PDA

View Full Version : Bedre søndag fra Stillehavet

dc-8-63
01-05-2022, 05:27
Spotting her i dag også - men hval og hav ørn, det ble noen skritt også 22000. Clearwater Resturant leverte også - KnausenClass med LingCod fisket samme dag lokalt, utmerket med en komplisert lokal Pinot Noir. Ha en søndag med sand overalt

Someone
01-05-2022, 06:35
God morgen fra Tjøme. Da var det mai. Regner med en litt tidligere retur enn vanlig, så vi får fikset et par småting i hagen hjemme, før vi får gjester på middag. Ha en fin dag

EB
01-05-2022, 06:44
God 1. mai fra Ris - i dette området så blir nok mange både første, andre og tredjegangs krenket over at flagget heises - men den sjansen tar jeg. Nå sjekkes priser på bilutleie i Italia til sommeren - nå ligger prisene for en Fiat 500 i en uke på det samme som to billetter i business med Lufthansa tur/retur…men bil må vi ha. Satser på å starte mai måned slik april ble avsluttet…med minst 18000 skritt på telleren. Nyt dagen og måneden!

Henshaw
01-05-2022, 06:51
Morn fra Kolsås. Her skulle noen opp før kl 6, das stua er smekkfull av nye leker. Allernødigst lov med en frokostpause. Tror forøvrig ikke jeg får like mange gaver til min bursdag snart selv om jeg fyller rundt tall

SK384
01-05-2022, 07:48
God morgen fra Kongsberg

I dag blir det en rolig dag her hjemme etter at vi var i bryllup i går. Jeg skal prøve å skjøtte litt egentrening som fysioterapeuten har lagt opp til. Det innebærer både litt styrketrening og gåing.

Hypern
01-05-2022, 09:03
Om noen blir fornærmet over at flagget heises 1 mai får de ha det så godt. Det er en flaggdag. God 1 mai fra Oslo. Her er man på vei til en 1 mai frokost og så blir det vel å se litt på appeller og et arrangement jeg selv er med på å arrangere når det er ferdig. Blir en lang dag.

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

LN-MOW
01-05-2022, 09:05
G’morgen fra ærverdige Hotel Scandinavia. Her kan man ikke se Stillehavet, men får et glimt av Oslofjorden hvis jeg vrir litt på hodet.

Herlig dag på flyplassen i går, sammen med fine folk. Blir ikke bedre enn det.

Frokost er inntatt, så nå blir det en time med litt avslapning, så blir det Flybussen til GEN, jeg mener OSL. Derfra går ferden nordover med SE-RET, her sett i 2002. ;)

https://www.airpics.com/pics/public/23227/large.jpg

Ha en fin dag alle sammen!

Concorde98
01-05-2022, 09:27
God morgen fra Larvik! :)
Fint opphold her og en morgentur er gått allerede. Nå er det litt pakking før hjemreisen starter.
Ha en fin 1 mai! 51237512385123951240

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

FBI2012
01-05-2022, 09:48
Riktig GOD 1. MAI fra Warszawa!

Vakkert vårvær her i den polske hovedstaden. Det var nettopp her at den polske fagforeningen Solidarność(Solidaritet)spilte en viktig rolle for det kommunistiske regimenes sammenbrudd i Sentral- og Øst-Europa, så dagen i dag er nok viktig å markere her borte og da særlig i år hvor Russland så tydelig forsøker å gjenreise Sovjetunionen. Polske og Ukrainske flagg vaier fra overalt, så solidariteten med nabolandet er svært tydelig her.

Jeg skal bruke dagen til å gå(ikke marsjere!) i den vakre Saski-parken like ved hotellet. Jeg støter neppe på den legendariske fagforeningslederen Lech Wałęsa, men sikkert en masse andre polske fagorganiserte arbeidere.

Ha en fin 1.Mai!

Fnate
01-05-2022, 11:25
God morgen fra Lillestrøm. Ikke store planer for dagen, utover en svipptur inn til kontoret og et besøk hos moderen.

I følge planen skal jeg lage pannekaker med blåbærsyltetøy til middag. Så får vi se om planen slår inn i dag. Det har nemlig vært planen circa hver søndag.

Ha en super duper dag

EB
01-05-2022, 11:56
God morgen fra Lillestrøm. Ikke store planer for dagen, utover en svipptur inn til kontoret og et besøk hos moderen.

I følge planen skal jeg lage pannekaker med blåbærsyltetøy til middag. Så får vi se om planen slår inn i dag. Det har nemlig vært planen circa hver søndag.

Ha en super duper dag

Det er jo den beste planen…og perfekt søndagsmiddag. Finnes sikkert noe godt som bobler i glasset også!

Fnate
01-05-2022, 12:10
Det er jo den beste planen…og perfekt søndagsmiddag. Finnes sikkert noe godt som bobler i glasset også!Ja. Men det er også planen å (for en gangs skyld) ikke ha noe som bobler i glasset på søndagen. :)

Det har på en måte også vært en gjentagende plan de siste ukene

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Futura
01-05-2022, 12:22
God morgen fra Lommedalen. Krabber jeg ut av sengen så kan jeg også se Oslofjorden fra stuevinduet (mang er ikke klar over at vi er er ca 20 hus i Lommedalen som kan ser sjøen)
Etter en helt spontan booking av flybilett med Norse, til Florida om 49 dager planlegges det nå tur. Jeg trodde ikke det skulle være så dyrt i USA. Key west har ikke noe overnatting under 2500,-Nok med mindre du er homo. I Miami er det lite under 1500nok Hvilken reiserute skal vi ta? Med eller mot klokken? Leiebiler virker å bare være kaos. Vel vel, vi finner nok ut av det og alt blir bra, uten å koste $$$$
Dagen i dag skal brukes til å gå over bremsene på Leaf'n. Som på de fleste elbiler så er det alltid problemer med bremsene bak. Ellers står det ikke så mye på agendaen, på det som forhåpentlig er den første av 3 fridager.

SudCaravelle
01-05-2022, 12:24
God morgen fra skogkanten. Her er boblene allerede inntatt og man dasser i solveggen etter en meget lang frokost er ferdig. I dag er det fotball igjen ed junior nede på banen og nok noen lag fra Bærum skal ydmykes.

Lurer på om man faktisk må kjøre ned da denne gamle skrotten klarte å briste (eller h a det heter) leggmuskelen på LHR - og det gjør ganske vondt.

Chriscross
01-05-2022, 13:37
God ettermiddag fra bygda i Asker. Ute en tur og hilser på de gamle. Vafler et spist og nå snekres i i kjelleren. Hele familien var med å polerte skuta i dag tidlig og da tok det ikke mer enn 40 min. Fornøyd med lagarbeidet. Nå skal bare batteri nr 2 også lades så er vi klare for sjøsetting.

KnutW
01-05-2022, 14:30
Dagen i dag skal brukes til å gå over bremsene på Leaf'n. Som på de fleste elbiler så er det alltid problemer med bremsene bak.

Et tips om elbilbremser jeg fikk da jeg kjøpte min: Minst annenhver uke skal du gi på opp til 120 og deretter trå bremsen i bånn slik at beltestrammer og ABS slår inn. Greit å ta dette inn mot/i retardasjonsfelt e.l. Sjekk grundig i speilet før manøveren gjennomføres.
Jeg har gjort dette i fem år og aldri hatt noe trøbbel eller rust på bremsene.

Eirik
01-05-2022, 14:42
God’ fra OSL.
Står en ‘Heston Airlines A320 utenfor her, skal visst til Riga, noen som har peil på denne ?

Martin
01-05-2022, 16:26
God’ fra OSL.
Står en ‘Heston Airlines A320 utenfor her, skal visst til Riga, noen som har peil på denne ?

Flakser litt rundt for Norwegian:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220501/7b866f809b9c54c95740b3eb405f984b.jpg

B350ER
01-05-2022, 17:09
Et tips om elbilbremser jeg fikk da jeg kjøpte min: Minst annenhver uke skal du gi på opp til 120 og deretter trå bremsen i bånn slik at beltestrammer og ABS slår inn. Greit å ta dette inn mot/i retardasjonsfelt e.l. Sjekk grundig i speilet før manøveren gjennomføres. Jeg har gjort dette i fem år og aldri hatt noe trøbbel eller rust på bremsene.

På min Hyundai kan jeg, ved f.eks. 60 km/t, sette den i N (nøytral/fri) og deretter bremse. Da vil den utføre 100% mekanisk bremsing helt uten regenerering. Dermed er det ikke nødvendig å kjøre "så" fort og sjokkbremse.

KnutW
01-05-2022, 17:42
På min Hyundai kan jeg, ved f.eks. 60 km/t, sette den i N (nøytral/fri) og deretter bremse. Da vil den utføre 100% mekanisk bremsing helt uten regenerering. Dermed er det ikke nødvendig å kjøre "så" fort og sjokkbremse.

Knallbra! Jeg har en gammel e-golf som nok ikke er så avansert. Men ser at selv om jeg setter den i N legger den inn regenerering ved nedbremsing. Iom. at det ikke er tradisjonell girkasse på elbiler er det mulig det er en slags kobling direkte fra hjul til generator, jeg aner ikke hvordan den teknikken fungerer.

Men det funker med bråbremsing, har hittil aldri hatt noe rust på skivene eller belegg på klossene.

Henshaw
01-05-2022, 18:46

Tesla bruker vel bremsene litt selv i små mengder med jevne mellomrom nettopp pga dette. Veldig anekdotisk men null rust på bremseskivene når jeg i dag la om til sommerdekk på bilen. Bremsepedalen brukes omtrent aldri

LN-MOW
01-05-2022, 19:27
Da var man kommet seg til Mosjøen .. Ble cockpit mellom Gardis og Værnes. Veldig hyggelig tur og deling av litt morsomme SAS/WF-anekdoter.
Nå blir det middagslur på air bnb hybelen ….

Hickok
01-05-2022, 21:50
Et tips om elbilbremser jeg fikk da jeg kjøpte min: Minst annenhver uke skal du gi på opp til 120 og deretter trå bremsen i bånn slik at beltestrammer og ABS slår inn. Greit å ta dette inn mot/i retardasjonsfelt e.l. Sjekk grundig i speilet før manøveren gjennomføres.

Jeg har gjort dette i fem år og aldri hatt noe trøbbel eller rust på bremsene.Og for Guds skyld. Ikke gjør dette på Vestlandet, da ryker lappen!

God lunsjtid fra LV. Her jeg på Yard house og er klar for en spicy jambalaya. Perfekt!

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk