Flyprat >
Flyforum > Widerøe Zero - Nytt norsk selskap skal få grønn luftfart på vingene
View Full Version : Widerøe Zero - Nytt norsk selskap skal få grønn luftfart på vingene
Tidligere i år ble det en verdensnyhet da Widerøe annonserte planer om å ha sitt første elfly i kommersiell drift på kortbanenettet allerede i 2026. Nå etablerer det norske flyselskapet et eget selskap som skal jobbe med fremtidens grønne løsninger innen luftfart: Widerøe Zero.
– En grønn revolusjon er i gang i luftfarten! Den teknologiske utviklingen går mye raskere enn vi klarte å forestille oss for bare to år siden. I denne omstillingen kan Norge med sitt kortbanenett ta en nøkkelposisjon. Målet med Widerøe Zero er å være med å endre hele flyindustrien, sier adm. dir. i Widerøe, Stein Nilsen.
Fremtidens mobilitet
Widerøes strategidirektør, Andreas Kollbye Aks, forlater nå stillingen sin i Widerøe for å lede det nye selskapet.
– Widerøe Zero blir ikke et nytt flyselskap, men en kunnskapsbygger og en testarena for fremtidens mobilitet. Første kunde er Widerøe, med sine ambisjoner om nullutslipsflyvninger allerede i 2026. I tillegg ønsker Widerøe Zero å hjelpe andre selskap med tilsvarende ambisjoner, sier han
– Vi skal se på mange muligheter, innen alt fra utslippsfrie fly til andre teknologiske plattformer for frakt og persontransport. Selskapets primære oppgave blir å utforske muligheter og utvikle dreiebøker for hvordan nye mobilitetskonsepter kan sertifiseres og kommersialiseres.
Se hele pressemeldingen her: https://www.wideroe.no/om-selskapet/media
For en entusiasme her på forumet...
Kudos til Widerøe, de viser stadig at de virkelig vil bite seg fast i framtiden og bite vekk gammelt ræl fra fortiden ^_^
For en entusiasme her på forumet...
Kudos til Widerøe, de viser stadig at de virkelig vil bite seg fast i framtiden og bite vekk gammelt ræl fra fortiden ^_^
Mange av oss har jo “Liked” dette - har selv stor tro paa dette - et Fly Selskap i Nabolaget er dypt inne i et noksaa likt prosjekt: Harbor Air, magniX og H55 er jo godt i gang med maalet om 100% Elektrisk operasjoner som starter i 2022.
Harbor Air er kanskje ikke saa godt kjent i Norge / EU men det er et av verdens stoerste Sjoefly Selskaper med svaert god snurr paa Propellene !
Var det ikke Harbor som prøvefløy en elektrisk Beaver for en stund siden?
Nå er jeg kanskje inhabil siden jeg sitter nært på en del av de som jobber med dette, men jeg synes det er UTROLIG moro at alt initiativet og pågangsmotet internt blir manifestert i dette selskapet. Det er meget kompetente og dyktige folk som jobber med dette. Dette skal bli utrolig moro å følge!
Det er selvsagt veldig bra at det satses på fornybare energikilder på fly. Fantastisk. Men jeg tror den manglende reaksjonen kanskje stammer litt fra at dette jo ikke er noe nytt — vi vet jo at WF jobber med dette og er entusiastiske. Jeg håper de får på plass god finansiering for dette og viser alle skeptikerne feil! Det er gutsy og våkent gjort.
Mange av oss har jo “Liked” dette - har selv stor tro paa dette - et Fly Selskap i Nabolaget er dypt inne i et noksaa likt prosjekt: Harbor Air, magniX og H55 er jo godt i gang med maalet om 100% Elektrisk operasjoner som starter i 2022.
Harbor Air er kanskje ikke saa godt kjent i Norge / EU men det er et av verdens stoerste Sjoefly Selskaper med svaert god snurr paa Propellene !
...så jaggu! Man ser dessverre ikke likes på mobil browser, så der må jeg trekke tilbake noe av kritikken :)
Gøy at det satses grønt hos de små (men stadig større) grønne. Dette har jeg veldig tro på. Vi må også huske det at luftfarten er den transportmåten (foruten sjøfart) som krever minst fysisk infrastruktur. Takke meg til noen flere småflyplasser langs norskekysten med kort rullebane, enn mer jernbane og vei som jo er veldig arealkrevende. Men det er jo en litt annen diskusjon.
Grattis til Widerøe med tøff satsing :)
Var det ikke Harbor som prøvefløy en elektrisk Beaver for en stund siden?
Jeg tror den flyr ennaa som en del av utviklingen / test programmet
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2021/05/Harbour-Air-eBeaver-test-2019.jpg
Og hvis noen lurer på hvorfor man i det hele tatt gidder å sysle med elektrisk fremdrift for fly, så kan man se på regne-eksempler som er fremlagt fra Sam i Wendover. Selv om han bommer med 70% så er dette likevel en potensiell gullgruve å operere elektrisk på kortere filighter.
https://youtu.be/aH4b3sAs-l8
Midtiblinken
31-10-2021, 04:06
Og hvis noen lurer på hvorfor man i det hele tatt gidder å sysle med elektrisk fremdrift for fly, så kan man se på regne-eksempler som er fremlagt fra Sam i Wendover. Selv om han bommer med 70% så er dette likevel en potensiell gullgruve å operere elektrisk på kortere filighter.
https://youtu.be/aH4b3sAs-l8
Har ikke sett de tallene, men er veldig skeptisk. Greit og få et fly i lufta på et kort legg og to i Nord Norge, noe helt annet og holde det i drift i 14-16 timer om dagen med de ice, anti ice, og varme/AC. Samtidig som du skal tjene penger, det er jo det som er hele poenget. Trenger noen seter da.
Har ikke sett de tallene, men er veldig skeptisk. Greit og få et fly i lufta på et kort legg og to i Nord Norge, noe helt annet og holde det i drift i 14-16 timer om dagen med de ice, anti ice, og varme/AC. Samtidig som du skal tjene penger, det er jo det som er hele poenget. Trenger noen seter da.
Et sted må man starte og bør vel minne om at verdens første flyvning vel var på noen få hundre meter og med en mann. Men man stoppet jo ikke der
Har ikke sett de tallene, men er veldig skeptisk. Greit og få et fly i lufta på et kort legg og to i Nord Norge, noe helt annet og holde det i drift i 14-16 timer om dagen med de ice, anti ice, og varme/AC. Samtidig som du skal tjene penger, det er jo det som er hele poenget. Trenger noen seter da.Fly som bruker strøm i motsetning bleed-air til systemer som AC, anti-ice og varme har jo eksistert i 10 år. Det funker brillefint på 787, de har jo ganske så mange timer airborne pr dag..... Anbefaler deg forøvrig å se den filmen jeg lenker til over. Vel anvendte 15 minutter for å forstå business caset med elektriske fly. Man må tenke på en helt annen måte, men du verden så bra caset er, selv om man bommer med 70-80 prosent.
Fly som bruker strøm i motsetning bleed-air til systemer som AC, anti-ice og varme har jo eksistert i 10 år. Det funker brillefint på 787, de har jo ganske så mange timer airborne pr dag..... Anbefaler deg forøvrig å se den filmen jeg lenker til over. Vel anvendte 15 minutter for å forstå business caset med elektriske fly. Man må tenke på en helt annen måte, men du verden så bra caset er, selv om man bommer med 70-80 prosent.
De bruker strøm i stedet for bleed til kabintrykk og deice ja, men det er jo fremdeles Jet A1 som supplerer energien, ikke batterier.
Har ikke sett de tallene, men er veldig skeptisk. Greit og få et fly i lufta på et kort legg og to i Nord Norge, noe helt annet og holde det i drift i 14-16 timer om dagen med de ice, anti ice, og varme/AC. Samtidig som du skal tjene penger, det er jo det som er hele poenget. Trenger noen seter da.
Elektriske fly vil flytte en del av dagens driftskostnader (drivstoff, vedlikehold) over på avskrivininger (dyrere fly som har færre driftstimer). Det vil fortsatt være god butikk dersom CASK er lavere for et batterifly.
Foreløpig er det kun for de korteste rutene og de minste flyene det er realistiske muligheter for å fly med batteri, så det er de man må se på.
det er jo fremdeles Jet A1 som supplerer energien, ikke batterier.
Supplerer? Kommer ikke egentlig all energien fra drivstoffet på en 787, selv om mange av systemene er drevet elektrisk via generatorer?
Widerøe streamer seminaret om null-utslipps luftfart fra Glasgow og COP26 i dag, klokken 15.00 norsk tid. (14.00-15.00 Glasgow tid). Streamen er tilgjengelig på Bellonas Youtube.
Link til FB-arrangement her: https://fb.me/e/4go3b6tt3
Widerøe streamer seminaret om null-utslipps luftfart fra Glasgow og COP26 i dag, klokken 15.00 norsk tid. (14.00-15.00 Glasgow tid). Streamen er tilgjengelig på Bellonas Youtube.
Link til FB-arrangement her: https://fb.me/e/4go3b6tt3
Forstår det snakkes om noe eVTOL greier med Embraer/EVE? Uten at jeg helt ser hvordan dette kan plukke meg opp hjemme :p
Streamen hos Bellona har ikke startet enda, så vet ikke helt hva som skjer, men.
Forstår det snakkes om noe eVTOL greier med Embraer/EVE? Uten at jeg helt ser hvordan dette kan plukke meg opp hjemme :p
"De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft (eVtol)."
https://www.nrk.no/nyheter/wideroe-samarbeider-om-el-fly-1.15724457
Et såkalt e-helikopter altså?
Streamen hos Bellona har ikke startet enda, så vet ikke helt hva som skjer, men.
"De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft (eVtol)."
https://www.nrk.no/nyheter/wideroe-samarbeider-om-el-fly-1.15724457
Et såkalt e-helikopter altså?Er ikkje det slikt som ein egentleg aldri har fått heilt dreisein på? Tilt-wing eller liknande?
Er ikkje det slikt som ein egentleg aldri har fått heilt dreisein på? Tilt-wing eller liknande?
Tja, det er vel egentlig mer eller mindre en stor drone med en kabin [emoji13]
Widerøe Zero skal ha inngått en avtale med Embraer og Rolls-Royce om en studie vedrørende et nullutslipps regionalt passasjerfly
https://newsroom.aviator.aero/embraer-wideroe-and-rolls-royce-announce-partnership-to-research-innovative-technologies-for-sustainable-regional-aircraft/
Embraer, Widerøe and Rolls-Royce announce partnership to research innovative technologies for sustainable regional aircraft
Widerøe Zero skal ha inngått en avtale med Embraer og Rolls-Royce om en studie vedrørende et nullutslipps regionalt passasjerfly
https://newsroom.aviator.aero/embraer-wideroe-and-rolls-royce-announce-partnership-to-research-innovative-technologies-for-sustainable-regional-aircraft/
Antar dette er en slags videreutvikling her, eller litt mer konkret, ved at Widerøe Zero nå skal være involvert i Embraers arbeids med en elektrisk 19-50 seter
https://embraer.com/global/en/news?slug=1207069-widere-first-airline-to-join-embraers-energia-advisory-group
Widerøe First Airline to Join Embraer’s Energia Advisory Group
Nullutslipp trenger vel strengt tatt ikke bety elektrisk, selv om det akkurat i dag er sannsynlig?