Thomas
04-10-2006, 17:00
29SEP2006
OSL-ARN 12A/12B
SAS848
07:30
Tidlig på'n denne Fredags morgenen, første leg mot USA skulle unnagjøres. Det var LN-RRT som skulle få æren i full SAsBraathens dragur. Vi hadde ordnet oss gode seter/nødutgang under bestilling og dette ble bekreftet ved checkin. Innsjekkingen til SAS er ikke en positiv opplevelse klokken 0545 om morgenen - vi er av den sorten at det er bedre med en halvtime ekstra enn det motsatte.. og jaggu skulle den komme godt med. Da vi ankom avganshallen gikk køen fra felt D/E helt til midt i hallen mellom B og C, dette så dog ikke ut til å påvirke skrankevalget, og de ansatte flyttet seg heller vekk enn å åpne fler.
Uansett, ferdig innsjekket 50min før avgangstid, både OSL-ARN og ARN-EWR noen timer senere. Etter å ha skremt ut noe dollar av automaten fløy vi gjennom sikkerhetskontrollen en Fredags morgen, "første dag" i høstferien 2006. Vel igjennom bestemte vi oss for å kontakte SAS Braathens Servicedesk for å høre hvordan sjansen var for oppgradering med EB points, damen la inn en beskjed til ARN og det var bare å håpe.. det skulle dog vise seg at det ikke var dette som ble avgjørende!
Boarding 25min før rutetid på gate 38, alle ombord og masse ledige seter, vi var 2 og hadde EE raden for oss selv - push på tid og en kort taxitur bort mot 19L før vi til slutta dura nedover banen og bega oss opp på SUTOK 4C SID mot Arlanda. Flytiden var beregnet til ca 50 minutter og Stockholm meldte om dis og tåke denne morgenen.
Vel oppe fikk vi "frokost", en liten pappsak med pålegg, juice, brød - ingenting å utsette på dette denne tiden av døgnet. Før vi visste ordet av det startet vi descend, merket fort at vi skulle lande på 19L som ligger ca 8mil fra selve Arlanda og taxitid deretter... i tåka.. spennende.. nei.
Nede taxet vi til gate nummer 7 klokken 0820, det var nå 2 timer til neste kjerre sku løfte gummi'n.
29SEP2006
ARN-EWR 02E/02D
SAS903
10:40
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1754.jpg
Etter å ha sjekket ut diverse butikker og tatt en kjapp kaffe på den gamle terminalen på Arlanda var det tid for å begi seg mot den noe pieren, F-pier. Kjekt å være tidlig ute der siden både Chicago og Newark går så og si samtidig og det har en lei tendens til å hope seg opp køer både her og der - ingen problemer denne gangen, først passkontroll så sikkerhetssjekk ved gaten F62.
Kjerra som skulle fly var OY-KBN og var ankommet fra nettopp Chicago tidligere på morgenen, det var en rolig stemning på gaten helt til folk skjønte at de måtte hente taxefreevarene i en egen skranke.
Tiden gikk og vi begge tok en liten 'nap på gaten etter å ha skumlest USA Today, det ble ropt opp til ombordstigning for passasjerer i Flex og Business først, dette funker like dårlig som alltid og alle hiver seg opp som om det var brød og vann de sku hente. Vi tok det helt piano, men i det damen i gaten kjører inn boardingkortet med 25E/25F begynner den å jobbe litt ekstra, og ut spretter det seter i C-klasse på rad 2, dette er ikke å forakte på en flytur som varer i nesten 8 timer!
Idet vi blir hilset velkommen i flydøra sier purseren (på svensk) "20D og E, til høyre og på midten", vel vi skal ikke være vanskelige så vi durer den vanlige veien igjennom Y-flex, men finner ingen rad 20 noe vi egentlig var klar over fra børjan. Tok en sving der ende for å gå tilbake i den andre midtgangen og ga beskjed til Savipix's friend (AP) at han som tok imot ikke vet helt forskjell på Left og Right :)
Vel på plass der fremme var det en stille og rolig stemning, noe varmt fordi air condition ikke var satt på enda - dette var selvfølgelig det første herren på rad 1 påpekte for besetningen. Uansett, det ble ganske så fullt i forward cabin, kunne vel egentlig ikke se noen ledige seter. Det var klart for servering 1!
|-----------|
Menu
A snack with your drink?
Chorizo sausage, Manchego cheese and green olive skewer.
The big deal
Green leaf salad with todays dressing.
First course
Chilli-smoked salmon served with pickled cucumber and guacamole.
Main course
Coalfish served with potatoes in tomato sauce, caper relish and mustard sauce.
Chichken breast served with pappardelle pasta, sauteed green asparagus and pest cream.
Venison ragout served with parsley mashed potato, vodka marinated lingonberries and chantarelle sauce.
Green and red peppers filled with Thai rice, feta cheese and salad onions, served with tomato salsa and roasted mushrooms.
Cheese
Traditional Swedish Västerbotten cheese and French Brie served with cloudberry chutney.
A sweet finish
Apple pie and seasonal fresh fruit salad.
Light and quick
If your prefer a lighter option, you can order our quick meal with our drink and we will serve you as soon as possible.
- Green leaf salad
- First course
- Cheese
Make yourself at home
Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresse or cappucino, fresh fruit, sandwiches or snacks.
Before landing
Main Course
Open sandwich of fresh prawns with mayonnaise and of liver paté and cured beef with red onion.
Dessert
Fresh fruit salad and chockolate macaroon
|-----------|
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1762.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1764.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1775.jpg
Det ble kylling som hovedrett og det samkte utsøkt sammen med resten. Tiden gikk, og når desserten var nede passerte vi Island. Da var det på høy tid å fyre opp PC'en og sjekke internett, siden dette var før 1OCT måtte vi fortsatte betale for bruk noe det helt klart er verdt.
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1768.jpg
Smooth ride og jaggu var vi ikke inne i New York state - det ble annonsert at kabinen skulle gjøres klar for landing og at hodetelefoner, pledd og andre finesser nå skulle samles inn + at entertainment systemet om litt ville ta kvelden.
Siden vi hadde midt seter ble det ikke så mye tittut, men vi begynte da å se hus og det ble planlagt med landing sørvestover på 22L. Nesekamera dukket opp på skjermen da hjulene kom ut og det viste seg å blåse noe hinsides.. maskingen gynga værre enn fru Lillemor på fylla.
Touchdown noen minutter før rute og svingte av banen heeeelt i enden, noe som virker vanlig på Newark når det er "sommer", for det var det faktisk - lettskyet og gode tempraturer opp mot 75f. Lang taxevei mot terminal B og gate 62 - passerte KLM A330-200, El Al 777-200 og 200 COA fly av ymse slag.
Prioritert deboarding, raskt ute og i immigration var det ingen kø og snakke om så vi var i taxi'n kun 25/30 minutter etter landing.
"1th and 44th street please, - UN Plaza" - Vi er i Amerika!
More to come..
OSL-ARN 12A/12B
SAS848
07:30
Tidlig på'n denne Fredags morgenen, første leg mot USA skulle unnagjøres. Det var LN-RRT som skulle få æren i full SAsBraathens dragur. Vi hadde ordnet oss gode seter/nødutgang under bestilling og dette ble bekreftet ved checkin. Innsjekkingen til SAS er ikke en positiv opplevelse klokken 0545 om morgenen - vi er av den sorten at det er bedre med en halvtime ekstra enn det motsatte.. og jaggu skulle den komme godt med. Da vi ankom avganshallen gikk køen fra felt D/E helt til midt i hallen mellom B og C, dette så dog ikke ut til å påvirke skrankevalget, og de ansatte flyttet seg heller vekk enn å åpne fler.
Uansett, ferdig innsjekket 50min før avgangstid, både OSL-ARN og ARN-EWR noen timer senere. Etter å ha skremt ut noe dollar av automaten fløy vi gjennom sikkerhetskontrollen en Fredags morgen, "første dag" i høstferien 2006. Vel igjennom bestemte vi oss for å kontakte SAS Braathens Servicedesk for å høre hvordan sjansen var for oppgradering med EB points, damen la inn en beskjed til ARN og det var bare å håpe.. det skulle dog vise seg at det ikke var dette som ble avgjørende!
Boarding 25min før rutetid på gate 38, alle ombord og masse ledige seter, vi var 2 og hadde EE raden for oss selv - push på tid og en kort taxitur bort mot 19L før vi til slutta dura nedover banen og bega oss opp på SUTOK 4C SID mot Arlanda. Flytiden var beregnet til ca 50 minutter og Stockholm meldte om dis og tåke denne morgenen.
Vel oppe fikk vi "frokost", en liten pappsak med pålegg, juice, brød - ingenting å utsette på dette denne tiden av døgnet. Før vi visste ordet av det startet vi descend, merket fort at vi skulle lande på 19L som ligger ca 8mil fra selve Arlanda og taxitid deretter... i tåka.. spennende.. nei.
Nede taxet vi til gate nummer 7 klokken 0820, det var nå 2 timer til neste kjerre sku løfte gummi'n.
29SEP2006
ARN-EWR 02E/02D
SAS903
10:40
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1754.jpg
Etter å ha sjekket ut diverse butikker og tatt en kjapp kaffe på den gamle terminalen på Arlanda var det tid for å begi seg mot den noe pieren, F-pier. Kjekt å være tidlig ute der siden både Chicago og Newark går så og si samtidig og det har en lei tendens til å hope seg opp køer både her og der - ingen problemer denne gangen, først passkontroll så sikkerhetssjekk ved gaten F62.
Kjerra som skulle fly var OY-KBN og var ankommet fra nettopp Chicago tidligere på morgenen, det var en rolig stemning på gaten helt til folk skjønte at de måtte hente taxefreevarene i en egen skranke.
Tiden gikk og vi begge tok en liten 'nap på gaten etter å ha skumlest USA Today, det ble ropt opp til ombordstigning for passasjerer i Flex og Business først, dette funker like dårlig som alltid og alle hiver seg opp som om det var brød og vann de sku hente. Vi tok det helt piano, men i det damen i gaten kjører inn boardingkortet med 25E/25F begynner den å jobbe litt ekstra, og ut spretter det seter i C-klasse på rad 2, dette er ikke å forakte på en flytur som varer i nesten 8 timer!
Idet vi blir hilset velkommen i flydøra sier purseren (på svensk) "20D og E, til høyre og på midten", vel vi skal ikke være vanskelige så vi durer den vanlige veien igjennom Y-flex, men finner ingen rad 20 noe vi egentlig var klar over fra børjan. Tok en sving der ende for å gå tilbake i den andre midtgangen og ga beskjed til Savipix's friend (AP) at han som tok imot ikke vet helt forskjell på Left og Right :)
Vel på plass der fremme var det en stille og rolig stemning, noe varmt fordi air condition ikke var satt på enda - dette var selvfølgelig det første herren på rad 1 påpekte for besetningen. Uansett, det ble ganske så fullt i forward cabin, kunne vel egentlig ikke se noen ledige seter. Det var klart for servering 1!
|-----------|
Menu
A snack with your drink?
Chorizo sausage, Manchego cheese and green olive skewer.
The big deal
Green leaf salad with todays dressing.
First course
Chilli-smoked salmon served with pickled cucumber and guacamole.
Main course
Coalfish served with potatoes in tomato sauce, caper relish and mustard sauce.
Chichken breast served with pappardelle pasta, sauteed green asparagus and pest cream.
Venison ragout served with parsley mashed potato, vodka marinated lingonberries and chantarelle sauce.
Green and red peppers filled with Thai rice, feta cheese and salad onions, served with tomato salsa and roasted mushrooms.
Cheese
Traditional Swedish Västerbotten cheese and French Brie served with cloudberry chutney.
A sweet finish
Apple pie and seasonal fresh fruit salad.
Light and quick
If your prefer a lighter option, you can order our quick meal with our drink and we will serve you as soon as possible.
- Green leaf salad
- First course
- Cheese
Make yourself at home
Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresse or cappucino, fresh fruit, sandwiches or snacks.
Before landing
Main Course
Open sandwich of fresh prawns with mayonnaise and of liver paté and cured beef with red onion.
Dessert
Fresh fruit salad and chockolate macaroon
|-----------|
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1762.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1764.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1775.jpg
Det ble kylling som hovedrett og det samkte utsøkt sammen med resten. Tiden gikk, og når desserten var nede passerte vi Island. Da var det på høy tid å fyre opp PC'en og sjekke internett, siden dette var før 1OCT måtte vi fortsatte betale for bruk noe det helt klart er verdt.
http://home.online.no/~luloren/NYC/Img_1768.jpg
Smooth ride og jaggu var vi ikke inne i New York state - det ble annonsert at kabinen skulle gjøres klar for landing og at hodetelefoner, pledd og andre finesser nå skulle samles inn + at entertainment systemet om litt ville ta kvelden.
Siden vi hadde midt seter ble det ikke så mye tittut, men vi begynte da å se hus og det ble planlagt med landing sørvestover på 22L. Nesekamera dukket opp på skjermen da hjulene kom ut og det viste seg å blåse noe hinsides.. maskingen gynga værre enn fru Lillemor på fylla.
Touchdown noen minutter før rute og svingte av banen heeeelt i enden, noe som virker vanlig på Newark når det er "sommer", for det var det faktisk - lettskyet og gode tempraturer opp mot 75f. Lang taxevei mot terminal B og gate 62 - passerte KLM A330-200, El Al 777-200 og 200 COA fly av ymse slag.
Prioritert deboarding, raskt ute og i immigration var det ingen kø og snakke om så vi var i taxi'n kun 25/30 minutter etter landing.
"1th and 44th street please, - UN Plaza" - Vi er i Amerika!
More to come..