View Full Version : Widerøes Dash 7
Hvordan ble Widerøes Dash 7 brukt? Fløy i praksis noen faste ruter, der hvor kapasiteten sin Twin Otter var for liten?
Også sett noen bilder av maskinen fra FBU. Ble den der stort sett brukt til vestlandet?
Jeg trodde Dash 7 først og fremst ble brukt i Nord-Norge? Jeg avtjente verneplikten i Heggelia leir i Bardufoss i 1982, og der var 7’eren en fast gjest.
Så vidt jeg husker ble disse maskinene brukt på mesteparten av kortbanenettverket - de var et vanlig syn på Vestlandet, Trøndelag, Helgeland og resten av Nordnorge.
De ble brukt stort sett overalt, Vestlandet, Helgeland og Lofoten/Vesterålen. Kanskje ikke på de tynneste rutene, f.eks Finnmarkskysten. Men de gikk til Hammerfest.
Widerøe startet en direkte rute fra Brønnøy til Fornebu ca midt på nitti-tallet. Den gikk Bodø - Sandnessjøen Mosjøen - Brønnøy - Fornebu og samme veien tilbake igjen. Avgang fra Fornebu var 1915. De het WIF787 på sør og 788 på nord. Har mange timer på 788 fra Fornebu til Sandnessjøen, tok godt og vel tre timer å komme hjem. De fløy alle rutene som Widerøe hadde, De tynnere rutene (minst passasjerbelegg) ble gjerne operert av Twin Otter. For eksempel hadde vi to DH6 ruter på Stokka, WIF730 på morgenen og WIF735 på kvelden. 730 gikk Brønnøy - Mosjøen - Mo i Rana - Bodø, mens 735 gikk motsatt vei. På lørdager var det flere DH7 ruter som ble erstattet av DH6, grunnet lite passasjergrunnlag.
Mvh,
Slik jeg husker ble de brukt på kortbanenettet der det var behov for kapasiteten.
I tillegg fløy de regionale ruter for SAS før SAS selv anskaffet F50 og startet Nordlink.
Vet jeg fløy den mellom Evenes og Tromsø/Bodø på 80 tallet.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Widerøe fløy jo også 7'ern på en del ruter for SAS på stamrutenettet fra Værnes og nordover inntil SAS Commuter ble etablert med Fokker 50. I egen regi fløy vel Widerøe så lang nord/øst som Vadsø med Dash 7.
Fellowship
09-08-2021, 08:58
De to første som ble levert i 1981, LN-WFE og LN-WFI, ble satt inn på Helgelandsruten, med base i Bodø.
Da de fikk tre til våren 1983, LN-WFG, LN-WFK og LN-WFL, ble minst en av de satt inn mellom Sogndal og Oslo Fornebu, og på FBU hadde vi daglige Dash 7 anløp helt til Dash 8 overtok.
De to første som ble levert i 1981, LN-WFE og LN-WFI, ble satt inn på Helgelandsruten, med base i Bodø.
Da de fikk tre til våren 1983, LN-WFG, LN-WFK og LN-WFL, ble minst en av de satt inn mellom Sogndal og Oslo Fornebu, og på FBU hadde vi daglige Dash 7 anløp helt til Dash 8 overtok.
Både Sogndal og Florø ruten fra FBU ble operert med Dash 7 utover åttitallet. jeg fløy noen ganger fra/til FBU med WF sin Dash 7 til Sogndal og Florø i 1988-89
raider66
09-08-2021, 13:22
I Finnmark ble Dash-7 benyttet på Vadsø, Alta, Hammerfest og Lakselv. Og i en kort periode Kirkenes, samt en sommerrute til Honningsvåg fra Tromsø via Hammerfest eller direkte i en eller noen få sesonger.
Espen
DCHalvorsen
09-08-2021, 14:25
Sjekket Rutebok for Norge sommeren 1984 - der man som vanlig også hadde flytyper med i ruteoversiktene. Da var bruken i hovedsak slik på papiret:
Bergen-Florø / Oslo-Florø
I ruten Trondheim-Bodø-Evenes-Bardufoss-Tromsø-Alta- Lakselv:
Utelukkende DH7, men med SK i flightnummer
Bodø-Helgeland-Trondheim:
To av fire avganger dgl
Bodø-Lofoten-Vesterålen-Tromsø
DH7 i 8 av 21 avganger mandag-fredag
Nord-Troms - Finmark
Her gikk typen fortrinnsvis i direkteavganger Tromsø-Hammerfest/Lakselv
Understreker at denne oversikten gjengir hovedtrekk og ikke alle detaljer
Fløy Dash 7 direkte BNN-OSL bortimot så snart jeg var gammel nok til å fly som UM. (Dvs 1991) Mener å huske flytiden var rett over to timer. Var vel rundt 8 år da de byttet ut med Dash 8.
Både Sogndal og Florø ruten fra FBU ble operert med Dash 7 utover åttitallet. jeg fløy noen ganger fra/til FBU med WF sin Dash 7 til Sogndal og Florø i 1988-89
Den gikk også Bergen-Sogndal-Florø i samme periode husker jeg
I Finnmark ble Dash-7 benyttet på Vadsø, Alta, Hammerfest og Lakselv. Og i en kort periode Kirkenes, samt en sommerrute til Honningsvåg fra Tromsø via Hammerfest eller direkte i en eller noen få sesonger.
Espen
Det stemmer det Espen. Jeg flyttet til Alta i 1993 og hadde flere turer med Dash-7. Jeg husker den gikk VDS-ALF-HFT på morningen og motsatt rute på kvelden. Jeg tok den en del ganger fra ALF til HFT før det ble flybytte til Twin Otter for turen videre til østfylke. Tilsvarende ble det også en del turer mellom HFT og ALF motsatt vei.
raider66
10-08-2021, 16:40
Det stemmer det Espen. Jeg flyttet til Alta i 1993 og hadde flere turer med Dash-7. Jeg husker den gikk VDS-ALF-HFT på morningen og motsatt rute på kvelden. Jeg tok den en del ganger fra ALF til HFT før det ble flybytte til Twin Otter for turen videre til østfylke. Tilsvarende ble det også en del turer mellom HFT og ALF motsatt vei.
Og i en relativt kort periode på midten av 80-tallet startet morgenruten med Dash-7 vestover i Kirkenes, og da var ruten KKN-VDS-ALF-HFT-TOS og motsatt ruting østover på kvelden. Selv fløy jeg en gang KKN-VDS-ALF (min første tur med Dash-7) med overgang til SAS i Alta og DC-9-41 til FBU via TOS. Dette var etter at SAS hadde kuttet ut overnatting med DC-9 på Høybuktmoen og første mulighet fra KKN sørover var med WIF via VDS og ALF. I denne perioden stod Dash'en over natten på Høybuktmoen.
Espen
Espen