View Full Version : British Airways og Gatwick: BA Euroflyer
IAG og British Airways vurderer å skille ut kortdistanseflyvningen fra LGW i et eget, og billigere, selskapet. Dog under British Airways brandet
https://check-in.dk/british-airways-overvejer-ny-operationel-platform/
British Airways ønsker en mere konkurrencedygtig driftsmodel, og selskabet overvejer derfor at etablere en ny forretningsenhed med base i London Gatwick Airport.
Da ser de ut som British Airways dropper både planen om et eget selskap på Gatwick og egentlig det meste av shorthaul derfra. Noe longhaul leisure beholdes, samt flighter til Glasgow og Manchester for feed til disse
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-gatwick-europe-domestic-flights-b1925553.html
British Airways has announce it is to suspend almost all its short-haul flights at Gatwick airport – its biggest hub after Heathrow.
Så er spørsmålet hva de gjør med slotene. Skal de lempes over til Vueling?
“With regret, we will now suspend our short-haul operations at Gatwick, with the exception of a small number of domestic services connecting to our long-haul operation, and will pursue alternative uses for the London Gatwick short-haul slots.”
Slotene er én ting, flyene som hadde base der er vel heller ikke helt uvesentlige.
Slotene er én ting, flyene som hadde base der er vel heller ikke helt uvesentlige.
Tja, samtidig forsvinner det jo stadig ut fly fra selskapet.
Ser ikke ut som siste ord er sagt her ennå
https://www.flightglobal.com/networks/ba-pilots-to-consider-fresh-gatwick-short-haul-proposal/145766.article
British Airways pilots represented by BALPA are to consider a fresh proposal covering short-haul operations at London Gatwick after talks resumed.
BA og pilotforeningen BALPA skal visstnok ha blitt enige om den ny og kostnadsbesparende avtale. Så da er det et steg nærmere et gjenoppretting av LGW basen
https://airwaysmag.com/airlines/british-airways-gatwick-ops-restart/
Da er British Airways enige med både piloter og kabinansatte. Det blir altså et nytt og eget selskap som skal fly fra Gatwick, men under British Airways merkenavn og brand
Oppstart mars 2022 og planen i første omgang er 17 fly
https://www.aviation24.be/airlines/international-airlines-group-iag/british-airways/british-airways-to-launch-a-newlow-cost-short-haul-subsidiary-based-in-london-gatwick/
British Airways is making progress in its plan to launch a new low-cost short-haul company, like its major European competitors, Air France-KLM with Transavia and Lufthansa with Eurowings.
Så det går altså an å starte et nytt selskap, ansette de gamle pilotene og bli enig med dem om betingelsene?
ENGM RAMP
10-11-2021, 23:05
Så det går altså an å starte et nytt selskap, ansette de gamle pilotene og bli enig med dem om betingelsene?
Ja mange HAR jo fått det til :) er bare SAS, som som ofte før, velger den kranglete veien å gå. BA har jo allerede blitt enige med pilotene om en vei videre, så de er tydeligvis med på notene.
mlindgreen
11-11-2021, 00:04
Ja mange HAR jo fått det til :) er bare SAS, som som ofte før, velger den kranglete veien å gå. BA har jo allerede blitt enige med pilotene om en vei videre, så de er tydeligvis med på notene.
Nu skal der jo 2 parter til for at indgå en aftale. Mon ikke alle parter i denne spirende konflikt har et ansvar for at situationen er så anspændt som den er?
Det ville være ganske i interessant hvis der var folk med insider viden der kunne forklare om forskellene mellem vilkårene i Edelweiss Vs. Swiss, BA mainline Vs. BA Gatwick, Lufthansa Vs. Eurowings og andre lignende interne opdelinger af produktion.
ENGM RAMP
11-11-2021, 09:21
Nu skal der jo 2 parter til for at indgå en aftale. Mon ikke alle parter i denne spirende konflikt har et ansvar for at situationen er så anspændt som den er?
Det ville være ganske i interessant hvis der var folk med insider viden der kunne forklare om forskellene mellem vilkårene i Edelweiss Vs. Swiss, BA mainline Vs. BA Gatwick, Lufthansa Vs. Eurowings og andre lignende interne opdelinger af produktion.
Selvfølgelig er det alltid 2 parter i en sak. Men i denne sammenhengen så er det vel ikke akkurat første gang at SK ledelsen valser over de ansatte istedet for å invitere på en ryddig måte partene ned rundt bordet, for en konstruktiv ryddig diskusjon om situasjonen og veien videre.
Man kan jo og undres på hva som er forskjellen siden DY nå ser større nytte av å ha pilotene ansatt in-house istedet for via x antall datterselskaper, og flere andre og gjør det, mens de store gamle selskapene som BA, LH, SK ++ nå vil dele det opp....
Ser ut som navnet på driftsselskapet blir det fjonge navnet: BA EuroFlyer
vstenhjem
12-11-2021, 15:15
Bedre enn BA Gatwickflyer, ref CityFlyer
Oppstart når S22 starter med følgende ruter:
Amsterdam
Faro
Lanzarote
Larnaca
Malta
Paphos
Seville
Tenerife
Verona
Sean M på Twitter (https://twitter.com/SeanM1997/status/1470700105456132101) (som forøvrig er personen å følge om man savner airlineroute..)
Alle rutene, som vel BA fløy frem til Covid kom
https://pbs.twimg.com/media/FGj68o-WUAAY756?format=jpg
En rask runde på flyertalk viser at JTR, MXP, MAD, BER og ATH ikke gikk med BA fra LGW da vi skrev 12 mars 2020. Resten "gjenåpninger"
BA skal også fly LGW-DOH, men det er jo i samarbeid med Qatar. Dog BA som opererer flighten
https://ala.aero/2021/12/british-airways-and-qatar-airways-mark-the-next-milestone-in-their-partnership/
News follows British Airways’ return to Doha, with its first flight from Gatwick since the start of the pandemic
This winter, the two airlines are operating up to six daily flights to Doha from London Heathrow and London Gatwick
Ifølge Sean M (https://twitter.com/SeanM1997) på Twitter henter BA Euroflyer inn 4 Iberia Express maskiner med crew mellom april og oktober
London Air Travel tar for seg restarten på LGW:
https://londonairtravel.com/2022/03/25/british-airways-summer-2022-schedule-gatwick-short-haul/
MAN kom i gang i går, og så går det gradvis de neste 2-3 månedene
Airwaysmag har forresten en oppsummering av BAs historie på Gatwick
https://airwaysmag.com/airlines/the-history-of-ba-lgw/
The History of British Airways' Gatwick Operation
I tillegg til comeback for Capa Town legges også Georgetown og Aruba til som longhaul fra LGW, mens Providenciales forsvinner.
Geneve, Salzburg og Lyon starter/gjenstartes utover høsten, så de legger sagt men sikkert til ruter her igjen. Dog så øker jo også f.eks Vueling stadig herfra, slik at IAG totalt er på vei tilbake
LGW-LAS gjør comeback neste vår, etter hatt pause siden 2019. 3x ukentlig
https://twitter.com/SeanM1997/status/1562366748464144384
British Airways - London Gatwick to Las Vegas. Flights start 26 March 2023
London Gatwick-Vancouver blir nye rute neste år. 3x ukentlig
https://twitter.com/SeanM1997/status/1562369643729264640
British Airways - London Gatwick to Vancouver. Flights start 19 May 2023
I følge the Telegraph planlegger BA å øke LGW flåten fra 14 til 28 maskiner
https://www.telegraph.co.uk/business/2022/11/27/british-airways-double-operations-gatwick-airport/
British Airways to double operations at Gatwick Airport
Airline plans to increase planes based at Sussex site from 14 to as many as 28
BA Euroflyer har nå fått sitt eget AOC. I første omgang skal 10 A320 og 9 A321 overføres fra BA til Euroflyer
https://mediacentre.britishairways.com/news/06122022/british-airways-short-haul-gatwick-subsidiary-ba-euroflyer-reaches-significant-milestone-following-receipt-of-air-operators-certificate?ref=Home
BRITISH AIRWAYS’ SHORT-HAUL GATWICK SUBSIDIARY, BA EUROFLYER, REACHES SIGNIFICANT MILESTONE FOLLOWING RECEIPT OF AIR OPERATOR’S CERTIFICATE AND OPERATING LICENCE
Fire nye sommerruter, og en ny vinterrute for BA på LGW
Sommer: Korfu, Salzburg, Montepellier og Mykonos
Vinter: Innsbruck
https://www.aviation24.be/airlines/international-airlines-group-iag/british-airways/british-airways-adds-five-new-short-haul-services-to-its-london-gatwick-network/
British Airways’ Gatwick-based subsidiary, BA Euroflyer, has added Montpellier, Corfu, Mykonos and Innsbruck to its short-haul route network, in addition to a new summer Salzburg service.
De mangler også kapasitet så leier inn A320 av Avion Express
https://www.aeroroutes.com/eng/230509-bans23x9
British Airways starting next week is adding leased Airbus A320 aircraft from Avion Express to support its operation, serving flights to/from London Gatwick. From 15MAY23 to 30SEP23, leased A320 will be served regularly on following routes.
Accra blir ny longhaulrute. 3x ukentlig med 777-200ER kommende vinter
https://twitter.com/SeanM1997/status/1661370369687552003
British Airways - London Gatwick to Accra. Flights start 29 October 2023
Porto og Alger flytter fra LHR til LGW
https://twitter.com/SeanM1997/status/1668371020565168128
British Airways to shift 2 routes to London Gatwick from 29 October 2023:
Algiers - begins 29 October 2023 - 6x weekly flights
Porto - begins 29 October 2023 - 5x weekly flights
Vinterrute til Fuerteventura, 2x ukentlig
https://twitter.com/SeanM1997/status/1668549695575060481
British Airways - London Gatwick to Fuerteventura. Winter seasonal flights start 2 November 2023
easyJet gir tilbake 3000 slots kommende sommer til British Airways. Tilsvarende omtrent kapasiteten til 3 basefly
https://airwaysmag.com/u2-3000-gatwick-slots-to-ba/
easyJet Returns 3,000 Gatwick Slots to British Airways
British Airways flytter Islamabad fra Heathrow til Gatwick neste vinter.
https://twitter.com/SeanM1997/status/1776219854632030286
British Airways - London Gatwick to Islamabad. Flights resume 27 October 2024
Slutt for LGW-AMS
https://x.com/SeanM1997/status/1804121039355388209
British Airways to terminate its London Gatwick - Amsterdam route, with the final flight being on 26 October 2024
AndreasN
21-06-2024, 17:11
Litt fascinerende dette markedet LON-AMS mtp Eurostar som vel bruker i underkant av 4 timer?
Teller 41(!) oppsatte flighter i dag til LHR, LGW, LCY og STN så kommer LTN og SEN i tillegg.
Det er vel en del transfer, men selv om AMS ligger en kort tur unna sentrum så er det vel kun LCY som kvalifiserer til det samme på andre siden av kanalen? Om man skal til riktig del av byen riktignok.
Litt fascinerende dette markedet LON-AMS mtp Eurostar som vel bruker i underkant av 4 timer?
Teller 41(!) oppsatte flighter i dag til LHR, LGW, LCY og STN så kommer LTN og SEN i tillegg.
Det er vel en del transfer, men selv om AMS ligger en kort tur unna sentrum så er det vel kun LCY som kvalifiserer til det samme på andre siden av kanalen? Om man skal til riktig del av byen riktignok.
Heathrow er 15 min til Paddington, er på Elizabeth line så innen 30 min av meste av Vest-London. Luton tar 30 minutter med togskifte til sentral-London. Gatwick tar 30 minutter med avganger rundt hvert 5 minutt. LCY er nærmest men man må ta DLR -- så også rundt 30 min til sentral-London.
Eneste om tar lengre tid er STN og SEN.
Selvfølgelig er det en annen side av det -- fra flydøren til sentrum -- og der er LCY fantastisk med få om noen køer osv. Men der er vel AMS minst like ille som LHR etc.
Pleide selv fly LCY-ANR den gang jeg skulle mye til Brüssel f.eks. -- det skal ikke undervurderes hvor viktig det er å komme kjapt gjennom flyplassen.
Med Eurostar skal man også huske på at man likevel skal gjennom køer med passkontroll, køer med baggasjekontroll, og men skal inn til en terminal som også er en reisetid unna der de fleste bor.
Det er også begrensede avganger og det hele er ikke så veldig ulikt flyplasser i tidbruk:
"Trains from Amsterdam Centraal to London St Pancras take 4hrs 9minutes. You need to arrive at Amsterdam Centraal 60-75minutes before departure time to go through security and passport control. At the NS gate you scan your ticket and follow signs for platform 15b, the Eurostar departure area. Here the Eurostar team will check your ticket and direct you through to the building at the end of the platform which houses security and passport control. Once through you can relax in the departure lounge. You can access this platform up to 90 minutes before departure but ticket checks close 30 minutes before departure.
If your train is not the new direct train to London from Amsterdam that starts running from 26 October 2020, you will likely have a stop in Brussels-midi/Zuid for around 30 minutes or less for border security reasons. The wait is scheduled into your journey time and you are unable to leave the train at this stop."
Og også ved anskomst skal man gjennom passkontroll.
AndreasN
22-06-2024, 15:54
Joda når ting først flyter så er ikke LHR så ille, men erfaringsmessig så vil jeg nå påstå at de andre flyplassene rundt London er litt tiltak å ta seg til, fra selve sentrumskjernen. Men dersom det er slik at det er masser av ulike køer for å komme seg ombord på Eurostar så stiller jo ting seg litt annerledes.
Airways hadde nylig en kort oppsummering av British Airways historie på Gatwick
https://www.airwaysmag.com/new-post/history-ba-gatwick
THE HISTORY OF BRITISH AIRWAYS' GATWICK OPERATION