Concorde98
30-12-2021, 21:26
Hei,
Her følger nok en trip rapport fra et veteranfly fra Kjeller. Etter turen med Tiger Mothen som virkelig ga mersmak ble det avtalt tur med en Cornell, nemlig LN-BIF, navngitt Spirit of Little Norway. Etter ett eller to forsøk var været endelig bra nok for en tur. Lørdag 25 september opprant solrik og fin og jeg la i vei mot Kjeller igjen. Vindjakka var selvfølgelig på plass igjen da Cornellen også har åpen cockpit.
Vel inne på området står Cornellen Spirit of Little Norway parkert. Den var også litt av et skue når man nærmet seg på det grønne gresset. En del høyere enn Tiger Mothen var den også. Fikk en liten gjennomgang av ting og tang pluss litt historie. Piloten sa at det er ca tre flygende Corneller i Europa og den jeg nå skulle fly med er en av dem! Flytypen er den samme som norske flygere fikk opplæring på i Little Norway i Canada under andre verdenskrig. Derav navnet på maskinen. Dog er ikke LN-BIF brukt i Little Norway. Men fargene er akkurat som på de norske flyene under krigen. Egentlig hadde jeg ikke trodd de var så fargerike treningsflyene i Little Norway.
Cornellen har også plass til en pilot og en passasjer som Tiger Mothen har. Men her sitter passasjeren bak. Jeg steg opp i bakre cockpit og satte meg ned. Ble behørig fastspent i firepunktssele, deretter hjelm med visir. Her kunne jeg kommunisere med piloten via headsettet så det var bra.
Cornellen er bredere å sitte i enn Tiger Moth og har litt bedre plass. Den er også en tail dragger og har hjul bak! Så det letter nok manøvreringen på bakken en del. Cornellen lander da også på selve rullebanen og ikke på gresset.
Som sist taxet vi ut og tok av 30 på Kjeller. Jeg kunne følge med på instrumenter og den åpne cockpiten ga god utsikt! Vi fløy over Nordmarka og deretter nedover mot Fornebu før vi fløy forbi Oslos waterfront. Nydelig fly og utsikt! Cabriolet fly er noe spesielt! Jeg tok ganske mange bilder og videoer denne gangen. Blant annet en fin video av landingen på Kjeller. Den får jeg nok ikke lastet opp her men bilder vil jeg vise dere.
Vi landet pent på Kjeller etter en fin runde over Lillestrøm på tilbakeveien. Kona sto hjemme og tok bilde av Cornellen hjemmefra når vi fløy over. Det er jo kult og se!
Takket så mye for en fantastisk tur til piloten og hadde en liten flyprat etter turen.
Som ved forrige tur oppfordrer jeg alle de flygale folkene her på forumet til å oppdage skattene vi har på Kjeller.
Så over til noen bilder! :)
Tusen takk for turen. 506535065450655506565065750658506595066050661
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Her følger nok en trip rapport fra et veteranfly fra Kjeller. Etter turen med Tiger Mothen som virkelig ga mersmak ble det avtalt tur med en Cornell, nemlig LN-BIF, navngitt Spirit of Little Norway. Etter ett eller to forsøk var været endelig bra nok for en tur. Lørdag 25 september opprant solrik og fin og jeg la i vei mot Kjeller igjen. Vindjakka var selvfølgelig på plass igjen da Cornellen også har åpen cockpit.
Vel inne på området står Cornellen Spirit of Little Norway parkert. Den var også litt av et skue når man nærmet seg på det grønne gresset. En del høyere enn Tiger Mothen var den også. Fikk en liten gjennomgang av ting og tang pluss litt historie. Piloten sa at det er ca tre flygende Corneller i Europa og den jeg nå skulle fly med er en av dem! Flytypen er den samme som norske flygere fikk opplæring på i Little Norway i Canada under andre verdenskrig. Derav navnet på maskinen. Dog er ikke LN-BIF brukt i Little Norway. Men fargene er akkurat som på de norske flyene under krigen. Egentlig hadde jeg ikke trodd de var så fargerike treningsflyene i Little Norway.
Cornellen har også plass til en pilot og en passasjer som Tiger Mothen har. Men her sitter passasjeren bak. Jeg steg opp i bakre cockpit og satte meg ned. Ble behørig fastspent i firepunktssele, deretter hjelm med visir. Her kunne jeg kommunisere med piloten via headsettet så det var bra.
Cornellen er bredere å sitte i enn Tiger Moth og har litt bedre plass. Den er også en tail dragger og har hjul bak! Så det letter nok manøvreringen på bakken en del. Cornellen lander da også på selve rullebanen og ikke på gresset.
Som sist taxet vi ut og tok av 30 på Kjeller. Jeg kunne følge med på instrumenter og den åpne cockpiten ga god utsikt! Vi fløy over Nordmarka og deretter nedover mot Fornebu før vi fløy forbi Oslos waterfront. Nydelig fly og utsikt! Cabriolet fly er noe spesielt! Jeg tok ganske mange bilder og videoer denne gangen. Blant annet en fin video av landingen på Kjeller. Den får jeg nok ikke lastet opp her men bilder vil jeg vise dere.
Vi landet pent på Kjeller etter en fin runde over Lillestrøm på tilbakeveien. Kona sto hjemme og tok bilde av Cornellen hjemmefra når vi fløy over. Det er jo kult og se!
Takket så mye for en fantastisk tur til piloten og hadde en liten flyprat etter turen.
Som ved forrige tur oppfordrer jeg alle de flygale folkene her på forumet til å oppdage skattene vi har på Kjeller.
Så over til noen bilder! :)
Tusen takk for turen. 506535065450655506565065750658506595066050661
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk