View Full Version : Boeing 747 trijet
Ramlet over denne artikkelen om Boeing 747 trijet. Hadde ingen anelse om at de hadde bygget en sånn. Ser jo egentlig veldig kul ut.
https://aviationforaviators.com/2021/05/31/the-boeing-747-type-that-failed/?fbclid=IwAR3VnulU2mbux3CgDWJlTgimJG4S3GYc8DpTXr9g RteGLjcCyO7H4G0gA4M
The majestic four-engine Boeing 747 is known as the “Queen of the Skies” by many all around the world. But did you ever know there was a tri-jet version of the 747? Yes, a trijet! Just like a DC-10, Boeing 727, or an MD-11. It’s strange to conceive of the Boeing 747 as anything other than a four-engine icon nowadays.
Står også i artikkelen at det er 6 stk 747SP som fortsatt flyr. Men det er kanskje ikke det greieste å få testet i praksis, med mindre man er storgambler i Vegas
Bildene ser litt (mye?) Fake ut - det er jo tydelig L-1011 Motor / Hale (og begge eksemplene er i fra selskaper som opererte baade 747 og L-1011. Fargene paa Pan Am ser ut til vaere i forskjellige belysninger - den hvite halene er mer blaahvit enn den gulere kroppen.
De bildene der er fake. Men det eksisterte faktisk konkrete planer - og den så litt annerledes ut ..
http://www.boeing-747.com/boeing_747_family/747-trijet.html
http://www.boeing-747.com/_Media/b747-300_concept_with_three_med-2.jpeg
Ja, jeg skjønte sånn sett at de bildene der måtte være fake. Så jeg Googlet 747 trijet og forstod at det måtte være noe holde at det hadde vært noen planer.
Den er jo litt kul?
Og litt merkelig at L-1011 ikke er nevnt i artikkelen[emoji6] 747 tri-jet`en ser jo ut som en gravid TriStar…
Et annet prosjekt som kanskje var nærmere å bli lansert var McDonnel Douglas MD-12. synd de ikke fikk noen ordre på denne. Er jo penere enn A380.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-12
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210823/fc1cca27011c4a8db411ee480330c980.jpg
«Bildene» er ganske snedig foto-shopet. PanAms og Saudia er 747+TriStar. Ganske bra laget, men lett gjennomskuelig.
Den tremotors 747-300 var som det blir nevnt et tidlig prosjektstudie for det som til slutt ble 747SP. Og som vi vet ble 747-300 etter hvert noe helt annet enn en forkortet tremotors jumbo.
SP fløy, både godt og langt, men ble ingen knallksuksess og kun 45 eksemplarer ble produsert. Artikkelen er nok noen år gammel, bortsett fra SOFIA-SP’en N747NA, er det ingen SP’er som flyr i dag.
Et annet prosjekt som kanskje var nærmere å bli lansert var McDonnel Douglas MD-12. synd de ikke fikk noen ordre på denne. Er jo penere enn A380.
Kommer du på noe passasjerfly som flyr i dag som er styggere (eller mindre smekrere) enn A380..?
Nuvel, A380 er fremdeles det mest behagelige flyet å fly med. Så da så.
MD12 kunne definitivt ha hatt livets rett og kanskje til og med reddet MDD. Timingen ble dessverre gal og finansieringen kom vel heller aldri skikkelig i gang. Det ble dessverre veldig mange halvhjertede prosjekter fra MDD mot slutten. Selv MD11 var jo så som så med tanke på vingekonstruksjon og dertil hørende rekkevidde. MDD hadde sågar et utkast til en forlenget MD11 som de kalte MD12X, ganske stilig å se på, men den slo (heller) ikke an i markedet.
SP fløy, både godt og langt, men ble ingen knallksuksess og kun 45 eksemplarer ble produsert. Artikkelen er nok noen år gammel, bortsett fra SOFIA-SP’en N747NA, er det ingen SP’er som flyr i dag.
Joda, Sands har fortsatt en aktiv og Pratt & Whitnet har to som fortsatt flyr som testmaskiner.
Ja, fake som faen.
Fikk pilsen i halsen en øyeblikk men så straks at dette var ikke god fisk.
Jeg jobbet på Boeing 747 i femten år og var litt av en nerd, studerte alt om disse flyene og hadde vel mere «trivia» enn Gud på 747 en stund.
Fikk Kapteins utsjekk på de gamle klassiske 747 første April 1996. Første turen var fra EZE Buenos Aires til Santiago, Chile.
Selvfølgelig på natta med mye last og mellom fjellene, men spennende som fanken, full spiker og bare holde seg fast mens farten på avgang børster opp til 175 knop eller så.
Prøv å stoppe på V-1 da om det skulle skje noe så kommer du på TV nyhets programmet som et rykende vrak en kilometer fra enden av banen.
Neida, bare ta lanken fra gass håndtakene et par sekunder før V-1 for det finnes ikke en sjanse i helvete at du kan stoppe etter at dem har jukset på lasten din og bremser og dekk er gammel og sliten samt snør og kliss på banen som ikke hjelper. Stol på at Mr. Boeing har nok margin på 3 motors avgangs beregninger og la det stå til du raske gutt, gi fanken om en stopper på natta, du lever hvis du ikke prøver å stoppe i full fart.
Joda, Sands har fortsatt en aktiv og Pratt & Whitnet har to som fortsatt flyr som testmaskiner.
Dærscken, takk for info. Jeg var ikke klar over at de fremdeles var operative.