View Full Version : Ryanair blir på Torp
KennethGS
30-09-2006, 11:55
Tønsbergs Blad (http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060929/NYHETER/109290281&SearchID=73258442323972)
Med elleve destinasjoner fra Sandefjord forventer Ryanair å forsyne Torp med over en million passasjerer neste år.
– Vi skal definitivt fortsette på Torp, forsikrer Lorna Farren, kommunikasjonsmedarbeider i Ryanair.
For tre uker siden spådde Norwegian-sjef Bjørn Kjos at Torp vil tape kampen mot Moss Lufthavn Rygge.
Foreløpig er det ikke avklart om Ryanair inntar Østfold i tillegg til Vestfold.
– Vi vurderer kontinuerlig nye flyplasser og ruter, svarer Lorna Farren diplomatisk.
Et lite spark mellom beina på både Kjos og RSL dette....:p
Kanskje man kan håpe på å få base her også før St. Hans 2007? :rolleyes:
Forøvrig likte jeg kommentaren under artikkelen også...
KennethGS
30-09-2006, 12:06
Sandefjords Blad (http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060929/NYHETER/109290102&SearchID=73258443211097)
Størst uten base
Torp er nå den viktigste destinasjonen til selskapet som ikke har egen base. Med Barcelona (Girona) som ny basestasjon (at fly har tilhold over natten) har Ryanair nå 17 baser.
– Når Torp også blir base kan jeg ikke si, men vi utvider stadig. The sky is the limit, sier Lorna Farren, kommunikasjonsmedarbeider (communications executive) i selskapet, til Sandefjords Blad.
Dette er en gladmelding:smile2
Kjempemorsomt for TRF dette:D Egentlig rart at ikke FR oppretter en base der nå ettersom som det er mer en nok flyvninger til det. Blir kostnadene for store når man tenker på crew osv?
Hvor mange fly kunne man stasjonert på TRF med dagens rutestruktur?
Slike uttalelser som at "Vi blir på Torp" tar jeg med en god del klyper salt.
Det er ikke sååå lange siden Bjørn Kjoss sa at det var helt uaktuelt for de å fly på Rygge.
Slike uttalelser er ofte et spill. Kanskje er det gjort for å presse på for bedre betingelser på Rygge? Rygge må jo være kjempe interessert i å få Ryanair. Og vil sikkert strekke seg langt. Hvis målet er enda fjernere, vil de måtte strekke seg enda lengre enn om Ryanair sa "klart vi er kjempe interesserte i å fly på Rygge".
KennethGS
30-09-2006, 16:34
Vel.. I mellomtiden har jo SD understreket at Rygge er og blir en statlig flyplass med regulerte avgiftssatser..
Hvis Ryanair ikke kan prute på avgiftene så er det nok liten sjanse for at de kommer til Rygge med det første, med mindre RSL kan tilby Ryanair gratis handling, m.m..
Jeg tror at DY ønsker å blokkere en mulig flytting av FR fra Torp til Rygge ved å begynne å fly derifra. Det er ikke mye direkte konkuranse dem i mellom. Kjos har også uttalt at ingen klarer å drive billigere enn FR!
Ser ikke helt hvordan dette kan sees som et spark mellom beina på Rygge...
hehe - garanier fra MO'L tar jeg med en SVÆR klype salt.... Vi blir på Torp - het til det blir billigere på Rygge.... hehe
Ryanair begynner å bli en veldig stor kunde for WF Handling på TRF nå - kanskje litt for stor. Nå kan det bli interessant for en annen handlingagent å etablere seg der nede.... skummelt for mine gamle stuerkolleger (fra i sommer)
KennethGS
30-09-2006, 21:29
Garantier fra Ryanair ja.. Det er selvsagt ikke verdt allverden, og som CK poengterer så er det ikke usannsynlig at det dukker opp en ny handlingagent etterhvert.
Etter at Braathen forsvant herfra, så har utbygging fra SLH sin side, og ekspansjon fra Widerøe sin side, gjort at det ikke har vært plass til flere handlingagenter i terminalen på Torp.
Nå som utbygging og ombygging av den sørlige delen av terminalen blir satt igang, så er det rimelig å anta at SLH også holder av plass til en handlingagent til.
Vi får i så fall håpe at vi "på gulvet" klarer å ha et like bra forhold som sist vi delte plass med noen. Kranglingen får de oppe ta seg av...
Det var mange bra fester da Braathens hadde folk på Torp... :-p
Kontrakter kommer og går... WF har hatt handlingen av Ryanair siden de begynte å fly her i 1997, og etter 9 år som kunde er de fortsatt fornøyd, så man får jo håpe på at samarbeidet fortsetter.
Stuerene på Torp er nå så drillet på å snu en 738 på 25 minutter at det som oftest byr på problemer er å snu en charter på 60 minutter, for da går det for sakte.... :rolleyes: ...og det er ikke kødd engang...
Tja, hva skal man si når WF bakkepersonale har prioritert FR og charter før egne avganger.......da har vel fremmedhandlingen nådd nye dimensjoner.....
KennethGS
30-09-2006, 23:28
Originally posted by MD11
Tja, hva skal man si når WF bakkepersonale har prioritert FR og charter før egne avganger.......da har vel fremmedhandlingen nådd nye dimensjoner.....
Du kan kanskje komme med noen konkrete eksempler?
For å være helt ærlig så tror jeg det er samme F hvilken logo de har på halen når de kommer.. Det som kommer på rute skal gå på rute... Det er det de betaler for alle sammen..
De er alle kunder nemlig, så det er ingen som er mer prioritert enn andre...
Bizflyer
30-09-2006, 23:37
Originally posted by MD11
Kjempemorsomt for TRF dette:D Egentlig rart at ikke FR oppretter en base der nå ettersom som det er mer en nok flyvninger til det. Blir kostnadene for store når man tenker på crew osv?
Hvor mange fly kunne man stasjonert på TRF med dagens rutestruktur?
Nå er det vel engang slik at Ryanair's rutenett er som et edderkoppnett. Mitt inntrykk er at de byene de flyr til alle har avganger til flere FR destinasjoner. Så om man utroper Torp til en hub så betyr nødvendigvis ikke det at det blir flere flygninger derfra. Det er vel så å forstå at en hub i den forstand betyr at FR har fly som overnatter på flyplassen. Men til det er sikkert Norge et alt for dyrt land for FR.
Konklusjon: Hub eller ikke vil ikke ha betydning for FR's betjening av rutenett fra Torp!
BF:old
sail4fun
30-09-2006, 23:51
Originally posted by Bizflyer
Originally posted by MD11
Kjempemorsomt for TRF dette:D Egentlig rart at ikke FR oppretter en base der nå ettersom som det er mer en nok flyvninger til det. Blir kostnadene for store når man tenker på crew osv?
Hvor mange fly kunne man stasjonert på TRF med dagens rutestruktur?
Nå er det vel engang slik at Ryanair's rutenett er som et edderkoppnett. Mitt inntrykk er at de byene de flyr til alle har avganger til flere FR destinasjoner. Så om man utroper Torp til en hub så betyr nødvendigvis ikke det at det blir flere flygninger derfra. Det er vel så å forstå at en hub i den forstand betyr at FR har fly som overnatter på flyplassen. Men til det er sikkert Norge et alt for dyrt land for FR.
Konklusjon: Hub eller ikke vil ikke ha betydning for FR's betjening av rutenett fra Torp!
BF:old
HUB vil kunne bety tidligere avganger og senere "hjem"kommster
Originally posted by KennethGS
Originally posted by MD11
Tja, hva skal man si når WF bakkepersonale har prioritert FR og charter før egne avganger.......da har vel fremmedhandlingen nådd nye dimensjoner.....
Du kan kanskje komme med noen konkrete eksempler?
For å være helt ærlig så tror jeg det er samme F hvilken logo de har på halen når de kommer.. Det som kommer på rute skal gå på rute... Det er det de betaler for alle sammen..
De er alle kunder nemlig, så det er ingen som er mer prioritert enn andre...
Konkrete eksempel tar vi ikke på et offentlig forum.
KennethGS
01-10-2006, 02:43
Det er det man har PM til...:rolleyes:
det spørs vel om en "hub" blir for dyrt å opprette i lavkostlandet Norge.....
Med den mest kjente kostnadsfokuserte organisasjonen jeg kjenner til, vil det overraske meg stort om det blir HUB på Torp. Tror det vil økonomisk lønne seg mye mer å fly INN til Torp en UT fra Torp.
Nå går vel de fleste av FR sine ruter til TRF til og fra andre baser (muligens med noen få unntak) så det er vel heller tvilsomt om FR vil flytte kapasitet fra en annen base til Torp
Husk også at Ryanair har en hel del fly som etterhvert blir levert fra Boing. De kommer helt sikkert med nye ruter i tiden som kommer. Noen steder må jo disse flyene fly.
Jeg er veldig spent på om de tar vann over hodet med sin enorme ekspansjon. Hittil har de klart det på en beundringsverdig måte. Og de tjener penger som bare rakker`n også.
Men kan det være at de selv blir sin strørste konkurrent? Nå skal jo nye ruter innføres fra Torp. Og de blir jo på sett og vis en konkurrent til eksisterende ruter. Er det passasjergrunnlag for alle disse rutene? Vi er tross alt et land hvor hele befolkningen får plass i en bydel av London...
IMM
Originally posted by imm
Er det passasjergrunnlag for alle disse rutene? Vi er tross alt et land hvor hele befolkningen får plass i en bydel av London...
IMM
Men vi reiser like mye som halve........;)
Men er spredt over et område som er større en England.
Jeg er spent på om det er passasjergrunnlag for alle disse rutene i området fra Oslo og sydover. Håper virkelig det. Det er flott å bo i Sandefjord nå, med alle de mulighetene vi har fått, uten å måtte reise til Gardermoen.
IMM