SK384
28-05-2022, 08:45
Jeg fant frem boken Fly over Fly av Anders Buraas her for noen dager siden. Boken har undertittel Historien om SAS og er skrevet i 1972. Det er mye interessant lesning i den boken. En kan vel trygt slå fast at luftfarten har forandret seg mye på 50 år.
En ting som jeg bet meg merke i var hvordan de regnet kapasiteten til DC7 og DC8. Sammenlikningen de gjorde var å sammenlikne årskapasiteten med Norske Amerikaline sin MS Oslofjord fra 1949. MS Oslofjord hadde kapasitet på ca. 620 passasjerer i atlanterhavsfart (noe mindre på cruise). En tur mellom Oslo og New York tok typisk 8-10 dager litt avhengig av hvilke havner som ble anløpt på veien. Den kunne gjøre 12-15 rundturer i året, men noe mindre om det ble lagt inn cruise i ruteplanen som det ofte ble gjort.
I boken til Buraas har de regnet seg frem til at en DC7 på årsbasis tilsvarte kapasiteten til 2 MS Oslofjord. En DC8 tilsvarte 6 MS Oslofjord. SAS bestilte i første omgang 7 DC8 maskinen og boken angir at det tilsvarer mer enn 31 MS Oslofjord. (Matematikklæreren stusser litt over det regnestykket, siden 6*7=42 og ikke 31, men det er mulig at på grunn av vedlikehold etc så har de funnet ut at kapasiteten tilsvarte 31 MS Oslofjord)
En kan uansett slå fast at kapasitetsøkningen var formidabel fra den gangen båt var det eneste reelle alternativet for å komme seg til USA og da DC8 ble satt i trafikk.
En ting som jeg bet meg merke i var hvordan de regnet kapasiteten til DC7 og DC8. Sammenlikningen de gjorde var å sammenlikne årskapasiteten med Norske Amerikaline sin MS Oslofjord fra 1949. MS Oslofjord hadde kapasitet på ca. 620 passasjerer i atlanterhavsfart (noe mindre på cruise). En tur mellom Oslo og New York tok typisk 8-10 dager litt avhengig av hvilke havner som ble anløpt på veien. Den kunne gjøre 12-15 rundturer i året, men noe mindre om det ble lagt inn cruise i ruteplanen som det ofte ble gjort.
I boken til Buraas har de regnet seg frem til at en DC7 på årsbasis tilsvarte kapasiteten til 2 MS Oslofjord. En DC8 tilsvarte 6 MS Oslofjord. SAS bestilte i første omgang 7 DC8 maskinen og boken angir at det tilsvarer mer enn 31 MS Oslofjord. (Matematikklæreren stusser litt over det regnestykket, siden 6*7=42 og ikke 31, men det er mulig at på grunn av vedlikehold etc så har de funnet ut at kapasiteten tilsvarte 31 MS Oslofjord)
En kan uansett slå fast at kapasitetsøkningen var formidabel fra den gangen båt var det eneste reelle alternativet for å komme seg til USA og da DC8 ble satt i trafikk.