Twin Otter
02-11-2021, 15:12
Etter en verdensomspennende pandemi med enorme konsekvenser for hverdag, fest og ferier så vi i midten av september at ting kunne ligge til rette for en liten utenlandstur igjen. Svigers hadde fått seg "hytte" i Spania, så det var egentlig bare spørsmål om tid før vi måtte nedover for å sjekke ut fasilitetene. Etter litt sondering av kalender og feriemuligheter landet vi på siste uken i oktober. Lørdager pleier jo normalt sett være en typisk "Spania-dag" på SVG og mulighetene for en direkteflight var gode, men pga. diverse forpliktelser i starten av uken for reisefølget landet vi på å reise onsdagen og returnere påfølgende mandag i stedet. Norwegian hadde en direkte flight til ALC på onsdag ettermiddag, men vi valgte i stedet å gå for en formiddagsavgang via Amsterdam med KLM. Når totalprisen for reisen til KLM også var billigere en DY/SK så var det vel bare å rykke litt ekstra i bookingfingeren så var det "booking confirmed". Som en ekstra kuriositet ville det ene legget på returen bli operert av KLMs datterselskap Transavia. Så ville tiden vise om 2,5 timer i en low-cost konfigurert 738 ville gjøre med humøret. Men ut i fra et nerde-perspektiv er jo alle nye oppføringer i loggboken en velsignelse. Mer om det siden. KLM Cityhoppers minste jungeljet hadde jeg heller ikke fløyet før. Det ble ikke tatt såmye notater underveis. Men man skal vel få oppsummert det viktigste.
27.10.2021, kl 10:10
KL1198 Stavanger - Amsterdam
Embraer 175, PH-EXN.
Sete: 6D
Etter å ha blitt hentet hjemme i kvart over sju-tiden om morgenen viste det seg at vi hadde svært god tid ved ankomst flyplassen. Planen vår var å være på flyplassen to timer før avreise. Men på det tidspunktet var vi allerede ferdig sjekket inn og behørig kontrollerte i sikkerhetskontrollen. Etter å ha plukket noen varer i tax-free ble det å sette seg ned med en kaffekopp mens vi ventet. Selvsagt med full kontroll på innkommende jungel-jet fra AMS via Flightradar24. Da boarding omsider var i gang fikk vi den «negative» pipelyden i boarding-kort scanneren. Og vi måtte kontakte betjeningen. Det ble skrevet ut nye boardingkort og det viste seg at vi ble flyttet frem til rad seks pga. vekt og balanse. Dette var forøvrig første gang jeg fløy i denne utgaven av E-jets. Fra før av har jeg Embraer 170 og 190 i loggboken. Merket ikke så mye forskjell fra 170 til 175 egentlig. Komforten var veldig fin den til hoppet ned til AMS. 2+2 konfigurasjon er jo ganske fint for oss som reiser i par. Fin tur. Man fikk servert en god sandwich og medfølgende drikke. Jeg valgte en coca-cola. Da en av nabopassasjerene fikk seg en ekstra øl et stykke ut i flygingen så tok jeg likeså kontakt med betjeningen og fikk meg en øl jeg også. Etter landing på 18C var det ikke så lang taxitur før flyet parkerte helt ytterst på B-piren. Og denne turens overraskelse var at vi parkerte ved gate og ikke på remote. Vi hadde +/- to timer transfer på AMS ved både ut og hjemreise. Vi gjorde egentlig ikke så mye spesielt utover en tur innom elektronikk-butikken for å se på den nyeste iPhonen. Men det ble ikke gjort noen handel.
27.10.2021, kl 13:45
KL1509 Amsterdam - Alicante
Boeing 737-900, PH-BXT
Sete: 20F
På legget til ALC stod PH-BXT, en 737-900 for transporten. Denne fant vi parkert ved gate D77. Boarding kom etterhvert i gang og her var det streng håndhevelse av boarding-soner. Ikke overraskende hjelper det jo på boardingprosessen som går rimelig greit unna. En stund etter at vi hadde funnet frem til seterad 20 ble det klart at en passasjer ikke hadde møtt opp til ombordstigning og bagasjen måtte lempes av. Dermed tok det noe tid før vi endelig kom oss avgårde. Vi landet uansett på rullebane 10 noen minutter før rutetid i Alicante. Servering bestod også her av en sandwich og medfølgende drikke. Her kom det også ekstra påfyll av sandwich og drikke for de som ønsket det. Etter landing tok det som forventet noe tid å komme seg igjennom formalitetene. Den tiden gikk hovedsaklig til å stå i kø, men da det var vår tur var det fort gjort å scanne den spanske qr-koden og dermed var vi velkomne inn. Jeg vil anslå at tiden kan sammenlignes med en medium travel grensekontroll i USA. Bagasjen var ikke langt unna og kort tid kunne vi spasere ut i en behagelig temperatur til å være i slutten av oktober.
27.10.2021, kl 10:10
KL1198 Stavanger - Amsterdam
Embraer 175, PH-EXN.
Sete: 6D
Etter å ha blitt hentet hjemme i kvart over sju-tiden om morgenen viste det seg at vi hadde svært god tid ved ankomst flyplassen. Planen vår var å være på flyplassen to timer før avreise. Men på det tidspunktet var vi allerede ferdig sjekket inn og behørig kontrollerte i sikkerhetskontrollen. Etter å ha plukket noen varer i tax-free ble det å sette seg ned med en kaffekopp mens vi ventet. Selvsagt med full kontroll på innkommende jungel-jet fra AMS via Flightradar24. Da boarding omsider var i gang fikk vi den «negative» pipelyden i boarding-kort scanneren. Og vi måtte kontakte betjeningen. Det ble skrevet ut nye boardingkort og det viste seg at vi ble flyttet frem til rad seks pga. vekt og balanse. Dette var forøvrig første gang jeg fløy i denne utgaven av E-jets. Fra før av har jeg Embraer 170 og 190 i loggboken. Merket ikke så mye forskjell fra 170 til 175 egentlig. Komforten var veldig fin den til hoppet ned til AMS. 2+2 konfigurasjon er jo ganske fint for oss som reiser i par. Fin tur. Man fikk servert en god sandwich og medfølgende drikke. Jeg valgte en coca-cola. Da en av nabopassasjerene fikk seg en ekstra øl et stykke ut i flygingen så tok jeg likeså kontakt med betjeningen og fikk meg en øl jeg også. Etter landing på 18C var det ikke så lang taxitur før flyet parkerte helt ytterst på B-piren. Og denne turens overraskelse var at vi parkerte ved gate og ikke på remote. Vi hadde +/- to timer transfer på AMS ved både ut og hjemreise. Vi gjorde egentlig ikke så mye spesielt utover en tur innom elektronikk-butikken for å se på den nyeste iPhonen. Men det ble ikke gjort noen handel.
27.10.2021, kl 13:45
KL1509 Amsterdam - Alicante
Boeing 737-900, PH-BXT
Sete: 20F
På legget til ALC stod PH-BXT, en 737-900 for transporten. Denne fant vi parkert ved gate D77. Boarding kom etterhvert i gang og her var det streng håndhevelse av boarding-soner. Ikke overraskende hjelper det jo på boardingprosessen som går rimelig greit unna. En stund etter at vi hadde funnet frem til seterad 20 ble det klart at en passasjer ikke hadde møtt opp til ombordstigning og bagasjen måtte lempes av. Dermed tok det noe tid før vi endelig kom oss avgårde. Vi landet uansett på rullebane 10 noen minutter før rutetid i Alicante. Servering bestod også her av en sandwich og medfølgende drikke. Her kom det også ekstra påfyll av sandwich og drikke for de som ønsket det. Etter landing tok det som forventet noe tid å komme seg igjennom formalitetene. Den tiden gikk hovedsaklig til å stå i kø, men da det var vår tur var det fort gjort å scanne den spanske qr-koden og dermed var vi velkomne inn. Jeg vil anslå at tiden kan sammenlignes med en medium travel grensekontroll i USA. Bagasjen var ikke langt unna og kort tid kunne vi spasere ut i en behagelig temperatur til å være i slutten av oktober.