Thomas
05-10-2006, 14:14
New York er meget bra (som vanlig)! Ukjent for oss, men Grete Waitz arrangerte Norway Festival i Central Park på Lørdagen, så vi tok en tur dit hvor det ble lovt en god del Norske kjendiser, men ingen og se. Det var dog masse mennesker der, bortimot 7000 påmeldte!
Vel vel, tid for hjemreise..
04OCT2006
EWR-ARN 14A/14B
SAS904
17:20 (03OCT)
Etter å ha avtalt med hotell resepsjonen fikk vi utvidet checkout-tiden med en time, så klokken 13:00 sharp ble nøkkelkortene levert og regningen mottatt :p
Vi spurte Conciergen om pris på Lincoln transport til Newark, de skulle ha 80$ + tax/tolls/driks - overraskende nok ble det vanlig taxi. Vi ble møtt av en usedvanlig hyggelig sjafør fra India som var veldig pratsom. Kunne virke som han hadde vært i Norge for han snakket ustoppelig om hvor pent det var her - han fortalte også at broren hans bodde i Tyskland.
Vel vel, vel fremme på EWR endte prisen på 82 dollar totalt, og siden vi var så gavmilde og hadde endel dollar igjen så gav herren 100$ - han ble enda blidere og det ble handshake og good flight og good day og take care og det var ikke måte på.. :smile2
Klokken var 14:00 når vi gikk inn svingdøra, SAS åpner innsjekk på 910/904 klokken 13:30 så det var 3stk i Business køen og 2 i Økonomi køen. Vi ble kalt frem til skranken direkte å traff på en hyggelig ung Amerikanskguttunge som var veldig hjelpsom. Vår "seatinggurufriend" Mr Ole fra Aalborg (present på veg, mr) hadde ordnet EE til oss, men siden vi hadde 30000EBP så spurte vi om det var plass i Økonomi Plus, noe det selvfølgelig var (totalt over +/- 80 ledige totalt) og det ble fylt ut ett skjema hvor innehaver godtok at SAS trakk 20000 upgrade points - vips vi var seated i Y-FLEX! :old
Well, what to do det er 2t 30min til boarding. Det ble lusking i Duty Free og fikk "sjoppet" litt Toblerone m.m. Alle varer blir pakket i kassen, merket og overlevert i en egen Cashier helt ute ved gatene - helt kurrant for da slipper man bære rundt på posene.
Tiden var inne for å få seg noe fór, det ble skikkelig peperonipizza ett sted midt i mølja hvor man måtte dele bord med en Svensk familie som også skulle til Arlanda, men i C klasse.. de snakket konstant om penger, dette med en infant og ungutt på bordet.. vel vel, hver sin interresse.
Vi tenkte det nå var tid for å vandre den lange veien til utgang 62 hvor LN-RKH "Emund Viking" skulle ta oss over pytten og hjem mot Høst. Billettsjekken gikk forsåvidt greit, men vi så jo fort at den neste stoppen kom til å ta tiiiid, sikkerhets-sjekk med 4 lanes og sikkert 500 pax.. Vi ble stående der i laaang tid, og når vi endelig kom frem til skiltet "Please wait to be called" så kom det en TSA sugg og ba alle til "Staaakhaaalm" gå til Lane 1, der var det enda 25minutter venting, men til slutt.. VI ER IGJENNOM!!
Boarding var satt til 1640, og klokken var 16:10 når vi endelig kom oss inn, dura bort til DutyFree pickup og fikk varene mine.
http://home.online.no/~luloren/904/0.jpg
Etter litt venting på gaten ble det ropt opp på svensk og engelsk at de nå ønsket småbarnsfamilier, rullestoler ombord.. det var nok ikke mange av de for 30sekunder senere ble det ropt opp passasjerer i Business klasse og Økonomi extra - vi gikk ombord og ble ønsket velkommen.
I løpet av 10minutter kom boarding completed og klokken var bare 1700. Kaptein Ulf Sune Ekstrøm på på PA'n og fortalte det vanlige + en litt morsom vri.. jeg er ikke en kløpper i Svensk, men skal prøve gjengi;
"Vi kommer at stige opp mot Søder, så vi kommer at få se Manhattan på venster sida, så svänger vi en long høgersving och forhåpningsvis får vi då Manhattan på den andra sidan"
Off chocks 17:05 (:15min før rute) - lang pushback helt inni kroken ved siden av slik at motorene kunne startes... fikk en greit overblikk mot holdingpoint og det var kun 3 fly forran oss, inkludert en Alitalia 767. På med taxecam og vi ruslet stille og rolig ut mot holding.
http://home.online.no/~luloren/904/1.jpg
"Scandinavian nine-oh-four heavy, wind 210/7 22R, cleared for takeoff" - vi uglet nedover banen, og selv med meget light load så vi 04L på kamera idet vi løftet nesa :o
Som lovet, selv med litt dis så vi Manhattan reise seg i horisonten i noen sekunder før den laaaaaange svingen mot Nordøst.
http://home.online.no/~luloren/904/2.jpg
TA 18000fot og serveringen begynte med refreshments, vi hadde en eldre veldig hyggelig svensk dame som var veldig glad i Norge og spesielt den sorte Ringnes ølen. Hun hadde også inntrykk av at vi Nordmenn var veldig glad i Cola, så vi fikk drøssevis!
http://home.online.no/~luloren/904/3.jpg
Litt senere fikk vi velge mat, valget sto mellom kyllingfilet eller marinert laks (ikke dårlig i Y-Flex!) Reisefølget valgte kylling og undertegnede laks - det ble ingen bilder av maten pga korttidsminne.
Kapteinen kom på anlegget og håpet at alle hadde "good time" og at alle fikk en god natt, og for syvsoverne lovet han på tro og ære og vekke de alle :30 min prior to landing :lol:
Etter maten var vi godt og vel over St Johns NF og det var klart for å legge stolen ned, opp med fotstøtta og laptopen igang med gratis internett. Etter å ha sjekket det mest nødvendinge ble det ett par episoder med King of Queens på DVD helt til batteriet var flatt.. dessverre har jeg feil kontakt på min lader så den passer ikke inn i kontakten i setet.. argh! Vel Vel.. da får vi fyre opp Ipoden og prøve sove litt - funka ikke så bra så det ble litt avslapping.
http://home.online.no/~luloren/904/4.jpg
Etterhvert som tiden gikk begynte vi å nærme oss Norge og iflg flightplanen hentet fra www.flightaware.com hadde vi en routing over Flesland, Gardermoen og direkte Arlanda - hadde nok fått en direkt av Stavanger CTR for vi gikk Nord av Bergen og passerte i sydenden av Mjøsa.. synd det var mørkt og skyet.
http://home.online.no/~luloren/904/5.jpg
Descend ble startet noen minutter etter at vi passerte grensen, ned fra 39000 fot. Det var nå :30 minutter til landing.. og da kan dere gjette hvem som kom på høytaleren :lol: !
"Jaa'ru, nå er e morron og vi har startet descend ned mot Arlanda flygplats, dom melder om 10 grader och endel moln der nere, men goda landingsforholdane.. hoppas dere har trivs ombord her med oss i SAS och Star Alliance och at dere får det bra hemma i Sverige"
http://home.online.no/~luloren/904/6.jpg
Vi gikk igjennom første skylag, andre skylag og enda så vi tåka ligge tjukk der nede med noen få hull, vi entra tåkelaget i 4000 fot og gikk inn og ut hele tiden..
http://home.online.no/~luloren/904/7.jpg
Bildet over viser det eneste vi så av det Svenske landskapet under vårt korte opphold, resten var bare grått.. Landingshjulene duppet ned og kamera kom på - det var nødt til å være en CAT3 landing på 01R for lysa på banen dukka ikke opp nesten før vi kjenta at kjerra'n tok bakken. (Landingen ble filmet, men har dessverre ikke mer webplass, så den kommer alternativt)
Landingtime 06:50 (:25min før rutetid), kom oss av banen og taxet Whiskey and Zulu til gate F62 (samme gaten som vi dro ifra noen dager tidligere). Nok engang var en av de første ut av flyet, C klasse var fylt opp i fremrekabin da de som satt i C klassen til høyre etter inngangen var så få at de ble flyttet fremover. Igjennom passkontrollen og mot transitkontrollen, der var det en vekterkar som sikkert hadde sovna om ikke vi hadde dukket opp, for vi stort sett alene i hele den hallen sett bortifra Ali Refsa som drev å bona gulvet. Fant en infoskjerm og så at SK849 til Oslo skulle gå fra utgang nummer 9.
04OCT2006
ARN-OSL 09A/09B
SAS849
09:00
Vi satt ved gate 9 og venta en god stund, det dukket plutselig opp "NY TID" på skjermen, 10 minutter pga sent innkommet fly från Oslo.. Vel, har vært på farta i 10 timer så hvorfor ikke 10 minutter ekstra!
Det begynte etterhvert å komme endel herrer i dress med diverse sølv og gullkort som ville være med, og som senere skrøt til sine kolleger at alt var så enkelt her på Arlanda ift Oslo når det kom til å reise tidligere. Ombordstigning ropt opp 0850 og vi lusket ombord trøtt og jævlig, idet alle var ombord kom "kaptein Sigrid Hammer" på og fortalte om været som var i skyld i forsinkelsen, og at de enda ikke hadde mottat drivstoff, vi sto i kø og det var noen forran oss.. også dette pga været. Vi pushet fra gaten rundt 0920 og tuslet sakte men sikkert ned mot 01L og avgang på ARS SID mot Oslo. Jeg sovna på veien ned mot banen og våkna ikke før jeg ble vekket av reisefølget på final 01R OSL
Dog stusset jeg på at han i kabinen som leste opp saftey osv henviste til "Kapteinen og HANS besetning" | "Captein ans his crew" - dette ble påpekt av passasjerene som gikk av flyet.. dog med ett smil om munnen.
Vi parkerte på utgang 32 klokken 10:00 bare 5 minutter etter rutetid. Siden det var/er Høstferie kunne jeg kun se 3 fly på hele utenlandspieren, så dog Northport ansatte i hopetall som hangla med beina.
Kort oppsummert, nok engang kjempetur til Statene.. og det blir nok ikke siste gangen hverken dit eller med SAS!
P.S. Det er nok endel skriveleifer her, men orker ikke rette de, he he.
Vel vel, tid for hjemreise..
04OCT2006
EWR-ARN 14A/14B
SAS904
17:20 (03OCT)
Etter å ha avtalt med hotell resepsjonen fikk vi utvidet checkout-tiden med en time, så klokken 13:00 sharp ble nøkkelkortene levert og regningen mottatt :p
Vi spurte Conciergen om pris på Lincoln transport til Newark, de skulle ha 80$ + tax/tolls/driks - overraskende nok ble det vanlig taxi. Vi ble møtt av en usedvanlig hyggelig sjafør fra India som var veldig pratsom. Kunne virke som han hadde vært i Norge for han snakket ustoppelig om hvor pent det var her - han fortalte også at broren hans bodde i Tyskland.
Vel vel, vel fremme på EWR endte prisen på 82 dollar totalt, og siden vi var så gavmilde og hadde endel dollar igjen så gav herren 100$ - han ble enda blidere og det ble handshake og good flight og good day og take care og det var ikke måte på.. :smile2
Klokken var 14:00 når vi gikk inn svingdøra, SAS åpner innsjekk på 910/904 klokken 13:30 så det var 3stk i Business køen og 2 i Økonomi køen. Vi ble kalt frem til skranken direkte å traff på en hyggelig ung Amerikanskguttunge som var veldig hjelpsom. Vår "seatinggurufriend" Mr Ole fra Aalborg (present på veg, mr) hadde ordnet EE til oss, men siden vi hadde 30000EBP så spurte vi om det var plass i Økonomi Plus, noe det selvfølgelig var (totalt over +/- 80 ledige totalt) og det ble fylt ut ett skjema hvor innehaver godtok at SAS trakk 20000 upgrade points - vips vi var seated i Y-FLEX! :old
Well, what to do det er 2t 30min til boarding. Det ble lusking i Duty Free og fikk "sjoppet" litt Toblerone m.m. Alle varer blir pakket i kassen, merket og overlevert i en egen Cashier helt ute ved gatene - helt kurrant for da slipper man bære rundt på posene.
Tiden var inne for å få seg noe fór, det ble skikkelig peperonipizza ett sted midt i mølja hvor man måtte dele bord med en Svensk familie som også skulle til Arlanda, men i C klasse.. de snakket konstant om penger, dette med en infant og ungutt på bordet.. vel vel, hver sin interresse.
Vi tenkte det nå var tid for å vandre den lange veien til utgang 62 hvor LN-RKH "Emund Viking" skulle ta oss over pytten og hjem mot Høst. Billettsjekken gikk forsåvidt greit, men vi så jo fort at den neste stoppen kom til å ta tiiiid, sikkerhets-sjekk med 4 lanes og sikkert 500 pax.. Vi ble stående der i laaang tid, og når vi endelig kom frem til skiltet "Please wait to be called" så kom det en TSA sugg og ba alle til "Staaakhaaalm" gå til Lane 1, der var det enda 25minutter venting, men til slutt.. VI ER IGJENNOM!!
Boarding var satt til 1640, og klokken var 16:10 når vi endelig kom oss inn, dura bort til DutyFree pickup og fikk varene mine.
http://home.online.no/~luloren/904/0.jpg
Etter litt venting på gaten ble det ropt opp på svensk og engelsk at de nå ønsket småbarnsfamilier, rullestoler ombord.. det var nok ikke mange av de for 30sekunder senere ble det ropt opp passasjerer i Business klasse og Økonomi extra - vi gikk ombord og ble ønsket velkommen.
I løpet av 10minutter kom boarding completed og klokken var bare 1700. Kaptein Ulf Sune Ekstrøm på på PA'n og fortalte det vanlige + en litt morsom vri.. jeg er ikke en kløpper i Svensk, men skal prøve gjengi;
"Vi kommer at stige opp mot Søder, så vi kommer at få se Manhattan på venster sida, så svänger vi en long høgersving och forhåpningsvis får vi då Manhattan på den andra sidan"
Off chocks 17:05 (:15min før rute) - lang pushback helt inni kroken ved siden av slik at motorene kunne startes... fikk en greit overblikk mot holdingpoint og det var kun 3 fly forran oss, inkludert en Alitalia 767. På med taxecam og vi ruslet stille og rolig ut mot holding.
http://home.online.no/~luloren/904/1.jpg
"Scandinavian nine-oh-four heavy, wind 210/7 22R, cleared for takeoff" - vi uglet nedover banen, og selv med meget light load så vi 04L på kamera idet vi løftet nesa :o
Som lovet, selv med litt dis så vi Manhattan reise seg i horisonten i noen sekunder før den laaaaaange svingen mot Nordøst.
http://home.online.no/~luloren/904/2.jpg
TA 18000fot og serveringen begynte med refreshments, vi hadde en eldre veldig hyggelig svensk dame som var veldig glad i Norge og spesielt den sorte Ringnes ølen. Hun hadde også inntrykk av at vi Nordmenn var veldig glad i Cola, så vi fikk drøssevis!
http://home.online.no/~luloren/904/3.jpg
Litt senere fikk vi velge mat, valget sto mellom kyllingfilet eller marinert laks (ikke dårlig i Y-Flex!) Reisefølget valgte kylling og undertegnede laks - det ble ingen bilder av maten pga korttidsminne.
Kapteinen kom på anlegget og håpet at alle hadde "good time" og at alle fikk en god natt, og for syvsoverne lovet han på tro og ære og vekke de alle :30 min prior to landing :lol:
Etter maten var vi godt og vel over St Johns NF og det var klart for å legge stolen ned, opp med fotstøtta og laptopen igang med gratis internett. Etter å ha sjekket det mest nødvendinge ble det ett par episoder med King of Queens på DVD helt til batteriet var flatt.. dessverre har jeg feil kontakt på min lader så den passer ikke inn i kontakten i setet.. argh! Vel Vel.. da får vi fyre opp Ipoden og prøve sove litt - funka ikke så bra så det ble litt avslapping.
http://home.online.no/~luloren/904/4.jpg
Etterhvert som tiden gikk begynte vi å nærme oss Norge og iflg flightplanen hentet fra www.flightaware.com hadde vi en routing over Flesland, Gardermoen og direkte Arlanda - hadde nok fått en direkt av Stavanger CTR for vi gikk Nord av Bergen og passerte i sydenden av Mjøsa.. synd det var mørkt og skyet.
http://home.online.no/~luloren/904/5.jpg
Descend ble startet noen minutter etter at vi passerte grensen, ned fra 39000 fot. Det var nå :30 minutter til landing.. og da kan dere gjette hvem som kom på høytaleren :lol: !
"Jaa'ru, nå er e morron og vi har startet descend ned mot Arlanda flygplats, dom melder om 10 grader och endel moln der nere, men goda landingsforholdane.. hoppas dere har trivs ombord her med oss i SAS och Star Alliance och at dere får det bra hemma i Sverige"
http://home.online.no/~luloren/904/6.jpg
Vi gikk igjennom første skylag, andre skylag og enda så vi tåka ligge tjukk der nede med noen få hull, vi entra tåkelaget i 4000 fot og gikk inn og ut hele tiden..
http://home.online.no/~luloren/904/7.jpg
Bildet over viser det eneste vi så av det Svenske landskapet under vårt korte opphold, resten var bare grått.. Landingshjulene duppet ned og kamera kom på - det var nødt til å være en CAT3 landing på 01R for lysa på banen dukka ikke opp nesten før vi kjenta at kjerra'n tok bakken. (Landingen ble filmet, men har dessverre ikke mer webplass, så den kommer alternativt)
Landingtime 06:50 (:25min før rutetid), kom oss av banen og taxet Whiskey and Zulu til gate F62 (samme gaten som vi dro ifra noen dager tidligere). Nok engang var en av de første ut av flyet, C klasse var fylt opp i fremrekabin da de som satt i C klassen til høyre etter inngangen var så få at de ble flyttet fremover. Igjennom passkontrollen og mot transitkontrollen, der var det en vekterkar som sikkert hadde sovna om ikke vi hadde dukket opp, for vi stort sett alene i hele den hallen sett bortifra Ali Refsa som drev å bona gulvet. Fant en infoskjerm og så at SK849 til Oslo skulle gå fra utgang nummer 9.
04OCT2006
ARN-OSL 09A/09B
SAS849
09:00
Vi satt ved gate 9 og venta en god stund, det dukket plutselig opp "NY TID" på skjermen, 10 minutter pga sent innkommet fly från Oslo.. Vel, har vært på farta i 10 timer så hvorfor ikke 10 minutter ekstra!
Det begynte etterhvert å komme endel herrer i dress med diverse sølv og gullkort som ville være med, og som senere skrøt til sine kolleger at alt var så enkelt her på Arlanda ift Oslo når det kom til å reise tidligere. Ombordstigning ropt opp 0850 og vi lusket ombord trøtt og jævlig, idet alle var ombord kom "kaptein Sigrid Hammer" på og fortalte om været som var i skyld i forsinkelsen, og at de enda ikke hadde mottat drivstoff, vi sto i kø og det var noen forran oss.. også dette pga været. Vi pushet fra gaten rundt 0920 og tuslet sakte men sikkert ned mot 01L og avgang på ARS SID mot Oslo. Jeg sovna på veien ned mot banen og våkna ikke før jeg ble vekket av reisefølget på final 01R OSL
Dog stusset jeg på at han i kabinen som leste opp saftey osv henviste til "Kapteinen og HANS besetning" | "Captein ans his crew" - dette ble påpekt av passasjerene som gikk av flyet.. dog med ett smil om munnen.
Vi parkerte på utgang 32 klokken 10:00 bare 5 minutter etter rutetid. Siden det var/er Høstferie kunne jeg kun se 3 fly på hele utenlandspieren, så dog Northport ansatte i hopetall som hangla med beina.
Kort oppsummert, nok engang kjempetur til Statene.. og det blir nok ikke siste gangen hverken dit eller med SAS!
P.S. Det er nok endel skriveleifer her, men orker ikke rette de, he he.