View Full Version : KLM og Transavia med A320neo ordre
I følge Reuters er KLM nær ved å legge inn en ordre på A321neo. Hvilket i så fall vil være en seier for Airbus, hvis de klarer "omvende" en mangeårig Boeingkunde
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-takes-lead-bid-win-dutch-klm-jet-deal-sources-2021-12-08/
SEATTLE/PARIS, Dec 8 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing's (BA.N) 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.
321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.
Nå har de jo et knippe -900'er og, da...
Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...
Nå har de jo et knippe -900'er og, da...
Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser
Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.
En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser
På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?KLhar 900(ikke ER) som mangler de ejstra nødutgangene, så det er vel toppen 189 seter?
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
KLM's -900'er kan ikke ta mer enn 189 pax. Med endring av dørkonfigurasjonen kunne de tatt 220. Ikke så mange som tok ikke-ER med original dørkonfigurasjon og for disse var det ikke så viktig å pakke inn krøttera ...
Lion Air, f.eks., har 215 i sine -ER'er ..
Midtiblinken
09-12-2021, 23:02
-900 er ikke mye moro og fly. Kommer inn fort og har lite rom for både pitch og roll, særlig om den har Scimitars. Fløy 321NEO i dag, 200 pax og 2500 pund i timen per motor etter 2 timer, stille og lettflydd, hadde Ref litt over 140 på nær max vekt. Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
Mange vil si at de hadde det og misset muligheten ...
http://www.enfb.net/Flybilder/050930_HEL/010.jpg
Midtiblinken
09-12-2021, 23:08
Mange vil si at de hadde det og misset muligheten ...
http://www.enfb.net/Flybilder/050930_HEL/010.jpg
Det flyet blir aldri feil. -300 er en lat gris, men litt mer motor hadde hjulpet.
Det flyet blir aldri feil. -300 er en lat gris, men litt mer motor hadde hjulpet.
-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
Midtiblinken
09-12-2021, 23:10
-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
På korte strekninger ja, men kan ikke gjøre det som -200 kan.
På korte strekninger ja, men kan ikke gjøre det som -200 kan.
For oss (ATA) var det volumet som var viktig. Ikke skrittlengden. Tror det samme gjelder for Delta og UA.
De er vel (var i hvert fall) mye brukt på Caribbean og Hawaii, så da er vel volum gull.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Midtiblinken
09-12-2021, 23:48
For oss (ATA) var det volumet som var viktig. Ikke skrittlengden. Tror det samme gjelder for Delta og UA.
Sikkert, men mistet fleksibilitet med Europa slik som -200 kunne. I ca 2004 hadde jeg en som jeg kjente litt på jumpseat. I det vi takset ut pekte han på en av deres (CO) -300er. Se på den, det er vår JetBlue killer…..
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser
Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.
En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
Jeg tror saken er langt mer komplisert.
AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.
Den store spørsmal er hvilked average size KLM Mainline vil basere seg på. Rett nå er narrowbody average ca 175seter. Går man opp i til 200 seter, vil man ha en split fleet (noe som man pre-Corona var i ferd å gå vekk fra) eller hva er optimal gauge med tanken på at du må fylle disse fly dag inn dag ut også i vinterstid. Pre Corona ble planen å erstatte 737-700 med 180seaters. Det ble alltid sagt at antall narrowbody i mainline vil ikke avta.
Jeg ikke foreser at KLM bygger sitt hel fremtidlig flåte bare på 321. Det er rett og slett overkill. Sweet spot er trolig 200 seter for shorthaul intra-europe. Ser man da på tallene, så vil MAX9 være Controllers-valg, basert nøktert på tallene. Ser man for seg 220 seter eller 240, så tipper regnstykke til favør av 321.
Kunne man forestille seg da en dedisert 321XLR flåte for East-Coast US? Absolut ja, og husk at KLM har også idag en "orphane" flåte med sine 330. Og det kan fort være 25 fly.
KL spiller denne game meget bra, selv om de skulle har gjord det ett år tidligere. Da ville tidspunkt har vært enda bedre for "killer-prices".
Scandinavien_Airlines
10-12-2021, 11:00
Personligt vil jeg ELSKE at flyve med Airbus hos KLM. jeg er slet ikke fan af MAX og bliver det aldrig.
Jeg tror saken er langt mer komplisert.
AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.
Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger
https://www.aviation24.be/airports/amsterdam-schiphol-ams/amsterdam-airport-schiphol-might-have-to-reduce-considerably-the-number-of-flights-for-environmental-reasons/
Amsterdam Airport Schiphol might have to reduce considerably the number of flights for environmental reasons
Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger
https://www.aviation24.be/airports/amsterdam-schiphol-ams/amsterdam-airport-schiphol-might-have-to-reduce-considerably-the-number-of-flights-for-environmental-reasons/
Politikken vil ikke stanse eller nedskalere AMS.
Det de sikker kommer å gjøre er a ta enda mer grep dersom aktører (flyplassen og flyselskaper) ikke fa det til alene.
For KLM sitt flåtevalg har dette ingen betydning. Her koker det ned til hvilked OEM har det bedre tilbud og gir KLM lavere life-cycle-kostnader. Jeg anser denne prosessen som helt åpent til siste minutt. Kikker man på strukturell efficiency av MAX9 vs 321NEO, så er de lik. For siste-nevnte trenger du en crew-member mer.
E visst done deal ifølge Reuters
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-wins-dominant-share-air-france-klm-jet-purchase-sources-2021-12-16/
PARIS, Dec 16 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) is set to complete a rapid-fire trio of aircraft order wins at the expense of rival Boeing (BA.N) on Thursday with a deal to supply all or most of a requirement for dozens of narrowbody jets to Air France-KLM, industry sources said.
Scandinavien_Airlines
16-12-2021, 17:53
E visst done deal ifølge Reuters
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-wins-dominant-share-air-france-klm-jet-purchase-sources-2021-12-16/
Vigtig ordre for airbus, knapt så sjovt for Boeing.
Da ble det Airbus, både til KLM og Transavia. 100 stykker i første omgang. Nok et tap for Boeing
https://m.marketscreener.com/quote/stock/AIR-FRANCE-KLM-4604/news/Air-France-KLM-orders-100-Airbus-A320neo-family-aircraft-for-KLM-and-Transavia-and-signs-an-LOI-for-37352051/
Air France-KLM orders 100 Airbus A320neo family aircraft for KLM and Transavia and signs an LOI for the purchase of 4 Airbus A350F Full Freighter aircraft for Air France
https://www.airfranceklm.com/en/air-france-klm-orders-100-airbus-a320neo-family-aircraft-purchase-rights-additional-60-aircraft-klm
Officiella pressmeddelandet från Air France-KLM group
Spännande med upp till 8 Airbus A350F också
Det blir etterhvert spennende å se nedbrytningen av ordren her, og er vel ikke umulig det kan bli en miks av A320neo, A321neo og A321XLR?
Første NEO til Transavia skal leveres andre halvår 2023. Har ikke sett noen oppdatert planlagt leveringsdato for KLM
Ryktene sier at KLM opprinnelig hadde foretrukket MAX, og mesteparten skulle være -10 modellen. Men på grunn av den store usikkerheten grunnet når maskinen vil bli sertifisert, fant de NEO et tryggere valg, da det var enklere å beregne hva det koster å utdanne X-antall ansatte over fra Beoing til Airbus
CFM motorer, som forventet med en ordre fra Air France-gruppen
https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/air-france-klm-signs-agreement-with-cfm-international-for-the-engine-configuration-of-its-future-airbus-a320neo-family-fleet/
Air France-KLM signs agreement with CFM International for the engine configuration of its future Airbus A320neo family fleet
Ryktene sier at KLM opprinnelig hadde foretrukket MAX, og mesteparten skulle være -10 modellen. Men på grunn av den store usikkerheten grunnet når maskinen vil bli sertifisert, fant de NEO et tryggere valg, da det var enklere å beregne hva det koster å utdanne X-antall ansatte over fra Beoing til Airbus
Tror ikke KLM angrer på at de ikke gikk for -10 nå.
Første NEO til Transavia skal leveres andre halvår 2023. Har ikke sett noen oppdatert planlagt leveringsdato for KLM
Planlagt med 232 seter og foreløpig planlagt i trafikk fra midten av desember i år. Men det er vel høyst "subject to change"
https://www.aeroroutes.com/eng/230416-hv32q
Transavia in last week’s schedule update outlined planned Airbus A321neo operation, set to enter operation on 15DEC23, although this date remains likely to change. As of 16APR23, planned 232-seater A321neo operational routes to include the following.
Har ikke sett noen oppdatert planlagt leveringsdato for KLM
Første A321neo til dem skal være planlagt i starten av 3. kvartal 2024.
Montering av første A321neo til Transavia er i gang
https://www.scramble.nl/civil-news/first-part-of-transavia-a321neo
Recently a first picture emerged of the aft fuselage and tail section of A321 PH-YHZ, plus parts of the sharklets.
Ser ut som KLM øker den planlagte A321neo flåten med 3 maskiner, når de har signert leasing på 3 maskiner fra CDB Aviation som kommer allerede neste høst
https://newsroom.aviator.aero/cdb-aviation-leases-three-a321neos-to-klm/
The three aircraft, equipped with the CFM LEAP-1A30 engines, will be delivered to KLM between September and November 2024.
Air France-KLM gruppen hinter om flere A320neo/A321neo via leasing, i tillegg til de 3 som ble annonsert nylig
Med A320neo i flåten, melder også Transavia overgang til bandittmaskegjengen
https://www.flickr.com/photos/146519169@N03/53270552840/
Første A321neo er også ute av lakkboksen:
https://www.airliners.net/photo/Transavia-Airlines/Airbus-A321-251NX/7385819/L
Er teksten på høyre side av fremre og bakre dør et nytt element i designen?
andreas_a
25-10-2023, 07:41
Er teksten på høyre side av fremre og bakre dør et nytt element i designen?
Var tilsvarende på B737'en jeg fløy i sommer, i alle fall på den fremre døren
Er teksten på høyre side av fremre og bakre dør et nytt element i designen?
Var tilsvarende på B737'en jeg fløy i sommer, i alle fall på den fremre døren
Nei, det står Velkommen på MANGE språk og har vært slik siden de byttet til nye farger/liver i 2015.
Første A321neo (på lease fra ALC) ble nylig overlevert Transavia, mens første A320neo til Transavia France snart er klar for levering
https://www.ch-aviation.com/portal/news/135213-transavia-takes-delivery-of-maiden-a321neo
Transavia Airlines (HV, Amsterdam Schiphol) has taken delivery of its first A321-200N all the while its French sister carrier, Transavia France (TO, Paris Orly), is due to shortly induct its first A320-200N.
Denne Transavia A321neo er første av i alt 7 maskiner bestilt. Den er tenkt satt inn på medium ruter i Europa ut i fra AMS og Paris Orly Airport (ORY) på avganger som trenger større volum.
Transavia sine ordinære B737-800 har konfigurasjon for 189 pax mens deres nye A321neo tar 232 pax.
Ganske fresh interiør (NB! nederlandsk tekst!):
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/vluchtverslag-zo-vliegt-de-nieuwe-airbus-a321neo-van-transavia
Er vel bare å begynne og vende seg til denne grønnfargen nå som SAS etterhvert går over til SkyTeam og Air France-KLM går inn på eiersiden i SAS, så dukker Transavia høyst sannsynlig opp på ruter fra Norge og til syd-Europa.
Denne Transavia A321neo er første av i alt 7 maskiner bestilt. Den er tenkt satt inn på medium ruter i Europa ut i fra AMS og Paris Orly Airport (ORY) på avganger som trenger større volum.
Transavia sine ordinære B737-800 har konfigurasjon for 189 pax mens deres nye A321neo tar 232 pax.
Ganske fresh interiør (NB! nederlandsk tekst!):
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/vluchtverslag-zo-vliegt-de-nieuwe-airbus-a321neo-van-transavia
Fy flaaaate, Henry. Det er det verste flyinteriøret jeg har sett. :)
Eller; dat was niet heel leuk (om jeg har styr på Nederlandsken)
AndreasN
19-12-2023, 16:53
Blir avissaker når nordmenn skal tilbringe 4 timer i dette interiøret på vei til sydenland.
...det verste flyinteriøret jeg har sett. :)
Ryanair er hakket værre! Og jeg personlig kan også styre meg for Easy Jets `fifty shades of orange`- interiør :) Tror dette nok vil være en vanesak! Første flighten er nok hardes...så tror jeg nok at det går an å trives i disse mosegrønne setene bare billettprisene og avgangene er gunstige!
Ryanair er hakket værre! Og jeg personlig kan også styre meg for Easy Jets `fifty shades of orange`- interiør :) Tror dette nok vil være en vanesak! Første flighten er nok hardes...så tror jeg nok at det går an å trives i disse mosegrønne setene bare billettprisene og avgangene er gunstige!Synes nesten denne var grellere jeg, men nå er det en stund siden jeg fløy Ryanair sist.
Sent fra min SM-F711B via Tapatalk
Fy flaaaate, Henry. Det er det verste flyinteriøret jeg har sett. :)
Eller; dat was niet heel leuk (om jeg har styr på Nederlandsken)
Det er vel det samme som de har hatt hele tiden?
Det er vel det samme som de har hatt hele tiden?
Het korrekt - tror Transavia alltid har hatt den grelle grønnfargen.
Har hatt noen jobbturer med Transavia på KL rutenummer fra AMS til Malaga og Sevilla. Det som har vært mest kjipt er at Sky team gull har hatt null verdi - du slipper ikke inn i lounge i AMS selv om du har KL på boarding passet og gullkort. Det som har reddet meg har vært at jeg har hatt en innkommende KLM flight. Ombord har vært service som har minnet mye om Norwegian mhp utvalg en må betale for
Det er vel det samme som de har hatt hele tiden?
Gjør det egentlig saken bedre?
Aer Lingus har hatt grønneseter i årevis uten at de har blitt oppfattet som utdatert.
Aer Lingus har hatt grønneseter i årevis uten at de har blitt oppfattet som utdatert.
Aer lingus har en mer behagelig grønnfarge både utenpå og i kabinen etter bildet å dømme. (Jeg har aldri fløyet med selskapet). Transavias seter har en ganske gyselig grønnfarge og kabinen er ganske stusselig jevnt over, men duger vel for to timer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/P9rg_gVsXoE?feature=shared
Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
Fy flaaaate, Henry. Det er det verste flyinteriøret jeg har sett. :)
Eller; dat was niet heel leuk (om jeg har styr på Nederlandsken)
Enig - grusomt!!!
Fy flaaaate, Henry. Det er det verste flyinteriøret jeg har sett.
Ja, helt grusom farge!! De kunne hatt den litt dypere og da hadde det blitt litt bedre.
Eller; dat was niet heel leuk (om jeg har styr på Nederlandsken)
Nei, google translate skjønte det ikke.
Fy flaaaate, Henry. Det er det verste flyinteriøret jeg har sett. :)
Eller; dat was niet heel leuk (om jeg har styr på Nederlandsken)
Enig - grusomt!!!
Ja, helt grusom farge!! De kunne hatt den litt dypere og da hadde det blitt litt bedre.
Nei, google translate skjønte det ikke.
Nå er det for det første Transavia-fargen de har på setene, og det er det samme setet som de har før. Eneste nye er annen setetype, stilrent og relativt bra sete, finnes mye verre enn det som de har valg. (Ja, så at det var fargen dere reagerte på ja ;))
Ja, helt grusom farge!! De kunne hatt den litt dypere og da hadde det blitt litt bedre.
Nei, google translate skjønte det ikke.Da har jeg fortsatt litt Nederlandsk å lære. :)
Første A320neo til Transavia France
https://twitter.com/airwaysmagazine/status/1745041956739207584
Today, @transaviaFR took delivery of its first A320neo. The aircraft has been leased from @avolon_aero and is configured in a single-class cabin with 186 seats
https://pbs.twimg.com/media/GDeiaVUWcAAMZqR?format=jpg&name=small
A321neo ser ut til å å 227 seter hos KLM. Levering i sommer og i trafikk i løpet av august. SUbject to change, men CPH, ARN samt BER virker være blant de første destinasjonene.
Twin Otter
16-01-2024, 13:31
A321neo ser ut til å å 227 seter hos KLM. Levering i sommer og i trafikk i løpet av august. SUbject to change, men CPH, ARN samt BER virker være blant de første destinasjonene.
Det er jo en ganske kraftig økning i seter fra 738 med 180 seter og 739 med 189 seter hos KLM.
Scandinavien_Airlines
16-01-2024, 13:45
A321neo ser ut til å å 227 seter hos KLM. Levering i sommer og i trafikk i løpet av august. SUbject to change, men CPH, ARN samt BER virker være blant de første destinasjonene.
KLM publicere her. https://www.mynewsdesk.com/dk/klm-royal-dutch-airlines/pressreleases/klms-helt-nye-airbus-a321-neo-til-koebenhavn-3297284
chrisljo
16-01-2024, 17:04
A321neo ser ut til å å 227 seter hos KLM. Levering i sommer og i trafikk i løpet av august. SUbject to change, men CPH, ARN samt BER virker være blant de første destinasjonene.
Ser ut som veldig likt oppsett som Lufthansa, men med 3 seter der LH har wt ekstra toalett - rad 27/28
https://www.aerolopa.com/lh-32q
Det er jo en ganske kraftig økning i seter fra 738 med 180 seter og 739 med 189 seter hos KLM.
Det er jo også det som er meningen ;)
chrisljo
22-01-2024, 17:50
Ser ut som veldig likt oppsett som Lufthansa, men med 3 seter der LH har wt ekstra toalett - rad 27/28
https://www.aerolopa.com/lh-32q
Ble omtrentlig riktig, vedlagt fra KLM appen.
Ser ut som KLMs første A321neo er 3 uker forsinket
https://www.aeroroutes.com/eng/240415-klsep2432q
KLM Royal Dutch Airlines in last week's schedule update revised planned Airbus A321neo service entry, as the airline now schedules inaugural flight on 16SEP24, instead of 26AUG24.
AndreasN
16-04-2024, 09:30
Hvordan blir fordelingen egentlig? Det er stadig 100 maskiner + 60 oppsjoner fordelt på A320/A321?
Hvordan blir fordelingen egentlig? Det er stadig 100 maskiner + 60 oppsjoner fordelt på A320/A321?
Ordren direkte maskiner fra Airbus er på 100, sist jeg så tall på fordelen var 41 A321neo og A320neo. Dog kan det jo endre seg, og heller ikke sett noe fordelingen mellom selskapene.
I tillegg har de signert leasing på ytterligere 3 A321neo. Usikker på om de også har noen A320neo som kommer gjennom leasing også, men tror de første til Transavia France muligens er det.
Hittils er det levert 2 A321neo til Transavia og 2 A320neo til Transavia France.
AndreasN
16-04-2024, 10:49
Er det åpnet opp for A320neo til KLM eller det fortsatt kun A321neo som har blitt nevnt?
Det er jo et gap mellom E295 og A321 i kapasitet så noen A320 maskiner vil vel kanskje gi mening?
Er det åpnet opp for A320neo til KLM eller det fortsatt kun A321neo som har blitt nevnt?
Forstår det slik det på sikt vil bli begge, men er litt sånn subject to change.
Først A321neo er nå ferdigmalt, minus motorer.
https://x.com/digro65/status/1805242579664908667
https://pbs.twimg.com/media/GQ2B7nEXUAAo8-H?format=jpg&name=small
regnerden
31-07-2024, 21:59
Første flight for den første 321neo-en i dag (med forbehold om feil). Lurer på om det er ULD-maskin eller bulk. Alle andre short- og medium haul maskinene til KLM er jo bulk, men 321 er stor til å ha bagger løst da.
Første flight for den første 321neo-en i dag (med forbehold om feil). Lurer på om det er ULD-maskin eller bulk. Alle andre short- og medium haul maskinene til KLM er jo bulk, men 321 er stor til å ha bagger løst da.
Over hode ikke noe problem med bulk på A321 det har vært slik fra dag 1, løses med inndeling av lasterom med nett. Så vidt jeg vet har både Transavia NL/FR bulk på sine A320/321neo.
Hvis flyet ikke har «sliding carpet», er det kjekt med «power-stow» iallfall :)
Ikke at sistnevnte har noe med KLM 32Q.. :D
regnerden
01-08-2024, 10:29
[QUOTE=Trdfly;1310392]Over hode ikke noe problem med bulk på A321 det har vært slik fra dag 1, løses med inndeling av lasterom med nett.
At det er nett er jo selvsagt, men jeg har lastet mange fly i mitt liv, og jeg kan skrive under på at en stappa full A321 bulk tar tid å behandle, og det sliter på stuere. I bransjen er det relativt kjent at A320 er raskest å behandle med bulk, mens 321 er best å bruke ULD. TAP har faktisk både bulk og ULD på sine 321neo-er for some reason, men ellers går de fleste for enten det en eller andre. Når det gjelder powerstow, helt enig, men det er det ganske få steder som har faktisk. Et stykk koster rundt 4 mill for øvrig. Men når alt kommer til alt er det nok bulk ja, KLM bør hvertfall holde seg til det
Første til KLM skal etter planen leveres fysisk i ettermiddag
Airbus A321 -252NX 11895 PH-AXA KLM Dutch Airlines delivery 27aug24 XFW-AMS
På bilder så ser interiøret veldig fresht ut. Tommel opp!
chrisljo
28-08-2024, 08:32
Første til KLM skal etter planen leveres fysisk i ettermiddag
Dette er ikke ment spydig, men finnes det andre former for leveranse enn fysisk? Noe flyterminologi jeg ikke har fanget opp.
Fremste 36 setene er Recaro R2, mens resten er Recaro R1. Forskjellen er at R2 kan legges litt bakover.
Dette er ikke ment spydig, men finnes det andre former for leveranse enn fysisk? Noe flyterminologi jeg ikke har fanget opp.
Ja, kontraktuelt ;)
Juridisk sett kan flyet være levert et selskap tidligere, da de formelt sett overtar eierskapet. Også blir det stående noen dager før det fysisk leveres, det vil si flys hjem. Såvidt jeg har forstått så overtok KLM denne maskinen kontraktuelt på fredag, men så var sermoniene og leveringsflighten mandag. Det var i hvertfall den opprinnelige planen.
chrisljo
28-08-2024, 08:54
Ja, kontraktuelt ;)
Juridisk sett kan flyet være levert et selskap tidligere, da de formelt sett overtar eierskapet. Også blir det stående noen dager før det fysisk leveres, det vil si flys hjem. Såvidt jeg har forstått så overtok KLM denne maskinen kontraktuelt på fredag, men så var sermoniene og leveringsflighten mandag. Det var i hvertfall den opprinnelige planen.
Ahh, gir meg flashback til mine 6 vekttall med rettslære, når er risiko overført og hvem har ansvar når :)
RescueMe
28-08-2024, 11:58
Fremste 36 setene er Recaro R2, mens resten er Recaro R1. Forskjellen er at R2 kan legges litt bakover.
https://www.aerolopa.com/kl-32q
Ikke så veldig imponerende bakover i bussen.... 28" i pitch gjør vel at det begynner å bli bedre plass hos noen av lavpriskonkurrentene
https://www.aerolopa.com/kl-32q
Ikke så veldig imponerende bakover i bussen.... 28" i pitch gjør vel at det begynner å bli bedre plass hos noen av lavpriskonkurrentene
Det er jo etterhvert ganske standard for mer eller mindre alle i Europa, med slimline seter. Bortsett fra foran i flyet, så sliter jeg med å merke noen særlig forskjell mellom noen Europeiske selskap etterhvert.
Interessant at flere og flere av nettverksselskapene velger å gå for den tynneste/enkleste modellen. Selv DY sine direkteleverte max kommer med samme seter KLM bare har i front (-den justerbare nakkestøtten). DY har også flere tommer bedre beinplass en det det blir bak i bussen hos KLM.
Merkelig utvikling…
Interessant at flere og flere av nettverksselskapene velger å gå for den tynneste/enkleste modellen. Selv DY sine direkteleverte max kommer med samme seter KLM bare har i front (-den justerbare nakkestøtten). DY har også flere tommer bedre beinplass en det det blir bak i bussen hos KLM.
Merkelig utvikling…
Samtidig ikke noe nytt. Lufthansa kom vel med sine første tynne tilbake i 2011 eller noe sånt.
https://www.aerolopa.com/kl-32q
Ikke så veldig imponerende bakover i bussen.... 28" i pitch gjør vel at det begynner å bli bedre plass hos noen av lavpriskonkurrenteneBra disse nederlenderne er så kortvokste
regnerden
28-08-2024, 22:19
Bra disse nederlenderne er så kortvokste
SAS har også 28’’ på rad 24, 26 og 28 på de nyeste neoene, så KLM er ikke alene nei.
Bra disse nederlenderne er så kortvokste
…og passer jo fint når Nederland i gjennomsnitt har de høyeste menn i verden;-)
Hur många säten ska KLM ha i sina Airbus A320NEO?
Hur många säten ska KLM ha i sina Airbus A320NEO?
227 seter.
The first six rows are fitted with Recaro BL3710 leather upholstered seats with adjustable headrests. Rows 7 and aft are fitted with utilitarian non-reclining Recaro SL3710 slimline seats without adjustable headrests. All seats are equipped with a tablet holder
Seat width: 17.7"
Seat pitch:
Rows 2 to 6: 32"
Rows 7 to 17: 30"
Rows 18 and 19: 34"
Rows 20 to 28: 28"
Rows 30 to 39: 28"
Rows 1 and 29 offer greater legroom
All seats are equipped with USB-C sockets
Connectivity
Viasat Ka-band satellite wifi
https://www.aerolopa.com/kl-32q
Første kommersielle flight i dag morges som KL1267 AMS-CPH.
KLM har valt ULD för sina A321NEO.
Kommer KLM ha ULD eller bulkload på sina A320NEO?
Blir 32Q til Bergen, Billund, Helsinki og Stockholm fra S25 (har sortert bort destinasjoner utenfor Norden).
KLM in last week’s schedule update filed planned Airbus A321neo operations for Northern summer 2025 season, between 30MAR25 and 25OCT25. Latest filing for the 227-seater as of 15DEC24 includes the following.
…
Amsterdam – Bergen eff 30MAR25 1 daily (2 daily 02JUN25 – 24AUG25)
…
Amsterdam – Billund eff 01APR25 1 daily (No A321neo service 05MAY25 – 03AUG25)
…
Amsterdam – Helsinki eff 07APR25 2 daily
…
Amsterdam – Stockholm Arlanda 1 daily
…
https://www.aeroroutes.com/eng/241217-klns2532q
Airways melder en av NEOene som blir levert i år, kommer i Transavia retro farger, da de er 60 år i år.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/fe9cd991dda78f883e2516666901beda.jpg
Fellowship
07-01-2025, 13:44
Det var stilig!
Både Caravelle og B737-200 har vært på FBU i de fargene
raider66
07-01-2025, 17:46
Enig. Selvom jeg synes dekoren som kom etter denne var ennå finere.
Ser ut som de i det stille har økt ordren med 1 A321neo til Transavia, da en tidligere uidentifisert ordre på 1 maskin, nå synes under Transavia i Airbus bøker.
Airways melder en av NEOene som blir levert i år, kommer i Transavia retro farger, da de er 60 år i år.
Starter monteringen.
https://bsky.app/profile/airwaysmag.bsky.social/post/3ljk2cg5koc22
https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:gpe7pvpv5czmbgoryz4qwxsy/bafkreigsq2pvvmpzo3gfzod6pcmobuzae6asdifkm6w2urxjm pyic2sepa@jpeg