PDA

View Full Version : Utvalg se på om staten igjen skal inn i SAS

Radiv
05-06-2022, 22:01
Ikke sikker på hvem som satt igang dette, men er det en god ide?
I tilfellet hvorfor mener du ja eller nei?

view
05-06-2022, 23:14
Det er vel ikke snakk om å skyte inn kapital men at dette koronalånet på 1,5 mrd som SAS trakk på fra staten inngår i de 20 mrd gjeld som SAS søker å konvertere til aksjer.

Om så skulle skje, mener jeg staten igjen bør planlegge en exit og holde seg borte fra å eie kommersielle flyselskap.

For øvrig må det bli smalhans for aksjonærene om alle denne gjelden konverteres til aksjer, a la Norwegians restukturering?

zeffen
06-06-2022, 17:58
Med dagens regjering er det absolutt en mulighet for at man kjøper seg inn igjen i SAS.

Jeg ser personlig ingen rasjonelle grunner til det, men det er en del emosjonelle, spesielt på sosialistisk side.

Om de gjør det kommer det nok med krav om at SAS må endre praksis på måten de behandler de ansatte -- slik at det blir et skandinavisk forbilde og aktiv politikk fra staten for å sørge for gode arbeidsvilkår og hindre dominans fra lavprisaktører som Wizz etc.

Man ser jo hvordan man har avlyst konkurranse om togstrekninger for å direktefordele til Vy -- dette vil være litt NSB-nostalgi overført på flymarkedet, med et argument om at aktivt statlig eierskap kan sikre gode arbeidsvilkår for de ansatte.

Det er selvsagt motsatt vei av hvor SAS er på vei, og jeg tror ikke de ville få reelt gjennomslag for noe slikt fra de andre eierne, men de kan lett bli forført av historien om det skandinaviske statlige prosjektet og tenke de kan bruke eierskap til å vri ting den veien...

(Det skal også sies -- jeg tror mer statlig innblanding er akkurat det SAS trenger nå for å overleve. Uten tror jeg heller ikke de overlever særlig mye lengre. Er virkelig _forskrekket_ over hvor lavt kvaliteten har falt i det siste, og har selv blitt en av mange som nå unngår dem fordi jeg ikke lengre stoler på at de får meg frem fra A til B.)

gustavf
06-06-2022, 18:55
Ikke sikker på hvem som satt igang dette, men er det en god ide?
I tilfellet hvorfor mener du ja eller nei?

Så vidt jeg har klart å finne ut er det ikke satt ned noe slikt utvalg. Har du en kilde?

Staten har leid inn finansielle og juridiske rådgivere i forbindelse med lånegarantien som ble utstedt under pandemien, og som kan ende med at staten får SAS-aksjer i et oppgjør. Det er imidlertid noe litt annet enn et utvalg som skal se på om staten skal kjøpe seg inn i SAS.

litt-amatør
06-06-2022, 19:36
Så vidt jeg har klart å finne ut er det ikke satt ned noe slikt utvalg. Har du en kilde?

Staten har leid inn finansielle og juridiske rådgivere i forbindelse med lånegarantien som ble utstedt under pandemien, og som kan ende med at staten får SAS-aksjer i et oppgjør. Det er imidlertid noe litt annet enn et utvalg som skal se på om staten skal kjøpe seg inn i SAS.

Det er korrekt og opposisjonen er flinke til å prøve å lage alternative historier rundt dette. For en som stemte Høyre mange ganger må jeg si at det ikke er hyggelig å se hvordan partiet har sunket i kvalitet. Særlig det siste drøye halvåret da de forlot regjering. Og denne Linda Hofstad Helleland som kommenterer SAS er virkelig ikke min favoritt.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-sas-rad-spar-pengene/76250213

Hun mener altså:
«Hadde de hatt en stor operasjon i Norge, ville dette vært litt mer komplisert, men sånn er det altså ikke.»

Jeg mente vitterlig at SAS har en ganske stor operasjon i Norge. Og personlig tror jeg ikke en slik løsning hadde vært så dum. For SAS.

IL-2
07-06-2022, 01:23
Det er jo politikk. Man kan jo godt lage seg noen "krav" om at SAS skal drive på visse vilkår, for at det skal være aktuelt for staten å gå inn i SAS.

Da kan man godt stille krav som ikke er realistiske. I neste omgang godtas ikke kravene, staten kjøper seg ikke inn i SAS. Gevinst? Man har tilfredstilt alle parter.