PDA

View Full Version : Flyprats Julekalender 2021


Fellowship
01-12-2021, 10:22
God advent !

Jeg tillater meg å åpne en kalender med blanding av nytt og "gammelt" igjen og håper det kan gi litt glede.

Når vi snart kan se tilbake på året som er gått, så falt valget på luke 1 ganske lett: Et bilde av flyselskapet Flyr.

Rett og slett fra den første ankomsten dirkete fra Shannon som kom allerede 4.juni, og når jeg husker tilbake tror jeg at dette var eneste gangen i år jeg har stått sammen med ganske mange flyspottere. Flyet bar fortsatt registeringen EI-GUK, men innen 5 dager var den blitt LN-FGA som jeg hadde gleden av å fly til og fra Tromsø i september. Flyet hadde first flight 13.desember 2012 og fly som TC-CPI for Pegasus fra januar 2013 til mars 2020.

https://live.staticflickr.com/65535/51225287229_f3ae261172_b.jpg (https://flic.kr/p/2m3AZep)Flyr EI-GUK first arrival at OSL 04-06-2021 (https://flic.kr/p/2m3AZep) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

VC-10
01-12-2021, 18:28
Endelig er du tilbake med julekalender igjen [emoji106][emoji2]

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk

Fellowship
02-12-2021, 11:06
God torsdag, idag er det 2.desember

For to år siden var livet slik vi trodde det alltid skulle være, og Oslo lufthavn blomstret med stadig nye og store fly.

Da Thai åpnet sin daglige rute fra Bangkok i 2009, var det et løft for oss som liker å se litt andre ting enn 737 og 320. De startet med A340-500, med A340-600 og B747-400 som backup på trafikkerte dager. Så vekslet de en vinter til B777-200, før B777-300ER ble fast. Og med ankomst i 7 tiden på morgenen og avgang ca 13:30, var det ganske enkelt for en flyspotter å blinke ut når det var viktig å ta seg en tur.
Det siste året begynte de av og til å komme med A350-900.
1.august 2019 sto jeg på jordvolden i nordvest for å ta avgangen på bane 01L Vi var vel noen få som sto der sammen og pratet.
Da var det det slo meg hvor stor forskjellen er fra jeg vokste opp og kunne nyte en sjelden avgang med DC-8 eller B707 når de tok av med full kraft og skulle langt av gårde. Den som ikke holdt seg for øra den gangen, har øresus mange år etterpå.

HS-THL hadde first flight i januar 2018 og ble levert til Thai en knapp måned seinere. Den er vel et av noen fly som forsatt flyr for Thai. Men om Thai kommer tilbake til OSL, vet vi svært lite om nå

"A beautiful and quiet departure", var det, der den tar av med full kraft for en 11 timers flight, mens vi står og prater uanfektet sammen.

https://live.staticflickr.com/65535/51678751556_8f8cc6315f_b.jpg (https://flic.kr/p/2mJF7nS)Thai Airways A350-941 HS-THL at ENGM/OSL 01-08-2019 (https://flic.kr/p/2mJF7nS) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enjoy!

Fellowship
03-12-2021, 11:28
God fredag, idag er det 3.desember

1986 var et fint år å være flyspotter på Fornebu, da det var mange ulike selskap som enten skiftet farger, eller fikk nye fly, noen startet nye ruter og så var det noen som rett og slett startet opp ny virksomhet.

Fred Olsen hadde kun et nytt fly på den tiden, men de skiftet fargeskjema på de tre Electraene de hadde, ved at hele flyet minus vinger ble hvitt, og at den blå stripen ble lagt under vinduslinjen (som ikke var der..), og det ble nok også plass til en større font på "Fred.Olsen"

LN-FOH ble malt om først, og det var alt i 1985, LN-FOG ble malt om på våren 1986 og LN-FOI fulgte neste vinter. Her er LN-FOH fotografert på sin vante nye plass foran den nye fraktterminalen på gamle Fornebu på nyttårsaften 1986.

Flyet ble bygget i 1961 og fløy som L-188A for Western Airlines med reg N9646C. I 1969 ble det bygd om til fraktfly men fløy fortsatt for Western med samme reg. I august 1972 kom det til Fornebu med orange farger for Nordic Air som LN-MOI. I september året etter ble det kjøpt av FOF og fikk ny reg LN-FOH, ble satt rett inn i fraktrafikk for SAS, og fløy over et halvt år med ex-Nordic Air farger, tror ikke det fikk FOF farger før andre halvår 1974.
Tidlig i 1988 ble -FOH valgt ut til å få de svarte "Air de Cologne" fargene som var SAS Cargo sin nye satsing til og fra Køln... det falt i fisk ganske fort, og logoene ble borte men flyet forble svart i to år til. Tilbake til standard FOF farget slik bildet viser i 1990, så fløy det med TNT sticker i 1991, men etter at de året etter begynte å samarbeide med DHL, fløy det i FOF farger resten av sitt flyliv med selskapet. Parkert og wfu på FBU alt i januar 1997. Fra september det året begynte det å fly for Amerer Air. I mars 1998 ble det overtatt av Amerer Air som OE-ILA, og i juli 2007 fløy det jammen videre for Buffalo Airways som C-GLBA. Hvor lenge det fløy vet jeg ikke, men at flyet kan ha vært flydyktig i over 50 år er ikke umulig. Nok prat, her er luke 3:


https://live.staticflickr.com/816/39164761080_f9e515caa5_b.jpg (https://flic.kr/p/22ERCZo)Fred Olsen Electra LN-FOH at ENFB/FBU 31-12-1986 (https://flic.kr/p/22ERCZo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
03-12-2021, 15:52
Takk for at du tar jobben med julekalenderen i år også, Ole Johan!
Dette er ikke et "kuppforsøk", men ble litt fascinert av Electra'en som var en kjent og kjær maskin på Fornebu. Fant dette bildet på nettet, tatt av Kevin Porter på Red Deer i Canada 33 år etter bildet ditt fra Fornebu. Da hadde maskinen sett sine beste dager, men fremdeles i relativt god stand, minus motorer. Ikke dårlig for et fly på 58 år!

Fellowship
03-12-2021, 21:20
Takk for at du tar jobben med julekalenderen i år også, Ole Johan!
Dette er ikke et "kuppforsøk", men ble litt fascinert av Electra'en som var en kjent og kjær maskin på Fornebu. Fant dette bildet på nettet, tatt av Kevin Porter på Red Deer i Canada 33 år etter bildet ditt fra Fornebu. Da hadde maskinen sett sine beste dager, men fremdeles i relativt god stand, minus motorer. Ikke dårlig for et fly på 58 år!

Takk for bildet du sendte, Knut, herlig å se at et fly kan være så mange år.

Twin Otter
03-12-2021, 21:46
Takk for en flydelig start på desember. Denne adventskalenderen er gull!

Fellowship
04-12-2021, 12:25
God lørdag, det er 4.desember i dag
Takk for gode tlbakemeldinger :)

Luke 4 får meg til å skrive litt om det å begynne å kjenne seg litt gammel. Jeg har lest Flight International siden jeg var ca 17 år gammel, og har dermed vært ganske informert om alle diskusjonene rundt utviklingen av nye passasjerfly. I 1975 var B747-100 og -200, L-1011 og DC-10 de nye store flyene, og A300 var helt ny, Concorde var på vei inn i trafikk. Og med unntak av den siste, var alle disse nye litt mindre "bråkete" enn DC-8 og B707.

Så gikk det et tiår til, og DC-10 ble utviklet til å bli MD-11. Poenget med å skrive alt dette, er at det som var helt nytt i det jeg fylte 30 år, nå er "gammelt" og utdatert, MD-11 ble den siste 3.motors langdistanse maskinen.

Jeg kjente folk som jobbet på OSL, og fikk et tips om at World Airways var på veit til Gardermoen, jeg kjørte oppover og hadde på en måte ikke mer en "tiden og veien". Jeg kjørte inn veien til østre rullebane, det var innflyging fra sør, og idet jeg parkerer bilen der man kan gå rundt radaren for å komme til søndre del av jordvollen i øst så ser jeg at MD-11 ligger på Final Apporach. Jeg løp alt jeg orket, nærmet meg og tok kameraet opp og hang rundt halsen de siste 20 meterne, rakk akkurat å skyte to bilder mens den bremset og et da den takset tilbake. (Lysbildefilm, og da var 3 bilder av samme fly "luksus").

N271WA hadde first flight i 1993, ble bestilt av ILFC og leid ut til World Airways fra 1993 til 2014, de første fire årene ble den leid ut og fløyet for Malaysia Airlines i deres farger, og et par andre svært korte utleier, men fra 25.spetember 1997 til 30.mars 2014 fløy den i disse fargene til World Airways. Flyet endte sine dager i april 2015, på Tupelo Regional Airport i USA etter ca 20 år i lufta

Dagen var 17.juli 2000, det var mandag og jeg hadde sommerferie, og i almanakken min sto det bare en ting: "N271WA MD-11 !" Men hvor den kom fra og hvorfor den kom, skrev jeg ikke opp... Den parkerte i hvertfall på sivil terminal, og innredningen var visstnok Y355

For min del var det første gang jeg så MD-11 på norsk jord, og det var et hyggelig gjensyn med World Airways som jeg hadde sett på FBU i 1972 med DC-8 og B707 i 1969/70.

Nok prat, men det er vel også en fortelling som forklarer litt av hvorfor bildet ikke er 100% sylskarpt.

https://live.staticflickr.com/65535/51317989045_869c1cc848_b.jpg (https://flic.kr/p/2mbN7fz)World Airways MD-11 N271WA at ENGM/OSL 17-07-2000 (https://flic.kr/p/2mbN7fz) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enjoy! :)

Fellowship
05-12-2021, 09:38
God 2.søndag i advent, idag er det 5.desember

I mai 1985 streiket de svenske flygelederne, og det gjorde at det i ca tre ukers tid kom flere og større fly både til Fornebu og Gardermoen.

10.mai var jeg utom Fornebu på formiddagen for å sjekke opp status, dette var før vi kjøpte vårt første speilreflekskamera, så jeg lånte min kones instamatic med negativ film i, og vandret langs gjerdet rundt Storøya for å komme nært nok. SAS hadde nymalt de fleste flyene sine på denne tiden, og da de sendte en DC-8-62 på ruta fra CPH så var det viktig å rekke ut til avgangen, og det gjorde jeg.

DC-8-62 LN-MOW "Roald Viking" ble levert til SAS i februar 1970 og fløy for SAS i nesten 18 år. Ble antakelig malt om i mars 1984. 23-12-1987 gikk den til United Air Leasing som N772CA, og fra juni 1988 fløy den for Tropical Airways med korte utleier til andre selskap. I april 1990 kom den som N772CA til Rich International Airways som fly den i 7 år fra til wfu på Miami 1997, og skrotet i januar året etter. Den fløy vel i ca 27 år :)

Her er den idet den entrer bane 06 for å gå tilbake til CPH, og glede beboerne på Bygdøy underveis

https://live.staticflickr.com/65535/51166720284_994cf99a72_b.jpg (https://flic.kr/p/2kXqPju)SAS DC-8-62 LN-MOW at ENFB/FBU 10-05-1985 (https://flic.kr/p/2kXqPju) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
06-12-2021, 09:37
God mandag, det er 6.desember!

Jeg har vel tidligere sagt at en Fellowship-kalender ikke kan være uten en Fellowship, men det holder ikke helt hvert år. Så da tillater jeg meg for en gangs skyld å vise arvtakeren, Fokker F70 :)

OE-LFG fløy første gang i mai 1995 (som PH-EZW) og ble levert til Tyrolean Airways samme måned. I september 2003 ble Tyrolean-flåten overført til Austrian arrows, slik bildet som er tatt 4 og et halvt år seinere, viser. Under vinduene står to stickere: "operated by Tyrolean" og "Member of Austrian Airlines Group".
1.juli 2012 ble flyene innlemmet i Austrians egen flåte, og ordet "arrows" ble borte.. I november 2013 ble OE-LFG wfu, etter 18 år i drift.
I mai 2014 fløy det videre for Alliance Airlines som VH-NKH, men hvor lenge vet jeg ikke, annet enn at flyet ble skrotet i Brisbane i august 2017, så 22 år ble det nok totalt.

Austrian åpnet sin rute til Oslo på Fornebu i juni 1995 med MD-87. Det ble ganske fort Tyrolean som fløy ruten, og med CRJ-200 som standardfly. Så kom Fokker F70 mer og mer inn, seinere Fokker F100 før de har gått over til å benytte ERJ-195 som er dagens fly, nå de da kommer.

Her er luke 6:

https://live.staticflickr.com/65535/49888059491_1667446369_b.jpg (https://flic.kr/p/2j1rm1K)Austrian Arrows Fokker 70 OE-LFG at ENGM/OSL OSL 05-04-2008 (https://flic.kr/p/2j1rm1K) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-MOW
06-12-2021, 16:48
Synes jeg kan snike inn et bilde av samme maskin fra FBU. Det ble tatt i 1998 en gang ..

http://enfb.net/FBU2018/OE-LFG_3.jpg

Fellowship
07-12-2021, 08:34
Synes jeg kan snike inn et bilde av samme maskin fra FBU. Det ble tatt i 1998 en gang ..

http://enfb.net/FBU2018/OE-LFG_3.jpg

Takk, Andreas, jeg prøvde å være innom FBU minst en gang i uka i 98, men jeg så bare F70 en gang, og da var det OE-LFJ som var der.

Fellowship
07-12-2021, 08:41
God tirsdag, idag er det 7.desember.

Luke 7 tar oss tilbake til store fly. Det mest spesielle med 2020 og 2021 og nedgangen i trafikken på OSL, var at det likevel kom uforholdsmessig flere store fly enn vanlig. Og et nytt begrep "praktere" kom for dagen.

19.april 2021 klarte jeg å ta en tur dit for å ta bilde av en A350-100, som hadde kommet inn fra Amsterdam, og gikk til Doha med det typiske "prakter"-rutenummeret QR8331.

A7-ANB fløy første gang i mai 2018, og ble levert til Qatar i juni samme år.

Her er luke nr 7:

https://live.staticflickr.com/65535/51127135745_bc5c16745e_b.jpg (https://flic.kr/p/2kTVWdr)Qatar A350-1041 A7-ANB at ENGM/OSL 19-04-2021 (https://flic.kr/p/2kTVWdr) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
08-12-2021, 08:46
I dag er det 8.desember, god onsdag!

Luke 8 viser en kortere flyhistorie for flyet, noe lengre for selskapet. 2021 ble siste året for Alitalia, som vel har fløyet siden 1957. De åpnet rute til Fornebu i november 1988 og avsluttet den i 1997, da sa de "vi kommer snart tilbake", men de kom aldri tilbake til Oslo.

AZ ble etterhvert et skikkelig Airbus selskap, og dette flyet ble bygget i 2008 og er en bestilling gjort av AerCap. Levert som EI-DSX A320-216 til Air One i november 2008. De fløy det i 6 år, og 3 av de for Alitalia. Fra 1.november 2014 var EI-DSX en fast del av Alitalias flåte.

I september 2016 hadde jeg en uke i "Den hellige stad", og på avreisedagen fant jeg et vindu i terminalen på Leonardo da Vinci flyplassen, og der ble dette bildet tatt når det taxer ut til avgang. Busser har jo blitt fast flyplassutstyr, og den kom samtidig, og ser ut til å ha macthende farger.

I oktober 2021 var det slutt for Alitialia, dette flyet ble parkert i Venezia pga pandemien i juni 2020, men ble en del av flåten til det nye ITA fra 15.oktober og er nå i aktiv bruk igjen, enn så lenge i disse fargene, det kan jo hende at både flyet og busse blir blå, men det kan jo også hende det vil ta lang tid.

Her er luke 8:

https://live.staticflickr.com/65535/49234878876_fbd8cfef42_b.jpg (https://flic.kr/p/2i1HCb1)Alitalia A320-216 EI-DSX at LIRF/FCO 23-09-2016 (https://flic.kr/p/2i1HCb1) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
09-12-2021, 08:30
God torsdag, idag er det 9.desember!

I løpet av sommeren har jeg i mange år hatt en målsetting om å tilbringe minst en morgen ved innflygingen til OSL for å få med meg noen godbiter.

7. august 2000 var en slik morgen, og jeg sto klar kl 07:02 da Britannia Sweden AB landet som BLX902 fra Puerto Plate med en av sine B767-300ER, en flight som kun kom annen hver mandag morgen.

Dette flyet fløy første gang i februar 1997 og ble levert til Britannia Airways i mars 1997 som G-OBYD. 1.mai 2000 ble det overført til BLX som SE-DZG i et år før det gikk tilbake til BY som G-OBYD. I oktober 2005 ble G-OBYD med inn i Thomsonfly, nytt navn Thomson Airways i mai 2009. I juni 2013 ble det utleid til Nordwind som VP-BOQ, inntil wfu i desember 2014.

Et år seinere fløy det for Meridiana som EI-FMR og i 2018 for det nye Air Italy til det i november 2018 ble overtatt av DHL som N842DH. I mars 2019 ferried til Signapore hvor det ble bygget om til fraktfly. Fra 31.oktober 2019 har det fløyet som HP-3310DAE i gule farger for DHL Aero Expresso.

Luke 9 er et scannet lysbilde fra innflygignen til bane 01R ved OSL et fly som åpå 20 år har gått fra å være fullt av turister til å bli fylt med pakkepost, som vel kan være alt fra smittevern til flymodeller (?):

https://live.staticflickr.com/65535/51362409377_1873476c07_b.jpg (https://flic.kr/p/2mfHLSn)Britannia B767-304(ER) SE-DZG at ENGM/OSL 07-08-2000 (https://flic.kr/p/2mfHLSn) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
10-12-2021, 07:31
God fredag, i dag er det 10.desember!

MD-80 luke i kalenderen :)
Sommeren 2008 var vi tre gjenværende i familien på vår første USA tur, og jeg benyttet en dag til å gjøre meg litt kjent på La Guardia flyplassen ved New York. Har ikke vært der siden, men jeg hukser godt hvor spesielt det var å komme gående å se rekken av gamle kjente bygninger med navnene til de tradisjonsrike amerikanske flyselskapene på rekke og rad.

Jeg gikk på langs langs vinduene og fikk tatt en del bilder, her er American Airlines MD-83 N565AA tatt gjennom vindu på avgang bane 13.

Flyet fløy første gang 23.april 1987, og ble levert til AA i juni samme år. Den fløy for AA i 29 år til den ble wfu i august 2016, og ble parkert på Roswell hvor den antakelig står enda, uten å være flydyktig.

Her er luke 10:

https://live.staticflickr.com/65535/49268220366_8d6cc66dff_b.jpg (https://flic.kr/p/2i4Evrh)American Airlines N565AA MD-83 at KLGA/LGA 27-07-2008 (https://flic.kr/p/2i4Evrh) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
11-12-2021, 08:35
God lørdag, i dag er det 11.desember

Det er på dagen 14 år siden vi var maange som sto i kulda og ventet på at Airbus A380 skulle komme til OSL for første gang, jeg husker godt det var kaldt og at jeg begynte å bli redd for at det skulle bli for mørkt, men den kom akkurat idet skumringen hadde begynt.

Det var første gangen jeg så en A380, og den var mektig der den kom seilende. Flyet var cn 009 som fløy første gang i august 2006, og som ble brukt av Airbus som "testbed" for den nye Engine Alliance GP7270 motoren. De valgte å være på OSL i tre dager var det vel, for å få prøvd ut flyet under "freezing fog" forhold.

I juni 2010 ble flyet levert til Emirates som A6-EDJ, og den fløy i nesten 10 år inntil covid 19 nedstengingen gjorde at den ble parkert i mars 2020, og der står den enda.

Luke 11 viser F-WWEE på vei inn mot bane 01L 11.desember 2007:

https://live.staticflickr.com/65535/49009753587_961a9ae2e2_b.jpg (https://flic.kr/p/2hEPNgv)Airbus A380-861 F-WWEA at ENGM/OSL 11-12-2007 (https://flic.kr/p/2hEPNgv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
12-12-2021, 08:37
God 3.søndag i advent ! :)

Luke 12 er et bilde tatt gjennom vinduet fra kafeteriaen som lå over innsjekkingsområdet i Charterterminalen på Gardermoen som var i bruk fra 1972 til 1998. Bildet er tatt etter push-back når flyet er klar for en ny tur til syden, i ettermiddagssolen 7.august 1992 der den taxer nordover for en avgang på bane 19.

Sterling Airways var et av de selskapene "jeg vokste opp med", som var daglige på Fornebu da jeg rundet 10 år, med Caravelle 10B og md DC-6B.

Chartertrafikken ble flyttet til GEN fra 1.november 1972, og i mange år var det 1 Sterling B727 og en Caravelle, samt en Scanair DC-8-55, et par BU B737-200 og kanskje noen flere av og til som var de faste som fløy for Tjæreborg, Vingreiser og Saga Solreiser.

Dette flyet fløy første gang i mars 1981 og ble levert til US Air som N771AL. I mars 1987 kom det til Sterling som OY-SBN. Etter konkursen ble det med i flåten til det nyetablerte Sterling European Airlines fra mars 1994.

November 1998 forsvant den som N932PG før det ble XA-TLZ for Allegro Airlines fra januar 1999 til det ble tatt ut av bruk i august 2005.

https://live.staticflickr.com/2836/32824359502_3a827c9835_b.jpg (https://flic.kr/p/S1zquN)Sterling Airways B727-2B7(A) OY-SBN at ENGM/GEN 07-08-1992 (https://flic.kr/p/S1zquN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr


Jeg så flyet igjen på Fornebu 5 og et halvt år seinere, da var det innleid av Braathens og er klar for avgang på bane 24 det siste året den var i Sterling European Airlines, 27.mars 1998, så da blir det et bonusbilde i luke 12:

https://live.staticflickr.com/819/26246715617_09e80dee77_b.jpg (https://flic.kr/p/FZkh8B)Sterling European Airlines B727-2B7(A) OY-SBN at ENFB/FBU 27-03-1998 (https://flic.kr/p/FZkh8B) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
13-12-2021, 08:55
God mandag, 13.desember :)

Luke 13 går til Norwegians Dreamliner med Charles Lindbergh på halen. G-CKWF fløy første gang i 22.juni 2018, og ble levert til Norwegian på LGW en uke seinere. Den var en av mange fly som var med å bygge Norwegian til et stort drømmeslott som ble felt av kombinasjonen gjeld og pandemi.

Siste pax-flight for G-CKWF var JGK-LGW som DI7016 21.mars 2020, og dagen etter ble den fløyet til OSL og parkert der, uten motorer.

Den sto helt til 14.september 2021, da den ble fløyet til Marana, en flight på nesten 11 timer med callsign NRS9BY. En uke etter tilbakeleveringen til ORIX Aviation, ble den omregistrert til OE-LCD, og planene er visst at den skal leies ut til LATAM i Chile.

13.februar i år var det mange kaller en fin vinterdag, og det var vel flere fly parkert på OSL enn de som var i luften den dagen. Her er den fotografert ved plassen sør for SAS Hangaren.

Her er luke 13:

https://live.staticflickr.com/65535/50967540592_d45cb676b6_b.jpg (https://flic.kr/p/2kDPY8S)Norwegian B787-9 G-CKWF at ENGM/OSL 13-02-2021 (https://flic.kr/p/2kDPY8S) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
14-12-2021, 11:11
God tirsdag, 14.desember

Luke 14 har en blanding av både gammelt og nytt over seg. Det nye er at det er et bilde tatt i august 2021, det gamle er at flyet fløy første gang i oktober 1990.

Men siden det bare er 10 dager til jul, tar vi hele historien:

Dette flyet ble levert til Braathen SAFE som det 4. B737-405 i oktober 1990, registrert LN-BRI og med navnet "Harald Hårfagre", og med 156 seter.
I mars 1992 ble det sammen med LN-BRP leiet ut til Malaysia Airlines som 9M-MLL, før det var tilbake i BU i juni 1993.

På gamle bilder kan man se om de er tatt før eller etter utleien til MAS, på om undersiden av skroget foran vingen er blank (slik den ble levert fra Boeing) eller grå, slik den var etter utleien i Malaysia, jfr dette bildet tatt i august 1993 på Sola:

https://live.staticflickr.com/4656/25970708968_7ac4936cdc_b.jpg (https://flic.kr/p/FyWEYh)Braathens SAFE B737-405 LN-BRI at ENZV/SVG 10-08-1993 (https://flic.kr/p/FyWEYh) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Da "hele Norge" gikk og gledet seg til VM i fotball 1998, valgte BU å markere sin støtte ved å velge LN-BRI til å fronte "Vi flyr Drillos", jfr dette bildet fra februar 1998 på FBU:
https://live.staticflickr.com/4766/39314413715_b36d68e593_b.jpg (https://flic.kr/p/22U5Dve)Braathens SAFE B737-405 LN-BRI at ENFB/FBU 13-02-1998 (https://flic.kr/p/22U5Dve) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Men da VM var over, og BU hadde skiftet image, ble "Drillos"- merkingen fjernet ganske fort og den fløy "nøytralisert" i over et år, slik dette bildet viser fra september 1998
https://live.staticflickr.com/7831/46884533621_36ab4723d7_b.jpg (https://flic.kr/p/2er2upX)Braathens B737-405 LN-BRI at ENFB/FBU 23-09-1998 (https://flic.kr/p/2er2upX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Muligens ble dette flyet det første som fikk de siste BU fargene før jul i 1999, jeg så den i januar 2000, men fikk bedre bilde av den i januar samme år:

https://live.staticflickr.com/65535/51305856885_71edd81b90_b.jpg (https://flic.kr/p/2maHVMp)Braathens B737-405 LN-BRI at ENGM/OSL 08-07-2000 (https://flic.kr/p/2maHVMp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så ble LN-BRI med inn i SAS Braathens fra 1.april 2005, og videre inn i SAS Norge fra 1.juni 2007, og som så mange andre malt om til SAS Norge farger vinteren 2007/2008, og rekonfigurert til CY150 seter, her fra april 2008:

https://live.staticflickr.com/65535/49886926106_130db119fa_b.jpg (https://flic.kr/p/2j1kx6C)SAS Norge B737-405 LN-BRI at ENGM/OSL 05-04-2008 (https://flic.kr/p/2j1kx6C) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-BRI ble med inn i SAS 1.oktober 2009, og fløy som Harald Hårfagre i SAS Norge farger til wfu i mars 2013

Fra mai samme år fløy det nesten restene av året som LN-BRI i for Jettime, før det fløy i 6 år som YR-BAZ for Blue Air, og nå i 2021 så har den blitt OY-ASA for AirSeven og operated by Copenhagen Ari Taxi, og da er vi endelig ved dagens bilde der den kom inn til landing på bane 01L som FL451 for Flyr fra Evenes.

https://live.staticflickr.com/65535/51389351093_10ea92b615_b.jpg (https://flic.kr/p/2mi6RGH)AirSeven B737-405 OY-ASA opf Flyr at ENGM/OSL 19-08-2021 (https://flic.kr/p/2mi6RGH) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fotografen "tok litt av" i gamle søk og har fått litt kjeft av rådgivergruppen i vinudet her...

Fellowship
15-12-2021, 07:38
God onsdag, 15.desember

Luke 15 er et dypdykk i fotoarkivet til Fornebuhistorisk forening. Aer Lingus var et selskap jeg leste om og så bilder av i aviser eller blad, inntil jeg en dag antakelig vinteren 1970 så to stk Aer Lingus Viscount 800 parkert langs Oksenøyveien. Dagen etter var de borte.

Mange år seinere, etter at jeg var voksen og ble kjent med andre flyinteresserte, hørte jeg rykter om at EI også hadde vært inne med en One-Eleven en gang, uten at jeg fikk det nærmere forklart. Jeg så jo i SAS tabellen at de gikk på CPH, men nærmere kom de aldri.

Etter at jeg ble leder av nevnte forening, har vi funnet et fantastisk bilde i Dagbladets fotoarkiv, det er mer enn 50 år gammelt og derfor tillater jeg meg å dele det som en del av min bildekolleksjon.

EI-ANH fløy første gang 27.august 1965, og er en BAC 111-208AL. Bildet er tatt på Fornebu i oktober 1965, og saken er at BAC kom og demonstrerte flyet for Braathens SAFE, som da var i en prosess for å velge hvilke jetfly de skulle bestille.

Flyet ble utfra bilder jeg har sett malt om til det nye fargeskjemaet med grønn topp i 1975, og fløy for Aer Lingus helt til juli 1991. Det ble solgt til Hold Trade Air som 5N-HTB, og i 1997 var det slutt, og broken up. Det betyr jo at flyet kan ha vært i bruk i ca 30 år.

Her er luke 15:
https://live.staticflickr.com/65535/51746169197_7e2669bd96_b.jpg (https://flic.kr/p/2mQCDhZ)Aer Lingus One-Eleven 208 EI-ANH at ENFB/FBU 10-1965 (https://flic.kr/p/2mQCDhZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Enjoy! :)

KnutW
15-12-2021, 11:57
Artig bilde! Psst: Det står ENGM i bildeteksten.

Fellowship
15-12-2021, 20:22
Artig bilde! Psst: Det står ENGM i bildeteksten.
Gikk litt fort, rettet opp nå

Fellowship
16-12-2021, 08:37
God torsdag, 16.desember

Kalenderen hopper videre, etter god rådgiving i prosessen.
Vi har venner som har hytte på Beitostølen, og det hender vi få låne den. Vi var der en uke i september og gikk i fjellet, og da kjørte vi ofte opp til en parkeringsplass som heter Garli. Der var det to fine blanke og blå helikoptere som gikk ut og inn på hverdager.

Det er vel første gang jeg deler et bilde tatt med mobiltelefon, men det skader jo ikke.
LN-OBD er en Eurocopter AS350B2 Ecureuil, med cn 3650, og den har vært i drift med samme registrering siden 2007, har ikke funnet ut om den da var ny, eller om den f eks har hatt en svensk registrering før den kom til Norge?

Det var stilig å se de komme og gå, og flott å få tatt et bilde rett ved P-plassen. Det står Helifly på skroget, og operatøren skal være Fonnafly.

Her er luke 16:

https://live.staticflickr.com/65535/51416058567_409b47fee7_b.jpg (https://flic.kr/p/2mksJUp)Helifly AS 350 B2 LN-OBD at Garli p-plass 31-08-2021 (https://flic.kr/p/2mksJUp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-BFT
16-12-2021, 11:03
Flott bilde!Joda,var SE-JHI hos Kallaxflyg fra ny 2003.Da var den helrød,ble svart i Norge,før rød igjen hos Fonnafly og nå blå.Følg med...

Fellowship
17-12-2021, 09:56
Flott bilde!Joda,var SE-JHI hos Kallaxflyg fra ny 2003.Da var den helrød,ble svart i Norge,før rød igjen hos Fonnafly og nå blå.Følg med...

Takk :) Skal innarbeide det i bildeteksten

Fellowship
17-12-2021, 10:20
God fredag, 17.desember

En uke igjen, og kalenderen går litt bakover i tid mht årstall, og langt bakover mht innhold og alder på flyet.

Dette er et fly som ble bygget i 1945, og som er blitt tatt vare på og visstnok skal være gjort i stand slik at det er søkt om at en skal få Certificate of Airworthiness igjen.

Vi var fire nordmenn som i 2007 var på besøk på North Weald, UK. Dette var en RAF base der de norske jagerskvadronene var basert under 2.verdenskrig. En gammel brite som ønsket oss velkommen fikk oss til å føle oss som lenge etterlengtede gjester med tilhørighet til luftforsvaret. Det var en helt unik erfaring, etter at vi hadde vært en runde ute og fotografert alt som sto i kriker og kroker.

Flyet ble bygget som en Douglas C-54D Skymaster etter bestilling fra USAF, men i mars 1945 bre det overført til US Navy og fikk typebetegnelse Douglas R5D-2 og merket "56498".

I 1962 fikk den ombygging til C-54Q, og fra 1975 ble den sivilisert som N44914 og fløy for Biegert Aviation. Fra 1996 tilhørte den "Atlantic Warbirds of Montana", det var nok i den perioden den fikk nåværende fargeskjema, visstnok var det planlagt et filmopptak om luftbroen til Berlin, men det ble aldri noe av opptaket, men flyet bærer fortsatt disse fargene, og da vi var der i 2007, sto den sammen med en annen, som har blitt hugget opp i 2015, mens denne maskinen derimot er blitt holdt vedlike, og i 2018 ble det altså søkt om Luftdyktighetssertifikat igjen.

Den som ønsker å se en blank og fin DC-4, (flyet som var med på oppbyggingen av det vi kjenner som norsk langdistansetrafikk fra starten av) ta deg en tur til North Weald, nord for London sentrum.

nok prat,. her er luke nr 17:

https://live.staticflickr.com/65535/49363729158_50f7500d91_b.jpg (https://flic.kr/p/2id71SA)Aces High C-54Q N44914 at North Weald -EGSX 28-04-2007 (https://flic.kr/p/2id71SA) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
18-12-2021, 13:29
God lørdag, 18.desember!
Juryen har diskutert og landet på noen lukeforandringer, derfor litt sein luke idag ;)

Luke 18 er en "fotballcharter!" Ja, det har vært alt fra Skøyte-VM til Fotball som av og til bringer spennende fly til Oslo, men jeg synse vel at denne topper det jeg har opplevd.

Iberia sin A340-642 EC-JLE fløy første gang i september 2005, og har hatt hele sitt "yrkesliv" i Iberia. Den ble malt om til det siste IB skjemaet i januar 2019, og fløy til det ble wfu i august 2020, og har stått lagret i Castillón siden det.

8.august 2015 kom det seilende over Eidsvoll og inn mot landing på bane 19L, der vi var non som sto og ventet på den utenfor den gamle hovedporten til Trandum, og den var vel ikke helt full(?), da oppdragsgiver var fotballklubben Real Madrid.

Her er luke 18:

https://live.staticflickr.com/65535/51376874569_4100401ed8_b.jpg (https://flic.kr/p/2mgZUSe)Iberia A340-642 EC-JLE at ENGM/OSL 08-08-2015 (https://flic.kr/p/2mgZUSe) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
19-12-2021, 10:45
God 4.søndag i advent! :) I dag er det 19.desember

Kalenderen er i ferd med å løpe ut på oppløpssiden..

Luke 19 er viet det største flyet som gikk i daglig rute på Fornebu. TWA kom inn på ruta fra JFK til Gardermoen med B767-200 i 1988, men da rullebanen skulle asfalteres og GEN stengte fra 2.mai til 15.september 1989, fikk TWA tillatelse til å flytte til Fornebu og konkurrere med den ferske SK907 som startet 1.mai 1989.

TWA valgte da å sette inn Lockheed L-1011 TriStar på Fornebu, og det var stor stas for oss flyspottere. Det nye P-huset hadde et tak hvor det var lett å komme til og stå og følge trafikken fra morgenen av, og 8.mai var en slik dag jeg kunne være der og se TrisStar 100 N7035T som var gjort klar til å taxe ut til avgang på bane 24.

Flyet fløy første gang i februar 1982 og var i TWA fra mars 1982 til wfu i desember 1992.
Fra januar 1993 fløye det som SE-DPR for Air Sweden frem til det i november 1997 ble TF-ABT for Air Atlanta Icelandic. I mai 1998 leide de den ut til Caledonian Airways, til en gang i 2000 tilbake til Air Atlanta.
I januar 2002 fle det 9L-LDC for Air Universal, og det siste som er notert om flyet er at det sto wfu i Teheran i 2006, og skal muligens ha blitt en del av "Tehran Aerospace Exhibition Centre"...

Bildet er scannet fra negativ film, Fuji HR 200, det ingen photoshoppet finne over skroget foran, men toppen av halen på en BU 737-200 som taxer ut for en charter avgang fra "charter-terminalen" på FBU nord den sommeren.

Her er luke 19:

https://live.staticflickr.com/65535/51162926677_d47dba8ba2_b.jpg (https://flic.kr/p/2kX6nBt)TWA L-1011 Tristar 100 N7035T at ENFB/FBU 08-05-1989 (https://flic.kr/p/2kX6nBt) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Eirik
19-12-2021, 11:23
Takk, en av mine større `fly-religiøse opplevelser, se en TWA L-1011 komme inn for landing på FBU mens vi stod ute på tarmac, sommeren -89 eller så. Et helt nytt fly for meg, og det flotteste jeg noengang hadde sett :).


I januar 2002 fle det 9L-LDC for Air Universal, og det siste som er notert om flyet er at det sto wfu i Teheran i 2006, og skal muligens ha blitt en del av "Tehran Aerospace Exhibition Centre"...


Det ble den, knipset det der i 2009.

Fellowship
20-12-2021, 13:49
God mandag, det er 20.desember

I dag jagde rådgivergruppa/juryen for julekalenderen, fotografen ut i kulda, for å vise at kalendere ikke er bare gamle bilder.

Luke 20 er rett og slett blitt first arrival at OSL for Norse Atlantic Airways, og dette er en Dreamliner fra 2019 som ble levert til Norwegian som SE-RXY og ble parkert direkte på Prestwick uten motorer, så den fikk aldri fly noen pax for Norwegian.

I 2021 har den blitt malt på Shannon og gjort klart i Warzsawa, og i dag kom den som første fly til OSL registrert OE-LNY, og blir nok snart LN-FNB.

Lowpass er gøy :)

Her er luke 20:

https://live.staticflickr.com/65535/51758599311_2143538dcc_b.jpg (https://flic.kr/p/2mRJmki)Norse Atlantic B787-9 OE-LNY at ENGMOSL 20-12-2021, first arrival started with a Lowpass :) (https://flic.kr/p/2mRJmki) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
21-12-2021, 08:30
God tirsdag, i dag er det 21.desember
Vintersolverv :)

Luke 21 viser et bilde som er tatt i nærheten av vårjevndøgn..
Norwegian Air Shuttle var et regionalselskap som startet opp i april 1993 med 3 ex Busy Bee Fokker 50, hovedsakelig for å fly commuter serivces for Braathens SAFE, så øket de med et fly til i 1995 og to i 1998.

Flyet fløy første gang i september 1991 som PH-JXF. Det ble levert til Rio Sul som PT-SLR i juli 1993. I september 1998 kom til NAS som LN-KKD og fløy i 5 og et halvt år til wfu i februar 2004. Det ble SE-LTS for Swe Fly i juni 2004, før det ble 5B-DCB for Freedom Airlines i mai 2006, der sto det på bakken til de fløy det i 9 måneder i 2008. i mai 2009 fløy det videre som 5B-DCB for Euro Aviation før det i august samme år ble SX-BRT for Free Airways.
I januar 2011 ble det parkert for godt i Maastricht, og hugget opp i juli 2017 samme sted.

Jeg hadde vært en uke på videreutdanning på Nærbø, og skulle hjem denne fredagen, 24.mars 2000 og bildet er tatt fra veien forbi den gamle Braathens hangaren der LN-KKD står parkert, og LN-BRI sees i bakgrunnen.

Her er luke 21:

https://live.staticflickr.com/65535/51071339278_96dbcef460_b.jpg (https://flic.kr/p/2kNZXSo)Norwegian Air Shuttle F50 LN-KKD at ENGM/SVG 24-03-2000 (https://flic.kr/p/2kNZXSo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-BFT
21-12-2021, 14:04
Siden du gleder oss med mange detaljer,må jeg legge til noe(kilde egen logbok):NAS var i full drift på Braathens vestlandsruter fom 28 januar 93.Alle tre flyene i forskjellige farger!
BBA widerøe,BBB KLM og BBC Busy Bee.Første dag med NAS-farger var 1.feb(BBC)

Fellowship
21-12-2021, 14:16
Siden du gleder oss med mange detaljer,må jeg legge til noe(kilde egen logbok):NAS var i full drift på Braathens vestlandsruter fom 28 januar 93.Alle tre flyene i forskjellige farger!
BBA widerøe,BBB KLM og BBC Busy Bee.Første dag med NAS-farger var 1.feb(BBC)
Tusen takk for utfylllende detaljer! Jeg har bilder av både BBA og BBB før de forlot FBU etter BS konkursen, men jeg var ikke oppdatert på at NAS startet så tidlig.

Fellowship
22-12-2021, 09:19
God onsdag, det er 22.desember

Luke 22 er tatt 22.januar 2000, det er et vinterbilde tatt i snøvær en søndag, første gangen jeg fikk se Icelandairs nye farger.

TF-FII "Fanndis" fløy første gang i april 1990, og var 757 nr 2 inn i Icelandairs flåte, der de erstattet de to siste DC-8-63 som var i bruk. TF-FII var kanskje det første flyet de malte om vinteren 1999/2000. Det ble i 5 år fra 204 til 2009 leiet ut til ulike selskaper på kortidskontrakter, men fra mai 2010 var den fast i FI flåten igjen, men nå med nytt navn; "Eyafjallajökull".
I mai 2011 fikk den ettermontert winglets, og var i bruk helt til mars 2019.
Etter det har den fløyet som D4-CCG for Cabo Verde Airlines, "Baia de Tarrafal".
Fra mars 2020 sto den lagret et år på Miami Opa Locka flyplassen. Så har den fløyet i tre måneder fra mars til juni 2021, men nå står den lagret på Espargos, Cap Verde.

30 års fartstid har det i alle fall blitt :)

Bildet er tatt en søndag og på den tiden sto det ingen fraktfly der på søndager, så jeg sto og tok bilder gjennom en port ved cargorampen når de taxer sørover for avgang på bane 01L.
Bildet er scannet fra negativ Fuji 200ISO film.

Her er luke 22:

https://live.staticflickr.com/65535/50838804743_d9faffcb7b_b.jpg (https://flic.kr/p/2kssasg)Icelandair B757-208 TF-FII at ENGM/OSL 22-01-2000 (https://flic.kr/p/2kssasg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Hickok
22-12-2021, 09:45
30 års fartstid mente du vel?

Fellowship
22-12-2021, 12:21
30 års fartstid mente du vel?

Ja, takk skal du ha! (da har jeg rettet opp teksten)

Fellowship
23-12-2021, 11:03
God lille julaften! I dag er det torsdag 23.desember.

Luke 23 fortsetter der luke 22 var, dvs samme film.

Da er vi ved en av de store nyhetene i år 2000, nemlig at A330 ganske raskt skulle bli et daglig syn på OSL.

Første bilde viser første gang jeg så en A330. Premiair hadde god nytte av samarbeidet med Airtours, og lørdag 22.januar sto altså A330-200 G-CSJS på gate 49, (i kalenderen min fra den dagen står det bare "sjekk A330n!"). Dette flyet fløy første gang i november 1999, og ble levert til Airtours som sendte den rett til Premiair etter 5 dager. 4 måneder seinere ble det omregistrert til OY-VKF, og den har fulgt veien gjennom MyTravel og Thomas Cook til Sunclass Airlines, og har blitt nymalt hver gang.

https://live.staticflickr.com/65535/50839003632_9020edbc6b_b.jpg (https://flic.kr/p/2kstbzo)Premiair A330-243 G-CSJS at ENGM/OSL 22-01-2000 (https://flic.kr/p/2kstbzo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Søndag 19.mars traff jeg "gutta fra Fornebu" og vi var samlet for å følge trafikken, og da sto A330-200 G-MOJO parkert, dette er siste bildet jeg tok før jeg dro hjem den dagen.
Dette flyet var første A330 til Airtours, og ble seinere mer kjent som G-OMYT etter 2003. Det ble stående på bakken etter Thomas Cook konkursen i 2019, og ble hugget opp på Manchester airport i februar 2021.

https://live.staticflickr.com/65535/51052527251_aa45b49e41_b.jpg (https://flic.kr/p/2kMkxH6)Premiair A330-243 G-MOJO at ENGM/OSL 19-03-2000 (https://flic.kr/p/2kMkxH6) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enda en overraskelse i juli 2000: Novair A330-200 HB-IQL innleid fra Flightlease før levering til Swissair. Innleid for å fylle gapet mellom TriStar 500 og sine egne bestilte A330. Den er tatt på pusback fra gate 49 på sin rute NVR823 til Cancun, den gikk bare hver 14.dag og jeg var der for å følge familie som skulle reise.
Et år hos Novair, og etter tiden i Swissair, ble det D-AIMA hos Lufthansa i 2003 og CS-TOE i TAP inntil det endte sine dager i 2019.

https://live.staticflickr.com/65535/51344221800_18862c9420_b.jpg (https://flic.kr/p/2me7yks)Novair A330-223 HB-IQL at ENGM/OSL 25-07-2000 (https://flic.kr/p/2me7yks) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så til slutt, kom A330-300 i daglig trafikk, jeg rakk ikke å få tatt den før i november da den hadde erstattet DC-10 og her er OY-VKG som var den første av de tre, og er tatt i det den taxer forbi fraktrampen ut til avgang på bane 01L, som DK837 til Las Palmas.
Dette flyet ble også hentet inn til Sunclass, reddet ut av konkursen, men ble pakert da pandemien rammet, og er blitt bygget om til "Prakter" og flyr som T7-ULS for San Mariona Executive Aviation.

Ja, det ble en samling av 21 år gamle nyheter, forøvrig det året jeg kom på nett for første gang....

https://live.staticflickr.com/65535/51674397212_dd60eb009e_b.jpg (https://flic.kr/p/2mJhMYY)Premiair A330-343 OY-VKG at ENGM/OSL 11-11-2000 (https://flic.kr/p/2mJhMYY) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enjoy!

Fellowship
24-12-2021, 10:14
Kjære alle flypratvenner!
Dagen er kommet og luke 24 er klar

Juryen har bestemt at den skal vise den første faste "Queen of the Skies", på OSL!

De første som dukket opp med en 747F på nye OSL, var Atlas Air som fløy for BA Cargo, sommeren 2000, og de vekslet mellom to ulike fly. De kom inn fra Stansted som BA3597, og tok av igjen mot Japan med samme rutenummer, dette varte i hvertfall i to sesonger, og var den første fraktruta på OSL med B747F.

Her kommer N494MC inn for landing på bane 01R ca kl 18:00 lokal tid, i lett regnvær tirsdag 25.juli 2000

https://live.staticflickr.com/65535/51347595753_464f4a9d58_b.jpg (https://flic.kr/p/2mepRi4)Atlas Air B747-47U(F) N494MC at ENGM/OSL 25-07-2000 (https://flic.kr/p/2mepRi4) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Rakk å kjøre til porten ved frakterrampen innen den hadde taxet rundt, og tok bilder da den parkerte:

https://live.staticflickr.com/65535/51347596173_7e94bf2610_b.jpg (https://flic.kr/p/2mepRqi)Atlas Air B747-47U(F) N494MC at ENGM/OSL 25-07-2000 (https://flic.kr/p/2mepRqi) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Et nærbilde før de åpnet luken foran, som viser "klistremerket" med "Operated for British Airays Wolrd Cargo"

https://live.staticflickr.com/65535/51347365036_8b45d1f3a9_b.jpg (https://flic.kr/p/2meoEHb)Atlas Air B747-47U(F) N494MC at ENGM/OSL 25-07-2000 (https://flic.kr/p/2meoEHb) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

N494MC fløy første gang i oktober 1998 (dvs etter at FBU var stengt). 4.desember 1998 ble den levert til Atlas Air, som en helt ny B747-400F. I oktober 2002 ble flyet leid ut til TNT som OO-TJA, men kom tilbake til Atlas som N494MC igjen i mari året etter.

Så i august 2003 ble den leid ut til BA Cargo igjen, og omregistrert til G-GSSC for noe de kalte Global Supply Systems. Og det varte helt til den ble levert tilbake til Atlas Air i februar 2012. Og flyet flyr enda, den fikk ny registrering i 2012 N477MC, og flyr fortsatt for Atlas Air i 2021, så det har blitt 23 år med flyfrakt hitttil.

I 2011 prøvde BA Cargo seg igjen på OSL, denne gang på fredager som BA3459, igjen tom inn fra Stansted, og full av fisk ut til Hong Kong et par timer seinere. Vi som dengang var i styret av NSFF sto klar ved riksveien da første ankomst kom, og jammen var det det samme flyet som åpnet ruten i år 2000: Nå som G-GSSC, og jammen hadde den det samme "klistremerket", bare flyttet litt lenger opp på nesen, for nå hadde den fått navnet "Gail Ann":

https://live.staticflickr.com/5220/5456162943_ebae8f8ab0_b.jpg (https://flic.kr/p/9j9g9T)B747-47UF G-GSSC at ENGM/OSL 18-02-2011 (https://flic.kr/p/9j9g9T) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en God Jul!

Hickok
24-12-2021, 10:22
Da er det bare å si god jul tilbake og takke for en nydelig juletradisjon!

Someone
24-12-2021, 10:56
Takk for nok en super julekalender. Ser alt frem til 2022 [emoji3]

fluxie
24-12-2021, 11:35
Takk for en flott julekalender. En av de beste i 2021, på høyde med de beste fra utlandet!

raider66
26-12-2021, 09:33
God jul Ole Johan og takk for nok en flott og interessant adventskalender!

Espen

Fellowship
26-12-2021, 12:54
Takk for alle hyggelige kommentarer! :)
Det er godt det er et år nesten til neste gang, juryen har ytret tydelig signaler om behovet for ferie ;)

Cecilie
26-12-2021, 14:22
Tusen takk for en flott julekalender. :)

Blubird
28-12-2021, 22:42
Takk for flott kalender og spesielt charter-maskinene i luke 23! :)