Log in

View Full Version : Roadtrip fra Las Vegas til San Fransisco, KLM og Delta


WF-380
23-04-2022, 12:05
Jobbreisen til Oklahoma City i januar (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154876) hjalp ikke mye på reiseabstinensen. Da den verste jetlagen hadde lagt seg etter hjemkomst begynte hjernen allerede å gruble på når og hvor det kunne være mulig med en ferietur. Jeg landet etterhvert på påska, mest fordi jeg ikke klarte å vente helt til sommeren. Så hadde jeg også lyst på en roadtrip med Ford Mustang i det vestlige USA, gjerne med start i Las Vegas og videre til Pacific Coast Highway i California opp til San Fransisco. I 2014 kjørte jeg fra Seattle sørover til samme sted (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127454), noe som var en finfin opplevelse.

Langtur på bakerste klasse fristet ikke så mye. Dessuten hadde jeg spart opp noen kroner pga lite eller ingen privatreising under Covid. Så jeg tok den helt ut og bestilte business-billetter hos KLM, via Amsterdam og Seattle. Retur fra San Fransisco via Salt Lake City og Amsterdam. Dette var rutingen med lavest pris på denne klassen, men hadde også single business-seter på begge de transatlantiske etappene (Deltas A330 og KLM's 787-9) for optimal komfort.

https://i.ibb.co/WV2wdmk/utreise.gif
Reiseruta til Las Vegas.

Ikke så lenge etter at jeg hadde bestilt invaderte Russland Ukraina og jeg var lenge i tvil på om jeg burde eller til og med kunne dra av gårde. Men ettersom ukene gikk og denne situasjonen dessverre ble det normale, så ble jeg likevel motivert for å planlegge oppholdet før det nærmet seg avreise.

Ettersom det fortsatt var krav om gyldig covid-test for å få lov til å reise til USA, dro jeg dagen før avreise med toget til Gardermoen og sjekket inn på Radisson Red før jeg hutret tilbake til terminalen og tok en test hos Dr Dropin.

https://i.ibb.co/dQL6cxX/00-Radisson-Red.jpg
Jeg bestilte dette rommet på Park Inn. Men da jeg sjekket inn hadde hotellet skiftet navn til Radisson Red og gjort noen små endringer i interiøret. Ser bl.a. at senga ser ut som den er den samme som før bortsett fra at de har fjernet lyslista på sengegavlen.

https://i.ibb.co/6bCMyvX/00-Dr-Dropin.jpg
Veldig rolig hos Dr Dropin denne kvelden. Jeg hadde på forhånd bestilt time for test ettersom de anbefalte det sterkt på nettsidene sine, men det hadde nok ikke vært nødvendig. I motsetning til forrige tur (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154876) betalte jeg bare 895 kroner og ikke 2500 denne gangen, så takk til alle som gjorde meg oppmerksom på tabben.

WF-380
23-04-2022, 12:10
Torsdag 7. april 2022 06:30, OSL-AMS KL 1140, Embraer 190 PH-EZM sete 2F

På reisedagen våknet jeg av alarmen kl 0450 på Radisson Red. Trøtt men reisemotivert fikk jeg sjekket ut og tatt meg bort til terminalen der jeg etter kort venting sjekket inn hos KLM. Ombordstigningen begynte 20 minutter før avgang og uten munnbind tuslet jeg ombord mens jeg etterhvert la merke til at de fleste andre passasjerene hadde munnbind på. Men det var en del unntak, deriblant meg. Siden ingen sa noe på dette, lot jeg være å bruke det på hele denne flyvningen.

https://i.ibb.co/jZWxprS/00OSLE90.jpg
KLM's E90 på Gardermoen før avgang Amsterdam.

Omtrent på avgangstiden 0630 ble dørene lukket og det hele så ut til å gå fullstendig som smurt. Men så varte det og rakk før det skjedde noe som helst mer. Etter nær en halv time kom kapteinen på høyttaleren og fortalte at de hadde et teknisk problem med flyet og at han kom til å prøve en restart av systemene. Så ble det helt mørkt i flyet en stund, men dette virket tydeligvis for ikke lenge etterpå ble vi dyttet ut fra gaten. Nær halvannen time forsinket kom vi oss i luften, og jeg var ikke så bekymret for om jeg kom til å nå Seattle-flyet, men noe mer bekymret for om kofferten min kom til å nå det. Har nemlig opplevd forsinket bagasje fra AMS litt for mange ganger.

https://i.ibb.co/K0qCJpH/01Deice.jpg
Deice før avgang både for oss og for Lufthansa til Frankfurt.

https://i.ibb.co/ftYYGP6/01-Frokost.jpg
Frokosten ombord.

https://i.ibb.co/6ZVPHdf/01-Landing.jpg
Amsterdam-Ijburg før landing.

Da vi landet i Amsterdam var vi bare 1 time og 15 minutter forsinket. Nå hadde jeg forventet fjernparkering og bussing til terminalen ettersom vi kjørte liten Embraer, men gledelig nok parkerte vi ved B-gatene. Dermed sparte vi også noen kjærkomne minutter. Likevel hadde jeg ikke tid til noen avsporinger og gikk hurtig og bestemt mot passkontrollen der flighten min var listet over de som kunne bruke en fast-track, så der kom jeg gjennom kvikt. Nå la jeg også merke til at de fleste men ikke alle brukte munnbind, så i køen til passkontrollen tok jeg også det på meg. Så bar det i rask marsj til ytterste gaten på pir D som var tom utenom betjeningen som ventet på meg. Etter en ekstra sikkerhetssjekk i gaten bar det rett ombord der jeg ble hjertelig tatt i mot av besetningen og geleidet fram til 1J som sist ankomne passasjer i den kabinen. Før jeg hadde fått satt meg tok de bestilling på lunsj og velkomstdrink. En av vertinnene var norsk og hadde en sønn som het det samme som meg (nei, ikke WF-380), som de andre i besetningen humret litt over. Hun kom til og med bort til meg og snakket til meg gjennom munnbindet på et gebrokkent norsk som jeg egentlig forsto lite av. Det hele var faktisk litt småkleint, særlig da jeg automatisk svarte henne på engelsk, som jeg kanskje ikke burde gjort.

https://i.ibb.co/JCYY46y/02-AMSA339.jpg
Da jeg bestilte turen var en 330-300 oppsatt til Seattle. Til min store glede ble den byttet med en 330-900 som jeg ikke har prøvd før.

WF-380
23-04-2022, 12:51
Torsdag 7. april 2022 10:30, AMS-SEA DL143, Airbus A330-900 N405DX sete 1J

Så før jeg hadde fått summet meg skikkelig befant jeg meg i et komfortabelt vindussete i forreste kabin med et glass musserende vin i hånda, klar for nær 10 timer i lufta. Denne gangen var det ingen forsinkelser, pushback temmelig nøyaktig på avgangstiden. Avgang mot sørvest og vi fløy ut over Nordsjøen og satte kursen nordvestover.

https://i.ibb.co/WywdCRF/03-DL143-Stol.jpg
Deltas 339 er utstyrt med disse suitene med dør i business-avdelingen. Partall-setene har stolen nærmest vinduet og er nok å foretrekke.

https://i.ibb.co/ySdCqfL/03-DL143-Sete.jpg
Velkomstdrinken er heldigvis kommet tilbake etter pandemien.

https://i.ibb.co/bWS1MrP/03-DL143-Kabin.jpg
Kabinen er nydelig, men alle de rette linjene og den hvite fargen gjør at jeg automatisk tenker kontorlandskap når jeg ser dette. Men i hvilket kontorlandskap får man champagne og tre-retters servert?

https://i.ibb.co/tKRTfx8/03-DL143-Takeoff.jpg
Avgang mot sør.

Jeg hadde bestilt biffen til lunsj, men en av besetningen kom og satte vegetarretten på fatet mitt uten å si noe som helst, så jeg spiste den før det gikk opp for meg at jeg hadde blitt snytt for biffen. Men med vin i glasset smakte det godt uansett. Rakk å se et par filmer og ta en halvtimes blund før de serverte en burger før landing. I Seattle var det en nydelig vårdag med sol og 20 grader så det var bare å nyte synet av downtown og det praktfulle landskapet rundt før vi dreide nordover igjen øst for Tacoma og landet fra sør.

https://i.ibb.co/48My5jm/03-DL143-Starter.jpg
Suppe til forrett.

https://i.ibb.co/1RXPMhm/03-DL143-Vegetar.jpg
Første gang på A339 og første gang jeg har spist en vegetarrett til middag på en transatlantisk.

https://i.ibb.co/c69HPSw/04-DL143-Dessert.jpg
Kaffe og kaker til dessert.

https://i.ibb.co/F4p6nvS/04-DL143-Shetland.jpg
Enda en første gang: Har aldri sett Shetland før.

https://i.ibb.co/zJ4fFRs/04-DL143-Burger.jpg
Hadde valget mellom en kyllingsalat og en burger for det siste måltidet før landing. Vanligvis ville jeg valgt salaten her, men etter vegetarmiddagen forlangte kroppen proteiner.

https://i.ibb.co/dGxGYy6/04-DL143-Seattle.jpg
Strålende utsikt over Bellevue nærmest, Seattle og Olympic Mountains før landing.

Det bygges for tiden nye fasiliteter for immigrasjon i Seattle, men det var ikke ferdig ennå så vi ble loset til de gode gamle lokalene i kjelleren på satellitt sør. Etter bare femten minutter i kø, ble det min tur til å gå fram til skranken der en hyggelig fyr sjekket passet mitt og det utfylte tollskjemaet som ble delt ut på flyet – visstnok en Seattle-ting. Det er noen år siden sist jeg måtte fylle ut et slikt. Vel gjennom skranken tok jeg rulletrappa ned til bagasjebåndene og før jeg var nede fikk jeg øye på kofferten min på nærmeste karusell. Jeg var i godt humør fra før, og enda bedre nå med vissheten om at jeg slapp å vente på bagasjen og shoppe etter klær i starten av ferien.

Jeg hadde tre timers connection i Seattle så jeg ruslet litt rundt for å kikke på forholdene. I den store food-courten hadde de bolket av halvparten av hallen og et oppslag informerte om bygging av en mesanin og utvidete forhold. Anslag for ferdigstillelse var sommeren 2020! Her tar jeg sjansen på å spå en liten forsinkelse. Utvidelsen er sikkert nødvendig, det var mye folk og trangt med plass rundt omkring. Etter dette satte jeg kursen mot Deltas lounge, der det var litt bedre plass og lett å finne et sted å sitte. Jeg hadde ingen matlyst etter burgeren på flyet, så jeg nøyde meg med kaffe og etterhvert litt Cola mens jeg kikket ut på flyene og den høye brua som er bygd mellom satellitt S og A-gatene.

https://i.ibb.co/XzcsCbp/05-SEALounge.jpg
Fra Deltas innenriks-lounge på Seatac.

KnutW
23-04-2022, 13:15
Alarm 0450?! Hva skjedde?

WF-380
23-04-2022, 15:12
Alarm 0450?! Hva skjedde?

Sorry, mente vekkerklokka på telefonen.

WF-380
23-04-2022, 15:15
Torsdag 7. april 2022 15:15, SEA-LAS DL1290 Boeing 737-800 N376DA sete 3A.

https://i.ibb.co/9WFXp6P/05SEA738.jpg
Deltas Boeing 738 før avgang til Las Vegas.

Endelig ble det tid for å spasere den korte veien fra loungen og bort til B-gatene der N376DA sto klar for avgang til Las Vegas. Vi ble dyttet ut fra gaten presis på avgangstiden og takset bort til nordenden og tok av mot sør i solskinnet. Etterhvert ble jeg oppmerksom på at kursen vår så ut til å ta oss forbi Mt Rainier, og ganske riktig kom det enorme fjellet til synet utenfor vinduet etter få minutter. Det var klarvær hele veien til Las Vegas, og jeg satt og nøt synet av det fantastiske landskapet som etterhvert gikk over fra grønn vegetasjon og snøkledde fjell til tørr ørken. Fra drink-menyen valgte jeg musserende, og den hyggelig vertinna kom tilbake med en rose-variant der halve glasset var fylt med is. Jeg fikk i meg noe av dette, men da hun kom tilbake senere ba jeg om et glass av det samme uten is, og det smakte mye bedre.

https://i.ibb.co/7CgvLgX/06-Rainier.jpg
Mount Rainier, 4392 moh.

https://i.ibb.co/WgYRGP9/06-Amarosa-Valley.jpg
Landbruk i Nevada-ørkenen, Amarosa Valley.

Vi fløy inn mot byen på vestsiden og landet etterhvert fra sørvest parallelt med the Strip. Kapteinen hadde annonsert noe turbulens ved landing, men den merka jeg ikke noe til. Så bar det ut av flyet for å gå til bagasjebåndene der min koffert allerede var klar da jeg kom fram. Neste stopp var taksikøen der det også var null venting og en veldig nedslitt Dodge Charger kjørte meg til Linq-hotellet.

https://i.ibb.co/gzKPzvr/06-Avstiging.jpg
Avstiging i Las Vegas etter en fantastisk flott flytur og en lang reise. Men ikke noe jobb neste dag.

https://i.ibb.co/zRCQFgf/07-LASBaggage-Claim.jpg
Bare i Las Vegas: Spilleautomater ved bagasjebåndene også.

WF-380
23-04-2022, 15:49
Las Vegas 7-9. april

https://i.ibb.co/gzbg0Bx/08Linq.jpg
Etter en del grubling på hvor jeg skulle bo i Las Vegas landet jeg til slutt på Linq Hotel. Det ligger sentralt på stripa til en ikke altfor dyr penge, samt at standarden visstnok skulle være grei. Den eneste ulempen jeg hadde hørt om var at rommene visstnok skulle være små. Så jeg ble positivt overrasket over det synet som møtte meg. Har selvfølgelig sett større hotellrom i USA, men dette skulle da være mer en stort nok.

https://i.ibb.co/J3B5d4B/08-Linq-Bad.jpg
Og sånn så badet ut. Slett ikke verst.

https://i.ibb.co/KwZy6Pc/08-Linq-Utsikt.jpg
Bestilte «City View», og dette er utsikten fra rommet på 16. etasje.

https://i.ibb.co/VwKRpCZ/08-Linq-Lobby.jpg
Dette er fra lobbyen på Linq Hotel. Forrige gang i Las Vegas (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=145749) bodde jeg på Luxor, og i forhold til det mangler absolutt Linq den Wow-faktoren som Luxor og mange andre mega-hoteller i Las Vegas har. Som førstegangsbesøkende i byen ville jeg anbefalt å oppleve et av disse hotellene, men man må selvfølgelig betale mer for fornøyelsen.

https://i.ibb.co/zhmY8xG/08Politi.jpg
Det var noen forandringer i Las Vegas siden sist. Bl.a. luktet det hasj flere steder, og på stripa var det mange hjemløse personer å se. En tidlig morgen på tur til frokost før de fleste hadde stått opp var de mange hjemløse veldig synlige og da jeg skulle passere en av dem, gjorde han et utfall mot meg med hendene over hodet som om han skulle gå til angrep. Rimelig skremt løp jeg unna og mot disse politibilene som sto parkert like nede i gata. De hadde neppe sett noe hvis ikke de hadde kikket i speilet akkurat når det skjedde. På tur tilbake til hotellet var jeg nervøs for å treffe samme personen igjen, men nå sto han foran en restaurant og kavet vilt med armene. Tror ikke han egentlig prøvde å angripe meg, men heller at han var på en eller annen substans som gjorde at han ikke hadde helt kontroll over armer og ben.

WF-380
23-04-2022, 19:58
Lørdag 9. april 2022: Las Vegas NV – Page AZ.

https://i.ibb.co/crcgBtW/09-Las-Vegas-Page.png

Etter to netter på Linq, var jeg veldig klar for å starte roadtripen. Utenfor hotellet sto det enda en sliten Dodge Charger og ventet på passasjerer, og jeg ble kjørt til leiebilsenteret på flyplassen. Der var det mye folk, og Avis som jeg skulle leie hos hadde den lengste køen. Men det var bare å stille seg der og smøre seg med tålmodighet. Etter ca 45 minutter kom jeg fram til skranken og skulle oppleve noe som ikke har skjedd meg før hos noe leiebilfirma. Leiebiler var dyre i Las Vegas akkurat nå og når jeg i tillegg hadde bestilt en Ford Mustang var jeg klar over hvor dyrt dette kom til å bli. Men agenten fikset uoppfordret en bedre pris enn den jeg fant på nettet – forskjellen var på hele 500 dollar! Så fikk jeg valget mellom Ford Mustang og Chevrolet Camaro, jeg valgte Mustangen, den har jeg drømt om å kjøre en stund. Etter dette spurte han også om hvilken farge jeg ønsket – kunne velge mellom hvit, svart, grå og rød. Så humøret var på topp da jeg gikk ned til parkeringen og fant min røde Mustang klar med nøklene i. Så var det bare å hive kofferten inn bak, og legge av gårde.

https://i.ibb.co/vLs1NK7/09Avis.jpg
Bakerst i køen hos Avis.

https://i.ibb.co/0DjK4MF/09Terje.jpg
Pga veiarbeid ble jeg sittende i saktegående kø på Interstate 15 bak BMW-en til Terje i over en time. Aner ikke hvem Terje er, men bilen hadde Nevada-skilt.

https://i.ibb.co/TkQwPsD/09-Mustang.jpg
Til slutt løste køen seg opp og omgivelsene ble også mer spektakulære. Her er Mustangen fotografert ved Virgin River Gorge ikke så langt unna grensen til Utah. Bilen har altså en fire-sylindret bensinmotor på 310 hester og er rask, men ikke noe udyr.

https://i.ibb.co/S62VXLZ/09-Colorado-City.jpg
Dette er fra Colorado City som selvfølgelig ligger i Arizona. Pga køene hos Avis og på motorveien ble det mørkt før jeg kom fram til Page.

https://i.ibb.co/KNdywdV/09-Motel6-Rom.jpg
Hotellene i Page var enten fulle eller veldig dyre denne helga, så tydeligvis et populært sted. Derfor valgt jeg å slumme ned og prøve Motel 6 for første gang. Turens billigste og enkleste hotellrom, men helt greit for ei natt. Rent og ordentlig overalt. Treg Wi-fi var det eneste jeg fant å sette fingeren på. Kanskje også det enkle og litt bråkete klimaanlegget kan kritiseres.

https://i.ibb.co/QXLLPLm/09-Motel6-Bad.jpg
Badet på Motel 6 som jeg fant helt i orden.

TriStar
23-04-2022, 20:13
Takk for fin rapport og fine bilder! Men Dodge Challenger taxi? Neppe…

EB
23-04-2022, 20:20
Herlig lesning - takker:-)

Hickok
23-04-2022, 20:23
Takk for fin rapport og fine bilder! Men Dodge Challenger taxi? Neppe…

Jeg tenker vi sier Charger. https://www.flickr.com/photos/southerncalifornian/30645867913

WF-380
23-04-2022, 21:37
Jeg tenker vi sier Charger. https://www.flickr.com/photos/southerncalifornian/30645867913

Dere har selvfølgelig rett, en Dodge Charger skulle det vært, retter det.

SBT
23-04-2022, 21:44
Lurer på hvorfor slike landbruksplantasjer i ørkenlandskap er sirkelrunde. Slike ser man en del av når man flyr over nordlige Saudi Arabia. Store sirkelrunde plantasjer, lik de i denne rapporten.

Someone
23-04-2022, 22:05
Lurer på hvorfor slike landbruksplantasjer i ørkenlandskap er sirkelrunde. Slike ser man en del av når man flyr over nordlige Saudi Arabia. Store sirkelrunde plantasjer, lik de i denne rapporten.

Fordi greia som vanner de går rundt i sirkel

https://www.youtube.com/watch?v=thlTbwMxKtI

WF-380
23-04-2022, 22:24
Søndag 10. april 2022: Page AZ – Meteor Crater AZ - Flagstaff AZ

https://i.ibb.co/sKR51zK/10-Page-Flagstaff.png

https://i.ibb.co/DbKj9Th/09Motel6.jpg
Sjekket ut fra Motel 6 tidlig denne kjølige morgenen, og dro for å spise en egg og bacon-frokost på Denny's.

https://i.ibb.co/drZSqQk/10-Horseshoe-Bend.jpg
Kjørte så sørover og like utenfor Page fant jeg parkeringsplassen for Horseshoe Bend. Etter en kort spasertur i solskinnet kom jeg til denne utsikten. Colorado-elva har laget denne formasjonen, og renner herfra videre inn i Grand Canyon.

https://i.ibb.co/MkfJHmh/10-Marble-Canyon.jpg
Kusket så Mustangen sørover gjennom et storslått ørkenlandskap.

https://i.ibb.co/B2jrmsW/10-Meteor-Crater.jpg
Forrige gang jeg besøkte Meteor Crater var det en del vind og de guidede turene på en sti rundt krateret ble kansellert. Derfor ville jeg tilbake en dag. Den guidede turen var interessant, men jeg kunne gjerne gått mye lenger. Meteor Crater er altså et 50 000 år gammelt nedslagskrater fra en meteor og er hele 1200 meter i diameter.

https://i.ibb.co/4p55fpQ/10-Best-Western.jpg
Fra Meteor Crater kjørte jeg tilbake til Flagstaff og tok inn på Best Western Pony Soldier Inn som var et helt greit hotell uten å utmerke seg på noen spesiell måte. Et steg opp fra Motel 6, ihvertfall.

KnutW
24-04-2022, 00:00
Knallbra! Takk for rapport!

Twin Otter
24-04-2022, 00:03
Kjempekjekk rapport! Gleder meg til fortsettelsen.

fjasebase
24-04-2022, 00:36
Flagstaff er en av mine favorittsteder her borte. Ser frem til resten

oy-viv
24-04-2022, 00:53
Som altid fra dig: flot rapport! Og en cool Mustang!

WF-380
24-04-2022, 11:39
Mandag 11. april 2022: Flagstaff AZ – Barstow CA

https://i.ibb.co/Kj9Dzv5/11-Flagstaff-Barstow.png
Da jeg våknet i Flagstaff var det bare tre plussgrader ute og kald klar morgenluft. Men værvarslet viste snøbyger for dagen etter så det var bare å sette kursen vestover mot kysten. Dette skulle bli dagen med den lengste kjøreetappen på 587 kilometer.

https://i.ibb.co/MkxXFhv/11-Golden-Valley.jpg
Fulgte stort sett Interstate 40 denne dagen med unntak av mellom Kingman og Needles der jeg spontant valgte å kjøre gamle Route 66 over et fjellpass.

https://i.ibb.co/QQcq5cH/11-Sitgreaves-Pass.jpg
Det var et lykkelig valg. Veien var smal og svingete og passet Mustangen godt. Utsikten til fjellene rundt var helt fantastisk.

https://i.ibb.co/yV9xcgH/11-Dust-Storm1.jpg
Da jeg hadde stoppet på en bensinstasjon før Barstow, kom det et varsel om mulig sandstorm på telefonen. Det ble advart mot null sikt og anbefalingen var å kjøre til siden og stoppe hvis det skulle skje. Jeg kjørte uansett videre og håpet på det beste, men etter en stund så jeg dette synet gjennom frontruta.

https://i.ibb.co/7rSxXSG/11-Dust-Storm2.jpg
Det viste seg at det verste av sandstormen passerte nord for Interstate 40. Likevel fikk jeg sand blåst inn i bilen da jeg stoppet på en rasteplass for å ta dette bildet i retning nord.

https://i.ibb.co/w7jy1RD/11-Dust-Storm3.jpg
Vel framme i Barstow kunne jeg observere sandstormen fortsette nord for byen. Det var såpass mye vind at det var slitsomt å bevege seg utendørs og holdt du ikke fast på capsen, fløy den avgårde i vinden.

https://i.ibb.co/NjrbPLs/11-Holiday-Inn-Express.jpg
I Barstow valgte jeg Holiday Inn Express, og betalte med poeng. Fram til denne dagen hadde jeg improvisert overnattingen og bare bestilt dagen før, men nå var jeg lei av dette og brukte kvelden her til å bestille resten av hotellrommene for hele turen.

WF-380
24-04-2022, 18:55
Tirsdag 12. april 2022: Barstow CA – Camarillo CA

https://i.ibb.co/p4vKHKC/12-Barstow-Camarillo.png

https://i.ibb.co/p0XvzNn/12-Topanga.jpg
For å unngå den verste trafikken i Los Angeles kjørte jeg forbi byen på nordsiden og satte kursen mot kysten ved Topanga Canyon. Her ser vi tilbake mot Canoga Park/Woodland Hills før det bærer nedover mot havet.

https://i.ibb.co/xHkWbKt/12-Stillehavet.jpg
Endelig ved Stillehavet. Etter å ha kjørt i tett trafikk gjennom Malibu, åpnet det hele seg opp litt lenger nord.

https://i.ibb.co/vx3RmNy/12-Fairfield-Inn2.jpg
I Camarillo hadde jeg bestilt rom på Fairfield Inn & Suites. Jeg hadde ikke spesielle forventninger til dette hotellet, men ble oppgradert til dette rommet. Hotellet var også ganske nytt og det hele så svært tiltalende ut. Vet ikke om alle Fairfield Inn er sånn, eller om det bare er tilfeldig. Uansett turens beste hotellrom.

https://i.ibb.co/CH6FWFr/12-Point-Mugu.jpg
Etter å ha sjekket inn på hotellet kjørte jeg tilbake til havet for å se på solnedgangen. Fant en sti som gikk oppover fjellsida, men skjønte fort at jeg ikke rakk å gå på toppen før det ble mørkt. Så jeg bestemte meg for å komme tilbake neste dag. Det er Point Mugu vi ser i bakgrunnen på bildet her.

https://i.ibb.co/Tcy1tDt/12Brann.jpg
På vei tilbake til hotellet mens jeg kjørte gjennom de store landbruksområdene i Oxnard, fikk jeg øye på denne brannen som viste seg å være ganske nær hotellet mitt. Det var bare såvidt jeg kom fram fordi etter exiten til hotellet var Highway 101 stengt. På lokalnyhetene fant jeg ut at brannen var i et fem-etasjes hotellbygg som var under oppføring.

WF-380
24-04-2022, 19:32
Onsdag 13. april 2022: Camarillo CA – Morro Bay CA

https://i.ibb.co/vXt2M0p/13-Camarillo-Morro-Bay.png

https://i.ibb.co/WGRCFrq/13-Mugu-Peak1.jpg
Etter en enkel hotellfrokost kjørte jeg tilbake til kysten der jeg var dagen før, og gikk hele veien opp til Mugu Peak noe som bare tok en drøy halv time. Dette er utsikten nordover.

https://i.ibb.co/rkWS6qb/13-Mugu-Peak2.jpg
Og sørover i retning Malibu så det slik ut.

https://i.ibb.co/QmSrXGZ/13-Red-Robin.jpg
Etter den lille fjellturen kjørte jeg tilbake til hotellet, sjekket ut og la i vei nordover. Stoppet for lunsj på Red Robin i Oxnard.

https://i.ibb.co/XjW7QmF/13-Morro-Bay1.jpg
Om ettermiddagen kom jeg fram til Morro Bay.

https://i.ibb.co/1nRSVyy/13-Best-Western1.jpg
Sjekket så inn på Best Western San Marcos Inn i Morro Bay. Havutsikt koster penger, og dette ble turens dyreste hotellrom på over 200 dollar for ei natt. Men hotellet var veldig koselig og utsikten storslått så jeg syntes det var vel anvendte penger.

https://i.ibb.co/7QRmp6y/13-Best-Western-Bad.jpg
Badet på BW San Marcos Inn.

https://i.ibb.co/RHXyJRZ/13-Morro-Bay3.jpg
Jeg gikk så en kveldstur ut til klippen i den sterke vinden som hadde blåst sand fra stranda over gangveien. Klippen er et fuglereservat så den kommer man seg ikke opp på.

https://i.ibb.co/0yYhhND/13-Morro-Bay2.jpg
Dette er Morro Bay sett fra klippen. De tre høye pipene er fra et gasskraftverk som ble nedlagt i 2014.

https://i.ibb.co/5vMr6wZ/13-Morro-Bay-Sunset.jpg
Solnedgangen nøt jeg fra hotellrommet. Klippen er en av flere vulkanske plugger i dette området kalt «nine sisters», de andre ligger litt lenger fra havet og kan bestiges.

WF-380
24-04-2022, 20:13
Torsdag 14. april 2022: Morro Bay CA – Salinas CA

https://i.ibb.co/8zs9Njm/14-Morro-Bay-Salinas.png

https://i.ibb.co/D1Sn192/14-Morro-Bay-Sunrise.jpg
Denne dagen sto jeg også tidlig opp og gikk ut før frokost for å se på soloppgangen i den koselige lille kystbyen.

https://i.ibb.co/bP2p5R1/14-Morro-Bay.jpg
Etter frokost sjekket jeg ut og kjørte videre nordover. Dagens strekning var den mest spektakulære på hele turen, og det ble mange stopp underveis. Her ser vi tilbake på Morro Bay.

https://i.ibb.co/BZ4fzJH/14-Klipper.jpg
Ikke lenge etterpå ble det ny stopp for å rusle ned på ei strand der jeg var mutters alene med fine klipper.

https://i.ibb.co/JnXH9Hb/14-Blomster.jpg
April er tydeligvis ei fin årstid for denne strekningen fordi det var mye villblomster å se. Men akkurat disse var nok plantet.

https://i.ibb.co/r33RKyB/14-Klipper2.jpg
Noen flere klipper fra strekningen.

https://i.ibb.co/2YtNyf0/14-Elefant-Sel.jpg
Enda en stopp for å se på klipper og et fyrtårn. Og på stranda til høyre i bildet ligger en flokk elefantsel.

https://i.ibb.co/khDCbMx/14Bixby.jpg
Bixby-broen er kanskje det mest ikoniske motivet fra Big Sur. Så akkurat her var det en god del folk og ikke mye ledig parkering, men fant heldigvis en ledig plass.

https://i.ibb.co/NWYdx7z/14-Blomster2.jpg
Like før Carmel tok jeg den siste stoppen for å se på flere klipper, og oppdaget disse intenst røde blomstene. I gresset rundt stien like før dette stedet løp det noen små kaniner rundt.

https://i.ibb.co/JmpxV3H/14-Best-Western-Plus.jpg
Best Western Plus Salinas Valley Inn var rent og ordentlig, men rommet så usedvanlig gammelt ut. Det mest forglemmelige hotellet på hele turen.

WF-380
24-04-2022, 20:46
Fredag 15. april 2022: Salinas CA – Dublin CA

https://i.ibb.co/3kVSmqn/15-Salinas-Dublin.png

https://i.ibb.co/Wt0b45p/15-Blomster.jpg
Etter forrige dags spektakulære biltur gjennom Big Sur, tenkte jeg at denne dagen kom til å bli en liten nedtur i forhold. Men der tok jeg heldigvis feil, for det var mange fine steder langs kysten på denne strekningen også.

https://i.ibb.co/GMhz7FX/15-Lighthouse.jpg
Og Mustangen var fortsatt like fotogen. På akkurat denne stoppen var jeg også den eneste bilen.

https://i.ibb.co/ySLdJZw/15-Golden-Gate.jpg
Så kjørte jeg i tett trafikk gjennom de vestlige delene av San Fransisco, over Golden Gate-broen og inn på besøksparkeringen på nordsiden. Her var det veldig folksomt og det så ut som at jeg ikke skulle klare å parkere her. Men tilfeldigvis rygget en bil ut og forsvant akkurat i det jeg hadde tenkt å kjøre videre. Så ble det fotografering her også.

https://i.ibb.co/64XNSL5/15-San-Fransisco.jpg
Så dermed var jeg egentlig framme ved turens mål – San Fransisco. Der hadde jeg vært før, så jeg valgte å kjøre videre til Dublin/Pleasanton utenfor byen for å få billigere og roligere overnatting.

https://i.ibb.co/f9w00pv/15-Mustang.jpg
Mustangen oppfylte forventningene mine til fulle. Satt godt i fine skinnseter mens de 310 hestene stort sett tok kunne ta det med ro under rolig cruising. Påkjøring på motorveiene var de eneste gangene jeg brukte gampene for det de var verdt, og det var også direkte morsomt. På interiøret ser man at dette er et design fra 2013, men det er funksjonelt og trivelig. Man ser også godt ut av bilen i alle retninger utenom bakover til venstre, som gjorde meg litt usikker på filskifte den veien de første dagene. Men siden det var dødvinkel-varsling på dette eksemplaret var det egentlig ikke noe problem.

https://i.ibb.co/b3R8t05/15-Marriott.jpg
Til slutt skulle jeg være to netter på Pleasanton Marriott for å roe ned og kanskje gjøre unna noe shopping etter den innholdsrike turen før hjemreisen fra SFO på søndag ettermiddag.

Discus
25-04-2022, 12:37
Takk for fin rapport. Vært på en del av de stedene og kjørt samme veiene så fine minner kommer tilbake! Roadtrip i de områdene er jo bare helt kanon.

WF-380
25-04-2022, 18:26
https://i.ibb.co/4WB7VQj/hjemreise.gif
Reiseruta på returen.

En klar og kjølig søndags formiddag var det tid for å kjøre Mustangen over den lange San Mateo-broen og ned til SFO og begynne på reisen hjem igjen. Etter å ha forlatt bilen hos Avis, tok jeg på munnbind og tok det automatiske toget fra leiebilsenteret til Terminal 2 der Delta og Alaska holder til. Innsjekken gikk kvikt og greit. Det var en del folk som skulle gjennom sikkerhetskontrollen, men det var mange sluser åpne så dette gikk også raskt. Vel gjennom var det ikke så veldig mange butikker og spisesteder på denne delen av SFO, men jeg skulle nå uansett til Deltas lounge. Der var det også en del folk, men ikke så mange at det var vanskelig å finne et sted å sitte. Det var lenge siden frokost, så jeg var klar for litt mat som jeg nøt med utsikt over rullebanene. Etter noe tid må det ha skjedd et eller annet, for da jeg jeg var ferdig med ølen etter måltidet var plutselig loungen nesten folketom.

https://i.ibb.co/kh4kGJ3/16SFO.jpg
På vei med toget til Terminal 2.

https://i.ibb.co/9HDDL8X/16-Lounge-SFO.jpg
Deltas innenrikslounge på Terminal 2 etter at de fleste gjestende plutselig hadde gått.

https://i.ibb.co/nCqqQtb/16-Lounge-Beer.jpg
En siste Blue Moon med utsikt til flyene før returen begynner.

WF-380
25-04-2022, 18:38
Søndag 17. april 2022 17:14 SFO-SLC, DL1352 Airbus A319 N335NB sete 2A

https://i.ibb.co/QJWx64V/16DLA319.jpg
N335NB før avgang til Salt Lake City.

Jeg hadde bare en times connection i Salt Lake City, så jeg var spent på om vi kom oss avgårde på tiden. Ville ikke tålt store forsinkelser her før jeg hadde mistet forbindelsen til Amsterdam, og fra SLC er det nok ikke så mange Europa-flighter å velge mellom. Men pushback ble gjort nøyaktig på avgangstid fra C5, og derfra var det en kort kjøretur til runway 01R der vi kom oss kvikt i luften. Etter en høyresving før Oakland bar det rake veien til Salt Lake i solskinnet. Dette skulle vise seg å bli nok en innenriksflyvning i det vestlige USA over storslåtte landskap.

https://i.ibb.co/jhHPvxZ/17-Oakland.jpg
Avgang mot nordøst med utsikt til Oakland og San Fransisco i bakgrunnen.

https://i.ibb.co/KNv4T4H/17Kabin.jpg
Kabinen ombord på Deltas A319.

https://i.ibb.co/51DxqsL/17-Lake-Tahoe.jpg
Inn over Nevada rett sør for Lake Tahoe.

https://i.ibb.co/wpyp7JC/17-Pastell.jpg
Snodige pastellfarger i det vi nærmer oss Salt Lake City.

https://i.ibb.co/ZzsDbky/17-Salt-Lake-City.jpg
Og her er vi kommet fram til Salt Lake City der jeg aldri har vært, men tipper det også er et fint reisemål.

Vi landet fra sør på SLC noen minutter før tiden, og dermed hadde jeg god tid til å rusle fra B-gatene der vi landet over til A21 der KLM's 787-9 skilte seg veldig ut i rekken av narrow-bodies fra amerikanske selskap. Kom fram til utgangen samtidig med KLM's crew som gikk ombord, så da hadde jeg noen flere minutter til å kikke meg litt rundt på den nylig utbygde flyplassen. Brede pirer med mange sitteplasser har man gått for her, men likevel var det veldig trangt om plassen på en tydeligvis travel reisedag med mye folk. Den travleste flyplassen jeg har sett siden før pandemien.

https://i.ibb.co/kXpFpX2/18SLC.jpg
Interiør fra nye SLC.

WF-380
25-04-2022, 18:57
Søndag 17. april 2022 21:00 SLC-AMS, KL 610 Boeing 787-9 PH-BHN sete 7K

https://i.ibb.co/ct2YJNw/18KLM789.jpg
KLM's Dreamliner ved gate i SLC.

Boardingen begynte et kvarter før avgangstid, og jeg fant kvikt plassen min på nest bakerste vindussete i businesskabinen. I midten på raden bak meg oppfattet jeg at en dame lette febrilsk etter passet sitt som hun hadde prestert å miste før hun hadde fått satt seg ned. Jeg tilbød meg å legge meg ned på gulvet for å lete, men hun takket nei. Noen fra crewet kom assisterte en stund uten at passet dukket opp. Men til slutt fant hun det selv likevel og da ble det gledesutbrudd og high-fives på alle setenaboene.

https://i.ibb.co/yRs9NPy/19Stol.jpg
Ni timer i denne stolen er egentlig svært behagelig, særlig når man tar opp armlenet.

https://i.ibb.co/10x73fW/19-Champagne.jpg
Vel etablert på 7K og champagnen er servert.

Når det gjelder munnbind ble det opplyst at det var anbefalt, men ikke påbudt. Det hyggelige crewet brukte munnbind hele tiden. Selv lot jeg det være på til etter servering, og så spiste jeg og sov uten.

Take-off var kanskje noen få minutter forsinket, og vi tok av mot nord i mørket, mens lysene fra Salt Lake City etterhvert forsvant bak oss. På denne flighten hadde jeg bare tenkt å få i meg middagen og så legge stolen flat for å få mest mulig søvn. Det fungerte også, sluknet fort etter en avsluttende cognac, og våknet da vi nærmet oss Irland, ca fire timer senere. Vi landet på Polderbaan tror jeg, fordi det var en lang taksi til terminalen forbi kanaler og mange folk som var ute med kamera i solskinnet og fotograferte oss.

https://i.ibb.co/chb14fP/19Kabin.jpg
Kabinen ombord på KLM's 787-9.

https://i.ibb.co/6B18mtJ/19-Forrett-Soppsuppe.jpg
Soppsuppe til forrett. Da den hyggelige purseren hørte mitt ønske om en rødvin fra Rioja i glasset, sa han at han ikke var sikker på om jeg kom til å like den, så han helte oppi en prøvesmak først. Jeg syntes likevel vinen var god, så da ble det den. -Vi har mange flere flasker så det er bare å drikke i vei, sa han til slutt.

https://i.ibb.co/99SqFg6/19Biff.jpg
Grunnen til vinvalget var at jeg trodde den ville passe godt til biffen, og det gjorde den. Men selve biffen var nå likevel bare sånn passe og tilbehøret sparsomt.

https://i.ibb.co/jHJtL4c/19-Frokost.jpg
Frokost ble servert over Irland. Valgte pannekakene som også bare var sånn passe. Resten av måltidet var imidlertid svært godt.

https://i.ibb.co/JpZpMGN/19-Landing.jpg
Like før landing på Schiphol. Nå var tulipansesongen i gang og det var enkelte fargerike åkre å se rundt omkring. Men dessverre ingen jeg klarte å fotografere.

Før landing ble det som vanlig delt ut et Delft-hus med gin i. Vi gikk av flyet ytterst på pir E, så det ble litt gåing før jeg kom fram til passkontrollen der jeg gikk rett gjennom uten venting. Følte meg opplagt og i fin form – kunne gjerne tatt en transatlantisk til på dette tidspunktet. Så bar det selvføgelig videre til KLM's lounge der jeg slappet av et par timer før det var tid for å gå videre til Oslo-flyet som sto på B23.

WF-380
25-04-2022, 19:10
Mandag 18. april 2022 16:50 AMS-OSL, KL 1149 Embraer 190 PH-EZT sete 2F

https://i.ibb.co/1JT4M1t/20E90.jpg
Klar for siste etappe med KLM's Embraer.

Pushback på denne var bare fem minutter etter tiden, så den er godkjent. Overgangen fra 7K på 787-9 til en stappfull E90 var stor, det er selvfølgelig ikke noe midtsete å blokkere i disse, så jeg satt ganske trangt og var i grunnen klar for å komme hjem nå. Etter at man har landet i Amsterdam er egentlig den mest spennende delen av turen over, og resten er mest rutine. Selv om jeg følte meg forbausende opplagt, sovnet jeg som vanlig på vei til rullebanen og våknet da vi var i lufta. Etter serveringa sovnet jeg igjen og våknet over Drammen på vei inn til OSL i kveldssola.

https://i.ibb.co/gMcP3ph/21AMS.jpg
Utsikten fra 2F før avgang.

https://i.ibb.co/6R0FvcZ/21-Takeoff.jpg
Avgang direkte mot nord denne gangen.

https://i.ibb.co/09NH54s/21Laks.jpg
Det ble servert en god laksesalat og en like god sjokoladedessert.

https://i.ibb.co/yR1hszW/21Oslo.jpg
Strålende vårvær i Oslo og omegn.

https://i.ibb.co/99DZ4f5/21-Hurdalssjoen.jpg
Vi fløy rundt den fortsatt islagte Hurdalssjøen og landet fra nord.

Det ble en del shopping i USA, så jeg hadde ingen interesse av Tax-Free, og gikk rett bort og ventet på kofferten som faktisk kom som en av de første på båndet. Til slutt ble det nær en times venting på første tog hjem som jeg brukte på Starbucks i avvgangshallen. Uansett godt å være hjemme i Norge igjen og ikke minst deilig å slippe Covid-testen på Gardermoen som jeg måtte gjøre på de tre forrige reisene. En hviledag hjemme hadde vært fint etter turen, men neste morgen skulle jeg tidlig på jobb igjen.

WF-380
25-04-2022, 19:13
https://i.ibb.co/Q9nLYFr/22-Konklusjon.jpg

Biler, fly, naturopplevelser og burgere. Antagelig de fire tingene som interesserer meg mest her i livet, særing som jeg er. Når man tar en roadtrip i det vestlige USA er man garantert å oppleve mye av alt det. Dette var med andre ord drømmeferien for meg og jeg lurer på hva jeg skal finne på for å toppe dette neste gang. Det blir nok uansett lenge til for økonomien tillater ikke flere slike utskeielser på en stund. Men alle disse stedene jeg bare tilbragte ei natt på kunne man faktisk vært lenger og sett og gjort mye spennende. Tipper jeg en gang kommer til å dra tilbake til noen av dem for å utforske mer. Når det gjelder transporten gjorde som vanlig KLM og Delta en solid jobb. Jeg har riktignok til gode å spise en skikkelig god middag på en transatlantisk med KLM, men jeg har ikke tenkt å gi dem opp for det. Komforten underveis var uansett strålende, og crewet var kjempehyggelige på begge selskap. Men nå blir jeg i Norge en stund, og det blir også fint.

dc-8-63
25-04-2022, 20:06
Torsdag 7. april 2022 10:30, AMS-SEA DL143, Airbus A330-900 N405DX sete 1J

Så før jeg hadde fått summet meg skikkelig befant jeg meg i et komfortabelt vindussete i forreste kabin med et glass musserende vin i hånda, klar for nær 10 timer i lufta. Denne gangen var det ingen forsinkelser, pushback temmelig nøyaktig på avgangstiden. Avgang mot sørvest og vi fløy ut over Nordsjøen og satte kursen nordvestover. I Seattle var det en nydelig vårdag med sol og 20 grader så det var bare å nyte synet av downtown og det praktfulle landskapet rundt før vi dreide nordover igjen øst for Tacoma og landet fra sør.

https://i.ibb.co/dGxGYy6/04-DL143-Seattle.jpg
Strålende utsikt over Bellevue nærmest, Seattle og Olympic Mountains før landing.

Kjempeflott rapport - kjoerte motsatt retning et maaneder siden (dog hele veien i fra Seattle) med samme vaer type og flott utsikt.
Et lite tips om Avis koeene, Checkin Online (vet ikke om dette virker med annet enn US Driver License) - har kunnet spasere rett forbi koene med null status - sist paa Maui hvor det var kjempemyelengre koe - og jeg har null status hos Avis.

Det bygges for tiden nye fasiliteter for immigrasjon i Seattle, men det var ikke ferdig ennå så vi ble loset til de gode gamle lokalene i kjelleren på satellitt sør.

Jeg hadde tre timers connection i Seattle så jeg ruslet litt rundt for å kikke på forholdene. I den store food-courten hadde de bolket av halvparten av hallen og et oppslag informerte om bygging av en mesanin og utvidete forhold. Anslag for ferdigstillelse var sommeren 2020! Her tar jeg sjansen på å spå en liten forsinkelse. Utvidelsen er sikkert nødvendig, det var mye folk og trangt med plass rundt omkring.

Og mellom Seattle og The Olympic Mountains ligger Bainbridge Island - verdens beste lille oey, med lange FlyPrat tradisjoner :p Ser man godt etter kan man skimte den lille italienerinnen og undertegnede ute paa tur langs sydspissen av oeya den 7 april mellom 11:00-12:30 (ser i fra bildene paa iPhone).

Ja den ombygningen er ikke helt i rute, synes som den stoppet opp under Covid, North Terminal startet paa samme tid og er ferdig for lengst.

Tror de tester den nye utenland ankomst delen, har lest om 3 offisielle aapninger :p den siste var vel fra A-pir som naa ogsaa kan brukes til ankomst utland

Someone
25-04-2022, 21:15
Takk for fin og velskrevet rapport

SLC er jo heller ikke en flyplass som er dekket mange ganger her inne

Fnate
25-04-2022, 23:02
Takk for duper rapport så langt. Gleder meg til resten. Delta 330-900 er knall. Fløy den hjem fra SEA for et par måneder siden.

Linq er jeg enig i at er bra og rimelig valg i Vegas. Har bodd der flere ganger i jobbsammenheng og det har vært helt greit.

Cloudmaster
26-04-2022, 05:48
Dette var artig lesing, takk for at du deler! Leste om hjemreisen din mens jeg satt på Flytoget på vei til en kort tur til Stavanger, det blir liksom ikke helt det samme…

Henshaw
26-04-2022, 07:17
Takk for fin rapport, deilig å lese om mer normale tilstander igjen

Cecilie
26-04-2022, 11:10
Tusen takk for turen, og for en flott trip report! Merker USA-abstinensene mine er meeeeget sterke for tiden.

Jeg har også bodd på et par Fairfield's i USA og jeg synes det vel best kan beskrives som et litt up-scale motell? Blant de bedre som finnes der ute, synes jeg i allefall.

WF-380
26-04-2022, 11:50
Et lite tips om Avis koeene, Checkin Online (vet ikke om dette virker med annet enn US Driver License) - har kunnet spasere rett forbi koene med null status - sist paa Maui hvor det var kjempemyelengre koe - og jeg har null status hos Avis.

Da jeg stilte meg i køen angret på at jeg ikke hadde ordnet dette. Men så sparte jeg 500 dollar på å treffe riktig agent, og da var det helt i orden. 500 dollar for 45 minutters venting tar jeg hvilken dag som helst.

WF-380
26-04-2022, 11:51
Takk for duper rapport så langt. Gleder meg til resten.

Takk for det, men nå kommer det ikke mer. :colgate:

WF-380
26-04-2022, 11:54
Jeg har også bodd på et par Fairfield's i USA og jeg synes det vel best kan beskrives som et litt up-scale motell? Blant de bedre som finnes der ute, synes jeg i allefall.

Takk for den tilbakemeldingen. Jeg har siden sett på noen Fairfields på Tripadvisor og på bildene ser det ikke like bra ut som den i Camarillo. Ser ut som standarden varierer med hvor nye de er.

Fnate
26-04-2022, 11:58
Takk for det, men nå kommer det ikke mer. :colgate:Se der ja. Klarte å scrolle over de siste postene. Eller hva som nå skjedde. :)

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

darkcho
26-04-2022, 21:45
Strålende rapport fra deg nok en gang. Takk som deler!

Trdfly
26-04-2022, 21:50
Tusen takk for en skikkelig kvalitets TripReport!
Kjenner det kribler skikkelig med å få bruket ESTA, som jeg nylig fiksa .. :D

SK384
27-04-2022, 07:50
Takk for flott rapport. Det har vært spennende å lese om roadtripen og flyturene. :)

semmern
01-05-2022, 11:45
Big Sur, Carmel og Monterey-området er noen av favorittstedene mine. Det er utrolig flott der borte, rett og slett. Lyst til å ta den turen igjen så snart det lar seg gjøre!

B747-8
01-05-2022, 14:16
Takk for veldig bra tripraport.
I området der (West Coast) har jeg kjørt flere ganger. Moro å se bilder :)