Log in

View Full Version : Leiebil i Europa

DY_ENZV
03-06-2022, 08:30
Hei! Skal på tur med familie og leie bil i Nice. Tenker å ha med bilstoler for barna, men disse festes med isofix. Regner med at dette er nokså standard på nyere biler, men noen som har erfaring på at disse leiebilen faktisk har det? Skal leie fra sixt som jeg går ut ifra har en nokså ny bilflåte.

jb1
03-06-2022, 11:30
Skal du ha med egne barneseter/sittteputer?

Min erfaring er at de fleste biler har dette, ja. Jeg har leid mange biler med de smaa paa tur og isofix er et godt og sikkert system for de smaa. Jeg ville skrevet en mail og bedt om dette. Man har jo aldri en 100% garanti for hvilken bil man faar, kun kategori, men det skader jo ikke aa be dem om aa notere det i bestillingen.

I verste fall maa du leie et sete fra uttleier som passer bilen, men det er vel litt upraktisk om du alt staar der med egne seter.

God tur.

Someone
02-01-2023, 18:29
Litt tynt statistisk grunnlag, men virker som leiebilprisene i Europa i sommer kanskje har gått litt ned fra de veldig høye prisene i 2022?

Hypern
03-01-2023, 11:44
Litt tynt statistisk grunnlag, men virker som leiebilprisene i Europa i sommer kanskje har gått litt ned fra de veldig høye prisene i 2022?

Det har vel rett og slett med at de kanskje har klart å få inn flere biler i flåtene etter at mange firmaer solgte store deler av flåtene under covid?Men ja det virker som at leiebilprisene ikke bare i Europa, men også USA har begynt å falle etter sinnsyke priser.

SudCaravelle
03-01-2023, 12:00
Ser at skikkelige biler fremdeles koster skjorta på NCE. Vi har dessverre booket oss tentativt en Tesla stasjonsvogn for å få alt på plass til 1000 lappen per dag.

KnutW
03-01-2023, 12:30
Ikke så relavant mtp sommerferiepriser, men en BMW 3 "or similar" i London med fri kilometer lå på 8-900 per døgn i januar/februar hos Sixt.

LN-KOG
03-01-2023, 13:59
Europcar er et alternativ. Jeg hadde en Vauxhall Grandland i ei uke i England i høst og betalte ca 5000 for det.

Fnate
03-01-2023, 16:01
Synes leiebiler har normalisert seg veldig både i Europa og USA. Men å leie en "Mercedes" uten å spørre på utleiestasjonen er jo alltid dyrt. Og det er vel poenget?

Men ellers er det greit rundt om nå, er min erfaring. Og upgrades og ting virker å funke som før.

Henshaw
09-01-2023, 12:44
Leeenge siden jeg har leid bil nå, har det noe å si hvilken versjon av nettsiden man bestiller på? Typ skal jeg gå på avis.com eller avis.co.uk eller avis.no når jeg skal leie i UK?

Hypern
09-01-2023, 13:13
Leeenge siden jeg har leid bil nå, har det noe å si hvilken versjon av nettsiden man bestiller på? Typ skal jeg gå på avis.com eller avis.co.uk eller avis.no når jeg skal leie i UK?

Den norske siden så får du kundeservice osv i Norge i etterkant om det skulle være noe som vel er uendelig mye greiere å deale med i mange tilfeller. Dessuten så er alt av forsikringer man MÅ ha inkludert når du bestiller på den norske siden grunnet norsk forbrukerlovgivining. Det er fremdeles sånn at leiebilfirmaene vil forsøke å selge deg ubrukelige ekstraforsikringer men når du har bestilt dette fra den norske siden kan du med trygghet takke nei til alt dette (og mange kredittkort har en egen forsikring innebakt som dekker egenandelen til leiebilforsikringen). Og det er faktisk sånn at mange av de ubrukelige ekstraforsikringer som leiebilfirmaene forsøker å selge gjerne er ting man også har i reiseforsikringen sin.

Henshaw
09-01-2023, 13:25
Den norske siden så får du kundeservice osv i Norge i etterkant om det skulle være noe som vel er uendelig mye greiere å deale med i mange tilfeller. Dessuten så er alt av forsikringer man MÅ ha inkludert når du bestiller på den norske siden grunnet norsk forbrukerlovgivining. Det er fremdeles sånn at leiebilfirmaene vil forsøke å selge deg ubrukelige ekstraforsikringer men når du har bestilt dette fra den norske siden kan du med trygghet takke nei til alt dette (og mange kredittkort har en egen forsikring innebakt som dekker egenandelen til leiebilforsikringen). Og det er faktisk sånn at mange av de ubrukelige ekstraforsikringer som leiebilfirmaene forsøker å selge gjerne er ting man også har i reiseforsikringen sin.

Topp, vet at alle egenandeler er dekket av vanlige reiseforsikringen, så da går jeg for .no for biljakt.

EB
09-01-2023, 16:30
…også i Roma har det stabilisert seg til sommeren. Litt billigere for en uke og en klasse større bil i år enn i fjor. Men fortsatt godt over nivået fra før pandemien. Nå blir det en uke med bil og noen dager med interrail på første klasse.

Fnate
09-01-2023, 16:55
Booket nettopp bil for 13 dager på NCE midt i sommeren. Rimeligste med automatgear og betaling ved henting var drøyt 6600,-. Det synes jeg også er helt tilbake til normalen.

Henshaw
11-01-2023, 14:17
Booket bil for én uke i Skotland i juli, ca 7700 kroner inkl barnesete. Dette for en Tesla Model X (or similar...) hos Enterprise. De hadde også Nissan Leaf og Renault Zoe for 3200 for samme uke.
Alternativt kan man legge på 1000 kroner til å få en Toyota Aygo eller Opel Corsa.
Andre selskap lå stort sett på 6000-7000 og oppover for de minste bilene.

Hickok
11-01-2023, 15:06
Da hadde jeg lett gått for Corsa'en! [emoji3]

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

SK384
08-02-2023, 08:28
Jeg fikk booket meg en bil for forestående Tysklandstur. Det ble til slutt Sixt. Vi henter bilen i Frankfurt og kjører derfra til Stuttgart. Vi bestilte en BMW 530/540 (or sim). Vi trenger bilen like i underkant av 4 døgn. Det var imidlertid billigere å bestille for 5 døgn. Mere kilometere var også inkludert. Jeg bestilte derfor for 4 døgn og 2 timer slik at jeg fikk prisen for 5 døgn, så leverer jeg den bare noen timer før. Sier de noe på det og risikerer en å måtte betale differansen? Morron kom på like over 4000 kroner. Jeg kunne selvsagt fått det billigere med å leie en polo eller noe slikt, men det er greit å ha en noenlunde skikkelig bil.

Egenes
08-02-2023, 12:11
Det står i vilkårene at du kan i verste fall ende opp med å betale mer for å lever bilen inn tidligere, men dette er ikke noe som praktiseres virker det som. Jeg spurte Sixt i Frankfurt om det samme i høst, og da fikk jeg bare til svar at jeg kunne returnere bilen når jeg ville, men at jeg ikke ville få refundert noe differanse.

Erfaringsmessig så er Sixt relativt rause med oppgraderinger i Frankfurt, spesielt på 5-serie/A6 da de er ganske populære.

SK384
08-02-2023, 12:52
Takk Egenes. Da satser vi på det går bra. Jeg har sånn Gold medlemskap i Sixt som skal gi oppgradering om det er biler tilgjengelig, så vi satser på en liten oppgradering. Ellers lever vi godt med BMW 5 serie eller A6 med litt skikkelig motor. Sist vi var i Tyskland for 4 år siden fikk vi tilbud om oppgradering fra A6 til A8 mot det jeg vil si var en symbolsk sum. Det slo vi selvsagt til på.

Egenes
08-02-2023, 13:19
De to siste årene har jeg leid noe som tilsvarer A4 stasjonsvogn i Frankfurt, da har jeg fått:
- Audi Q5 55 (flunk ny, registrert samme uke som jeg hentet den).
- Volvo XC60 T8.
- BMW X6 40d med M sport pakke.

Ellers virker det jo som at Sixt ofte har biler med større motor og mer utstyr enn enkelte andre, hvis man er opptatt av det.

SudCaravelle
11-05-2023, 09:38
Nå er det helt bananas tilstander på NCE..

Biltur gjennom Europa ble desverre avlyst etter at de fire andre i familien nektet (Og utrolig nok så er det beistet av en Range Rover egentlig en 4 seter (Autobiography Executive) som er helt latterlig på en så gedigen bil.. Samt plass til to kofferter)

Hadde først en BMW IX leiebil som er OK størrelse, men der gjorde Sixt om til Ford Mustang Elbil som er helt uaktuell i 14 dager og den ble kansellert..

Så da er sp langt valg bil en meger døll Passat Stasjonsvogn og den kom på 18.000(!) for 14 dager som er kvalmt.. For den summen i 2019 så hadde man jo fått en forgylt Hummer.

BMW X3 skulle de ha 26.000 for og X5 38.000 - alt med platinum-rabatten.. :(

BLir nok fremdeles Sixt med drømmen om oppgradering og at de leverer på SAS-terminalen.

Someone
11-05-2023, 09:47
Så da er sp langt valg bil en meger døll Passat Stasjonsvogn og den kom på 18.000(!) for 14 dager som er kvalmt.. For den summen i 2019 så hadde man jo fått en forgylt Hummer.

Da er prisene ned fra i fjor. Endte med mer enn det for en ganske kjip Peugeot 3008 der i fjor

BLir nok fremdeles Sixt med drømmen om oppgradering og at de leverer på SAS-terminalen.

Det er vel et tilvalg man må krysse av når man bestiller? Så kommer det vel an på status om man må betale eller ikke

Oluf Air
11-05-2023, 10:33
Leide en Audi Q7 av Sixt i München nå før i vinter og kjørte til Slovenia. Ble to fartsbøter Østerriske autobahn (40-50 euro hver) + Sixt tar ett gebyr på 30 euro for å videresende.

Visste ikke om disse boksene autobahn i Østerrike og fikk bot for å kjøre 140 i 130 sonen, noe strengt

Fnate
11-05-2023, 12:16
Nå er det helt bananas tilstander på NCE..

Biltur gjennom Europa ble desverre avlyst etter at de fire andre i familien nektet (Og utrolig nok så er det beistet av en Range Rover egentlig en 4 seter (Autobiography Executive) som er helt latterlig på en så gedigen bil.. Samt plass til to kofferter)

Hadde først en BMW IX leiebil som er OK størrelse, men der gjorde Sixt om til Ford Mustang Elbil som er helt uaktuell i 14 dager og den ble kansellert..

BMW X3 skulle de ha 26.000 for og X5 38.000 - alt med platinum-rabatten.. :(

Fy flate. Har fulgt med selv og vi booket 14 dager på NCE i sommer for lenge siden. En eller annen dum-di-dum bil med automatgear. Det fikk vi for ca 7000,- på AVIS. Nå har prisene gått helt til himmels. Vi booket lenge før vi kjøpte flybillett så flyet lander 2 timer etter at leien starter, men det regner jeg med at ordner seg.

Savipix
11-05-2023, 12:40
Hyr man bil på NCE SKALL man ta kvitto efter tankning. Idioten på Hertz ville kräva motsvarande halv tank av mig fast mätaren visade full och det var påfyllt på flygplatsen (500m bort). Några väl valda glosor på franska om kriminalitet och Fankrikes rykte i världen senare så behövdes inte det..

SudCaravelle
11-05-2023, 13:08
Det er vel et tilvalg man må krysse av når man bestiller? Så kommer det vel an på status om man må betale eller ikke

Jeg er 130 år gammel så jeg bestiller bil over telefon og da nevner jeg terminalen til de på booking.

Virker faktisk som Hertz og Avis også levere på den terminalen nå for type 30 euro.

Someone
23-05-2023, 22:22
Prisene i NCE er hakket lavere enn i fjor for min del

Siden jeg gir beng i status og lojalitet hos bilutleiere, så fikk jeg via Autoeurope en Ford Focus stasjonsvogn eller lignende hos Hertz for 6290kr for en uke. Med alt av forsikringer og et barnesete. Artig nok skulle Hertz ha 3000kr mer direkte gjennom dem. Kunne dog ikke velge henting på T1, men for 3000kr (+ jeg slipper gebyret på €25) skal jeg gledelig ta trikken i 2 minutter fra T1 til T2. Blir sjeldent turer over 30 min den uken vi er der, så begrenset hva jeg gidder prioritere på bil :p

EB
29-05-2023, 13:30
Siden vi bestilte leiebilen i desember har den takket være norsk krone blitt rundt 800,- dyrere for en uke…men hadde jeg bestilt samme bil i dag Fiat Tipo eller Ford Focus stasjonsvogn hadde jeg måtte ut med 10.000,- ekstra.

SudCaravelle
28-06-2023, 13:50
Fikk litt hetta av denne Passaten til 18.000 så jeg tok en liten ringerunde. Av en eller annen grunn dukket BMW X5 45e opp til "bare" 26.500 NOK for to uker på Europcar sine hjemmsider, og etter litt forhandling med Europcars norske kundeservice så hostet de opp en voucher på 25% som jasset bilen ned til 20.000 NOK for 14 dager.

Det er faktisk ikke ille i disse dager og en ganske så deilig bil hvis det blir litt råning mellom de forskjellige byene.

jcnorway
29-06-2023, 19:17
6 dagers leie fra/til MXP i den norske høstferien står på gjøremålslisten her.

Har foreløpig booket en Mercedes GLE for 590 EUR med ubegrenset km hos Hertz. Satser på at en klarer å finne noe rimeligere etter hvert.

jcnorway
30-06-2023, 11:03
6 dagers leie fra/til MXP i den norske høstferien står på gjøremålslisten her.

Har foreløpig booket en Mercedes GLE for 590 EUR med ubegrenset km hos Hertz. Satser på at en klarer å finne noe rimeligere etter hvert.

Da er man nede i 431 EUR på nøyaktig samme bil, periode og utleieselskap. Begynner å hjelpe da ;)

Someone
30-06-2023, 11:20
Da er man nede i 431 EUR på nøyaktig samme bil, periode og utleieselskap. Begynner å hjelpe da ;)

Og hvis du bare ganger med 10 og ikke 12, blir det i teorien enda billigere i NOK :p

jcnorway
30-06-2023, 12:24
Og hvis du bare ganger med 10 og ikke 12, blir det i teorien enda billigere i NOK :p

:colgate:

Vurderer å velge "Betal nå"-prisen deres på rett i underkant av 5000 NOK. Hvem tør å spå NOK vs EUR for høsten? :stir

dc-8-63
01-07-2023, 19:56
Litt på siden, hvordan er forholdet mellom bestillt bil(e.g. BMW X5) og utlevert bil i Europa (Spesiellt i Italia - Frankrike) nå ?

Her i USA er jo spesiellt Hertz og tildels Avis et totalt Lotto spill med mange tapere ! Sixt er vel de eneste som nesten har et 1:1 forhold (eller gode oppgraderinger som X3 til X5) Et lite unntak er at på Maui har tydelig merket inntoget av Sixt og nå har X3 tatt over fra Mustang Cab som standard leiebilen på Maui hos alle leverandørene. Ser 20 X3 for hver Mustang nå. (Og X3 er tydelig en toppselger her i Pacific Northwest - bilen jeg ser mest av på veien).

EB
02-07-2023, 05:49
Fortsatt mye «….eller tilsvarende bil» i Europa. De fleste tilbyr garantert biltype…men da til heftige priser. Hertz har en Italian Edition…hvor du kan få alt fra Abarth til Stelvio…garantert.

TriStar
11-07-2023, 13:27
Planlegger en tur til Baskerland i høst. Planen er å fly til Bordeaux, og så leie bil der. Noen problemer med å kjøre leiebil over grensen til Spania?

Savipix
11-07-2023, 14:59
Upptäckte nu när jag skulle hyra bil i LLA att det plötsligt dykt upp en fee på 375SEK för att köra bilen över gränsen till Norge eller Finland. Kan inte minnas att jag sett detta tidigare?

jcnorway
11-07-2023, 17:18

Fr 590 til 431 og nå 404 EUR som jeg booket om til i helgen [emoji14] Godt det enda er noen måneder til høstferien så man kan jakte litt til [emoji6]

TriStar
12-07-2023, 10:56
Planlegger en tur til Baskerland i høst. Planen er å fly til Bordeaux, og så leie bil der. Noen problemer med å kjøre leiebil over grensen til Spania?

Da kan jeg svare med selv på denne da jeg sendte en forespørsel til Sixt. Det er en fee for grensekrysning ved leie i Frankrike, og denne er på € 7,99 pr dag, eller maks € 29,- for en uke.

SudCaravelle
31-07-2023, 13:18
Tok en liten sjekk nå på leiebil for høstferien (AGP) og ser at prisene har falt betraktelig.. VI har booket en Audi Q5 som med platinum rabatt kostet 14.500 for 10 dager - Nå får du en speller ny BMW 7 Serie hos Avis for lavere sum, og Audian kan bookes hos Sixt for 10.000.

Da begynner det faktisk å ligne noe igjen.

Polaris
07-08-2023, 20:48
Hva er "gjengs" billigst å booke i norge for tiden? Har absolutt nada statuser, så jeg vet ikke helt hvor man starter? Er det best å booke via f.eks finn.no, eller direkte fra avis/herz osv? Eller er det irrelevant?

Skal ha med hele sulamitten opp til nord nå, og må nødvendigvis ha hele sulamitten-bil ala stasjonsvogn med leiebilseter osv... Blir det prisen av en liten bruktbil?

Fnate
07-08-2023, 21:43
Hva er "gjengs" billigst å booke i norge for tiden? Har absolutt nada statuser, så jeg vet ikke helt hvor man starter? Er det best å booke via f.eks finn.no, eller direkte fra avis/herz osv? Eller er det irrelevant?

Skal ha med hele sulamitten opp til nord nå, og må nødvendigvis ha hele sulamitten-bil ala stasjonsvogn med leiebilseter osv... Blir det prisen av en liten bruktbil?

Jeg sjekker ofte på Expedia jeg, for å finne ut hva som er rimelig når det er aktuelt. Litt opp og ned om jeg faktisk booker der eller på det spesifikke selskapet. Med mindre du må ha "hotrod Mercedes med triple tusenmetere og ekstra koppholder festet langs vindusruta".

LN-MOW
07-08-2023, 22:14
Koppholdere er viktig. Men pass på at forsikring er inkludert. Som 'tysker' kan det være noen feller det kan være greit å vite om.

Discus
08-08-2023, 08:48
Siste ganger jeg har vært på Evenes brukte jeg rent-a-wreck der. Den drives av en bilforretning i Harstad og hadde biler av 2019 og 2020-årgang som var i helt OK. Bilene hadde gått ca. 120.000km, så man merker at den ikke er flett ny, men alt virket. Nye vinterdekk med gode pigger på den vi hadde på vinteren. Usikker på hva de har på andre steder i nord.

Prisen var 2500 for en mid-size mot Avis/Hertz som skulle ha fra 7500 kroner for en micro-størrelse. Betaling på nett med kredittkort i forkant, og de fakturerte bompenger i etterkant, uten påslag.

I tillegg var det selvbetjent nøkkel-pickup/drop-off så vi var ikke avhengige av åpningstider til leiebilselskapet der oppe (Avis stenger eks kl 22 så man ikke får hentet bil om man kommer med siste flyene fra Oslo...).

Faktisk mye bedre kundeopplevelse enn de tradisjonelle som jeg opplever som dyre og lite kundefokuserte på Evenes.

SudCaravelle
08-08-2023, 09:31

Det er så schitzofrene leiebilprisert om dagen både i Norge/Europa og USA så det virker som å brygge seg en god kopp kaffe og sette av 10 minutter til å "teppe-søke" nettet er lurt..

Jeg sjekker:
- Leiebil funksjonen hos SAS (Noen ganger kongetilbud)
- Expedia
- Avis
- Hertz
- Sixt
- Finn

Jeg ringer også direkte til Eusopecar, Sixt og Avis sin norske bookingside.

Dette virker sikkert litt borderline, men det tar 10-15 minutter og har spart oss for maaaange pesos.

LN-MOW
08-08-2023, 14:27
Har sett eksempler på gode priser hos Widerøe også ..

https://cars.cartrawler.com/wideroe/?clientId=521155#/searchcars

waytogo74
09-08-2023, 20:38
Hvis man sprecher litt Deutsch så kan det lønne seg å sjekke https://www.billiger-mietwagen.de. Har funnet gode priser der for Frankrike, på tross av dårlig kronekurs. Dog tvilsomt om det er et godt utgangspunkt for booking i Norge. Brukte https://www.holidayautos.com mye tidligere men ga de opp pga. bonusordning som aldri fungerte uten dialog med kundeservice.

EB
09-08-2023, 20:47
Book alltid direkte hos leiebilfirmaet.

Someone
09-08-2023, 21:55
Book alltid direkte hos leiebilfirmaet.

Jeg kjipet og booket vi Autoeurope her i NCE nå. Sparte over 3000kr for en uke i stredet rett gjennom Hertz. Som var billigst denne gangen

Når jeg skal kjøre lite her nede, så spiller bil liten rolle utover plass.

Dog hevdet Hertz vi ble oppgradert siden vi fikk automatgir. De som har prøvd Toyota sine automatkasser som vi fikk bør ikke være enig. Snakk om ræl. Men da blir det nok en grunn til å kjøre minst mulig [emoji2957]

Larsabal
15-08-2023, 10:15
Jeg trenger minibuss i vinterferien med Milano som hente- og leveringspunkt. Vi er 6 personer + skiutstyr. Med de prisene som dukker opp nå skulle en tro det var en eller annen happening i de trakter som legger beslag på det meste av 9-setere. 15.000 NOK for 5 dager er dyrt (en og annen lokal utleier tilbyr noe billigere, men jeg ønsker å leie direkte fra en av de store og kjente). Hvis jeg bytter til 2 stk stv av typen Passat el.l. havner jeg på rundt 10.000, totalt. Jeg tror jeg avventer og ser om de senker prisene frem mot avreise, som tross alt er en stund til.

Polaris
17-08-2023, 22:18
Zenkju zenkju for alle tips!! Det hjalp. Etter en heftig hyperfokus-kveld med 148 tabs åpen, ble det til noe så banalt som en Toyota Auris (eller liknende) fra Hertz, direkte på herz.no (dvs. -- hertz.de). Slettes ikke så dum pris med 4000kr for 5 dager med stasjonsvogn inklusive 1000kr i barneseter.

EB
19-08-2023, 05:38
Sommerferien neste år planlegges nå uten leiebil - for første gang på en 20 års tid. Vi legger til noen reisedager - får en lengre ferie men billigere for både noen ekstra netter og tog er faktisk billigere enn leiebil og drivstoff - og da har jeg ikke en gang tatt med hva vi sparer på å ikke måtte betale enveisleie hos bilutleieselskapet. Planen er å feriere mellom Brindisi og Bologna.

SudCaravelle
04-09-2023, 11:42
Nå "raser" leiebil-prisene hos Sixt ser jeg og har allerede ombooket vår høstferie-bil i Marabella tre ganger. Nå tar de 11.100 hundre for BMW 7 serie som (og da den aller siste styggeste garantert) som er ganske smooth til å være Sixt. Man kan også få X5 for samme summen som var uhørt noen måneder tilbake.

Ser også man kan få Lambi Urus for 78.000 NOK - De ngodkjenner nok ikke Dragen, pluss at vi unngår helst VAG :colgate:

MountainDew
04-09-2023, 16:51
Betalte 2.100 for en uke på Mallorca. Budget sin flotte Skoda Fabia :)

For en som er vant med elektrisk bil var det fryktelig dyrt å fylle bensin!!

Hypern
04-09-2023, 18:58
Ellers burde man faktisk finne seg i å ta bussen/toget noen ganger. ;) Men jeg ser det gir mening når man er mange på tur, selv om jeg av og til synes det er gøy å kjøre rundt på egen hånd i USA særlig. Nedover kontinentet her i Europa iallefall er det mange komfortable tog å ta, ofte har de jo en kafe/restaurantvogn man kan nyte god mat og drikke. I østlige Europa koster togbillettene som oftest nada med en norsk innekt.

Futura
04-09-2023, 19:35
Ellers burde man faktisk finne seg i å ta bussen/toget noen ganger. ;) Men jeg ser det gir mening når man er mange på tur, selv om jeg av og til synes det er gøy å kjøre rundt på egen hånd i USA særlig. Nedover kontinentet her i Europa iallefall er det mange komfortable tog å ta, ofte har de jo en kafe/restaurantvogn man kan nyte god mat og drikke. I østlige Europa koster togbillettene som oftest nada med en norsk innekt.Helt enig. Jeg har fremdeles gode minner fra da vi reiste med Amtrak mellom San Diego og LA, for 42 år siden, fra Greyhound bussen vi hadde på sightseeing i New York, og ferskt er minnene om Trirail mellom FLL og MIA i vinter, og rutebussen MIA til Miami Beach. Det er liksom en opplevelse i seg selv å reise kollektivt. Man kommer på en måte lokalbefolkningen litt mer under huden.

Hypern
04-09-2023, 20:32
Helt enig. Jeg har fremdeles gode minner fra da vi reiste med Amtrak mellom San Diego og LA, for 42 år siden, fra Greyhound bussen vi hadde på sightseeing i New York, og ferskt er minnene om Trirail mellom FLL og MIA i vinter, og rutebussen MIA til Miami Beach. Det er liksom en opplevelse i seg selv å reise kollektivt. Man kommer på en måte lokalbefolkningen litt mer under huden.

Hehe Amtrak er ikke spesielt billig selv etter norsk standard. Men det er faktisk litt gøy å reise med, gjorde det senest i vinter mellom Seattle og San Francisco. Gjennomgående god service faktisk, men man kan ikke regne med å ankomme etter rutetabellen. I USA er det godstogene som gjelder og har forrang, ja de eier jo også skinnegangen så. Men om man har god tid og penger så er det egentlig en fin måte å oppleve USA på .

Fnate
04-09-2023, 21:30
Tog er knall det. Tok Acela fra Boston til NY i påsken og det var supert. Men om jeg skulle kjøre familien til/fra El Corte Ingles i Malaga en ukes tid hadde jeg valgt leiebil fremfor Acela. :)

Someone
04-09-2023, 22:05
Ja, tog er fint når man skal fra en by til en annen. Problemet er med en gang man skal utenom

Eller som Fnate er innepå, når det begynner blir mye å drasse på

EB
05-09-2023, 06:03
Her gleder vi oss til neste sommer med tog. Lærte hjemme at tok vi tog utenlands var det alltid Første klasse…og det bringer jeg videre inn i våre planer. Nå legger vi faktisk opp ferien etter der Frecciarossa stopper - ennå ikke opplevd at det ikke står mange taxier rundt en italiensk jernbanestasjon. Selv jeg som har vært salgsansvarlig i et leiebilselskap skal klare dette:-)

SudCaravelle
05-09-2023, 09:34
Mange fine måter og farte rundt på. Vi liker veldig godt friheten og ha en leiebil stående selv på turer uten alle barna. NY, DC osv så gidder jeg ikke. T Banen i New York synes jeg var helt herlig og turbo-antropologi - tog og ferger i Norge er jo også priceless.

Men.. Nå er heldigvis leiebil blitt mer normalt priset og godt er det.

Polaris
05-09-2023, 10:01
Helt enig. Jeg har fremdeles gode minner fra da vi reiste med Amtrak mellom San Diego og LA, for 42 år siden, fra Greyhound bussen vi hadde på sightseeing i New York, og ferskt er minnene om Trirail mellom FLL og MIA i vinter, og rutebussen MIA til Miami Beach. Det er liksom en opplevelse i seg selv å reise kollektivt. Man kommer på en måte lokalbefolkningen litt mer under huden.

Hach, dette minnte meg på om hvor eksotisk det var å ta offentlig buss fra Calgary til Banff National Park... :D Egentlig et herlig minne.

SBT
05-09-2023, 13:54
[QUOTE=EB;1287521]Her gleder vi oss til neste sommer med tog. Lærte hjemme at tok vi tog utenlands var det alltid Første klasse…og det bringer jeg videre inn i våre planer.

Prisforskjellen på 1. klasse og økonomi er ikke så stor i Italia, jeg bruker å booke på trenitalia, FS sin egen hjemmeside.
Hvis du har tenkt å kjøpe billett på stasjonen før avreisen, så kan det bli lang tid i køen, og du rekker kanskje ikke det toget du skulle ha.

Discus
05-09-2023, 16:57
<mod>
Trådens tittel: Leiebil i Europa

Start gjerne en egen tråd om "bil vs togturer" eller å "reise i USA med tog"
</mod>

AndreasN
14-10-2023, 19:23
Driver å titter på leiebil tidlig i juni, hentes ut på CDG og tilbakeleveres på BOD.
Turen går vestover til Normandie og siden sørover via Rennes og Nantes.

Det er ikke til å komme bort i fra at de elektriske alternativene kommer gunstigere ut i pris så da blir spørsmålet om det er noen her inne som har erfaring med å ta seg frem elektrisk i Frankrike og kanskje til og med i det aktuelle området?

Fnate
25-02-2024, 16:37
Sitter og ser på biler 14 dager i NCE til sommeren. Sixt er vesentlig rimeligere enn Avis og Hertz. Det er også eneste plassen man kan få spesifisert type, uten at jeg nødvendigvis trenger en Range Rover for 31k for 2 uker.

Noen med erfaring? Trenger man å ringe dem for beste priser?

SudCaravelle
25-02-2024, 21:40
Sitter og ser på biler 14 dager i NCE til sommeren. Sixt er vesentlig rimeligere enn Avis og Hertz. Det er også eneste plassen man kan få spesifisert type, uten at jeg nødvendigvis trenger en Range Rover for 31k for 2 uker.

Noen med erfaring? Trenger man å ringe dem for beste priser?

- Min erfaring er at man stort sett får nyere og bedre biler ned Sixt.
- Du har sikkert EBG eller EBD så da får du også Sixt platinum.
- De er ganske rause på upgrades der.
- Du kan velge terminal du henter/leverer bil så du slipper å miste 30-60 minutter av ferien.
- Ringer du bookingen i Norge kommer du til noen svært hyggelige damer på Sørlandet som gir meget god personlig service og noen ganger bedre priser.
- Bookingen er jo fleksibel s¨vi "pleier" å books, og deretter monitorere prisen senere hvor venindene på Sørlandet oppdaterer prisen hvis du ringer.

Vi valgte dessverre ikke Sixt i fhor da vi måtte ha stor SUV og da var Sixt to gangeren av Europcar.

Fnate
26-02-2024, 09:35
- Min erfaring er at man stort sett får nyere og bedre biler ned Sixt.
- Du har sikkert EBG eller EBD så da får du også Sixt platinum.
- De er ganske rause på upgrades der.
- Du kan velge terminal du henter/leverer bil så du slipper å miste 30-60 minutter av ferien.
- Ringer du bookingen i Norge kommer du til noen svært hyggelige damer på Sørlandet som gir meget god personlig service og noen ganger bedre priser.
- Bookingen er jo fleksibel s¨vi "pleier" å books, og deretter monitorere prisen senere hvor venindene på Sørlandet oppdaterer prisen hvis du ringer.

Vi valgte dessverre ikke Sixt i fhor da vi måtte ha stor SUV og da var Sixt to gangeren av Europcar.

Takker. Europecar hadde jeg helt glemt at eksisterte. Det skal jeg sjekke.

Så på egenandelene til Sixt. De er helt sjuke. Stoler du bare på egenandelforsikringen på kredittkort eller reiseforsikring?

Oppdatering: Ooooh... Europecar ass'. Takker for at du nevnte

Larsabal
26-02-2024, 10:27
Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er relativt trygge valg – så feil kunne jeg ta nå i vinterferien med avtale hos Avis Malpensa/Milano.

Jeg ble i dagene før uthenting av MB Vito Tourer or similar (9-seter, vi var 3 voksne og 3 barn som skulle stå på ski i Dolomittene med tilhørende mye bagasje) pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quickpass" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk hentelapp og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quickpass, overhodet.

Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med svigermor, barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus.

Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro.

Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe.

Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei.

Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte.

SudCaravelle
26-02-2024, 10:33
Takker. Europecar hadde jeg helt glemt at eksisterte. Det skal jeg sjekke.

Så på egenandelene til Sixt. De er helt sjuke. Stoler du bare på egenandelforsikringen på kredittkort eller reiseforsikring?

Oppdatering: Ooooh... Europecar ass'. Takker for at du nevnte

Lurer på om vi har stort sett tatt forsikring uten egenandel til en OK pris med Sixt? De på kundeservice hjelper deg til den forsikringen som fungerer sammen med reiseforsikringen.

Europcar hadde speller ny X5 til lav pris, og jeg trpr den bilkategorien ga litt fast track osv på leiesjappa.

Polaris
26-02-2024, 10:41
Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er relativt trygge valg – så feil kunne jeg ta nå i vinterferien med avtale hos Avis Malpensa/Milano.

Jeg ble i dagene før uthenting av MB Vito Tourer or similar (9-seter, vi var 3 voksne og 3 barn som skulle stå på ski i Dolomittene med tilhørende mye bagasje) pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quickpass" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk nøkkel og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quickpass, overhodet.

Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med svigermor, barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus.

Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro.

Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe.

Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei.

Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte.

Wow, for et horrorshow! :drunk: Min medfølelse sendes!

Fnate
26-02-2024, 11:14
Lurer på om vi har stort sett tatt forsikring uten egenandel til en OK pris med Sixt? De på kundeservice hjelper deg til den forsikringen som fungerer sammen med reiseforsikringen.

Europcar hadde speller ny X5 til lav pris, og jeg trpr den bilkategorien ga litt fast track osv på leiesjappa.

Var den X5'en jeg fant også. Til nesten samme pris som en Renault Capture or similar hos Avis. :)

TLS at OSL
26-02-2024, 15:11
Aftenposten har en artikkel i dag om hvordan diskusjonen om bulker og riper på innleverte leiebiler kan unngås.
En norsk scanner reduserer krangling om bulker på leiebilen.

https://www.aftenposten.no/verden/i/bg1ype/norsk-scanner-reduserer-krangling-om-bulker-paa-leiebilen

KnutW
03-03-2024, 15:46
Sitter og ser på leiebil fra Birmingham til Heathrow i sommer. Sixt er forbausende mye billigere, 30-40%, enn Avis og Hertz som er ganske like på pris. Noen erfaringer med Sixt i UK? Kundeservice, forsikringer, utleveringsfjas, skrankekøer etc..?

SudCaravelle
03-03-2024, 16:25
Sitter og ser på leiebil fra Birmingham til Heathrow i sommer. Sixt er forbausende mye billigere, 30-40%, enn Avis og Hertz som er ganske like på pris. Noen erfaringer med Sixt i UK? Kundeservice, forsikringer, utleveringsfjas, skrankekøer etc..?

Har en kollega som fikk bil uten ratt og pedaler på LHR. Merkelige greier..

Fnate
03-03-2024, 16:31

Men det er muligens verdt det allikevel, om man sparer såpass?

Martin
03-03-2024, 16:46

Sjekket han på riktig side?

EB
04-03-2024, 07:28
Skal leie bil på Sicilia om to uker…bare et døgn og håper på en litt sjarmerende sliten Fiat Panda.

Eriksan
05-03-2024, 08:16
Leide bil fra Hertz ett døgn i Verona i vinterferien og fikk et bilmerke jeg aldri hadde hørt om, Lynk & Co, eller no.

KnutW
05-03-2024, 10:19
Leide bil fra Hertz ett døgn i Verona i vinterferien og fikk et bilmerke jeg aldri hadde hørt om, Lynk & Co, eller no.

Det var nok en Or similar.

TriStar
06-03-2024, 20:07

En av Volvo sine svensk-kinesiske fettere…

jb1
06-03-2024, 20:26
De store har jeg stort sett gode erfaringer med de store. Tror jeg har brukt Sixt noen ganger, med det er lenge siden. Det varierer om jeg tar full dekning eller ikke, litt avhengig av hvor vi skal. Her i Polen har jeg sluttet helt å bruke tredjepartsider etter flere tilfeller av «skader» eller «ekstra rengjøring» som jeg ikke hadde forårsaket. Budget var håpløs en gang, i Salzburg, men alle kan ha en dårlig dag. «Disputed charge» gjorde at de sluttet å ignorere meg og godtok å diskutere, og da innrømmet de at det var en «intern misforståelse».

Sent from my iPhone using Tapatalk

EB
07-03-2024, 06:16

Vi ble oppgradert til Lynk & Co i Napoli i 2022…helt grei asiat for en dagstur rundt Amalfi Men med mine 1,91 så slet jeg litt med sittekomforten.

AndreasN
22-05-2024, 19:03
Skal for første gang siden før COVID ut på tur med leiebil i Europa og i den sammenheng er jeg litt usikker på hva man i 2024 bør sørge for å ha dekket av forsikringer på en leiebil?

Bilen er leiet gjennom Alamo som vel er en del av Europecar om jeg forstått ting riktig, men booket gjennom rentalcars.com som igjen vel er en del av booking.com?

Jeg spurte rentalcars.com om de kunne spesifisere hvilke forsikringer som er inkludert og fikk følgende til svar. Tenkte jeg kunne høre her inne om dette ser "greit" ut eller om det anbefales å oppgradere forsikringen utover det som fremgår i svaret under?

Turen går fra CDG til BOD over 4 dager.

Forstår det slik at du har spørsmål angående forsikringen som er inkludert i leieprisen.

Det står følgende om ansvars forsikring: "Dekker sjåførens ansvar for eventuelle personskader og skader på eiendom som omfattes av forsikringspolisen. Den dekker ikke skader på sjåføren eller leiebilen. Denne dekningen er gyldig kun så lenge du overholder vilkårene i leieavtalen." Dette er den informasjonen som bilutleier har sendt oss i betingelsene. Ettersom det er en forsikring som er inkludert i leien, vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med Alamo PNE hvis du trenger mer spesifikk informasjon. Kontakt informasjonen vi har på de i systemet er følgende telefon nummer: +33148626581.

Det vil også si at det ikke dekker skade på sjåføren eller leiebilen. Når det gjelder kaskoforskring så er det følgende: Hvis bilens karosseri blir skadet i løpet av leieperioden, betaler du kun en egenandel for reparasjoner som dekkes av forsikringspolisen. Denne dekningen er kun gyldig dersom du overholder vilkårene i leieavtalen. Den dekker ikke andre deler på bilen (som glass, dekk, interiør, tak eller understell), eller avgifter/gebyrer (som bilberging og annet), eller tilleggsutstyr og annet inne i bilen (som barneseter, GPS-enheter eller personlige eiendeler).

Personskade på sjåfør er ikke inkludert i noen av forsikringene som er inkludert i leieprisen.

MountainDew
23-05-2024, 00:34
Din standard reiseforsikring dekker skade på sjåfør.

Pleier å betale med et kort som har egenandel-forsikring på leiebil.

Personlig tar jeg ikke noen ekstra forsikringer i EU/US.

AndreasN
23-05-2024, 12:36
Takker så mye for svar. Det var dette med eventuell skade på annen person og annen persons eiendom jeg i grunn ble mest usikker på, det fremgår jo da «Dekker sjåførens ansvar for eventuelle personskader og skader på eiendom som omfattes av forsikringspolisen». Det er da altså dekkende nok?

Polaris
23-05-2024, 21:12
Wow leiebilprisene i Tromsø er WILD. 16k for 1 uke stasjonsvogn. Yeah no thanks.

TriStar
23-05-2024, 23:13
Wow leiebilprisene i Tromsø er WILD. 16k for 1 uke stasjonsvogn. Yeah no thanks.

Prøv Rent-a-Wreck, det berget oss i fjor sommer. Ca halve prisen av de andre selskapene. Helt ok to år gammel Opel et-eller-annet med fem dører.

EB
05-06-2024, 18:18
Nå står valget mellom Lancia Ypsilon og Fiat 500 hvor jeg helt klart ønsker meg førstnevnte. Avis, Europcar og Hertz er identiske på pris pr døgn ut i fra Bari jernbanestasjon om 15 dager…

Blubird
05-06-2024, 22:58
Med storebror-utgaven av 500 reservert, blir det interessant å se om man ender opp med noe "tilsvarende" eller får muligheten til å grafse litt i oppgraderingsutvalget. Noe lokalt produsert eller tegnet er det uansett lov å håpe på.

AndreasN
23-01-2025, 23:11
Leiebil hos Hertz. Er denne "Super-Cover" forsikringen et must? 4000kr ekstra eller 5000kr gjennom SAS for 8 dager.

MountainDew
24-01-2025, 05:54
Absolutt ikke. Betal med et kort som har forsikring på egenandel.

AndreasN
24-01-2025, 08:06
Takk. Tenkte i utgangspunktet at det skal holde, får sjekke opp vilkårene.

Hadde i fjor en situasjon med en leiebil som ble retunert der utleier hevdet å oppdage en skade på plastgrillen. Jeg hadde da heldigvis betalt 1300kr ekstra i en eller annen forsikring, så da var det ikke noe å bry seg med.

Så det er jo liksom det som er det verste at det skal være en eller annen matriell-filleskade på bilen som vil koste.

MountainDew
26-01-2025, 10:27
Europcar legger ned sin virksomhet i Norge fra 1 Feb 2025.

Henshaw
26-01-2025, 11:41
Europcar legger ned sin virksomhet i Norge fra 1 Feb 2025.

Forsvinner norske nettsiden og bestilling også eller kun selve bilutleie i Norge?

Eriksan
28-01-2025, 08:21
Takk. Tenkte i utgangspunktet at det skal holde, får sjekke opp vilkårene.

Hadde i fjor en situasjon med en leiebil som ble retunert der utleier hevdet å oppdage en skade på plastgrillen. Jeg hadde da heldigvis betalt 1300kr ekstra i en eller annen forsikring, så da var det ikke noe å bry seg med.

Så det er jo liksom det som er det verste at det skal være en eller annen matriell-filleskade på bilen som vil koste.

Har ikke alle ordentlige helårs reiseforsikringer egenandelsdekning på leiebil? Min gjennom DNB og Fremtind har hatt dette i en årrekke.

AndreasN
28-01-2025, 09:53
Slik jeg forstår det så forsikrer Mastercardet egenandel inntil 20 000. Avis har en egenandel på 23 000 og Hertz på 34 000 på "små SUVer".

Ringte DNB for å få litt mer klarhet i denne dekningen, men vedkommende jeg fikk snakke med hadde lite å komme med utover det som står skrevet på nett, så ble ikke noe særlig klokkere.

Det viktigste er selvfølgelig forsikring mot skader på 3 part, men så er det som allerede nevnt fryktelig ergelig dersom det er en filleskade på bilen som ender opp med å koste flere tusen.

Da er jo det nesten verdi i å betalte 3-4 lapper for en sånn idiotforsikring gjennom utleier når man først skal være på veien i over en uke.

Ser ellers at man får en bedre pris når man booker gjennom avis.com sammenliknet med avis.no. Men på .com får ikke man opp denne idiotforsikringen som et alternaltiv, det gjør man på .no. Noen som har noe erfaring med valg av Avis side?

Bizflyer
28-01-2025, 10:18
Nå er det vel et år siden jeg har leid bil.
Benyttet meg nå forleden av SAS sitt tilbud med Sixt som ga 1500 nivåpoeng for 3 dagers leie i Tysklan i februar.

Men herreminhatt som prisen på ekstra forsikring har gått opp siden sist.

Hvis man vil unngå en egenandel på 1600 euro (ca 19000 kr) så må jeg ut med 1800 kr. For 1000 kr kan jeg få en egenandel på 1000 euro. Dette er mer enn en dobling siden sist jeg leide bil. Sjekket også for mindre biler og prisen var den samme. Før har det vært differensiert.

I Tyskland har de også innført enveisgebyr på 150 euro. Det hadde de ikke før. Men det er jo fortsatt billig i forhold til i NOrge hvor tilsvarende er 3500kr.....

Ting har blitt dyrt ja....

Chriscross
28-01-2025, 10:21
Slik jeg forstår det så forsikrer Mastercardet egenandel inntil 20 000. Avis har en egenandel på 23 000 og Hertz på 34 000 på "små SUVer".

Ringte DNB for å få litt mer klarhet i denne dekningen, men vedkommende jeg fikk snakke med hadde lite å komme med utover det som står skrevet på nett, så ble ikke noe særlig klokkere.

Det viktigste er selvfølgelig forsikring mot skader på 3 part, men så er det som allerede nevnt fryktelig ergelig dersom det er en filleskade på bilen som ender opp med å koste flere tusen.

Da er jo det nesten verdi i å betalte 3-4 lapper for en sånn idiotforsikring gjennom utleier når man først skal være på veien i over en uke.

Ser ellers at man får en bedre pris når man booker gjennom avis.com sammenliknet med avis.no. Men på .com får ikke man opp denne idiotforsikringen som et alternaltiv, det gjør man på .no. Noen som har noe erfaring med valg av Avis side?

Booker du på norsk side er det du trenger av forsikringer inkludert, ryktene siser at du får god pris om du booker gjennom sas dot no om dagen.

Ville ikke turt å booke via utenlandske sider uten en kredittkortforsikring som dekker alt på leiebil opp til XXX kroner. Noen Amex kort har dette om 75% av hele reisen er betalt med kortet.

Som eksempel tilbyr SIxt-appen rimeligste pris uten noen forsikringer for utleie i USA. Da er man fått gjeldslave resten av livet om noe går galt.

AndreasN
28-01-2025, 11:13
Takk. Får undersøke dette med avis.no/com litt nærmere.

Gjennom SAS kommer bilene ut rundt 1000kr dyrere enn direkte hos Avis eller Hertz. I tillegg så vil denne idiot forsikringen bli enda 1000kr dyrere gjennom SAS.

Bizflyer
28-01-2025, 13:05
Takk. Får undersøke dette med avis.no/com litt nærmere.

Gjennom SAS kommer bilene ut rundt 1000kr dyrere enn direkte hos Avis eller Hertz. I tillegg så vil denne idiot forsikringen bli enda 1000kr dyrere gjennom SAS.

Jeg booket som sagt under tilbudet i januar. Da var prisen hos SAS 250 kr dyrere enn direkte hos Sixt i Lux klassen. Greit å betale det mer for 1500 nivåpoeng. At man i tillegg kjøpte forsikring ga 750 nivå poeng ekstra. Når vi nærmer oss 20k i egenandel blir det drøyt å ikke ta når man ikke har forsikring som dekker det. Jeg mistenker leiebilselskapene for å sette prisen så høy nettopp for å selge denne forsikringen.....

AndreasN
28-01-2025, 13:53
Det gir absolutt mening. I dette tifelle kommer dessverre SIXT ganske så mye dyrere ut enn Hertz og Avis gjennom SAS.

Vedlagt snipper av de ulike forsikrings alternaltivene gjennom SAS og direkte gjennom Hertz på samme bil.

Som nevnt så dekker tilsynelatlende DNB MC kun egenandel opp til 20k.

Kjøper man en av disse nokså dyre forsikringene gjennom direkte gjennom bestilling, så vil de vel neppe plage deg om det skulle være en filleskade på bilen i tillegg til at alt annen av nødvendige forsikringer skal være good?

eisa01
29-01-2025, 19:41
Har leiebilselskapene skrudd opp egenandel så kredittkort ikke vil dekke hele beløpet lenger, og leiebilselskapene da kan selge ekstradekning igjen?

Fnate
31-01-2025, 16:18
Har leiebilselskapene skrudd opp egenandel så kredittkort ikke vil dekke hele beløpet lenger, og leiebilselskapene da kan selge ekstradekning igjen?

Det synes jeg det virker som også, faktisk. Egenandelforsikring har blitt nærmest ubrukelig.

Discus
03-02-2025, 11:23
Det synes jeg det virker som også, faktisk. Egenandelforsikring har blitt nærmest ubrukelig.
Det å betale seg ut av egenandel fines i mange varienter i forskjellige bransjer/foreninger. Historien viser ofte at det medfører mer skade og høyere kostnader/ulemper som da fordeles på alle, og ikke bare de som volder skade. Ikke overrasket...

EB
16-03-2025, 17:20
I år blir det i tillegg til tog også litt leiebil i Italia. Både 4 dager i Puglia og et døgn i Roma. Begge steder har vi null bagasje som skal være med i bilen…så da blir det Lancia Ypsilon, Fiat 500 eller Fiat Panda. Er jo så billig at det er rent morsomt - sjarmen er bonus:-)

MountainDew
17-03-2025, 13:18
Noen anbefalinger for leiebil på Island?

Hvor nødvendig er det med biler som kan kjøre på F veier?

EB
18-03-2025, 06:06
På Island hadde jeg nok gått for 4x4 - og hos leiebilselskapene får du disse fra den minste japanske til den største amerikanske:-)

SudCaravelle
18-03-2025, 08:55
På Island hadde jeg nok gått for 4x4 - og hos leiebilselskapene får du disse fra den minste japanske til den største amerikanske:-)

Og faktisk nesten kulere på den øya - noe så ejeldent som kule japanske svææære SUVer ;)

https://www.geysir.is/cars/land-cruiser-arctic-4x4/