PDA

View Full Version : A220-300 vs B737-800


Radiv
18-11-2021, 12:13
Hva er grunnen til at selskapene velger en gammel konstruksjon som 737 i forhold til den vesentlig nyere 220?

a220 er billigere i innkjøp, flyr billigere pr km, men får inn noe færre pax.

Skal man lease akkurat nå om dagen er det sikkert flere 737 å få leid, og sikkert billigere enn de få 220 i markedet.

Hva sier oraklene her inne?

BU662
18-11-2021, 12:59
Hva er grunnen til at selskapene velger en gammel konstruksjon som 737 i forhold til den vesentlig nyere 220?

a220 er billigere i innkjøp, flyr billigere pr km, men får inn noe færre pax.

Skal man lease akkurat nå om dagen er det sikkert flere 737 å få leid, og sikkert billigere enn de få 220 i markedet.

Hva sier oraklene her inne?

Der finnes direkte kostnader og indirekte.

Dersom du introduserer A220, så må du utdanne dine folks med de nødvendige sertifikater. Du kan ikke hente dem fra eksternal market.

En annen meget viktig aspekt er finansering. Kjøper du en 737, så får du den full-finansert av bankene. En 220 er en annen regnstykke, her må du blar opp betydelig egen-andel.

Radiv
19-11-2021, 21:13
Hvor og hvorfor får man fullfinasiert en 737?

LN-MOW
19-11-2021, 21:18
Hvor og hvorfor får man fullfinasiert en 737?

Tja, hvor og hvorfor får man fullfinansiert et hus eller en bil? Igrunnen ikke ulikt, men litt mer komplisert, ikke minst på grunn av at mye av transaksjonen(e) er internasjonale.
Men hovedhensikten er jo å få mest mulig fly for penga ..

Someone
19-11-2021, 22:26
Ellers er jo en A220-300 en A319 eller 737-700 erstatter. Med mindre man ønsker færre seter (som noen få kanskje gjør) så står gjerne valget mellom
A320neo og 737-8…

BU662
20-11-2021, 10:28
Hvor og hvorfor får man fullfinasiert en 737?

Grunnen er risiko-evaluering.

Bankene anser B737-800 og A320(NEO) som commodities. Det finnes seg masse av og massevis av brukere. Går selskap XX belley up så er det lett å plassere dette asset med en ny bruker. Risikoen er marginalt.

A220-300 er eksakt opposite. Det finnes få operatører. Og mesteparten av dem er blue-chip charriers med outstanding orders, som vil ikke være interessert i en brukt asset til finanserings-pris. Kanskje til blods-pris, men som finansier skål du jo tjene noe på din asset. Går lessee XX belley up, så har man betydelig risiko. Det er ikke like lett å finne seg en interessert operatør, fordi for mange selskaper det vil bety å introdusere et nytt type, dvs betydelige introduserings-kostnader.

På toppen kommer den direkte konkurranse av super-billige brukte 319 som finnes seg i marked. Ut på sikt vil dette bilde forandre seg. Men det vil ta i minst 5 år til før 220 blir en relevant asset på leasing-market.