Someone
12-03-2022, 17:45
På grunn av mye omtalt pandemi, har det blitt nada og nix reisevirksomhet siden jeg begynte i ny jobb januar 2020. Så 2 år og 2 mnd var det endelig tid for å få litt luft under vingene. Dagstur til Florø for å se på en skute.
Fra OSL er det mest praktisk å da fly DAT, som nylig overtok ruten OSL-FRO fra Widerøe når denne igjen med en anbudsrute
Så etter å ha trykket på noen knapper og gitt beskjed hvor og når jeg skulle, og drukket noen kopper kaffe, dukket det reiseforslaget fra det interne reisebyrået opp (hos oss gjør vi «ingenting» selv) og det ble da DX572 OSL-FRO og DX575 FRO-OSL
Innsjekk gjort på mobilen dagen før og begge boardingkort lagt i walleten. At dagen begynte på hytta og ikke hjemme pga litt familiære plikter gjorde det var tidlig opp og en god kjøretur til OSL. Selv med avgang på et noe behagelig tidspunkt kl 09:05. Mye folk på OSL, så tydeligvis fredagstrafikken er på vei opp. Men tok for det ikke så lange tiden fra jeg parkerte på P10 (til småpene +500 spenn for en dag….) og jeg var gjennom sikkerhetskontrollen.
Med avgang ut på «commuterbrakka» passet det fint med en espresso og dagens andre frokost ute på Parken, kombinert med litt jobbing.
Det flagges for Ukraina
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/05c94aafd512b8437c610dd0a57022f4.jpg
Inn fra Florø kom så OY-RUF. En 25 år gammel ATR-42-500. Som i disse dager går mer eller mindre fast på strekningen. Boarding tok til og WGH folka kunne ønske oss god tur. Halvfullt fly, sånn ca, men selv om jeg var omtrent sist ombord, var det ledig på en av de bakerste radene. På ATR går man inn bak og det er rolig bak der
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/75136d17fbba965488eda0e624112010.jpg
Benplassen kan dog sies å være tilpasset for de som er litt kortere i lortefallet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/8d2c35c00b51284f8e38b0ec62d26b0f.jpg
Kom oss avgårde på tid og tok ikke lang tid før vi var gjennom skyene. Null servering ombord fra Ms.Latvia i galley. Men fra litt oppi Hallingdalen forsvant skyene så vi fikk oss fin utsikt mot både fjell og fjord på siste del av turen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/6ffdb045148f7fe15c272ef16f17d2db.jpg
I tillegg til endel gode samtaler og ikke minst en utvidet forståelse av hva vi driver med, så gikk jeg i beste Kim Jong-il stil å pekte på ting, sånn generelt
På ettermiddagen var det retur til flyplassen. Siden jeg skulle rett i bilen og på hytta ved ankomst OSL så var det lurt å fylle opp energilagrene og benytte seg av serveringsmuligheter Florø Lufthavn har å tilby. Maten er skikkelig gatekjøkken, men synd jeg skulle kjøre ved ankomst OSL, for de hadde et godt utvalg Kinn øl i kafeen. Selv ble det en burger og cola selv man ble møtt av en litt sånn «uff, nå kommer det kunder» mindsett da jeg bestilte [emoji1787]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/d70eef21c54c634f963ed448582a5ea9.jpg
Strålende solskinn i Florø
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/2fb272f0df2cbe72d2485d00b032d596.jpg
Fullt eller bortimot fullt fly på returen. Men fikk vindusrute, rett bak motoren.
Flott utflyvning fra Florø, og var nydelig flyvær hele veien. Men kunne sikkert hatt mer turbulens når man uansett ikke hadde noe servering. Eller ikke mye å si fra selve flighter, og begge veier var vi på eller før tiden
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/817fdfde72b02f3848cffc1e80b70eb1.jpg
Ankom OSL og er jo en brukbar spasertur fra commuter-brakka til P10. Traff på riktig etasje, men trengte noen minutter før jeg husket hvor jeg faktisk hadde parkert bilen.
Det var i grunn deilig med en jobbreise igjen, selv om akkurat DAT er ikke mer enn sånn passe minus fjongt å fly med. Passende nok var min første jobbtur med DAT til Florø i 2008, og hadde ikke fløyet ATR-42 siden da.
Fra OSL er det mest praktisk å da fly DAT, som nylig overtok ruten OSL-FRO fra Widerøe når denne igjen med en anbudsrute
Så etter å ha trykket på noen knapper og gitt beskjed hvor og når jeg skulle, og drukket noen kopper kaffe, dukket det reiseforslaget fra det interne reisebyrået opp (hos oss gjør vi «ingenting» selv) og det ble da DX572 OSL-FRO og DX575 FRO-OSL
Innsjekk gjort på mobilen dagen før og begge boardingkort lagt i walleten. At dagen begynte på hytta og ikke hjemme pga litt familiære plikter gjorde det var tidlig opp og en god kjøretur til OSL. Selv med avgang på et noe behagelig tidspunkt kl 09:05. Mye folk på OSL, så tydeligvis fredagstrafikken er på vei opp. Men tok for det ikke så lange tiden fra jeg parkerte på P10 (til småpene +500 spenn for en dag….) og jeg var gjennom sikkerhetskontrollen.
Med avgang ut på «commuterbrakka» passet det fint med en espresso og dagens andre frokost ute på Parken, kombinert med litt jobbing.
Det flagges for Ukraina
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/05c94aafd512b8437c610dd0a57022f4.jpg
Inn fra Florø kom så OY-RUF. En 25 år gammel ATR-42-500. Som i disse dager går mer eller mindre fast på strekningen. Boarding tok til og WGH folka kunne ønske oss god tur. Halvfullt fly, sånn ca, men selv om jeg var omtrent sist ombord, var det ledig på en av de bakerste radene. På ATR går man inn bak og det er rolig bak der
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/75136d17fbba965488eda0e624112010.jpg
Benplassen kan dog sies å være tilpasset for de som er litt kortere i lortefallet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/8d2c35c00b51284f8e38b0ec62d26b0f.jpg
Kom oss avgårde på tid og tok ikke lang tid før vi var gjennom skyene. Null servering ombord fra Ms.Latvia i galley. Men fra litt oppi Hallingdalen forsvant skyene så vi fikk oss fin utsikt mot både fjell og fjord på siste del av turen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/6ffdb045148f7fe15c272ef16f17d2db.jpg
I tillegg til endel gode samtaler og ikke minst en utvidet forståelse av hva vi driver med, så gikk jeg i beste Kim Jong-il stil å pekte på ting, sånn generelt
På ettermiddagen var det retur til flyplassen. Siden jeg skulle rett i bilen og på hytta ved ankomst OSL så var det lurt å fylle opp energilagrene og benytte seg av serveringsmuligheter Florø Lufthavn har å tilby. Maten er skikkelig gatekjøkken, men synd jeg skulle kjøre ved ankomst OSL, for de hadde et godt utvalg Kinn øl i kafeen. Selv ble det en burger og cola selv man ble møtt av en litt sånn «uff, nå kommer det kunder» mindsett da jeg bestilte [emoji1787]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/d70eef21c54c634f963ed448582a5ea9.jpg
Strålende solskinn i Florø
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/2fb272f0df2cbe72d2485d00b032d596.jpg
Fullt eller bortimot fullt fly på returen. Men fikk vindusrute, rett bak motoren.
Flott utflyvning fra Florø, og var nydelig flyvær hele veien. Men kunne sikkert hatt mer turbulens når man uansett ikke hadde noe servering. Eller ikke mye å si fra selve flighter, og begge veier var vi på eller før tiden
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220312/817fdfde72b02f3848cffc1e80b70eb1.jpg
Ankom OSL og er jo en brukbar spasertur fra commuter-brakka til P10. Traff på riktig etasje, men trengte noen minutter før jeg husket hvor jeg faktisk hadde parkert bilen.
Det var i grunn deilig med en jobbreise igjen, selv om akkurat DAT er ikke mer enn sånn passe minus fjongt å fly med. Passende nok var min første jobbtur med DAT til Florø i 2008, og hadde ikke fløyet ATR-42 siden da.