View Full Version : Sun Air of Scandinavia
ENGM RAMP
10-05-2022, 15:42
Noen som vet hva som er de fremtidige planene til våre danske venner i BLL ? De har jo lagt ned all rutetrafikk, men kommer de tilbake mon tro ?
Er jo en stund siden luftfarten gav full gass igjen nå...
Scandinavien_Airlines
10-05-2022, 16:54
Noen som vet hva som er de fremtidige planene til våre danske venner i BLL ? De har jo lagt ned all rutetrafikk, men kommer de tilbake mon tro ?
Er jo en stund siden luftfarten gav full gass igjen nå...
Jeg skrev med deres presseafdeling for en måneds tid siden idet at jeg selv undrede mig over at 2 af deres fly var i "bevægelse". det viser sig at de var hyret til "charter", men deres rute mellem Göteborg og Cambridge er genoptaget, men dog lukket i offentlig salg.
Har de fortsatt sin franchiseavtale med BA i behold?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har de fortsatt sin franchiseavtale med BA i behold?
I følge BAs nettsider, ja.
https://www.britishairways.com/en-gb/information/partners-and-alliances
Jeg skrev med deres presseafdeling for en måneds tid siden idet at jeg selv undrede mig over at 2 af deres fly var i "bevægelse". det viser sig at de var hyret til "charter", men deres rute mellem Göteborg og Cambridge er genoptaget, men dog lukket i offentlig salg.
Ellers så flyr de vel primært rundt med sine bizjet? Og de flyr vel også ambulansefly i Danmark?
Så en Dornier i BA farger parkert på BLL i dag
Scandinavien_Airlines
14-05-2022, 14:06
Ellers så flyr de vel primært rundt med sine bizjet? Og de flyr vel også ambulansefly i Danmark?
Så en Dornier i BA farger parkert på BLL i dag
Internt i Danmark har vi IKKE ambulancefly som man kender det fra Norge. Her bruger vi lægehelikopter fra stortset hele Danmark også ind til Rigshostpitalet i København, Sådan en tur gøres på mellem 20-30min hvor end det er i Danmark det sker.
Til Grønland, udenlands, og til Færøerne har vi dog Ambulancefly.
Internt i Danmark har vi IKKE ambulancefly som man kender det fra Norge. Her bruger vi lægehelikopter fra stortset hele Danmark også ind til Rigshostpitalet i København, Sådan en tur gøres på mellem 20-30min hvor end det er i Danmark det sker.
Til Grønland, udenlands, og til Færøerne har vi dog Ambulancefly.
Jeg tenker på disse Hawker 800 maskinene som Sun Air vel opererer, på dansk register, og i fulle ambulansefarger ;)
https://www.airliners.net/photo/Air-Ambulance-Sun-Air-of-Scandinavia/Raytheon-Hawker-800XP/4287785
Scandinavien_Airlines
18-05-2022, 09:35
Jeg tenker på disse Hawker 800 maskinene som Sun Air vel opererer, på dansk register, og i fulle ambulansefarger ;)
https://www.airliners.net/photo/Air-Ambulance-Sun-Air-of-Scandinavia/Raytheon-Hawker-800XP/4287785
Se. det var noget jeg ikke vidste om Sun-air. Men jo, så operere de vel også ambulance fly :-)
ENGM RAMP
18-05-2022, 11:56
Jeg tenker på disse Hawker 800 maskinene som Sun Air vel opererer, på dansk register, og i fulle ambulansefarger ;)
https://www.airliners.net/photo/Air-Ambulance-Sun-Air-of-Scandinavia/Raytheon-Hawker-800XP/4287785
Opplever at disse av og til kommer både som JointJet og Sun-Air callsign, så ikke lett å vite hvordan de benytter disse.
Men håper da virkelig at Sun-air kommer tilbake med de små Dornier 328Jet´ene sine. Var en drøm å fly dem til BLL :)
Men håper da virkelig at Sun-air kommer tilbake med de små Dornier 328Jet´ene sine. Var en drøm å fly dem til BLL :)
Spørs om man noen gang vil se de i vanlig rutetrafikk, da det er jo veldig uøkonomiske fly. De bruker de jo innen nichen mot spesialchartere og vel en form for bizjet trafikk. Mne sliter litt å se hvordan Sun Air i det hele tatt skal finne tilbake til sin niche innen sin del av kommersiell passasjertrafikk
Ser nesten ut som det gjenopptar BLL-LCY etter ferien?
Scandinavien_Airlines
07-07-2022, 10:53
Ser nesten ut som det gjenopptar BLL-LCY etter ferien?
Korrekt fra 2 Oktober.
https://gyazo.com/8f567052f105d0a229acfd6d947222f2
Korrekt fra 2 Oktober.
https://gyazo.com/8f567052f105d0a229acfd6d947222f2
Ser ut som det ble fremskyndet, til i dag
BA8209/8210
Bak betalingsmur hos checkin.dk så får ikke lest innholdet, men ser Sun-Air vurdrer større fly. Er vel da trolig snakk om E170/E175?
sarpingen87
08-09-2022, 11:56
Bak betalingsmur hos checkin.dk så får ikke lest innholdet, men ser Sun-Air vurdrer større fly. Er vel da trolig snakk om E170/E175?
Om de skal kunne brukes til London City må det vel bli E170. Men vet ikke, kommer kanskje noe åpen nyhet smart får vi håpe.
Om de skal kunne brukes til London City må det vel bli E170. Men vet ikke, kommer kanskje noe åpen nyhet smart får vi håpe.
BA er største operatør og flyr vel utelukkende med E190. A220-100 er også i bruk (Swiss).
BA er største operatør og flyr vel utelukkende med E190. A220-100 er også i bruk (Swiss).
Artikkelen snakker om fly opp til 88 seter. Da faller E190 og A220 bort i så fall.
Og E175 er ikke godkjent på LCY ;)
Artikkelen snakker om fly opp til 88 seter. Da faller E190 og A220 bort i så fall.
Og E175 er ikke godkjent på LCY ;)
Skulle definitivt ha RTFA (den delen som var åpen). Det gjorde jeg ikke. Bare å beklage!
Likevel, man snakker Sun Air -- som vender seg mer mot business-segmentet -- jeg ville ikke anta de pakker flyene fulle av seter... og E190 er vel rundt 100 seter "normalt"?
Bll spotter
19-09-2022, 12:07
Sean M på Twitter skriver at Sun Air har sikret sig 68 ugentlige slots på LCY fra Air Lingus. Spændende hvad de kommer op med.
Scandinavien_Airlines
19-09-2022, 12:25
Sean M på Twitter skriver at Sun Air har sikret sig 68 ugentlige slots på LCY fra Air Lingus. Spændende hvad de kommer op med.
"AerLingus" Not "Air".Det vel British Airways der skal bruge dem til en ekspansion, og AerLingus vel opgivet ruten til LCY, og for at det ikke skal se ud somom "CityFlyer" har fået for mange slots. Så det vel SunAir der har fået dem til brug.
"AerLingus" Not "Air".
Når vi først pirker Aer Lingus :colgate:
Aer Lingus og BA eies av IAG, så det blir i familien uansett.
Ser ut som også BLL-MAN er tilbake fra slutten av oktober, dog har ikke sett frekvensen
Ser ut som også BLL-MAN er tilbake fra slutten av oktober, dog har ikke sett frekvensen
BLL-MAN BA8245 * 07:45-08:25, Mon
BLL-MAN BA8247 * 17:05-17:45, Tue, Wed, Thu, Fri
Ryanair komplementerer med afgange lørdag og søndag
Sean M på Twitter skriver at Sun Air har sikret sig 68 ugentlige slots på LCY fra Air Lingus. Spændende hvad de kommer op med.
Kombinasjonen av nye fly og nye slots tyder vel kanskje på at noe er i emne?
Sun air er jo et eget selskap, vet ikke om de bare kan overføre slots fritt til BA CityFlyer.
Det er mange nok steder i Danmark, Tyskland og Norge der et mindre fly til London vil kunne ha gått fint. Tenker på jyske lufthavner og tyske regionale, men også KRS blant annet der WF fløy før Corona -- og BOO og AES som vel også har en viss demand -- om man har rett flystørrelse.
litt-amatør
18-11-2022, 14:29
Plutselig har de redigert rutekartet og tatt bort alle de gamle rutene som ikke er startet opp etter pandemien. Nå er det bare BLL-LCY og BLL-MAN igjen. Kan det lønne seg? Vi får seg.
https://www.sun-air.dk/rutekort
Plutselig har de redigert rutekartet og tatt bort alle de gamle rutene som ikke er startet opp etter pandemien. Nå er det bare BLL-LCY og BLL-MAN igjen. Kan det lønne seg? Vi får seg.
https://www.sun-air.dk/rutekort
Dette er jo de vanlige rutene. De har jo også noe ymse chartere, wetlease og «faste» chartere som jo i praksis er endel av nettverket
Ellers er det vanskelig få til noe annet enn nisjer gitt deres flyflåte
Scandinavien_Airlines
18-11-2022, 14:53
Dette er jo de vanlige rutene. De har jo også noe ymse chartere, wetlease og «faste» chartere som jo i praksis er endel av nettverket
Ellers er det vanskelig få til noe annet enn nisjer gitt deres flyflåte
Vanlige ruter? Før covid fløj de noget mere fr BLL. De havde rute mellem Billund og München. De fløj Dusseldorf også mener jeg også Brusellex. Derudover fløj de også fra Aarhus.
Vanlige ruter? Før covid fløj de noget mere fr BLL. De havde rute mellem Billund og München. De fløj Dusseldorf også mener jeg også Brusellex. Derudover fløj de også fra Aarhus.
Vanlige ruter = Kommersielle ruter hvem som helst kan kjøpe billetter av, og som drives av Sun Air på egen risiko
Gøteborg-Cambridge-Manchester er vel primært for Astra-Zeneca?
Scandinavien_Airlines
18-11-2022, 15:13
Vanlige ruter = Kommersielle ruter hvem som helst kan kjøpe billetter av, og som drives av Sun Air på egen risiko
Gøteborg-Cambridge-Manchester er vel primært for Astra-Zeneca?
Ahhh på den måde. I Danmark er ordet "vanlige" bare et ord over ting der er/har været. Undskyld sprogmisforståelsen hehe :-)
Göteborg-Cambridge er ikke en "open" rute. Den flyves ifølge Sun-air selv på Charterbasis og man kan ikke booke sig ombord, medmindre man er ansat ved ja. Astra Zenica.
Ahhh på den måde. I Danmark er ordet "vanlige" bare et ord over ting der er/har været. Undskyld sprogmisforståelsen hehe :-)
Göteborg-Cambridge er ikke en "open" rute. Den flyves ifølge Sun-air selv på Charterbasis og man kan ikke booke sig ombord, medmindre man er ansat ved ja. Astra Zenica.
Vanlige betyr det samme på norsk også. Kommer jo av vane-lige — altså hva som har vært vane — vanlig. Customary (by Custom) på engelsk.
Det kan dog også ofte brukes som et synonym for normal på norsk (egentlig en perversjon av språket) — og kommersielle chartrer blir da beskrevet som ikke vanlig fordi det ikke er ansett som en normal (scheduled) type rute.
Altså, man kan godt si at dette er en av SUN Airs normale/vanlige ruter (kontekst SUN Airs ruter). Og at det ikke er en normal rute (utifra kontekst alle ruter). Best å inkludere kontekst når man kan!
Bak betalingsmur hos checkin.DK, men Sun Air skal ha forlenget franchiseavtalen med British Airways og det skal være snakk om å skaffe seg Embraer E190
Sun-Air legger til BLL-GOT fra slutten av mai
litt-amatør
10-05-2023, 20:22
Sun-Air legger til BLL-GOT fra slutten av mai
Er ikke det en ny rute? Sun-Air har vel ikke fløyet den før?
Er ikke det en ny rute? Sun-Air har vel ikke fløyet den før?
Tror det ja, men de har fløyet GOT-AAR tidligere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bll spotter
10-05-2023, 21:00
Er ikke det en ny rute? Sun-Air har vel ikke fløyet den før?
Den blev fløjet i mange år frem til 2007. Så det er en gammel rute der vender tilbage.
Bll spotter
03-08-2023, 19:15
Sun-Air legger til BLL-GOT fra slutten av mai
Den øger fra 3 til 5 ugentlige fra 30 August
Bll spotter
03-08-2023, 19:27
Deres rutekort viser nu også
GOT - MAN
GOT - LCY
Men ingen tider lagt op
Deres rutekort viser nu også
GOT - MAN
GOT - LCY
Men ingen tider lagt op
Så er det da via BLL?
Bll spotter
24-09-2023, 18:57
Düsseldorf er tilbage fra november skriver check-in.dk
begyndelsen af november vil Sun-Air atter flyve fra Billund til Düsseldorf, hvormed selskabets fjerde rute fra den internationale vestdanske lufthavn vil være en realitet
https://check-in.dk/genaabner-rute-fra-billund-til-tysk-storlufthavn/
litt-amatør
24-09-2023, 23:40
Fascinerende selskap. Da har de altså fem ruter.
BLL-LCY, BLL-MAN, BLL-GOT, BLL-DUS og GOT-MAN
Hvordan man får lønnsomhet i noe sånt er jo godt gjort og samme med satte sammen vaktlisten for crew, antall fly osv.
Fascinerende selskap. Da har de altså fem ruter.
BLL-LCY, BLL-MAN, BLL-GOT, BLL-DUS og GOT-MAN
Hvordan man får lønnsomhet i noe sånt er jo godt gjort og samme med satte sammen vaktlisten for crew, antall fly osv.
Noe må de gjøre riktig. De har jo holdt på siden Jura- Fornebu-tiden. ;)
De har slitt med å komme seg opp på sorte tall igjen etter Covid, men det er veldig close nå. Og pre Covid drev de jo bombesikkert.
Imponerende sjappe og topp å fly med.
Düsseldorf er tilbage fra november skriver check-in.dk
https://check-in.dk/genaabner-rute-fra-billund-til-tysk-storlufthavn/
4 ukentlige, hvor 2 er midt på dagen og 2 ettermiddag/kveldsrotasjon
https://www.aeroroutes.com/eng/230929-eznw23dus
BA8201 BLL1220 – 1335DUS FRJ 12
BA8203 BLL1745 – 1900DUS FRJ 34
BA8202 DUS1405 – 1520BLL FRJ 12
BA8204 DUS1930 – 2045BLL FRJ 34
BLL-DUS varte ikke lenge og de gir den opp
Bak betalingsmur
https://check-in.dk/sun-air-tilpasser-ruteprogrammet/
Sun-Air har opgivet Düsseldorf-ruten fra Billund
Challenger 650 maskinen er pensjonert.
https://www.ch-aviation.com/news/148711-denmarks-sun-air-retires-only-challenger-650
Sun-Air (EZ, Billund) retired its sole Challenger 650, which was most recently operated by the group's charter unit, JoinJet, ch-aviation research has revealed.
Scandinavien_Airlines
14-03-2025, 08:41
Sun-air lukker nu for sin sidste ruteflyvning:
https://x.com/SeanM1997
Er det da et poeng lenger å være franchisepartner med BA?
Det var vel ikke helt uventet dessverre da det var god service ombord, men dyrt var det. BA har ogsaa en Heathrow-rute fra Billund med lavere priser. Muligens kommer det andre ruter, men de boer vel ikke vente for lenge. Deres tidligere ruter til Norge og Sverige er stort sett godt dekket av SAS/Norwegian/WF. Ett unntak er AAR-ARN, som ikke lenger gaar direkte med SK. Ellers maa de kun satse paa charter eller wetlease.
Det var vel ikke helt uventet dessverre da det var god service ombord, men dyrt var det. BA har ogsaa en Heathrow-rute fra Billund med lavere priser. Muligens kommer det andre ruter, men de boer vel ikke vente for lenge. Deres tidligere ruter til Norge og Sverige er stort sett godt dekket av SAS/Norwegian/WF. Ett unntak er AAR-ARN, som ikke lenger gaar direkte med SK. Ellers maa de kun satse paa charter eller wetlease.
Er det noe igjen da?
Sun-Air var vel mest på ruter der de fikk solgt inn et minimum av seter til lokalt næringsliv -- de pleide å ha et høyt antall frekvenser til utvalgte steder som sørget for at lokalt næringsliv (og vi snakker endel store bedrifter) hadde gode forbindelser rundt til nøkkelplasser i Europa. De har vel aldri vært i en situasjon der de kan konkurrere aktivt med andre og har vært prisgitt subsidier fra næringslivet.
Om de skulle inn på AAR så måtte det vel være om de der hadde bedrifter som var villige til å betale for ruten -- tror tiden har løpt litt fra dem.
Kanskje business-charter? De har gjort en del av det før.
Er det noe igjen da?
Sun-Air var vel mest på ruter der de fikk solgt inn et minimum av seter til lokalt næringsliv -- de pleide å ha et høyt antall frekvenser til utvalgte steder som sørget for at lokalt næringsliv (og vi snakker endel store bedrifter) hadde gode forbindelser rundt til nøkkelplasser i Europa. De har vel aldri vært i en situasjon der de kan konkurrere aktivt med andre og har vært prisgitt subsidier fra næringslivet.
Om de skulle inn på AAR så måtte det vel være om de der hadde bedrifter som var villige til å betale for ruten -- tror tiden har løpt litt fra dem.
Kanskje business-charter? De har gjort en del av det før.
Ja, ikke uenig, det var bare noen tanker fra min side. Det er nok ikke liv laga her lenger, om de ikke har noe i bakhaand vi ikke vet om.
Hva har de igjen nå, utenom den faste charteren GOT-CBG-MAN?
Hva har de igjen nå, utenom den faste charteren GOT-CBG-MAN?
De fly vel en del Adhoc charter samt medivac om jeg ikke tar feil.
Av fast opplegg ser det ut til at dem kun flyr 5x ukentlig BLL-LCY og den faste charteren GOT-CBG.