View Full Version : SAS Resultat Q2 2022
Fortsatt svårt för "bolaget". Överlåter analysen åt andra :)
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/q2-2022-ramp-up-and-transformation-of-sas-continue/
SAS continues the ramp-up and has during the quarter seen the highest number of passengers since the pandemic started. Meanwhile, the work with the necessary transformation plan, SAS FORWARD, continues.
The plan was presented when the Q1 results were released on February 22 and is designed to secure long-term competitiveness. It will allow SAS to effectuate a deleveraging of its balance sheet while substantially improving its liquidity position. In addition to reducing the cost structure and improve efficiencies, SAS is seeking to convert approximately SEK 20 billion of debt and hybrid notes into common equity and will also seek to raise not less than SEK 9.5 billion in new equity capital. The success of the plan depends upon SAS attracting potential new capital from the capital markets and other sources and upon SAS fully achieving the targeted SEK 7.5 billion annual cost reduction by fiscal year 2026.
Earnings before tax ended at negative SEK 1.6 billion for the quarter and the cash balance at the end of the quarter was SEK 8.5 billion.
Har de tidligere presentert tallene de ser for seg å styrke balansen med? Det vil si de 20 mrd SEK i gjeldsreduksjon og minimum 9,5 mrd SEK i ny kapital?
Har de tidligere presentert tallene de ser for seg å styrke balansen med? Det vil si de 20 mrd SEK i gjeldsreduksjon og minimum 9,5 mrd SEK i ny kapital?
Dette vil bli utfordrende for SAS. Jeg er ikke sikker på levedyktigheten til selskapet slik det fremstår idag.
Twin Otter
31-05-2022, 10:36
Har reservasjoner med SAS til Spania ihhv. juni og august. Er tiden inne for å begynne å se etter alternativer?
Swedeline F28
31-05-2022, 10:36
Det är väldigt mycket skulder de ber om att slippa och sen på det väldigt mycket pengar som måste skjutas in. Är tveksam till om någon tycker att det är sunt och vettigt att skjuta till så mycket i en dysfunktionell verksamhet.
De vil vel sitte igjen med nærmere 20 milliarder i gjeld?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De vil vel sitte igjen med nærmere 20 milliarder i gjeld?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Brutto vel, men det er vel primært leasingforpliktelser
Flyr i vekst og Norwegian gir vel nok konkurranse på sikt? Trenger markedet og Norden egentlig SAS? Jeg er redd de økonomiske tyngdelovene vinner over evnen og viljen til å omstille driften...
Godt det alltid finnes investorer som er villige til å hive penger etter flyselskap .. Men SAS er snart som katta, og hvor mange liv har de igjen?
Det er ting som må gjøres på flere plan i SAS, men inntil noen er villig til å ta et skikkelig balletak på de dysfunksjonelle funksjonene i bolaget, vil de desverre fortsette å styre mot avgrunnen ….
ENGM RAMP
31-05-2022, 13:48
Godt det alltid finnes investorer som er villige til å hive penger etter flyselskap .. Men SAS er snart som katta, og hvor mange liv har de igjen?
Det er ting som må gjøres på flere plan i SAS, men inntil noen er villig til å ta et skikkelig balletak på de dysfunksjonelle funksjonene i bolaget, vil de desverre fortsette å styre mot avgrunnen ….
Du har nok et godt poeng der ja Andy, helt klart, det virker som de går i sirkler, og aldri her får bukt med de dysfunksjonelle delene...
Men, som den gamle SAS-mann du er, og med all kjennskapen og kunnskapen din om bolaget. Hva anser du å være dysfunksjonelle deler ?
Men, som den gamle SAS-mann du er, og med all kjennskapen og kunnskapen din om bolaget. Hva anser du å være dysfunksjonelle deler ?
Det mest lysende skrekkeksempelet er callsenter og kundeservice generelt. Her er det mye som kan forenkles og forbedres. Begynn med å la folk få sende email og sveiv igang en fungerende chat istedet for å tvinge folk til å ringe. Som både er foreldet og en cashcow for firmaet som driver callsentrene. Bukken og havresekken. Skammelig. Noen sitter med et sugerør ned i pengesekken her.
Er ikke noen ekspert på crew-problemer, men innbiller meg at det finnes bedre verktøy for både å planlegge og utnytte dem bedre enn det de bruker i dag.
SAS har i alle år prøvd å spare seg til fant. Hva med å prøve å løfte blikket og finne inntektsmuligheter for heller å dra ned enhetskostnadene den veien? Link synes jeg er en god ide, det trengs et skikkelig inhouse feeder-/commuterselskap. Få vekk cityjet og denslags.
Connect - vel, hold dem vekk fra Skandinavia. Hvis de kan tjene penger på å fly fulle briter til Kanariholmene, er det greit for meg. Men ikke fra Skandi.
Og IT/webside…. don’t even get me started …….
Kunne sikkert holdt på i noen timer med å liste opp ting….
Det mest lysende skrekkeksempelet er callsenter og kundeservice generelt. Her er det mye som kan forenkles og forbedres. Begynn med å la folk få sende email og sveiv igang en fungerende chat istedet for å tvinge folk til å ringe. Som både er foreldet og en cashcow for firmaet som driver callsentrene. Bukken og havresekken. Skammelig. Noen sitter med et sugerør ned i pengesekken her.
Er ikke noen ekspert på crew-problemer, men innbiller meg at det finnes bedre verktøy for både å planlegge og utnytte dem bedre enn det de bruker i dag.
SAS har i alle år prøvd å spare seg til fant. Hva med å prøve å løfte blikket og finne inntektsmuligheter for heller å dra ned enhetskostnadene den veien? Link synes jeg er en god ide, det trengs et skikkelig inhouse feeder-/commuterselskap. Få vekk cityjet og denslags.
Connect - vel, hold dem vekk fra Skandinavia. Hvis de kan tjene penger på å fly fulle briter til Kanariholmene, er det greit for meg. Men ikke fra Skandi.
Og IT/webside…. don’t even get me started …….
Kunne sikkert holdt på i noen timer med å liste opp ting….
Helt enig. Sendrektig lederskap med feil fokus kan man også liste opp. I snart to år har man ført krig mot egne ansatte fremfor å konsentrere seg om å refinansiere leasingavtaler osv, mens flyene sto på bakken. Nå skal alle ut og fly, så rabatter på avtaler kan man bare glemme.
De skylder som vanlig på personalkostnadene, men da pleier jeg bare å nevne at SAS for 15 år siden hadde 25000 ansatte. Nå er de 6000 igjen, så hvis det ikke hjalp å fjerne 19000 månedlige lønnsslipper, redder det ikke selskapet om noen av de 6000 gjenværende går litt ned i lønn heller.
Det mest lysende skrekkeksempelet er callsenter og kundeservice generelt. Her er det mye som kan forenkles og forbedres. Begynn med å la folk få sende email og sveiv igang en fungerende chat istedet for å tvinge folk til å ringe. Som både er foreldet og en cashcow for firmaet som driver callsentrene. Bukken og havresekken. Skammelig. Noen sitter med et sugerør ned i pengesekken her.
Er ikke noen ekspert på crew-problemer, men innbiller meg at det finnes bedre verktøy for både å planlegge og utnytte dem bedre enn det de bruker i dag.
SAS har i alle år prøvd å spare seg til fant. Hva med å prøve å løfte blikket og finne inntektsmuligheter for heller å dra ned enhetskostnadene den veien? Link synes jeg er en god ide, det trengs et skikkelig inhouse feeder-/commuterselskap. Få vekk cityjet og denslags.
Connect - vel, hold dem vekk fra Skandinavia. Hvis de kan tjene penger på å fly fulle briter til Kanariholmene, er det greit for meg. Men ikke fra Skandi.
Og IT/webside…. don’t even get me started …….
Kunne sikkert holdt på i noen timer med å liste opp ting….
Specielt på crew-optimering kan de spare en formue. Har set mange eksempler på intraskan, hvor der passivt overføres både 10, 15 og helt op til 18 crew på en flight. Samtidigt er der pax der bliver denied boarding på samme flyvning fordi crew skal frem. Uden at have konkrete tal, så vil mit gæt være at man let kunne spare mindst 20% på crew ved bare at schedulere dem bedre.
Alt for meget spildtid og alt for mange passive overførsel samt dage hvor der bare flyves 1-2 legs. Specielt er der mange fra CPH som flyver norsk og svensk produktion i mange perioder og bliver sendt frem og tilbage til centrum i taxa for overnatning - ofte med bare 1 i bilen. Et helt vanvittigt spild af ressourcer. Der kan spare meget på hoteller, per diem, taxa etc. hvis planning var bedre.
Forøvrigt helt enig i at Link kan give mening, men Connect tilfører bare yderligere af den kompleksitet som de forsøger at undgå. Vi har allerede set eksempler på aflysninger, hvor man har crew i et selskab, som ikke kan flyve de ledige fly i et andet - og det problem bliver ikke mindre.
..... men Connect tilfører bare yderligere af den kompleksitet som de forsøger at undgå. Vi har allerede set eksempler på aflysninger, hvor man har crew i et selskab, som ikke kan flyve de ledige fly i et andet - og det problem bliver ikke mindre.
Det er derfor jeg sier - hvis de kan tjene penger med selvstendig produksjon, er det greit for meg. Men ikke i markeder som SAS selv betjener.
Helt enig. Sendrektig lederskap med feil fokus kan man også liste opp.
Vel, dette er selve roten og årsaken til elendigheten.
Her var det mye positivisme! Good grief. Minus 1,5 MRD i Q1 i et år som dette er ikke dårlig. Det var omtrent som forventet. Det overrasker ikke at de fleste her - og finanspressen - har helt glemt at SAS før pandemien traff hadde flere år med milliardoverskudd og en balanse som var ganske bra for et flyselskap. SAS var på god vei til å gjøre det veldig, veldig bra og alle pilene pekte oppover. Så smalt det. Som alle de store selskapene har SAS gjeld økt under pandemien fordi de ikke har blitt tilført nye midler - som LH, AF-KL, BA og en rekke andre. Norwegian klarte det kunststykket å refinansiere - de gikk jo i prinsipp konkurs - midt under krisa. Kreditorene hadde ikke mye annet valg enn å ta småpenger. Småpenger er jo som kjent bedre enn ingen penger. Å være delvis statseid har nok gjort det vanskeligere for SAS å få kreditorene til å ta de samme kuttene. Mange tenker vel at de statlige eierne kommer med penger (som de burde ha kommet med i 2021). Jeg er optimist og booket nok en rundtur med SAS før helgen.
Forøvrigt helt enig i at Link kan give mening, men Connect tilfører bare yderligere af den kompleksitet som de forsøger at undgå. Vi har allerede set eksempler på aflysninger, hvor man har crew i et selskab, som ikke kan flyve de ledige fly i et andet - og det problem bliver ikke mindre.
Dette har de testet ut grundig for 10-15 år siden, og forkastet fullstendig når SAS Norge, Sverige og Danmark ble samlet til et rike.
Nå er dette tydeligvis glemt helt ut igjen, og skal testes på nytt. Er det noen som vil sette penger på om de får et annet svar denne gang enn sist? Resultatet da var jo også en masse passiv flyging, fly som sto ubrukt på bakken uten rett crew, mens feil crew sto i terminalen og så på sitt syke fly og en masse tomme fly de ikke hedde lov til å fly.
Her var det mye positivisme! Good grief. Minus 1,5 MRD i Q1 i et år som dette er ikke dårlig. Det var omtrent som forventet. Det overrasker ikke at de fleste her - og finanspressen - har helt glemt at SAS før pandemien traff hadde flere år med milliardoverskudd og en balanse som var ganske bra for et flyselskap. SAS var på god vei til å gjøre det veldig, veldig bra og alle pilene pekte oppover. Så smalt det. Som alle de store selskapene har SAS gjeld økt under pandemien fordi de ikke har blitt tilført nye midler - som LH, AF-KL, BA og en rekke andre. Norwegian klarte det kunststykket å refinansiere - de gikk jo i prinsipp konkurs - midt under krisa. Kreditorene hadde ikke mye annet valg enn å ta småpenger. Småpenger er jo som kjent bedre enn ingen penger. Å være delvis statseid har nok gjort det vanskeligere for SAS å få kreditorene til å ta de samme kuttene. Mange tenker vel at de statlige eierne kommer med penger (som de burde ha kommet med i 2021). Jeg er optimist og booket nok en rundtur med SAS før helgen.
Synes mye av negativiteten her går mot ledelsens behandling av de ansatte.. Og fikk ikke SAS tilført 1 milliard euro fra den svenske og danske staten i 2020?
Dette har de testet ut grundig for 10-15 år siden, og forkastet fullstendig når SAS Norge, Sverige og Danmark ble samlet til et rike.
Nå er dette tydeligvis glemt helt ut igjen, og skal testes på nytt. Er det noen som vil sette penger på om de får et annet svar denne gang enn sist? Resultatet da var jo også en masse passiv flyging, fly som sto ubrukt på bakken uten rett crew, mens feil crew sto i terminalen og så på sitt syke fly og en masse tomme fly de ikke hedde lov til å fly.
Ja, dette er same same som før, men resultatet denne gangen blir selvfølgelig noe HELT annet..! Var vel Einstein som sa at definisjonen på galskap er å gjøre det samme om og og igjen og forvente forskjellig resultat.
Jeg vet ingenting om hvordan SAS organiserer de flyvendes arbeid og turnus, men ut fra beskrivelser her høres det veldig ineffektivt ut, så hvorfor ryddes det ikke opp. Skulle tro at både ledelse og ansatte har interesse av å rydde opp; ledelsen for å spare gryn og de ansatte for å slippe å bruke tid på å fraktes rundt uten å jobbe - det er da bedre å enten jobbe, eller ha fri til familie/venner/interesser/younameit? Eller er dette en overlevning fra den glamorøse tiden da yrket som flyger eller flyvertinne også innebar fritid i eksotiske byer?
Jeg vet ingenting om hvordan SAS organiserer de flyvendes arbeid og turnus, men ut fra beskrivelser her høres det veldig ineffektivt ut, så hvorfor ryddes det ikke opp. Skulle tro at både ledelse og ansatte har interesse av å rydde opp; ledelsen for å spare gryn og de ansatte for å slippe å bruke tid på å fraktes rundt uten å jobbe - det er da bedre å enten jobbe, eller ha fri til familie/venner/interesser/younameit? Eller er dette en overlevning fra den glamorøse tiden da yrket som flyger eller flyvertinne også innebar fritid i eksotiske byer?
De har verdens beste scheduleringssystem, og nåde den som prøver å si noe annet.
De har verdens beste scheduleringssystem, og nåde den som prøver å si noe annet.
Efter att ha jobbat med det i rätt många år är jag beredd att hålla med att det är ett toppensystem. Hur man använder det är så en annan sak. #optimizetodeath
Efter att ha jobbat med det i rätt många år är jag beredd att hålla med att det är ett toppensystem. Hur man använder det är så en annan sak. #optimizetodeath
Det er faktisk et godt poeng! Ørene er uansett lukket for forslag om forbedringer, ihvertfall.