PDA

View Full Version : Grunnkurs sivil luftfart


Marius_S
04-10-2006, 20:09
Da jeg var inne til førstegangstjeneste tidligere i år, fikk vi tilbud om å bli med på Grunnkurs sivil luftfart. På grunn av få påmeldte, ble dette kurset avlyst. Er det noen her som vet hvem som har disse kursene? Har søkt litt rundt, men finner ikke noe om det.

ENGM RAMP
04-10-2006, 21:02
Har'e jeg, dog tatt for hmmm, 6 år siden....

Marius_S
04-10-2006, 22:12
Du vet vel ikke hvem som arrangerte kurset?

wf145
04-10-2006, 23:25
Tore Smevold! :p tok det samme kurset på Værnes :old i '98

M609
05-10-2006, 01:42
Peder Norvik
Øvrev. 29, 9325 Bardufoss
77 83 30 43

Han har vært med på dette oppleget og reist rundt. Har ikke sett dem på ei stund, de pleier å stikke innom på jobb når de har kurs.

Corporal Pepper
05-10-2006, 02:30
Har tatt et slikt kurs. Tro meg det er hva navnet tilsier, et GRUNNKURS!
Tviler på at noen av dere 'rutta' spottere/entusiaster vil lære noe nytt av dette kurset...

S61N
05-10-2006, 06:54
kva er det kurset handler om?

Marius_S
05-10-2006, 13:24
Har nå funnet ut at selskapet som har disse kursene heter TOTS - Traffic operations training support AS og de holder til i Bardufoss.

Her (http://www.orland-flystn.vo.mil.no/andrekurs.htm#luft) kan man se hva kurset inneholder.

Noen som vet hvor lett/vanskelig det er å få seg jobb med dette kurset eller kreves annen utdannelse i tillegg?

Corporal Pepper
05-10-2006, 13:54
Originally posted by Marius_S

Har nå funnet ut at selskapet som har disse kursene heter TOTS - Traffic operations training support AS og de holder til i Bardufoss.

Her (http://www.orland-flystn.vo.mil.no/andrekurs.htm#luft) kan man se hva kurset inneholder.

Noen som vet hvor lett/vanskelig det er å få seg jobb med dette kurset eller kreves annen utdannelse i tillegg?

Det kommer helt ann på hvilken jobb du mener. De flest jobbene innen luftfarten må man jo ha en spesialisert utdannelse, men hvis man har fullført videregående skole og f.eks søker på å bli stuer eller trafikkassistent, tar sikkert dette kurset seg bra ut på CV'en:up:

seilfly
05-10-2006, 17:55
Mitt inntrykk etter å ha sett innholdet i grunnkurset da jeg jobbet på Andøya Flystasjon var at dette var et luftfartsrettet fag man ha dannet for å i det hele tatt gi soldater inne til førstegangstjeneste noe interessant å ... gå på kurs om. Om enn grunnkurs.

Grunnkurs å i det hele tatt vite noe om luftfart er det vel egentlig. Desperat leten etter tematikk som gjør at de kan kalle det for Grunnkurs Luftfart...

Men det er nå bare mitt inntrykk da...

Marius_S
05-10-2006, 18:04
Var ute på Værnes i dag og snakket med en i Røros Flyservice om jobb. Han sa at dette kurset ikke var noe man trengte for å få seg jobb som blant annet stuer. Det man lærte under dette kurset ville man også lære seg om man jobbet som stuer. En som har dette kurset vil heller ikke ha noen stor fordel når det gjelder å få seg jobb, men om to stilte helt likt, ville en person hadde dette kurset bli foretrukket. Men de ser hovedsaklig på andre kvalifikasjoner.

ENGM RAMP
05-10-2006, 19:11
Vel jeg tok det som et tilbud fra jobben, etter 3 år fikk jeg tilbud om å ta "Grunnkurs i Luftfart" selv om jeg har jobbet i bransjen siden -88.

Det kurset var i regi av ansatte i Avinor / LV / Osl

The Ticketor
06-10-2006, 11:57
De fleste i bransjen har nok aldri hørt om dette kurset en gang. Jeg hadde ihvertfall ikke hørt om dette før.

norfly
07-10-2006, 00:07
Som The Ticketor skrive så er det nok fåtallet i bransjen som har hørt om kurset eller tatt det. Jeg hadde heller aldri hørt om det før det ble nevnt her..

raskefot
07-10-2006, 00:23
Jeg tok dette kurset da jeg gjennomførte førstegangstjenesten i 1998. Mest fordi jeg fikk det gratis gjennom Forsvaret. Om jeg ikke husker feil var prisen normalt opp imot 8000kr? Uansett, det var nettopp dette kurset som fikk meg interessert i "luftbransjen", og som gjør at jeg jobber med det jeg gjør i dag.
Noe av det beste med kurset var omvisningen på OSL og turen opp i kontrolltårnet! :colgate: