PDA

View Full Version : Kapasitet DC7 og DC8 vs MS Oslofjord


SK384
28-05-2022, 08:45
Jeg fant frem boken Fly over Fly av Anders Buraas her for noen dager siden. Boken har undertittel Historien om SAS og er skrevet i 1972. Det er mye interessant lesning i den boken. En kan vel trygt slå fast at luftfarten har forandret seg mye på 50 år.

En ting som jeg bet meg merke i var hvordan de regnet kapasiteten til DC7 og DC8. Sammenlikningen de gjorde var å sammenlikne årskapasiteten med Norske Amerikaline sin MS Oslofjord fra 1949. MS Oslofjord hadde kapasitet på ca. 620 passasjerer i atlanterhavsfart (noe mindre på cruise). En tur mellom Oslo og New York tok typisk 8-10 dager litt avhengig av hvilke havner som ble anløpt på veien. Den kunne gjøre 12-15 rundturer i året, men noe mindre om det ble lagt inn cruise i ruteplanen som det ofte ble gjort.

I boken til Buraas har de regnet seg frem til at en DC7 på årsbasis tilsvarte kapasiteten til 2 MS Oslofjord. En DC8 tilsvarte 6 MS Oslofjord. SAS bestilte i første omgang 7 DC8 maskinen og boken angir at det tilsvarer mer enn 31 MS Oslofjord. (Matematikklæreren stusser litt over det regnestykket, siden 6*7=42 og ikke 31, men det er mulig at på grunn av vedlikehold etc så har de funnet ut at kapasiteten tilsvarte 31 MS Oslofjord)

En kan uansett slå fast at kapasitetsøkningen var formidabel fra den gangen båt var det eneste reelle alternativet for å komme seg til USA og da DC8 ble satt i trafikk.

KnutW
28-05-2022, 11:20
Hvis du regner kun på ren kapasitet stemmer nok rundt 30-gangeren ganske bra.

Mener å huske de første DC-8 hadde ca 120-130 seter, og forutsatt en transatlantisk rundtur per døgn blir totalkapasiteten rundt 90.000 pax per år.

Med 15 rundturer i året ville Oslofjord klare 18600 pax per år, ca 20% av en DC-8. Du må altså ha fem Oslofjord'er for å frakte like mange pax i året som én DC-8. Med en flåte på syv DC-8 blir regnestykket 5 x 7 = 35. Trekk fra litt for vedlikehold, og 31 høres rimelig ut.

Litt i samme gate ligger dette regnestykket:
En bekjent som jobbet i KLM flight operations for noen år siden sa de hadde satt seg ned og regnet temmelig nøye på hvor mange DC-3 de måtte ha hatt i drift for å tilsvare kapasiteten til én 747-400 per år. De tok med antall passasjerer, flytider, lastekapasitet, vedlikehold, snag osv. Svaret overrasket selv ops-gutta: Én 747-400 hadde tilsvarende kapasitet som 411 DC-3!

Edit: Forutsetningen til KLM var at de skulle transportere like mye pax og frakt over samme distanse, dvs paxkm og tonnkm som en jumbo klarte på ett år.

SBT
24-08-2022, 22:08
På 60-tallet koster en flybillett med SAS til New York det samme som en 9-10 dagers transatlantisk med Oslofjord/Bergensfjord, 3000 kr,( Det fantes også 1. kl på disse skipene som sikkert var mye dyrere), og Amerikalinjens skip var utsolgt det meste av året.

Someone
24-08-2022, 22:31
På 60-tallet koster en flybillett med SAS til New York det samme som en 9-10 dagers transatlantisk med Oslofjord/Bergensfjord, 3000 kr,( Det fantes også 1. kl på disse skipene som sikkert var mye dyrere), og Amerikalinjens skip var utsolgt det meste av året.


Men kunne ikke (enkelte) jobbe seg over i byssa?

SBT
25-08-2022, 19:01
Potetskreller var en slik jobb.

SQ 777
30-08-2022, 07:40
Jeg jobbet meg over mai 1966 weekend t/r MS Oslofjord, oppvaskhjelp bare 20-år gammel

SK384
04-09-2022, 12:23
På 60-tallet koster en flybillett med SAS til New York det samme som en 9-10 dagers transatlantisk med Oslofjord/Bergensfjord, 3000 kr,( Det fantes også 1. kl på disse skipene som sikkert var mye dyrere), og Amerikalinjens skip var utsolgt det meste av året.

Joda de hadde første klasse ombord. Litt usikker på om det var det på Vistafjord siden den stort sett gikk bare på cruise. Oslofjord hadd en stor førsteklasse med 266 pax og 359 på turist. På Bergensfjord var det kun 100 plasser på første og 775 på turist. Sagafjord hadde en liten førsteklasse. Husker ikke tallet men jeg tror det var noe under 100 plasser. Klasseinndelingen ble kun brukt på transatlantisk. På cruise var skipene en klasse skip og kapasiteten ble vesentlig redusert ved at de dårligste lugarene ikke ble brukt.