PDA

View Full Version : 1980 Constellation

KnutW
12-08-2021, 13:03
Hva het flyselskapet på den Dominikanske republikk som fløy ruter med Constellation til utpå 1980-tallet? Mener å huske det var noe med Q, men husker ikke helt!

LN-RTP
12-08-2021, 13:31
Det var noe som het Queen Air, men ikke Connies..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Defunct_airlines_of_the_Dominican_Republi c

Hickok
12-08-2021, 13:46
Jeg finner noen som het Quisqueyana.

KnutW
12-08-2021, 14:05
Jeg finner noen som het Quisqueyana.

Det var det! Takk skal du ha, Hickok.
Under et utdrag fra rutetabellen. I følge Wikipedia var Quisqueyana (På lokalspråket betyr det "person fra Hispaniola" (øya den Dominikanske republikk ligger på)) det siste flyselskapet som opererte Constellation i passasjertrafikk.

Midtiblinken
13-08-2021, 01:17
Det var det! Takk skal du ha, Hickok.
Under et utdrag fra rutetabellen. I følge Wikipedia var Quisqueyana (På lokalspråket betyr det "person fra Hispaniola" (øya den Dominikanske republikk ligger på)) det siste flyselskapet som opererte Constellation i passasjertrafikk.
Om de finnes så er de vel i like god stand som MD80ene fra Pawa.

T J Johansen
14-08-2021, 21:00
Ifølge Peter Marson's Constellation "bibel" så fløy Quisqueýana den siste regulære passasjer flight (i verden) den 18 jan. 1978 mellom Santo Domingo - San Juan - Santo Domingo. Steven Piercey skrev jo i sin bildebok Skytruck at passasjerene på de vanligvis så overbookede morgenflightene fikk en støyt rom i stedet for kaffe. Skal jo ikke si noe på servicen...

Det skal jo også sies at Constellation ble brukt flittig som frakter til inn på 90 tallet i den Dominikanske Republikk. Først av Quisqueýana i noen måneder, og senere av selskap som Aerotours, ARGO, TRADO, AMSA og ikke minst Aerochago. Sistnevnte er vel den operatøren som drev på lengst med Connie'er i stallen. Jeg husker tilbake i Norsk Metropolitan Klubb tida så var det ett medlem som jobbet i SAS frakt på Fornebu som var over å fløy med Aerochago sin L-749A. Og mer enn en gang så vidt jeg husker. Mulig jeg husker feil, men jeg synes han sa at de signet opp som mekanikere i papirene, og så var alt i skjønneste orden. På en flight var de et dusin "mekanikere". Stort sikrere kan det jo ikke bli.

Synd og skam at man ikke fikk tatt turen innom Santo Domingo før FAA fikk satt ned foten for de gamle "recip" frakterne. De fløy jo også til Miami i mange år.

Trygve

LN-RTP
14-08-2021, 21:13
Jeg begynte å jobbe på San Juan flyplassen i 1981 og kan ikke huske Connier av noe slag, men bet meg merke i C-46 fraktere for Air Haiti.
Jeg var på DC-3 og begynte som laster: (For å få litt stikke tid på tom legger sparket dem av en av lasterne) (loaders) og dermed tok jeg den jobben: 3.5 tonn med post skulle lasses og losses og jeg svettet i sola mens flygerne satt i skyggen under en ving.
Var dog ung og sterk så det var bare gøy..:drunk:

Nok om det, tilbake til Connies: Jeg jobbet for en kar som hadde Connie i Washington State, han fløy tunfisk på stille havet med den, det varte vel frem til 1886/87 tror jeg. “Winky's Flying Circus”: utrolig tvilsom operasjon, dem fikk ikke tak i høyoktan bensin så det fikk over stokk og stein med detonation i motorene og stor brannfare.:cry:

raider66
14-08-2021, 21:18
Minst en av forumistene her inne har fløyet Constellation med Quisqueyana hvis jeg ikke tar feil. Sammen med en tidligere, nå pensjonert, kollega av Knut og meg.

Og jeg har også snakket med en i SAS cargo som har haiket med Constellations rundt om i Karibien. Han har dessverre nettopp gått bort.

Espen

T J Johansen
14-08-2021, 21:54
"Winky" Crawford. Husker det sto mye å lese om han i flybladene rundt 1987 når flyet skulle drive fiskehandel rundt i Asia. Dessverre gikk det jo skitt, og flyet ble impounded i Manila i 1988. Etter 25+ år på plattingen der nede venta vel alle at den skulle bli snurringbokser, men heldigvis kom australierne og reddet flyet slik at det nå er utstilt i Longreach, Queensland.
http://www.conniesurvivors.com/N4247K.htm

Det var jo den siste flyvedyktige Connie'n i USA sammen med kjerra til "elektonikkeksportørene" fra McAllen, Texas (American Air Cargo) på samme tid. Deres endte jo opp i Santo Domingo hvor den ble taklet av en C-46 i en orkan.
http://www.conniesurvivors.com/HI-548CT.htm

Trygve

T J Johansen
14-08-2021, 22:05
Minst en av forumistene her inne har fløyet Constellation med Quisqueyana hvis jeg ikke tar feil. Sammen med en tidligere, nå pensjonert, kollega av Knut og meg.

Og jeg har også snakket med en i SAS cargo som har haiket med Constellations rundt om i Karibien. Man har dessverre nettopp gått bort.

Espen

Ut fra det du nettopp skrev gjorde jeg et google søk. Han jeg snakker om døde visstnok i mars, og er vel dermed han du refererer til.

Trygve

LN-RTP
15-08-2021, 02:48
. Winky" Crawford. Husker det sto mye å lese om han i flybladene rundt 1987 når flyet skulle drive fiskehandel rundt i Asia. Dessverre gikk det jo skitt, og flyet ble impounded i Manila i 1988. Etter 25+ år på plattingen der nede venta vel alle at den skulle bli snurringbokser, men heldigvis kom australierne og reddet flyet slik at det nå er utstilt i Longreach, Queensland.

Joda, det var Winky Crawford.
Jeg jobbet på en måte for han, eller egentlig lånte et fly som jeg tok til Alaska for å frakte fisk fra stranda i 1986.(og smuglet med en Bobcat for å løfte fiske kassene opp til laste døra på DC-3n.)
Tror jeg fortalte historien her på forumet og det var tvilsomt men egentlig den beste flyging jeg har gjort i karrieren, det var ingen marginer og som 29 år gammel skipper var man skarp, senere i livet var man ikke så skarp, ble sløv etterhvert må vite.

LN-RTP
15-08-2021, 02:55
Dette var flyet jeg «lånte» fra Winky og fløy til Alaska:

KnutW
15-08-2021, 12:06
Det har vært flere norske entusiaster på tur med flere typer Constellation og mye annet stempeldrevet i karibien. Medforumist RHusberg og jeg haiket med Super Constellation fra Miami via Provinciales til Santo Domingo og AMSA/Aerochagos L-749 har også blitt fløyet av flere av oss. I tillegg kom C-97 Stratofreighter, DC-6, DC-3 og Heron.
Det var minst to som tidligere jobbet på SAS Cargo på Fornebu som var nedover flere ganger.

Eirik
16-08-2021, 09:33
Er det ennå noen Super Constellation’s som blir holdt i flyvedyktig stand ?
Fløy med en (Breitlinger) t/r Hamburg i 2013, hadde vel aldri trodd det skulle skje noen gang.
Lufthansa’s Starliner-prosjekt er vel skrotet mener jeg å ha hørt (?)

KnutW
16-08-2021, 10:13
Starlineren ble for dyr å få i luften, men maskinen er fraktet til Tyskland og står såvidt jeg vet lagret i en hangar med demonterte vinger og hale.

raider66
16-08-2021, 18:35
HARS i Australia har vel en flyvedyktig Super Constellation i sin museumssamling hvis jeg ikke tar feil. VH-EAG.

Espen

dc-8-63
16-08-2021, 18:49
Jeg husker tilbake i Norsk Metropolitan Klubb tida så var det ett medlem som jobbet i SAS frakt på Fornebu som var over å fløy med Aerochago sin L-749A. Og mer enn en gang så vidt jeg husker. Mulig jeg husker feil, men jeg synes han sa at de signet opp som mekanikere i papirene, og så var alt i skjønneste orden. På en flight var de et dusin "mekanikere". Stort sikrere kan det jo ikke bli.

Synd og skam at man ikke fikk tatt turen innom Santo Domingo før FAA fikk satt ned foten for de gamle "recip" frakterne. De fløy jo også til Miami i mange år.

Trygve

Det er flee av oss som husker han, i min tid i SAS skrev jeg masse ID billetter for han - og fikk et innblikk i turene han la ut paa - han fortalte om flere turer hvor de stod i Cockpit paa Curtis C-46. Husker vi slet med aa finne ruter til Dayton Ohio og andre plasser. Helt utrolig hva han hadde klart aa fly med naar jeg sluttet paa tidlig 90 tallet.