View Full Version : Anbud for FOT ruter i Nord Norge fra 2022
Samferdselsdepartementet har lyst ut det nye anbudet for FOT rutene i Nord Norge fra mars 2022.
Er vel lite nytt sammenlignet med tidligere og gitt kravet til trykkabin, mange korte rullebaner etc, så skal det vel mye gjøres hvis ikke det vesentligste vil vinnes av en eksisterende Dash-8 operatør....
https://www.regjeringen.no/contentassets/94e2f90d3313481fa0ffcf168867353c/innbyding-til-konkurranse_2022.pdf
Forresten ligger det info om historiske passasjertall i utlysningen, for nerdene blant oss
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.
5.12 Flygingane som er omfatta av kontrakten skal utførast av tilbydaren sjølv. Leige av
luftfartøy med mannskap (”wet-lease”) er berre unntaksvis tillat, og berre dersom
oppdragsgjevar aksepterer dette på førehand.
Ref: Innbyding til konkurranse - Drift av regionale ruteflygingar i Nord-Noreg
1. april 2022 – 31. mars 2024
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97893
AP-ledet regjering. Så vi trenger ikke å ta politikk i slike tråder..
Jeg er klar for et Giæver-comeback! :)
Sent fra min SM-F926B via Tapatalk
De er jo nødt til å ha med den formuleringa. Det må være åpning for west-lease. Kan oppstå situasjoner hvor man må hente inn utenfra. Men helt enig i at den bare skal brukes unntaksvis.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne formuleringen har også stått i tidligere anbudsutlysninger (tilbake til 2015), og før det igjen at anbudet ikke kunne være basert på wet lease. Så det er ikke noe nytt at man åpner for å unntaksvis tillate wet lease i et begrenset omfang.
Noen som har hørt noe nytt her? Kun Widerøe som har sendt inn tilbud?
Ved forrige utlysning var det vel kun DAT og FlyViking som la inn tilbud, utenom Widerøe. Som kjent ble FlyViking sitt tilbud avvist.
Slikt blir ikke annonsert før anbudet blir tildelt.
WF er nok å finne på alle rutene, mens kanskje f.eks DX/R6/FL er å finne med bud på områdene:
3 Lakselv–Tromsø v.v.
4 Andøya–Bodø v.v.
Andøya–Tromsø v.v.
5 Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
Harstad/Narvik–Bodø v.v.
Kun antagelser!
Ved forrige utlysning var det vel kun DAT og FlyViking som la inn tilbud, utenom Widerøe. Som kjent ble FlyViking sitt tilbud avvist.
Ut fra postjournalen til Samferdselsdepartementet så er det to selskaper som har lagt inn anbud, men avsendere er i denne runden avskjermet. Widerøe er nok den ene, hvem den andre er blir fort bare spekulasjoner.
Staralliance
17-12-2021, 13:21
WF ønsket jo å slutte å fly på EVE pga støy fra F35, så kanskje de ikke har lagt inn anbud...
WF ønsket jo å slutte å fly på EVE pga støy fra F35, så kanskje de ikke har lagt inn anbud...
Akkurat det er bare prat….
Slikt blir ikke annonsert før anbudet blir tildelt.
Det er helt normalt at man kunngjør hvem som har levert tilbud kort tid etter tilbudsåpning. Da er anbudet uansett "låst".
Det er helt normalt at man kunngjør hvem som har levert tilbud kort tid etter tilbudsåpning. Da er anbudet uansett "låst".
Nei det blir ikke kunngjort, så fremt ikke de to aktørene annonserer det selv.
Nei det blir ikke kunngjort, så fremt ikke de to aktørene annonserer det selv.
Da er det dette som skiller seg ut. I alle andre anbud jeg følger med (som er en del), blir det alltid kunngjort hvem som har levert tilbud.
Da er det dette som skiller seg ut. I alle andre anbud jeg følger med (som er en del), blir det alltid kunngjort hvem som har levert tilbud.Her er det anbud med forhandlinger, sikkert derfor det ikke opplyses hvem som har levert etter anbudsåpning. Ellers er jeg enig med deg, normalt så opplyses hvem som har levert ved anbudsåpning.
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Staralliance
17-12-2021, 18:05
Akkurat det er bare prat….
Jeg vet, var et forsøk på ironi fra min side😉 Selvsagt slutter de ikke.
I Innbyding til konkurranse så står det
6.2 Tilbodsopning og protokoll
Det vil ikkje bli haldt offentleg tilbodsopning. Opninga av tilboda vil elles skje i samsvar
med lufttransportforskrifta § 19. Det vil bli ført protokoll.
Så er nok derfor det ikke har blitt lagt ut hvem som har levert inn anbud.
I Innbyding til konkurranse så står det
Så er nok derfor det ikke har blitt lagt ut hvem som har levert inn anbud.Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.
Ser ut som at Forskrift om lufttransporttjenester i EØS ble endret i 2016, og at man da fikk inn denne endringen. (Ingenting som heter "lufttransportforskrifta" forøvrig)
Tyder vel uansett allerede nå på seier for Widerøe, men at kanskje et annet selskap får en enkelt rute eller noe sånt?
Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.
Det er ikke helt optimale å fortelle WF, hvem andre man forhandler med. Da man lettere kan tilpasse tilbudet etter motstanden. Selv om det vel kan diskuteres hvor effektivt det vil være i dette tilfellet. Regner med at WF vet hvem de konkurrerer med.
Ut fra postjournalen til Samferdselsdepartementet så er det to selskaper som har lagt inn anbud, men avsendere er i denne runden avskjermet. Widerøe er nok den ene, hvem den andre er blir fort bare spekulasjoner.
Ser ut som at det i tillegg til Widerøe er DAT som har levert anbud. Ligger i alle fall et brev fra DAT med tittelen "GRF/SPWR dokumentasjon" i saksmappen for Nord-Norge-anbudet i postjournalen (https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4 %2FSaksmappe--972417904--1702--2021&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJourna lpost--972417904--2021--1702--28--2021).
raider66
03-01-2022, 19:12
DAT har pr i dag ikke optimalt flymateriell for flyging på flere aktuelle lufthavner i Nord-Norge. Hvis de har levert anbud på samtlige ruter, blir det spennende å se hva de gjør hvis de vinner anbudskonkurransen.
Espen
DAT har pr i dag ikke optimalt flymateriell for flyging på flere aktuelle lufthavner i Nord-Norge. Hvis de har levert anbud på samtlige ruter, blir det spennende å se hva de gjør hvis de vinner anbudskonkurransen.
Espen
Det mest sannsynlige er vel at de har lagt inn anbud på Lakselv, Andenes og Evenes sånn som de gjorde i forrige runde.
raider66
03-01-2022, 20:55
Jepp. De kunne også lagt inn anbud på Brønnøysund og Sandnessjøen (fra/til Bodø og Trondheim), men det er kanskje ikke et eget område i utlysningen.
Espen
Jepp. De kunne også lagt inn anbud på Brønnøysund og Sandnessjøen (fra/til Bodø og Trondheim), men det er kanskje ikke et eget område i utlysningen.
Espen
Det er hhv ruteområde 10 og 11.
DAT har bekreftet til Check-in at de har lagt inn anbud på ruteområde 3-5, dvs LKL, ANX og EVE.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/dat-har-budt-paa-nordnorske-ruter/
Selv om de tvilsomt vinner anbudet, vil det i hvert fall bidra til å senke tilbudsprisen slik at WF ikke får melka ut alt for mye av staten.
Når var egentlig sist en annen aktør fløy anbud nordpå? NAS i 2002-2003? De fløy vel BOO-ANX-TOS ellerno før de sa opp alt og satset alt på lavpris i den perioden.
Når var egentlig sist en annen aktør fløy anbud nordpå? NAS i 2002-2003? De fløy vel BOO-ANX-TOS ellerno før de sa opp alt og satset alt på lavpris i den perioden.
Kato Air 2003-2006 på RET-BOO-NVK. Etter det har det vel ikke vært noen andre enn Widerøe.
NAS fløy vel også TOS-LKL er kort periode. Dette må ha vært på starten av 2000 tallet.
Kato Air 2003-2006 på RET-BOO-NVK. Etter det har det vel ikke vært noen andre enn Widerøe.
Arctic air fløy anbudsrunde mellom Kirkenes og Vardø en gang tidlig på 2000 tallet. De brukte en Dornier 228. De fløy også mellom Kirkenes og Murmansk en periode for egen regning. Jeg har fløyet med dem på den ruten.
Coast Air flydde vel ANX-BOO/TOS i et års tid i 2006-2007
DAT har bekreftet til Check-in at de har lagt inn anbud på ruteområde 3-5, dvs LKL, ANX og EVE.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/dat-har-budt-paa-nordnorske-ruter/
Det er vel stor sjanse for at Widerøe vel kommer med et anbud som kombinerer både LKL og ANX med andre ruteområdene oppi der? Slik at det kanskje bare er EVE-rutene DAT har en reell mulighet på, med den forutsetning at DAT ikke legger inn noe 0-anbud
Det er vel stor sjanse for at Widerøe vel kommer med et anbud som kombinerer både LKL og ANX med andre ruteområdene oppi der? Slik at det kanskje bare er EVE-rutene DAT har en reell mulighet på, med den forutsetning at DAT ikke legger inn noe 0-anbud
Ser ut som at man ikke kan legge inn tilbud med "pakkepris" på disse ruteområde i kombinasjon med andre ruteområder med kortbane. Husker ikke om det er en endring fra forrige runde?
EDIT: Samme opplegg som sist. Da skulle Widerøe ha 199,8 mill. for pakken med ruteområde 3-5, mens DAT skulle ha 238,1 mill.
Arctic air fløy anbudsrunde mellom Kirkenes og Vardø en gang tidlig på 2000 tallet. De brukte en Dornier 228. De fløy også mellom Kirkenes og Murmansk en periode for egen regning. Jeg har fløyet med dem på den ruten.
De fløy til 2003. Artig fly, den dornieren! OT1: De fløy også på Fagernes, men det er jo ikke Nord-Norge. OT2: Det finnes ei egen facebookside for selskapet, med en del bilder fra dengang.
raider66
11-01-2022, 11:38
De fløy til 2003. Artig fly, den dornieren! OT1: De fløy også på Fagernes, men det er jo ikke Nord-Norge. OT2: Det finnes ei egen facebookside for selskapet, med en del bilder fra dengang.
Hva heter den siden? Finner bare en om et helikopterselskap når jeg søker....:drunk:
Espen
https://www.facebook.com/Arctic-Air-AS-238577572857829/
Midtiblinken
11-01-2022, 15:11
Fagernes er ikke Nord-Norge? De er jo litt spess i Narvik, så det er okay for meg…
raider66
11-01-2022, 15:24
Fagernes er ikke Nord-Norge? De er jo litt spess i Narvik, så det er okay for meg…
De fløy på Fagernes lufthavn, Leirin i Valdres. Ikke Narvik lufthavn, Framnes;)
Espen
Takk for tips om Facebookside til Arctic Air. Skal gå inn og ta en titt på den. Det er mulig jeg har liggende noen bilder selv fra den tiden også. Jeg skal lete litt på gamle maskiner. Ole Steinar Østlyngen som stod bak Arctic Air gikk forøvrig over til bilbransjen etter Arctic Air eventyret.
DAT får Lakselv, Widerøe vann resten:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dat-og-wideroe-tildeles-kontrakter-for-drift-av-flyruter-i-nord-norge/id2900341/Med unntak av ruten Lakselv-Tromsø vinner Widerøe's Flyveselskap AS alle flyrutene i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022. Lakselv-Tromsø skal flys av DAT A/S og UAB DAT LT (DAT).
– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Hvordan blir da økonomien ved at DAT skal fly TOS-LKL på separat basis? Og har de interline for sømløs feed til andre på TOS?
WF har forøvrig slått sammen ANX og EVE fra BOO, slik at om en skal fra ANX til BOO eller omvendt blir det stopp på EVE.
Er det klart om dette innebærer andre endringer i Widerøe sitt ruteprogram nordover?
WF har forøvrig slått sammen ANX og EVE fra BOO, slik at om en skal fra ANX til BOO eller omvendt blir det stopp på EVE.
Hvor finner du denne informasjon? Det har forøvrig vært gjort tidligere på noen av avgangene.
Samtidig blir det stopp på ANX på ruten mellom EVE og TOS i stedet for direkteflyvninger som det har vært til nå. Så her har Widerøe slått flere fluer i en smekk.
Hvordan blir da økonomien ved at DAT skal fly TOS-LKL på separat basis? Og har de interline for sømløs feed til andre på TOS?
I anbudsutlysningen står det følgende om Lakselv - Tromsø
Ruteføringa skal sikre korrespondanse med flyruter til og frå Oslo.
Om dette betyr at det må inngås interlineavtale eller ikke vet jeg ikke. Jeg tror det tidligere har vært krav om det.
DAT har interline med blant annet SAS på resten av rutene sine i Norge, så det blir nok samme opplegget her også. Eneste minuset er at man må bestille gjennom sas.no
DAT har interline med blant annet SAS på resten av rutene sine i Norge, så det blir nok samme opplegget her også. Eneste minuset er at man må bestille gjennom sas.no
Da får det nok gjennom reisebyrå også, slik at det tilfredsstiller de fleste på jobbreise ;)
Samtidig blir det stopp på ANX på ruten mellom EVE og TOS i stedet for direkteflyvninger som det har vært til nå. Så her har Widerøe slått flere fluer i en smekk.
De slår faktisk 3 fluer (anbud) i en smekk og det med produksjon på bare en maskin.
Har gjort en gjennomgang av ruter som ligger på wf.no pr nå, og som nevnt så kommer aller ruter å gå gjennomgående BOO-EVE-ANX-TOS. Unntak en mindre rotasjon ANX-TOS da flyet får nattstopp på Andenes.
Hvor finner du denne informasjon? Det har forøvrig vært gjort tidligere på noen av avgangene.
Fikk mail om endring i går. Har en tur til ANX via BOO i juni. Har et par andre turer nordover og ingen endringer er enn så lenge ramlet inn i mailboksen.
Artig med TOS-EVE-ANX-BOO gjennomgående, denne må prøves på tur sørover en gang, med et besøk på luftfartsmuseet!
Jeg ser ruteområde 1 her dekker Finnmark fra Alta og østover. Var ikke det tidligere fra Tromsø?
Hvis det betyr man her starter i Alta betyr vel det et vesentlig dårligere tilbud da jeg har forstått behovet for reiser er større til/fra Tromsø enn Alta? Og ikke minst det er langt flere effektive videreforbindelser fra TOS?
Tar jeg feil eller har departementet nå bommet ganske grovt?
Jeg ser ruteområde 1 her dekker Finnmark fra Alta og østover. Var ikke det tidligere fra Tromsø?
Hvis det betyr man her starter i Alta betyr vel det et vesentlig dårligere tilbud da jeg har forstått behovet for reiser er større til/fra Tromsø enn Alta? Og ikke minst det er langt flere effektive videreforbindelser fra TOS?
Tar jeg feil eller har departementet nå bommet ganske grovt?
Ruteområde 1 (og 2) har alltid sett slik ut men har byttet navn. Het vel 1a og 1b engang i tiden. Ruter mot Tromsø har alltid vært på kommersielle betingelser prismessig, men rutene har jo stort sett startet i Tromsø og endt i enten KKN eller VDS. ALF-TOS og KKN-TOS har alltid vært for operatørs risiko. For øvrig interessant å se om DAT velger å kombinere de også, med mellomlanding i Alta.
Artig med TOS-EVE-ANX-BOO gjennomgående, denne må prøves på tur sørover en gang, med et besøk på luftfartsmuseet!
Er TOS-ANX-EVE-BOO ;)
Ruteområde 1 (og 2) har alltid sett slik ut men har byttet navn. Het vel 1a og 1b engang i tiden. Ruter mot Tromsø har alltid vært på kommersielle betingelser prismessig, men rutene har jo stort sett startet i Tromsø og endt i enten KKN eller VDS. ALF-TOS og KKN-TOS har alltid vært for operatørs risiko. For øvrig interessant å se om DAT velger å kombinere de også, med mellomlanding i Alta.
Ja det tror jeg stemmer. Jeg husker KKN-VAW var eget anbud. Det vant jo i sin tid Artic Air. TOS-VDS inngår heller ikke i noe anbud. Fra Vadsø er det kun til Kirkenes, Alta og Hammerfest som er lyst ut. WF flyr med andre ord den for egen risiko. De fleste av rutene er innom en av de tre nevnte stedene slik anudsstrekningen blir en del av flighten. WF har også 1-2 daglige nonstopavganger til TOS som de nok må fly for egen risiko.
Ellers kan det jo også nevnes at WF fly en rute til i Finnmark som ikke er anbud. Det er VDS-VAW. Det er neppe mange som bruker fly på den da det nok går raskere å kjøre bil. Men det er mulig å booke den. Også denne ruten er naturligvis kombinert med anbudsstrekninger i østfylke.
Var DAT litt overrasket over at de vant? Ref sitet fra DAT sjefen til checkin.dk
”Vi er faktisk lidt overrasket,” siger flyselskabets direktør.
Var DAT litt overrasket over at de vant? Ref sitet fra DAT sjefen til checkin.dk
”Vi er faktisk lidt overrasket,” siger flyselskabets direktør.
Bak betalingsmuren så står det at de ikke hadde forventet å vinne, og at om de først skulle vinne så hadde de forventet en annen rute, uten at det er spesifisert hvilken.
Ellers så skal de hente inn et par ekstra ATR, i tillegg til å erstatte noen av dagens maskiner.
Lowandslow
10-02-2022, 15:03
Blir vel innleid mannskap fra Østerled på den ruta der også. Virker ikke som regjeringen helt har vektlagt ordentlige arbeidsvilkår i anbudet, som de så fint hevdet de ville gjøre under valgkampen.
Blir vel innleid mannskap fra Østerled på den ruta der også. Virker ikke som regjeringen helt har vektlagt ordentlige arbeidsvilkår i anbudet, som de så fint hevdet de ville gjøre under valgkampen.Anbudet var laget og sent ut av den forrige regjering, så det eneste det eventuelt kunne ha endret på var å trekke det tilbake. Altså p avlyse konkurransen, og det var det nok ikke villige til å gjøre pga alt stresset som det ville medført. Om 2 år skal Nord-Norge igjen ut på anbud, så da får man se om regjeringen vektlegger ordnede arbeidsforhold.
raider66
15-02-2022, 18:26
Er det noen som har kontroll på DAT's kommende rutetider LKL-TOS-LKL? De skal visstnok være lagt ut i dag.
Espen
Er det noen som har kontroll på DAT's kommende rutetider LKL-TOS-LKL? De skal visstnok være lagt ut i dag.
Espen
Sjekket bare 1 ukedag
TOS-LKL
DX581 10:30-11:20
DX585 18:55-19:45
LKL-TOS
DX580 07:00-07:50
DX586 17:15-18:05
Så ser ut som base på Banak for latvierne
raider66
15-02-2022, 19:18
Takk! Ja, jeg har oppfattet at flyet og mannskapet skal ha "base" i Lakselv. Hvis denne dagen er representativ blir det en rotasjon mindre enn dagens flyprogram på ruten.
Espen
2 x daglig mandag-fredag samt søndag. Hviledag på lørdag.
I tillegg har SAS 2 flighter i uka OSL-LKL pluss noen spredte ekstraflighter.
Rutetidene ligger på Finnmark Dagblad i dag.
Det danske flyselskapet DAT skal fly mellom Lakselv og Tromsø fra 1. april og to år fremover.
I dag, tirsdag 15. februar, har de presentert rutetidene.
Lakselv-Tromsø
Mandager til fredager har de to avganger fra Lakselv til Tromsø. Klokka 07.00 fra Lakselv med landing i Troms 07.50.
Og ettermiddagsflyet på hverdager går fra Lakselv klokka 17.15 med landing i Tromsø 18.05
Søndager har man også to avganger: Avgang klokka 12.20 fra Lakselv, med landing i Tromsø klokka 13.10.
Ettermiddagsflyet på søndager går 17.30 fra Lakselv og lander 18.20 i Tromsø.
Tromsø-Lakselv
Skal du motsatt vei, går det fly fra Tromsø til Lakselv på hverdager klokka 10.30 og 18.55. Da er man fremme i Lakselv henholdsvis klokka 11.20 og 19.45.
På søndager flyr DAT fra Tromsø til Lakselv klokka 14.00 og klokka 19.10. Ankomster Lakselv på søndager er klokka 14.50 og 20.00.
Widerøe har vel 3 daglige avganger i dag. Anbudet stiller bare krav om to som DAT har forholdt seg til. Jeg leste en annen plass i samme avis at de vil vurdere en tredje avgang om det er grunnlag for det.
DAT må nok enten øke frekvens eller bytte ut ATR42 med ATR72 i enkelte perioder for å klare anbudskravet på antall seter, så det blir spennende å se hva de gjør i sommer når de har kommet litt i gang.
Hva kan de finne på? Et ekstra stopp i ALF er jo en kjent løsning, eller kanskje kapre litt hurtigrutetrafikk, med KKN?
Hva kan de finne på? Et ekstra stopp i ALF er jo en kjent løsning, eller kanskje kapre litt hurtigrutetrafikk, med KKN?Nei, kravet er mellom Lakselv og Tromsø, så det er på det strekket de må øke.
Litt overrasket at de returnerer så sent til Lakselv på formiddagen. Har de planer om en slynge ut fra Tromsø et annet sted?!
Nei, kravet er mellom Lakselv og Tromsø, så det er på det strekket de må øke.
Ja, men de kan vel kombinere det?
Er det blitt publisert godtgjørelsen selskapene får på de forskjellige ruteområdene? Tidligere har anbudsprotokoll blitt gjort tilgjengelig. Alt av korrespondanse mellom Samf.dep og aktører i forbindelse med anbudet er unndratt offentligheten, så der er det ikke mye svar å finne.
Er det blitt publisert godtgjørelsen selskapene får på de forskjellige ruteområdene? Tidligere har anbudsprotokoll blitt gjort tilgjengelig. Alt av korrespondanse mellom Samf.dep og aktører i forbindelse med anbudet er unndratt offentligheten, så der er det ikke mye svar å finne.
Mener det tok litt tid før den ble offentliggjort i forrige runde også, så mulig det er klagefrister og sånt som må gå ut først?
Litt overrasket at de returnerer så sent til Lakselv på formiddagen. Har de planer om en slynge ut fra Tromsø et annet sted?!
Korrespondanse med SAS fra Oslo som er avgjørende her.
Da er første DAT maskin på vei til LKL for oppstart her i morgen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220331/394601df3ebfa2bfc10ecfffb03d30c9.jpg
DAT øker til 3 daglige avganger alle hverdager utenom tirsdager. Nye ruten går 1355 fra Lakselv og returner fra Tromsø 1515. På lørdager blir en ny avgang 1010 fra Lakselv med retur fra Tromsø 1210. I dag flyr de ikke på lørdager. På søndag blir som i dag to daglige avganger men litt justering på tidene. Dette gjelder fra 12. september.
Det er Finnmark dagblad som melder dette. Saken ligger bak betalingsmur, men er tilgjengelig for de med abonnement på avisen og for de som har tilgang til alle Amedia aviser.
https://www.ifinnmark.no/dat-med-flere-flyvninger-mellom-lakselv-og-tromso-det-er-kjempebra-at-de-har-hort-pa-oss/s/5-81-1645841
Er det da Staten som har økt kjøpet sitt?
Ser ut som at det er for egen risiko, kan ikke finne noe i SD sin postjournal som tyder på noe annet heller.
Nye rutetider:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/299591635_5385350294875891_7883461170911794873_n.p ng?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=L-TCj60B7h8AX9ekmXp&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AT-RMbdyJqTWZiXiBhdhA_yXLS8GswId5rvl-bxc-ejvSg&oe=6303BEB9
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/299806455_5385350314875889_8968354452433271402_n.p ng?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=W38bqaIwo3wAX-fZr-n&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AT9sB5OMvrKAMuSi9Ccl9NOyCqO-xNyGHpKdq_ZTc9ydCA&oe=63054212
Det står ingenting om det i artikkelen, så det er ikke godt å si. Men ordfører forklarer at dialogen med DAT endelig har gitt resultater.
raider66
19-08-2022, 17:13
En avgang til TOS "midt på dagen" er jo noe som er godt innarbeidet fra LKL fra tiden med Widerøe, og som lokal pax er godt vant med. Jeg regner med at den blir godt mottatt og at den åpner for gode forbindelser fra TOS til andre destinasjoner. Den nye ruten øker vel også mulighetene for bedre forbindelser motsatt vei også.
Espen
iFInnmark har funnet noen som er rasende på at DAT flyr LKL-ruten
Aina Hanssen (80): – Jeg er rett og slett forbanna over at de ikke må kunne snakke norsk! (iFinnmark)
Leder i Lakselv og omegn pensjonistforening, Aina Hanssen (80), er forbannet på Samferdselsdepartementet. De sier at kabinbesetningen som er på DAT-flyet mellom Lakselv og Tromsø ikke trenger å kunne snakke norsk.
– Skuffet? Nei. Jeg er rett og slett forbannet! Det viser at de overser oss eldre mennesker i Finnmark fullstendig. De som jobber i Samferdselsdepartementet har rett og slett mistet bakkekontakten, og forståelsen for oss vanlige folk ute i distriktet, tordner 80-åringen overfor iFinnmark.
Den tidligere ordføreren i Porsanger er i dag medlem i eldrerådet i Porsanger og leder for Lakselv og omegn pensjonistforening.
Det er det danske selskapet DAT som flyr den aktuelle ruta.
Hanssen forteller om språkproblemer som oppstod under en flytur i august.
– Jeg snakket til flyvertinnen i døra på flyet, men hun forsto ikke hva jeg sa. Hun kunne ikke norsk, og snakket bare engelsk. Og det kan ikke jeg. Er det virkelig slik at dere har gitt konsesjon til et selskap som ikke trenger å snakke norsk? Hva om det skjer noe på flyet og passasjerene trenger hjelp? spør Aina Hanssen ministeren.
Det er det danske selskapet DAT som flyr mellom Lakselv og Tromsø, etter at de vant ved sist tildeling, og dermed konkurrerte ut Widerøe som har fløyet den statsstøttede flyruta i mange år
Det som står over er gjengitt på nettavisen og derfor åpent, mens resten (som blant annet omhandler hvor vanskelig det er å bestille billett) kan leses her for de som har et amedia-abo: https://www.ifinnmark.no/aina-hanssen-80-jeg-er-rett-og-slett-forbanna-over-at-de-ikke-ma-kunne-snakke-norsk/s/5-81-1666352
E ikkje lett når en har tungt for det
Styrmann
22-09-2022, 18:14
Var tilsvarende da DOT (R6) fløy OSL-RRS for flere år siden. Kabinen var stort sett fra øst-Europa en plass. Ved et par anledninger var jeg nødt til å oversette for noen medpassasjerer som ikke kunne engelsk.
Lov er det sikkert, men synes ikke det er særlig heldig…
Samme gjelder vel resten av de norske operasjonene deres. Veldig ofte litauisk kabin på FRO/SRP/OLA-OSL også
Norsk språk som krav forsvant vel fra anbudskravene for noen år siden. Muligens i strid med EU-reglementet om fri konkurranse innen sonen ..