PDA

View Full Version : airBaltic med A220 for SAS


SASViking
05-11-2021, 13:52
Air Baltic har i dag, 5. november, været ude og lufte en A220 (YL-AAR) for SAS.
Den har været på SK751/752 CPH-WAW-CPH, SK1673/74 CPH-BER-CPH og skal senere på SK1593/94 CPH-BRU-CPH.
Nogle der kender årsagen?

airbus_fo
05-11-2021, 14:03
SAS har brist på besättningar just nu. Tydligen har man inte kommit igång med kurser för SAS Connect ännu. På toppen av detta är det dessutom en del tekniska problem i kombination med brist på tekniker. Därför blir det nog en del wetlease för att klara produktion tills dess de nya plattformarna är igång? :rolleyes:

matsemann
05-11-2021, 14:22
Det er faktisk så vanskelig å bemanne flyene at de snakker om å redusere ruteprogrammet/ta fly ut av drift, heller enn å reansette en eneste person. Altså en ramp-down, heller enn en ramp-up.

semmern
05-11-2021, 14:59
Årsaken er at SAS er fortapt hvis de ikke viker fra den kursen de holder nå.

Discus
05-11-2021, 15:35
<mod>
Minner om at topic her er "Air Baltic med A220 for SAS/CityJet" så bruker vi tråden til info rundt den casen og evt "spoing" av hvor de flyr
Generelle diskusjoner/betraktninger rundt krisen og konflikter i SAS:
Om konflikten i SAS: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154083
Om kanselleringer m.v. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154374
</mod>

IL-2
05-11-2021, 15:48
Har AB mye kapasitet til overs? Det er jo gamle kjente av SAS, kanskje det kommer mer?

raider66
05-11-2021, 18:36
AB navigerer der markedet er. De fløy jo også for Flyr da de manglet materiell tidligere i høst.

Espen

WX9042P
05-11-2021, 20:05
Air Baltic har i dag, 5. november, været ude og lufte en A220 (YL-AAR) for SAS.
Den har været på SK751/752 CPH-WAW-CPH, SK1673/74 CPH-BER-CPH og skal senere på SK1593/94 CPH-BRU-CPH.
Nogle der kender årsagen?
Temporary capacity due to engine related airworthiness directive being published by the FAA in America requiring comprehensive checks.

MountainDew
05-11-2021, 22:42
Hørte en del Dansker på innlandsnettet i kveld.

Twin Otter
08-11-2021, 20:38
Ser Air Baltic ligger inne på SK1870/1875 (CPH-SVG-CPH) i morgen. Ankomst SVG: 09:20. Avgang: 09:50. Reg: YL-AAR.

Glean EBG
05-12-2021, 13:56
Skal fly Air Baltic OSL-SVG i morgen det blir første tur med A220😃👍🏻 Så får vi håpe jeg rekker helikopteret videre.

Trdfly
07-01-2022, 11:22
BTs A220-flighter inn/ut fra CPH var på vegne av CityJet, grunnet FAA direktiv som krevde ekstra sjekk av motorene på CRJ900.

BTs A220-flighter inn/ut av OSL var på grunn av mangel av crew på OSL-basen. Nå ser det ut som de to A220-maskinen avslutter oppdraget og setter kursen mot TLL/RIX i kveld.

Someone
13-03-2022, 21:52
Ser ut som airBaltic er tilbake for SAS igjen. YL-CSD har fløyet ut fra CPH fra i dag søndag

Trdfly
15-03-2022, 16:24
Ser ut som airBaltic er tilbake for SAS igjen. YL-CSD har fløyet ut fra CPH fra i dag søndag

Ser ut som airBaltic skal operere en stk 223 for SAS fram til lørdag 19.mars ut fra CPH.
Fra 27. mars, altså første dag i sommerprogrammet ligger det inne med to stk 223 for SAS ut fra ARN i hele S22-programmet fram til siste dag - 29. oktober.

Midtiblinken
16-03-2022, 01:25
Utrolig at dette er lov.

EB
16-03-2022, 06:14
Utrolig at dette er lov.

Hvorfor skulle det ikke være lov? AirBaltic har vel fløyet for Lufthansa også…selv har jeg fløyet både nederlandske, italienske og slovakiske selskap på Norwegian sine ruter. Finnair flyr vel også for Widerøe…og noen ganger flyr Widerøe for Finnair.

Scandinavien_Airlines
16-03-2022, 08:26
Hvorfor skulle det ikke være lov? AirBaltic har vel fløyet for Lufthansa også…selv har jeg fløyet både nederlandske, italienske og slovakiske selskap på Norwegian sine ruter. Finnair flyr vel også for Widerøe…og noen ganger flyr Widerøe for Finnair.

SAS benytter også underleverandører, f.eks Xfly for ATR betjening og CityJet for CRJ

Discus
17-03-2022, 11:26
Utrolig at dette er lov.
Tidligere kunne selskapene gjøre dette uten å informere passasjerene om det. Nå må de informere om det i bestillingsprosessen (evt ved endringer). Så kan man velge om man vil booke/være med eller ikke

EB
17-03-2022, 16:47
…og i dag har vi fløyet «Lufthansa CityLine for Lufthansa». Skal vi tippe at de som jobber ombord på Lufthansa CityLine har andre betingelser enn de som jobber i Lufthansa?

Someone
17-03-2022, 16:50
…og i dag har vi fløyet «Lufthansa CityLine for Lufthansa». Skal vi tippe at de som jobber ombord på Lufthansa CityLine har andre betingelser enn de som jobber i Lufthansa?


Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe poeng

LN-MOW
17-03-2022, 16:50
…og i dag har vi fløyet «Lufthansa CityLine for Lufthansa». Skal vi tippe at de som jobber ombord på Lufthansa CityLine har andre betingelser enn de som jobber i Lufthansa?


De har jo eksistert i 30 år ... Og det er normalt at feederselskaper med mindre fly er lavere betalt, selv om moderselskspet er det samme. Ikke noe nytt det.

Someone
17-03-2022, 21:07
Ser ut som airBaltic skal operere en stk 223 for SAS fram til lørdag 19.mars ut fra CPH.
Fra 27. mars, altså første dag i sommerprogrammet ligger det inne med to stk 223 for SAS ut fra ARN i hele S22-programmet fram til siste dag - 29. oktober.

I følge en artikkel bak betalingsmur hos checkin.dk er det snakk om å wetlease 2 fly i et år

OJB
17-03-2022, 22:03
I følge en artikkel bak betalingsmur hos checkin.dk er det snakk om å wetlease 2 fly i et år

Det gir SAS rikelig med tid for å evaluere flytypen med tanke på operasjoner i SAS Link på sikt i steden for E195 som er en midlertidig løsning.

Stromoren
21-08-2022, 14:38
Ser ut som airBaltic skal operere en stk 223 for SAS fram til lørdag 19.mars ut fra CPH.
Fra 27. mars, altså første dag i sommerprogrammet ligger det inne med to stk 223 for SAS ut fra ARN i hele S22-programmet fram til siste dag - 29. oktober.

Idag opererar AB 4st A220 för SAS från ARN. Blir premiär med flygplanstypen i morgon!

Someone
21-10-2022, 10:18
Er det fortsatt planen at airBaltic er ferdig hos SAS i slutten av oktober?

Scandinavien_Airlines
21-10-2022, 10:36
Er det fortsatt planen at airBaltic er ferdig hos SAS i slutten av oktober?

Det er kun en uges tid siden jeg så airBaltic fly i lange baner i Arlanda.

Martin
21-10-2022, 10:55
Det er kun en uges tid siden jeg så airBaltic fly i lange baner i Arlanda.


Og da var det bare midten av oktober.

Stromoren
21-10-2022, 15:21
Idag opererar AB 4st A220 för SAS från ARN. Blir premiär med flygplanstypen i morgon!

Måste säga att det var en ovanligt trevlig bekantskap! Blev fyra turer. Mycket bättre än CRJ:erna...

Radiv
21-10-2022, 17:58
Måste säga att det var en ovanligt trevlig bekantskap! Blev fyra turer. Mycket bättre än CRJ:erna...

Hva er forskjell i driftskostnader på disse to flytypene?

Someone
21-10-2022, 18:52
Måste säga att det var en ovanligt trevlig bekantskap! Blev fyra turer. Mycket bättre än CRJ:erna...


Nå var/er vel disse innleid for manglende 737/320 kapasitet og ikke CRJ. De er jo lik i størrelse på 319/737-700

Staralliance
22-10-2022, 08:39
Måste säga att det var en ovanligt trevlig bekantskap! Blev fyra turer. Mycket bättre än CRJ:erna...

Må si meg helt enig. Jeg har flydd Air Baltic A220noen ganger, og jeg synes absolutt det var en positiv opplevelse. Synes kabinen virker fresh, romslig, kul belysning, 2+3 seter er også et pluss.

Trdfly
22-10-2022, 08:49
Må si meg helt enig. Jeg har flydd Air Baltic A220noen ganger, og jeg synes absolutt det var en positiv opplevelse. Synes kabinen virker fresh, romslig, kul belysning, 2+3 seter er også et pluss.

Veldig glad i kabinen på A220, MEN ...
det støyer noe j'¨^'vlig av aircondition i kabinen!

Isbamse
28-08-2023, 14:32
Virker som Air Baltic flyr mye for SAS om dagen? Vi bor på Oppsal i Oslo, og ser stadig fly på vei inn mot Galemoen, og da synes fireåringen (og pappa) at det er litt moro å sjekke Flighradar for å finne hvilket eksotisk sted det kommer fra. Jeg synes det virker som SAS-flighter ofte er operert av Air Baltic. Og senere i september skal jeg selv fly med dem OSL-SVG. Kan jo nesten lure på Baltic har fly til egne ruter :D

Someone
28-08-2023, 14:43
Virker som Air Baltic flyr mye for SAS om dagen? Vi bor på Oppsal i Oslo, og ser stadig fly på vei inn mot Galemoen, og da synes fireåringen (og pappa) at det er litt moro å sjekke Flighradar for å finne hvilket eksotisk sted det kommer fra. Jeg synes det virker som SAS-flighter ofte er operert av Air Baltic. Og senere i september skal jeg selv fly med dem OSL-SVG. Kan jo nesten lure på Baltic har fly til egne ruter :D


De har i sommer stort sett hatt 3 maskiner fra airBaltic rullerende stasjonert på OSL, for å dekke opp manglende kapasitet.

Ellers så er svaret på det siste spørsmålet nei, da da har hatt opptil 1/4 av flåten parkert pga motorproblemer, så har selv måttet leie inn ymse kapasitet

Hadde selv airBaltic til NCE i august og skal ha dem til SVG neste uke

Radiv
21-09-2023, 17:20
Det kan fortsatt drøye litt før alle -700'ene forsvinner. Forsvaret vil ikke gi slipp på medevac-flyet, og det er minst ett år til en A320-erstatter er klar. Så det vil trolig forbli et mindre antall i flåten inntil da.

Da må man kanskje over til et norsk selskap?

Ser også at SAS har fått inn et A220-300 i flåten. Er det prøver og forsøk før evt ordre?

Jens W
21-09-2023, 17:29
Ser også at SAS har fått inn et A220-300 i flåten. Er det prøver og forsøk før evt ordre?

Det er vel wetlease fra Air Baltic?

Trdfly
21-09-2023, 17:53
Da må man kanskje over til et norsk selskap?

Ser også at SAS har fått inn et A220-300 i flåten. Er det prøver og forsøk før evt ordre?

Hvem/hvor er det skrivet det?
Som Jens W skriver under, det er nok airBaltic.

Radiv
22-09-2023, 17:33
Fant det her:

https://www.airfleets.net/flottecie/SAS%20Scandinavian%20Airlines.htm

LN-MOW
22-09-2023, 17:58
Fant det her:

https://www.airfleets.net/flottecie/SAS%20Scandinavian%20Airlines.htm

Som det står ...

Airbus A220 in activity with SAS Scandinavian Airlines

Page 1/1
MSN Type Registration Delivery date Remark
55129 220-371 YL-ABD 05/06/2023 Operated by Air Baltic

Trdfly
22-09-2023, 18:49
Åja, airfleets.net er så som så…
Har man skulle gjort som airfleets gjør her, ville alle «hvite fly» uten logo fra div ACMI selskaper som f.eks flyr for DK en dag før de fly hjem igjen vært en del av flåten - så nei.

Der er planespotters.net bedre, der må ev. flyet faktisk ha fløyet med SAS.flightnummer og hatt logo/titler på selve flykroppen for å regnes som en del av flåten inkludert info om at den har vært leased/operated by XXX.

Someone
23-09-2023, 08:40
airBaltic har heller ingen faste maskiner som flyr for SAS, men basert på hva jeg ser av FR24 historikk så rulleres de inn i SAS flåten, typisk i rundt en uke om gangen.

Akkurat virker alle airBaltics operasjoner for SAS gå fra OSL, og maskinene kommer typisk inn fra deres vanlige RIX-OSL flight, før de switches over til SAS operasjoner en ukes tid, også byttes maskiner igjen

Radiv
23-09-2023, 18:12
Happy, drillet ikke dypt nok.

Sikkert også forskjellig kvalitet på fleet-sitene rundt forbi. Bra vi har folk som setter oss enkle på plass! :D

Vede
25-09-2023, 07:51
airBaltic har heller ingen faste maskiner som flyr for SAS, men basert på hva jeg ser av FR24 historikk så rulleres de inn i SAS flåten, typisk i rundt en uke om gangen.

Akkurat virker alle airBaltics operasjoner for SAS gå fra OSL, og maskinene kommer typisk inn fra deres vanlige RIX-OSL flight, før de switches over til SAS operasjoner en ukes tid, også byttes maskiner igjen

Er det SGH som har handling på airBaltic på OSL?

Trdfly
25-09-2023, 12:51
Er det SGH som har handling på airBaltic på OSL?

Nope, Menzies.

Så da tar Menzies i mot airBaltics A220-300 når det ankommer som BTI-flight, og utgående på SAS-flight er det SGH som utfører resten av jobben. Og motsatt....
Menzies sitt bakkeutstyr kjøres fra og SGH bruker sitt eget bakkeutstyr.
På OSL er det forøvrig felles kjegler og chocks til disposisjon for ground-handlingselskapene.