PDA

View Full Version : Er du en flyspotter ved ENVA?


seilfly
05-10-2006, 21:17
Ja topic skulle vel si det hele.

Luftkrigsskolen har et tilsvarende studentersamfunn som kalles kadettsamfunnet. Kadettsamfunnet driver ulike aktiviteter for kadetter og ansatte ved skolen, samt bedre halvdeler og deres unge håpefulle. Ett av disse tiltakene er et blad som kalles Jet Set og som snart har vært 20 år på Luftkrigsskolen. Bladet har et opplag på 500 og distribueres; i tillegg rundt på skolen, til de andre krigsskolene (Hær og Sjø), andre utdanningsinstitusjoner i Forsvaret, alle Luftforsvarets avdelinger, noen avdelinger i utlandet (Geilenkirchen, Sheppard Air Force Base, mfl), ulike ledelsesnivå fra Luftforsvarsstab og opp til Forsvarsministeren.

Det var nok om bakgrunnen. Jeg planlegger å skrive en artikkel om hvorvidt flyspottere ved militære flystasjoner er en trussel eller ressurs/rektrutteringsmasse.

-En noe vid problemstilling enn så lenge.

I den forbindelse tenkte jeg å komme i kontakt med noen som karakteriserer seg som flyspottere; i nærheten av Værnes. Tenkte en repotasje ala den dere kanskje så i Vi Menn, men med et annet fokus: nemlig den problemstillingen jeg skrev ovenfor. Om noen er interessert kan de gjerne sende meg en PM eller mail; seilfly på online punktum no. Legg gjerne ved alder: kunne tenkt meg å dekke et visst aldersspenn også

Om du ennå leser: Takk for oppmerksomheten :)

Fellowship
05-10-2006, 21:53
Sjekk den mege gode hjemmesiden her (http://trd.airpics.com/)
KAB og Cedlind vet det meste som er verdt å vite :)

seilfly
05-10-2006, 22:02
Ja takk :) Har også fått noen tips pr mail. Kjenner godt til KAB og Cedlind :) tenkte å finne ut med det samme om det er flere i området jeg ikke vet om...

Jumper G5
06-10-2006, 00:38
Enkelt. Ingen kan klare å stoppe sivilister i å se/fotografere fly, busser, tog, skip osv, og bra er det. Derimot er spottere en utmerket sikkerhetsressurs ved at de kjenner hverandre, og raskt oppdager og kan melde fra om "ekte fremmede" ved en flyplass eller om unormal aktivitet ved eller innenfor gjerdet. Derfor har OSL satt opp skilt med telefonnummer hvor en kan ringe inn om mistenkelig aktivitet. Skiltene står slik at de er lett synlig for spotterne. Ved et ran fra cargohold på ARN, var spottermiljøet et av de første politiet spurte om info, både med tanke på selve dagen og spaning i forkant. Og jeg kjenner minst en norsk jagerflyger som i sin gryende flyinteresse snek seg under gjerdet på en profilert norsk flyplass for å ta bilder fra liggende posisjon i gresset ved taksebanen. Slikt kan en ikke gjøre lengre, naturlig nok, men vedkommede var ikke akkurat en trussel mot rikets sikkerhet :cool:

Jens W
06-10-2006, 00:51
Originally posted by Fellowship

Sjekk den mege gode hjemmesiden her (http://trd.airpics.com/)
KAB og Cedlind vet det meste som er verdt å vite :)
Og det i tillegg til masse unyttig informasjon! :p

CK
06-10-2006, 10:18
én historie det er verdt å ta med seg er da en av "våre" spottere oppdaget en ELG inne på 01L/19R på OSL for et par vinere siden (bildet kom i Airways) og meldte fra, slik at dyret kunne "uskadeliggjøres"

GF1
06-10-2006, 10:34
Originally posted by CK

én historie det er verdt å ta med seg er da en av "våre" spottere oppdaget en ELG inne på 01L/19R på OSL for et par vinere siden (bildet kom i Airways) og meldte fra, slik at dyret kunne "uskadeliggjøres"

Det kunne vært artig å få forumets definisjon av "en viner". Regner med at dette er et velkjent begrep her på Scanairs bil- og vinforum.;)

(Kunne ikke dy meg)

LN-KGL
06-10-2006, 10:47
Det er noen og en hver som kan glemme en T inn i mellom ;)

CK
06-10-2006, 10:48
det minner meg om at det er på tide med en kopp (t)e!:lol: