PDA

View Full Version : SAS 75 år

Rland
19-09-2021, 14:52
For et par dager siden fikk jeg mail fra SAS med link til SAS sin historie. Der kom det frem at 17 september var det 75 år siden SAS åpnet sin første interkontinentale rute mellom Stockholm og New York.
Kanskje denne markeringen er en anledning for oss her i forumet som har minner fra SAS, både positive og negative, til å dele disse, og på den måten bidra til å markere en 75 åringen som har fremstått med ulike grader av vitalitet opp gjennom årene.

For mitt vedkommende har veldig mange av mine flyreiser vært med SAS siden SAS i stor grad har vært en avtalepartner med mine arbeidsgivere.

Som alle andre har jeg opplevd forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje, manglende servering og slikt som irriterer grenseløst når det skjer. På tross av dette er min erfaring med SAS at de aller fleste av de 2733 flyturene som jeg har loggført med selskapet har gått på rute, hatt forventet/god service og blitt gjennomført på en trygg måte.

Noen få minner fra disse turene:
Min aller første flytur var med SAS Caravelle, "Trygve Viking", FBU - BGO, SK 531 den 5. august 1966. En for meg stor begivenhet, og jeg fikk en SAS flynål datidens SAS logo, av en flyvertinne. Jeg har nålen fortsatt.

Den 17 oktober 1981 reiste jeg med SAS DC10 på første klasse ORD - CPH. Ved innsjekk i Chicago ble jeg geleidet til en privat salong (forløper til dagens lounger) hvor jeg traff noen studiekompiser som også var på vei hjem fra jobbreise. Det ble en fuktig stund før ombordstigning. Etter avgang og middag kom flyvertinnen og sa at de hadde laget en seng til meg på 4 midtseter like bak førsteklassekabinen.

En liten oppdatering som demret etter at jeg hadde trykket send....
Da jeg hadde lukket øynene etter den fuktige turen i den private salongen, sjampanje ved ombordstigning, vin til maten og kaffe og konjakk, så begynte flyet å gå i spiral mot havet... (følte jeg). Etter alt det våte, var jeg totalt avslappet og bare ventet på smellet - jeg husker at jeg tenkte at dette er en DC10, og slikt skjer. (Jeg var i New Orleans da en DC10 styrtet i Chicago 2 år tidligere)
Jeg åpnet så øynene og registrerte at vi styrtet ikke, men var inne i litt turbulens på vei ut i Atlanteren. Spiralen vi var inne i var "selvpåført". Etter en tur på toalettet, så sovnet jeg i "sengen".
Etter noen timer søvn kom kokken, som SAS hadde på første klasse, og tok opp bestilling på frokost. Frokosten husker jeg ingen ting fra...

Så husker jeg en liten historie fra en tidlig vintermorgen i 2007 da jeg skulle ta morgenflyet i 6- tiden fra Gdansk til København. Den gang hadde business klasse egen kabin. Ved servering av frokost kom flyvertinnen bort og sa at hun hadde varmet kaffekoppen i varmt vann før hun skjenket i kaffe, for ellers ble kaffen så fort kald.

Dette er et lite knippe av gode minner fra 75 åringen - og så dukker det kanskje opp noe fra de øvrige 2730 turene med SAS

Fnate
19-09-2021, 15:32
Koselig innlegg! Og jeg er så enig. Det er jo det samme her. Alt i alt har man hatt en "fin tid med bolaget".

Et av mine beste minner er så klart første gang jeg "oppdaget" Business class på vei hjem fra ORD i 2005 eller noe sånt. Da skulle jeg så klart aldri fly på noe annen måte igjen og bablet hull i hodet på alle om denne fantastiske oppdagelsen min i et par uker.

Men husker også bonustur foran gardina til London med en kompis rundt samme tid. Da de hadde tralle med varme biffer og det gamle kokkeantrekket. Helt fantastisk stemning.

Det er mange andre riktig flotte opplevelser også. Som når piloten tok en ekstra sirkel rundt Gaustadtoppen på grunn av det fine været.

Kleineste tror jeg var når en medforumist her hadde sørget for at en flyvertinne skulle komme og synge en sang for Elefanten på vei til EWR.

jb1
19-09-2021, 15:50
Jeg har drøyt 200 turer med SAS. Det var det første selskapet jeg fløy med da jeg var 6 år. Det er et minne i seg selv. Jeg har aldri fløyet langdistanse i business med SAS, men et godt minne er fra en bonustur til Beijing med en venninne under finanskrisen da SAS kun skulle ha 20000 poeng per skalle. På vei hjem ble vi oppgradert til Eco Plus og det var en god tur da. Et tilsvarende tilbud ca. et år senere resulterte i flyprat-toppmøte i Tokyo. Endel tilfeller av elendig service har det vært, men jeg håper dette selskaper klarer seg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Concorde98
19-09-2021, 16:07
Minner fra SAS har jeg ja. Har kun fløyet dem privat.
-Nattur til LYR med SE-DIZ med fire timer på bakken, lavtflyging hjemover på utkikk etter isbjørn.
-Business klasse fra Japan.
-Lov til å sitte på klappsete under landing på OSL i mørket. Boeing 737-600.
-Siste tur med pax med Boeing 737-600. Lage 600 tall over Skagen...
-MD80 megado.
-Tredje siste dag med landing på FBU.
-Flyvning med Kongen ombord, FBU til BGO.
Pluss mange hyggelige flyvninger med fantastisk crew. :)