien, så ble det tatt noen grep som innebar mer på konto for de ansatte...

gustavf
22-06-2022, 10:17
Jeg ser litt det samme selv hos egen arbeidsgiver. Når man så endel jaktet på grønnere gress under pandemien, så ble det tatt noen grep som innebar mer på konto for de ansatte...

Da man oppdaget det samme hos min arbeidsgiver, så begynte de med en rekrutteringspodcast og en powerpoint om at man innenfor rammene av intern policy skal se på hva som er mulig å gjøre med arbeidsvilkår og lønninger i deler av organisasjonen på sikt.

PerJen
22-06-2022, 10:30
NFO søker dispensasjon for Babcock https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ntb-nfo-soeker-dispensasjon-for-lockout-for-flyteknikere-i-babcock

Someone
22-06-2022, 10:36
Det skal være kontakt mellom partene, så får man se hva det i praksis innebærer

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nho-luftfart-bekrefter-kontakt-med-nfo.OM1lNDDuL?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos1&utm_medium=df-86-eadc5faf

Det er kontakt mellom NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) om flyteknikerstreiken, bekrefter Torbjørn Lothe.

Flaps40
22-06-2022, 11:53
Hva er intristisk galt med en kvinne eller mann på over 30år, som gjør at passasjerer klager på de?

Hei, Intristisk er et ukjent ord for meg. Googlet, ref:

Intrinsisk faktor antistoff
Indikasjoner
Diagnostikk av Pernisiøs anemi (S-Parietalcelle as og S-Intrinsisk faktor as).
Tolkning
Ved positive verdier kan pasienten utvikle autoimmun gastritt, vitamin B12 malabsorpsjon og pernisiøs anemi eller nevropati som følge av mangelen.

Flaps40
22-06-2022, 12:05
Dette vrøvlet om at noen fagfelt skal være forbeholdt ungdom i studier eller som et "trappetrinn" inn i arbeidslivet hører ingensteds hjemme. Man ser hvor godt det funker i USA for eksempel, der de er på et bristepunkt jeg selv ikke er særlig interesert i å oppleve.

Om du flipper burgere, evakuerer passasjerer, eller surrer rundt i skjorte og slips på møterom og peker på plansjer, så skal du betales for tiden din, ferdig. Lønning etter kompetanse javel, men ikke ulevelig lønn for hardt arbeid uansett fagfelt.

Du forveksler yrkesliv med å være 15 år og vanne plantene til naboen to ganger i uka mens de er på ferie.

Min erfaring fra mange år i flyselskap er at disse studentene som jobbet deltid som CA var motiverte og dedikerte arbeidstakere som også taklet de til enhver tid aktuelle IT utfordringene i jobben på en meget god måte. Langt bedre enn flere av de med lang ansiennitet i cabinen.

Someone
22-06-2022, 12:15
Norwegians foreløpige kanselleringer i morgen torsdag:

Oslo-London x2
Oslo-København
Oslo-Mallorca
Oslo-Krakow
Oslo-Stockholm

Oluf Air
22-06-2022, 13:18
Noen som har sett om SAS driver på å slinger fly fra ARN / CPH til OSL slik at de tar vedlikeholdet ARN/CPH nå om dagen? Lite innstillinger fra de foreløpig

Hypern
22-06-2022, 13:27
NFO søker dispensasjon for Babcock https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ntb-nfo-soeker-dispensasjon-for-lockout-for-flyteknikere-i-babcock

NHO bryter jo en slags uskreven regel om at man skjermer de virksomhetene så mye som mulig. Det er jo rett og slett å spekulere i tvungen lønnsnemnd. Det samme ser man også i helsesektoren hvor selv et tosifra antall leger i streik på landsbasis var nok til å utløse tvungen lønnsnemnd. Og sykepleiestreiken ble avblåst i fjor i Oslo ved at en vanlig helgebemanning i hjemmesykepleien skjedde på en hverdag pga streiken. Det viste seg vel i etterkant at Oslo kommune opplyste om feil tall.

Polaris
22-06-2022, 14:50
Hei, Intristisk er et ukjent ord for meg. Googlet, ref:

Intrinsisk faktor antistoff
Indikasjoner
Diagnostikk av Pernisiøs anemi (S-Parietalcelle as og S-Intrinsisk faktor as).
Tolkning
Ved positive verdier kan pasienten utvikle autoimmun gastritt, vitamin B12 malabsorpsjon og pernisiøs anemi eller nevropati som følge av mangelen.

Beklager, her har språkforvirringen min (3 språk i dagligdags bruk) antakeligvis ført til både fornorsking og omskrivning. Det tyske begrepet «intrinsisch» som for meg betyr sånn ca «inneboende egenskap» var i tankene i det jeg omskrev ordet. Ser vi har det samme på norsk; https://naob.no/ordbok/intrinsisk «iboende egenskap».
Tenker det allikevel er mulig å svare på hva som er å klage på ifht cabin crew over 30år, både med og uten forståelse for at jeg forsøkte å understreke at man var interessert i hvilke iboende egenskap (i negativ forstand) man har som 30år + menneske vs et studerende «ungt» menneske.

Og for å gi en honnør til tematikken, som vanlig er jeg fan av å gi mennesker som arbeider utenfor normal arbeidstid (unormal døgnrytme) med varierende arbeidstid, som bærer andre menneskers liv i deres håndverk, lønna de fortjener. De skal være motiverte, trygge, opplagte og sikre i sin jobb. Uansett om det er sykepleiere, legevakt-ansatte, flyteknikere, navigasjonsoffiserer på passasjerskip eller hjemmehjelp. Kommentarfeltene er avskyelige og lite interessert i empati eller sikkerhetsånd.

ENBO
22-06-2022, 20:47
NRK Nordland har en artikkel som på mange måter ser ut til å imøtegå flyteknikernes rekrutteringsbekymringer; https://www.nrk.no/nordland/streik_-dette-tjener-flyteknikerne-etter-sju-ars-skolegang-1.16010671 Kortversjonen er at det er stor søkning til flyfagutdannelse, og langt fra alle kommer inn.

I en artikkel i AN i 2020 i starten av pandemien, beskrives bl a Widerøes inntak av lærlinger. Jeg siterer litt fra artikkelen, bak betalingsmur. Overskriften må derfor ses i denne sammenheng. I 2019 tok de inn 15 lærlinger. https://www.an.no/sol-20-og-trine-20-skal-ut-i-et-usikkert-jobbmarked-skummelt-a-tenke-pa/s/5-4-1308611 Det som er interessant, er lærlinginntaket. Jeg antar de de andre selskapene har tilsvarende ordninger.

Hans Petter Gregersen, administrerende direktør i Widerøe technical services, forteller at konsernet alltid ønsker å skåne lærlinger i alle konflikter og situasjoner.

Gregersen forteller også at de har en spesiell omtanke for de som går skole, og som er hos Widerøe for å gå lærlingløpet.
-----------------------
Han sier også at målet er å ansette alle lærlinger som kvalifiserer seg gjennom lærlingtiden i Widerøe etter endt lærlingtid.

– Det har vi klart. Omtrent 95 prosent fra de som har vært gjennom løpet hos oss fra 1998 og til nå har fått tilbud om jobb. Så der har vi vært ganske gode.

Flaps40
22-06-2022, 21:09
Beklager, her har språkforvirringen min (3 språk i dagligdags bruk) antakeligvis ført til både fornorsking og omskrivning. Det tyske begrepet «intrinsisch» som for meg betyr sånn ca «inneboende egenskap» var i tankene i det jeg omskrev ordet. Ser vi har det samme på norsk; https://naob.no/ordbok/intrinsisk «iboende egenskap».
Tenker det allikevel er mulig å svare på hva som er å klage på ifht cabin crew over 30år, både med og uten forståelse for at jeg forsøkte å understreke at man var interessert i hvilke iboende egenskap (i negativ forstand) man har som 30år + menneske vs et studerende «ungt» menneske.

Og for å gi en honnør til tematikken, som vanlig er jeg fan av å gi mennesker som arbeider utenfor normal arbeidstid (unormal døgnrytme) med varierende arbeidstid, som bærer andre menneskers liv i deres håndverk, lønna de fortjener. De skal være motiverte, trygge, opplagte og sikre i sin jobb. Uansett om det er sykepleiere, legevakt-ansatte, flyteknikere, navigasjonsoffiserer på passasjerskip eller hjemmehjelp. Kommentarfeltene er avskyelige og lite interessert i empati eller sikkerhetsånd.

Generelt er jeg av den oppfatning at det er arbeidsgiver som må beslutte hvorvidt det er behov for heltid eller deltid ansatte, og fordelingen mellom disse gruppene. Arbeidsgiver har en kabal som skal gå opp for å dekke alle vaktene. Om noen av de tidligere fulltids ansatte blir fornærmet og velger å slutte når den nye jobben er på redusert tid, så er det helt ok. Det finnes heldigvis alternative jobber. Også for tidligere CA. Og det står dyktige unge mennesker i kø for å få jobbe som CA, heltid eller deltid, i de større selskapene.

gustavf
22-06-2022, 22:12
Helsetilsynet vurderer om streiken kan føre til fare for liv og helse:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flystreiken-leverer-ny-streike-rapport-torsdag.3jI69zeiP

Dersom de på et eller annet tidspunkt konkluderer med at det er fare for liv og helse, så blir det vel mer eller mindre automatisk tvungen lønnsnemd. Jeg regner vel ikke med at det er konklusjonen i morgen, men at det vurderes kontinuerlig tilsier vel at det veldig raskt kan komme en avgjørelse hvis ambulanseflyene får streikerelaterte problemer.

Discus
22-06-2022, 22:40
SAS sier selv de ikke har kansellert ifbm. streiken fordi "...de har en moderne flyflåte som trenger mindre vedlikehold..." :fly

Samtidig forklarer(?) "Flyanalytiker" Hans Jørgen Elnæs" om behovet for teknikere uten å nevne feil som plutselig oppstår som birdstrike og alt annet som plutselig går galt eller går i stykker :rolleyes:

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-sier-det-ligger-an-til-kanselleringer-ogsa-etter-streiken-1.16013049

LN-MOW
22-06-2022, 22:44
SAS sier selv de ikke har kansellert ifbm. streiken fordi "...de har en moderne flyflåte som trenger mindre vedlikehold..." :fly

Hvor har vi hørt den før? :D

Men fakta er at de er ganske så like. Norwegian 8.5 år, SAS 8.8 ...

LN-HFH
22-06-2022, 23:22
Sas kansellerer nok pga streiken de og, de er bare flinkere til å dekke de under de 4000 andre innstilte avgangene slik at det er vanskelig å få øye på de (og de juger nok litt i media og). Så vidt jeg forstår det utfra hva jeg har sett tidligere er disse 4000 innstilte fjernet fra avinor sine tavler og systemer (siden dette ble klart for en stund siden), men både i dag og imorra finner jeg ca 7 innstilte sas-avganger fra OSL.
De skylte vel på mannskapsmangel når de måtte innstille disse 4000 avgangene, og streik blant ansatte gjør jo også at man får mangel på mannskap;)

Hvis derimot SK ikke skulle vært rammet av denne streiken, viser det bare hvor «flinke» de har vært til å outsource alt til Estland og Malta.

LN-MOW
23-06-2022, 00:46
Sas kansellerer nok pga streiken de og, de er bare flinkere til å dekke de under de 4000 andre innstilte avgangene slik at det er vanskelig å få øye på de (og de juger nok litt i media og). Så vidt jeg forstår det utfra hva jeg har sett tidligere er disse 4000 innstilte fjernet fra avinor sine tavler og systemer (siden dette ble klart for en stund siden), men både i dag og imorra finner jeg ca 7 innstilte sas-avganger fra OSL.
De skylte vel på mannskapsmangel når de måtte innstille disse 4000 avgangene, og streik blant ansatte gjør jo også at man får mangel på mannskap;)

Hvis derimot SK ikke skulle vært rammet av denne streiken, viser det bare hvor «flinke» de har vært til å outsource alt til Estland og Malta.

To separate saker. Man visste ikke da disse flightene ble kansellert at det a/ skulle bli streik eller b/ hvor lenge den vil/ville vare. De avgjørelsene ble tatt på bakgrunn av de ressursene man hadde da.
SAS har heller ikke noe å tjene på å ‘skjule’ informasjon om sene kanselleringer pga streik.

sgstrd
23-06-2022, 04:57
City jet flyr jo en god del for SAS de bruker jo Samco på vedlikehold. Hvor crewet er ansatt vet ikke jeg. Forstår ikke at det er mulig å drive slik i Norge. Tviler på at hverken Crew eller Mekanikere bidrar til felleskassen i Norge.

Someone
23-06-2022, 08:48
Partene møtes hos Riksmegleren på nytt i ettermiddag

https://www.dn.no/arbeidsliv/tv-2-nfo-og-nho-luftfart-skal-motes-hos-riksmekleren-klokken-15/2-1-1244053

TV 2: NFO og NHO Luftfart skal møtes hos Riksmekleren klokken 15

FL002
23-06-2022, 09:19
City jet flyr jo en god del for SAS de bruker jo Samco på vedlikehold. Hvor crewet er ansatt vet ikke jeg. Forstår ikke at det er mulig å drive slik i Norge. Tviler på at hverken Crew eller Mekanikere bidrar til felleskassen i Norge.
Hvilket er hele poenget med outsourcing av produksjon og tjenester til utenlandsregistrerte selskap.

FL002
23-06-2022, 09:27
Generelt er jeg av den oppfatning at det er arbeidsgiver som må beslutte hvorvidt det er behov for heltid eller deltid ansatte, og fordelingen mellom disse gruppene. Arbeidsgiver har en kabal som skal gå opp for å dekke alle vaktene. Om noen av de tidligere fulltids ansatte blir fornærmet og velger å slutte når den nye jobben er på redusert tid, så er det helt ok. Det finnes heldigvis alternative jobber. Også for tidligere CA. Og det står dyktige unge mennesker i kø for å få jobbe som CA, heltid eller deltid, i de større selskapene.
Der er som om Lohte eller Pauck hadde sagt det selv.
Merkelig at så mange andre selskap klarer å få kabalen til å gå opp og tjene penger.
Vi nisser i nord får det bare ikke til.

MFM
23-06-2022, 10:54
Min erfaring fra mange år i flyselskap er at disse studentene som jobbet deltid som CA var motiverte og dedikerte arbeidstakere som også taklet de til enhver tid aktuelle IT utfordringene i jobben på en meget god måte. Langt bedre enn flere av de med lang ansiennitet i cabinen.
Det er ikke det jeg argumenterer mot, det er mer eller mindre en selvfølge at den yngre garde presterer bedre. Det jeg syns er hårreisende er meningen at jobber av den grunn skal lavtlønnes slik at folk blir presset ut av stillingen sin over tid, det er en kvalmende superkapitalistisk holdning som jeg håper aldri blir en standard. Slike filosofier er ABC for å gjøre de på toppen rikere og de på bunnen fattigere.

LN-MOW
23-06-2022, 15:24
Krysser fingre .. og tær .. og ...

– Jeg tviler på at løsningen i seg selv er ferdig i dag, det kan jeg ikke tenke meg. Men vi bereder grunnen for en løsning i dag, og jeg håper vi sluttfører forhandlinger i morgen. Men det betinger at vi blir enige om noe, sier tariffkomitéleder Petter Wettre i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) noen timer før partene møtes til forhandlinger hos Riksmekleren.

https://e24.no/naeringsliv/i/8Qyek1/flyteknikerne-foer-moetet-haaper-paa-loesning-i-morgen

LN-RTP
23-06-2022, 17:19
Krysser fingre .. og tær .. og ...

Me too...

Tar SAS fra Bodø til Værnes i morra, har ikke noen back-up og toget er fullt.

joandreas
23-06-2022, 19:28
Flyr har jo rundt 1500 bare for innenriks.

Someone
23-06-2022, 20:04
I følge DN fikk flyteknikerne hos Norwegian en økning i lønnen på over 10% gjennom lokale forhandlinger i våren, og den laveste lønnen økte med 14%

https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart/norwegian/norsk-flytekniker-organisasjon/flyteknikere-hos-norwegian-fikk-opp-mot-14-prosent-i-var/2-1-1244680

Flyteknikere hos Norwegian fikk opp mot 14 prosent i vår

Dette er jo et godt eksempel på hva kanskje noen av oss har nevnt her i tråden før, at i disse sentrale forhandlinger ikke er det riktige stedet for større lønnsjusteringer. Men er noe som må tas lokalt

Litt surt for Norwegian som først gir denne gruppen en brukbart løft, og rett etterpå blir rammet av streik fra den samme gruppen

LN-HFH
23-06-2022, 21:55
SAS har heller ikke noe å tjene på å ‘skjule’ informasjon om sene kanselleringer pga streik.
Ved å si i media at de ikke har kansellert pga streiken får de i hvert fall ikke gjennomgå som WF og DY. Reportere er jo «dumme» og går ikke igjennom de faktiske tallene ;)

I følge DN fikk flyteknikerne hos Norwegian en økning i lønnen på over 10% gjennom lokale forhandlinger i våren, og den laveste lønnen økte med 14%

[…]

Litt surt for Norwegian som først gir denne gruppen en brukbart løft, og rett etterpå blir rammet av streik fra den samme gruppen

Må helt klart være surt for DY ja. Det virker som om de for tiden får til avtaler med de ansatte som alle er fornøyde med. Senest i dag ble de enige med de svenske kabinansatte.

Men hvordan blir egentlig forhandlingene når det er flere selskaper med tilsynelatende forskjellige tariffer? Eller er det egentlig samme lønnsstige for alle flyteknikere i de berørte selskaper?

Ellers så synes jeg kommunikasjonsdirektørene i WF og DY er rolige og balanserte i sine utalelser i media den siste tiden, innen eggekasting som blåhalene driver med

LN-MOW
23-06-2022, 22:19
Ved å si i media at de ikke har kansellert pga streiken får de i hvert fall ikke gjennomgå som WF og DY. Reportere er jo «dumme» og går ikke igjennom de faktiske tallene ;)

Reportere er løse kanoner og har like lite peiling på luftfart som andre bransjer. Tenk på det neste gang du reagerer på noe de skriver innen ditt fagfelt.

Men faktum er at de flightene ble kansellert lenge før streiken var et faktum og ville vært kansellert uansett, streik eller ikke.
Og det er ikke gjetting fra min side.

Someone
24-06-2022, 08:05
Meklingen fortsetter fra kl 10 i dag

https://www.nrk.no/norge/flytekniker-streiken_-fortsetter-mekling-i-morgen-1.16014373

Partene møtes igjen klokken 10.00 på fredag.

Cloudmaster
24-06-2022, 11:27
Dagbladet kommer med nyheter om Widerøe sin flåte:
Som følge av både større og mindre tekniske feil er seks Widerøe-fly ute av drift. Det opplyser pressesjef Catarina Solli i Widerøe til Dagbladet.

- Det er store utfordringer over hele linja. Som følge av flyteknikerstreiken har vi ikke nok ressurser til å få reparert de tekniske feilene på flyene. Derfor står de bare nå, sier Solli til Dagbladet.

Hun opplyser at et av flyene som har tekniske problemer er en jumbo-jet som står stille i Tromsø.

Kult at Widerøe har fått "jumbo-jet":D

Hickok
24-06-2022, 11:48
Det må jeg si! Er det en gammel BA 747 da kanskje?

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

RedLine
24-06-2022, 11:48
Kult at Widerøe har fått "jumbo-jet":D

Endelig! Første utkast kom jo i 2015...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220624/169cfd29848f2726b32bf7a19d4c6e01.jpg

HMWK
24-06-2022, 12:12
Jungle jet skulle det sikkert være. Journalisten har sikkert mistolket hva Solli sa.

TriStar
24-06-2022, 12:21
Jungle jet skulle det sikkert være. Journalisten har sikkert mistolket hva Solli sa.

Ja, artikkelen er rettet nå. Jumbojet har blitt til jetfly.

Hickok
24-06-2022, 12:56
Ja, artikkelen er rettet nå. Jumbojet har blitt til jetfly.Pingler.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

gustavf
24-06-2022, 17:18
Meklingen fortsetter fra kl 10 i dag

https://www.nrk.no/norge/flytekniker-streiken_-fortsetter-mekling-i-morgen-1.16014373

Uten resultat:
https://www.nrk.no/nyheter/riksmeklingsmannens-forslag-til-losning-stemt-ned-av-arbeidstakersiden-1.16016193

Jeg klarer ikke helt å se at det skal ende med noen løsning for lockouten trer i kraft natt til søndag. Når Babcock tas ut og luftambulansetjenesten rammes, så ser det vel ut til at dette går mot tvungen lønnsnemd i løpet av helga.

Twin Otter
25-06-2022, 12:50
Widerøe kansellerer i følge NTB trafikken på kortbanenettet fra i dag. Kan dette føre til at vi er nærmere en eventuell tvungen lønnsnemd?

Widerøe opplyser til NTB at de lørdag vil foreta en kontrollert nedstengning av kortbanenettet. Kortbanenettet er rutene til minste flyene til flyselskapet.

– Det gjør vi for å ivareta passasjerene våre, og for få flyene tilbake til sine tekniske baser. Det er for at vi skal kunne starte raskere opp igjen når denne streiken er avsluttet, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.

Flyene mellom større flyplasser som Bergen og Tromsø vil fortsette å gå, mens for eksempel Widerøe sine flygninger mellom Oslo og mindre flyplasser, som Førde, fra i dag blir trappet ned.

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/L5Vra1/reisesommeren-direkte?pinnedEntry=118871

Kaare
25-06-2022, 13:49
NHO avslår søknad om dispensasjon fra Babcock

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=98250

Futura
25-06-2022, 15:10
Hvem er det som ikke streiker, i og med at både Flyr og Norse ikke blir berørt av dette?

OttoL
25-06-2022, 15:34
NHO avslår søknad om dispensasjon fra Babcock

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=98250

Uten at jeg har lest meg opp til å ta noe stilling til noe som helst om konflikten, så tenker jeg uansett at NFO kunne googlet litt før de sendte plassoppsigelse for Babcock sine flyteknikere. Lockout er jo et velkjent virkemiddel som motparten har brukt før i andre streiker. Hadde NFO valgt å ta ut ett område hadde streiken vart gjennom sommeren. Hadde jeg vært organisert i NFO hadde jeg meldt meg ut for dette er amatørmessig.

SBT
25-06-2022, 18:56
Det er vel ved midnatt i natt man får vite om man kan reise i morgen tidlig, det er da eventuell full streik/lockout starter ? Eller kan vi vente at enkelte avganger går som planlagt ?

LN-MOW
25-06-2022, 20:12
Det er vel ved midnatt i natt man får vite om man kan reise i morgen tidlig, det er da eventuell full streik/lockout starter ? Eller kan vi vente at enkelte avganger går som planlagt ?

Det er ikke før jobber ikke blir gjort og feil ikke rettet at det vil stoppe opp. Morgenflyene blir nok klare, hvis de rekker å bli ferdige før midnatt. Deretter vil det nok balle på seg.

PerJen
25-06-2022, 21:04
Nå har jo NHO avvist dispensasjon søknaden fra Babcock, så jeg tipper det ikke blir mange timene i morgen, før det blir tvunget lønnsnemnd

PerJen
26-06-2022, 10:46
Må si at Widerøe har noen merkelige prioriteringer. De kan altså fly Bergen->Leknes, men de kan ikke fly Bodø->Leknes

Martin
26-06-2022, 10:50
Må si at Widerøe har noen merkelige prioriteringer. De kan altså fly Bergen->Leknes, men de kan ikke fly Bodø->Leknes

Flyet som stod i Bodø kunne ikke brukes, men det kunne flyet som stod i Bergen?

Pluss at Bodø-Leknes er noe mer overkommelig med annen transport enn Bergen-Leknes.

PerJen
26-06-2022, 11:05
Forsåvidt sant. Her ser det dog ut som at de faktisk henter flyet fra Oslo, og kansellerer Oslo-Leknes.

Oslo-Leknes og Oslo Svolvær er kansellert, å to Dasher har nettopp blitt ferget fra Oslo til Bergen.

Uansett, regner med det er en stor kabal å legge opp uansett. Oppfattet bare utgangspunktet som at de ville ikke fly til kortbane, fordi de var bekymra for at fly ble stående utenfor base.

Kanon
26-06-2022, 11:19
Luftambulansen beklager feilmelding om ambulansefly på bakken

– Ambulanseflyet i Brønnøysund og Alta er operative og i beredskap, skriver Arne Juell, administrerende direktør i Luftambulansetjenesten til TV2.

De beklager at det først ble opplyst om feil, skriver nyhetskanalen.

Søndag morgen opplyste Luftambulansen til TV2 om at to ambulansefly allerede hadde fått tekniske problemer og sto på bakken etter lockouten som trådte i kraft ved midnatt lørdag kveld.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tv2-to-luftambulansefly-med-tekniske-problemer-er-naa-operative.pNuYR7hZU?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Someone
26-06-2022, 11:47
Når som Widerøe parkerer det meste av kortbane, så ryker det vel endel pasienttransport og endel andre kanskje kritiske reiser allerede nå?

gustavf
26-06-2022, 20:20
Jeg er litt usikker på om Helsetilsynets rapporter blir tilgjengelig når streiken er over, men håper det. Vurderingene rundt hva som skal til for å si at en streik kan utgjøre fare for liv og helse kan bli spennende å lese.

Ettersom det enda ikke har endt i tvungen lønnsnemnd, så antar jeg antar det må være en relativt konkret situasjon. Et område uten luftambulansedekning, en pasient som ikke kommer seg på behandling eller noe lignende, og ikke en mer teoretisk betraktning rundt at det snart vil kunne oppstå en situasjon.

gustavf
26-06-2022, 22:01
Og nå kom denne saken hos NTB:
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=56046

Mange pasienter risikerer å gå glipp av medisiner og behandlingstimer som følge av flykonflikten. Verst er det for pasientene i Nord-Norge.

Det kommer vel neppe som noen overraskelse at kortbanenettet er kritisk for mange... Lukter lønnsnemd i morgen, synes jeg.

Edit: Litt mer detaljer i denne saken hos NRK: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flystreiken-far-konsekvenser-for-flere-pasienter_-unn-og-finnmarkssykehuset-folger-situasjonen-tett-1.16017602

Jens W
26-06-2022, 22:36

Jeg skal ikke si noe for sikkert, men mistenker det har en sammenheng med avtalen med staten å gjøre.
Er jo litt upresist når man sier "alle kortbaneruter", når det egentlig er snakk om FOT-rutene.

Avtalen har forøvrig denne klausulen:
Dersom talet på kanselleringar av grunnar som operatøren kunne ha unngått ved
å treffe alle rimelege tiltak overstige 1,5 prosent av det oppsette talet på flygingar i
ruteprogrammet, får han ikkje kompensasjon for dei av kanselleringane som
overstig 1,5 prosent.
Så får juristene krangle om streik er innenfor eller utennfor...

view
26-06-2022, 22:56
Widerøe skalker lukene og forsøker å fraskrive seg er hvert ansvar for passasjerene fremover: https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2220

Spørs om den vil holde juridisk, duty of care kan ikke bare uten videre fraskrives ref tidligere streiker.

Polaris
26-06-2022, 23:16
Widerøe skalker lukene og forsøker å fraskrive seg er hvert ansvar for passasjerene fremover: https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2220

Spørs om den vil holde juridisk, duty of care kan ikke bare uten videre fraskrives ref tidligere streiker.

Lurer på om E24 er klar over at det finnes flere alternativer på Oslo-London og til og med Oslo-Tromsø, enn Tromsø-Båtsfjord? :rolleyes:

I motsetning til Widerøe forsøker SAS fortsatt å ombooke passasjerer ved innstilte avganger, men at det nå er svært vanskelig.

zeffen
27-06-2022, 07:15
Lurer på om E24 er klar over at det finnes flere alternativer på Oslo-London og til og med Oslo-Tromsø, enn Tromsø-Båtsfjord? :rolleyes:

Så har også WF betraktelig volum på ruter som KRS/TRD/MOL/KSU++ til BGO, tilsvarende ruter til TRD og BOO/TOS der det er konkurranse eller der omruting via for eksempel OSL er fullt mulig.

Polaris
27-06-2022, 09:38
Så har også WF betraktelig volum på ruter som KRS/TRD/MOL/KSU++ til BGO, tilsvarende ruter til TRD og BOO/TOS der det er konkurranse eller der omruting via for eksempel OSL er fullt mulig.

….konkurranseruter ja, men når Norwegian og SAS begge kansellerer pga streiken hva er «fullt mulig»?

Someone
27-06-2022, 12:08
Ny skisse legges frem i dag

Selv om jeg er litt overrasket over at vi ennå ikke har sett tvungen lønnsnemd gitt at folk i Nord nå ikke kommer seg til sykehusene for behandling

https://www.dn.no/luftfart/nfo-vil-legge-frem-skisse-til-losning-i-flytekniker-konflikten-i-lopet-av-mandag/2-1-1246097

NFO vil legge frem skisse til løsning i flytekniker-konflikten i løpet av mandag
Flyteknikerforeningen sier de vil redusere sitt lønnskrav «betydelig». NHO Luftfart sier de er klare for å ta opp forhandlingene igjen

RescueMe
27-06-2022, 12:56
Ny skisse legges frem i dag

Selv om jeg er litt overrasket over at vi ennå ikke har sett tvungen lønnsnemd gitt at folk i Nord nå ikke kommer seg til sykehusene for behandling

https://www.dn.no/luftfart/nfo-vil-legge-frem-skisse-til-losning-i-flytekniker-konflikten-i-lopet-av-mandag/2-1-1246097

Økt beredskap hos sykehus i nord nå, så det er nok ikke langt unna tvungen lønnsnemd.

Dog kan det tenkes at dagens utspill om vilje til å akseptere et lavere tilbud kommer fordi noen har sagt noe til noen. Er visstnok ikke ukjent at partene får et hint om at lønnsnemd er på trappene og mulighet til å fikse noe selv....

LN-HFH
27-06-2022, 14:17
Igrunn rart at kanselleringer hos DY har minsket de siste dagene. Derimot etter hva jeg observerer ser det ut som om det er byttelånt endel maskiner mellom de to driftstilatelsene. Er jo sikkert smart å bytte om litt maskiner for at maskinene skal få litt vedlikehold på ARN og CPH, er vel noe teknikere på basene i Spania og muligens.

Hypern
27-06-2022, 15:51
Ja jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn tvungen lønnsnemnd nå som sykehus i nord trenger kreftmedisiner med kort holdbarhet med mindre ikke partene blir enig i dag, kanskje maks i morgen. Tror ikke Kjerkhol lar det gå mye lengre enn det, selv om det jo er arbeidsministeren som tar avgjørelsen altså Marte Mjørs Persen. I lønnsnemnd får man stort sett ikke så mye mer enn frontfaget.

Oluf Air
27-06-2022, 16:16
Igrunn rart at kanselleringer hos DY har minsket de siste dagene. Derimot etter hva jeg observerer ser det ut som om det er byttelånt endel maskiner mellom de to driftstilatelsene. Er jo sikkert smart å bytte om litt maskiner for at maskinene skal få litt vedlikehold på ARN og CPH, er vel noe teknikere på basene i Spania og muligens.

Var flybytte BGO-ARN-BGO i går kveld med DY som gjorde at vi ble 10-15 min sen til BGO

Radiv
27-06-2022, 17:40
Virker jo som om arbeidsgiverne er låst til frontfag oppgjøret på 3,7.
Det hjelper jo ikke flyteknikerne noe særlig.

Men de har vel slått av litt på krava til i dag, så får vi se om de kan bli enige i denne runden.

gustavf
27-06-2022, 21:48
Det kommer vel neppe som noen overraskelse at kortbanenettet er kritisk for mange... Lukter lønnsnemd i morgen, synes jeg.

Luktesansen min er visst ikke helt til å stole på.

Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd i dag. NFO har sendt ut ei pressmelding i dag der de sier:
NFO kommer i løpet av dagen til å kontakte NHO Luftfart der vi vil fremlegge en skisse til løsning basert på at vi reduserer vårt lønnskrav betydelig mot at vi får beholde fagforeningsretten for teknikere i administrativ stilling og teknikere under utdanning.
https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/

Siste nyhetsmelding jeg finner er fra kl 20.50 (https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/), som sier at NFO enda ikke er klar med sin skisse og, så vidt jeg har forstått, har det ikke vært noen formell kontakt mellom partene enda.

Med trusselen om tvungen lønnsnemd hengende over seg, så synes jeg dette er litt rart. Selv om det streiken ikke ble avbrutt i dag, så har neppe NFO spesielt mange timer på å komme til enighet med NHO om de vil ha en forhandlet avtale

RJon
27-06-2022, 22:24
I følge en artikkel i Sunnmørsposten må ambulanseflyet som er basert der ha ny inspeksjon 72 timer etter rett før streiken

https://www.smp.no/nyheter/i/L5KMQq/vigra-ambulanseflyet-kan-bli-noedt-til-aa-staa-paa-bakken

«Babcocks teknikere gjennomførte en inspeksjon av alle ambulanseflyene mellom klokka 23 og midnatt lørdag, for å gi maksimal tilgjengelighet fra midnatt. Med lockout kan det likevel bare være snakk om timer før første ambulansefly blir satt på bakken, og kun dager før hele flåten står, fortsetter Hansen.

Foreløpig ser man ingen konsekvenser for ambulanseflyet på Vigra. Det opplyser administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten i en sms til Sunnmørsposten.

Nå tikker klokka.

«Flyet må senest ha tilsyn av tekniker innen 72 timer regnet fra i går kveld», skriver Juell og sikter da til lørdagskvelden.

Someone
27-06-2022, 22:56
Luktesansen min er visst ikke helt til å stole på.

Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd i dag. NFO har sendt ut ei pressmelding i dag der de sier:
NFO kommer i løpet av dagen til å kontakte NHO Luftfart der vi vil fremlegge en skisse til løsning basert på at vi reduserer vårt lønnskrav betydelig mot at vi får beholde fagforeningsretten for teknikere i administrativ stilling og teknikere under utdanning.
https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/

Siste nyhetsmelding jeg finner er fra kl 20.50 (https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/), som sier at NFO enda ikke er klar med sin skisse og, så vidt jeg har forstått, har det ikke vært noen formell kontakt mellom partene enda.

Med trusselen om tvungen lønnsnemd hengende over seg, så synes jeg dette er litt rart. Selv om det streiken ikke ble avbrutt i dag, så har neppe NFO spesielt mange timer på å komme til enighet med NHO om de vil ha en forhandlet avtale

Uten å kritisere din luktesans for mye, sikker long-covid, så er jeg selv litt overrasket over tidsbruken her. Både partene i mellom, og selv med en regjering som uansett politisk ståsted ikke alltid kan sies at de saler og rir samme dag

Utfallet, i kroner, virker nå såpass gitt, at jeg føler det nå er en helt unødvendig uthaling og dertil ramming 3. part. Ikke først og frem Per Sandberg som skal på fylla i Syden, men heller tante Olga som i dag skulle fått cellegift i Tromsø. Og den heller generelle ulempen for samfunnet.

Det betyr ikke at flyteknikere ikke fortjener bedre vilkår og mer enn 3,7% mer i lønn. Men det er ikke helt sånn det funker

Polaris
27-06-2022, 23:03
Uten å kritisere din luktesans for mye, sikker long-covid, så er jeg selv litt overrasket over tidsbruken her. Både partene i mellom, og selv med en regjering som uansett politisk ståsted ikke alltid kan sies at de saler og rir samme dag

Utfallet, i kroner, virker nå såpass gitt, at jeg føler det nå er en helt unødvendig uthaling og dertil ramming 3. part. Ikke først og frem Per Sandberg som skal på fylla i Syden, men heller tante Olga som i dag skulle fått cellegift i Tromsø. Og den heller generelle ulempen for samfunnet.

Det betyr ikke at flyteknikere ikke fortjener bedre vilkår og mer enn 3,7% mer i lønn. Men det er ikke helt sånn det funker

Men den generelle ulempen for samfunnet er det lockdownen til NHO som står for, ikke flyteknikerenes streik slik den var?

Føler uansett det er det samme spørsmålet som sikkert har blitt stilt siden tidenes morgen på dette forumet - hva er vitsen med streik om det ikke gir en generell ulempe for samfunnet? Det *skal* jo både høres og sees og føles, drittkasting mellom arbeidstaker og giver kan man gjøre på møterom. Streik skal vel være en siste resort for å understreke hvor viktig ens arbeid er, og dermed også hvorfor bl.a lønnsøkning er fortjent. Hva forventer man, at streiken kun skal lamme Oslo-Kristiansand - hvor man uansett kan kjøre ganske raskt fra A til B?

Jeg synes flyteknikerene blir kastet under en buss av føleri og urettferdig behandling.

Someone
27-06-2022, 23:12
Men den generelle ulempen for samfunnet er det lockdownen til NHO som står for, ikke flyteknikerenes streik slik den var?

Jeg fordelte ikke noe skyld mellom partene her [emoji6]

Men som jeg har skrevet tidlig, og som er, eller snart blir, bevist her: Skal man ha vesentlig justering av lønn, så gjøres ikke det i slike sentrale forhandlinger. Men lokalt, som jo teknikerne hos Norwegian tydeligvis fikk til i våres lokalt, med mer enn 10% lønnsøkning, og opptil 14% «på bunn»

Man kan selvsagt mislike det hvis man vil, men det er nå slik arbeidsmarkedet fungerer i Norge. Og selv om det nødvendigvis ikke er perfekt, vil jeg i det minste hevde det er bedre enn mange andre

gustavf
27-06-2022, 23:19

Jeg tror det er Helsetilsynet som må sale og regjeringa som må ri. Leste Rikslønnsnemda-saken fra 2016, og der varslet Helsetilsynet fare for liv og helse 8 timer før ambulanseflyene sto på bakken og streiken ble avsluttet i et møte 6 timer før. Her er det vanskelig å vite hvordan Helsetilsynet vurderer en fare som øker litt mer gradvis.

Tidsbruken partene i mellom, får meg til å mistenke intern uenighet i NFO. De er jo også en liten organisasjon, uten en hovedorganisasjon i ryggen, så de har vel muligens ikke hatt nok ressurser til å håndtere ei så omfattende konflikt.

Someone
27-06-2022, 23:27
Tidsbruken partene i mellom, får meg til å mistenke intern uenighet i NFO. De er jo også en liten organisasjon, uten en hovedorganisasjon i ryggen, så de har vel muligens ikke hatt nok ressurser til å håndtere ei så omfattende konflikt.

Ja, i følge media hevdet de i formiddag de skulle komme med en skisse i løpet av dagen, som
NHO hevder de ikke har mottatt. Så virker som de har noen interne utfordringer

geirs
28-06-2022, 08:41
Partene innkalt til arbeidsministeren nå i formiddag. Pleier vel og ende med tvungen lønnsnemnd når det skjer.

gustavf
28-06-2022, 08:42
Partene er innkalt til møte hos arbeidsministeren. Det betyr nok tvungen lønnsnemnd.

Kan jo lure på om det ble utsatt fra i går på grunn av NFOs lovede løsningsforslag, som jeg er litt usikker på om de fikk levert fra seg før midnatt.

lanorge
28-06-2022, 08:58
Betyr tvungen lønnsnemnd at streiken avsluttes umiddelbart?

Beechdriver
28-06-2022, 09:04
Veldig bra dette her; får bli slutt på det streiketullet snarest mulig (det gjelder både teknikere og SAS-piloter).

73H
28-06-2022, 09:05
Betyr tvungen lønnsnemnd at streiken avsluttes umiddelbart?

I teoro ja. Det nedlegges da forbud mot videre streik og lockout. I praksis kan det ta noe tid å få teknikerne tilbake på jobb.

SK384
28-06-2022, 09:09
I praksis ja. Det er regjeringen som fremmer forslag til Stortinget om en særlov som Stortinget vedtar. Men om ikke Stortinget er samlet er samlet sånn som nå, kan regjeringen beslutte dette. Det er vanlig praksis at streiken avsluttes umiddelbart når regjeringen sier de vil fremme forslag om tvungen lønnsnemd. Det var en gang husker jeg hvor arbeidstaker organisasjonen sa de ikke ville avslutte før Stortinget hadde vedtatt dette, men det løste seg til slutt ved at de gikk tilbake til arbeidet når regjeringen varslet tvungen lønnsnemd.

Henshaw
28-06-2022, 09:39
I teoro ja. Det nedlegges da forbud mot videre streik og lockout. I praksis kan det ta noe tid å få teknikerne tilbake på jobb.

Kan vel ta enda litt tid å få unnagjort backlog på vedlikehold, reparasjoner og inspeksjoner så blir vel nok heller ikke slik at alt er tilbake til normalen med en gang fra passasjersynspunkt

Hypern
28-06-2022, 10:02
I praksis ja. Det er regjeringen som fremmer forslag til Stortinget om en særlov som Stortinget vedtar. Men om ikke Stortinget er samlet er samlet sånn som nå, kan regjeringen beslutte dette. Det er vanlig praksis at streiken avsluttes umiddelbart når regjeringen sier de vil fremme forslag om tvungen lønnsnemd. Det var en gang husker jeg hvor arbeidstaker organisasjonen sa de ikke ville avslutte før Stortinget hadde vedtatt dette, men det løste seg til slutt ved at de gikk tilbake til arbeidet når regjeringen varslet tvungen lønnsnemd.

Det er riktig - regjeringen fremmer en proposisjon til Stortinget om tvungen lønnsnemnd. Det er egne særlover. Antagelig blir ikke dette vedtatt formelt før oktober da Stortinget ikke samles før da.

Someone
28-06-2022, 10:12
Da var det offisielt: Tvungen lønnsnemd

https://www.nettavisen.no/okonomi/har-innkalt-partene-i-flystreiken-til-mote/s/5-95-551226

På ettermiddagen i går kom det et varsel fra Helsetilsynet om at vi måtte gripe inn i konflikten i dag før klokken ti, for å unngå fare for liv og helse. Jeg har dessverre ikke hatt annet valg enn tvungen lønnsnemnd, sier Persen.

Men det blir vel en grei backlog på ting som må fikses før trafikken er tilbake som normalt

Når kan Widerøe fyre opp kortbanenettet igjen?

Jens W
28-06-2022, 10:15
Men det blir vel en grei backlog på ting som må fikses før trafikken er tilbake som normalt

Når kan Widerøe fyre opp kortbanenettet igjen?

Widerøe sier på FB nå at det vil ta "dager og uker" å komme ajour.

Konflikten er over, men det vil ta noe tid før trafikken kan gå som normalt. Vi jobber nå med å skaffe oss oversikt og gjøre prioriteringer, slik at vi kan få i gang full ruteproduksjon så raskt som mulig. Vi har imidlertid endel etterslep på vedlikehold som vil påvirke driften i Widerøe i dager og uker fremover. Passasjerer vil bli kontaktet av Widerøe dersom flygningen ikke gjennomføres som planlagt. Alle andre passasjerer møter som normalt.

matsemann
28-06-2022, 14:32
Veldig bra dette her; får bli slutt på det streiketullet snarest mulig (det gjelder både teknikere og SAS-piloter).

Ja, forhandlinger bør bare være at man får servert krav fra ledelsen, så får man se føye seg. Liker ikke foreningene vilkårene man får servert, så far de heller finne et forbund (FPU), som kan akseptere dem, eller faktisk underby dem ytterligere.

OttoL
28-06-2022, 15:13

Føler uansett det er det samme spørsmålet som sikkert har blitt stilt siden tidenes morgen på dette forumet - hva er vitsen med streik om det ikke gir en generell ulempe for samfunnet? Det *skal* jo både høres og sees og føles, drittkasting mellom arbeidstaker og giver kan man gjøre på møterom. Streik skal vel være en siste resort for å understreke hvor viktig ens arbeid er, og dermed også hvorfor bl.a lønnsøkning er fortjent. Hva forventer man, at streiken kun skal lamme Oslo-Kristiansand - hvor man uansett kan kjøre ganske raskt fra A til B?

Jeg synes flyteknikerene blir kastet under en buss av føleri og urettferdig behandling.

NFO kunne gitt en generell ulempe for samfunnet med å gjøre dette på en skikkelig måte, for eksempel ikke sende plassoppsigelse for teknikerne til ambulanseflyene. Ellers må nå en streik kunne møtes med mottiltak fra arbeidsgiver.

NFO som tabbet seg ut her

Viktig med så ræva vilkår som mulig slik at du kan komme deg fra A til B for en billigere penge enn flytoget til OSL.

73H
28-06-2022, 15:36
Kan vel ta enda litt tid å få unnagjort backlog på vedlikehold, reparasjoner og inspeksjoner så blir vel nok heller ikke slik at alt er tilbake til normalen med en gang fra passasjersynspunkt

Det er nok veldig forskjellig fra selskap til selskap hvor stor backloggen har rukket å bli. Norwegian er tilbake og ajour allerede, mens Widerøe melder om at det kan ta flere uker å bli ajour.

https://www.vg.no/nyheter/i/eEj6ry/slik-blir-flytrafikken-fremover

Henshaw
28-06-2022, 18:37
NFO kunne gitt en generell ulempe for samfunnet med å gjøre dette på en skikkelig måte, for eksempel ikke sende plassoppsigelse for teknikerne til ambulanseflyene. Ellers må nå en streik kunne møtes med mottiltak fra arbeidsgiver.

NFO som tabbet seg ut her.

NFO levert vel ikke plassoppsigelse for teknikere hos Babcock, det var jo NHO som iverksatte lockout?

OttoL
28-06-2022, 18:48
NFO levert vel ikke plassoppsigelse for teknikere hos Babcock, det var jo NHO som iverksatte lockout?

Ingen lockout uten at det er levert plassoppsigelse

Novair
28-06-2022, 18:49

Joda, samtlige. Generaltabbe.

view
28-06-2022, 20:45
SAS pilotforeninger i morgen: hold my beer (slik unngår man tvungen lønnsnemd)

Boeing_fan
28-06-2022, 23:34
Ser SAS har 12 kansellerte avganger fra OSL idag, mens Norwegian kun hadde en avgang til Dubrovnik imorges kansellert. Dog har de også veldig mange store og små forsinkelser.

Someone
29-06-2022, 09:32
39 innstillinger for Widerøe hittil i dag. Sånn fritt etter hukommelsen er vel da ca 1/3 av nivået på samme tid i går. Så mye går jo, selv om endel fly nå står rundtomkring og venter på en liten sjekk

Hypern
29-06-2022, 10:20
Ser SAS har 12 kansellerte avganger fra OSL idag, mens Norwegian kun hadde en avgang til Dubrovnik imorges kansellert. Dog har de også veldig mange store og små forsinkelser.

Dette skyldes nok heller pilotmangel og mannskapsmangel enn teknikerstreiken.

eNsYL
29-06-2022, 15:30
Joda, samtlige. Generaltabbe.

NHO hadde vel bare levert plassoppsigelse på Babcock om ikke NFO hadde gjort det. Problem løst..

LN-KOG
29-06-2022, 16:24
Ingen lockout uten at det er levert plassoppsigelse

Poenget er vel hvem som leverte plassoppsigelsen. NFO tok ikke ut teknikerei Babcock i streik, men NHO stengte dem og en haug andre ute.

Litt urent trav her.

Someone
03-07-2022, 22:04
39 innstillinger for Widerøe hittil i dag. Sånn fritt etter hukommelsen er vel da ca 1/3 av nivået på samme tid i går. Så mye går jo, selv om endel fly nå står rundtomkring og venter på en liten sjekk

Ni kanselleringer for dem i går, så det meste virker være på plass her nå, og langt unna frykten for ukesvis med kaos

Someone
02-12-2022, 10:58
Da var nemda ferdig og man kan vel konkludere de streiket for ingenting

https://www.nemndene.no/rikslonnsnemnda/kjennelser/2022/kjennelse-222