PDA

View Full Version : ATR EVO


Someone
18-05-2022, 20:33
ATR planlegger å lansere det man kan kalle en "neo" av deres maskin. I praksis er en hybrid variant planlagt som skal kutte drivstoffforbruket med 20% gjennom kombinere elektrisk- og konvensjonell drift
I tillegg skal den kutte gå på SAF, som dermed skal gi tilnærmet netto null utslipp av CO2

Planen er lansering i 2023 og i drift i 2030. Den skal forbedres aerodynamisk sammenlignet med dagens modell, men den mest synlige endringen er at de går fra 6 til 8 bladet propell

https://www.atr-aircraft.com/presspost/atr-paves-way-for-next-generation-of-its-best-selling-aircraft/

ATR, the world leader in regional aviation, today announced its plans for the next generation of its best-selling family of regional aircraft by 2030, the ATR ‘EVO’.

Desk pilot
10-09-2022, 10:06
Flere initiativ rundt å gjøre ATR mer miljøvennlig (og dermed rimelige i drift): Pratt&Whitney er i ferd med å få sertifisert en oppgradert versjon av sin PW127 for turboprop. Den vil ha lengre vedlikeholdsintervaller samt 3% lavere drivstofforbruk. I tillegg til montering på fabrikknye fly, vil det også bli mulig å ettermontere dem på eksisterende ATR-maskiner.
It's expected the PW127XT-M (127XT) will become the standard engine on ATRs from the final quarter of this year and be available as a retrofit upgrade on ATR-500 and -600 series aircraft. P&WC vice president, Regional Aviation and APU Product Marketing and Sales, Timothy Swail, said the 127XT is the new standard for operating economics, maintenance and sustainability for regional aircraft.
https://simpleflying.com/pratt-whitney-pw127xt-certified-closer-powering-atrs/

Someone
13-10-2022, 20:43
Flere initiativ rundt å gjøre ATR mer miljøvennlig (og dermed rimelige i drift): Pratt&Whitney er i ferd med å få sertifisert en oppgradert versjon av sin PW127 for turboprop. Den vil ha lengre vedlikeholdsintervaller samt 3% lavere drivstofforbruk. I tillegg til montering på fabrikknye fly, vil det også bli mulig å ettermontere dem på eksisterende ATR-maskiner.

https://simpleflying.com/pratt-whitney-pw127xt-certified-closer-powering-atrs/

Da var den sertifisert

https://newsroom.aviator.aero/easa-certifies-atrs-regional-turboprop-aircraft-powered-by-new-pw127xt-m-engine/

EASA certifies ATR’s regional turboprop aircraft powered by new PW127XT-M engine